Skocz do zawartości
IGNORED

Dopasowywanie (parowanie, kwadry, oktety) lamp


artwood

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Na początek wprowadzenie w sytuację taktyczną:

jest 8 lamp EL84, gniazda są rozmieszczone w dwóch kwadratach i oznaczone odpowiednio LV4, LV5, LV6, LV7 oraz V4, V5, V6, V7 tak, że LV4 w jednym kwadracie (rozumiem, że kanale) odpowiada miejscem V4 w drugim kwadracie (kanale), LV5 odpowiada V5 itd...

i cytat z instrukcji obsługi:

" The EL84 power tubes provide the last stage of amplification, set up in push/pull pairs (4 tubes per channel, two per phase). These tubes use a non-adjustable fixed biasing scheme - meaning these power tubes do not require manual bias adjustment by the user. If one EL84 failed, the entire channel (V4 through V7 or LV4 through LV7) should be replaced with a matched quad set for best performance"

I teraz pytanie:

Czy ja dobrze to rozumiem, że jak padnie jedna lampa, np. LV5, to muszę dobrać i wymieniać całą czwórkę z jednego kanału czyli LV4 do LV7 a nie dobrać parę LV5, V5?

Jeżeli tak, to czy nie przeszkadza to, że ta nowa czwórka w jednym kanale może nie być dopasowana do czwórki w drugim?

Zawsze myślałem, że lampy wymienia się jak opony w samochodzie po np. przebiciu jednej wymieniamy dwie na jednej osi a nie dwie na jednym boku samochodu... Czy tutaj jest inaczej?

Z góry dzięki za pomoc.

Nikomu nie chce się odpowiedzieć, poświęcę się :).

 

1. Instrukcja ważna rzecz, warto stosować się do jej zaleceń.

2. Dobrze rozumiesz, należy wymienić lampy w danym kanale.

3. Oczywiście najlepiej wymieniać cały zestaw na sparowany - w twoim przypadku oktet. Można bowiem założyć, że jeśli padła lampa po 2-3 latach użytkowania, to reszta lada chwila też poleci w pi...

4. Analogia motoryzacyjna jest całkowicie nieuzasadniona.

Gość rydz

(Konto usunięte)

Czy ja dobrze to rozumiem, że jak padnie jedna lampa, np. LV5, to muszę dobrać i wymieniać całą czwórkę z jednego kanału

 

Nie , masz dobrać jedną parametrami do pozostałej trójki.

Nie , masz dobrać jedną parametrami do pozostałej trójki.

 

A za miesiąc padnie kolejna :). Oczywiście można tak robić, jednak dla świętego spokoju warto postawić nową kwadrę, zwłaszcza że EL84 to nie jest jakiś wielki majątek.

Witam. A powiedzcie jak to jest. Przykładowo mamy 8 lamp czyli kwadra na kanał. Jedna z nich pada z lewego kanału. Czy nie można dokupić sparowanej pary i wymienić tą zepsutą jak i tę sprawną z drugiego kanału? W czym to grozi? IMHO oba kanały będą sonicznie takie same. A po wymianie tylko tej uszkodzonej lampy z lewego kanału, kanały te będą się już bardziej różnić.. czyż nie jest tak?:) jeśli nie proszę mnie poprawić.

Ale nie ma takiej potrzeby, bo lampy z prawego i lewego kanału nie są elektrycznie ze sobą połączone, pracują niezależnie. Wymieniasz tylko uszkodzoną lampę sparowaną do tych na danym kanale, albo wymieniasz całą kwartę. Zasadniczo jak lampy już grają długo i jedna padnie, to może być oznaka zużycia lamp i warto wtedy kupić cały nowy komplet. Jedną lampę można wymieniać jak np. walnie wyraźnie przedwcześnie, na skutek jakiejś wady.

tak tak w pełni się z Tobą zgadzam.:) ale zapytam jeszcze czy gdybym dokonał takiej wymiany o której pisałem to niczemu to nie grozi ? sonicznie również nic się nie pogorszy? czysto teoretycznie pytam:)

Grozić awarią nie grozi, ale wymieniając drugą lampę w drugim kanale to z którymi lampami chcesz ją sparować, hę? Lampy powinny mieć zbliżoną charakterystykę pracy i do tego służy parowanie. Najlepiej jest po prostu wymieniać całym kompletem, w tym przypadku wstawiasz nowy sparowany oktet. Zazwyczaj lampy działają dobrze przez cały okres swego życia, więc tak jak wspomniałem jeśli któraś padnie po 3 tys. godzin pracy (o ile się nie mylę tyle mniej więcej EL84 żyją), to nie kombinujemy, tylko lecimy z wymianą po całości.

Nie przejmuj się tym aż tak bardzo, bo parametry lamp w miarę starzenia i tak się potrafią nieco rozjechać :) A grają. Przyjmuje się, że różnice prądów mogą dochodzić do 10% i dalej mówimy o sparowaniu.

Kubeł, dzięki za informacje. Ja to zrozumiałem w ten sposób, że lampy muszą być parowane w obrębie kanału a nie między kanałami. Tzn jeżeli mamy we wzmacniaczu np po dwie 12AU7 na kanał i kupimy dwie dobrane ale różne pary to każdą dobraną parę wkładamy w jeden kanał. I jeszcze jeden wniosek z tego można wysnuć, że jak mamy wzmacniacz z jedną 12AU7 na kanał to nie musimy kupować dobranej pary tylko mogą być dwie lampy pojedyncze (bez nacisku na podobieństwo charakterystyk). Czy tak?

Kubeł, dzięki za informacje. Ja to zrozumiałem w ten sposób, że lampy muszą być parowane w obrębie kanału a nie między kanałami. Tzn jeżeli mamy we wzmacniaczu np po dwie 12AU7 na kanał i kupimy dwie dobrane ale różne pary to każdą dobraną parę wkładamy w jeden kanał. I jeszcze jeden wniosek z tego można wysnuć, że jak mamy wzmacniacz z jedną 12AU7 na kanał to nie musimy kupować dobranej pary tylko mogą być dwie lampy pojedyncze (bez nacisku na podobieństwo charakterystyk). Czy tak?

 

Lampy powinny być parowane w obrębie kanału i między kanałami. Dlatego najlepiej wymieniać komplet. Ale jeśli strzeli przedwcześnie jakaś lampa to dobranie jej do wcześniej sparowanego kompletu polega na spasowaniu prądu z dowolną sąsiednią lampą. Przecież wszystkie były sparowane i mają podobne parametry. Lampy w przedwzmacniaczu, sterujące powinny być sparowane jak najbardziej.

  • 1 rok później...

Witam.

Mam jedno pytanie. Otóż mój wzmacniacz jest na lampach EL84, po dwie lampy mocy na kanał. Co by się stało gdybym miał dwie pary różnych lamp EL84 - 6BQ5 i dał na jeden kanał lampę RCA i SYLVANIA i na drugi kanał tak samo. Sonicznie to na pewno nie wiadomo, ale jeśli chodzi o charakterystykę pracy, to mogłoby być podobnie. Być może, że obie pary z tej samej fabryki z USA.

Jeżeli już to jeden kanał 2X RCA i drugi kanał 2X Sylvania.

Ale i taka kombinacja jest nagięta.

Zapytaj lampy. Lampa bucha to Cię wysłucha! - powiedzonko dziecięce

Pomóżcie, światli w technice lampowej Koledzy! :-)))

Otóż zakupiłem 2 tuziny driverów 17EW8 do Lebena. Są to duo triody - czy jakoś tak. We wzmacniaczu siedzi ich parka. Po pomierzeniu okazało się, że prądy anodowe raz, że różnią się w jednej lampie o dużo więcej niz 10% ( jak tu podajecie ) , dwa, że mało jest takich, które nominalny prąd ( 4,5 mA ) osiągają. Mam takie lampki z wynikami np. : 2,0 i 5,0 . Albo 2,0 i 2,5 . ? I jak je spasować teraz w pary ? Czy np.lampa z wynikami : 3,0 i 5,0 będzie OK dla drugiej o pomiarach : 5,0 i 3,0 ? Czy zatem sparowanie na "krzyż" jest prawidłowe ? Jakie wartości poniżej prądu nominalnego są dopuszczalne i jakie różnice tychże prądów w jednej lampie są akceptowalne? Piszecie, że lampy sterujące powinny być jak najbardziej "równe" . Skoro dopasowanie powinno być zarówno w obrębie 1 lampy jak i między kanałami, to kupiłem chyba szrot ... ?? :-(((((((((((((((

Jeśli ktoś ciekawy, mogę podać wszystkie pomierzone wartości, ale byłbym wdzięczny za jakąś regułę jak je wyselekcjonować. Koledzy, z którymi dokonałem zakupu tych lampek podobno ich nie mierzyli, a z efektów sonicznych są b. zadowoleni.. Czy to możliwe z tak porozrzucanymi parametrami ???? Patrząc na wyniki pomiarów lampy wyglądają tak, jakby były juz odrzutami ... :-((((((

Z góry dziękuję za pomoc.

Pomóżcie, światli w technice lampowej Koledzy! :-)))

Otóż zakupiłem 2 tuziny driverów 17EW8 do Lebena. Są to duo triody - czy jakoś tak. We wzmacniaczu siedzi ich parka. Po pomierzeniu okazało się, że prądy anodowe raz, że różnią się w jednej lampie o dużo więcej niz 10% ( jak tu podajecie ) , dwa, że mało jest takich, które nominalny prąd ( 4,5 mA ) osiągają. Mam takie lampki z wynikami np. : 2,0 i 5,0 . Albo 2,0 i 2,5 . ? I jak je spasować teraz w pary ? Czy np.lampa z wynikami : 3,0 i 5,0 będzie OK dla drugiej o pomiarach : 5,0 i 3,0 ? Czy zatem sparowanie na "krzyż" jest prawidłowe ? Jakie wartości poniżej prądu nominalnego są dopuszczalne i jakie różnice tychże prądów w jednej lampie są akceptowalne? Piszecie, że lampy sterujące powinny być jak najbardziej "równe" . Skoro dopasowanie powinno być zarówno w obrębie 1 lampy jak i między kanałami, to kupiłem chyba szrot ... ?? :-(((((((((((((((

Jeśli ktoś ciekawy, mogę podać wszystkie pomierzone wartości, ale byłbym wdzięczny za jakąś regułę jak je wyselekcjonować. Koledzy, z którymi dokonałem zakupu tych lampek podobno ich nie mierzyli, a z efektów sonicznych są b. zadowoleni.. Czy to możliwe z tak porozrzucanymi parametrami ???? Patrząc na wyniki pomiarów lampy wyglądają tak, jakby były juz odrzutami ... :-((((((

Z góry dziękuję za pomoc

 

hm kolego też tak kiedyś miałem ,zakupiłem kilka par tych lamp jak jeszcze miałem 300f ,miały być "na zaś" ,kupiłem je oczywiście jako nieużywane za niewielkie pieniądze ,ale kiedy kumpel mi je pomierzył to okazało się że rozrzut parametrów w połówkach jest ogromny ,nawet do 30-35 % ,te lampy tak mają to straszna kaszana -ogólnie jeśli chodzi o jakość to są do dupy...

Qwa, byłbym szczęśliwy, gdyby to było tylko 35% ;-)))) Ale kolegom grają aż dooooopę urywa, więc może te pomiary aż tak ważne nie są ?????????

 

 

Przypomnij mi proszę jakiego masz Lebena, poszukam schematu i powiem Ci na co może mieć wpływ rozjazd emisji lampek ;-)

 

Artur

Cześć Artur ! :-)

Wiesz, ja już pisałem do Lebena w tej sprawie, ale żadnych konkretów nie uzyskałem . Parametrami lamp nie kazali zbytnio się przejmować, a schematu modelu 300F jeszcze nie mają opracowanego. Jest bardzo podobny do 300XS . Trochę to dziwne, co ? Może nie udostępniają takich rzeczy..

Zadzwonię do Ciebie.

  • 2 lata później...

Dołączę się do tematu. Mam nadzieję, że słusznie.

 

Mam wzmacniacz lampowy Peavey 6505+ 112, w którym padła mi jedna z pięciu lamp w przedwzmacniaczu.

Pozamieniałem lampy miejscami ale nic to nie dało, w zasadzie nie ma żadnego już sygnału a wcześniej coś syczało jak zwiększałem głośność. Nie ma żadnej reakcji na kabel na input.

Lampy, zastosowane w tym przedwzmacniaczu to Ruby 12AX7C5.

Czy mogę kupić lampę o odpowiednich parametrach i podmienić za którąkolwiek z tych pięciu lamp (przede wszystkim za tę niedziałającą)? Czy muszę kupić lampę dokładnie taką samą czy jakoś dopasowywać tak jak pisaliście powyżej o czym nie mam pojęcia?

 

Proszę o pomoc.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Do pieca gitarowego kup 1 szt i wymień uszkodzoną.

pre lampowe Adagio Sound, końcówka Sugden Au51 P MKII, AVI Laboratory Series, strojenie kolumn Adagio Sound - wszystko spięte kabelkami ;-)) żeby grało

Czy mogę kupić lampę o odpowiednich parametrach i podmienić za którąkolwiek z tych pięciu lamp (przede wszystkim za tę niedziałającą)? Czy muszę kupić lampę dokładnie taką samą czy jakoś dopasowywać tak jak pisaliście powyżej o czym nie mam pojęcia?

 

Kup ecc83/12AX7 i już. Możesz dobrać najmniej szumiącą ze wszystkich i dać ją "na początek". Wzmacniacz higain jest wrażliwy na zmianę lamp w sensie brzmienia przesterowania, ale to oczywiste.

nagrywamy.com

  • 1 miesiąc później...

Padała mi jedna z lamp Shuguang Treasure 300 b-z chcę kupić drugą lampę na podmianę czy muszę kupować parametrami podobną do lampy która jest sprawna?czy to nie ma znaczenia?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.