Skocz do zawartości
IGNORED

SOHA CLONE MK III - projekt PCB


Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki wielkie za szybką odpowiedź. Sprawdziłem pcb od strony button według zaleceń Luisa i nie ma żadnych zwarć. Mam nadzieję, że do przyszłego weekendu złożę i uruchomię sochę.

Dzięki wielkie za szybką odpowiedź. Sprawdziłem pcb od strony button według zaleceń Luisa i nie ma żadnych zwarć. Mam nadzieję, że do przyszłego weekendu złożę i uruchomię sochę.

Co do układu z przekaźnikiem to też można go sterować poprzez wsuwanie lub wyjmowanie wtyczki słuchawek, tu można by wykorzystać z kolei styk masowy gniazda słuchawkowego.

 

Gqsoft, pierwszy rysunek to typówka, ale fajny pomysł z wykorzystaniem styków gniazda słuchawkowego.

Drugi rysunek to chyba fajny pomysł - ten może być całkiem ciekawy, wyjście o minimalnej oporności redukowane głębokością sprzężenia zwrotnego.

Najgorszy jest ten wpływ interkonektu na NFB, no i po włączeniu soha jako pre w początkowej fazie działania wszystkie zakłócenia spowodowane stabilizowaniem się układu pójdą nam na końcówki mocy.

Co prawda będzie to sygnał szczątkowy, bo pełny pojawi się po zadziałaniu K1E, ale będzie z pewnością słyszalny.

Coś mi się wydaje, że jednak nie unikniemy dodatkowego przekaźnika opóźnienia załączania wyjścia, tym razem wyjścia preampa, może to być przekaźnik, którego cewka będzie połączona równolegle z cewką przekaźnika K1E.

Co o tym myślicie?

> Najgorszy jest ten wpływ interkonektu na NFB

Nie będzie takiego wpływu - tylko Rz i dwa styki znajdą się dodatkowo w NFB, a interkonekt będzie podpięty pod wyjście SOHA, identycznie jak słuchawki. Od R7/R8 do gniazda słuchawkowego jest zaledwie parę cm, więc Rz zamontowany w powietrzu między nimi nie powinien za bardzo namieszać w sensie dodania niepożądanych pojemności i sprzężeń do NFB.

 

> Coś mi się wydaje, że jednak nie unikniemy dodatkowego przekaźnika opóźnienia załączania wyjścia

To bardzo możliwe, ale byłoby do zrobienia. Sam przekaźnik można przykleić choćby do tyłu obudowy przy gniazdach wyjściowych. Znacznie ważniejsze jest potwierdzenie, czy w ogóle warto robić to wyjście na pre...

Sprawdzam moją sohę przed uruchomieniem i mam pytanko w R8L i R8R mam wlutowane 8,7K zamiast 10K, może tak zostać czy wymienić?

Problemu z wymianą oczywiście nie będzie, ale zamiast Dale pojawi się tam beyschlag, stąd to pytanie.

gqsoft, 9 Lis 2009, 00:07

 

>> Coś mi się wydaje, że jednak nie unikniemy dodatkowego przekaźnika opóźnienia załączania wyjścia

>To bardzo możliwe, ale byłoby do zrobienia. Sam przekaźnik można przykleić choćby do tyłu obudowy

>przy gniazdach wyjściowych. Znacznie ważniejsze jest potwierdzenie, czy w ogóle warto robić to

>wyjście na pre...

 

..czemu nie, juz zaząłem reorganizować elementy na PCB, w kolejnej wersji MKIV. Filtr 12dB/okt w DCerwo już istnieje, niebawem testy. Zamieniałem Opamy w tymże sewro na OPA227 skutek dobry, (tzn. żadnego pogorszenia dzwięku nie czuję) sprawdza się też OP07 w tej roli. Obydwie kości maja sporo niższe napięcie zrównowzenia w porównaniu do OPA134 i równie dużą impedancje wejściową - co skłania mmnie do ich stosowania. Wydaje mi się, że OP01 wnosi trochę szumu, ale to będę musiał chyba zmierzyć - bo jest to szum na granicy percepcji.

Dodatkowy przekaźnik może dało by się od biedy upchnąć blisko poprzedniego - pod warunkiem zastosowania obydwu przekaźników miniaturowych (11x14mm).

ostatecznie zrobię chyba projekt nowego PCB, może kiedyś doczeka się realizacji.

Tymczasem wszelkie sugestie i próby na obecnym mile widziane:))

> saczek_XTRM

> hmmm a nie da sie wdupczyc tego przekaznika na oddzielnej plytce i podlaczyc do mk3?

 

Ten pomysł mi się podoba! A do tego jest zgodny z moją obecną koncepcją upchnięcia dwóch wejść i wyjścia, razem z powiązanymi przekaźnikami, na tylnej pokrywie obudowy. Oczywiście o wiatraku można w takim układzie zapomnieć ;-)

Dlaczego 2 wejścia? Z 2. powodów:

- łatwe przełączanie najczęściej wykorzystywanych źródeł: CD i radia, bez ruszania kabli,

- możliwość rzetelnego porównywania konkurencyjnych źródeł, np. dwóch CDP, poprzez błyskawiczne przełączanie w trakcie odtwarzania kopii tej samej płyty, jednocześnie wystartowanej

> Luiis

> Filtr 12dB/okt w DC serwo już istnieje, niebawem testy.

 

Czyżby Rx= 330k i Cx= 1uF wg schemaciku z 2 listopada?

Tak czy siak, jestem bardzo ciekaw wyników testowania...

problem z rezystorami rozwiązany, dzięki Luiis, natomiast pojawił się drugi, a mianowicie - nie mogę ustawić 15V na J2 na J1 bez problemu, a na J2 początkowo szło do 11V i zaczęło opadać do około 6V i takie się utrzymuje??? Mam nadzieję, że nie padł LT-ek na początku zabawy.

gqsoft, 9 Lis 2009, 23:40

 

 

>Czyżby Rx= 330k i Cx= 1uF wg schemaciku z 2 listopada?

>Tak czy siak, jestem bardzo ciekaw wyników testowania...

 

Tak, jednak chwilowo nie mam dostępu do oscyloskopu, więc chyba dopiero za kilka dni.

jazzby, 10 Lis 2009, 00:48

 

>...natomiast pojawił się drugi, a mianowicie - nie

>mogę ustawić 15V na J2 na J1 bez problemu, a na J2 początkowo szło do 11V i zaczęło opadać do około

>6V i takie się utrzymuje??? Mam nadzieję, że nie padł LT-ek na początku zabawy.

 

 

Opisane zjawisko pasuje mi do użycia niewłaściwych wartości elementów albo zamianie miejscami.

.. posprawdzaj wartości rezystorów i miejsca ich wlutowania.

Luiis, 11 Lis 2009, 02:05

 

Elementy posprawdzane, miejsca wlutowania prawidłowe, posprawdzane już po raz n-ty pod kątem zwarć niedotrawień i dalej napięcie nie może się podnieść powyżej -6,2V !!!??? regulacja w zakresie 1,2-6.2V . Jak ewentualnie sprawdzić LTeka? może jakiś trefny mi się trafił?

Wczoraj odebrałem obudowy z wycinania,

... w zasadzie jest OK, poza mamnkamentem dot ścianek tylnych:( "ktoś" nie posłuchał moich zalecen i ciął od "prawej" strony.

Małe otwory mają ślady po tzw. "przepałach" w zasadzie schodzą po potarciu jakimś narędziem np. plastikowa linijką, ale jest z tym masę roboty... Reszta jest OK.

Otwory do przykręcania gniazda IEC w całości przykrywa plastk tego gniazda i z tym nie ma problemu natomiast otwory do mocowania wentylatora wyglądają na razie nie ciekawie.

Przy mocowaniu wentylatora od środka obudowy trzeba by podłożyć pod śrubki jakieś podkładki.

Strasznie mnie to wkurzyło, ale nie miałem na kim wyładować emocji bo odpowiedzialny za to niedbalstwo poszedł już do domu. W poniedziałek jestem znów umówiony na rozmowę z szefem ale zapewne nic to nie da...:((( bo hjest już "pozamiatane". Pocieszam się że większość mankamentów przykyją jednak plastiki...

Fotki załączę później, bo chwilowo jestem bez aparatu.

>>Luiis

 

mozesz przy okazji wkleic fotki jak rozwiazales problem podswietlenia galki LEDem/-ami i jaki jest finalny efekt wizualny?

Problem rozwiązany! przyczyną była niewłaściwa polaryzacja kondensatora C21P!!! Wyszło na jaw nie używanie schematu przy montażu, a jedynie opisówki posadowienia części, na domiar już po fakcie wpadł mi w oczy wpis "gqsoft" z 27.VIII ostrzegający przed tym faktem. Swoją drogą może by tak Panowie (Luiis, Robertinius) chociaż na opisówce domalować plusiki? to miejsce jest pułapką dla laików, takich jak ja.

 

Pozdrawiam

 

Ps LT-ek nie padł, uruchamiam dalej.

jazzby, 11 Lis 2009, 21:27

 

No tak, masz rację tu polaryzacja by się przydała..sorry, pozostałym kolegom doradzam przyjrzenie się padom i rozpoznanie padu masy reszta uważam jest już jasna. Ujemny stab ma PLUSY na masie! Dodatni oczywiście odwrotnie:)

saczek_XTRM, 11 Lis 2009, 20:00

 

 

>mozesz przy okazji wkleić fotki jak rozwiazales problem podswietlenia galki LEDem/-ami i jaki jest

>finalny efekt wizualny?poniżej trochę nieudane fotki - robione z ręki, ale chyba dobrze oddają >ideę tego rozwiązania.

 

Front ma otwór na pokrętło nieco większe od niego samego. Pod płytą frontową (nieco większą od oryginalnej - chociaż to nie konieczne) jest tej samej wielkości co oryginalna płytka Fischera - płytka z przeźroczystego akrylu - gr. 1,5 - 2mm, ponieważ nie chciało mi sie matować powierzchni dołożyłem jeszcze cienką matową folię gr. ok 0,5mm (jest dosyć sztywna) celem rozproszenia światła.

Być może powinienem dać ze dwie warstwy lub dołożyć opornik w szereg z diodami (albo zastosować "normalne" diody) gdyż świci to dość jasno.

Diody jakie zastosowałem należą do tych b. jasnych, i są połączone szeregowo zaś podpięte sa pod wyjście LED1.

Ukształtowałem odpowiednio wyprowadzenia diód i po przylutowaniu dodatkowych kabelków przyglutowałem po obu stronach potka. To wszystko.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-8644-100000718 1257972468_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kolejny problem:(

1. Po włożeniu lamp nie załącza się przekaźnik REL1 i nie gaśnie Led4, bez lamp jest ok.

2. Napięcie między VL1 a 6 nogą wynoszą na V1 - 22,1V na V2 - 27,3

 

Czasy bez lamp.

 

stabilizacja żarzenia - 15s.

napięcie anodowe - 40s.

Wyjście na słuchawki - 55s.

 

Oczywiście nie obyło się bez modów R9P 270k; C18P 300uF(100uF+100uF+100uF) R5E składanka 1,4M C3E 470uF

Jakiego typu i na jakie napięcie są zastosowane kondensatory C1L i C1P?

Jakie są wartości napieć stałych na wyjściach obu kanałów po paru minutach od włączenia (pomierz np. na R1E i na R2E)?

Zamień lampy miejscami i sprawdź, czy napięcia miedzy VL a 6. nogą lampy zamienią się miejscami?

BTW, lepiej mierzyć napięcia tak:

VL1 - 6. noga V1B dla kanału lewego,

VL2 - 6. noga V2B dla kanału prawego,

z tym, że VL1 powinno w zasadzie być równe VL2. Ale czy jest?

gqsoft, 12 Lis 2009, 08:27

 

Kondensatory to jantzeny superior 0,22uF 1200V

Napięcia w VL1 i VL2 równiutko po 60V w obu kanałach

Napięcia miedzy VL1,2 wynoszą V1-25,2V V2-26,8V po zamianie miejscami lamp V1-26,2V V2-25V

Napięcie na R1E pływa w zakresie od -0,9mV do 1,1mV na R2E pływa od -3,1mV do 2,5mV, mierząc względem masy od strony przekaźnika pływa natomiast od przodu jest stałe 1,6mV

Nie wiem jakie masz lampy, ale spróbuj podkręcić napięcie anodowe do np. 90V i sprawdź czy w ówczas załączy się przekaźnik.

Ewentualnie sprawdź też na innych lampach.

Ja miałem podobny przypadek po zastosowaniu ruskich 6N2P, okazały się w tej aplikacji tak niestabilne, że napięcia na wyjściu szalały i nie pozwoliły na załączenie się przekaźnika K1E.

Możesz wziąć oscyloskop, stanąć sondą na wyjściu, ale przed przekaźnikiem K1E i poobserwować co się dzieje z sygnałem przy zwartym do masy wejściu - lub skręconym na minimum potencjometrze regulacji głośności.

 

Zakładam, że masz wciśnięte w podstawki scalaki DC-serwa w obu kanałach.

Bardzo istotny do prawidłowego działania układu z przekaźnikiem jest wartość rezystora R4E, jeśli sumaryczna pojemność C2E1 i C2E2 wynosi ok 100-100uF to ten rezystor ma być wartości ok. 2K. Jeśli będzie miał większą wartość to układ będzie mniej wrażliwy na zakłócenia od napięć stałych na wyjściach wzmaków. Jeśli zaś jego wartość (R4E) będzie mniejsza to czułość układu wzrośnie.

Wróć - bom nie doczytał wcześniej - wywal tę składankę R5E, która dała o zgrozo aż 1,4M i wstaw w to miejsce rezystor 470K, następnie wywal C3E o wartości 470uF i wstaw 220uF.

 

To powinno rozwiązać problem.

Nigdy nie dobieraj czasów w tym układzie bez lamp.

Dobrałeś na jałowo i działało jak chciałeś, kiedy przyszły lampy to w czasie ładowania się C3E przez R5E po załączeniu się napięcia anodowego na wejście scalaka ICE podawany jest impuls zakłócający, którego następstwem jest rozładowanie konda C3E i proces jego ładowania zaczyna się od nowa.

To, że na schemacie C3E jest jako 100uF a ja zalecam 220uF wynika z przeoczenia przeza mnie w fazie projektów wpływu opóźnionego załączania napięcia anodowego na czasy załączania przekaźnika słuchawek. Soha II tego nie miała, anodowe szło na sztywno.

 

Teraz masz sytuację, że wszelie najmniejsze nawet a zdecydowanie dopuszczalne odchylenia napięcia na wyjściach wzmaka od wartości "0V" powodują rozładowywanie się konda C3E, który nie jest w stanie naładować się przez wielokrotnie zawyżoną wartość R5E.

 

Generalnie to zmień:

 

R5E na 470K

C3E na 220uF

 

Ten ostatni może być nawet na 6,3V, maksymalne napięcie jakie się na nim odkłada nie przekracza wartości 1,4V.

 

Mam nadzieję, że sobie poradzisz.

Pisz jak postępy.

Robertinus, 12 Lis 2009, 22:29

 

Lampy to ECC81 PHILIPS/MINIWATT SQ, spróbuję podkręcić do 90V.

W C2E2 jest 100uF NP w C2E1 zwora; R4E 2K.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.