Skocz do zawartości
IGNORED

Topowy głośnik niskotonowy.


palton

Rekomendowane odpowiedzi

No ale przykład zasadziłeś :P

Jak by porównywać tira do malucha ;)

 

PS 12mu to średniak chociaż basem też potrafi zagrać ale do topowego to mu brakuje "trochę " ;)

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

A co jest złego w tym przykładzie? Napisałeś, że to SPL, a SPL podaje się dla częstotliwości średnich, a nie dla kilkudziesięciu herców, więc albo się mylisz albo czegoś nie rozumiem.

Sprawność jest proporcjonalna do sd i bl a odwrotnie proporcjonalna do mms .

Policz no zamiast patrzeć na spl z datashitu :)

i spl z tego i zobaczysz że jest dokładnie odwrotnie :P

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

<br />Parametr (Sd/Mms)*Bl nie nadaje się do określania jakości głośników, choćby z tego powodu że BL rośnie 2 razy po przełączeniu głośnika DVC z konfiguracji równoległej na szeregową. BL należy rozpatrywać tylko łącznie z Re. <br />

 

chce to dobrze zrozumieć, czy łacząc szeregowo dwa głośniki, tak w ukladzie normalnym (np dwa na froncie) jak i w ukladzie izobarycznym, Bl zwiększy sie dwa razy?

 

Father_PiO zaproponował sposób porównań mozliwości dynamicznych głośnikówo podobnej powierzchni membrany za momocą (sd/mms)*bl

Ty uważasz, że ten sposób nie jest najlepszy , czy mógłbys podac jakiś ciekawszy sposób porównań, na jakiej zasadzie Ty dobierasz glośniki, jeśli założeniem jest f6 26Hz , a średnie spl kolumny 88dB, :)

  • Użytkownicy+

Nie wiem, czemu niektórych kręcą morele, może Wy wiecie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Co jest odwrotnie? Przecież widzę, gdzie charakterystyka biegnie. Może ty policz.

12mu - sprawność - 0.5% - SPL 1W - 89dB

eton - sprawność - 0.37% - SPL 1W - 87dB

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

89 dB (i to z 2,83V, a nie z 1W) to 12MU ma między 3,5 i 7,5 kHz, gdzie rezonuje. Nigdzie poza tym.

 

Nie wiem, czemu niektórych kręcą morele, może Wy wiecie?

 

Pewnie dlatego, że grają "niiiisko".

chce to dobrze zrozumieć, czy łacząc szeregowo dwa głośniki, tak w ukladzie normalnym (np dwa na froncie) jak i w ukladzie izobarycznym, Bl zwiększy sie dwa razy?

Żeby nie komplikować za bardzo sprawy, pisałem o głośniku DVC, gdzie przy zmianie konfiguracji równoległa <-> szeregowa z podstawowych parametrów zmieniają się tylko BL i Re, podczas gdy Sd i Mms zostają jak były, podobnie jak mniej ważne Cms i Rms.

 

Przy łączeniu dwóch głośników zwykłym (oba pracują obok siebie) albo izobarycznym i równoległym bądź szeregowym sprawa robi się bardziej skomplikowana. Jeżeli nic nie pomyliłem, to powinno to wyglądać tak:

 

- Przy łączeniu zwykłym Sd rośnie 2 razy, Mms też x2 podobnie jak Rms, Cms maleje dwukrotnie, Re w zależności od połączenia x2 albo /2, a BL też - przy szeregowym rośnie 2 razy, przy równoległym zostaje jak było, skoro prąd płynie po połowie przez każdy napęd.

 

- W układzie izobarycznym Sd jest jak dla jednego głośnika, Mms rośnie 2x plus jeszcze jakaś część masy powietrza w komorze izobarycznej, Rms rośnie 2x, Cms maleje 2 razy, Re znowu zależnie od połącznia, a BL - w szeregowym x2, w równoległym bez zmian.

 

Ty uważasz, że ten sposób nie jest najlepszy , czy mógłbys podac jakiś ciekawszy sposób porównań, na jakiej zasadzie Ty dobierasz glośniki, jeśli założeniem jest f6 26Hz , a średnie spl kolumny 88dB, :)

Przede wszystkim nie zaczynam od SPL kolumny. Ono wynika z dostępnych głośników i ich jakości, pożądanego zejścia (które zależy od wielkości pomieszczenia) jak również możliwej do zaakceptowania wielkości obudowy.

To chyba nie problem porównywać tylko głośniki 8 ohm albo tylko 4 ohm.

Głośniki nominalnie 8ohm potrafią mieć Re w zakresie od 5.5ohm do 8ohm.

A jednak są chętni na wysokoefektywne kolumny. Z czegoś to musi wynikać.

Owszem są. Być może niektórzy lubią wysokie SPL bez kompresji termicznej a więc dźwiek jak na nagłaśnianym koncercie (ja go organicznie nie znoszę, na takich koncertach staram się być jak najdalej od głośników albo za nimi).

 

Inni być może wpadają w pułapkę zniekształcającego upiększacza - takie np. przestery głośnika sygnałami poniżej Fb (które w wysokoefektywnych kolumnach musi być wysokie) zamieniają "mulący" niski bas na całą masę "szybkich" harmonicznych. Niektórym mody własne dużych membran sięgających wysoko (jak w estradówkach) mogą dawać namiastkę koncertowego brzmienia, podobnie jak podbarwiające tuby.

 

Ja rozumiem że są fani takiego podejścia, jednak sam go nie podzielam i takich kolumn robił nie będę. W końcu to jest hobby które ma sprawiać przyjemność mi, a ja estradowych brzmień nie znoszę jak już napisałem wyżej.

z glośnikami hifi jest tak ,ze aby uzyskac spl w pobliżu 90 db to z jednego głosnika jest to niemozliwe jesli chcemy rozciągnąc pasmo do tych 26 hz

 

nawet jeśli sie uda to spl bedzie napoziomie 85 db , lub raczej mniej a dla mnie ciche kolumny nie dają takiej swobody brzmienia dlatego jak to nazywa Father_PiO jak usłyszy sie " epickie p.i.er... niecie " to nic dziwnego ,ze ludzie wola kolumny o wysokim spl.

No to przemnożyć wzór przez Re i będzie.

Raczej podzielić przez pierwiastek z Re, żeby na DVC skompensować to że dla zmiany podłączenia równoległe -> szeregowe BL rośnie 2x, podczas gdy Re rośnie 4 razy.

 

Inna sprawa że ten wzór robi się podobny do wzoru na efektywność mocową głośnika:

 

n0=rho*(Sd*BL)2/(Mms2*2*pi*c*Re)

 

albo inaczej

 

n0 = (rho/2*pi*c)*(Sd*BL/Mms)2/Re

<br />Inni być może wpadają w pułapkę zniekształcającego upiększacza - takie np. przestery głośnika sygnałami poniżej Fb (które w wysokoefektywnych kolumnach musi być wysokie) zamieniają "mulący" niski bas na całą masę "szybkich" harmonicznych<br />

 

jeden przykład kolumny Avantgarde Acoustic, nie jst to brzmienie estardowe

ale sposób przekazu swoboda i muzykalnosć potencjał i fizyczne poczucie dzwieku na mnie zrobiły wrażenie, ogromne wrażenie

Większość kolumn wysokoefektywnych jest obciążonych poważnymi kompromisami w dziedzinie rozciągnięcia pasma, wytrzymałości mocowej na basie (wysoko strojony BR), równowagi tonalnej (notorycznie za niska BSC w pogoni za efektywnością) czy podbarwień (mody własne dużych membran, tuby).

 

Myślę że umiałbym zrobić kolumny o efektywności rzędu 95dB przy porządnej BSC, z impedancją na poziomie uczciwych 4ohm i schodzące do A sub-kontra w sporym pomieszczeniu. Problem w tym, że byłyby wielkości szafy, a ja mam ciekawsze koncepcje do wypróbowania. Dlatego na razie chyba odpuszczę sobie eksperyment "co daje wysoka efektywność przy eliminacji cech zniekształcającego upiększacza".

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Co kto lubi, ty masz typowo chajfajowe patrzenie. Ja z kolei sprawdzam w drugą stronę - ile efektywności w OB mogę poświęcić w zamian za coraz lepsze rozciągnięcie bas. Doszedłem do 87 dB @ 4 ohm przy paśmie do 18 Hz i ten wynik obecnie mnie zadowala. W następnej konstrukcji mam zamiar poprawić go o 2 herce.

Który z tych 10" głośników nadaje się na dwudrożny dipol MTM z podziałem przy 1kHz?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość cybant

(Konto usunięte)

A jednak są chętni na wysokoefektywne kolumny. Z czegoś to musi wynikać.

Chodzi o mikrodynamikę , której na nisko efektywnych głośnikach nie ma...

Wysokoefektywne głośniki mają też chęć do grania , żywiołowość i bezpośredniość prawdziwego grania live...nawet kosztem pewnych braków .

Stąd tylu zwolenników.

Nasłuchałem się w życiu rożnych Scanów , Seasow i to z prawdziwym graniem na żywo nie ma wiele wspólnego.

Zresztą Avantgardy Acoustic właśnie tak grają , choć mają inne poważne braki , choćby z budowaniem holografii.

  • Użytkownicy+

Avandgardy mają bas (zwykle aktywny), jak wiele innych kolumn. Wyróżniają się tubami, dla mnie to dźwiękowa katastrofa. Jednak to temat o basie, więc wróćmy do niego.

 

Kilka słów prosiłbym właśnie o zasilaniu aktywnym basu. Czy w takim wypadku, trzeba zwracać specjalną uwagę na jakieś konkretne parametry, czy nie ma to znaczenia?

Gość cybant

(Konto usunięte)

 

Chodzi o mikrodynamikę , której na nisko efektywnych głośnikach nie ma...

Wysokoefektywne głośniki mają też chęć do grania , żywiołowość i bezpośredniość prawdziwego grania live...nawet kosztem pewnych braków .

Stąd tylu zwolenników.

Nasłuchałem się w życiu rożnych Scanów , Seasow i to z prawdziwym graniem na żywo nie ma wiele wspólnego.

Zresztą Avantgardy Acoustic właśnie tak grają , choć mają inne poważne braki , choćby z budowaniem holografii.

Uwaga o Avangardach dotyczy oczywiście wysokoefektywnych głośników , a nie Scanów ;)))

Chodzi o mikrodynamikę , której na nisko efektywnych głośnikach nie ma...

Wysokoefektywne głośniki mają też chęć do grania , żywiołowość i bezpośredniość prawdziwego grania live...nawet kosztem pewnych braków .

Stąd tylu zwolenników.

Nasłuchałem się w życiu rożnych Scanów , Seasow i to z prawdziwym graniem na żywo nie ma wiele wspólnego.

Wszystko zależy od tego, co dla kogo jest wzorcem brzmienia na żywo. Jeżeli nagłośnienie estradowe to wątpliwości nie ma. Jeżeli dobrze nagrane instrumenty akustyczne, wtedy estradówki już wzorem nie są.

Gość cybant

(Konto usunięte)

 

Wszystko zależy od tego, co dla kogo jest wzorcem brzmienia na żywo. Jeżeli nagłośnienie estradowe to wątpliwości nie ma. Jeżeli dobrze nagrane instrumenty akustyczne, wtedy estradówki już wzorem nie są.

Oczywiście , dlatego nie ma uniwersalnych głośników grających każdy rodzaj muzyki.

Choć pisząc wysokoefektywne nie miałem na myśli estradówek....np. JBL nie lubię , a np. Lowthera lub Voxativa trudno zaliczyć do estradowego grania..;))

Lowthery czy Voxativy to jest akurat dość specyficzna szkoła grania - brak basu, wyższy środek dominujący i przejaskrawiony za sprawą modów własnych tego zakresu, plus dość kierunkowa i również poszarpana góra. Jak ktoś lubi taką "hiperdetaliczność", jego sprawa, jednak do długiego słuchania symfoniki takie kolumny się po prostu nie nadają. Zamęczą sporą część słuchaczy, na pewno jednak z wyjątkiem osób ze słuchem zniszczonym nadmierną dawką decybeli na koncertach nagłaśnianych estradówkami.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.