Skocz do zawartości
IGNORED

Kolumny estradowe - projekt poszukiwany


rekin

Rekomendowane odpowiedzi

Poszukuję pilnie gotowego projektu na kolumny estradowe - najlepiej 3-drożne. Najchętniej na dostępnych powszechnie głośnikach (Eminence itp..). Miałoby to być w miarę tanie i maksymalnie (jak na te pieniądze) dobre.

Minimalna moc to 500W RMS. Myślę o konstrukcji opartej o wysokoefektywne głośniki 15" (bas) 8-10" (środek) i 1" (góra). Wysokotonowiec najlepiej w tubie.

Nie jestem zbytnio zorientowany w temacie, więc najchętniej zaadoptowałbym gotowy projekt skrzynek i zwrotnic pod konkretne modele głośników.

Jeśli ktoś może podzielić się swoim doświadczeniem w temacie będę bardzo wdzięczny :)

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/35292-kolumny-estradowe-projekt-poszukiwany/
Udostępnij na innych stronach

Polecałbym jednak standardowy układ 2 x 15" + driver, ewentualnie 2 x 12" + driver. Konstrukcji typowo trójdrożnych się na estradzie nie stosuje, przynajmniej nie w przypadku małych i tanich kolumn.

Driver stosunkowo tani i ponoć niezły to Selenium D210Ti, do tego Selenium 15PW3, Celestion TF 1525, Eminence Gamma 15. Całość powinna się zamknąć w 2 tysiącach, może troche ponad ;)

 

Poszperaj po elektrodzie, tam takie tematy pojawiają się co chwila. Były też gotowe projekty - łącznie ze zwrotkami i obudowami.

Całkowita nieprawda. Stosuje się powrzechnie konstrukcje i 5, i 6 drożne ale oparte o DSP więc o tym można zapomnieć. Jeśli o mnie chodzi to za małą kase rzuciłbym sięna Beyme, to przedewszystkim porządne i mocne głośniki, co do głośnika wysokotonowego to od tuby Rekinie nie uciekniesz chyba że zrobisz falowody ;) Może siezdarzyć że będziesz musiał dać 2 głośniki wysokotonowe żeby mocowo wyrobiły bo w końcu nie dajesz jakiśBMSów tylko pospolite Eminence czy Beymy które nie są tak wytrzymałe. Zastanowiłbym sięteż na Twoim miejscu na podziałem na sekcje. Czyli doły w osobnym pudle i góry osobno, same plusy bo np. doły zawsze możesz postawić na glebie i basem pozamiata, a góry albo powiesić, albo postawić powyżej głów ludzkich.

Liniowościąsięnie przejmuj bo i tak jak to będzie miało grać coś konkretnego w konkretnych pomieszczeniach to bez 31 punktowego EQ się nie obejdzie.

Dzięki za uwagi. Szukam czegoś co w pomieszczeniu około 35m^2 będzie w stanie dorównać głośnością perkusji. Problemem są głównie wysokie tony i średnica. Do tej pory salkę nagłośniały kolumny dwudrożne oparte o woofer 15" i gwizdek w tubie. Niestety niedostatki średnicy są bardzo wyraźne, co wynika z wysokiego podziału (gwizdek 2 razy spalił się i trzeba było niestety ciąć wyżej). Właśnie z tego powodu szukam czegoś z dodatkowym średniakiem o odpowiedniej wytrzymałości mocowej. Ma to grać naprawdę głośno.

Poszperam na elektrodzie.

Średniak Ci tu też niewiele da bo też Ci siebędzie palił. Zrób konstrukcje 2x 12" + 2x tuba, podziel to nisko i dla tuby daj odpowiedniego l-pada i mozesz dać np. 60W żarówke. Troche dziwne ale działa, na pewno driverów nie popalisz. Drivery oczywiście daj równolegle, będziesz miał równy rozkłąd prądów i będzie ok.

Witaj

Rekin pewnie szukałeś w Visatonie ale jakby co to podaje linka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

pozdr

wstach1

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>wovo

Dlaczego 8'' średniak pracujący od powiedzmy 500-600Hz miałby się spalić? Przy założeniu, że będzie miał jakieś 125-150W myślę, że powinno to wystarczyć mocowo w paśmie 500-5,5kHz. Wtedy typowy 40W gwizdek poradzi sobie, a środek również powinien przetrwać. Jeśli się mylę popraw mnie. Dwie 12" w tandemie niestety nie grają zbyt dobrze na basie, a środek również pozostawia sporo życzeń - mam to sprawdzone, bo pożyczalismy takie paczki na próbę.

W zestawieniu 15" + 1" tweeter jest niestety słyszalna dziura na środku. Rozwiązaniem mógłby być tweeter 1,5" lub 2", ale znika wtedy część pasma na górze, no i 2" są lekko drogie.

Znalazłem coś takiego i poważnie się zastanawiam nad projektem 15" + 8" + tweeter:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Co o tym myślicie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Z tanich driverów tym się warto zainteresować:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie wygląda zachęcająco, ale jest to chiński OEM. To samo (z inną naklejką) siedzi w kolumnach Mackie oraz JBL. Sprzedaje to też ze swoją naklejką firma P-Audio.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Właśnie o czymśtakim jak mówisz myślałem ale nie o jednym 2" tylko o dwóch normalnych równolegle. Wtedy taki podwójny driver przeniesie większą moc czyli da się ściać niżej. Natomiast jasne, możesz zastosować średniaka, ale znajdziesz średniaka o efektywności powiedzmy tych 96dB bez tuby ?? Poza tym tak jak pisze, bez EQ nie objedziesz a tym bardziej jak to ma przenosić też wokale to tym bardziej bo Ci będzie jeździło w prawo i w lewo bez korekcji. Zrobiac 2x 12" + 2x driver nagle po zrobieniu korekcji zauważysz że pasmo sięwyrównało a i możesz mocą przyłoić bo to czego głośniki nie wydalają, rezonanse, sprzęgi wszystko to wyciąłeś. Przekaz staje sięczytelniejszy i jest ok. Niestety dobre głośniki estradowe które zagrają kosztują . Popatrz na firme BMS, jak mozesz dać tyle kasy na driver to bierz i się nawet nie zastanawiaj. Możesz tego posłuchać miedzy innymi w paczkach Polanowskiego, dość powrzechnych w małych firemkach nagłośnieniowych ze wzgledu na cene. BMSa będzie Ci 500W cieżko uwalić.

Jak estrada to chyba beyma.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Moja strona audio - kondrax.mayhem.net.pl

Nie jestem specjalistą w sprawach skrzynek i prawdopodobnie nie ja będę je stroił w obudowie. Po posłuchaniu kilku gotowych kolumn stwierdziłem razem z kolegami, że dla uzyskania odpowiedniego efektu 15" głośnik basowy jest niezbędny. Paczki na 12" nie satysfakcjonowały nikogo - stąd moje opory przed konstrukcjami z dwoma 12", której to konfiguracji słuchałem. Może nie były to najwspanialsze głośniki stąd takie wrażenia?

Na głośniki do jednej kolumienki można przeznaczyć około 800-900zł.

Zastanawiam się poważnie nad uzyciem następujacych głośników

15" -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

8" -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

tweeter -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Cena jest jeszcze znośna, a projekt (z innym wprawdzie średniakiem) ponoć sprawdzony. Czy to może zagrać przyzwoicie?

Oferty innych firm przeglądałem, niestety dostępność gotowych projektów, a co jeszcze ważniejsze opis ich walorów brzmieniowych przez kompetentne osoby jest szczątkowy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A czy przypadkiem 2 x 12" nie będzie mieć lepszej odpowiedzi impulsowej, ponadto 12" też będzie zapewne lepiej grała w średnicy. Qrde, Rekin, kto takiego hardcore potrzebuje na próbie? Ktoś gra głośniej ode mnie?

www.myspace.com/loszmi

>Loszmi

Samej 15" nie mam zamiaru zostawiać - takie kolumienki juz stoją i paskudnie grają z samym wysokotonowcem w tubie:) Ten głośnik ma być uzupełniony na środku 8" głośniczkiem.

Co do głośności, to wcale nie jest zbyt dużo jeśli w niewielkiej salce chcesz puścić z miksera sumę na końcówkę mocy i dwoma paczkami przygłuszyć grającą live perkę. Jeszcze trudniej wyglada sprawa gdy grają dwa saksofony i chcemy je wyrównać w stosunku do klawiszy.

Nikt nie mówi o odkręcaniu gałki na max, ale o uzyskaniu odpowiedniego poziomu przy zadowalającej jeszcze jakości.

Chłopaki lubią bas, a tego troszkę - zwłaszcza najniższych rejestrów brakowało w paczkach 2x12". Impuls natomiast był rzeczywiście lepszy - coś za coś.

>wovo

Ja się cudów w żadnym wypadku nie spodziewam :)

To nie ma być jakiś bezkompromisowy projekt, a jedynie w miarę przyzwoicie grajace kolumienki do sali max 50-60m^2, które na codzień będą stały w pomieszczeniu 35m^2 i służyły naglośnieniu klawiszy i sampli z karty oraz być może części instrumentów.

Jak tu najkorzystniej wydać ciężko zarobione pieniążki?

>wovo

OK.

Budżet nie jest mój - próbuję doradzić ubogim kolegom;) Tak jak wcześniej pisałem na głośniki do jednej paczki można przeznaczyć 800-900zł. W sprawie elementów do zwrotnicy, terminali, obić i skrzynek postaram się załatwić coś we własnym zakresie.

Mamy dwie końcówki. Jedna to typowa estradówka z aktywnym chłodzeniem 2x400W przy 4ohm. Druga to dziwna hybryda estradówki i czegoś tam? Zbudowana w oparciu o 4 pary Sankenów na dużych zewnętrznych radiatorach i trafie o mocy 1,2kW. Ma to ponoć około 2x540W przy 4ohm.

czyli końce homo niewiadomo :) Jest dobrze jak na początek :D to kup 2 sztuki mocnych 15", do tego 2 dobre drivery i korektor graficzny byle nie behringera. Niedawno byłą cyfrowa Yamaha na allegro za 600 zł. Nim zrobisz korekcje, przez co rozumieć należy zero podbić, a jedynie wycinanie tego czego jest za dużo. Najlepiej robić to przy muzyce którą sięzna. I będzie ok.

Jak kupisz dobre głośniki to odejdzie Ci problem palenia się tych głośników, a średnice wyciśniesz korektorem o ile dzióra nie będzie za wielka. Mozesz do tego zrobićaktywny podział co będzie w ogole full wypas.

No tak - czyli być może, że istniałaby szansa po zmianie drivera na oszczędzenie zabawy w budowę nowych paczek? Obecnie stoją 2 paczki na 15" Celestion i niewiadomego pochodzenia driverach. Być może wystarczyłoby wymienić te ostatnie na coś lepszego i zastosować korekcję w celu pozbycia się dziury?

Zobaczę na dniach co to za głośniki i pstryknę fotki - może trochę się wyjaśni?

Celestion bleee ale zrób zdięcie. Jest tak jak mówisz. Dobre drivery nie 40W tylko 150W i do tego korektor między mixer a końcówki mocy. Będzie git, a pomiar najprościej zrobić szumem różowym , za mikrofon dać WM61A i odpalić na kompie DFF studio na przykąłd albo jakiśinny analizator widma. Robisz kreske od 100Hz do 12,5kHz a jeśli chodzi o dół to korygujesz przez puszczanie utworów. W końcu wiesz co to znaczy dobry dół Rafale wiec nie będe sięrozdrabniał :)

OK. za szybko nie porobię fotek, bo mam dwa dni wyjęte z życiorysu, ale pstryknę najszybciej jak się da. Chłopaki będą zadowolone jeśli uda się im oszczędzić kasy i zrobić coś na istniejących paczkach. Co do sprawdznia pasma - nie będzie problemu - to taki małe studio nagraniowe (niedoinwestowane), ale kilka mikrofonów pojemnościowych i profi karty, oraz jakiegoś Soundforge'a mają, więc damy radę :)

Dobry bas jest jak wybuchnie granat, albo nad głową przeleci złom F16 na dopalaczach (zapraszam na moją działkę przy Krzesinach) - w pomieszczeniu praktycznie nie do uzyskania. To co udaje się uzyskać to naprawdę kompromis pomiędzy dudnieniem (przy głębokim basie), a stukaniem (np. z dwóch 12" :).

A ile na to chcesz wydać? Bo jesli więcej niż 1600 na kolumnę, to te

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) się bardziej opłacają. I mają 500 W ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>Qubrick

Niestety to nie ja chcę wydać, ale zaprzyjaźnieni muzycy, w dodatku nie dysponujący zbyt dużą kwotą. Moje podejście do tematu jest nieco inne niż kolegów. Jestem skażony audiofilią w najgorszym wydaniu i oczekuję super efektu również w dźwięku estradowym. To okazało się być niezmiernie trudne.

Poprawiłem nieco estradową końcówkę mocy (zasilanie, stopień wejściowy) właśnie z tą myślą. Na moich kolumienkach słychać poprawę, na estradówkach było bez różnicy co grało, byle miało sporo mocy :/

Z audiofilskiego punktu widzenia katastrofa. Staram się chłopakom pomóc i nieco wymuszam ich posunięcia związane z zakupem - mimo, że to ich kasa.

Być może, że gdy przyjdzie im wydać pieniądze, to zrezygnują z całego pomysłu??? To przykre, ale tak to wygląda. Robienie muzyki, to poza nielicznymi wyjątkami (znane kapele i ich menadżerowie) strasznie mało opłacalne zajęcie. Trzeba wsadzić spodo kasy, a za mastering płyty dostaje się 600-800zł. Za koncert na małej imprezce wychodzi po 2-3kzł na kapelkę. Lepiej grać "do kotleta" na weseliskach.

Wracając do tematu, to najchętniej przesłuchałbym kilka paczek w tych konkretnych warunkach i miałbym pogląd co kupić. Niestety opiniom rzeszy zajmującej się nagłośnieniem estradowym (z małymi wyjątkami) trudno zaufać - mają kiepskie wyrobienie audiofilskie ;) Często nie słyszą różnicy, albo interpretują odstępstwa od normalności jako plusy dźwięku. Wiem to straszne, ale często (nie zawsze) tak bywa.

Znów wracając do konkretów - myślę, że kwota 1200zł za kolumnę byłaby do przełknięcia -wiem to mało, ale wszystko ponad to musiałbym chyba dopłacić z własnej kieszeni.

Z poważaniem poznaniak :)

minimum czego u mnie możesz posłuchać to Cobra Dynacorda ale budżet chyba nie ten :P jak kupisz dobry driver to Ci nie poleci, a reszte załatwisz na korektorze i ten plus że wszystko będzie dopasowane do akustyki pomieszenia. Będzie dobrze i da czadu. Jakbyś jeszcze zrobił doły to i stopke można nagłośnić a to jużmiodzio na próby będzie :)

Na stronie 4 tego watku masz schemat i opis głosników na tanich estradówkach , których uzywam z lampą . Ich wada jest brak basu . Zaletami - niska cena ,,produkcji" ( max 1kPLN/para ) i niezły dźwięk .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Artur ale to ma konkurować z perkusją w 35 mkw...

Ten Eminence przy pożądanych poziomach wysterowania wyda z siebie tylko 2 dźwięki. pierwszy jak będzie wyrywany w kosza a drugi przy upadku na podłogę ;-)

OK żartowałem :-)

 

Tak czy siak mam doświadczenie w garażowym graniu (bas) i wizja dorównania głośnością perkusji w dość niewielkim pomieszczeniu zakłądając audiofilską reoprodukcję (ach ta troska o brak wysokich...) trochę mnie bawi.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.