Skocz do zawartości
IGNORED

Dlaczego winyl NIE BRZMI lepiej od CD?


Rekomendowane odpowiedzi

Zawsze warto posłuchać dobrej muzyki z dobrego sprzętu. :-)

 

Wracając do zagadnienia nieodłącznych niedoskonałości odczytu muzyki z płyty winylowej, w znacznym stopniu niezależnych od stosowanego sprzętu, to zostało nam jeszcze zagadnienie o wdzięcznej łyżwiarskiej nazwie skating.

 

Tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

mamy artykuł rozbierający to zjawisko na czynniki pierwsze:

1) Siła tarcie igły o nawierzchnię płyty. Gdy rowek jest gładki bez muzyki, to nie zależy ona od szybkości obrotu płyty (Fig.2 strona 1) Efektem działania siły skatingu jest systematyczne przesuwanie igły ku środkowi, przez nacisk igły na zbocze rowka z zapisem lewego kanału.

2) Gdy w rowku zapisane są dźwięki to w grę wchodzą dodatkowe siły zwiększające opór i siłę skatingu

- (Fig 3. strona 1).

Co więcej siła ta jest zależna od średnicy rowka. Dodatkowo zależy od amplitudy zapisu sygnału w rowku

- (Fig8 strona 4)

W tym przypadku siły te można rozłożyć na wynikające z:

a) Inercji igły - czyli opór wprawiania jej w ruch

b) Opór związany ze sztywnością zawieszenia igły

c) Opór siły elektrodynamicznej - w końcu wkładka gramofonowa to rodzaj miniaturowej prądnicy, a wiadomo by prąd wytworzyć trzeba pokonać pewien opór.

Siła skatingu zależna jest od rodzaju szlifu igły - większa przy szlifie eliptycznym niż sferycznym. (Fig 6, 7 strona 3)

Te same zjawiska powodują że skating zmienia się wraz z kątem prowadzenia igły względem rowka. Inaczej mówiąc od błędu kątowego. (Fig 10 strona 6)

Suma sumarum, wynika z tego że powszechnie stosowane systemy antyskatingu nie są w stanie w pełni skompensować zmiennej siły skatingu, bo nie są w stanie uwzględnić wszystkich tych czynników. Inaczej mówiąc są zbyt proste.

Wynikiem tego igła nieco się miota w rowku od zbocza jednego kanału do drugiego.

Dodatkiem do artykułu jest przegląd różnych mechanizmów antyskatingu jakie były w gramofonach stosowane (od strony 9) - naprawdę warto to pooglądać.

Np. dosyć zaskakująca jest idea pochylenia całego gramofonu zamiast jego poziomowania, tak aby ciężar ramienia działał jako antyskating.

 

Tu jest literatura uzupełniająca:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Dzius

Zawsze warto posłuchać dobrej muzyki z dobrego sprzętu. :-)

 

Wracając do zagadnienia nieodłącznych niedoskonałości odczytu muzyki z płyty winylowej, w znacznym stopniu niezależnych od stosowanego sprzętu, to zostało nam jeszcze zagadnienie o wdzięcznej łyżwiarskiej nazwie skating.

 

Tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

mamy artykuł rozbierający to zjawisko na czynniki pierwsze:

1) Siła tarcie igły o nawierzchnię płyty. Gdy rowek jest gładki bez muzyki, to nie zależy ona od szybkości obrotu płyty (Fig.2 strona 1) Efektem działania siły skatingu jest systematyczne przesuwanie igły ku środkowi, przez nacisk igły na zbocze rowka z zapisem lewego kanału.

2) Gdy w rowku zapisane są dźwięki to w grę wchodzą dodatkowe siły zwiększające opór i siłę skatingu

- (Fig 3. strona 1).

Co więcej siła ta jest zależna od średnicy rowka. Dodatkowo zależy od amplitudy zapisu sygnału w rowku

- (Fig8 strona 4)

W tym przypadku siły te można rozłożyć na wynikające z:

a) Inercji igły - czyli opór wprawiania jej w ruch

b) Opór związany ze sztywnością zawieszenia igły

c) Opór siły elektrodynamicznej - w końcu wkładka gramofonowa to rodzaj miniaturowej prądnicy, a wiadomo by prąd wytworzyć trzeba pokonać pewien opór.

Siła skatingu zależna jest od rodzaju szlifu igły - większa przy szlifie eliptycznym niż sferycznym. (Fig 6, 7 strona 3)

Te same zjawiska powodują że skating zmienia się wraz z kątem prowadzenia igły względem rowka. Inaczej mówiąc od błędu kątowego. (Fig 10 strona 6)

Suma sumarum, wynika z tego że powszechnie stosowane systemy antyskatingu nie są w stanie w pełni skompensować zmiennej siły skatingu, bo nie są w stanie uwzględnić wszystkich tych czynników. Inaczej mówiąc są zbyt proste.

Wynikiem tego igła nieco się miota w rowku od zbocza jednego kanału do drugiego.

Dodatkiem do artykułu jest przegląd różnych mechanizmów antyskatingu jakie były w gramofonach stosowane (od strony 9) - naprawdę warto to pooglądać.

Np. dosyć zaskakująca jest idea pochylenia całego gramofonu zamiast jego poziomowania, tak aby ciężar ramienia działał jako antyskating.

 

Tu jest literatura uzupełniająca:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dzius, słyszałeś o mechanice precyzyjnej? wszystko zależy od precyzji wykonania i motywacji producenta, jesli nie rozumie dźwięku to nigdy nie wyprodukuje nic dobrego, natomiast w cd audio nigdy nie przeskoczysz próbkowania 44,1khz i z góry jestes skazany na niepowodzenie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez purple2

Dzius, słyszałeś o mechanice precyzyjnej? wszystko zależy od precyzji wykonania i motywacji producenta, jesli nie rozumie dźwięku to nigdy nie wyprodukuje nic dobrego, natomiast w cd audio nigdy nie przeskoczysz próbkowania 44,1khz i z góry jestes skazany na niepowodzenie

Człowieku czyżbyś czytał bez zrozumienia ??? A może myślisz życzeniowo ???

 

Do tej pory słyszałem że wkładki MC grają lepiej bo mają nieco mniejszą masę ruchomą niż MM. Ale biorąc pod uwagę argumenty z artykułu tzn. opór związany z siłą elektrodynamiczną sprawa może wyglądać nieco inaczej. Wkładki MC mają zazwyczaj mniejsze napięcia wyjściowe stąd opór elektrodynamiczny w ich przypadku jest znacznie mniejszy niż w we wkładkach MM. Stąd mniej zniekształcają podczas odczytu. To taka ad hoc stworzona teza.

 

Jak widać ciągłe pokutuje przekonanie, że jak dla kogoś dźwięk z winylu jest lepszy to znaczy musi ona lepiej, dokładniej odtwarzać sygnał. Raz można powiedzieć że jest to sprawa subiektywna, preferencji muzycznych, słuchu danego osobnika, a nawet wieku itd. Dwa nasze zmysły nie działają jak jakieś układy liniowe, rzecz jest dużo bardziej skomplikowana.To jest źródłem wielu nieporozumień i dyskusji. I teraz mamy paradoks bo pod wieloma względami zapis i odczytywanie muzyki z płyty winylowej jest niedoskonały. Nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Potem idziemy np. do przyjaciela Kangie i słuchamy tej rewelacyjnej, referencyjnej wkładki (nazwę firmy pominę bo to nie reklama), i jesteśmy zachwyceni. Gdzie te niedoskonałości się podziały ? To jest zasadnicze pytanie. Bowiem każda odpowiedź typu że jest taka fajna firma i ona to robi dobrze, jest odpowiedzią chybioną.

Natomiast ten argument o co najmniej 50kHz pasma jest już dla mnie martwy.

Dzius zrozum w końcu człowieku, że dźwięk jest impulsowy i najważniejsze jest pasmo przenoszenia, a takie głupoty o których znajomością się chwalić możesz opowiadać zegarmistrom w szwajcarii

  • Redaktorzy

Dzius, A90 to najwyzsza polka. Wyprodukowana w ilosci bodajze 400szt. na swiecie. Gra wybitnie.

 

I nie przekreslalbym wkladek MM. Uwaza sie je za gorsze, inny sort itp. Nic bardziej mylnego! Istnieja MMki grajace tak, ze kapcie spadaja. One graja "inaczej" niz MC LO. Czy zawsze gorzej? Wg mnie - nie. Zapraszam do zapoznania sie z moja recenzja:

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez kangie

Blogi --> Blog Kangiego. Zapraszam.

Dzius zrozum w końcu człowieku, że dźwięk jest impulsowy i najważniejsze jest pasmo przenoszenia, a takie głupoty o których znajomością się chwalić możesz opowiadać zegarmistrom w szwajcarii

Wszystko się zgadza, ale jak już pokazywałem większość wkładek MC Ortofona nie spełnia kryterium 50kHz.

Goldringi MI spełniają, ale jakoś nie cieszą wielką estymą. Do tego dochodzą ograniczenia fizyczne związane z geometrią zapisu sygnałów w rowku winylu i błąd kątowy ramion "cyrklowych" Antyskating to tylko przybliżenie. Pewne ograniczenia nie są do pokonania nawet gdy Twoja wkładka będzie miała pasmo do 100kHz.

Wszystko się zgadza, ale jak już pokazywałem większość wkładek MC Ortofona nie spełnia kryterium 50kHz.

Goldringi MI spełniają, ale jakoś nie cieszą wielką estymą. Do tego dochodzą ograniczenia fizyczne związane z geometrią zapisu sygnałów w rowku winylu i błąd kątowy ramion "cyrklowych" Antyskating to tylko przybliżenie. Pewne ograniczenia nie są do pokonania nawet gdy Twoja wkładka będzie miała pasmo do 100kHz.

jak chcesz przetestować nagraniem na 20khz-owym mikrofonie wkładkę 50khz-ową? komercyjne nagrania studyjne nie nadają się do odtwarzania na 50khz-owych wkładkach, a "ograniczenia fizyczne związane z geometrią zapisu sygnałów w rowku winylu i błąd kątowy ramion" są do pominięcia w porównaniu z ograniczeniem pasma przenoszenia do 20khz i wynikającymi z tego powodu zniekształceniami dynamicznymi impulsu dźwiekowego

Chcesz przez to powiedzieć,że grają lepiej od każdego Ortofona?

Raz pomyliłem Grado z Goldring. Przepraszam. To i na "G". Dwa nie grają lepiej od każdego Ortofona.

Dwa nie grają lepiej od każdego Ortofona.

Zawsze, czy tylko u Ciebie?

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

  • Redaktorzy

Siła skatingu zależna jest od rodzaju szlifu igły - większa przy szlifie eliptycznym niż sferycznym. (Fig 6, 7 strona 3)

Te same zjawiska powodują że skating zmienia się wraz z kątem prowadzenia igły względem rowka. Inaczej mówiąc od błędu kątowego. (Fig 10 strona 6)

Suma sumarum, wynika z tego że powszechnie stosowane systemy antyskatingu nie są w stanie w pełni skompensować zmiennej siły skatingu, bo nie są w stanie uwzględnić wszystkich tych czynników. Inaczej mówiąc są zbyt proste.

Wynikiem tego igła nieco się miota w rowku od zbocza jednego kanału do drugiego.

Dodatkiem do artykułu jest przegląd różnych mechanizmów antyskatingu jakie były w gramofonach stosowane (od strony 9) - naprawdę warto to pooglądać.

Np. dosyć zaskakująca jest idea pochylenia całego gramofonu zamiast jego poziomowania, tak aby ciężar ramienia działał jako antyskating.

Literaturę warto czytać. Jeśli jednak ktoś rozumie ideę sił działających w gramofonie i na gramofon ten wie, że większość - jeśli nie wszystkie - systemów układu antyskatingu to bardzo uproszczone mechanizmy.

 

Jeśli tak by chcieć skompensowac siłę skatingu, to musielibyśmy przyłożyć "kontrsiłę" praktycznie rzecz biorąc w tym samym punkcie (może nie koniecznie w tym samym, ale z drugiej strony tipa igły), w tym samym kierunku, tylko zmienić zwrot. Skating powoduje że jedna ze ścianek rowka pcha tip igły do środka. Trzeba by było teraz złapać za tip i przeciwdziałać tej sile. Model matematyczny można łatwo opracować. W praktyce to jest niemożliwe. Stąd wielkie uproszczenia w postaci układów mechanicznych czy magnetycznych łapiących za ramię, a nie tip igły. Dobrze, że wspomniałeś, że skating jest zmienny i zmienia się wraz z promieniem płyty. Tutaj możnaby było zaszaleć i zaprojektować zmienny układ antyskatingu, ale powiedzmy sobie szczerze: kto to dzisiaj doceni? Kto za to zapłaci? ;)

 

Pozdrawiam.

Blogi --> Blog Kangiego. Zapraszam.

Dobrze, że wspomniałeś, że skating jest zmienny i zmienia się wraz z promieniem płyty. Tutaj możnaby było zaszaleć i zaprojektować zmienny układ antyskatingu, ale powiedzmy sobie szczerze: kto to dzisiaj doceni? Kto za to zapłaci? ;)

To nie do końca jest tak jak piszesz. Wiele ze znanych nam gramofonów ma zmienny antyskating dla przykładu stare polskie gramofony typu Bernard czy, Adam, oraz konstrukcje zagraniczne co mają antyskating na sprężynce przymocowanej za pomocą krótkiej dźwigni do ramienia. Wraz z obrotem dźwigni do której przymocowany jest ciężarek czy sprężyna antyskating się zmienia. Tym nie mniej trudno tu mówić o precyzji tych mechanizmów względem rzeczywistych sił fizycznych. Natomiast mechanizmy antyskating typu ciężarek na żyłce działają raczej ze stałą siłą.

  • 2 tygodnie później...

Dla tych co się upierają, że płyta winylowa wiernie odtwarza dźwięki na niej zapisane mam jeszcze jeden artykuł:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tekst niestety nie jest najłatwiejszy w czytaniu więc pewnie winylowcy kierujący się "wiarą" sobie go darują.

Ale może któryś z kierujących się rozumem go jednak "strawi".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Dla tych co się upierają, że płyta winylowa wiernie odtwarza dźwięki na niej zapisane mam jeszcze jeden artykuł:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Tekst niestety nie jest najłatwiejszy w czytaniu więc pewnie winylowcy kierujący się "wiarą" sobie go darują.Ale może któryś z kierujących się rozumem go jednak "strawi".
Dzius, Twoim błędem jest to, że nie rozumiesz, że dźwięk jest impulsowy, i to co wydaje Ci się wielka przewagą cd audio nie ma żadnego znaczenia dla percepcji dźwieku przez ludzkie ucho

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez purple2

Jaki?

inżynierze Bum, a jak myślisz? po co zaprzegnięto do tematu audio teorię Laplace'a? zwykły obwód elektryczny z wymuszeniem statycznym nie potrzebuje analizy stanów nieustalonych i transformaty, bo można go obliczyć klasycznie prawem ohma, transformata laplace'a przydatna jest do impulsowej analizy obwodów, czyli stanów nieustalonych

I co z tego wynika? W sygnale audio mamy ostre zbocza? Nie bądź śmieszny.

a czym jest pojedyńcze uderzenie pałką w bęben czy szarpnięcie struny gitary? chyba ze Ty słuchasz sinusów z generatora na swoim hi-endzie?

I jaki jest czas narostu sygnału przy takim uderzeniu lub szarpnieciu?

krótszy niż rozdzielczość czasowa ludzkiego słuchu czyli 10 mikrosekund, dlatego potrafimy wyznaczyć lokalizację gitary czy perkusji w przestrzeni dźwiekowej natomiast wyznaczenie kierunku źródła typu generator sinusów jest niemozliwe bo nie ma on początku trwania

krótszy niż rozdzielczość czasowa ludzkiego słuchu czyli 10 mikrosekund, dlatego potrafimy wyznaczyć lokalizację gitary czy perkusji w przestrzeni dźwiekowej natomiast wyznaczenie kierunku źródła typu generator sinusów jest niemozliwe bo nie ma on początku trwania

 

 

Nieprawda. Jak sobie ustawisz w pokoju mały głośniczek i puścisz sobie np. sinusoidę 1kHz to bezbłędnie zlokalizujesz z której strony dobiega dźwięk. I im wyższa czestotliwość, tym wyższa dokładność lokalizacji. I piszę o sytuacji, w której wchodzisz do pokoju, a generator jest już włączony. Zrób sobie taką próbę ;-)

Jak na nocy muzeów przy Muzeum Wojska Polskiego strzelali z armaty to od razu przypomniałem sobie Twoje impulsy Purple2. Czy strzał z armaty jest impulsem ? Coś mi się wydaje że Twoje rozumienie impulsów wywodzi się z technologii cyfrowej.

 

W tym tekście co zamieściłem linka na stronie 6 jest taki fragment:

 

"The so-called “Neumann Curve” is ill-advised. Proponents believe in implementing a 6dB/octave rise at 50kHz to counteract attenuation used to protect the cutter head. However, the cutting amplifier used a 2-pole, -12dB/octave filter not only to flatten but to turn downward any ultrasonic drive, and early on at 35kHz instead of 50kHz! An octave lower at 25kHz, the effect of a 2-pole filter is a fraction of a dB. So even if any VHF audio made it through disc-making and cartridge replay, it along with any bogus “correction” would be inaudible – except for increased pops from radio frequency interference even when a disc is not playing! "

 

Przetłumacz to sobie Google tłumaczem, może zrozumiesz że częstoliwości powyżej 35kHz raczej na płycie winylowej nie występują, tak samo jak poniżej 20Hz.

 

A na tej samej stronie wcześniej:

"Nearly all stereo discs are mastered “monauralizing” low frequencies below ~150Hz. While this practice reduces groove

hopping and vertical turntable rumble, it also truncates binaural perception of interaural time difference (ITD) cues down to 90Hz [bose; 45Hz the author] that effect spatiality in real hearing."

Nieprawda. Jak sobie ustawisz w pokoju mały głośniczek i puścisz sobie np. sinusoidę 1kHz to bezbłędnie zlokalizujesz z której strony dobiega dźwięk. I im wyższa czestotliwość, tym wyższa dokładność lokalizacji. I piszę o sytuacji, w której wchodzisz do pokoju, a generator jest już włączony. Zrób sobie taką próbę ;-)

Bum, jesli trzymasz głowę nieruchomo to nie zlokalizujesz kierunku, natomiast jak zaczniesz nią kręcić w lewo i prawo to z pomocą zjawiska dopplera, powodujesz zmiany parametrów sygnału i w efekcie powstawanie impulsów pomagających w namiarze źródła

 

Jak na nocy muzeów przy Muzeum Wojska Polskiego strzelali z armaty to od razu przypomniałem sobie Twoje impulsy Purple2. Czy strzał z armaty jest impulsem ? Coś mi się wydaje że Twoje rozumienie impulsów wywodzi się z technologii cyfrowej.

 

W tym tekście co zamieściłem linka na stronie 6 jest taki fragment:

 

"The so-called “Neumann Curve” is ill-advised. Proponents believe in implementing a 6dB/octave rise at 50kHz to counteract attenuation used to protect the cutter head. However, the cutting amplifier used a 2-pole, -12dB/octave filter not only to flatten but to turn downward any ultrasonic drive, and early on at 35kHz instead of 50kHz! An octave lower at 25kHz, the effect of a 2-pole filter is a fraction of a dB. So even if any VHF audio made it through disc-making and cartridge replay, it along with any bogus “correction” would be inaudible – except for increased pops from radio frequency interference even when a disc is not playing! "

 

Przetłumacz to sobie Google tłumaczem, może zrozumiesz że częstoliwości powyżej 35kHz raczej na płycie winylowej nie występują, tak samo jak poniżej 20Hz.

 

A na tej samej stronie wcześniej:

"Nearly all stereo discs are mastered “monauralizing” low frequencies below ~150Hz. While this practice reduces groove

hopping and vertical turntable rumble, it also truncates binaural perception of interaural time difference (ITD) cues down to 90Hz [bose; 45Hz the author] that effect spatiality in real hearing."

to znakomity przykład z wystrzałem z armaty, podobny do uderzenia pałką w bęben, silny transjent, o stromym zboczu narastającym, i technologia cyfrowa nie ma z tym nic wspólnego lecz dziedzina czasu, jest to sygnal skończony w czasie, dlatego ma ciągłe, nieskończone widmo w dziedzinie częstotliwości, a na płycie winylowej nie muszą występować częstotliwości np 35 khz tylko impulsy krótkoczasowe do 20khz, których widmo w dziedzinie częstotliwości będzie miało harmoniczne o częstotliwości np 35khz i więcej

to znakomity przykład z wystrzałem z armaty, podobny do uderzenia pałką w bęben, silny transjent, o stromym zboczu narastającym, i technologia cyfrowa nie ma z tym nic wspólnego lecz dziedzina czasu, jest to sygnal skończony w czasie, dlatego ma ciągłe, nieskończone widmo w dziedzinie częstotliwości, a na płycie winylowej nie muszą występować częstotliwości np 35 khz tylko impulsy krótkoczasowe do 20khz, których widmo w dziedzinie częstotliwości będzie miało harmoniczne o częstotliwości np 35khz i więcej

No fajnie, ale tak się dziwnie składa że w tym wybuchu armaty nie znajdziesz widma powyżej 100Hz i dalej jest to niewątpliwie impuls.

Poza tym we fragmencie:

""The so-called “Neumann Curve” is ill-advised. Proponents believe in implementing a 6dB/octave rise at 50kHz to counteract attenuation used to protect the cutter head. However, the cutting amplifier used a 2-pole, -12dB/octave filter not only to flatten but to turn downward any ultrasonic drive, and early on at 35kHz instead of 50kHz! An octave lower at 25kHz, the effect of a 2-pole filter is a fraction of a dB. So even if any VHF audio made it through disc-making and cartridge replay, it along with any bogus “correction” would be inaudible – except for increased pops from radio frequency interference even when a disc is not playing! "

Znowu jest mowa o tym że dla oszczędzenia głowicy nacinającej płytę matkę filtrują wszystko co powyżej 50kHz filtrem 2 rzędu o nachyleniu 12dB na octawę. W efekcie zanika sygnał powyżej 35kHz. Gdy jakaś współczesna wytwórnia winyli to samo opisywała w materiale dotyczącym przygotowania nagrań pod tłoczenie winyli, to zgodnym chórem powiedzieliście że to jakaś słaba wytwórnia. A tu znowu ta sama sprawa. Każdy impuls krótkoczasowy będzie "robił" widmo powyżej 35kHz jeżeli jest odpowiednio krótki i stromy. Z drugiej strony nasze uszy i mózg nie robią analizy Fouriera, czy transformaty Laplace, lecz działają zupełnie inaczej.

No fajnie, ale tak się dziwnie składa że w tym wybuchu armaty nie znajdziesz widma powyżej 100Hz i dalej jest to niewątpliwie impuls.

Poza tym we fragmencie:

""The so-called “Neumann Curve” is ill-advised. Proponents believe in implementing a 6dB/octave rise at 50kHz to counteract attenuation used to protect the cutter head. However, the cutting amplifier used a 2-pole, -12dB/octave filter not only to flatten but to turn downward any ultrasonic drive, and early on at 35kHz instead of 50kHz! An octave lower at 25kHz, the effect of a 2-pole filter is a fraction of a dB. So even if any VHF audio made it through disc-making and cartridge replay, it along with any bogus “correction” would be inaudible – except for increased pops from radio frequency interference even when a disc is not playing! "

Znowu jest mowa o tym że dla oszczędzenia głowicy nacinającej płytę matkę filtrują wszystko co powyżej 50kHz filtrem 2 rzędu o nachyleniu 12dB na octawę. W efekcie zanika sygnał powyżej 35kHz. Gdy jakaś współczesna wytwórnia winyli to samo opisywała w materiale dotyczącym przygotowania nagrań pod tłoczenie winyli, to zgodnym chórem powiedzieliście że to jakaś słaba wytwórnia. A tu znowu ta sama sprawa. Każdy impuls krótkoczasowy będzie "robił" widmo powyżej 35kHz jeżeli jest odpowiednio krótki i stromy. Z drugiej strony nasze uszy i mózg nie robią analizy Fouriera, czy transformaty Laplace, lecz działają zupełnie inaczej.

Dzius, każdy impuls krótkoczasowy ma nieskończone, ciągłe widmo w dziedzinie czestotliwości, tylko różnie się ono rozkłada w zależności od podstawowych czestotliwości danego impulsu, czyli w wystrzale z armaty są harmoniczne powyżej 100hz których amplitudy gwałtownie maleją w kierunku nieskończoności, ale one decydują o autentyczności i "smaczkach" dźwieku, natomiast mózg ludzki i ucho słyszą zbocze narastające i wygasające przykładowego wystrzału z armaty odtworzone przez tor audio,który przetwarza impuls wraz z jego zboczami analizując jego widmo i nic uchu do tej analizy, czyli żeby tor poprawnie przetworzył impuls krótkoczasowy, wraz z jego zboczami, musi mieć maksymalnie szerokie pasmo przenoszenia, bo w przeciwnym razie zniekształci impuls i ucho wychwyci to w dziedzinie czasu

Widać z tego Purple że dźwięk robi wszystko co mu każesz. :-)

Zwrócę wam uwagę jeszcze na to, że w artykule:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

na stronie 9, druga kolumna w "PS: The phonograph v. magnetic tape v. digital ..."

Robin Miller zgrabnie pisze krótkie podsumowanie dlaczego część audiofili twierdzi, że winyl brzmi lepiej.

Choć te sprawy wałkowane były wiele razy, podoba mi się jego syntetyczne podejście do sprawy.

Co ciekawe w pewnym momencie pisze:

 

"Many agree with the author that digital audio has advantages in most ways, evident in well-recorded, demanding acoustic jazz, choral, folk, or classical. But in many new/re-released highly-produced pop, processing tools are so much easier in digital compared to analog that they are more overused in order to be most compelling (sell) on lo-fi gear. Possible are AutoTune® and a host of other effects, but dynamic compression tops the abuses, squashing levels toward ceilings, sucking life out of exciting musical dynamics, and impairing intelligibility of speech consonants."

 

(Wielu zgodzi się z opinią autora, że cyfrowa muzyka ma w większości przypadków przewagę. Widać to w dobrze nagranym akustycznym jazzie, nagraniach chórów, muzyki folk, czy klasyki. Ale w wielu nowych re-edycjach popularnych utworów muzyki pop, narzędzia przetwarzające muzykę są dużo łatwiej stosowalne w technice cyfrowej niż w analogowej. Przez to są częściej nadużywane w celu przyciągnięcia większej ilości nabywców słuchających na niskiej jakości sprzęcie. Mówimy w tym przypadku o narzędziach typu Autotune® i szeregu innych efektach. Kompresja i nadużycia tych narzędzi tłamszą dynamikę podnosząc poziom dźwięku do fizycznych granic, wysysając przy tym z niego naturalną dynamikę, oraz prowadząc do mniejszej zrozumiałości spółgłosek w mowie.)

 

Reszta do przeczytane w oryginalnym tekście na stronie 9.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Dzius
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.