Jump to content
IGNORED

Okrągły otwór na głośnik w kolumnie.


Rotor

Recommended Posts

Co prawda skrzynka którą planuję w żadnym razie nie będzie zaliczała się do hi-fi (jednogłośkikowa paczuszka pomocnicza do gitary) tym nie mniej pozostaje ten sam problem: W desce, płycie wiórowej czy w MDFie trzeba wyciąć okrągły otwór o średnicy 15-20cm. Jak to zrobić??? Tzn jakie technologie się sprawdzają? Piła włosowa, wyrzynarka, pilnik???

Pomocy!

Link to comment
Share on other sites

Może wypowie się ktoś kto sam robił kolumny? Bo z tym wybijaniem i równaniem pilnikiem może się sprawdzić chyba tylko w drewnie. Wyobrażam sobie jakby po czymś takim wyglądała płyta wiórowa :)

Link to comment
Share on other sites

Może raczej wycinarka - to taki wichajster z ostrym nożem, płytą na której umocowana jest ruchoma oś z regulowanym ramieniem samodociskowym,

podłączamy to wszystko do wiertarki na wolne obroty i jazda.

 

Kupiłem kiedys cos takiego W DDR i sprawdza sie do dzisiaj - pewnie było zrobione z radzieckiej stali.

Link to comment
Share on other sites

Tak to mniej więcej wygląda

[obrazekLUKASZ-130355_1.jpg]

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

jak juz do zamocowac wiertarke/frezarke tam gdzie jest noz i krecic tym swobodnie. wg tego rysunku przy 1000 obr/min w przypadku urwania jest tego ramienia z nozem mozesz sobie zrobic niezla krzywde.

Link to comment
Share on other sites

Można zrobić stelarz obrotowy do wyżynarki ,tak aby poruszała się idealnie po wyznaczonym promieniu.

Kawałek blachy aluminiowej z nawierconymi w odpowiednich odległośnciach dla danej wielkości głośnika otworach mocujących tą blachę do dechy i do wyżynarki.

Link to comment
Share on other sites

Rotor

" Bo z tym wybijaniem i równaniem pilnikiem może się sprawdzić chyba tylko w drewnie. Wyobrażam sobie jakby po czymś takim wygl±dała płyta wiórowa :) "

 

Właśnie prościej jest to zrobić w płycie wiórowej niż w drewnie, które ma inną strukturę. Metoda sprawdzona, ale jak wiadomo nie można mieć dwóch lewych rąk do prac stolarskich. Otwory powinno się wiercić przed linią od środka, później rozwiercić na boki żeby były jak najmniejsze odległości między otworami, teraz najciekawsze młoteczek i wybijamy otwór, ale trzeba pamiętać, że coś trzeba podłożyć pod spodem na około otworu, bo w przypadku płyty wiórowej może pęknąć. Ze sklejka też tak można ale jest trochę cięższe. Należy pamiętać o słoiczku z wodą do chłodzenia wiertła, ładnie się nagrzewa.

Link to comment
Share on other sites

Po co te kombinacje z cyrklami?

 

Jak Ci zjedzie milimetr to i tak się nic nie stanie.

 

 

Robiłem takich kółek wyrzynarką setki i zawsze wychodziły. Chyba, że masz drewniane ręcę, to idź do stolarza.

Link to comment
Share on other sites

i tu się zgadzam z igodem:)

wyrzynarka jest ok tylko dorze jest stosować firmowe i sztywne nożyki (brzeszczoty) do niej. w przeciwnym wypadku będzie lipa bo cienkie nożyki z hiperów się wyginają i źle prowadzą.

pozdr

Link to comment
Share on other sites

Chłopaki! jesteście rewelacyjni!

Wychodzi na to, że jak się nie ma NRDowskiego cyrkla ze stali czołgowej to trzeba mieć wyżynarkę i dobre ostrza. Bartek1 -chodzi Ci o zrobienie jakby cyrkla z blachy z wyżynarką w roli ołówka?...

Ewentualnie jak nie zdobędę wyrzynarki to zrobię wywiercanie -120 małych otworów po obwodzie, dłutkiem powybijać rowki pomiędzy otworami dla lepszego efektu i sru młotkiem! :)

Link to comment
Share on other sites

>rotor

jak budujesz pojedyńcze sztuki to nic nie zaszkodzi się trochę ponapinać jeśli zależy ci na estetyce .

ja jestem zdania że wyrzynarką można ładnie wyciąć otwór a nawet jak zdziebko się pokrzywi to raczej nie wielki problem.

wycięłem tak parę ładnych "dziurek " i było ok

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, nie padł jeszcze pomysł oczywisty? Frezarka górnowrzecionowa. Nazwy się nie należy bać, to nie gryzie, kosztuje od stu kilkudziesięciu złotych (castorama itepe. Mam taką tanią, jest w pełni OK). W zakładach wypożyczających elektronarzędzia też będą mieli. Pozwala wyciąć idealne kółko (na zasadzie cyrkla), co więcej - można tym czymś zrobić wyfrezowanie na kosz głośnika, a jak się znudzi robienie otworów - zylion innych rzeczy. Wszelkie wyrzynarki, czy nawiercanie wielu otworków to półśrodki.

 

Prościej (czytaj - bez stu kilkudziesięciu złotych) poradzić sobie można improwizując frezarkę z wiertarki, taką oto metodą (nie moją):

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Frez prosty o średnicy kilku mm to kilkanaście złotych (najtańszy wystarczy).

 

Niezależnie od narzędzia, należy: a) uważać, coby ostrze w bok nie poszło b) poćwiczyć frezowanie przed pracą właściwą, na jakimś niepotrzebnym drewienku.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.