Skocz do zawartości
IGNORED

minimalistyczny EQ


kobayashi

Rekomendowane odpowiedzi

  • 9 miesięcy później...

A co myślicie o moim pomyśle, by dać taki "minimalistyczny eq" przed jednym ze wzmacniaczy pracujących w bi-ampingu i za jego pomocą stworzyc prosty filtr dolnoprzepustowy?

należałoby tylko zmienic częstotliwość ciecia na jakieś 2 khz i chyba konieczne byłoby zwiekszenie nachylenia filtracji? czy wystaczry obnizejnie poziomu dzwieku za okreslona f., a reszte stlumi naturalny spadek glosnosci na skraju pasma glosnika?

 

Filtr I rzedu by wystyraczyl.

El sueño de la razón produce monstruos.

to znowu ja :-) męczyłem, męczyłem i już wiem co jest nie tak :-))) układzik wprowadza rzeczywiście korektę i po różnych wariacjach można sobie ją dostosować do własnych, indywidualnych gustów, ale ...

to co mi nie pasowało w dźwięku to stereofonia, dziwnie się kurczyła. Takie proste układy wprowadzają pewnie jakieś przesunięcia fazowe przy korekcie "basu" i to bym obwiniał za to co się dzieje ze stereofonią. Nie wiem jak dla was, ale ja jestem przyzwyczajony do częstego "znikania" moich usherków z pokoju więc jak się robi nieciekawie (choć basowo) to mimo wszystko wolę "space" niż bass. Podobno układy "loudnes" w Revox'ach mają minimalne przesunięcia fazowe (ponoć rzędu 20-30 stopni) co w minimalnym stopniu wpływa na szerokość i głębokość sceny. Może koledzy bardziej doświadczeni mogli by pomóc?

Tego typu EQ rzeczywiście wprowadza pewne przesunięcie fazy. Jednak:

 

- robi to w sposób minimalnofazowy (z maximum właśnie na poziomie tych 20 - 30 stopni zależnie od wysokości schodka), a więc zupełnie jak naturalne zjawiska wpływające na równowagę tonalną. Jeżeli takim przesunięciom fazy przypiszemy szkodliwość "1", to nieminimalnofazowy podział 4th @ 2k ma "100" albo i więcej

 

- owe przesunięcia fazy są dla dość niskich częstotliwości (największe w okolicach połowy schodka), a więc niezbyt istotnych dla lokalizacji.

 

BTW - jeżeli filtr midwoofera w zwrotnicy kompensuje baffle step, to też kręci przy okazji fazę (w miejscu gdzie ma zbocze lowpass kompensujęce BS) podobnie jak taki EQ.

 

Dlatego szukałbym przyczyn owego zawężenia sceny gdzie indziej.

a jeszcze zapytam Was, a co - jak wy to obliczacie? no chciałbym sobie podbić np. 8dB częstotliwość około 130Hz i jak mam dobrać elementy? wiem, że nie jestem najbystrzejszy, ale przeczytałem ten watek 3 razy i nie wiem jak to obliczyć, czy moglibyście tak łopata po prostu?

>tomq88, 24 Kwi 2010, 10:39

 

>A co myślicie o moim pomyśle, by dać taki "minimalistyczny eq" przed jednym ze wzmacniaczy

>pracujących w bi-ampingu i za jego pomocą stworzyc prosty filtr dolnoprzepustowy?

>należałoby tylko zmienic częstotliwość ciecia na jakieś 2 khz i chyba konieczne byłoby zwiekszenie

>nachylenia filtracji? czy wystaczry obnizejnie poziomu dzwieku za okreslona f., a reszte stlumi

>naturalny spadek glosnosci na skraju pasma glosnika?

>

>Filtr I rzedu by wystyraczyl.

 

Tak samo jak dla filtracji dolnoprzepustowej, tak też dla górnoprzepustowej możnaby taki filtr na wejściu końcówki mocy zastosować, by odfiltrować część pasma której wzmacniać dalej nie ma sensu.

Oczywiście, można to zrobić i I rząd będzie najłatwiejszy.

Natomiast minimalistyczny EQ powinien być np. przed preampem, chociaż oczywiście te dwa (trzy) stopnie można ze sobą połączyć.

 

>silo, 25 Kwi 2010, 21:49

 

Jakiego typu kondensatory i jakie wartości rezystorów stosujesz? Pomiń lampy bo mogą mieć za dużą imp. wyjścuiową lub stosuj ten układ PRZED lampą.

To, co obliczamy to cz. środkowa takiego filtru i wielkość schodka.

Cz. środkowa ze stałej czasowej dolnego dwójnika RC a wielkość schodka ze wsp. podziału dzielnika napięcia jaki tu się tworzy (przyjmując że kondensator = zwarcie do masy).

>

Tak samo jak dla filtracji dolnoprzepustowej, tak też dla górnoprzepustowej możnaby taki filtr na wejściu końcówki mocy zastosować, by odfiltrować część pasma której wzmacniać dalej nie ma sensu.

 

 

 

Ale jak wyliczyć odcięcie na te ok 2 khz? Bo w tych zakresach o których jest mowa w temacie to mogłbym na słuch sie kierować, ale przy takich f jakie mnie interesują to kompletnie nie wiem od czego wyjść.

El sueño de la razón produce monstruos.

Przyjmując częstotliwość filtracji równą tej z podziału zmieniasz rząd filtra na 1 wyższy. Żeby tego uniknąć należy stosować filtrację górnoprzepustową na częstotliwości 3-4x niższej a dolnoprzepustową na częstotliowści 3x wyższej niż częstotliwość podziału. Wówczas dodatkowa fultracja ma minimalny wpływ na charakterystykę w okolicach podziału (nas interesuje odfiltrowanie składowych spoza pasma jakie wydziela dany filtr zwrotnicy). Oczywiście na drodze eksperymentu można sprawdzić czy już np. z jakiś powodów nie okaże się że wystarczy margines np 2x niższej / wyższej częstotliwości, jednak trzeba mieć świadomość, że to może spowodować zmiany ch-ki w okolicach podziału (szczególnie pojawienie się lekkiego osłabienia tego zakresu).

 

Wzór do obliczeń filtrów I rzędu dla zakładanego spadku -3dB przy obliczanej częstotliwości granicznej to:

 

f=1/(2*Pi*R*C)

 

gdzie R [kohm], C [uF], f[kHz].

Polecane wartości rezystancji to od ok. 3 do 6 kiloomów (ze wzgl. na impednację wej wzmacniacza jaką przyjmuję za 50 kiloomów), do nich trzeba dobrać odpowiednie pojemności.

>Przyjmując częstotliwość filtracji równą tej z podziału zmieniasz rząd filtra na 1 wyższy.

 

Zapomniałem chyba wspomnieć, ze taki filtr byłby jedynym na drodze źródło - głośnik. Wywaliłbym cewkę którą odcinam GDNa, głośnik byłby podłaczonony bezpośrednio do wzmacniacza na LM3886 a przed tym wzmcniaczame byłby tylko ten jeden prosty filtr aktywny.

 

 

A więc rząd filtracji chyba by się nie zwiększył.

El sueño de la razón produce monstruos.

No nie bo głośnik bez filtracji to filtr 0 rzędu.

Ale jak wcześniej miałeś wyższy niż I rząd to tak trzeba ponownie zrobić filtrację.

Poza tym cewka na filtrze dp wprowadza kompensację baffle step. (ale to załatwia step na ch-ce miniamalistycznego EQ)

Tak więc by uzyskać filtr II rz. dp musisz połączyć kaskadowo 2 sekcje RC, a gp - 2 sekcje CR, liczy się je z nieco innych wzorów, zależnie czy ma to być Bessel czy Linkwitz, i czy przecięcie ch-ki ma być na -3 czy -6dB. Uzyskane wartości pojemności należy wówczas pomnożyć dla filtra gp przez 1,414 a dla dp podzielić przez tą wielkość. (pierwiastek kwadratowy z 2)

Dzieki za odpowiedź:)

 

Wystarczy filtr I rzedu, filtracja będzie wyglądała jak na rysunku, warotśc c wynosi ok 0,026uF (dla r = 3 kohm).

1. źródło

2. "minimalistyczny eq"

3. wzmacniacz

4. głośnik niskotnowy

5. głośnik wysokotonowy

6. kondensator MKP

 

Wysoktonowego nie będze tak filtrował, bo boje się że wzmacniacz mógłby podac stałe napięcie, a taki filtr w przeciwieństwie do kondensatora nie zapobiegnie spaleniu głośnika.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

El sueño de la razón produce monstruos.

>> tomq88, 28 Kwi 2010, 18:30

 

Pomysł dość rozpaczliwy, z kilku powodów:

 

- masy sygnałowe wzmaków zbiegają się przy źródle. Raczej będą problemy z brumem.

 

- minimalistyczny EQ nie ma stałej impedancji - maleje ona dla wysokich f. A skoro źródło ma te 600ohm czy 1kohm R_wy, końcówka gwizdka dostanie osłabione wysokie.

Nie tak.

Wysokotonowty zabezpieczysz sobie dodatkowym kondensatorem np 22uF MKP (lub większym)muiędzy głośnikiem a wzmacniaczem. Ja tego kondensatora nie stosuję bo nie mam powodu.

Ponozej rozwiązanie: paswyna zwrotnica z filtrem II rzędu na wysokotonowy + Irząd z kompensacją baffle step na niskotonowy. Rezystory i kondensatory sobie dobierzesz do podziału oraz wielkości kompensacji BS. Efektywność sekcji wysokotonowej regulujesz zmieniając stosunek R5/R6, w proponowanym rozwiązaniu jest on tak dobrany by uwzględnić osłabienie poziomu związane z kompensacją BS wprowadzaną przez dzielnik R3/R4.

LPF output i HPf output rozumiem ze podłączam jako źródła dla końcówki mocy?

 

Dzisaj dotarła do mnie druga para LMów, jak je polutuje to przetestuje tez i takie rozwiązanie. Dzięki za zainteresowanie się tą sprawą.

 

Ogólnie to stawiam raczej na maksymalnie proste filtry, bo Tonsil (gdn 16/50/6) naprawde ładnie gra ograniczony sama cewka 1,5 mH (wczesniej wg schematu byl korektor impedancji, ale wywalilem go po kilku godzinach prob bez i z). Teretycznei taka duza cewka z korektorem miala kompensowac BS, ale wywalajac korektor oslabilem jej dzialanie, a mimo to BS nie daje sie we znaki.

 

Na Visatonie sc10n był filtr 2 rzedu i tłumik napiecia, z tego wszystkiego zostal tylko kondensator 3,3 uF. testowalem dosc dlugo opcje z cewka i bez i jak na moje ucho lepiej gralo na prostszym filtrze (lepsza stereofonia). Tlumik wywalilem, dobralem inny rezystor ktory siedzi przed kondem.

 

 

Nie wiem, moze ja mam cos ze sluchem, moze naprawde potrzebowalem odmiany (rok czasu gralo na zwrotnicy wg Yoshi'ego_80), ale IMHO filtry I rzedu maja w sobie cos. Nie wie rozumiem teraz po co czasem trzeba komplikowac zwrotncie skoro czasem najprostsze rozwiazania sprawdzaja sie najlepiej.

 

O wpływie cewek na dziwek co nieco wiem, stad tez pomysł zastąpienia takiej filtracji filtrem aktywnym (minimalistycznym eq). Przy okakazji moglbym zrobic tez taki dla wysokotnowego, choc pewnie ciezej byloby mi to ze soba zestroic. Filtrujac sam gdn wystacrzy ze uda mi sie uzyskac charakterystyke zblizona do tej ktora pozostawia po sobie cewka.

 

 

 

Wiem, ze to wszystko takie troche kombinowanie, ale ogolnie mam nature eksperymentatora i lubie czasem sprawdzic nietypowe rozwiazania - moze sie przyjmia.

El sueño de la razón produce monstruos.

Wyjścia LPF, HPF na końowki mocy (powinny mieć takie samo wzmocnienie napięciowe, choć wysokotonowa może oczywiście mieć 2-3x mniejszą moc).

Przelicz R3C3 jako filtr dla głośnika niskotonowego (tak naprawdę musiałbyś jednak podstawić w miejsce R3 rezystancję zastępczą dla równolegle połączonego R3 i R4, a więc w praktyce nawet ok. 2x mniejszą),

a C1R1 (identycznie C2R2 choć jak stosujesz I rząd to tą sekcję możesz pominąć) dla filtru Bessela II rzędu (poj. 1,414x większa niż przy I rzędzie).

Powyższy układ należy stosować za buforowaną regulacją głośności (nigdy nie sterować wprost z potencjometru głośności), inaczej będzie to zmieniać niekorzystnie parametry filtrów i cz. podziału.

  • 11 miesięcy później...

Chcę się zmierzyć z problemem opisanym na stronie Linkwitza

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Chodzi o wersję v.2 rozwiązania, czyli tłumienie od 500Hz do 10kHz z głębokością -3.2dB

 

Proszę o pomoc w rozwiązaniu układu filtrów.

Bardzo pożądanym rozwiązaniem była by możliwość kształtowania głębokości tłumienia np. o +/- 0.5dB przez jakiś przełącznik.

Czyli jak to rozwiązać projektowo i jak najlepiej wykonać.

 

Bardzo proszę o nie negowanie zasadności tego rozwiązania.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Po raz pierwszy w historii ludzkości możesz przenieść chorobę, na którą nie chorujesz, na kogoś, kto został na nią zaszczepiony !!!" u2be

Musze dodac najwazniejsza informacje.

Zamierzam korygowac nie w kolumnie glosnikowej, tylko sygnal audio.

Chce wykonac plytke ktora mozna wlozyc np. do preampa.

Moim zamiarem nie jest kompensacja Baffle Step, a przeciwdzialanie mocno slyszalnym wysokim tonom odbitym w pomieszczeniu.

Czyli wyciszenie wysokich skladowych o te 3.2dB.

"Po raz pierwszy w historii ludzkości możesz przenieść chorobę, na którą nie chorujesz, na kogoś, kto został na nią zaszczepiony !!!" u2be

Ja w swojej aktywnej zwrotnicy (projekt by mbar)mam to zrobione w ten sposob:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Wartością rezystora regulujesz siłe kompensacji (wg tego schematu 5kohm to 6dB kompensacji), a wartością kondensatora częstotliwośc filtracji (zwiekszając go kompensacja obejmuje niższe pasmo, natomiast zmniejszając pojemnośc tego kondensatora kompensacja sięga wyższych czestotliwości.

 

 

 

Jesli chodzi o płytke to tu nie ma żadnej filozofi

- jakiś op-ampm, potencjometr, rezystor(y) i kondensator.

 

 

Nie wie rozumiem teraz po co czasem trzeba komplikowac zwrotncie skoro czasem najprostsze rozwiazania sprawdzaja sie najlepiej.

Śmiac mi się chce jak to czytam. Teraz mam "skomplikowane" filtry IV rzedu :D

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

El sueño de la razón produce monstruos.

A jak nalezy wyznaczyc rozpoczecie kompensacji od 500Hz a zakonczenie na 10kHz ?

"Po raz pierwszy w historii ludzkości możesz przenieść chorobę, na którą nie chorujesz, na kogoś, kto został na nią zaszczepiony !!!" u2be

Jak bede w domu to moge Ci wyslac w domu plik do symulacji w LTspice, tam sobie ustalisz wartosci dla zadanej czestotliwosci. Chyba ze ktos wczesniej powie Ci jakie wartosci wstawic ;).

El sueño de la razón produce monstruos.

Jednak już nie mam tego pliku. Napisz do mbar żeby podesłał Ci plik do Ltspice do zwrotnicy aktywnej jesli może.

 

 

Ewentualnie zerknij jeszcze na to

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

El sueño de la razón produce monstruos.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.