Skocz do zawartości
IGNORED

DŁUGOŚĆ GWARANCJI W UE (WAR.GWARANCJI) ?


Polik

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich !!!

 

Chcialbym poruszyć temat dotyczący minimalnej długości gwarancji na terenie naszego kraju bedącego już od dłużsego czasu w UE...

 

Od sprzedawcy w dużym sklepie RTV dowiedziałem się dziwnej rzeczy- podobno jeśli kupuję np: na terenie RP naprzyklad TV SONY na który producent udziela 12 miesięcznej gwarancji

- to w rzeczywistości tak nie jest bo w uni europejskiej gwarancja na sprzęt RTV np: TV wynosi conajmniej 2 lata-i np: jeśli na TV Sony producent tylko 12 mies. gwarancji--- to nic nie szkodzi bo jak się uprę to mogę w ciągu aż dwóch lat i tak rządać naprawy sprzętu !!!-bo takie jest prowo w uni ,że gwarancja musi trwać 2 lata i koniec...

Sprzedawca powiedział też ,że tego się nie owi klientom bo wiadomo ....

 

P.S Co sądzicie ?

O co tu może chodzić- może sprzedawca bajerował lub sobie żartował lub może to prawda ?

Może jest jakaś podstawa prawna-ja niestety nie dopytałem szczegółów...

 

 

POZDRAWIAM WSZYSTKICH

Wypowiedzi internautów...

 

 

P:Kupiłam suszarkę z 12 miesięczną gwarancją. W międzyczasie suszarka 2 razy była w naprawie. Teraz znowu się popsuła, ale nawet doliczając okres w którym była w naprawie gwarancja minęła. Czy to prawda, że w uni panuje prawo 2 lat gwarancji i czy mam podstawy do tego, aby ponownie ubiegać się o naprawę.

 

O:Możesz reklamować u sprzedawcy z tyt. niezgodności towaru z umową.Sprzedawca za sprzedany produkt odpowiada przez 2 lata.(musisz mieć paragon zakupu , lub inny dokument stwierdzający nabycie tego produktu u sprzedawcy).

------------------------------------------------------------------------------

Witam mam pytanie 2 miesiące temu skończyła mi się gwarancja na telewizor (trwała ona rok) a teraz on mi się zepsuł czy w związku z tym mogę liczyć na rękojmie czy muszę naprawić na koszt własny. Pytałam w sklepie oni nie wiedzą co z tym zrobić a w serwisie powiedzieli mi że to sprawa sklepu. Proszę o pomoc w tej sprawie. Beata

 

Masz prawo do złożenia reklamacji u sprzedawcy. Jego odpowiedzialnośc za wady towaru wynosi 2 lata.

 

Dwa lata gwarancji - takie rozporzadzenie wydala Unia Europejska i wszyscy producenci czy tez ich przedstawiciele musza sie do tych ustalen dostosowac,,, Jezeli ktos daje sprzedaje Ci np sprzet z gwarancja na rok czasu pytasz sie czemu i dlaczego lamia przepisy UE dotyczace gwarancji

 

Pozdro

 

no właśnie.... jak to jest z przepisami unijnymi.... mnie też ktoś sugerował, że należy mu się 24 miesięczna gwarancja, ale rzecznik praw konsumenta poinformował mnie, że to nieprawda....

 

na pytanie o okres gwarancji i obowiązek serwisowania urządzeń dostałam taką odpowiedź od rzecznika: "gwarancja to jednostronne oświadczenie woli gwaranta (gwarant może ograniczyć swoje obowiązki i termin np. do 12 m-cy)."

a kawałek dalej: "Sprzedawca, który jednocześnie jest gwarantem nie może wyłączyć odpowiedzialności z tytułu ustawy. Oznacza to, że konsument ma prawo reklamować towar (żądać wymiany lub naprawy; ewentualnie odstąpić od umowy - por. art. 8 ww. ustawy) na podstawie dowodu zakupu przez dwa lata od momentu wydania towaru."

 

no i teraz nie wiem po co właściwie jest ta gwarancja, skoro sprzedawcę przez dwa lata obowiązuje "rękojmia"....

czy ktoś może mi wytłumaczyć czym się różni jedno od drugiego?

Tak tylko ochroną na dwa lata objęty jesteś tylko w chwili zakupu dla potrzep prywatnych, więc jeżeli ktoś kupił byś ten telewizor, suszarkę do pracy zawodowej na firmę chroni cię gwarancja. Ustawa o sprzedaży konsumenckiej chroni cię przez dwa lata i niema to nic wspólnego z gwarancją która to nie może ograniczać w żaden sposób twoich praw.

Także jeżeli gwarancja się skończyła, a od daty zakupu nie ubiegło jeszcze dwa lata to usterkę z paragonem zgłaszamy sprzedawcy i ma on obowiązek przyjąć to do naprawy z powodu ustawy o sprzedaży konsumenckiej a nie gwarancji. Gwarancja jest dobrowolną sprawą producenta i z reguły służy wymienieniu wszystkich argumentów dlaczego twój sprzęt nie może zostać naprawiony wpis "gwarancja nie obejmuje " i tu następuje długa lista życzeń producenta.

Dzięki za wyjaśnienia :),ale ja znalazlem tu jeszcze taki tekst.........

 

Czy gwarancja trwa 24 miesiące

Dwa lata temu kupiłem w sklepie nowy, wysokiej klasy, telewizor plazmowy. Kilka tygodni temu zmuszony byłem, z powodu uszkodzenia, oddać go do naprawy. Pracownicy serwisu firmowego poinformowali mnie, że naprawa będzie odpłatna, ponieważ skończyła się roczna gwarancja. Ja z kolei słyszałem, że po wejściu do Unii Europejskiej gwarancja trwa 24 miesiące. Czy to prawda?NIE. Żaden z obowiązujących przepisów regulujących stosunki konsumenckie w Polsce nie przewiduje obligatoryjnego 24-miesięcznego okresu trwania gwarancji. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje przez oświadczenie gwaranta, którym zazwyczaj jest producent towaru, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym. Gwarancja taka określa obowiązki gwaranta oraz uprawnienia kupującego, w przypadku gdy towar konsumpcyjny nie jest zgodny z zapewnieniami gwaranta (producenta).

W dokumencie gwarancyjnym powinny być zamieszczone m.in. nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce, czas trwania gwarancji oraz zasięg terytorialny ochrony gwarancyjnej. Okres ochrony gwarancyjnej zazwyczaj oznaczony jest datą, może to być np. 1 miesiąc, pół roku, 12 miesięcy albo 3 lata. O długości trwania tej ochrony decyduje swobodnie gwarant.

Należy jednak pamiętać, iż kupujący, czyli konsument, poza ochroną wynikającą z gwarancji, korzysta również z ochrony ustawowej, czyli tzw. niezgodności towaru z umową. W tym przypadku odpowiedzialnym za towar jest sprzedawca, a nie gwarant (producent), a odpowiedzialność z tytułu niezgodności towaru z umową trwa do dwóch lat od chwili wydania towaru kupującemu.

-----> do Ralf_U

 

 

Czyli co byś zrobił na moim miejscu -kupiłem TV Sony za ok. 2800 zł z gwarancją producenta na 12 miesięcy -po ok. 15 miesiącach TV się zepsuł...

 

Co za wstyd SONY i 12 mies. gwarancji -to kpina -np: kupiłem ostatnio monitor LCD marki LG - i dostałem na niego 3 lata gwarancji oraz gwarancję ,że przez 1 mies nie będzie ani jednego martwego piksela :)

 

Jak by tu można rządać bezplatnej naprawy tego markowego badziwia :) ??? Jakich argumentow można użyć w tej konkretnej sytuacji ,aby móc ten produkt móc naprawić nadal bezplatnie pomimo ,że 12 mies. gwarancja już upłynęła ...

@4-miesiące to nie przywilej a obowiązek sprzedawcy. Producent udziela gwarancji, sprzedawca odpowiada z tytułu zgodności towaru z umową przez okres nie mniejszy jak 24-miesiące. Jak masz problem zgłoś się do Miejskiego Rzecznika Praw Konsumenta- bezpłatnie doradzi a wrazie problemów skiruje pozew do sądu.

Zydelek ma racje gwarancja to często pic na wodę (mętne zapisy – typu nie obejmuje uszkodzeń z przyczyn losowych itd. nie wróżą nic dobrego) za to przez dwa lata sprzedawca musi wszystko załatwiać na podstawie rachunku i tyle - gwarancji w ogóle można nie brać lub później do sklepu nie przynosić.

Polik, 1 Lis 2006, 00:10

>(...)

>Co za wstyd SONY i 12 mies. gwarancji -to kpina -np: kupiłem ostatnio monitor LCD marki LG - i

>dostałem na niego 3 lata gwarancji oraz gwarancję ,że przez 1 mies nie będzie ani jednego martwego

>piksela :)

>(...)

 

I dlatego właśnie z założenia nie kupuję SONY. Obecnie naprawdę już są firmy produkujące sprzęt podobnej lub lepszej klasy niż zadufane w sobie Sony.... Dla mnie czasy monopolu SONY na jakość minęły.

 

Inna sprawa, że wiele firm warunki gwarancji traktuje jako promocję lub zapewnienie klienta o jakości (czytaj: bezawaryjności) swojego sprzętu. Stąd gwarancje 3, 5 i więcej letnie. Ostatnio zakupiłem byłem odkurzacz Zelmera, na który dostałem 5 lat gwarancji :-)

"niezgodności towaru z umową. W tym przypadku odpowiedzialnym za towar jest sprzedawca, a nie gwarant (producent), a odpowiedzialność z tytułu niezgodności towaru z umową trwa do dwóch lat od chwili wydania towaru kupującemu."

Sam odpowiedziałeś na pytanie trzeba zgłosić się z uszkodzonym telewizorem do sprzedawcy z dowodem zakupu i koniecznie zażądać naprawy z tytułu ustawy o sprzedaży konsumenckiej a nie z gwarancji bo ta już ubiegła. Sprzedawca ma obowiązek przyjąć telewizor do naprawy i to samo prawo które obliguje sprzedawce do przyjęcia telewizora i usunięcia usterki chroni sprzedawce który nabył ten telewizor od producenta. Także producent musi usunąć usterkę i nic tu do tego gwarancja bo cię chroni ustawa o sprzedaży konsumenckiej , a dokładnie o niezgodności towaru z umową kupiłeś dobry telewizor renomowanego producenta i miał działać

WiTAM WSZYSTKICH :)

 

Dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi :)- w przeciągu kilku dni oddam Tv do naprawy i powołam się na: "ustawę o sprzedaży konsumenckiej''...

 

P.S W przyszłości jescze postaram sie napisać jak skońcczyła się ta sprawa- w nie dla idiotów...

 

 

POZDRAWIAM WSZYSTKICH :)

Dodam jeszcze że jeżeli wciągu 14 dni od daty przyjęcia sprzętu sprzedawca nie poinformuje cię o odrzuceniu roszczeń, to musi oddać ci sprawny telewizor lub rozwiązujecie umowę kupna sprzedaży i dostajesz pełną kwotę jaką zapłaciłeś za urządzenie w dniu zakupu. Jeżeli telewizor zostanie wymieniony na nowy sprzedawca ma OBOWIĄZEK wystawić ci na niego nową gwarancje. Powodzenia

Ponieważ jedną z moich profesji zawodowych są reklamacje podpowiem: sprzedawca ma obowiązek ustosunkowania sie pisemnego do reklamacji w ciągu 14-tu dni. Jeśli nie to sprawa jest jak pisze przedmówca. Jeśli natomiast będzie towar naprawiał czyli uzna usterkę za wadę nieistotną (usuwalną) to sprzedawca decyduje ile czasu będzie towar naprawiany. Ustawa europejska dz.u. art.141&1 nie precyzuje bowiem czasu trwania naprawy ani jej ilości. Ludzie sądzą, że dwie naprawy i należy im się nowy towar, a to nie prawda. Od umowy możesz odstąpić lub otrzymać nowy towar w szczególnych warunkach jak: istnienie wady istotnej (nienaprawialnej) lub gdy naprawa bedzie wymagała nadmiernych kosztów (wtedy sam sprzedawca) zadba o wymianę. W przepisach swiatowych i U.E nie istnieje pojecie zwrot gotówki lecz wymiana. Jesli sprzedawca nie dysponuje towarem wolnym od wad lub nie znajdziesz nic innego zastępczego mozesz otrzymać talon do nabycia towaru w późniejszym czasie. To ostatnie do tej pory było mało popularne ale nawet sądy zaczynają ten zapis wdrażać w życie.

  • 4 miesiące później...

-----------------------------------------

EPILOG-PO BITWIE MIEDIA MARKT

-----------------------------------------

 

 

Uwaga: Po ciężkich walkach z Media Markt mój tv został naprawiony darmowo już po upływie rocznej gwarancji-został naprawiony w ramach umowy konsumenckiej :)

 

 

Firma Sony udziela tylko rocznej gwarancji na tv który zakupiłem w Media Markt...

Mój tv uległ awarii po upływie rocznej gwarancji-poszedłem do Media markt zgłosiłem się u zastępcy kierownika Dzialu Obsługi Klienta-buta,buta i jeszcze raz buta-pan kierownik w ogóle nie chciał ze mną rozmawiać ,że domagam się darmowej naprawy TV po upływie gwarancji NIE MA W OGÓLE TAKIEJ MOŻLIWOŚCI (buhahahahahahahhahaha)-dowiedziałem się od pracownika ,że pisze do mnie pismo że nie będą darmowo naprawiać pomyślałem sobie ,że gites bo muszą i jeszcze napiśmie napiszą ,że nie naprawią darmowo.... dostałem pisemko od Pana kierownika-tylko ,że trochę nie natemat,bo w formie informacji bez słowa odmowa naprawy a to niby dlaczego ?-sprytnie... (foto zał.) ...

Powiedzialem ,że jeszcze wróce z innym pisemkiem, i wtedy nie bedzie tak wesoło bo tv waży ok. 100 kg I TAK GO NAPRAWICIEEEE -BO CHYBA JESTEŚCIE NIEUCZCIWIIIII

Wróciłem -od razu co za kultura przepraszamy ,że mieliśmy pana gdzieś no przecież nie dla idiotów...

 

Kupiłeś już no to jesteś naszym wrogiem ...

 

 

POZDRAWIAM

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-6984-100006694 1173722322_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 4 lata później...

Drodzy forumowicze, mam podobną zagwozdkę jak w temacie, ale nie dotyczy TV i gwarancji ponad ustawowy rok.

Chodzi bowiem o akcesoria do telefonów Nokia. Producent zastrzega sobie, iż na akcesoria udziela 6 m-cy gwarancji !

Dokładnie po 7 miesiąca zepsuł się uchwyt do nawigacji.

Proszę o podpowiedź, czy takie działanie jest zgodne z prawem i czy są szanse na wyegzekwowanie terminu 12 mcy.

Dokładnie po 7 miesiąca zepsuł się uchwyt do nawigacji.

 

Jak już będziesz dochodził roszczenia w trybie niezgodnosci towaru z umowa na podstawie ustawy to w żadnym wypadku nie pisz tak jak powyżej. Utrzymuj, ze uchwyt miał wadę (był uszkodzony) od momentu zakupu. Od razu ostrzegam-będzie Ci bardzo cieżko to udowodnić.Uchwyt jest najbardziej narażony na uszkodzenie zawinione przez użytkownika.

mimat - narażasz kolegę na niebezpieczeństwo - ustawa konsumencka nakazuje zgłosić sprzet przed upływem 30 dni od daty zauwaznia wady!!!inaczej jest to wina konsumenta. Jeśli chodzi o usterki po okresie rocznej gwarancji w okresie 2 lat - pisemnie informujesz że kozystasz z prawa rekojmi i ODSTEPUJESZ od umowy kupna np ze wzgledu na to iż przestał ci się podobać kolor ;)

Gość

(Konto usunięte)

mimat - narażasz kolegę na niebezpieczeństwo - ustawa konsumencka nakazuje zgłosić sprzet przed upływem 30 dni od daty zauwaznia wady!!!inaczej jest to wina konsumenta. Jeśli chodzi o usterki po okresie rocznej gwarancji w okresie 2 lat - pisemnie informujesz że kozystasz z prawa rekojmi i ODSTEPUJESZ od umowy kupna np ze wzgledu na to iż przestał ci się podobać kolor ;)

 

marekk A Ty mieszasz ludziom w głowach ;)

mimat ma rację, bo rozumiem, co chciał przekazać.

 

1. Nie ma z góry założonego terminu obowiązywania gwarancji, bo udziela jej np. producent. Ma prawo, jak Nokia, udzielić tylko 6 miesięcznej gwarancji np. na baterie.

2. Nie istnieje już takie coś, jak możliwość zwrotu towaru, bo np. przestał nam się podobać kolor (kiedyś z reguły był to termin parodniowy). Teraz zależy to tylko od dobrej woli sprzedawcy.

3. W sklepach nie istnieje już praktycznie pojęcie "rękojmi" - zastąpiona ona została przez "niezgodność towaru z umową" (2 lata) i do kupującego należy wybór, czy korzysta z tego prawa, czy też z gwarancji.

4. Problem przy korzystaniu z "niezgodności towaru z umową" polega na tym, że jeśli wada zostanie wykryta, ujawni się po 6 miesiącach, to na kupującym spoczywa obowiązek udowodnienia, że produkt był już wadliwy wcześniej.

I o to chodziło mimatowi - trzeba teraz udowodnić, że wada była wcześniej.

 

Chyba że trafi się na przychylny personel w sklepie :)

mimat - narażasz kolegę na niebezpieczeństwo - ustawa konsumencka nakazuje zgłosić sprzet przed upływem 30 dni od daty zauwaznia wady!!!inaczej jest to wina konsumenta. Jeśli chodzi o usterki po okresie rocznej gwarancji w okresie 2 lat - pisemnie informujesz że kozystasz z prawa rekojmi i ODSTEPUJESZ od umowy kupna np ze wzgledu na to iż przestał ci się podobać kolor ;)

 

Z ustawy:

 

Aby skorzystać z uprawnień z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, należy zachować wskazane w ustawie terminy.

 

1.Kupujący powinien zawiadomić sprzedawcę o niezgodności towaru z umową przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności (wystarczy wysłanie zawiadomienia przed upływem tego terminu). Jeżeli termin upłynie, kupujący traci swoje uprawnienia.

Z audio jest jak z chlebem, jeden lubi słodki a drugi kwaśny.

mimat - narażasz kolegę na niebezpieczeństwo - ustawa konsumencka nakazuje zgłosić sprzet przed upływem 30 dni od daty zauwaznia wady!!!inaczej jest to wina konsumenta. Jeśli chodzi o usterki po okresie rocznej gwarancji w okresie 2 lat - pisemnie informujesz że kozystasz z prawa rekojmi i ODSTEPUJESZ od umowy kupna np ze wzgledu na to iż przestał ci się podobać kolor ;)

 

Kolego prowadziłem już kilka takich spraw konsumenckich i wiem o czym pisze. Moge jeszcze dodac, ze do 6 miesiecy po zakupie istnieje domniemania, ze towar miał wadę. Natomiast po upływie tego terminu to konsument musi wykazać, ze wada istniała przy zawarciu umowy tj. przy wydaniu towaru.

Gość

(Konto usunięte)

Kolego prowadziłem już kilka takich spraw konsumenckich i wiem o czym pisze. Moge jeszcze dodac, ze do 6 miesiecy po zakupie istnieje domniemania, ze towar miał wadę. Natomiast po upływie tego terminu to konsument musi wykazać, ze wada istniała przy zawarciu umowy tj. przy wydaniu towaru.

 

Zgadza się - to jest to, o czym powyżej pisałem :)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.