Skocz do zawartości
IGNORED

Topowy głośnik niskotonowy.


palton

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Już wszyscy wiedzą, że nie chodzisz na koncerty (ciekawe zatem, skąd wiesz, jak muzyka brzmi naprawdę), nie musisz się w kółko powtarzać. Jak ci za głośno, to czemu sobie nie kupisz stoperów? Ja zawsze mam.

Na dogłaśnianych koncertach to się można co najwyżej dowiedzieć jak zniszczony słuch ma publika oraz specjaliści od nagłośnień, a nie jak muzyka brzmi naprawdę.

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

W takim razie opisz wszystkim, jak Rolling Stones brzmi "naprawdę". I w ogóle jak gitara elektryczna brzmi "naprawdę". Bardzo jestem ciekaw, bo widać nie wiem.

 

jesli uzyskaleś z dwóch na kanał f6 18hz 87db w desce to jesteś naprawdę wielki!

 

Nie, po prostu dałem wielkie głośniki w jeszcze większej desce. To się nazywa "brute force" :-)

 

z jakiej odleglości robiles pomiar zamieszczony wyżej?

 

Jakieś 2,7 metra, w miejscu odsłuchu.

Nie przepadam za Rolling Stones, więc nie wiem jak brzmią naprawdę i nie interesuje mnie to za bardzo.

 

Jak naprawdę brzmi gitara elektryczna - zależnie od tego jaki wzmacniacz i głośnik do niej podłączymy. Tak więc sprawa jest prosta - podłączamy taki zestaw jaki komu pasuje. Trudne do przeniesienia to są instrumenty akustyczne, i tylko w ich przypadku możemy mówić o referencyjnym brzmieniu naturalnym.

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Ale widzisz, tak się składa, że mało kto słucha "referencyjnego brzmienia naturalnego" instrumentów akustycznych, więc możesz snobować ile wlezie, i tak będziesz w mniejszości. Większość ludzi jednak interesuje, jak brzmi gitara elektryczna Maya czy moog Jarre'a. I chcą, żeby było to brzmienie dobre. Ale spoko. Robisz kolumny tylko dla siebie, więc robisz je tak, żeby tylko tobie się podobało. Chyba, że robisz dla kogoś. Wtedy musisz zrozumieć jego potrzeby i oczekiwania i je zaspokoić. Konstruktor, który potrafi zbudować tylko dla siebie, to słaby konstruktor.

 

Czy ktoś ma do zaproponowania jeszcze jakiegoś kandydata na topowy głośnik basowy, czy dalej będzie tylko krytykanctwo i narzekanie, zamiast czegoś konstruktywnego?

Robisz kolumny tylko dla siebie, więc robisz je tak, żeby tylko tobie się podobało. Chyba, że robisz dla kogoś. Wtedy musisz zrozumieć jego potrzeby i oczekiwania i je zaspokoić. Konstruktor, który potrafi zbudować tylko dla siebie, to słaby konstruktor.

Na szczęście jestem hobbystą i nie muszę zaspokajać gustów np. miłośników szerokopasmowców. Czasem jednak współpracuję z innymi pasjonatami dźwięku, i powiem szczerze - jak na razie najlepiej wspominam projekty robione z lubiącymi długie odsłuchy dobrych nagrań muzyki akustycznej (dawna, klasyka) albo zbliżonej.

Gość cybant

(Konto usunięte)

Lowthery czy Voxativy to jest akurat dość specyficzna szkoła grania - brak basu, wyższy środek dominujący i przejaskrawiony za sprawą modów własnych tego zakresu, plus dość kierunkowa i również poszarpana góra. Jak ktoś lubi taką "hiperdetaliczność", jego sprawa, jednak do długiego słuchania symfoniki takie kolumny się po prostu nie nadają. Zamęczą sporą część słuchaczy, na pewno jednak z wyjątkiem osób ze słuchem zniszczonym nadmierną dawką decybeli na koncertach nagłaśnianych estradówkami.

Misiomorze ,

Miałem możliwość podczas wakacji posłuchać topowego Voxativa i to było zaprzeczenie wszystkich opisanych przez Ciebie cech...

Nie brakowało basu , oraz - czego nie cierpię - nie był podbity zakres wyższej średnicy ...wręcz przeciwnie dżwięk był gesty , barwny.....

Możliwe , że było to zasługą zestawienia.

Powiem więcej tak dobrego basu , dawno nie słyszałem..

 

 

Na szczęście jestem hobbystą i nie muszę zaspokajać gustów np. miłośników szerokopasmowców. Czasem jednak współpracuję z innymi pasjonatami dźwięku, i powiem szczerze - jak na razie najlepiej wspominam projekty robione z lubiącymi długie odsłuchy dobrych nagrań muzyki akustycznej (dawna, klasyka) albo zbliżonej.

I tutaj pełna zgoda ...to jest zupełnie inna szkoła grania...głośników ...

Czyli de gustibus...muzycznych...;)))

 

Ja wolę koncert jazzowy w małym klubie ...:)))

<br />Avandgardy mają bas (zwykle aktywny), jak wiele innych kolumn. Wyróżniają się tubami, dla mnie to dźwiękowa katastrofa<br />

mógłbys napisac jakiego bądź jakich modelów Avantgardy Acoustic sluchałeś?

  • Użytkownicy+

Ale widzisz, tak się składa, że mało kto słucha "referencyjnego brzmienia naturalnego" instrumentów akustycznych,

Instrumenty akustyczne, mają w moim rozumieniu być "stroikiem", podobnie, jak stroik strun. Nie trzeba takiej muzyki słuchać (choć ja bardzo lubię), to jest jednak baza do modelowania dźwięku i to nie tylko głośników, ale całego systemu. Nic innego nie może być bazą, bo zbyt wiele jest zmiennych.

 

 

Czy ktoś ma do zaproponowania jeszcze jakiegoś kandydata na topowy głośnik basowy, czy dalej będzie tylko krytykanctwo i narzekanie, zamiast czegoś konstruktywnego?

Myślę, że to normalna dyskusja. Pisałem już o tym wcześniej, że może tylko cieszyć, spojrzenie z różnych stron. Nie zauważyłem narzekania, a krytyka poparta technicznymi dowodami, to najlepsza szkoła.

89 dB (i to z 2,83V, a nie z 1W) to 12MU ma między 3,5 i 7,5 kHz, gdzie rezonuje. Nigdzie poza tym.

Wykres wykresem a TS TSami .

Policzyłeś na podstawie ich i ja też policzyłem z tych samych danych co Ty ze wzorku który niżej podał misiomor .

A jednak są chętni na wysokoefektywne kolumny. Z czegoś to musi wynikać.

Nie wiem z czego .

Ja też słucham m.in. rocka (w tym niszowe jego odmiany które stawiają włosy większości normalnych ludzi ;) ) i jakoś wolę hajfajowe głośniki .

Lubię posłuchać głośno ale... przez chwile utwór góra 2 bo więcej mnie męczy .

 

Byś może na starość jak całkiem zgłuchnę już zafunduje sobie jakieś tuby i pierdylion dB żebym coś na tych skrajach pasma usłyszał ;)

Wyróżniają się tubami, dla mnie to dźwiękowa katastrofa

no może nie katastrofa ale nic dobrego no i grają jak tuby .

Kilka słów prosiłbym właśnie o zasilaniu aktywnym basu. Czy w takim wypadku, trzeba zwracać specjalną uwagę na jakieś konkretne parametry, czy nie ma to znaczenia?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

:)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

bardzo ciekawy temat

Myślę że teraz trudno znaleźć topowy głośnik uniwersalny, bo albo są typu estradowego albo ciężkomembranowe niiiisko grające. Może to to by musiało być coś w stylu starych FOCALi polikevlarowych np 10K6411 , 11K7511 lub serii AUDIOM

Ja też nie znoszę przełożenia 1/1 dźwięku z estrady!Najciekawsze jest kiedy głośniki tworzą gęstą i głęboką przestrzeń.

 

Father_PiO

Słuchałęm wielokrotnie Infected Mushrooms pt."Becoming Insane".

Na tym albumie dominuje mnóstwo dźwięku "bezpośredniego".

W żadnym kawałku nie pojawia się głęboka przestrzeń.Basy,owszem są ale nie szczególnie zróżnicowane.

Nie chcę się rozpisywać,mam obraz tego jaki dźwięk preferujesz.

 

Tak zupełnie na marginesie-realizm nie polega tylko na zapewnieniu dużej efektywności oraz olbrzymiej dawki dźwięku bezpośredniego.

  • Użytkownicy+

mógłbys napisac jakiego bądź jakich modelów Avantgardy Acoustic sluchałeś?

Pisząc dramat, miałem na myśli tuby ogólnie. Mógłbym żadnej nie słuchać, to wynika z fizyki. Ograniczają szeroką propagację fali, co uważam za szkodliwe. Do tego cała masa problemów dyfrakcyjnych...

Prosiłem jednak o dyskusję zgodną z tematem. Wróćmy więc do głośników basowych.

 

Etony są dość popularne. Często słucham Zollerów Solution u kolegi, na dwóch 22cm. basowcach. Szczerze, dźwięk dołu pasma bardzo mi się podoba. Pytanie, jak to się ma do parametrów i co potrafią więksi bracia:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość cybant

(Konto usunięte)

 

Ja też nie znoszę przełożenia 1/1 dźwięku z estrady!Najciekawsze jest kiedy głośniki tworzą gęstą i głęboką przestrzeń.

 

Father_PiO

Słuchałęm wielokrotnie Infected Mushrooms pt."Becoming Insane".

Na tym albumie dominuje mnóstwo dźwięku "bezpośredniego".

W żadnym kawałku nie pojawia się głęboka przestrzeń.Basy,owszem są ale nie szczególnie zróżnicowane.

Nie chcę się rozpisywać,mam obraz tego jaki dźwięk preferujesz.

 

Tak zupełnie na marginesie-realizm nie polega tylko na zapewnieniu dużej efektywności oraz olbrzymiej dawki dźwięku bezpośredniego.

Arek,

Zastanawiałem się , dlaczego nie pasuje Ci granie OB skoro lubisz MBL ....bo to tak naprawdę bardzo podobny sposób prezentacji.

Ty faktycznie OB nigdy nie słuchałeś..:)

 

Przecież OB grają otwartym bezpośrednim dźwiękiem z kapitalnie wybudowaną i gęstą przestrzenią...

Owszem tuby mają problemy z budowaniem holografii , ale odgrody nie...

Posłuchaj lepiej u kogoś odgród ....;))

cybant

 

Nie wierzę w"ósemkową"propagację fal.

OB mają tę wielką wadę,że nie promieniują w tym samym czasie do przodu jak i do tyłu.

Mój głośnik owszem.

Ponadto mój głośnik ma równomierną charakterystykę na boki od osi zestawu,takie same do tyłu,w góre i w dół.

 

Słyszałem odgrody,to nie jest dźwięk dla mnie.

Gość cybant

(Konto usunięte)

cybant

 

Nie wierzę w"ósemkową"propagację fal.

OB mają tę wielką wadę,że nie promieniują w tym samym czasie do przodu jak i do tyłu.

Mój głośnik owszem.

Ponadto mój głośnik ma równomierną charakterystykę na boki od osi zestawu,takie same do tyłu,w góre i w dół.

 

Słyszałem odgrody,to nie jest dźwięk dla mnie.

 

Co w OB Tobie się nie podoba?

Wady to wiadomo...duże , nieładne , trzeba mieć duże pomieszczenie ...bardzo czule na ustawienie.

Chętnie dowiem się czegoś od ich przeciwnika.

MBL też ma swoje wady ...

Bardzo trudno je napędzić ( niska efektywność ) , granie bardzo suche mało barwne..cena wysoka..bas dmuchany przez rurkę;))

  • Użytkownicy+

Panowie, właściwie nikt nie odniósł się do zestawienia opracowanego przez Jurka, zamieszczonego kilka stron wcześniej:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wady OB:

-napompowana przestrzeń(nie rozróżnia bardzo dobrze rozmiarów i głębokości)

-płaska stereofonia(pozorne zródła nie posiadają głębokości)

-zawężony sweet spot

-zastosowane przetworniki(z reguły i prawie zawsze wysoko efektywne)nie odtwarzają precyzyjnie niuansów i mikrodetali

-bas nie posiada zróżnicowania(między innymi przez brak"masywności'ciężaru)

 

Powyższe wady są w przypadku radialstrahlerów odwrotnością.

Wady OB:

-napompowana przestrzeń(nie rozróżnia bardzo dobrze rozmiarów i głębokości)

-płaska stereofonia(pozorne zródła nie posiadają głębokości)

-zawężony sweet spot

-zastosowane przetworniki(z reguły i prawie zawsze wysoko efektywne)nie odtwarzają precyzyjnie niuansów i mikrodetali

-bas nie posiada zróżnicowania(między innymi przez brak"masywności'ciężaru)

 

Powyższe wady są w przypadku radialstrahlerów odwrotnością.

 

Czego jak czego, ale wiekszych bzdur na temat dipoli to chyba nigdzie nie czytalem :)

  • Użytkownicy+

Pomimo moich próśb i upomnień, kilka wpisów musiało wylecieć, oczywiście były one bez wartości dla tematu. Kolega areczek (w związku z banem w wątku), będzie miał czas na przemyślenia. Jeśli coś się zmieni, dopuszczam możliwość przywrócenia możliwości pisania, jednak nie wcześniej, niż po wystawie AS w listopadzie.

Pozostałe osoby, po raz kolejny proszę o wpisy w temacie wątku. Następnym razem, zbanuję nie tylko tego kto zaczął, ale też wszystkich, którzy odpowiedzą w sposób naganny i dadzą się wciągnąć w offtop.

Myślę, że temat jest na tyle ciekawy, że warto w nim pozostać.

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Słuchałęm wielokrotnie Infected Mushrooms pt."Becoming Insane".Nie chcę się rozpisywać,mam obraz tego jaki dźwięk preferujesz.

 

Nie masz, bo to nie ten album, w ogóle go nie znam, chyba ani razu nie słuchałem.

 

Jeśli ktoś jest zainteresowany mieszanką psytrance'u/dubstepu, na której wykłada się 90% bass-reflexów (wzbudzanie fal stojących, niedostateczne różnicowanie dynamiki, brak faktur), to proszę przesłuchać te kawałki Infected Mushroom: "Nothing to say", "Nation of Wusses", "Wanted to", "Where do I belong", "Savant on Mushrooms", "Nerds on Mushrooms". Fanów muzyki akustycznej nie przekonuję, że sprzęt powinien potrafić prawidłowo odtworzyć także takie chore dźwięki - każdy słucha czego chce i jak chce. Ale osobiście uważam, że te utwory to dla sekcji niskotonowych duże wyzwanie i to wcale nie ze względu na rozciągnięcie basu.

<br />sprzęt powinien potrafić prawidłowo odtworzyć także takie chore dźwięki <br />

 

wcale nie takie chore

rzeczywiście fajnie zróznicowana dynamika krótkie modulacje basowe, miejscami zejście tez jest niczego sobie, ogolnie super material do sprawdzania jakości kolumn , dzieki

masz cos trudniejszego?

Jamo r909 zbiera w kazdej recenzji wybitne noty za bas i to chyba nie jest przypadek. Jak czytam tutaj, ze jakies bandpassy oferuja lepszej jakosci bas niz dipol na dwoch, odpowiednich 15 calowcach, to nie wiem jak to komentowac. To jest w zasadzie technicznie niemozliwe. Jedyne co mi przychodzi do glowy, to to, ze ktos czegos takiego po prostu nigdy nie sluchal.

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

masz cos trudniejszego?

 

Z elektroniki chyba nie. Dość trudny, ale z zupełnie innych powodów, jest "Around the World" Daft Punka. Tam gra wyższy bas, zapewnienie mu dynamiki jest stosunkowo trudne (pewnie dlatego, że mógłby być lepiej nagrany). Polecam Ci spróbować też kawałków "Giorgio by Moroder" i "Contact" z płyty "Random Access Memories" - ze względu na spiętrzenia i nakładanie się dźwięków na siebie. Ciekawe dźwięki (niekoniecznie bas) są też w utworze "State of the Art" Gotye. A z przywołanego "Nerds on Mushrooms" moim zdaniem najtrudniejsze są dropy na 1:21 i 3:25. Ten drugi bardziej. Wychodząc poza temat elektroniki, ja sprawdzam też bas m.in na "Frozen" Madonny. W cichych partiach jest tam kilka dźwięków, które słychać tylko na sprzęcie z naprawdę niskim zejściem.

uważam że parametry T-S głośnika to najprostsza i najtańsza metoda wstępnej oceny głośnika. Czy pasuje do założeń projektu, obudowy, wymagań, gustu itp. Później można analizować materiał membrany i inne szczegóły konstrukcyjne. Podchodząc do tematu fizycznie myślę że zaproponowany wzór (Sd/Mms)*Bl należy zmodyfikować do postaci (Bl * Qms)/(Sd*Mms). Powierzchnia membrany powinna być w mianowniku ponieważ Bl wyraża siłę na cewce i jak siłę podzielimy przez powierzchnię to uzyskamy ciśnienie czyli dźwięk. Natomiast iloraz Bl / Mms daje nam przyspieszenie membrany czyli subiektywnie odbieraną dynamikę a dodatkowo mówi nam o nadążaniu wychylenia membrany za kształtem przebiegu prądu w cewce czyli zniekształcenia. To jest oczywiście uproszczenie przy założeniu że membrana jest sztywnym tłokiem bo jak dołożymy do tego rozchodzenie się fali w membranie to sprawa się komplikuje ale znając zachowanie różnych materiałów membran można sporo przewidzieć a reszta to już odsłuchy , pomiary i poprawki. Do wzoru dodałem jeszcze Qms w liczniku bo wg mnie jest parametr który odpowiada w dużym stopniu za mikrodynamikę i nie mulenie głośnika.

mysle ,że jak juz tworzyc wzory do porównywania głosników , to trzebaby wyeliminowac powierzchnie membrany

do porównań powinno sie uzywac glosników o zblizonej powierzchni membrany

wiec ten parametr bedzie podobny dla każdego z obliczeń

powierzchnia membrany musi być żeby zachować sens fizyczny obliczeń ale masz rację że gdyby wykonać porównanie wg wzoru dla zbliżonej powierzchni membrany to oczywiście wartość Sd można pominąć ale właśnie ta powierzchnia jest istotna przy porównywaniu różnej wielkości głośników. Można wreszcie porównać duże głośniki estradowe z małymi hajfajowymi.

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Zgadzam się z Krzysztofem, tylko jednego nie rozumiem w tym toku myślenia, tzn. dlaczego Sd ma być w mianowniku. Według mnie duże Sd jest dobre, a tak będziemy faworyzować małe głośniki. Czy nie? Qms - pełna zgoda, mam takie same odczucia związane z tym parametrem. Dlatego m.in. się cieszę, bo 15" woofery w pierwszych dipolach właśnie mam zmieniać. Było Qms ok. 3,7, teraz będzie ok. 7,3. Liczę na poprawę.

Zgadzam się z Krzysztofem, tylko jednego nie rozumiem w tym toku myślenia, tzn. dlaczego Sd ma być w mianowniku. Według mnie duże Sd jest dobre, a tak będziemy faworyzować małe głośniki. Czy nie? Qms - pełna zgoda, mam takie same odczucia związane z tym parametrem. Dlatego m.in. się cieszę, bo 15" woofery w pierwszych dipolach właśnie mam zmieniać. Było Qms ok. 3,7, teraz będzie ok. 7,3. Liczę na poprawę.

OK po przemyśleniu drobna korekta wzoru uwzględniająca rzeczywistą głośność w miejscu odsłuchu wynikającą z wielkości nagłaśnianego pomieszczenia. Przeanalizowałem sobie dla porównania przykład skrajnie przeciwny czyli słuchawki i wprowadziłbym korektę: (Bl * Qms)/(Sd*Mms)*(Sd/Vpom) gdzie Vpom jest objętością nagłaśnianego pomieszczenia. Po takiej korekcie jasne jest dlaczego estradowe głośniki są duże a korekta nie wzięła się z " sufitu" tylko z analizy rozchodzenia się fali ciśnienia akustycznego wytworzonego przez membranę. To oczywiście czysto techniczne podejście ale może policzmy kilka przykładowych głośników.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.