Skocz do zawartości
IGNORED

Rezystory - cartridge load


Milimetr

Rekomendowane odpowiedzi

Czy są jakieś szczególnie polecane rezystory do ustawiania obciążenia wkładki MC w phonostagu?

 

Jaką metoda ustawiania wartości obciążenia najbardziej wam się sprawdza:

10-12 x rezystancja cewki, czy może 25 x rezystancja cewki?

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/109096-rezystory-cartridge-load/
Udostępnij na innych stronach

Powinny być niskoszumowe, metalizowane w miarę dokładne >> 1%. Jak wsadzisz z gorszą tolerancją to możesz miec dysonans w barwie między kanałami.

Beyschlagi sa bardzo dobre.

 

Ogólnie od 10 do około 20x oporność wewnętrzna wkładki. Wyżej możesz sprawdzić, potestować - nic nie popsujesz.

Im niżej ustawiony jest R load tym więcej idzie w gwizdek (strata sygnału) - dźwięk jest spokojniejszy, stonowany.

Im wyżej obciążysz tym dźwięk staje się twardszy, ostrzejszy.

Najlepiej sprawdzić to doświadczalnie bo u każdego zagra to inaczej. Każdy ma inną resztę toru i gust.

 

Czytałem o pewnym Japończyku, który swoją DL103 obciążał ... 500kohm ... ;-)

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Dzięki za wskazówki.

 

Upierdliwość eksperymentu polega na tym, że u mnie rezystory są lutowane "na pająka" bezpośrednio pomiędzy przewód sygnałowy a nóżki lamp wejściowych.

 

Trudno w takim układzie zrobić testy porównawcze.

Mój pomysł to zmiana ze standardowych 47 kOhm na 100 Ohm.

 

Panowie,

 

Co sądzicie o takim eksperymencie:

 

- Jeżeli przyjmujemy, że układ wkładka - kabel - preamp jest układem z elementami L, R i C, to zmiany w tym układzie wpływają na ostateczną nieliniowość charakterystyki, słyszaną na głośnikach (np. podbicie wysokich tonów).

Zakładam, że na wartość L i C nie mamy wpływy. Możemy zmieniać tylko R.

 

Można R dobierać "na ucho", a można podejść do tego inaczej:

 

- dolutowujemy się z parką przewodów równolegle do istniejącego rezystora 47 kOhm,

- wyprowadzamy parkę przewodów na zewnątrz preampa,

- dolutowujemy bardzo precyzyjny dwukanałowy potencjometr.

- płynnie zmieniamy wartość obciążenia dobierając optimum "na ucho" i pomiarowo,

- pomiarowo - wrzucamy płytę z sinusoidą i mierzymy charakterystykę przenoszenia wkładki z mikrofonem 1 metr od głośnika, dla wyeliminowania wpływu pomieszczenia.

 

Co o tym sądzicie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

1. Znaczy to pre MM (skoro ma na wejściu 47kohm) - do MCLO możesz mieć za małe wzmocnienie, chyba, że masz je regulowane.

2. Możesz zostawić te 47kohm i podpiąć do niego równolegle odpowiedni rezystor np jako R1.

Obliczenie R wypadkowej:

R= (R1 x 47 000)/(R1 + 47000)

 

Można to zrealizować wlutowując go do gniazda rca w preampie. Od pinu sygnałowego do masy.

100R to powinno pasować dla wkładek +- od 5...10 ohm impedancji wewnętrznej.

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

1. Znaczy to pre MM (skoro ma na wejściu 47kohm) - do MCLO możesz mieć za małe wzmocnienie, chyba, że masz je regulowane.

 

Phono ma osobny stopień MC, tyle, że oba stopnie mają defaultowo load 47 k, ale to są osobne obciążenia (wejścia MM i MC są przełączane przekaźnikiem).

 

2. Możesz zostawić te 47kohm i podpiąć do niego równolegle odpowiedni rezystor np jako R1.

 

Obliczenie R wypadkowej:

R= (R1 x 47 000)/(R1 + 47000)

 

Można to zrealizować wlutowując go do gniazda rca w preampie. Od pinu sygnałowego do masy.

 

100R to powinno pasować dla wkładek +- od 5...10 ohm impedancji wewnętrznej.

 

Wkładka ma 4 ohm internal impedance.

47k dla MCLO? ... Ciekawe ...

 

Można też by była możliwość regulacji wlutować tam helipota (potek precyzyjny wieloobrotowy) - wówczas można zmieniac impedancję i precyzyjnie ją wyregulować. Nie bedziesz musiał wylutowywać za każdym razem tylko podepniesz miernik do wejścia, pokręcisz, ustawisz i gotowe.

 

Albo: zamontować z tyłu potencjometr liniowy 1k, podpiąć oba kanały i regulować.

 

Dla 4R imp. wewnętrznej to możesz zacząć od 50R ... 500R.

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

I jeszcze:

jak kupisz wtyk rca typu Y to po wetknięciu do pre masz 2 końce wolne >> wpinasz do jednego kabel od gramofonu (1 kanał) a do drugiego wtyk rca z samym rezystorem. Zmiana impedancji polega na podmianie wtyku rca z innym rezystorem (albo potek i regulacja).

Zaleta taka, że nie ma ingerencji wewnątrz urządzenia.

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Też na to wpadłem, ale dzięki za hinta.

A co sądzisz o ocenie efektu zmiany impedancji poprzez pomiar charakterystyki na kolumnach?

Ma szance być widać zmiany? Bo na ucho na pewno będą.

;-)

Nie próbowałem. Kierowałem się zawsze uchem po wstępnym rozeznaniu w jakich przedziałach R powinienem się poruszać.

Najszybciej stwierdzić to można na słuchawkach i znanej sobie płycie.

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.