Skocz do zawartości
IGNORED

Tesla ARN 150


Gość Cadam

Rekomendowane odpowiedzi

>Tak, tyle że układ 1,5 drożny (z kondensatorem dla tweetera) nie spełnia drugiego warunku.

 

warunek fazy elektrycznej ktora normy definiuja na max +-60stopni, akustyczna jest dowolna.

 

>Odnoszę się cały czas do zaprezentowanej konstrukcji. Z tymi głośnikami i z prostą ścianką jest >rozjazd fazy. W każdej polaryzacji nie będzie zgodności fazy w całym zakresie współpracy >przetworników. Dlaczego mam mówić, że to dobra konstrukcja ?

 

a skad wiesz ze jest zla, sluchales? Bo symulator ci to powiedzial>? To zasymuluj sobie ciastko z kremem i powiedz jak smakuje :)

 

>jozefkania chetnie sprawdzilbym zwrotke wykonana przez Ciebie pod te arny i seasa i porownal do tego >co mam teraz.

 

lepiej na to nie licz bo teoretycznie to jeszcze nikt nic nie zrobil. A kolumny ludzie budowali zanim pojawily sie symulatory i sprzet pomiarowy.

dolphin123 zmierz to po prostu i zobaczysz w czym jest błąd. Nie ma zgrania fazy, w żadnej polaryzacji.

 

Jeśli się okaże, że nie mam racji to przez rok nic nie napiszę na forum ! :)

 

irek2

Zgranie fazowe (wypadkowa fazy akustycznej i elektrycznej) to jest podstawa budowania prawidłowej stereofonii. Nie wiem za co mnie ganisz.

Książkowe wyliczanie wzorów i polaryzacji ma się nijak do rzeczywistości, bo nie bierze pod uwagę akustycznego przebiegu fazy i jej różnicy między głośnikami.

Żeby nie być gołosłownym. Zmierzyłem teraz na szybko na głośnikach na których robię kolumny. GDN 13 bez filtra, Seas filtrowany przez 2,2uF. Mikrofon na wysokości kopułki.

Proszę bardzo. W obu polaryzacjach jest źle. Jedna lepsza od drugiej pod kątem braku zgrania fazy.

W kolumnach dolphin123 będzie jeszcze gorzej, bo tamta Tesla ma jeszcze szersze pasmo.

 

Tak się dobrych kolumn nie zrobi.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-17766-100006221 1252688814_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nie powiedzialem ze moje kolumny sa perfekcyjne, bo sama jakosc glosnikow ogranicza mozliwosci. jednak za cene 350zl(stowke arny stowke seasy sto piecdziesiat budy) bo tyle mnie to wyszlo nie zrobilem do tej pory nic lepszego;) a ze gra to poprawnie nie wbijam sie w charki. dla mnie to gra a nie wyglada na charce

www.audio.lutuje.se

Trójmiasto

dolphin123

 

Luz. Ja się Ciebie nie czepiam, tylko projektu :) Twoje obudowy są piękne, a ja robię brzydkie. Chcę tylko naświetlić, że takie rozwiązanie nie jest dobre. Co pokazują obiektywne pomiary. U Ciebie będzie jeszcze gorzej. Sprawdzisz to się przekonasz.

>Zgranie fazowe (wypadkowa fazy akustycznej i elektrycznej) to jest podstawa budowania prawidłowej >stereofonii.

 

To twoje podejscie do tematu i to bardzo techniczne a technika jeszcze nikt nic grajacego nie zbudzowal.

 

Obejzyj sobei kolumny Thiel-a ktory za filozofie obral sobie koherentnosc fazowa wiec nie tylko martwi sie o faze na podziale ale rowniez o zgranie czasowa i dzieki temu sa to jedyne kolumny na swiece co maja parwie idealna odpowiedz na impuls. Ale to wcale nie jest recepta na ideal bo gdyby tak bylo to by byl monopolista.

 

>Nie wiem za co mnie ganisz.

 

Za brak elastycznosci! Zacznij sluchac ludzi i ich opinii a nie tylko swoich i sprzetu pomiarowego. Mysle ze techniczna strone zgadnienia masz juz opanowana ale zeby zrobic krok na przod to musisz zobaczyc jeszcze cos czego nie da sie zmierzyc, cos co podoba sie ludziom ktorych nie interesuja charakterystyki fazy.

 

Pierwszy twoj wykres jest ok. Co widzisz w nim zlego? Na podziale nie ma ani dolka ani gorki, technicznie jest akceptowalnie teraz tylko odsluch i okreslenia brzmienia ktore na pewno bedzie inne! I na pewno komus sie spodoba!

Jak ci sie znudza plaskie charakterystyki to wroc do ukladow pierwotnych minimalistycznych a dzieki uzbrojeniu w wiedze bedziesz mogl je doprowadzic do akceptowalnych wynikow pomiarow bo tu idealnosc wcale nie jest konieczna.

Filozofia firmy EPOS (i nie tylko tej) byla prosta, minimalistyczna zwrotnica w praktyce kondensator na wysoki. Niby co to za sztuka? A jednak! Ta firma projektowala sama glosniki i tak dobierali ich parametry aby glosnik mial lagodnie opadajaca charakterystyke tam gdzie chcieli. To znacznie trudniejsze niz zrobienie zwrotnicy!

Kazdy ma swoja filozofie a doswiadczenie polega zeby znac rowniez inne.

Gość cadam

(Konto usunięte)

irek2, 12 Wrz 2009, 14:18

 

>martwi sie o faze na podziale ale rowniez o zgranie czasowa i dzieki temu sa to jedyne kolumny na

>swiece co maja parwie idealna odpowiedz na impuls. Ale to wcale nie jest recepta na ideal bo gdyby

>tak bylo to by byl monopolista.

 

Thiel nie jest jedyny, Dunlavy też robił kolumny z idealnym impulsem i step response.

irek2, 12 Wrz 2009, 14:18

 

>Pierwszy twoj wykres jest ok. Co widzisz w nim zlego?

 

Absolutnie nie jest ok. Nie potrafisz tego zinterpretować ? Głośniki pracują zgodnie w fazie tylko od 4 do 7kHz. Reszta to brak zgrania fazy, odejmowanie się ciśnień i w efekcie dźwięk rozproszony, bez skupienia. Skupienie dźwięku wypadnie gdzieś na suficie albo na podłodze. Brak zgrania fazy to dźwięk rozproszony. Tu nie ma czego udowadniać.

Filozofia budowy kolumn zależy od ich twórcy. Niby proste, ale jak różne są podejścia: Franco Serblin z Sonus Faber twierdzi, że nic nie zastąpi odsłuchów, bo w końcu wszystko prowadzi do słuchania muzyki, natomiast śp Dunlavy (niestety, nie jestem pewien imienia, chyba John lub James) miał bardzo techniczne podejście: tylko kolumna rygorystycznie spełniająca zasady zgodności amplitudowo- fazowej ma szansę na rzetelny dźwięk. Między nimi jest jednak ogrom innych konstruktorów i producentów godzących się na przeróżne kompromisy w imię własnych koncepcji budowy i brzmienia.

W nawiązaniu do krytykowanej konstrukcji na 2-ch ARN118- ich charakterystyka nie ma wielkich zafalowań na górnym skraju pasma, więc konstrukcja z C dla wysokotonówki może mieć sens, choć przy tak wysokiej f podziału mogą wystąpić efekty związane z zawężaniem kąta propagacji górnego skraju pasma ARN-a. Osobiście w tego typu konstrukcji zastosowałbym układ symetryczny, który przy okazji zawęziłby charakterystyki w pionie. (Tylko czy nie za mocno?)

Możecie mi powiedzieć skąd ktoś kto planuje zaprojektować kolumny ma wcześniej wiedzieć jak głośniki zgrają się fazowo. Najpierw trzeba zrobić obudowę i muszę przed pomiarami ustalić czy przednia scianka będzie pochylona (i o ile stopni). Czy to jest tak że robie obudowę "jak mi się podoba" i do tego co mam dostosowuję odpowiednie filtry?

>Głośniki pracują zgodnie w fazie tylko od 4 do 7kHz.

 

Jest to wystarczajace do technicznej akceptacji tego projektu.

 

>Reszta to brak zgrania fazy, odejmowanie się >ciśnień i w efekcie dźwięk rozproszony, bez skupienia. >Skupienie dźwięku wypadnie gdzieś na suficie >albo na podłodze. Brak zgrania fazy to dźwięk >rozproszony. Tu nie ma czego udowadniać.

 

Jeszcze niczego nie posluchales a wiesz jak juz to brzmi? Widze ze kompletnie nic nie zrozumiales z tego co ci napisalem.

Skoro chcesz gadac na tematy techniczne to pokaz karte kalibracyjna swojego sprzetu pomiarowego? Chce zobaczyc jaka masz dokladnosc pomiarowa. No i cos mi sie wydaje ze nie potrafisz nawet zmierzyc podstawowego parametru ktorym jest efektywnosc.

 

>Czy to jest tak że robie obudowę "jak mi się

>podoba" i do tego co mam dostosowuję odpowiednie filtry?

 

Oczywiscie ze tak to mozna zrobic i kazdy tak robi na poczatku. Potem mozna uzyc zaawansowanych symulatorow ktore i tak potrzebuja zmierzonych charakterystyk glosnikow, latwiej w nich obserwowac efekty zmian zwrotnicy czy geometrii obudowy. Symulacje sa dalekie od doskonalosci a nawet same pomairy ktore przeciez nie mowia nic o brzmieniu. Pomiary pozwalaja kontrolowac charakterystyke a potem i tak najwazniejszy jest odsluch. Najbardziej plaska charakterystyka wcale nie musi brzmiec najlepiej.

irek2, 12 Wrz 2009, 22:02

 

>My celowo chcemy zrobic ''zle'' kolumny bo takich brzmienie nam odpowiada!

 

Acha, to przepraszam. Kolumny podłączone w przeciw fazie też "fajnie" grają. Nie którym może to pasować.

Pozdrawiam zdrowo myślących konstruktorów kolumn. Jest ich kilku na forum i mam do nich szacunek.

Irek2, "My celowo chcemy zrobic ''zle'' kolumny bo takich brzmienie nam odpowiada!"

 

No to chyba się nie zrozumieliśmy. Jeśli chcecie sobie robić "złe" kolumny mi nic do tego, tylko że udzieliłem się tutaj wyłącznie ze względu na krytykę Dolphina i kilku innych osób jaką zasypali w wątku "kolumny DIY" początkującego konstruktora. Rozumiem, że coś się może nie podobać ale wjazd z mocnymi tekstami typu "średnio się postarałeś" jest IMHO w takiej sytuacji nie na miejscu.

 

Btw. Irek2 o ile dobrze kojarzę zajmujesz się konstrukcją i budową wzmacniaczy, nie stronisz przy tym od pomiarów. Co zatem sprawia, że masz taką tolerancję na ogromne błędy konstrukcyjne przy budowie kolumn?

>Co zatem sprawia, że masz taką tolerancję na ogromne błędy konstrukcyjne przy budowie kolumn?

 

Bo sie nauczylem od praktyka z 25letnim doswiadczeniem na rynku ze to ludzie uchem oceniaja kolumny a nie my konstruktorzy pomiarami. Trzeba sobie zdawac sprawe z tego ze glownym zadaniem zwrotnicy jest ochrona glosnikow (glownie wysokotonowego ew sredniotonowego) i wazne zeby utrzymac prawidlowa impedancje a ksztaltowanie charakterystyki cisnienia jest juz sprawa indywidualna i nie mozna mowic ze cos jest nieprawidlowe. Jesli komus odpowiada brzmienie ''czystego'' glosnika to ok nie mozna tego krytykowac bo jak mozna krytykowac gust? Owszem dodanie do niego glosnika wysokotonowego z prostym filtrem niezle namiesza w pomiarach ale zdecydowanie poprawi brzmeinie a ze to nie bedzie ideal a jest cos takiego? W tej materii tylko eksperymenty sie licza a wiedza i pomiary pozwalaja szybciej dojsc do celu. Kazdy do swojej filozofii brzmienia dochodzi sam i wciskanie innym swojej filozofii jako jedynej slusznej jest idiotyczne. Potarzcie na zwodowe firmy kazda ma inna filozofie a jednak kazda robi dobre kolumny. Dlaczego jedni uwazaja ze bi-wiring daje cudowna poprawe brzmienia a inni ze to nic nie daje. Bardzo dobrze ze amatorzy zaczynaja grzebac w kolumnach i zwrotnicy zamiast sluchac bez sensu kabli.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

    Gość
    Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.


    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.