Skocz do zawartości
IGNORED

Magnetofony szpulowe.


Rekomendowane odpowiedzi

Prawdą jest,że mam duży sentyment do polskiego sprzętu i postawiłbym sobie takiego Koncerta obok Tascama, ale nie za te chore sumy jakich się domagają sprzedawcy na Allegro.Dostałem Damę Pik i jestem zadowolony z jej brzmienia, chociaż jest jeszcze z nią trochę do roboty pod względem mechanicznym.

Akurat mikrofony z Tonsilu nie są najlepszym przykładem osiągnięć polskiej myśli technicznej. Owszem były bardzo dobrze wykonane, jakość dźwięku na światowym poziomie, zarówno w modelach domowych, jak i profesjonalnych, ale jednak cały program produkcyjny w latach siedemdziesiątych był oparty o licencje niemieckiej firmy MB electronic i to na nich Tonsil zbudował renomę swoich mikrofonów.

 

Rzetelnych publikacji na temat elektroniki w PRLu próżno szukać - książek było mało, i raczej zamieszczały materiały zachodnie (kilka na temat elektroakustyki napisał Aleksander Witort). Publikacje "reklamowe" Unitry były utrzymane w tonie obowiązującej propagandy, pamiętam taki powtarzający się zwrot: "parametry techniczne sprzętu dorównują, a nawet przewyższają podobne konstrukcje zagraniczne". Urządzenia można było zobaczyć na zdjęciach lub wystawach, dużo rzadziej w sklepach.

Teraz chyba najpełniejszym źródłem informacji na ten temat jest znane Wam pewnie forum

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

D0^Neomammuta

Mikrofony Tonsilu to najprawdziwsza prawda opisana we wspomnieniach pracowników Unitra Tonsil opisana w fachowej literaturze poświęconej sprzętowi elektroakustycznemu patrz zawieszenie wkładki w MCU 39 - niestety Polska nie opatentowała. Mikrofony pojemnościowe o charakterystyce dookólnej [bywają na Allegro po 150 złp] kierunkowej{ bywają na Allegro 150-200] i superkierunkowej o kącie około 15 stopni tak zwane Shotgun [bywają na Allegro w cenie od kilkuset do 1500 złp.

Opisy historii ich powstania ich zalet i wad są dawno już wydrukowane w licznych publikacjach dosłownie na morgi a pism fachowym poświęconych akustyce jest kilka polecam osobiście ESTRADA i STUDIO.

Pozdrawiam

Zbyszek

Sorry,że hurtem mam i MB i mam Tonsil-e może nie tyle ile ich mieć chciałbym i wolę Tonsil nie wszystko co produkowano było na licencji te najciekawsze i najlepsze nic wspólnego z MB nie miały.

Głowice robiliśmy świetne polecam książkę E. Koprowskiego Głowice Urządzeń Rejestracji Magnetycznej,

ale to świetne brało albo WP albo CCCP nam pozostawał jedynie permaloy niezbyt wysokiego gatunku.

Ale naprawdę nie mam przebijania sygnału ze ścieżki na ścieżkę fakt faktem, że prawie zawsze kochałem pracę na grubej taśmie ale przy 35um mi też to się nie zdarzało

Pozdrawiam

Zbyszek

Ostatnio stałem się posiadaczem dwóch mikrofonów Tonsil MDU 24 i MDU 27.W idealnym stanie, nieużywane.Nawet kable były oryginalnie zwinięte.Pożytku z nich raczej nie będę miał bo co tu nagrywać?

I tak będę się upierał przy zdaniu,że głowice były do...Co mnie obchodzą konstrukcje dla wojska czy służb specjalnych? Kto miał do nic dostęp?

>>neomammut

 

Te leżące pod łóżkiem to A-17 Fonica, później widoczne też jak stoją i nawet bez maskownicy :-). To zestawowe kolumny do Fonomastera, mają bardzo przyjemny dźwięk (obudowy zamknięte, takie lepsze ZG-25C). Dzięki za pozytywne opinie :-)!

Ładnie wyglądają z maskownicami, a w porównaniu do kolumn Tonsila?

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

>>neomammut

 

One z założenia są przeznaczone do grania z maskownicami ;-). Są na głośnikach Tonsila, sygnowane tylko przez ŁZR. No i z tego, co podglądałem, mają porządne zwrotnice.

>>paul_67

 

Dzięki :-)! Fakt, często sobie wyobrażam jakby to było mieć taki zestaw w "tamtych latach". Fonomaster, jeden Radmor, A-17 i już nieistniejąca Uwertura była zestawem mojego taty - już to robiło wtedy ogromne wrażenie!

mielinski, 6 Kwi 2010, 21:40

Mając naście lat takiego Radmora oglądałem co niedziele po kościele przez szybę.Marzyłem o nim , ale nigdy go nie miałem...

Do^ Paula67 w porównaniu z głowicami Bogena , czy Woelke to był szmelc ale te w NRF montowano tylko w wyjątkowo cennym sprzęcie natomiast MDU 24 to jest wyjątkowo sympatyczna parka którą można rozdzielać i nagrywać na różne przedziwne sposoby MDU-27 w miarę przyzwoity 750 Ohm kierunkowy wysokoohmowy 750 Ohm

Pozdrawiam

Zbyszek

Znalazłem dziś nagranie audio programu telewizyjnego z początku lat 80-tych, wykonane na kasecie Stilon, w którym to programie są prezentowane wyroby Unitry odznaczone złotym medalem na MTP. Niestety, dokładnej daty nagrania nie pamiętam. Redaktor zaprosił do studia konstruktorów, którzy prezentowali swoje nagrodzone produkty, a inż. Leszek Michniewicz porównywał je do zachodniej konkurencji, wytykając ich, widoczne dla każdego niedostatki, już na etapie projektu i pierwszych sztuk, które opuściły taśmy produkcyjne.

 

Omawiane produkty to magnetofon MDS 561, oraz zestaw wieżowy, składający się z tunera TSH 201, wzmacniacza WSH 303 i magnetofonu MSH 201.

Ciekawostką jest to, że w programie wyjaśniono widzom, co to jest "wieża" i jakie są jej zalety.

Według autorów programu, skończyły się czsy, kiedy kupowaliśmy "wszystko w jednym", ponieważ właśnie wieża daje nam możliwość doboru komponentów według własnych upodobań i potrzeb.

Prezentowane magnetofony określano wtedy jeszcze jako front panel.

Zaskoczeniem dla wielu telewidzów było stwierdzenie, że producenci chcą zacząć wchodzić na rynek z nowymi wyrobami, od sprzedaży w kraju.

Przedtem oczywiście ci producenci pochwalili się, że wiele ich wyrobów pod matką Thomson, sprzedaje się od dawna za granicą.

 

Słuchając tego po latach ma się mieszane uczucia.

Z jednej strony wspomina się wspaniałe lata, kiedy nowoczesny sprzęt Unitry był wielkim marzeniem, z drugiej, dostrzega się ogromne ograniczenia i rzeczywiste zacofanie naszej elektroniki w stosunku do produkcji zachodniej, czego wtedy nie odczuwało się z braku możliwości porównania.

mielinski, 6 Kwi 2010, 22:34

To miłe!Zdjęcie powyżej przedstawia ostatnie spojrzenie na mój pokój.Od niedzieli zmieniam adres,a tam nie będzie miejsca na sprzęt:(Mam jednak nadzieję,że długo tam nie zabawię i przeprowadzę się na własne mieszkanie z całym dobrodziejstwem inwentarza:)Dopiero tam będę mógł rozstawić kolumny jak należy i umieścić magnetofony w racku.

Dał nam w d... podział w ramach RWPG Węgrzy robili Mechlabory stacyjne na morgi, Riportery 5P, Riportery 7A na morgi a my równo ..ówno chociaż była konstrukcja MAK-a B i 2 B [bateryjne które mogły pracować z głowicami na pełną szerokość taśmy i jeszcze jedną prędkością przesuwu jako reporterski klasy radiowej.

Mam Mak-a 2 S [sieciowy] i uważam go za jeden z najlepszych magnetofonów przenośnych. Tam gdzie nam się nikt do niczego nie wtrącał robiliśmy cuda i wianki na kiju

Pozdrawiam

Zbyszek

A pierwsze wyważanie dynamiczne do niewycentrowanej szpuli zrobił mi wiejski 60 letni kowal nie mający skończonych trzech klas szkoły powszechnej

Dziwny jest ten świat

Mam kilka nieciekawych mikrofonów dynamicznych z sygnaturą MB odpowiadających wyrobom Audiotechniki czy Vivanco i ani jednego klasy Rode, Sennheiser Neumann czy Tonsil. A więc może Ktoś mi powie komu tak naprawdę zawdzięczamy licencję. Mam obiecany katalog MB Electronic Munchen i być może dostanę też drugi z nieco późniejszego okresu MB Electronic Hamburg mam jednak poważne obawy czy znajdę w nich szczyty europejskiej elektroniki, może kiedyś MB doprowadzało ją kiedyś do upadku tak jak doprowadził Harman-Kardon do upadku Uhera może jest to etykietka łączna dla wielu znanych nam firm.

Pozdrawiam

Zbyszek

Witam

 

Czy ktoś z was posiada instrukcje serwisową albo schemat do akai X201D. Szwankuje mi potencjometry na płycie głównej i chce go wymienić ale nie wiem dokładnie jakie ma parametry

 

Pozdrawiam

Gość G.Mark

(Konto usunięte)

zachariaszjan, 7 Kwi 2010, 19:37

 

>Witam

>

>Czy ktoś z was posiada instrukcje serwisową albo schemat do akai X201D. Szwankuje mi potencjometry

>na płycie głównej i chce go wymienić ale nie wiem dokładnie jakie ma parametry

>

>Pozdrawiam

 

Myślę, że odpowiednie zastosowanie omomierza, pozwoli na ustalenie wartości rezystancji ścieżki oporowej tego potencjometru. Charakterystyka na 99,9% liniowa.

 

GM

mielinski, 7 Kwi 2010, 18:42

Będę miał to na uwadze.Nasze upodobania muzyczne chyba nie są tak odległe i myślę,że fajnie byłoby czegoś razem posłuchać;)

Mam taka nadzieję lekko trzeszczał mi prawy kanał więc kupiłem przednie potencjometry nawet udało mi się kupić alps-a takie same jak były ale po zmianie nie było różnicy więc wiozłem się za płytę główną gdzie było aż 4 potencjometry i są one winne na 100% . Po przesmarowaniu było kilka dni spokoju i magnetofon nagrywał pięknie ale teraz objawy powróciły, instrukcje dlatego tez potrzebowałem żeby dowiedzieć się które są od toru nagrywania.

 

Pozdrawiam

Gość G.Mark

(Konto usunięte)

zachariaszjan, 7 Kwi 2010, 20:00

 

...

>spokoju i magnetofon nagrywał pięknie ale teraz objawy powróciły, instrukcje dlatego tez

>potrzebowałem żeby dowiedzieć się które są od toru nagrywania.

>

>Pozdrawiam

 

Znaczy, że potrzebujesz informacji nie na temat parametrów, ale funkcji pełnionej przez dany potencjometr w układzie. To zmienia postać rzeczy i czyni moją odpowiedź całkowicie błędną. Bardzo przepraszam za udzielenie fałszywej i mylącej odpowiedzi.

 

GM

Spoko ja się źle sformułowałem, jak narazie przeczyściłem potencjometry papierem ściernym i nasmarowałem właśnie nagrywam i jest wszystko jak najbardziej ok, przesmarowałem jeszcze przełączniki na płycie głównej, możliwe że i to mogło być przyczyną.

 

tak to juz bywa AKAI stuknęła pewnie 40-tka. Więc nie dziwie się ze nie działa tak jak powinno.

 

Przy okazji przeczyszczę środek bo troszkę zakurzony jest.

 

Pozdrawiam

Gość G.Mark

(Konto usunięte)

zachariaszjan, 7 Kwi 2010, 20:20

 

>Spoko ja się źle sformułowałem, jak narazie przeczyściłem potencjometry papierem ściernym...

 

?! Papierem ściernym?! Wiem, że niektórzy używają do tego celu środka do odkręcania zardzewiałych śrub, ale o zastosowaniu papieru ściernego słyszę pierwszy raz. Jestem wielce ciekaw, które elementy potencjometrów nastawnych czyściłeś tym papierem?

 

GM

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.