Skocz do zawartości
Kolumny

Tannoy Cheviot

Słynny Brytyjski Tannoy mocno odbiega od głównego nurtu głośników. Już pierwszy rzut oka wystarczy, że kolumna ta znacznie więcej ma związku z techniką lat 50 tych ubiegłego wieku, niż z obecnymi sprzętami. Brytyjczycy lubują się w klasycznych rozwiązaniach i w przypadku bardzo wielu kwestii uważają, że jeśli coś się sprawdza to nie ma sensu tego zmieniać. Moda swoim torem, nurty światowe swoim torem, a Brytyjczycy trzymają się swojej architektury, mody, nie wspominając już o ustroju państwowym, tak jakby XIX wiek nigdy nie nadszedł. Wspominając Brytyjską Królową, warto nadmienić, że według krążącej od lat plotki, to właśnie klasyczny Tannoy, który swoimi korzeniami sięga 1926 roku jest ulubioną marką sprzętu audio, Jej Królewskiej Mości.

_DSC7771.thumb.jpg.0dc97923bc5604fdfdeac8283a834529.jpg_DSC7765.thumb.jpg.f7bb4b0f6dc10d6b2d886b85e0db57a4.jpg_DSC7768.thumb.jpg.c526065961d2f7beebb56a86940896c8.jpg


Model Tannoy Legacy Cheviot, jest nie jako odtworzeniem klasycznego modelu Cheviot, jednak z wykorzystaniem dostępnej obecnie technologii. Z zewnątrz wygląda łudząco podobnie, pomysł na dźwięk jak i wykonanie 12 calowego, głośnika koncentrycznego, również nawiązuje do swojego pierwowzoru. Tak naprawdę innowacje techniczne wynikają ze znacznego rozwoju materiałów magnetycznych, jak i w ogóle materiałoznawstwa, pozwalające usprawnić jakość materiału membran. Strojenie jest delikatnie zmienione, tak by uwzględnić obecność źródeł cyfrowych czy wysokiej klasy wkładek gramofonowych, które mają znacznie szersze pasmo przenoszenia, niż urządzenia z lat 70 tych, gdy triumfy święcił pierwowzór obecnego Cheviota.

Design kolumny to kwestia indywidualna – dla każdego miłośnika Hi-Fi jest to taki sam klasyk jak dla miłośnika motoryzacji Ford Mustang z 68 roku. Natomiast miłośnicy nowoczesnych wnętrz, gdzie dominuje zimna stal, szkło i biel, zapewne mogą mieć problem z akceptacją wyglądu klasycznych Tannoyów. Ja należę do pierwszej grupy użytkowników, param miłością do drewnianych antycznych mebli, parkietów i starych dywanów, więc jak dla mnie są to jedna z najładniejszych kolumn jakie istnieją.

_DSC7768.thumb.jpg.c526065961d2f7beebb56a86940896c8.jpg_DSC7769.thumb.jpg.d641b656c52eba6dfdd249c91c2f7d06.jpg_DSC7772.thumb.jpg.254b31d748c7ebeed80890d22f62c200.jpg


Natomiast jakość wykonania nie jest już kwestią indywidualną i tu można jednoznacznie stwierdzić, że jest bardzo wysoka. Piękny, głęboki kolor, dębowego forniru (fornir naturalny, producent zaleca pielęgnację woskiem pszczelim) wzorowe spasowanie poszczególnych elementów, maskownice, gniazda (dostarczane przez Hi-Endową firmę WBT), złote elementy ozdobne – wszystko na najwyższym poziome. Jest to produkt prestiżowej marki, produkt ekskluzywny i to widać podczas obcowania z nim. Oczywiście w parze z tym, idzie wysoka cena, chociaż kupując głośniki, które używać się będzie kilka dekad, czy nawet pokoleń cena już tak nie straszy.

_DSC7773.thumb.jpg.20d9378176b1c78f4f70b28459e455af.jpg_DSC7777.thumb.jpg.6337c94b779e8582fdc415be7bcbb478.jpg_DSC7770.thumb.jpg.041c995c52fad8b1630b02154005f56a.jpg


Opis odsłuchu, dla tych którzy znają brzmienie „prawdziwego” Tannoya rozpocznę tym, że można być spokojnym – to brzmi jak stary, dobry Tannoy. Znam vintage’owe monitory Red czy Gold, stare Ardeny i jeśli ktoś tylko lubi taką formę prezentacji, z nowych Cheviot będzie zachwycony. Ciężko mówić by był to dźwięk naturalny. Barwy, wielkości poszczególnych planów, głębia, nasycenie wokali – to odbiega od tego co uznajmy za granie naturalne czy neutralne. Jest podkolorowane i nie ma co nad tym dyskutować. Ale ogólne wrażenie odbioru muzyki, gdy przestaniemy się rozdrabniać i analizować poszczególnych elementów dźwięku, bardzo przypomina emocje jakie (przynajmniej mi) towarzyszą w słuchaniu muzyki live. Wciąga w spektakl muzyczny, zapominamy o brzmieniu pojedynczych źródeł dźwięku, a oddajemy się całości przekazu muzycznego. Nie wiem jak Państwo, ale tak właśnie ja odbieram muzykę live – nigdy nie zdarzyło mi się na koncercie zastanawiać nad wybrzmieniami, sceną i elementami na niej rozmieszczonymi, a momentalnie oddawałem się spektaklowi muzycznemu – i dokładnie to ma miejsce, gdy słuchamy Tannoy Cheviot.

_DSC7776.thumb.jpg.20207b4137b533c60114b76b8a57056b.jpg_DSC7778.thumb.jpg.847df4dc1bdbc9d8e4bf999ce2f543e8.jpg


Gdyby chcieć rozbić dźwięk na poszczególne elementy i próbować je opisać osobno, to pierwsze na co zwrócilibyśmy uwagę to bardzo duże i niezwykle głębokie i nasycone wokale. Daje to wspaniały, eteryczny efekt obcowania z muzykiem, chociaż zdaję sobie sprawę, iż wiele osób wytknie brak naturalności takiej prezentacji – to prostu trzeba lubić. W każdym razie, bardzo mocno przypomina to efekt grania starych, klasycznych Tannoy, tu nie ma żadnych zmian w stosunku od pierwowzorów. Za to niskie tony najmocniej odbiegają od tego, jak pamiętam dźwięk starych Redów czy Goldów. Bas niżej schodzi, gra bardziej w punkt, jest twardszy – choć nadal po złagodzonej stronie w stosunku do większości obecnych na rynku produktów. Na temat wysokich tonów ciężko się jednoznaczne wypowiedzieć, ponieważ mamy szeroki wachlarz możliwości dostrojenia ich. Można więc uzyskać efekt od mocnego przyciemnienia przekazu, do przewalenia muzyki szczegółami i detalami wylewających się z podkręconych wysokich tonów. Regulacja zwrotnicy działa: ± 3dB w zakresie 1kHz-30kHz, od 2dB do -6dB na oktawę w zakresie 5kHz-30kHz i odbywa się przy pomocy metalowego pinu, którego wkręcamy w odpowiednie miejsce na płytce ustawienie zwrotnicy, znajdującej się na froncie kolumny. Podobnie jak wszystkie inne dźwięki wydobywające się z tej kolumny, niezależnie od tego jak ustawimy ilość wysokich tonów, są one bardzo holograficzne, wypełniające całe pomieszczenie i głębokie.

Naturalnym kompanem do tych kolumn jest wzmacniacz lampowy, można nawet próbować podchodzić z lampą 300B, chociaż trzeba będzie się liczyć ze spadkiem dynamiki. Push-pull na pentodach, z których wyciągniemy powyżej 20 wattów już będzie dobrym towarzystwem. Pomieszczenie powyżej 20 metrów, a górne granice ciężko wyznaczyć, dźwięk jest tak duży, że ciężko mi wyobrazić sobie pomieszczenie gdzie te głośniki okażą się za małe – kwestia gustu, poziomu głośności słuchanej muzyki oraz zapotrzebowania na bas.

- Pasmo przenoszenia: 38 Hz - 30 000 Hz ± 6 dB
- Zalecana moc wzmacniacza: 20 - 250 W
- Moc ciągła: 125 W
- Moc szczytowa: 500 W
- Czułość: 91 dB/1W/1 m
- Impedancja: 8 Ω
- Dual Concentric: niskotonowy, pulpa papierowa 300 mm, materiałowe zawieszenie Dual Concentric: wysokotonowy, kopułka aluminiowa 33 mm
- Częstotliwość podziału zwrotnicy: 1,2 kHz
- Regulacja zwrotnicy: ± 3 dB w zakresie 1 kHz - 30 kHz, od 2 dB do -6 dB na oktawę w zakresie 5 kHz - 30 kHz
- Bass Reflex – podwójny port
- Obudowa: MDF 19 mm
- Złącza – WBT pozłacane 24 karatowym złotem
- Wymiary W x S x G: 860 x 448 x 260 mm
- Masa: 29 kg/sztuka

Test wykonano dzięki użyczeniu z: https://audiotrendt.com.pl

Wzmacniacze Audio Hungary na których słuchano kolumn: https://audiohungary.pl/

 

AUDIOtrendt
ul. Sołtysowska 35A / LU1
31-589 Kraków

 

 

Data dodania




Fezz Sagita Prestige EVO – pierwszy ZBALANSOWANY przedwzmacniacz w ofercie Fezz!

Fezz Audio prezentuje Sagita Prestige EVO – pierwszy w swojej ofercie lampowy, zbalansowany przedwzmacniacz liniowy. Został on zaprojektowany dla najbardziej wymagających użytkowników. Model wyposażono w cztery wejścia RCA (w tym jedno direct) oraz dwa zbalansowane XLR, a także w dwie pary wyjść RCA i XLR. Dzięki temu Sagita Prestige EVO doskonale sprawdzi się w klasycznych systemach stereo. Za brzmienie odpowiadają starannie dobrane, niskoszumowe lampy 12AU7/ECC82, które zapewniają precyzyj

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Nowości | Testy | Inne

Audio-Technica ATH-ADX3000

Skoro dosłownie przed momentem zaprezentowaliśmy propozycję skierowaną dla miłośników mobilności, to tym razem, dla równowagi z tego samego źródła i z tego samego portfolio postanowiliśmy pozyskać coś mogącego zainteresować domatorsko zorientowanych audiofilów i melomanów. Skoro bowiem większość domowników ma zamiar wybyć a i prawdopodobieństwo decybelujących pod oknami „bąbelków” spada niemalże do zera, to wreszcie, zamiast odcinających nas od otoczenia wyposażonych w zaawansowane ANC konstrukc

Fr@ntz
Fr@ntz
Słuchawki

Audio-Technica ATH-CKS30TW+

Choć zaokienna aura na to nie wskazuje a i pesymistyczne prognozy meteorologów o czających się tu i ówdzie arktycznych wirach mogą nieco pokrzyżować wyjazdowe plany, fakt nadchodzącej wielkimi krokami majówki jest niepodważalny, więc trudno się dziwić, iż co bardziej niecierpliwi już zaczynają ustawiać się w blokach startowych. Dlatego też jak co roku jednostki niewyobrażające sobie odstawienia muzyki nerwowo rozglądają się za akcesoriami takowy kontakt z ulubionymi dźwiękami zapewniającymi. Na

Fr@ntz
Fr@ntz
Słuchawki

Sezon festiwali 2025 nadchodzi – i będzie się działo!

Jeśli czujesz, że zbliżające się lato to nie tylko czas krótkich spodenek i lodów na patyku, ale przede wszystkim muzyka na żywo, śpiew pod sceną i ten specyficzny kurz unoszący się nad festiwalowym polem – to znaczy, że wiesz, co dobre. Bo sezon koncertów plenerowych i festiwali muzycznych w Polsce to coś, co fani dźwięków świętują niemal jak narodowe święto. A 2025 rok zapowiada się naprawdę kozacko. Zaczynamy klasykiem – Męskie Granie. To nie tylko seria koncertów, to zjawisko kulturowe,

AudioNews
AudioNews
Felietony

Laudberg M1

O ile w High-Endzie sky is the limit, czyli ceny już dawno poszybowały daleko poza Układ Słoneczny, tak w tzw. budżetówce da się zaobserwować zdecydowanie bardziej optymistycznie nastawiający do życia trend. Otóż okazuje się, iż wbrew pozorom i rozsiewanemu defetyzmowi o dramatycznym spadku jakości dostępnych na rynku towarów parafrazując szkoleniowców naszych boiskowych kopaczy nawet w segmencie zaskakująco niskich cen „nie ma słabych drużyn”. Po czym wnoszę? A po reprezentantkach do teraz zupe

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

2 godziny temu, Huberto1984 napisał:

Nawet spoko opis. Zawsze mnie ciekawily te prety w zwrotnicach klasycznych Tannoy. Pomaga to w czyms, czy raczej chwyt marketingowy? 

Znacznie bardziej przydatne niż pokrętło bass/treble we wzmacniaczu. Mi akurat najbardziej pasowało w ustawieniu neutralnym, ale nie jest to tylko gadżet i myślę, że sporo osób dostroi pod siebie. 

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Sine Metu

(Konto usunięte)

Opublikowano

Nawet spoko opis. Zawsze mnie ciekawily te prety w zwrotnicach klasycznych Tannoy. Pomaga to w czyms, czy raczej chwyt marketingowy? 
Działa. Ja mam ustawione na +3 i +2

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 19.08.2020 o 21:21, zurek napisał:

A jak grają te kolumny z lampą 300B?

Na pewno nie będą w pełni wysterowane. Z lampą 300B jest ten problem, że bardzo wielu zwolenników tej lampy lubi słuchać jej z kolumnami, które są zbyt dużym obciążeniem. Wtedy prócz "ciepła" 300b uzyskuje się też słabą dynamikę i ogólnie "misia"... Na pewno nie dla mnie, ale są tacy którzy z takiego połączenia będą zadowoleni... Inna sprawa, że dużo zależy też od aplikacji samej lampy 300B.  

Trzeba posłuchać już z konkretnym wzmacniaczem i w konkretnym pomieszczeniu i ocenić samemu. W ciemno takiego połączenia bym nie ryzykował. 

Edytowane przez plastik1989

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Testowałem Legacy Cheviot z swoją tranzystorową końcówką (175W dla 8ohm) z lampowym pre Cary Audio Slp98 i było to bardzo dobre połączenie moim zdaniem. Najbardziej podobał mi się bas w tych kolumnach.

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 hour ago, Sine Metu said:


 

 


Tannoye generalnie spadają do 5 Ω.

W kontekście Cheviot Legacy -fakt. Patrzyłem na wykresy w mniejszej skali na telefonie. Z dużego wykresu wynika że dotykają 5Ohm  tylko przez chwilę a  poniżej 8 Ohm jest  zakres  poniżej 30Hz czyli mało istotny dla kompleksowej oceny oraz zakres 75-200Hz a Chevioty mają tu akurat troszkę górkę w odpowiedzi więc jak nie dostaną tu energii to może akurat się wyrówna charakterystyka z korzyścią dla całości ?. Nadal twierdzę, że połączenie tych konkretnie neo classiców z Cheviotami może być udane. "Stare" LSU/HF/15 bez problemu z pojedynczą 300B na kanał, sprawdzone własnym odsłuchem.

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Sine Metu

(Konto usunięte)

Opublikowano



W kontekście Cheviot Legacy -fakt. Patrzyłem na wykresy w mniejszej skali na telefonie. Z dużego wykresu wynika że dotykają 5Ohm  tylko przez chwilę a  poniżej 8 Ohm jest  zakres  poniżej 30Hz czyli mało istotny dla kompleksowej oceny


Podaję za Tannoyem.

333db7f5987888783c4fef68e28224cc.jpgc172b6a0356cb3ae5c2b00d1d1892900.jpg

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.