Skocz do zawartości
IGNORED

Jak zasilić takiego DAC'a?


Andy777

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

schemat obecnej aplikacji i schemat blokowy DAC'a poniżej.

W fabrycznej aplikacji +5V pochodzi z NJM78L05A i trafia na wszystkie punkty zasilania DACa.

Mam świadomość, że JCE4501 jest powiedzmy niezbyt popularny, żeby nie powiedzieć całkiem nieznany. Jednak pewne kanony jak sądzę da się zastosować...

Wszystkie sugestie mile widziane, rozwiązanie docelowe bez ograniczeń.

pzdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-11398-100005491 1170301527_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/28617-jak-zasili%C4%87-takiego-daca/
Udostępnij na innych stronach

Zasilanie obu sekcji należy rozdzielić i użyć dobrze odfiltrowanych napięć.

 

Pin8 +5V część cyfrowa

Pin11 GND masa cyfrowa

 

Pin13 GND masa analogowa

Pin20 GND masa analogowa

Pin21 GND masa analogowa

Pin28 GND masa analogowa

Pin16 zasilanie części analogowej

Pin17 zasilanie części analogowej

Pin24 zasilanie części analogowej

Pin25 zasilanie części analogowej

 

Zbuduj dwa stabilizowane źródła napięcia na 7805, dla cz. analogowej i cyfowej, użyj dobrych kondensatorów filtrujących przed i za stabilizatorami (duże pojemności) i przy DACu (małe pojemności 47-100uF), np. OSC-ON w cyfrówce. Przed tymi stabilizatorami możesz zrobić wstepną stablilizację np na 7809, a szeregowo dać przed nimi rezystory 1-2 ohm i małe dławiki. Poprowadź osobno masę części analogowej tak żeby nie zakócała jej cz. cyfrowa i połącz blisko stabilizatorów.

Za 7805 zdecydowanie proponowałbym małe pojemności, rzędu 10u.

Osobiście preferuję zwykłe wtórniki emiterowe na zasilaniu. Można to zrobić chociażby, dając na nóżkę z masą w 7805 diodę, uzyskując na wyjściu napięcie 5,6V. Potem dajemy filtr RC (około 500ohm i elektrolit kilkadziesiąt uF zbocznikowany foliowym) i doprowadzamy to napięcie na bazę tranzysotra. Na wyjściu też jakiś mały elektrolit+foliowy i gra gitara. :) Kolektor tranzystora oczywiście przed stabilizator.

Jako tranzystor można użyć co kto ma pod ręką, BC550, 2SC2240, 2SD438, ZTX450. Jeśli potrzebny jest większy prąd - używam układu jak tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Tyle że zamiast 2SA970 daję po prostu BD140 nie daję kolejnego tranzystora. Nigdy nie robiłem czegoś, co wymagałoby jeszcze większego prądu.

 

Dodanie diody, układu RC i tranzystora to niedużo roboty, proponuję spróbować.

 

pozdrawiam,

L.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>Tyle że zamiast 2SA970 daję po prostu BD140 nie daję kolejnego tranzystora. Nigdy nie robiłem

>czegoś, co wymagałoby jeszcze większego prądu.

 

Oczywiście nie używam wówczas rezystora 63 ohm.

 

pzdr,

L.

Molibden,

 

dzięki.

a co z pin 34, 35, 36? tak jak 8 i 11, znaczy też cyfrowa?

producent wyraźnie wydzielił cztery "punkty" zasilania, separując je ceweczkami...

czy dla czystości idei, w wersji "no limits", nie należałoby zastosować czterech regulatorów (abstrahując przez chwilę od ich konstrukcji) plus piąty dla zegara - niewidoczny na schemacie, podmieniony za Audiocom.

 

pzdr.

Napięcie dla cz. cyfrowej podłącz przed dławikami L304 i L303 w jakimś wspólnym dla nich punkice.

Pin 34 - tak samo jak Pin 8 +5V dla części cyfrowej, Pin 35 - nie podłączony, Pin36 - nie wiem co tam jest, ale to jakaś końcówka sterująca podpięca pod poziom logiczny 1. Pin 31 - masa cyfrowa.

L301 i L302 musisz od tego +5V cyfrowego odłączyć po stronie strzałek +5V i tam podać napięcie z drugiego stabilizatora. A masę analogową najlepiej też rozłączyć i podłaczyć do puktu masy w stablilzatorze; masy analog i cyfry połączyć przy stabilizatorach dławikiem.

Cztery osobne układy zasilania - może się sprawdzić ale niekoniecznie, a na razie zobaczy co wynikie z tych 2ch.

Lenny, Molibden,

 

dzięki za input.

Chyba jednak spróbuję od razu cztery - problem w tym, że wyjęcie płytki z DAC'em to cała operacja, a potem jeszcze ściąganie ekranu, etc. Chcę jednym ruchem załatwić temat. Rozumiem, że w tym przypadku mogę się podlutować z czterema +5 do nóżek cewek od strony DAC'a, a drugi koniec cewek odlutować, dzięki czemu nie muszę rżnąć ścieżek?

Jakiego producenta regulatory rekomendujecie. W sąsiednim wątku, co prawda chodzi tam o zasilanie zegara, Rekin poleca Linear Technologies jako bezkonkurencyjne.

 

pzdr.

Ja na zasilanie polecam TL431 z preregulacją na LM317, gra na pewno lepiej od samego LM317, z stabilizatorami LTniestety nie miałem okazji porównać . Dużą zaletą TL431 jest to , że można go umieścić bardzo blisko zasilanego układu, praktycznie na nim.

Zgadza się. Moim zdaniem LT są najlepsze, ale to nie znaczy, że nie trzeba się trochę pobawić. Ostatnio np. mimo, że miałem preregulator na +12V na zwykłym 7812, później dławiczek i w końcu regulatorek na LT1084 (ustawiony na 8V), to musiałem kombinować z pojemnością za tym regulatorkiem i ze względu na pewne aspekty dźwięku odwijałem kilka zwojów z dławika. W pierwszym podejściu zaproponowałbym jednak na +5V włąśnie LT i jakiegoś oscona 22uF. Wszystko to jak najbliżej układu zasilanego. Często daję dodatkowo jeszcze jakiegoś 100nF na samych nóżkach układu (zwykle jakiś MKT - ROE, albo Siemens), a w cyfrówce dokładam FKP2 - 10-12nF (jakie mam pod ręką).

Bez względu na to jaki sposób zasilania wybierzesz (dodatkowe trafo, jakie diody, kondensatory, stabilizacja, itd, itp...) NIE należy łączyć części cyfrowej i analogowej przez dławik na masach ! Połączenie obu mas należy zrobić nie w zasilaczu, tylko gdzieś blisko DACa, i to bezpośrednio, nie przez jakieś dławiki.

 

Ten wpis Guido powinien rozwiać wątpliwości:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Dla dalszego zgłębiania tematu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Jestem pewien, że jeśli dobrze poszukać diyaudio.com, ti.com, analog.com itd... znajdzie się więcej potwierdzeń tej tezy.

 

pozdrawiam,

L.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Lenny,

dzięki. W moim przypadku masy łączą się na PCB. Rozumiem, że plusy i masy z regulatorów najlepiej doprowadzić wprost do odpowiednich nóżek w DAC? W jakiej maks. odległości regulator wyjściowy może być od DACa, czy prowadzić to zasilanie w ekranie czy wysraczy skrętka?

Rekin,

gdzie kupujesz LT?

 

BTW. wywaliłem oryginalny zegar i podłączyłem superclock audiocoma (stara wersja I), zasilany jest obecnie napięciem pobranym ze wzmacniacza wyjściowego, który i tak jest bezużyteczny, gdyż sygnał pobieram obecnie prosto z DACa (R352, 353). Gdybym chciał zrobić osobny nowy regulator do zegara, to dobrze kombinuję żeby jego masę przykleić do nóżki 11? Jaki punkt będzie masą dla wyjściowego sygnału analogowego na gnizdo RCA? I w jakim miejscu połączyć ten cały galimatias z masą playera?

 

dużo tych pytań z rana...

 

pozdro.

witam,

czy taki układ będzie ok?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

1.Te dławiki za finalnymi stabilizatorami mi się nie podobają.

2. Clocka z osobnego trafa i nie musi być koniecznie BG N tutaj prawdopodobnie wystarczy Rubycon ZL 1000u ze x2 w konfiguracji CLC, gdzie C - do dławik różnicowy CMC

morris, 8 Paź 2006, 18:06

dzięki.

dławiki pochodzą z oryginalnego układu, wycinam.

mam do dyspozycji dwa uzwojenia wtórne z odciętej sekcji analogowej. jeśli jedno pójdzie na clock + LT-12, na drugim zawiśnie drugi LT-12 i wszystkie cztery LT-5. tak będzie lepiej?

pzdr.

Chyba poprzednia konffiguracja byłaby lepsza- a nie zmieści się mały transformator np.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Poczekaj niech skomentuje to rekin;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

morris, 8 Paź 2006, 19:57

dzięki.

Wolałbym nic nie dokładać do tego co jest.

Kondzie BGN akurat mam luzem.

>Poczekaj niech skomentuje to rekin;)

 

czekając na Rekina....

Co ja mam tutaj do komentowania?

Morris już właściwie załatwił sprawę mojego komentarza;)

Dławiki wywalić - można dać jakieś małe pomiędzy regulatorami, ale już na pewno nie przed samym DAC-kiem.

Zegar musi mieć oddzielne zasilanie, a jego masę proponowałbym połączyć w jednym punkcie z masą taktowanego układziku - i tylko tam. Od zasilania zegara będzie mocno zależało, czy basik będziesz miał zebrany, a wysokie "otwarte". Dławik w zasilaniu zegara trzeba dobrać eksperymentalnie - jak nawiniesz za dużo, to możesz zostać z samym basem i górą, a środek się lekko wycofa - można to później sztukować jakimiś kondensatorkami, ale po co?

Nie wiem ile ten DAC ciągnie prądu, ale w TDA1543/1545 BG-N 47uF było jak dla mnie za dużo i zrobiło się już trochę za słodko na średnicy bez tej mikrodynamiki i żywiołowości. Jeśli stabilizator jest praktycznie na nóżkach układu zasilanego, to czasem wystarcza nawet 10uF. Ja wolę dać większą pojemność przed pierwszym regulatorem.

Taki komentarzy wysraczy ;)

rekin, 9 Paź 2006, 18:42

dzięki.

>Dławiki wywalić - można dać jakieś małe pomiędzy regulatorami, ale już na pewno nie przed samym

>DAC-kiem.

Dławiki wycięte w pień. Czekają na swoją szansę między regulatorami.

 

>Zegar musi mieć oddzielne zasilanie, a jego masę proponowałbym połączyć w jednym punkcie z masą

>taktowanego układziku - i tylko tam. Od zasilania zegara będzie mocno zależało, czy basik będziesz

>miał zebrany, a wysokie "otwarte".

Czyli istniejące wtórne idą na dwa LT12, a każdy z nich na dwa LT5, tak?

Czyli dla zegara oddzielne trafko, mostek, kondzio, i trzeci LT12?

Zegar ma dwie masy (wyraźnie oznakowane) - dla zasilania i dla sygnału - obie oczywiście są połączone "wewnątrz" zegara. Którą z nich połączyć z z masą DAC'a i w którym miejscu - pin 11 w pobliżu XIN? czy do tego samego pina 11 doprowadzić masę zasilacza zegara?

 

>Dławik w zasilaniu zegara trzeba dobrać eksperymentalnie - jak

>nawiniesz za dużo, to możesz zostać z samym basem i górą, a środek się lekko wycofa - można to

>później sztukować jakimiś kondensatorkami, ale po co?

Jaki dławik, pomiędzy LT12 a zegarem? od jakiej wartości zacząć..

 

pozdro.

Jeśli zegar ma przewidziane osobne piny na zasilanie, to problem połączenia mas musieli już sami rozwiązać na płytce zegara - pewnie w taki sposób, że nie ma co ich poprawiać, więc zasil po prostu z osobnego trafka,mostka itd..

Wyjscie z zegara ma pewnie też osobno oznaczoną masę i tą masę przyłącz do masy cyfrowej DAC-a.

Dobór dławików robię eksperymentalnie i nie podam Ci konkretnej wartości dławika. Osobiście wykorzystuję małe rdzenie toroidalne (takie jak na płytach głównych kompa) i nawijam kilka zwojów. Ile zwojów - to już różnie. Do zegara dałem np. tylko 5. Przy filtrze mam chyba 9, a przy analogówce DAC-a obecnie zostały tylko 4 zwoje.

Trzeba nawinąć tyle, żeby nie "zmuliło" dźwięku. Za to dostaniesz ładną barwną średnicę i górę.

Przepraszam za lakoniczność wypowiedzi, ale nie mam za wiele czasu, żeby się rozpisywać.

Pozdrawiam

Różnicowe tylko jak daje osobne trafo. Jak przerabiam coś w istniejącym paskudztwie, to zwykle masa jest tak poprowadzona po płycie, że nie ma gdzie paskudztwa wrzucić i dodatkowo mogą pojawić się wtedy dodatkowe problemy z masami - jak jest osobne zasilanie, to wtedy się nie lękam ;) Zwykle róznicowy dławiczek wrzucam też w filtrze przy gnieździe zasilającym.

Normalny dławik jest zbudowany tak: na rdzeniu( przy większej indukcyjności lub (i) na większy prąd stały stosuje się szczelinę powietrzną, żeby uniknąć nasycenia rdzenia) nawinięte uzwojenie; taki dławik jest skuteczny dla zakóceń szumów występujących również w jednym

Natomiast tzw. dławik różnicowy, tu i uwdzie nazwany skompensowanym(strumień powstający w rdzeniu ulega kompensacji na 0) z angielskiego CMC( Common Mode Choke)- i tu ta ostatnia nazwa najlepiej pasuje, bo tłumi sygnały wspólne ( tzn. takie same pojawiające się w obu uzwojeniach dławika) . Jest zbudowany na rdzeniu toroidalnym gdzie nawinięte są 2 uzwojenia, wygłąda to tak:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jeżeli coś pokręcilem to mam nadzieje, że rekin poprawi;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.