Skocz do zawartości
IGNORED

Śliczne kasety audio


k.mik

Rekomendowane odpowiedzi

Oto efekt poszukiwań wśród niemieckich fanów kaset

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

tysol, 17 Lip 2010, 00:33

 

>Oto efekt poszukiwań wśród niemieckich fanów kaset

>

>

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Musiko,

Jest tam zdjęcie kasety Grundiga, wyraźnie wyprodukowanej przez BASF - to tak w odpowiedzi na Twoje pytanie...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Na mojej Chromdioxid II z 1982 też klej zaczyna powoli wychodzić spod etykiety małymi plamkami, natomiast co do taśmy, to poza tymi feralnymi LH-E I nigdy się na BASFach nie zawiodłem, a mam ich sporo, zarówno w kasetach, jak i szpulowych.

Chyba nie mogę spać, znów coś wkleję z tego niemieckiego forum

Chodzi o porównanie kaset chromowych z czystego tlenku chromu i substytutu z dodatkiem kobaltu

Konkluzja, jak zrozumiałem, że chrom chromowi nierówny, niekompatybilny i nie dający się porównać

 

1975/76 war noch nicht abzusehen, daß Chromdioxid und Chromsubstitut (deutsch Chromersatz, also das kobaltdotierte Eisenoxid) so lange nebeneinander existieren und für Inkompatibilitäten sorgen würden.

 

In die Gruppe Typ II mit echtem Chromdioxid fallen:

 

- Alles von Agfa

- Alles von BASF, was nicht in der anderen Gruppe steht

- Sony Chrome (mit dem Tonbanddesign auf der Hülle)

- TDK KR

- Alles von Magna

- Alles von Permaton

- Die meisten deutschen Kaufhausmarken

- Memorex Chromium Dioxide

- Alles, was von Philips selbst produziert war

- Philips- und PDM-Cassetten mit Band von DuPont

- Scotch Chrome

- Die meisten Hongkong-Cassetten

 

In die Gruppe Typ II mit Chromsubstitut fallen:

 

- BASF Reference Super II, Reference Maxima TP II, die letzten CS II und CM II

- BASF von That's (353 Cr II Focus und 353 Cr II Studio)

- Alles von Maxell

- Alles von TDK (außer der KR)

- Fast alles von Sony

- Alles (?) von Fuji (kann sein, daß es in den 70ern mal ein echtes Cr gab)

- Alles von Denon außer DX 8, HD 8(S)

- Memorex HB II

- Scotch Master II

- That's VX, CD-IIF, as:II

 

Unsicher bin ich mir bei:

 

- Ampex und Quantegy

- Sony CD-alpha

- SKC

- Samsung

- Goldstar

tysol, 17 Lip 2010, 00:59

 

Listy te nie są pełne.

Np w latach 70-tych istniała kaseta Maxell CR (obecnie niemal nie do zdobycia, i w ogóle mało kto o niej wie), która była chyba z prawdziwego dwutlenku chromu - ale nie mogę za to ręczyć w 100%.

 

Jeśli chodzi o marki, których nie jest pewny, to np. kasety SKC QX były z substytutów chromu, ale SKC CD z prawdziwego dwutlenku chromu.

Sony CD-alpha prawdopodobnie była już z substytutów chromu (podobnie jak jej odpowiedniki na rynku USA i japońskim: EHF i JHF).

Mój nos (w sensie dosłownym, bo dwutlenek chromu ma charakterystyczny zapach) podpowiada mi, że znane mi taśmy Samsunga i Goldstara, a później LG, były z substytutów chromu.

Były też kasety PDM i Philipsa produkowane poza Europą (np. część chyba przez That'sa), i one nie pachną jak CrO2, więc chyba były robione z substytutów chromu.

 

No i lista podaje tylko dwie taśmy typu II z czystego metalu - Denona DX8 i HD8, ale takich taśm było trochę więcej: TDK HX-S, Memorex CDX-II, i Realistic Supertape MII. Ponieważ nie są oparte ani o dwutlenek chromu, ani o typowe substytuty chromu (tlenek żelaza dotowany kobaltem), nie należą ani do jednej, ani do drugiej grupy.

MaciejLK, 17 Lip 2010, 01:22

>No i lista podaje tylko dwie taśmy typu II z czystego metalu - Denona DX8 i HD8, ale takich taśm

>było trochę więcej: TDK HX-S, Memorex CDX-II, i Realistic Supertape MII. Ponieważ nie są oparte ani

>o dwutlenek chromu, ani o typowe substytuty chromu (tlenek żelaza dotowany kobaltem), nie należą ani

>do jednej, ani do drugiej grupy.

 

- Alles von Denon außer DX 8, HD 8(S)

 

oznacza: wszystko od Denona poza DX 8, HD 8(S)

Mówię słabo po niemiecku, ale w miarę dobrze rozumiem prosty tekst pisany.

 

Na liście taśm z substytutów chromu wymieniono wszystkie taśmy Denona z wyjątkiem DX8 i HD8, i z tym oczywiście zgadzam się, bo te dwie to taśmy metalowe - z jednej strony więc zgoda, bo nie jest to dwutlenek chromu, a z drugiej nie jest to też typowy substytut chromu, jakim jest tlenek żelaza modyfikowany kobaltem. Więc ściśle rzecz biorąc DX8 i HD8 nie należą ani do jednej, ani do drugiej grupy, tylko do trzeciej, jaka w ogóle nie została stworzona na tej liście. A więc dopisałem do tej "trzeciej grupy" jeszcze taśmy TDK HX i HX-S, Memorexa CDXII i Realistic Supertape MII - które wszystkie są taśmami z czystego metalu, ale ustawionymi do pracy z prądem podkładu jak typ II. Ze względu na użyty materiał nie można ich oczywiście zaliczyć do taśm chromowych, a nie są też taśmami z typowych substytutów chromu (i dlatego autor niemieckiego wpisu wykluczył je z tej listy - i to doskonale zrozumiałem). Ja też wykluczam je z tej listy.

Jestem szczęśliwym posiadaczem Maxella CR i potwierdzam, że jest to taśma z czystego dwutlenku chromu, o czym świadczy i napis na wkładce i nos. Lubię ten słodki zapach :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>tysol, 17 Lip 2010, 00:33

>Oto efekt poszukiwań wśród niemieckich fanów kaset

>

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

He, właśnie zamierzałem pokazać Wam ciekawą kasetę Agfy z próbnej serii "nie do sprzedaży" i przypadkiem się okazało, że ona jest na tej samej stronie niemieckiego forum. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że to NA PEWNO ten sam egzemplarz :-))

 

Na moim już nie ma numeru strony bo był wpisany ołówkiem i udało mi się go usunąć. Ja akurat sfotografowałem drugą stronę, ale zapewniam, że znak "x" w okienku "noise reduction" jest absolutnie identyczny. Doprawdy, niezbadane są ścieżki, którymi podróżują kasety :-))

post-15808-100000091 1279331103_thumb.jpg

post-15808-100000092 1279331103_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ten model miał szczęście do niezwykłości - oto wersja z nadrukiem reklamowym na folii. Nadrukiem - to nie jest naklejka!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Co do testowych kaset Agfy, pokazywałem już kiedyś tę ciekawostkę: kasetę Super Ferro Dynamic.

Niby C-60, ale tylko 2 x 15 minut. To jedna z moich ulubionych niezwykłości w kolekcji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-15808-100000089 1279331602_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

MaciejLK, 17 Lip 2010, 03:30

 

W dalszej części tego wpisu, której Tysol już nie wkleił, są wymienione te metalowe kasety typu II wraz z wyjaśnieniem:

 

Und wo ich schon am Aufzählen bin: Neben den nach Typ II "hochgehobenen" Fe-Bändern gab es auch "nach unten optimierte" Metallbänder für die Chromposition. Die sind ohne ausführliches Einmessen leider nicht sehr brauchbar, weil sie mit normalen Einstellungen fast so viel rauschen wie ein normales Metallband und sich nur viel niedriger als diese aussteuern lassen, weil es zu früh klirrt. Nach Einmessung sollen die aber durchaus zu qualitativen Höhenflügen fähig sein. In diese Gruppe gehören:

 

- Denon DX 8, HD 8, HD 8-S

- TDK HX, HX-S

- That's EM, EM-X, EX, CD-MH

- Memorex CDX II

 

(

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

No tak... o tej dalszej części wpisu nie wiedziałem.

 

Ja zapomniałem o tych wszystkich "metalowych" That's-ach, a z kolei niemiecki autor nie wymienił Realistic - bo to taśmy znane praktycznie tylko na rynku USA.

 

I to fakt, że ich parametry budziły mieszane uczucia - tylko niektóre firmy, i to te mniejsze (Denon, That's, Memorex) zdecydowały się na ich produkcję. TDK HX(-S) była produkowana krótko, a inne wielkie firmy (BASF, AGFA, Sony, Maxell, Fuji, Scotch) w ogóle nie wprowadziły takiej taśmy na rynek.

Obiecane zdjęcia Exton i PZN (niestety znalazłem tylko pudełko, kasetę ktoś gdzieś posiał) i jeszcze jakieś dziwadło z designem BASF'a, tylko przezroczysta...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-19067-100000076 1279372508_thumb.jpg

post-19067-100000077 1279372508_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tak, to kaseta nagreana fa brycznie ale ma design BASFa o którym już mówiłem i tylko dla teog wkleiłem ją tu... A ta PZN nie grała najgorszej ztego co pamiętam w końcu miała taśmę BASF...

Do kaset PZN ładowano różne taśmy, sprowadzane - zgodnie z maleńkim napisem na wkładce "import z RFN" - z Niemiec Zachodnich. Ja mam dwie z taśmą Agfy i Basfa, chociaż - co ciekawe - w obu przypadkach taśmy mają ten sam symbol (Ferro AP TP 18 LHD-H).

 

Były dość tandetnie wykonane, ale w kwestii brzydoty na głowę biła je ta zielona.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-15808-100000062 1279389026_thumb.jpg

post-15808-100000063 1279389026_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ja z kaset PZN pamiętam tylko te fabrycznie nagrywane, np. Tik-Tak, Smoleń na chorobowym, Domowe Przedszkole, były one podobne do niektórych Supertonów z takim okienkiem po środku

Taka ciekawostka z ebaya i ta cena :

 

TDK Primary Reference Tape Ltd. Edition RARE SEALED !!!

Startpreis: EUR 222,00

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

pozdrawiam

post-24346-100000053 1279406562_thumb.jpg

post-24346-100000054 1279406562_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ludzie nie znają umiaru :-)

 

Ciekawe, przeglądając zasoby w komputerze znalazłem zdjęcie tej kasety - znów tego samego egzemplarza, sądząc po stemplu z numerem seryjnym. Zapisałem je w grudniu 2007 roku - z tego wynika, że to nie jest kaseta cudem odnaleziona, ale jest przedmiotem obrotu i ktoś chce na niej po prostu zarobić.

 

A ja mam tę oto, bardzo podobną. Może powinienem wystawić za €150,-? Byłaby okazja.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ostatnio w swoich zbiorach znalazłem taką kasetkę, którą kupiłem kiedyś w niemczech. Dokładnie na początku lat 90-tych. Wbrew pozorom nośnik nawet dobrej jakości.

Z powodu chwilowego braku aparatu wklejam zdjecie zapożyczone z nety. Moja to 90-tka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

RS-TR373, 17 Lip 2010, 23:06

 

>

Chętni mogą obejrzeć :-) Film prezentujący Stilonki...

 

Jak dla mnie, ta najlepiej brzmi dźwięk wkładania i wyjmowania kaset. Melodia dla uszu. Natomiast same nagrania, hmm. Nie da się tego ocenić obiektywnie, ale np. niebieska C-90 tragicznie przesterowana...

Forecast88, MaciejLK

Panowie kajam się za moją niedokładność, skopiowanie rzeczywiście nie w całości i brak wklejenia odnośnego linka. Nadrobiliście to z nawiązką. Natomiast dla mnie fakt pozostaje niezmienny, że mając kasety chromowe z tych - co najmniej - 2 grup oraz magnetofony różnych producentów, stałem przed wielką niewiadomą w przypadku konieczności szybkiego nagrania czegoś z możliwie najlepszą jakością i wiernością. Podkreślam - szybkiego nagrania. Bo gdy jest czas na eksperymentowanie, to można sobie pozwolić na ustawianie prądu podkładu, próby na różnych kasetach, przesterowanie o określoną wartość... Ja szczerze mówiąc robiłem to raz w życiu, przez parę godzin nagrywając to samo i zapisując wyniki. Niestety metoda oceny jakości i wierności "na ucho" jest złudna, ale co można innego zrobić nie mając specjalistycznych narzędzi?

tysol, 18 Lip 2010, 23:29

 

Nie ma za co przepraszać, była okazja do napisania czegoś! ;-)

 

A faktem jest, że panował ogromny rozrzut parametrów taśm, szczególnie pod koniec lat 70-tych, do momentu gdy IEC ustanowiło taśmy wzorcowe. Wcześniej panowała naprawdę wolna amerykanka i każdy producent robił co mu się podobało. "Normalne" taśmy europejskie wymagały mniejszego prądu podkładu i miały niższą czułość niż japońskie. Często rozróżniano jeszcze taśmy LN (Low Noise) i LH (Low noise - High Output) - te ostatnie wymagały wyższego prądu podkładu, i niektóre magnetofony miały oddzielne pozycje przełącznika dla tych taśm. Doszło do tego, że np. BASF i Philips na samym przełomie lat 70-tych i 80-tych produkowały jednocześnie dwie odmiany taśm Super Ferro - starszą, wymagającą niższego prądu podkładu, i nowszą, wymagającą wyższego prądu podkładu, spełniającą wymagania IEC. BASF te pierwsze (czerwone Super LH) opisywał jako przeznaczone do magnetofonów europejskich, a zielone Super LH I - do magnetofonów japońskich. Podobnie robił Philips.

 

Taśmy chromowe i substytuty chromu też miały inne parametry - przede wszystkim te z prawdziwego chromu miały niższą czułość, niższy MOL i SOL, ale i niższe szumy, a japońskie substytuty chromu - odwrotnie. Niektóre magnetofony też miały oddzielne pozycje przełącznika dla tych dwóch rodzajów taśm.

Do tego jeszcze dochodziło zamieszanie z określeniem "High Bias" - niektórzy producenci japońscy rozumieli przez to taśmy "normalne" wymagające wyższego prądu podkładu niż taśmy LN (czyli np. taśmy LH), natomiast w USA pojęcie High Bias znaczyło to samo, co Chrome Bias.

 

Każdy producent pisał też co innego na temat używania taśm FeCr, a szczególnie gdy magnetofon nie miał przełącznika FeCr. Zabawne było to, że np. instrukcje Scotcha do tej samej taśmy FeCr w czterech językach mówiły trochę co innego na ten temat!

 

Ale nawet wprowadzenie taśm odniesienia IEC nie uporządkowało tego do końca, bo nadal produkowano taśmy bardzo znacznie różniące się parametrami.

 

I dlatego właśnie uważam, że magnetofon, by rzeczywiście był użyteczny, powinien mieć pełną kalibrację, a użytkownik powinien mieć ogólne pojęcie o parametrach różnych grup taśm zależnie od użytego nośnika (a nie tylko o typach IEC).

 

Magnetofon bez kalibracji będzie dobrze działał tylko z niektórymi taśmami o parametrach zbliżonych do tych, do których został skalibrowany fabrycznie. W dodatku parametry taśm zmieniały się mimo tej samej nazwy, i TDK SA z 75 roku jest zupełnie inna niż SA z 95... Nawet informacja w instrukcji, że magnetofon został fabrycznie skalibrowany np. do TDK SA jest teraz niewiele warta, bo to było np. w 1980...

Ale czy należy również założyć, że panował "lokalny patriotyzm", np. Basfy i Agfy dobrze współpracowały z Grundigami, Telefunkenami, a Maxelle z Aiwą, Pioneerem? :) Gdzieś słyszałem o niezbyt dobrej współpracy japońskich taśm z europejskim sprzętem. Ale Macieju poruszyłeś jeszcze jedną sprawę. W najlepszym okresie rozwoju zapisu magnetycznego, w każdym dobrym magnetofonie było mnóstwo regulatorów i przełączników do ustawiania. Im bliżej naszych czasów, tym tego mniej. Wszystko niby automatycznie, ale to oznaczało mizerną jakość. Oczywiście, nie każdy magnetofon to Nakamichi, ale chyba wiele osób się przyzwyczaiło, przestało wymagać i kupowało coraz większy chłam. Mnie zawsze fascynowała możliwość ustawiania różnych parametrów. To, że sam mam wpływ na nagranie, jakość dźwięku. Początkowo każdą kasetę chromową (łącznie z polskim Stilonem i NRD-owskim ORWO) traktowałem jak świętość i uważałem, że każda ma wysoką jakość. Jak zacząłem mieć ich więcej, zrozumiałem, że trzeba zróżnicować podejście, porównywałem opisy w katalogach z tym, co było słychać. Ten podział, o którym dyskutujemy znany mi jest od niedawna. Chyba znów zacznę eksperymentować i porównywać nagrania.

tysol, 19 Lip 2010, 23:18

 

>Ale czy należy również założyć, że panował "lokalny patriotyzm", np. Basfy i Agfy dobrze

>współpracowały z Grundigami, Telefunkenami, a Maxelle z Aiwą, Pioneerem? :) Gdzieś słyszałem o

>niezbyt dobrej współpracy japońskich taśm z europejskim sprzętem.

 

Tak, to często powtarzana opinia, i chyba prawda, szczególnie pod koniec lat 70-tych, gdy panował największy bałagan i były największe różnice. W owym czasie rzeczywiście taśmy europejskie i japońskie, zarówno "normalne" jak i "chromowe", różniły się między sobą, a ponieważ producenci używali do kalibracji "lokalnych" taśm, to skutek był taki, że rzeczywiście najlepiej było używać taśm japońskich w japońskich magnetofonach, a europejskich - w europejskich.

Mam artykuł z niemieckiego pisma Zuhause z roku 78, pt. "Która taśma do którego urządzenia?" - nagrywano różne taśmy w różnych magnetofonach, a potem oceniano zaburzenia w przebiegu charakterystyki częstotliwości. Niestety, nie rozpisywano się w szczegółach o metodyce przeprowadzenia samego testu, podano jedynie zalecane taśmy Fe, Cr i FeCr (metali jeszcze nie było) dla danego magnetofonu. I rzeczywiście, widać to dość wyraźnie, że magnetofony japońskie lepiej współpracowały z taśmami japońskimi, oraz z europejskimi superferro ze znaczkiem "I", np. BASF Super LH I czy AGFA Super Ferro Dynamic I. Natomiast magnetofony europejskie (np. Grundig, Saba, ITT, Philips) jako grupa lepiej radziły sobie na taśmach europejskich - choć oczywiście były pojedyncze odchylenia od tej reguły.

 

Ale po ujednoliceniu parametrów przez IEC i wprowadzeniu taśm odniesienia te różnice bardzo się zatarły. Amerykański miesięcznik Audio (a ja wierzę ich testom, bo oparte były na rzetelnych pomiarach), gdy testował taśmy, przeprowadzał kalibrację każdej taśmy przed testem i mierzył odchylenie czułości i optymalnego prądu podkładu od normy IEC - i okazywało się, że taśm odbiegających tymi parametrami od normy IEC jest bardzo niewiele! Taśm wymagających znacznie różniącego się prądu podkładu było bardzo mało, częściej zdarzały się odchylenia czułości, przeważnie w górę. Konkluzją ostatniego znanego mi testu taśm z tego pisma, chyba z 93 albo 94 roku, było to, że potrzebny jest magnetofon nie tylko z regulacją Bias, ale także, a może nawet przede wszystkim, kalibracją poziomu. Niemniej jednak znakomita większość typowych taśm miała te parametry wysoce zgodne z normą IEC, i przy ich używaniu kalibracja nie była niezbędna.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.