Jump to content

Tannoy Cheviot

plastik1989
plastik1989

Słynny Brytyjski Tannoy mocno odbiega od głównego nurtu głośników. Już pierwszy rzut oka wystarczy, że kolumna ta znacznie więcej ma związku z techniką lat 50 tych ubiegłego wieku, niż z obecnymi sprzętami. Brytyjczycy lubują się w klasycznych rozwiązaniach i w przypadku bardzo wielu kwestii uważają, że jeśli coś się sprawdza to nie ma sensu tego zmieniać. Moda swoim torem, nurty światowe swoim torem, a Brytyjczycy trzymają się swojej architektury, mody, nie wspominając już o ustroju państwowym, tak jakby XIX wiek nigdy nie nadszedł. Wspominając Brytyjską Królową, warto nadmienić, że według krążącej od lat plotki, to właśnie klasyczny Tannoy, który swoimi korzeniami sięga 1926 roku jest ulubioną marką sprzętu audio, Jej Królewskiej Mości.

_DSC7771.thumb.jpg.0dc97923bc5604fdfdeac8283a834529.jpg_DSC7765.thumb.jpg.f7bb4b0f6dc10d6b2d886b85e0db57a4.jpg_DSC7768.thumb.jpg.c526065961d2f7beebb56a86940896c8.jpg


Model Tannoy Legacy Cheviot, jest nie jako odtworzeniem klasycznego modelu Cheviot, jednak z wykorzystaniem dostępnej obecnie technologii. Z zewnątrz wygląda łudząco podobnie, pomysł na dźwięk jak i wykonanie 12 calowego, głośnika koncentrycznego, również nawiązuje do swojego pierwowzoru. Tak naprawdę innowacje techniczne wynikają ze znacznego rozwoju materiałów magnetycznych, jak i w ogóle materiałoznawstwa, pozwalające usprawnić jakość materiału membran. Strojenie jest delikatnie zmienione, tak by uwzględnić obecność źródeł cyfrowych czy wysokiej klasy wkładek gramofonowych, które mają znacznie szersze pasmo przenoszenia, niż urządzenia z lat 70 tych, gdy triumfy święcił pierwowzór obecnego Cheviota.

Design kolumny to kwestia indywidualna – dla każdego miłośnika Hi-Fi jest to taki sam klasyk jak dla miłośnika motoryzacji Ford Mustang z 68 roku. Natomiast miłośnicy nowoczesnych wnętrz, gdzie dominuje zimna stal, szkło i biel, zapewne mogą mieć problem z akceptacją wyglądu klasycznych Tannoyów. Ja należę do pierwszej grupy użytkowników, param miłością do drewnianych antycznych mebli, parkietów i starych dywanów, więc jak dla mnie są to jedna z najładniejszych kolumn jakie istnieją.

_DSC7768.thumb.jpg.c526065961d2f7beebb56a86940896c8.jpg_DSC7769.thumb.jpg.d641b656c52eba6dfdd249c91c2f7d06.jpg_DSC7772.thumb.jpg.254b31d748c7ebeed80890d22f62c200.jpg


Natomiast jakość wykonania nie jest już kwestią indywidualną i tu można jednoznacznie stwierdzić, że jest bardzo wysoka. Piękny, głęboki kolor, dębowego forniru (fornir naturalny, producent zaleca pielęgnację woskiem pszczelim) wzorowe spasowanie poszczególnych elementów, maskownice, gniazda (dostarczane przez Hi-Endową firmę WBT), złote elementy ozdobne – wszystko na najwyższym poziome. Jest to produkt prestiżowej marki, produkt ekskluzywny i to widać podczas obcowania z nim. Oczywiście w parze z tym, idzie wysoka cena, chociaż kupując głośniki, które używać się będzie kilka dekad, czy nawet pokoleń cena już tak nie straszy.

_DSC7773.thumb.jpg.20d9378176b1c78f4f70b28459e455af.jpg_DSC7777.thumb.jpg.6337c94b779e8582fdc415be7bcbb478.jpg_DSC7770.thumb.jpg.041c995c52fad8b1630b02154005f56a.jpg


Opis odsłuchu, dla tych którzy znają brzmienie „prawdziwego” Tannoya rozpocznę tym, że można być spokojnym – to brzmi jak stary, dobry Tannoy. Znam vintage’owe monitory Red czy Gold, stare Ardeny i jeśli ktoś tylko lubi taką formę prezentacji, z nowych Cheviot będzie zachwycony. Ciężko mówić by był to dźwięk naturalny. Barwy, wielkości poszczególnych planów, głębia, nasycenie wokali – to odbiega od tego co uznajmy za granie naturalne czy neutralne. Jest podkolorowane i nie ma co nad tym dyskutować. Ale ogólne wrażenie odbioru muzyki, gdy przestaniemy się rozdrabniać i analizować poszczególnych elementów dźwięku, bardzo przypomina emocje jakie (przynajmniej mi) towarzyszą w słuchaniu muzyki live. Wciąga w spektakl muzyczny, zapominamy o brzmieniu pojedynczych źródeł dźwięku, a oddajemy się całości przekazu muzycznego. Nie wiem jak Państwo, ale tak właśnie ja odbieram muzykę live – nigdy nie zdarzyło mi się na koncercie zastanawiać nad wybrzmieniami, sceną i elementami na niej rozmieszczonymi, a momentalnie oddawałem się spektaklowi muzycznemu – i dokładnie to ma miejsce, gdy słuchamy Tannoy Cheviot.

_DSC7776.thumb.jpg.20207b4137b533c60114b76b8a57056b.jpg_DSC7778.thumb.jpg.847df4dc1bdbc9d8e4bf999ce2f543e8.jpg


Gdyby chcieć rozbić dźwięk na poszczególne elementy i próbować je opisać osobno, to pierwsze na co zwrócilibyśmy uwagę to bardzo duże i niezwykle głębokie i nasycone wokale. Daje to wspaniały, eteryczny efekt obcowania z muzykiem, chociaż zdaję sobie sprawę, iż wiele osób wytknie brak naturalności takiej prezentacji – to prostu trzeba lubić. W każdym razie, bardzo mocno przypomina to efekt grania starych, klasycznych Tannoy, tu nie ma żadnych zmian w stosunku od pierwowzorów. Za to niskie tony najmocniej odbiegają od tego, jak pamiętam dźwięk starych Redów czy Goldów. Bas niżej schodzi, gra bardziej w punkt, jest twardszy – choć nadal po złagodzonej stronie w stosunku do większości obecnych na rynku produktów. Na temat wysokich tonów ciężko się jednoznaczne wypowiedzieć, ponieważ mamy szeroki wachlarz możliwości dostrojenia ich. Można więc uzyskać efekt od mocnego przyciemnienia przekazu, do przewalenia muzyki szczegółami i detalami wylewających się z podkręconych wysokich tonów. Regulacja zwrotnicy działa: ± 3dB w zakresie 1kHz-30kHz, od 2dB do -6dB na oktawę w zakresie 5kHz-30kHz i odbywa się przy pomocy metalowego pinu, którego wkręcamy w odpowiednie miejsce na płytce ustawienie zwrotnicy, znajdującej się na froncie kolumny. Podobnie jak wszystkie inne dźwięki wydobywające się z tej kolumny, niezależnie od tego jak ustawimy ilość wysokich tonów, są one bardzo holograficzne, wypełniające całe pomieszczenie i głębokie.

Naturalnym kompanem do tych kolumn jest wzmacniacz lampowy, można nawet próbować podchodzić z lampą 300B, chociaż trzeba będzie się liczyć ze spadkiem dynamiki. Push-pull na pentodach, z których wyciągniemy powyżej 20 wattów już będzie dobrym towarzystwem. Pomieszczenie powyżej 20 metrów, a górne granice ciężko wyznaczyć, dźwięk jest tak duży, że ciężko mi wyobrazić sobie pomieszczenie gdzie te głośniki okażą się za małe – kwestia gustu, poziomu głośności słuchanej muzyki oraz zapotrzebowania na bas.

- Pasmo przenoszenia: 38 Hz - 30 000 Hz ± 6 dB
- Zalecana moc wzmacniacza: 20 - 250 W
- Moc ciągła: 125 W
- Moc szczytowa: 500 W
- Czułość: 91 dB/1W/1 m
- Impedancja: 8 Ω
- Dual Concentric: niskotonowy, pulpa papierowa 300 mm, materiałowe zawieszenie Dual Concentric: wysokotonowy, kopułka aluminiowa 33 mm
- Częstotliwość podziału zwrotnicy: 1,2 kHz
- Regulacja zwrotnicy: ± 3 dB w zakresie 1 kHz - 30 kHz, od 2 dB do -6 dB na oktawę w zakresie 5 kHz - 30 kHz
- Bass Reflex – podwójny port
- Obudowa: MDF 19 mm
- Złącza – WBT pozłacane 24 karatowym złotem
- Wymiary W x S x G: 860 x 448 x 260 mm
- Masa: 29 kg/sztuka

Test wykonano dzięki użyczeniu z: https://audiotrendt.com.pl

Wzmacniacze Audio Hungary na których słuchano kolumn: https://audiohungary.pl/

 

AUDIOtrendt
ul. Sołtysowska 35A / LU1
31-589 Kraków

 

 



User Feedback

Recommended Comments

21 godzin temu, plastik1989 napisał:

Nawet spoko opis. Zawsze mnie ciekawily te prety w zwrotnicach klasycznych Tannoy. Pomaga to w czyms, czy raczej chwyt marketingowy? 

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
2 godziny temu, Huberto1984 napisał:

Nawet spoko opis. Zawsze mnie ciekawily te prety w zwrotnicach klasycznych Tannoy. Pomaga to w czyms, czy raczej chwyt marketingowy? 

Znacznie bardziej przydatne niż pokrętło bass/treble we wzmacniaczu. Mi akurat najbardziej pasowało w ustawieniu neutralnym, ale nie jest to tylko gadżet i myślę, że sporo osób dostroi pod siebie. 

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
Nawet spoko opis. Zawsze mnie ciekawily te prety w zwrotnicach klasycznych Tannoy. Pomaga to w czyms, czy raczej chwyt marketingowy? 
Działa. Ja mam ustawione na +3 i +2
  • Like 1

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Nie zagrają z lampą 300b z powyższą lampą zagrają LSU gold jako jedyne lub Tannoy LGM.

  • Like 1

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
W dniu 19.08.2020 o 21:21, zurek napisał:

A jak grają te kolumny z lampą 300B?

Na pewno nie będą w pełni wysterowane. Z lampą 300B jest ten problem, że bardzo wielu zwolenników tej lampy lubi słuchać jej z kolumnami, które są zbyt dużym obciążeniem. Wtedy prócz "ciepła" 300b uzyskuje się też słabą dynamikę i ogólnie "misia"... Na pewno nie dla mnie, ale są tacy którzy z takiego połączenia będą zadowoleni... Inna sprawa, że dużo zależy też od aplikacji samej lampy 300B.  

Trzeba posłuchać już z konkretnym wzmacniaczem i w konkretnym pomieszczeniu i ocenić samemu. W ciemno takiego połączenia bym nie ryzykował. 

Edited by plastik1989

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

To są te 2x12W SE /2x25W PP? Ja bym dał szansę temu połączeniu, przynajmniej w trybie PP.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
6 godzin temu, Airmike napisał:

To są te 2x12W SE /2x25W PP? Ja bym dał szansę temu połączeniu, przynajmniej w trybie PP.

Tak to te... U mnie bardzo dobrze wysterowują Ruarki Equinox...

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
1 hour ago, zurek said:

Tak to te... U mnie bardzo dobrze wysterowują Ruarki Equinox...

w trybie SE?

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Tak... w obu trybach... Te monobloki to nie jest jakaś popierdółka na lampie 300B... Nie jednego zdziwiły...

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Te tannoye są skuteczniejsze od equinoxów  i nie spadają poniżej 8ohm a zatem w kwestii wysterowania nie będzie problemów. A czy to dobre małżeństwo to sprawdź i nam powiedz 🙂

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Testowałem Legacy Cheviot z swoją tranzystorową końcówką (175W dla 8ohm) z lampowym pre Cary Audio Slp98 i było to bardzo dobre połączenie moim zdaniem. Najbardziej podobał mi się bas w tych kolumnach.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites



Te tannoye są skuteczniejsze od equinoxów  i nie spadają poniżej 8ohm


Tannoye generalnie spadają do 5 Ω.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
1 hour ago, Sine Metu said:


 

 


Tannoye generalnie spadają do 5 Ω.

W kontekście Cheviot Legacy -fakt. Patrzyłem na wykresy w mniejszej skali na telefonie. Z dużego wykresu wynika że dotykają 5Ohm  tylko przez chwilę a  poniżej 8 Ohm jest  zakres  poniżej 30Hz czyli mało istotny dla kompleksowej oceny oraz zakres 75-200Hz a Chevioty mają tu akurat troszkę górkę w odpowiedzi więc jak nie dostaną tu energii to może akurat się wyrówna charakterystyka z korzyścią dla całości 🙂. Nadal twierdzę, że połączenie tych konkretnie neo classiców z Cheviotami może być udane. "Stare" LSU/HF/15 bez problemu z pojedynczą 300B na kanał, sprawdzone własnym odsłuchem.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites



W kontekście Cheviot Legacy -fakt. Patrzyłem na wykresy w mniejszej skali na telefonie. Z dużego wykresu wynika że dotykają 5Ohm  tylko przez chwilę a  poniżej 8 Ohm jest  zakres  poniżej 30Hz czyli mało istotny dla kompleksowej oceny


Podaję za Tannoyem.

333db7f5987888783c4fef68e28224cc.jpgc172b6a0356cb3ae5c2b00d1d1892900.jpg

Share this comment


Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Accuphase AD-2850 moduł RIAA

    Accuphase AD-2850 to moduł rozszerzenia, dedykowany do wyższych modeli przedwzmacniaczy Accuphase. Pozwala on relatywnie niskim kosztem (relatywnie, bo koszt tego modułu jest kilka razy niższy niż oddzielny preamp gramofonowy, np. C-47 oraz dodatkowe okablowanie, co nie znaczy, że jest on tani) uzyskać możliwość korzystania z gramofonu w systemach Accuphase.     Po zamontowaniu w kompatybilnym przedwzmacniaczu uzyskuje się możliwość korzystania przedwzmacniacza RIAA zarówno dla wkłade

    plastik1989
    plastik1989
    Akcesoria

    Marek Biliński - Wolne Loty reedycja

    Kolejna z serii reedycji płyt Marka Bilińskiego, wydanych z oryginalnych taśm matek, z bardzo łagodnym masteringiem. Według Twórcy płyta brzmi tak, jak powinna brzmieć w latach 80tych – lecz wtedy nie pozwalało na to ograniczenia sprzętowe.    Bardzo ładnie wydana, w środku prócz książeczki, zapis nutowy. Bezbarwny winyl, jest nie tylko ciekawy wizualnie, ale również powinien posiadać lepsze właściwości soniczne. Czarny kolor płyty winylowej wynika z barwnika jaki dodawany jest d

    plastik1989
    plastik1989
    Muzyka

    Hegel H95

    O ile w segmencie nazwijmy to ogólnie wybitnie konsumenckim i operującym na obszarze systemów domowej rozrywki, czyli nieco tracącego ostatnimi czasy na popularności, na rzecz soudbarów, kina domowego sezonowa fluktuacja modeli już nikogo nie dziwi, to w klasycznym stereo zbytnia nerwowość przy odświeżaniu oferty może przynieść więcej złego niż dobrego. Po prostu to nieco inny profil odbiorcy i nieco inne podejście do tematu, gdyż większość zakupów podejmowana jest nie dość, ze z rozmysłem, to j

    Fr@ntz
    [email protected]
    Wzmacniacze

    Denon DHT-S416

    Dopiero co wylegiwaliśmy się na plaży, bądź przemierzaliśmy wzdłuż i wszerz większe, czy też mniejsze pagórki a tu nie wiedzieć kiedy nastał wrzesień, skończyła się laba, dzieciarnia powróciła do szkolnego rygoru a my do codziennych obowiązków. Jednym słowem kanał. Całe szczęście nawet niespecjalnie śledząc branżowe publikatory gołym okiem widać, że schyłek lata to zarazem wysyp wszelakiej maści nowości, z którymi producenci czaili się przez kilka ostatnich miesięcy, mając cichą nadzieję, iż z i

    Fr@ntz
    [email protected]
    Kolumny

    HiFiMAN Ananda-BT

    HiFiMAN Electronics to chiński producent produktów audio, w tym słuchawek, wzmacniaczy i przenośnych odtwarzaczy audio. Jej założycielem jest Fang Bian doktor nanotechnologii. Początki działalności to manufaktura działająca w Nowym Jorku pod nazwą Head-Direct, od 2007 roku, jako HIFIMAN. W 2011 roku firma została przeniesiona do Chin. Portfolio firmy to przede wszystkim słuchawki nauszne, zaprojektowane w oparciu o przetworniki planarne, magnetostatyczne i ortodynamiczne. Do wyboru mamy kilka

    M@rgot
    [email protected]
    Słuchawki
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.