Skocz do zawartości
IGNORED

Driver dla 300B - trioda, czy pentoda.


pwit1

Rekomendowane odpowiedzi

-->jt211

No tak, ale jak wywalę tego konda, to nie bedę mógł użyc "fixed bias" na 6v6, będzie też problem z dobraniem odpowienio napięć dla 6v6, no i pojawi sie kond w katodzie 6v6.

-->jt211

Dopiero teraz przeczytałem Twój wpis o różnicach między triodą, a pentodą dotyczący sceny i nasunęła mi się jedna sugestia. Miałem kilka dni temu możliwość odsłuchiwania systemu z głośnikami panelowymi. Zbudowane to było z dwóch głośników SABA na jedna kolumnę, jakiejś wstęgi i suba na dole. Sub oczywiście w obudowie, pozostałe przykręcone do panelu z płyty paździerzowej, "zwrotnica" to pojedynczy kondensator Siemens MKV. Brzmiało to bardzo dobrze, ale nie to jest najważniejsze. Scena, szczególnie wgłąb, jaką budował ten system była niesamowita, z dokładnością do kilkunastu centymetrów możnaby poukładać muzyków na scenie. Miałeś kiedyś okazję obcowac z takimi głośnikami. Ciekawy jestem, czy to ogólna cecha głośników panelowych, czy też ten system był jakoś szczególnie dobrany.

Jakis czas temu intensywnie bawilem sie pentodowymi sterownikami 300b. Motywowany bylem sugestiami Mr. LT.

Przeszedlem przez kilka tuzinow pentod (na serio), dostosowujac punkt pracy lampy zmieniajac Rk.

Uwazam, ze jednostopniowe pentodowe sterowniki polaczone przez kondensator z siatka DHT sa swietnymi rozwiazaniami. Dekorowanie systemu dodatkowym stopniem napieciowym albo katodowymi buforami zabiera wiecej niz dodaje. Dzwiek SE na pentodzie jest bardziej dynamiczny, ma wiecej zycia w porownaniu do klasycznych 6sn7 w kaskadzie albo rownolegle albo inaczej. Jaka pentoda: nie mam jednej, mam kilka, kazda o innym smaku, zalezy od nastroju i fazy ksiezyca: dzisaj EF14 ( 6 v kuzynka slawnej lampy mikrofonowej).

Ja tez jestem za tym aby ograniczyc do minimum ilosc lamp w torze. A ze wzgledu na thd lepsze beda triody w stopniu sterujacym. Tak jak lepsze sa triody w stopniu wyjsciowym. wydaje sie ze dwie lampy e55l beda odpowiednikiem 300b a moze nawet lepszej jakosci? Musze to sprwdzic. trafo do takiego tandemu bylby bardzo prosty bo dopasowany do 300om. A wiec bardzo latwy do wykonania. Oczywiscie sterowanie tez na e55l.

Jak czlowiek czyta charakterystyki lamp, triody dla wzmacniaczy SE powinny miec same zalety w porownaniu do pentod. Elegancja i prostota ukladow SE plus 70 lat weryfikacji w domach wlascicieli, jak z tym polemizowac?

Trioda na wejsciu, trioda na wyjscu. Czysty czar.

Jednak, gdy ktos wepnie pentode jest super. Czy lepiej, czy nie, sprawa gustu, na pewno jest inaczej.

Polecam kazdemu takie proby. Troche jak zmienic restauracje z znanej-ulubionej na cos nowego-nieznanego.

Wszystkie te zabawy lampami, glosnikami, wkladkami gramofonowymi, przekonaly mnie, ze rozum-papier- liniowosc, S/N, fizyka to jedna bajka a ucho ludzkie to inna bajka. Szefem jest fizjologia sluchacza, jego rozum jest tylko dekoracja.

Gość jt211

(Konto usunięte)

>Wszystkie te zabawy lampami, glosnikami, wkladkami gramofonowymi, przekonaly mnie, ze rozum-papier-

>liniowosc, S/N, fizyka to jedna bajka a ucho ludzkie to inna bajka. Szefem jest fizjologia

>sluchacza, jego rozum jest tylko dekoracja.

Włąśnie dlatego nie przewiduję w swoim życiu żadnych klocków pomiarowych polegam na uszach ale śą

tacy co mużykę oglądają na oscyloskopie.Ich sprawa i gust.

Gość jt211

(Konto usunięte)

pwit1, 10 Maj 2007, 00:19

 

>-->jt211

>Dopiero teraz przeczytałem Twój wpis o różnicach między triodą, a pentodą dotyczący sceny i nasunęła

>mi się jedna sugestia. Miałem kilka dni temu możliwość odsłuchiwania systemu z głośnikami

>panelowymi. Zbudowane to było z dwóch głośników SABA na jedna kolumnę, jakiejś wstęgi i suba na

>dole. Sub oczywiście w obudowie, pozostałe przykręcone do panelu z płyty paździerzowej, "zwrotnica"

>to pojedynczy kondensator Siemens MKV. Brzmiało to bardzo dobrze, ale nie to jest najważniejsze.

>Scena, szczególnie wgłąb, jaką budował ten system była niesamowita, z dokładnością do kilkunastu

>centymetrów możnaby poukładać muzyków na scenie. Miałeś kiedyś okazję obcowac z takimi głośnikami.

>Ciekawy jestem, czy to ogólna cecha głośników panelowych, czy też ten system był jakoś szczególnie

>dobrany.

Rozwaliłem właśnie swoje obudowy Jericho i mam cztery boczne scianki na zrobienie odgrody

coś 45x120cm.Dwie przetnę na pół i wyjdą boki na zawiasach.

Gwizdek Fostex FT17H obcięty knndem na 10kHz szerokopasmowy Supravox 216RTF64 bez niczego.

Problem to bas ale zacznę w ten sposób że dziś wysyłam stare uszkodzone 12" gitarowe Fane

do gościa który założy lekkie papierowe membrany z gumowym zawieszeniem.

Około 100zL plus przesyłki.Zobaczymy co z tego wyniknie.Poprostu je podłączę i zobaczę co

słychać jak będzie jakiś bas to pójdą do odgrody a jak nie to do pasywnych subów.

Mam dwie stare skrzynie po chyba WD40.Wtedy w odgrodzie będą tylko Fostex i Suprawox.

Basy odetne na 150Hz cewką może spróbuję drugi order.

Dużo pytań narazie ale może coś wyjdzie nie chcę inwestować 600 Eurosó 18" DAS czy Monacor.

Ma wyjść >95dB ............do lampek cudo.Wzmak na jednej E55L kto wie :>)))

senicz, 9 Maj 2007, 18:45

 

>E55L (...) Nachylenie super jedne z najwyzszych z lamp malej mocy.

 

Ano właśnie - 45ma/V, naprawdę duże! Ale z tego powodu i zdolności do szerkopasmowej pracy (oscyloskopy, senicz!) ta cholera bardzo łatwo może się wzbudzać na w. cz. w aplikacji w której chcemy jej tu użyć!

Zdaue sobie sprawe z tego ze moze sie wzbudzac i potrzebne sa srodki zaradcze. Zmontuje wzm do sluchawek i zobacze jak ona sie zachowuje. Jak bedzie trzeba to sie doda pare elementow jak dlawiki i rezystory w siatki.

Gość jt211

(Konto usunięte)

>Ano właśnie - 45ma/V, naprawdę duże! Ale z tego powodu i zdolności do szerkopasmowej pracy

>(oscyloskopy, senicz!) ta cholera bardzo łatwo może się wzbudzać na w. cz. w aplikacji w której

>chcemy jej tu użyć!

Okłada sie cały cokół dławikami(ferytami) na każdej nóżce i siedzi cicho nawet na żarzeniu AC.

Gość jt211

(Konto usunięte)

senicz, 10 Maj 2007, 21:35

 

>zadnych dlawikow ferrytowych. Wyraznie podwyzszaja thd w pasmie. jesli juz to tylko powietrzne w

>anodzie. A zarzenie kondami do masy.

Seniczu kultura nie pozwala mi dosłownie Ci powiedzieć gadzie ja mam THD.

A tak na stronie trujących materiałów w lampach to w E55L raczej ich nie znajdziesz bo to

ostatki przemysłu lampowego a w starych triodach napewno i owszem.

Kto w latach 30 i 40 tak do 60 zaprzątał sobie głowę jakąs tam szkodliwością.

Tu pewnie jest ten dzwięk starych NOSów pogrzebany.

A jak sie osluchasz E55L to dlaczego nie porownac z EC8010, E810F lub WE437A.

Nie znam E55L, ale sluchalem EC8010, E810F. Te ostatnie sa zbyt nerwowe jako sterowniki 300b. "Strome" lampy

potrafia byc bardzo kaprysne. Byly projektowane dla innych aplikacji niz audio. Placi sie cene za ich liniowosc. Parametr ten jest krytyczny w oscyloskopach, duzo mniej istotny dla wzmacniaczy niskoczestotliwosciowych.

Inny aspekt, jak juz triodujesz pentody, polecam inna rodzine pentod: EL11, EL3,, KT66. Mimo, ze projektowane jako lampy mocy zachowuja sie fantastycznie jako sterowniki 300b.

Tonalnie sa duzo mniej nerwowe od malutkich (gabarytowo) pentod. Latwiej jest ustawic ich punkt pracy. Nie wzbudzaja sie jak ich kuzynki. W mojej dziupli swietnie sprawdzily sie rowniez EF14. Uwazam, ze nie jest przypadkiem, ze lampa zaprojektowana dla audio sprawdza sie w audio. Oczywiscie, ze ten truizm ma swoje odstepstwa.

Gość jt211

(Konto usunięte)

Moje zdanie jest takie:

- E55L i cała rodzina np 12HG7 o której wspominasz gra super ale potem czuję sie że czegoś

jednak brak

- stare triody może nie wszystko jest super ale nie czujesz że czegoś brak

A to coś to już gust kazdego z nas.

-->koteczku

Po przemyśleniach zdecyduję się jednak na "triodowaną pentodę", po prostu mam już trochę doświadczenia z triodami 6n6p, ecc99 i 6sn7 jako sterowniki dla 300B i może warto spróbować czegoś nowego.

Podajesz sporo ciekawych propozycji, ale czy mógłbyś zaproponować jedną, Twoim zdaniem najciekawszą pentodę, która sprawdzi się w układzie, jaki wyrysowałem (może tak jak na scheamcie 6v6gt) - od czegoś trzeba zacząć.

Pozostanę też na początku przy trzech lampach w układzie z 6j5 na wejściu - będę miał pewność, że nie będzie potrzeba preampa (mam dobrej jakości wyjście regulowane w przetworniku). Popraw mnie jeżeli się mylę.

 

-->jt211

"Rozwaliłem właśnie swoje obudowy Jericho i mam cztery boczne scianki na zrobienie odgrody

coś 45x120cm.Dwie przetnę na pół i wyjdą boki na zawiasach.

Gwizdek Fostex FT17H obcięty knndem na 10kHz szerokopasmowy Supravox 216RTF64 bez niczego.

Problem to bas ale zacznę w ten sposób że dziś wysyłam stare uszkodzone 12" gitarowe Fane

do gościa który założy lekkie papierowe membrany z gumowym zawieszeniem.

Około 100zL plus przesyłki.Zobaczymy co z tego wyniknie.Poprostu je podłączę i zobaczę co

słychać jak będzie jakiś bas to pójdą do odgrody a jak nie to do pasywnych subów.

Mam dwie stare skrzynie po chyba WD40.Wtedy w odgrodzie będą tylko Fostex i Suprawox.

Basy odetne na 150Hz cewką może spróbuję drugi order.

Dużo pytań narazie ale może coś wyjdzie nie chcę inwestować 600 Eurosó 18" DAS czy Monacor.

Ma wyjść >95dB ......do lampek cudo.Wzmak na jednej E55L kto wie :>)))"

 

Jak uporasz się z tymi głośnikami napisz co z tego wyszło. Jestem prawie pewny, że jak skończę z tym wzmakiem zabiorę się do tematu głośników ogrodowych. Koteczku - Twoja pomoc może być znowu nieoceniona, mam nadzieję, że nie odmówisz.

 

Siemensy MKV do zasilania już zamówione, czas na dławiki od p. Ogonowskiego i trafa od Lundahla;-)

Cóż, wydawało mi się, że główne założenia układu pozostaną już stałe, ale poszperałem trochę w necie i powstały kolejne wątpliwości. Pierwsze - być może warto użyć tylko 2 stopni, takie rozwiązanie ma wielu zwolenników i drugie, ważniejsze na chwilę obecną, bo zwiazane z wydaniem paru dodatkowych złotych - czy lepiej użyć transformatora interstage (np. Lundahl'a) pomiędzy sterownikiem, a 300B, czy też tradycyjnie kondensatora.

 

Czy ktoś majacy doświadczenie z oboma rozwiazaniami mógłby przedstawić zalety i wady obu rozwiązań.

Ja bym teraz chyba poszedł w stroe interstage.

najlepiej z możliwością przepinania na różne przełożenia. Lundahle tak chyba mają.

M Parvi pisze właśnie o lundahlu interstage chyba na swojej stronie.

pwit1, 11 Maj 2007, 01:11

 

mam za soba wiele prob i bledow z sterownikami dla 300b. Uwazam, ze sugestie Loesha dotyczace pentodowych sterownikow sa sluszne, ba, potwierdzaj sie w praktyce. Tak wiec dwa stopnie: wysoko pradowa pentoda-pentoda

(nie triodowana). Punkt pracy, napiecie na g1 i g2 uzyskane stosujac prosty dzielnik napiecia, dobry kondensator anoda-siatka i to wszystko. Jaka pentoda: ef14, el3, el11. Mam tez dobre doswiadczenie z radziecka 6p9 (metalowa banka). Gdybym musial wskazac jedna-jedyna: ef14.

Jezeli reszta system jest "chlodna", "jasna": el3, el11 ( sa cieple). Jezeli reszta systemu jest "ciepla" to ef14 ( jest deczko chlodniejsz od el3).

Odnosnie transformatorow miedzystopniowych: sa obecnie modne, tak jak step-up do wkladek MC. Maciek P. ma spore doswiadczenie z nimi. Maja wielu zwolennikow wsrod SE'owcow. Nie mam zdania na ich temat, bo nie praktykowalem ich w swoim wzmacniaczu. Mam dobre doswiadczenie w stosowaniu transformatora jako rozdzielacza fazy w wzmacniaczach PP (zamiast lampy), ale to inna bajka.

Mały bałaganik w terminologii się zrobił. Na rys. 1 wg. nazewnictwa angielskiego mamy input, driver, power tube a na rys. 2 tylko input i power tube.

Koteczek w przypadku topologii nr 2 pierwszą lampę też nazywa driver.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-3966-100002070 1178895930_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W przypadku schematu 2 pierwsza lampa ma dualna funkcje, "robi" za input (wzmacniacz napiecia sygnalu) oraz jako sterownik (driver) dla lampy mocy. Tak ze jest input'em/driver'em pod wspolnym dachem. Nie ma wiec wiekszego znaczenia czy nazwiemy ja jednym czy drugim imieniem. Spelnia obie funkcje.

Osobiscie, malpujac po Loeshu, zastosowalem tego typu rozwiazanie i zaimplementowalem w jednym z wzmacniaczy ktore czesto slucham. Jest super, ale swiat nie konczy sie na nim.

pwit1,

 

Zgadza sie, bardzo ciekawa lampa. Jej siostra VF14 byla stosowana w legendarnych lampowych mikrofonach telefunkena U47M. Podstawowa roznica miedzy EF14 a VF14 jest napiecie na grzalce. Nie chciano by mikrofony grzaly sie i parzyly usta slicznych sopranistek wiec zmieniona napiecie.

Lampy VF14 sa bardzo poszukiwane. NOSy Telefunkena kosztuje ok. $ 2000/sztuke, urzywane-stare VF14 chodza po 500 euro. Telefunkenowskie mikrofony sa dla wielu muzykow kultowe. Swietna kombinacja detalu i ciepla. To czego szukamy w dobrym akustycznym dzwieku.

Wracajac do biednej kuzynki EF14. Troche inna liga i oczywiscie cena. Jest na nasze kieszenie. Ich wschodnioniemieckie klony z lat 50-70 (RFT) mozna upolowac za 20-50 PLN. Sa dla ludzi. Tonalnie sa bardzo zblizone do VF14.

Wymagaja upierdliwych cokolkow, ale dla ludzi. Maja przyjazna elektryke.

koteczku,

 

Przymierzam się do Twojej propozycji EF14, ale:

1. Masz może jekieś pomysły, gdzie kupić podstaki do tych lamp;-(

2. Wzmocnienie tej lampy to x28. Przy pojedynczym stopniu sterującym nie da się wysterować tym 300B przez kondensator, potrzebny będzie interstage transformer i przełożenie min. 1:2,5 (takie chyba ma Lundahl). Możesz napisać, jak masz to podłączone u siebie. Cały czas założeniem jest nieużywanie preampa, tylko sterowanie bezpośrednio z przetwornika.

 

Nie odpuściłem też do końca E55L. Bardzo dobrze wpasowała by się w swoim katalogowym punkcie pracy: Va=125V, Vg=-3V, 50mA. Wzmocnienie wyniosłoby x30, podobnie jak EF14 przez interstag 1:2,5 powinno wystarczyć do wysterowania 300B.

Gość jt211

(Konto usunięte)

Zwróć uwage ma nateżenie prądu drivera raczej bym odradzał podejście do siatki 300B

z prądem mniejszym niż 10mA.Teraz wezmy trafo 1:2.5 i prąd 10mA da nam na siatce 300B

10 / 2.5 tylko 4mA trochę mało.

Nie wiem ile można wycisnąć z ef14.

 

>Przymierzam się do Twojej propozycji EF14, ale:

>1. Masz może jekieś pomysły, gdzie kupić podstaki do tych lamp;-(

>2. Wzmocnienie tej lampy to x28. Przy pojedynczym stopniu sterującym nie da się wysterować tym 300B

>przez kondensator, potrzebny będzie interstage transformer i przełożenie min. 1:2,5 (takie chyba ma

>Lundahl). Możesz napisać, jak masz to podłączone u siebie. Cały czas założeniem jest nieużywanie

>preampa, tylko sterowanie bezpośrednio z przetwornika.

>

>Nie odpuściłem też do końca E55L. Bardzo dobrze wpasowała by się w swoim katalogowym punkcie pracy:

>Va=125V, Vg=-3V, 50mA. Wzmocnienie wyniosłoby x30, podobnie jak EF14 przez interstag 1:2,5 powinno

>wystarczyć do wysterowania 300B.

Gość jt211

(Konto usunięte)

Pete przekrecił moje imie tutaj ale pomiary sa super :>))))))))

Polecam ;

http://www.pmillett.com/pentodes.htm

http://www.pmillett.com/current_source.htm

i cała strona popatrzcie na 813SE

http://www.pmillett.com/

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.