Skocz do zawartości
IGNORED

Materiał membrany - wpływ na brzmienie


TUX

Rekomendowane odpowiedzi

kazdy glosnik musi pracowac w zakresie liniowej pracy membrany czyli takiej dla ktorej porusza sie ona jak tlok. W kazdej membranie przy odpowiednio wysokiej f nastapi jej podzial na fragmenty i rezonanse jej. Czesto fimy dla celow zarobkowych robia w trabe kupujacych robiac glosniki pracujace w pasmie podzialow membrany. I tak max f dla 20cm to 500(700) i odpowiednio dla 25 i 30cm to nawet 300hz. Wynika to z wymiarow membrany i jej podatnosci na podzaly. Np. 25mm kopulka nie powinna chodzi wyzej niz 10khz bo od 15k zaczynaja sie wplywy podzialu - uginania sie kopulki. Firmy ztym walcza daja rozne przeslony aby oslabic ten efekt lub uzywaja super sztywnych materialow. To nie jest tak bardzo szkodliwe dla muzy i wiekszy wplyw na muze maja fr wysokich i thd generowane przez niego od nieliniowosci pola mag i zawieszenia. Najpowazniejszy problem to srednica. Jak bym mial troche czasu to bym zrobil super sredniaka bo juz pewne prace zrobilem. Najpiekniejszy dzwiek maja kolumny z wysokiej klasy szeropasmowymi srednicami. A o takie bardzo trudno. Bo oczywiscie powinny pokrywac pasmo 300-400-700----5-6-8k a wiec bardzo duze. i jesli sredniaki kopulkowe latwo pokrywaja gore to fatalnie graja na dole pasma od thd i fr glosnika. Natomiast stozkowe latwo graja na dole ale gorka srednicy brzmi kiepsko bo dziela sie nawet male maluchy juz na 2-3k.

Gdziesz ja się obrażam to nie w moim stylu i charakterze. Czasem źle pisze na forum i wiem ,że mogę być tak odbierany. Po za tym wszyscy na forum są przecież OK.

 

Pzdr.

wracajac do mfb to jej rola jest linearyzacja pracy membrany glosnika nawet dla bardzo malych poziomow ktore dobrze slyszymy ale glosniki odtwarzaja je z kompresja. Pisalem juz o Megaline a te glosniki maja ta kompresje minimalna i wydaje sie ze to jest podstawowa zaleta wteg. Dla niskich poziomow np. diamentowe B&W ktore maile przyjemnosc testowac z megaline - graly tak ze nie mozna bylo rozroznic zrodlo tego dzwieku byl to raczej jaby szum a megeline przeszly przez ten test super wyraznie bylo slychac ze to talerz czy inna przeszkadzajka. jeszce lepsze pod tym wzgledem sa systemy z mfb na calym pasmie nie tylko na dole. W nich muza gra czysto dla ogromnego zakresu dynamiki.

Jezeli MFB nie jest dobrze udokumentowany w AES i IEEE to znaczy skorka za wyprawke. Pokaz mi w sieci kogos kto potrafi udokumentowac dobroc MFB (szczegolnie powyzej 1 kHz) w pomiarach. Nie potrafie sobie wyobrazic zalet MFB przy malych SPL. Thd, thd, thd - efekt maskowania powoduje ze analiza znieksztalcen harmonicznych jest trudna. Skalar THD jest bezwartosciowy. Glosniki maja znieksztalcenia liniowe malego rzedu, a to nie jest specjalnie slyszalne - wystarczy sobie samemu sprawdzic na dobrych sluchawkach. Gorzej jak wzmacniacz z glosnikiem zaczna generowac wysokie harmoniczne - wtedy nie sa one maskowane i robi sie nieprzyjemnie. Chcesz braku kompresji to lepiej pojdz w strone tub - znacznie wiecej korzysci ze wzgeldu na TIM i kontrolowana kierunkowosc. To dlatego Summa Dr Geddesa jest jednym z najlepszych konstrukcji na swiecie, a znawcy preferuja drivery z bardzo twardych i lekkich stopow np. berylowy TAD2001 (Dr Edgar).

 

Moim zdaniem DSP czy MFB powinno byc stosowane jako ostatni szlif.

Tam na zdjeciu Twoich Hitachi na nieskotonowym w samym centrum jest taki ciemny placek. Co to jest? Jesli to jest MFB to ja tez mam taki przetwornik niskotonowy z podwojna cewka (Pioneer). Totalny syf z tych celulozowych membran:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Panowie czy połaczenie głośników w kaskadę miało by pozytywny efekt likwidacji bezwładności wszystkich membran przy zasłabym sygnale. Uzyskania wiernego brzmienia w całej dynamice 0-120dB , przy odtwarzaniu cichym,średnim i wysokim-Jakie problemy wystąpią przy głośnikach ,jakie przy wzmacniaczach ajakie przy głośnikach i wzmacniaczach

 

Najlepiej odpowiadać proszę na punkty będzie czytelnie

 

1problemy przy głośnikach kaskadowych

 

2.problemy przy wzmacniaczach kaskadowych

 

3.wspólne problemy na styku głośników i wzmacniaczy kaskadowych

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Ad1.

 

Problemem jest efekt grzebieniowy i potrzeba linearyzacji wysokich czestotliwosci. Wiele glosnikow podowuje ze impuls startuje w kilku miejscach oddalonych o kilka lub kilkanascie mikrosekund powodujac ze rozmiary zrodel pozornych - sa nienaturalnej wielkosci ale dla przecietnego audiofila bedzie to efekt pozytywny. Zatem ogniskowanie jest stabilne (fala cylindryczna) ale niezbyt precyzyjne w porownaniu do zrodla punktowego. Zagadnienie wielu mikroimpulsow chcialbym sprawdzic osobiscie w fabryce Mangera poniewaz jest slabo udokumentowane w literaturze. System przyslon na membrany moglby pomoc.

 

Druga rzecz to koszt takiego rozwiazania dla kazdego dB. Watpie abys przekroczyl SPL 105-108 dB. Niewatpliwie potezny linear array na Bandor 50 zostal najwyzej oceniony na CES 2001 albo 2002 (mam broszurke Seventh Veil). True live sound.

Panie Jacku, ta arta jest niesamowita. Wspaniale wykresy, bardzo czytelne. Niepojete jak ktos moze napisac taki program!! na basie na foto Hitachi ta czarna plamka to otwor od przewietrzania cewki. Sensory raczej sa niewidoczne. Dokumenty opisujace mfb sa ale niestety platne wiec nie kupowalem ale sam bez wiedzy na ten temat - no najwyzej w oparciu o ruskie radio - przebadalem z setke roznych sensorow. tak, mozliwosci zamiany ruchu mechanicznego na sygnal elektryczny jest bardzo wiele. Uklad dobrze skalibrowany skutecznie poprawia brzmienie gdy wprowadza tlumienie fal obcych powstajacych w membranie i ogolnie w calym systemie michanicznym glosnika. Prawdopodobie petla generuje sugnal tlumiacy zaczatki fali stojacej w membranie i nie pozwala na wyzwolenie takiej energii. Roznica w odtwarzaniu golego glosnika i z mfb jest nadzwyczajna. Znacznie wieksza niz sie spodziewamy po analizie wykresow pomiarowych. Na basie to wiadomo - linia prosta od 10hz do 500hz z odchylka mniejsza od 1db i z thd na poziomie 1-3% dla 10hz a normalny glosnik ma thd goly dla tej f na poziomie 60% a bardzo dobry 20%. Na 50hz thd spada do 0.05% i mniej. Ciekawe ze firmy z tak zwanym servobas niezbyt sie chwala pomiarami. Od dluzszego czasu wracam do problematyki mfb ale jakos wzm mnie zatrzymuja. Bo kluczem do pokazania krolestwa mfb jest wlasnie super dobry wzm w systemie. Napewno musi miec thd

mcgyver ma racje ze nie mozna generalizowac ale by ująć rzecz ogólnie to powiem ze najbardziej naturalne i prawdziwe brzmienie daja membrany celulozowe,

co do kopułek to tu juz nie jestem taki pewny pomimo ponaddwudziestoletniego doswiadczenia z róznymi kolumnami i stosowanymi w nich przetwornikami

"Aktualnie nie możesz dodawać odpowiedzi w tym temacie ( "....Jadis i88 vs Krell FBI....lampa czy tranzystor?"  oraz "Klub Scan speak") . Masz permanentną blokadę pisania w tym temacie"

Material membrany nie jest tak wazny gdy spelnione sa warunki takie jak wysokiej klasy obwod magnetyczny i elementy zawieszenia. Jesli zakres pracy-pasma jest wlasciwie dobrany to roznice w jakosci dzwieku nie beda wielkie. A wlasciwie prawie zadne. Nowoczesne materialy pozwalaja poprawic szerokosc pasma jaki glosnik jest w stanie prawidlowo przetworzyc. Ale bez przesady. Super twarde materialy bez odpowiedniego dopasowania wielkosci membrany raczej szkodza dzwiekowi. Al dla producenta kolumn jest wielka pokusa aby przy pomocy oszcednosci na glosnikach sprzedac towar udajacy hiend. Choc sprzedac syfa jest dosc latwo przy pomocy odpowiednio dobarwionych recenzji z pism "fachowy". twardziele maja wade w postaci silnego podbarwienia dzwieku przez "rezonans " membrany. A jak jest on silny? potrafi byc duzy. I bardzo pobudliwy. Mozna starac sie wyfiltrowac ten klang ale nie do konca gdyz jest on naturalnym dzwiekeim membrany i generuje sie nawet dla malych sygnalow przenikajacych przez zwrotnice a takze od naprezen powodowanych przez ruch membrany.

jacek_zagaja:

"Wiele glosnikow podowuje ze impuls startuje w kilku miejscach oddalonych o kilka lub kilkanascie mikrosekund powodujac ze rozmiary zrodel pozornych"

 

To dla mnie bardzo ciekawe zdanie, ponieważ bezskutecznie od długiego czasu próbuję się dowiedzieć o techniczne wytłumaczenie kilku zjawisk dających się łatwo opisać brzmieniowo. Czyli ten efekt nierównego startu membran jest spowodowany konstrukcją zwrotnicy, czy tak? Czy jest to jedyny siedzący w kolumnie głośnikowej powód powiększenia się źródeł pozornych? Jakie wpływ na ten aspekt brzmienia ma wzmacniacz i odtwarzacz CD?

 

Ustosunkowując się do tematu wątku nie zauważyłem na tyle silnej zależności międy materiałem membrany a brzmieniem aby można było mówić o jakiejś prawidłowości.

=>Edward, 9 Gru 2006, 23:08

 

>Czyli ten efekt

>nierównego startu membran jest spowodowany konstrukcją zwrotnic

Zacząć trzeba od mistrzów n.p.mojego WilsonAudio-Alessandra każdy głośnik w jego kolumnie z osobna ma osobną obudowe, regulację położenia zarówno kierunkową jak i odległościową od słuchacza,póżniej są superdobre zwrotnice-już na tym etapie każdy bezpośredni dżwięk z kolumny dociera bezpośrednio do słuchacza w tej samej mikrosekundzie,podejrzewam nawet że część głośników tych "wyżej" przy cichszym graniu przejmuje role tych niżej Zwróciłem niechcąco ostatnio uwagę że n.p.nowe wysokotonowce mają zalecaną częstotliwość podziału 900 hz również podobnie może być przy średniotonowcach-mogą schodzić bardzo płasko do bardzo niskich częstotliwości jak to zrobić żeby zwrotnica tak plynnie obciążała "górne głośniki"przy mniejszej mocy dostarczonej a niższe przy większej - proszę o głos kabelkologów i elektroników i biegłych w temacie zwrotnic: niech się wypowiedzą

pozdrawiam

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

=>senicz, 9 Gru 2006, 21:58

>twardziele maja wade w postaci silnego podbarwienia dzwieku przez "rezonans " membrany. A jak jest on silny? potrafi byc duzy. I bardzo pobudliwy.

 

Stąd jak zauważyłeś membrany nowych głośników nisko i średniotonowych mają wygląd, przepraszam za określenie obsmarkanych gumopodobnym materiałem,ta nierówność powłoki ma za zadanie tłumienie różnych rezonansów własnych zbyt twardej membrany.

 

Mam pomysł na półaktywną miękką ale sztywną ze względu na przekazywanie energii membranę ale to nie jest do zrobienia domowymi środkami i tylko duży producent mógłby coś takiego tanio zbudować (przy uruchomieniu wiekszej serii) gdyż ma odpowiednie zaplecze technologiczne i mógłby wykonać odpowiednie oprzyrządowanie.Być może byłby to duży skok jakościowy w głośnikach nisko i średniotonowych, ale co ja z tego będę miał,takie pomysły nie rodzą się codziennie a z czegoś innego trzeba żyć

pozdrawiam

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Senicz - zeby napisac dobry interfejs trzeba bardzo chciec. Mnie sie zawsze chcialo gdy pisalem Digital Photo Lab do Photoshopa i zostalem zauwazony. Nie widze sensu w niskim THD skoro brak jest literatury na temat znieksztalcen liniowych wysokiego rzedu. Co innego jest istotne. Dlaczego zwolennicy tub wola lampy bo z tranzystora jest nieprzyjemnie dla sygnalow

=>jacek_zagaja, 10 Gru 2006, 01:17

 

Teraz Manger posunal sprawe dalej postulujac ze dwie polowki membrany sa niezalezne i powoduja rozjechanie czasowe impulsu gdy mierzy sie poza osia glowna. Chwila zastanowienia i rodzi sie pytanie - a jak mierzyc? Skoro potrzebujemy rozdzielczosci wiekszej niz 48kHz to przeciez sam obrot glosnika wokol osi spowoduje wiekszy blad systemaczny i przesuniecia czasowe. Albo ja czegos nie rozumiem albo to kolejna sciema.

 

w,g. mnie powinny być użyte dwa mikrofony o jak najmniejszych membranach ustawione powinny być w osi głośnika, jeden równolegle a drugi prostopadle do osi głośnika powinny się stykać obwodami membran- odczytywana powinna być tylko różnica fazowa między oboma mikrofonami

nazwał bym ten pomiar 2D

Rafael

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Efekty mikrofazowe maja sie rzekomo pojawiac off-axis (z wylaczeniem linear array arrangement przetwornikow). Mikrofony typu free-field sa czule na kat padania fali akustycznej - widac to na wykresach gdzie dla wysokich czestotliwosci robi sie gorka kilka dB (dlatego stawiamy je prostopadle do podlogi) co daje inna krzywa narastania sygnalu. Mikrofony laboratoryjne np. Earthworks M30 maja rozdzielczosc na poziomie 20 mikrosekund wg wykresow impulsu producenta. Ponadto watpliwe jest aby ludzki mozg przetwarzal dane ponizej 10e-6 sekundy. Z glosnikami sa wieksze problemy niz efekty mikrofazowe niemniej warto budowac je zgodne fazowo gdyz maja najlepsza stereofonie. Ostatecznie corka Mangera powinna sprawe wyjasnic. Ona jest tak mila ze zawsze odpowiada na listy wiec jesli nie odpowie to znaczy ze nie wie co napisac.

jacek_zagaja:

"Wzmacniacz i CD ma znikomy wplyw na zrodla pozorne."

 

Przyznam, że to się zgadza z moimi skromnymi obserwacjami. A zatem opisy w kolorowych gazetkach o wzmacniaczach doskonale lub słabo kreujących przestrzeń należy włożyć między marketingowe bajki :-)

 

Czyli im więcej przetworników w jednej kolumnie tym trudniej jest to wszystko zestroić razem? (cały czas pytam w aspekcie źródeł pozornych)

 

Tuby moim zdaniem są w ogóle jakieś dziwne. Wielkość źródeł to w ich wypadku drugorzędny problem. Większym jest to, że mają taki nieprzyjemny "megafonowy" nalot. Mi osobiście to kompletnie nie odpowiada.

Prosze zrobic taki eksperyment. Wymonyujcie z kolumny dlosnik wysotonowy lub sredniotonowy i przemieszczajcie go w @D wokol basowca i ew. wysokotonowego. Zauwazycie jak ogromny wplyw na jakosc dzwieku ma umiejscowienie glosnikow w przestrzeni 3D. Ten efekt zmian dziweku nie jst tak dobrze slyszalny z wiekszej odleglosci to znaczy operacje z przemieszczaniem w 3d dla sluchacza oddalonego na typowa dla sluchania odleglosc ale jest. Dlatego niektore glosniki graja wspaniale a inne choc maja ta sama obsade glosnikow graja kiepsko. Zbyt duza ilosc elementow w zwrotnicy powoduje dodawania efektow rezonansu LC co objawia sie w gorszej lokalizacji zrodel gdyz ucho ludzkie w kierunkowosci-lokalizacji kieruje sie glownie zmianami przy przejsciu przez zero sygnalu. jednak najwieksz wplyw na muze maja rezonanase membran. I thd ze wzm. Co one powoduja? a wprowadzja falszywe informacje co doprowadza do zlej lub wcale lokalizacji zrodel. Nastepnie nie wychwytujemy poszczegolnych zrodel dzwieku a ich mieszanine gdyz te dodatkowe sygnaly oszukuja nasza percepcje. Chyba mam jakas poj.... klawiature bo wala straszne literowki i juz mam dosyc!!! Odebralem te monitory Hitachi. Dosc male. Ale sa ciekawe bo zawieszenie gorne jest dziwaczne. Sklada sie jakby z dwoch przetloczonych w zabki walkow zachodzacych na siebie w czasie ruchu membrany. Cewka basowca bardzo duza 50-70mm ale stukajac w membrane bo w zawieszenie nie bardzo jest jak dudni. No to jest efekt zamknietej kolumny moze sie poprawi gdy zewrze sie wyjsciem wzm. Natomiasta srednica malutka. Moze 50-60mm stozek papierowy choc dekielek przeciwpylny wgnieciony troche w obu. Pomimo ze malenstwo to wykonany bardzo solidnie zawieszenie z gumki neoprenowej i cewka tez duza. Wysokotonowy srebrny chyba al ale glowy nie dam. Zaiwszenie plaskie z jakiegos porowateg/wlochatego materialu czyli hi-end. Bede jechal teraz wlaczyc to pod nalesnika. Ciekawe jak to zagra. Byc moze trzeba bedzie przeniesc te glosniki do innej wiekszej kolumny. mambrana w basowcu dziwna niby papier ale bardzo sztywny i jakas taka szorstka? Za chwile sie okaze czy 200zl poszlo w plecy? Zawsze sloma pozostaje na ratunek od dudnienia.

Edward: zauwazyles ze kolumny dwudrozne maja opinie bardziej "przestrzennych"? Latwo to wyjasnic bo w wiekszosci z nich tweeter odpala niemalze w tym samym czasie co woofer. Zalezy to od rzedu zwrotnicy, a rzad zalezy od amplitudy rezonansow wlasnych glosnika. Mozna tez zastosowac roznicowe liniowe zwrotnice (niestety niski rzad) ale wtedy wprowadza sie dodatkowe artefakty (dzwonienie) ktore to sa tematem debaty zwolennikow przetwornikow cyfrowo analogowych z filtrem aliasingowym i bez. Perfekcyjnie zaprojektowanym glosnikiem z tanich przetwornikow jest Earthworks Sigma:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Jest wiele tub ktore nie maja "horn honk". Mozesz zrobic prosty eksperyment z gazeta jak ten:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Tuby sa trudne do zaprojektowania poniewaz nie ma absolutnie zadnej teorii (oprocz symulacji FEA) matematycznej pozwalajacej przewidziec co dostaniesz na wyjsciu tuby. Jednak to wlasnie tuby maja najlepszy stosunek zalet do wad. A dlaczego jest ich tak malo w hifi? Proste - ludzie omijaja je w sklepie szerokimi lukami myslac ze tuba musi byc zla z zasady, a dodatkowo sa szczelnie chronione patentami. Tutaj przyklad tuby (profil Oblate Spheroid) w postaci falowodu ktorego zadaniem jest kontrola kierunkowosci zamiast "wzmacniania sygnalu". Korektor fazy zrobiony jest z pianki PUR 30ppi. Przetwornik z kompresja cisnienia pracujacy od 900 do 10kHz. Dynamika 120dB. Rozmiar woofera jest taki jak wylot tuby aby otrzymac zblizony polar response.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wysyp roznych rodzajow i technologii glosnkow byl w latach 70 i wczesniej. Potem weszly tranzystory i wiele wspanialych glosnikow poszlow zapomnienie gdyz mocno uwypuklaly thd z pierwszych i ostatnich konstrukcji tranzystorowych. Popularnosc zdobyly te konstrukcje ktore wygladzaly - kastrowaly dzwiek ze wszystkiego a szczegolnie z thd od tranow. i nadal taki jest trend w konstruowaniu glosnikow aby graly milo anie dokladnie ........Gdzies kolo 20 napisze co z tymi hitachi i co one sa warte choc jako ciekawostek technologiczny warte chyba tych 200zl ?

jacek_zagaja:

"Edward: zauwazyles ze kolumny dwudrozne maja opinie bardziej "przestrzennych"?"

 

Ależ oczywiście, że tak i sam jestem zwolennikiem konstrukcji dwudrożnych.

 

W kwestii tub, to mam wrażenie, że ludzie je omijają łukiem z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że kojarzą się ze staroświeckimi konstrukcjami, a po drugie, że zwykle grają nienaturalnie.

=>jacek_zagaja

Mała korekta-przy pomiarze mikrofon prostopadły do osi głośnika powinien być zależnie od pomiaru impulsu częstotliwościowego przesuwany o długość mierzonej fali oraz odsunięty od osi również o jej długość, trochę to niewygodne i na pierwszy rzut oka skomplikowane ale można to zrobić na parę sposobów: n.p. napęd z dwoma krzyżowymi śrubami pociągowymi podłączonymi do serwo motorów,lub prościej z silnikami liniowymi i naklejonymi taśmami pomiarowymi,Jak zrozumiałem jesteś programistą to mógłbyś zrobić sobie taki programik w którym generator przesuwał by mikrofon o daną długość fali w osi mikrofonu i od osi mikrofonu zależnie od częstotliwości .Przy pomiarze z 1m można by schodząc z 20'000Hz zejść na 340Hz mikrofon dotarłby aż do płaszczyzny czołowej głośnika chyba się nie grzmotnąłem (robi się duża machina) Bardzo dobrze że potrzebna rozdzielczość jest od 48 kHz regulowane przesunięcie mogło by być dokonywane co 1/2 długości fal i ,może by wystarczyło tylko nanieść podziałkę co 3,541 mm lub zaokrąglić do 3,5 mm co będzie łatwe,tylko wtedy dżwięk będzie musiał być dokładniej częstotliwościuowo generowany ze względu na ten raster .Całe urządzenie będzie wtedy prościuchne i tanie dwa liniały w osi x i y n.p.wzdłuż rurek które będą prowadnicami i wystarczy zrobiś 385 pomiarów .Jak Manger chce być dokładniejszy niech wyłoży kasę w system pomiarowy CNC

pozdrawiam

Rafael

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Edward - teraz juz wiesz jak waznym zjawiskiem jest dyfrakcja fali na froncie obudowy. Tuby sa wlasnie urzadzeniami dyfrakcyjnymi ale mozna temu zaradzic.

 

Rafaell - jaki cel przyswieca Twojemu pomyslowi? Jak dotad predkosc fali jest stala dla danego osrodka.

=>jacek_zagaja, 10 Gru 2006, 19:37

 

>Rafaell - jaki cel przyswieca Twojemu pomyslowi? Jak dotad predkosc fali jest stala dla danego

>osrodka.

 

sam przecież pytałeś

 

>Manger posunal sprawe dalej postulujac ze dwie polowki membrany sa niezalezne i powoduja rozjechanie czasowe impulsu gdy mierzy sie poza osia >glowna. Chwila zastanowienia i rodzi sie pytanie - a jak mierzyc?

 

Czyli w momencie dotarcia impulsu do słuchacza mamy przynajmniej dwie a raczej więcej fal wynika to z :

1.podziału membrany,

2.kształtu membrany-membrana nie jest żródłem dżwięku jedno, tylko wielopunktowym wypadkowe sił działajacych na ośrodek są skierowane nie tylko w osi głośnika ale także poza jego oś

3.różnego odkształcenia membrany mniejszego przy cewce większego na obwodzie chyba wynika to o ile pamiętam z modułu Yunga impuls także dochodzi w 'długim okresie czasu'

 

pozdrawiam

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

-> jacek_zagaja

 

To jeszcze spytam: jakie fizyczne zjawisko odpowiada za budowanie sceny wgłab?

Czym różnią się kolumny, które tworzą scenę blisko za głośnikami lub na ich linii od takich, w których scena jest naprawdę głęboka? Z moich obserwacji wynika, że odsunięcie głośników od tylnej ściany pokoju zawsze pogłębia scenę, więc akustyka pokoju na pewno też ma znaczenie, ale to inne zagadnienie.

Rafaell - my nie chcemy zmieniac pozycji mikrofonu - fala dzwiekowa ma dotrzec w jednakowym czasie. Daniela nie odpisuje w tej sprawie niestety.

 

Edward - sam chcialbym wiedziec. Do prawidlowego 3D potrzeba punktowego zrodla dzwieku (Manger MSW jest tu wzorcem) ale prosty eksperyment z cyfrowa korekcja dwudroznych kolumn typu Quad 11L pokazuje ze w obszarze near field po zastosowaniu filtra otrzymalem ladna gleboka scene - roznica byla latwo slyszalna. Natomiast w obszarze far field efekt sie rozmywal poniewaz dominowaly rewerberacje pokoju - w poprzednim przypadku rewerberacje nie mogly powstac ze wzgledu na kubature 12m2. Dobre oddanie fazy i parowanie fazowe kolumn przy uzyciu DSP ma kluczowe znaczenie - glosniki musza startowac w tym samym czasie. Jesli znasz jakies modele kolumn ktore tworza dzwiek na lini i sa pomierzone w Stereophile to chetnie popatrze. Bardzo dobra stereofonie ma np. Earthworks Sigma - i jest to glosnik transient perfect na tanich przetwornikach.

 

W przypadku modnych teraz waskich kolumn za efekty 3D bedzie odpowidzialna w duzym udziale dyfrakcja. Prosta kalkulacja obszaru dyfrakcyjnego odgrody 20cm: (0.2/2)/340[m/(m/s)]=200 mikrosekund. Jest to obszar bardzo czuly na lokalizacje dwieku ze wzgledu na nasza ewolucje. Trzeba udowodnic hipoteze ze kolumny o szerokiej sciance maja lepsze 3D. Jak szeroka - ano 2*340*0.001 [s/(m/s)= minimum 68cm i duzy promien zaokraglenia.

 

Stawianie na samej scianie powinno bardzo pomoc lecz jesli przejscie z odgrody do sciany jest ostre efekt moze sie rozmywac wlasnie przez dyfrakcje.

 

Pozdrawiam,

jak dla mnie budowanie sceny odpowiada balans tonalny - jasno i mało basu - scena szeroka ale płytka, dźwięk ciemniejszy to niezła głebia kosztem szerokości - ciężko mieć obie rzeczy idealne

-> josef

 

Na pewno nie balans tonalny, ten może mieć wpływ na barwę, wyeksponowanie jedych instrumentów kosztem zamaskowania drugich, ale na pewnio nie ma on wpłwu przynajmniej bezpośrednio na lokalizację źródeł pozornych.

 

-> jacek_zagaja

 

To brzmi bardzo senswonie. Jednak kolumny z głośnikami współosiowymi nie każdy ma, a cyfrowe korektory to już wyjątkowa rzadkość, zresztą są strasznie drogie. Tak więc w sytuacji zastanej, czyli ze sprzętem jaki się aktualnie posiada, wydaje się, że najlepszym sposobem na poprawę głębokości sceny jest praca nad akustyką pomieszczenia. Czy zatem chcąc pogłębić scenę lepiej jest tłumić ścianę za sobą czy za głośnikami?

 

Z tymi wąskimi ściankami to ciekawe, bo pamiętam że czytałem wypowiedź bodajże Joahima Gerharda, który twierdził, że przednia ścianka kolumny powinna być węższa od głowy słuchacza (!) tak jak konstruuje to Audio Physics. Uzasadnienia takiego podejścia nie pamiętam. A patrząc na kolumny AP są one faktycznie strasznie wąskie, a do tego kanciaste (!) a mimo to przestrzeń tworzą bardzo dobrą.

Cyfrowy korektor PC (darmowy) moze Ci dac bardzo duzo nawet jesli zastosujesz zrodlo niskiej jakosci - prosta karte muzyczna (ktora mozna nawet samamu zrobic z DA wysokiej jakosci lub zastosowac cyfrowe wyjscia).

 

Tlumic przednia sciane tylko jesli absorbcja bedzie szerokopasmowa. Unikniesz powstawania zbednych rewerberacji (Moulton et al). Tlumienie czesto jest klopotliwe bo kloci sie z wygladem pokojow. Ja bym juz wolal zamiast ingerowac w pokoj mieszkalny rozwiazanie radykalne - tuby. No ale wtedy mozna przesadzic i miec duze sluhawki ;)

 

Wypowiedz Gerharda pochodzi z wywiadu:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nie wiem czemu on zwraca taka uwage na 24cm (odstep uszu). Jest to obszar 700 mikrosekund lub czestotliwosci 1400Hz. Niewatpliwie najwazniejszy jesli chodzi o lokalizacje zrodel pozornych. Scianki np. Virgo maja lekkie zaokraglenie. Robiac waska scianke Gerhard przesuwa dyfrakcje w obszar 300 mikrosekund i byc moze w tym zakresie nie jestesmy juz tak wrazliwi. Mozemy robic albo bardzo waska albo bardzo szeroka. Gerhard wyraznie opisuje swoja fascynacje pracami Mangera stosujac "acoustic baffle partition" - mechaniczna kompensacje baffle step w drozszych modelach (np. Caldera). Jego kolumny nie sa jednak takie dobre w dziedzinie czasu jak to on zapewnia w wywiadzie. Nie roznia sie od popularnych monitorkow dwudroznych obecnie produkowanych (np. slawna Virgo).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.