Skocz do zawartości
IGNORED

BIAS we wzmacniaczu tranzystorowym - ciekawa przypadłość - pomocy!


Plik

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Mam koncówke mocy ta-n80es i przyszło mid o głowy aby wyregulować bias.

W serwisówce pobranej z tego linku:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

przeczytać można że bias powinien wynosić +15mv

 

Dla prawego kanału jestem w stanie ustawić +15mv ale dla lewego jest to niemozliwe, nie wystarcza potencjometru.

Moge ustawić jedynie -15mv (minus!), nawet zera nie moge osiagnać! zawsze jest na minusie - jakbym nie pokręcił.

 

i tutaj pytania:

 

1' Może jestem niedouczony i tak ma być - ? symetryczny bias????

2' Czyżby w serwisówce był błąd??? zamienili plus z minusem od pomiaru biasu - prosze znających sie na rzeczy kolegów o prześledzenie w serwisówki, powównanie prawego i lewego kanału - licze bardzo ze to właśnie serwisówka sie myli.

3' czy mam walnięty wzmacniacz????

 

Z góry wielkie dzieki

 

PS używam zwyklego miernika uniwersalnego laudmann LM-807

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zawsze podłącz pod minus czarny kabel a pod plus czerwony, jak podłączysz odwrotnie to będziesz miał wartość ujemną.

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

Mogli się pomylić w opisie polaryzacji. Sprawdź które punky mają zerową rezystancję z wyjściem głośnika i do tych padów podłączaj zawsze czarną sondę, powinieneś mieć wówczas zawsze napięcie dodatnie.

 

PS. A nie czasem 25mV?

Sony robi specjalne wypustki (zresztą chyba nie tylko oni), takie małe pręciki i tam jest wprowadzone napięcie bias. Obok są pr`ki od ustawiania tego biasu. Wątpię, żeby projektant się pomylił.

 

Popatrzcie na rys. niżej z instrukcji serwisowej.

Najpierw tak jak jest w instrukcji, wykonaj "Offset Adjustment", a dopiero później "Bias Current Adjustment". Wykonaj to w takiej kolejności jak jest pokazane, nie bez powodu producent podaje to w takiej kolejności.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

Plik,

 

1. Najpierw ustawiasz offset na wyjściu za pomocą RT401 i RT451, zgodnie z powyżej wklejoną instrukcją. Pomiar na zaciskach głośnikowych regulowanego kanału powinien wynosić 0 V. Czy zrobiłeś to?

 

2. W drugiej kolejności ustawiasz offset. Kręcisz RT302 i RT352. Pomiar na punktach TP-A i TP-B, stosownie do regulowanego kanału. Wzmacniacz ustaiony na STEREO, żadnego sygnały na wejściu! Możesz gałkę głośności skręcić do zera. Wartość pomiaru powinna wynosić około 15 mV. Kieruniem się nie martw. Offsetu chyba nie da się odwrócić. Gdyby jednak do tego doszło, to w kanale gdzie tak się stało przy cichym słuchaniu usłyszysz pierdzące zniekształcenia i nie będziesz miał wcale wątpliwości, że coś jest nie tak. Efekt będzie taki, jakby cicha muzyka nie mogła się "przebić" i ginęła, dopiero głośne dźwięki będą słyszalne. Ale najprawdopodobniej wszystko będzie OK.

nie znam tego Sony ale przecież jest zupełnie normalne,że mierząc napięcia na rezystorach emiterowych do ich punktu wspólnego na jednym z nich otrzymamy napięcie plusowe a na drugim minusowe.Tak jest zbudowana większość wzmacniaczy,a pomiar bias polega właśnie na pomiarze napięć na rezystorach emiterowych

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

artw - dodaliśmy wpis w tym samym czasie!

 

To co piszesz zgadzałoby sie z tym co mi sie przytrafiło,

czy mógłbyś prześledzić serwisówke? tak dla pewności.

Link jest w pierwszym wpisie

 

które to są rezystoey emiterowe?

Pewnie te przy tranzystorach ale które?

skoro mierzysz w punkcie TP,wzmacniacz gra normalnie(tak zakładam bo nie piszesz że nie gra)to uważam ze nie ma co w nim grzebać.masz napięcie które różni się polaryzacją w momencie pomiaru,tylko nie ma pewności że nie podłączasz odwrotnie miernika do jednego z kanałow.Jeżeli gra dobrze cicho tak jak to pisał neomammut,i masz te 15mV tylko w odwrotnej polaryzacji to jest ok.podłącz miernik odwrotnie do drugiego kanału i też będzie -15mV.

R411 to jest właśnie rezystor emiterowy,jeden z kilku,jeżeli w obydwu kanałach podłączasz czarny kabel od miernika do wyjścia wzmacniacza,na moim rysunku prawy pin TP,a czerwony do lewego pinu i masz wyniki różniące się polaryzacją to trzeba szukać usterki,ale tylko wtedy gdy masz pewność że obydwa kanały podłączasz tak samo.moim zdaniem jest wszystko ok z tym sprzętem,chyba że o czymś tu nie wiemy

napisz czy ten wzmacniacz gra poprawnie,tzn.czy nie słychać zniekształceń przy cichym słuchaniu,jeżeli gra dobrze to poskręcaj obudowe i nie kręć w nim bo można uwalić trany

>>nie znam tego Sony ale przecież jest zupełnie normalne,że mierząc napięcia na rezystorach emiterowych do ich punktu wspólnego na jednym z nich otrzymamy napięcie plusowe a na drugim minusowe.Tak jest zbudowana większość wzmacniaczy,a pomiar bias polega właśnie na pomiarze napięć na rezystorach emiterowych

 

To że miernik wskazuje wartość ujemną to tylko dlatego, ponieważ jest podłączony ze złą polaryzacją. Czyli minus pod plus i odwrotnie. A nei dlatego, że jest tam wartość ujemna....

 

Nie wiem ile można wałkować ten sam temat....

 

Napiszę Ci dokładnie krok po kroku co trzeba zrobić:

 

Za nim zaczniesz ustawiać cokolwiek, włącz końcówkę i odczekaj 5 minut. Następnie przejdź do regulacji.

 

Tryb ustaw na STEREO.

Pod wejścia liniowe nie podłączaj żadnego źródła sygnału.

Masz chyba też z przodu przełącznik terminali A, B, A+B - ustaw na A.

 

 

OFFSET ADIUSTMENT

 

Procedura:

1. Pod wyjście terminali głośnikowych (oznaczenie terminali: A, kanał Lewy) podłącz miernik (ustaw na pomiar napięcia stałego DC) zgodnie z polaryzacją - pod minus podłącz czarny kabel od miernika a pod plus czerwony.

2. Ustaw poziom napięcia na 0VDC używając rezystorów nastawnych (pr`ek) znajdujących się na płytce MAIN BOARD:

Dla Lewego kanału: RT401

Taką samą procedurę wykonaj dla kanału prawego...

Dla Prawego kanału rezystor nastawny to: RT451

 

Po tej operacji przechodzimy do następnego ustawienia.

 

Tryb ustaw na STEREO.

Pod wejścia liniowe nie podłączaj żadnego źródła sygnału.

 

 

 

BIAS CURRENT ADIUSTMENT

 

Na płytce PROTECTOR BOARD masz dwa odczepy, odpowiednio dla lewego i prawego kanału.

TP-A - lewy kanał

TP-B - prawy

 

Procedura:

1. Pod odczep TP-A podłącz miernik (ustaw na pomiar napięcia stałego DC) zgodnie z polaryzacją. Weź latarkę i przy odczepach sprawdź gdzie masz minus a gdzie plus. Teraz podłącz, czarny kabel od miernika pod minus a czerwony pod plus.

2. Teraz ustaw poziom napięcia na 15mV używając rezystorów nastawnych (pr`ek) znajdujących się na płytce MAIN BOARD:

Dla Lewego kanału: RT401

Taką samą procedurę wykonaj dla kanału prawego...

Dla Prawego kanału rezystor nastawny to: RT451

 

Nie może być takiej sytuacji, że niezależnie od ustawionej polaryzacji miernik wskazuje Ci wartość ujemną!

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

nie przeczytałem dokładnie wpisu i napisałem bzdurę sorry.Moje wyjaśnienie dotyczy dwóch gałęzi jednego kanału.

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

UWAGA, POPRAWKA, wyżej napisałem błąd!!!

 

BIAS CURRENT ADIUSTMENT

 

Na płytce PROTECTOR BOARD masz dwa odczepy, odpowiednio dla lewego i prawego kanału.

TP-A - lewy kanał

TP-B - prawy

 

Procedura:

1. Pod odczep TP-A podłącz miernik (ustaw na pomiar napięcia stałego DC) zgodnie z polaryzacją. Weź latarkę i przy odczepach sprawdź gdzie masz minus a gdzie plus. Teraz podłącz, czarny kabel od miernika pod minus a czerwony pod plus.

2. Teraz ustaw poziom napięcia na 15mV używając rezystorów nastawnych (pr`ek) znajdujących się na płytce MAIN BOARD:

Dla Lewego kanału: RT302

Taką samą procedurę wykonaj dla kanału prawego...

Dla Prawego kanału rezystor nastawny to: RT352

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

a na rysunku płytki widać że punkty pomiaru biasu są zrobione symetrycznie(odbicie lustrzane) Łącząc miernik jak na rysunku pomiaru biasu(połaczenie - z lewej strony + z prawej w obu kanałach identycznie )otrzymasz wyniki różniące się znakiem.Błąd jest w opisie pomiaru biasu

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

neomammut, 6 Cze 2010, 21:08

 

 

>BIAS CURRENT ADIUSTMENT

>

>Na płytce PROTECTOR BOARD masz dwa odczepy, odpowiednio dla lewego i prawego kanału.

>TP-A - lewy kanał

>TP-B - prawy

dokładnie tak tylko TP-A i TP-B mają po dwa punkty pomiarowe.I prawy punkt pomiarowy TP-A odpowiada

lewemu TP-B i odwrotnie,a schemat pomiaru biasu tego nie uwzględnia.

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

TP-A: kanał lewy

Jeśli mamy TP-A, to te dwa pręty nas interesują! Z plusem i minusem! A dlatego jest połączenie, ponieważ jeden i drugi odczep to masa, więc automatycznie są ze sobą połączone.

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

Doprecyzuję jeszcze dla pewności: Spójrz sobie do serwisówki nr strony 14, strona w pdfie 9, rozrysowane płytki. Popatrz na PROTECTOR BOARD, widać tam że aby uzyskać dodatnie napięcie przy pomiarze trzeba stawiać dodatnią końcówkę miernika zawsze na pinie bliżej złącza CN703 lub CN704, lub pomierz bezpośrednio na tych złączach: na złączu CN703 + miernika do kabla brązowego, - do pomarańczowego, na złączu CN704 + do czerwonego, - do białego. Jeśli przy takich pomiarach wyjdą ujemne napięcia o dopiero wtedy należy się martwić.

mariano, 7 Cze 2010, 08:05

 

>na samym początku napisałem że odwrotnie jest podłączany miernik do punktów pomiarowych

 

dokładnie tak,ale z powodu błędu w instrukcji serwisowej,a nie błędu użytkownika

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

Kurcze, ile wpisów!

a ja sie bałem ze nikt tu nie wstąpi.

 

Podsumowanie - Błąd w serwisówce

 

Wielkie dzieki!

 

Mam jeszcze jedno pytanie niewarte zakłardania nowego wątku.

 

Jak to jest z dużej pojemności kondensatorami elektrolitycznymi?

W tej końcówce poza czterema 22000uf jest jeszcze bateria sześciu kondków 4700uf

 

Wymieniłem całą tą szóstkę bo dwa z nich miały u góry wybrzuszenia, dość spote.

Myślałem ze kondy są zepsute ale z ciekawości rozciąłem ten plastik a tam płaskie jak stół aluminium.

 

Jak to jest z tymi wypukłościami???

Do głowy przychodzi mi jedynie coś takiego że producent daje kapturek który wybrzusza sie po przekroczeniu pewnej temperatury - bezpiecznej dla kondensatora i dzieki temu wiadomo ze kondek nie jest już najlepszej kondycji - mozliwe to czy fantazja mnie ponosi???

Spuchniety kondensator to juz ostatnie stadium najpierw traci pojemnosc czy rosnie mu Esr i raczej na tym bym sie skupil. A wyglad deformuje sie przy jakis ekstremalnych warunkach pracy czyli raczej nie w audio tylko w technice impulsowej.

Czasami kondensator tak sie nagrzeje ze stapia sie na nim folia z oznaczeniami wiec ten plastikowy kapturek tez jest pewnym wyznacznikiem tylko ze malo precyzyjnym.

  • 1 miesiąc później...

W instrukcji jest napisane że bias należy ustawiać po 5 minutach od włączeniu sprzętu.

Jak należy to rozumieć? Minimum 5 minut po włączeniu czy dokładnie 5 min po włączeniu należy zmierzyć bias?

 

Chodzi mi o to że u mnie po 5min bias faktycznie wynosi 15mv ale już po 30 minutach mam 18mv a po około 2 godzinach 21mv!!!

 

Czy tak ma być??

tak!

Dzieje się tak w obu kanałach

 

W sumie wszystko wydaje się jasne bo w serwisówce od innego wzmacniacza (onkyo) jest napisane ze bias powinno sie wyregulowac na 12mv po 5min a po 30min w obu kanałach powinno byc 17mv

 

Sprawa jest juz niby oczywista ale co jeśli regulujemy bias po 5min w jakichs dziwnych warunkach (np wysokiej lub niskiej temperaturze) i tak naprawde ustawienie nie jest takie jakie zaleca producent??

 

Z drugiej strony - czy nie byłoby lepiej podac bias jaki wzmacniacz powinien osiągnąć po np 3 godzinach?? czyli taki który juz nie powinien wzrastac?? Chyba że producent z góry założył że serwisanci nie będą miec tyle czasu?

 

Nie wiem co o tym wszystkim myśleć.

Kiedyś myślałem że te 5 min to tak naprawde 'minimum 5 minut' a tutak wychodzi ze 'dokładnie 5 minut'

 

Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.