Skocz do zawartości
IGNORED

Cyfrowa zwrotnica 3-way


januss73

Rekomendowane odpowiedzi

Obserwuj działania autora wątku. Sugerował, że w jego rozwiązaniu regulacja będzie.

 

No nie do końca będzie bo jest z założenia, tak jak pisałem na pierwszych stronach. Mniejsza płytka (ta na górze) to sześciokanałowy DAC z regulacją głośności na drabinkach cyfrowych. Można tam wlutować układy PGA (te na 15 i na 5V) albo o wiele tańsze SC3310. W tej chwili mam właśnie wlutowane CS'y i powiem, że wielkiej różnicy w stosunku do PGA nie słyszę. Oczywiście sterowanie z pilota (Rc5 bądź SIRC)

  • 2 lata później...

A jakie wnioski masz na myśli?

Jak poczytasz ten lub inne podobne tematy zobaczysz, ze każdy kto przesiadł się na podział cyfrowy stwierdził że nie ma już powrotu do pasywnej zwrotnicy ;)

Ja bym powiedział że jakość to na poziomie bi-ampingu. Jest jeszcze spora zaleta, a mianowicie możliwość szybkiej zmiany parametrów poszczególnych torów.

 

Jak zwrotnica pasywna jest zrobiona poprawnie to w niczym nie ustępuje cyfrowej lub czysto analogowej aktywnej.

Wszystko co jest zrobione dobrze brzmi dobrze.

Dużą zaletą cyfrowej oprócz chocby nie zanizania DF zwlaszcza na wooferze, jest mozliwosc szybkiej zmiany podzialu i nie potrzeba do tego wiaderka cewek i kondensatorów :)

Zresztą każdy może się sam pobawic w taki podzial. Na początek wystarczy do tego odpowiednia ilosc koncówek mocy, karta wielokanalowa i wtyczka do foobara.

Jak zwrotnica pasywna jest zrobiona poprawnie to w niczym nie ustępuje cyfrowej lub czysto analogowej aktywnej.

Ustępuje zdecydowanie w bezpośredniości połączenia wzmacniacz mocy głośnik.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Panowie i jak tam się ma sprawa zastanawiam się nad zmiana zwrotnicy na cyfrową , jakie rezultaty jak różnica w dźwięku temat ucichł bez wniosków dla potomnych ( :

Było już sporo w tak zwanym między czasie na ten temat. Trzeba się po prostu zdecydować na jakieś rozwiązanie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Panowie i jak tam się ma sprawa zastanawiam się nad zmiana zwrotnicy na cyfrową , jakie rezultaty jak różnica w dźwięku temat ucichł bez wniosków dla potomnych ( :

To zależy jaka zwrotnica i co w okół tej zwrotnicy. Sama zwrotnica cyfrowa fajna rzecz ale nie każda zwrotnica cyfrowa będzie lepsza od każdej analogowej.

No właśnie długo szukałem takiego tematu również na tym forum i nic aż przypadkiem udało się do Was trafić , co prawda nie miałem czasu przewertować każdej strony ale z grubsza same techniczne sprawy widziałem to z mega zaciekawieniem zapytałem ,

wiele się mówi że największą wadą głośnika to elementy pasywnej zwrotnicy mam nietypowe drivery tannoye dual concentric

12 i 15 calowe bardzo mi odpowiadają lecz mimo że głośnik spory to bez kombinacji z equalizerem mało basu dają

zwrotnica cyfrowa była by idealnym rozwiązaniem dla mnie dodatkowy aspekt jakość bo wierzę że takowa dobrze zrobiona zagnie pasywną ,

nie ukrywam że w elektronice laikiem jestem ale bardzo chce takową zwrotkę posiadać ( :

co możecie mi poradzić może ma ktoś do sprzedania coś fajnego , bi amping posiadam nie ratuje mnie ale może jakimś sposobem udało by się bezstratne zredukować wysokie i średnie tony aby więcej niskich uzyskać za pomocą aktywnej?

No właśnie długo szukałem takiego tematu również na tym forum i nic aż przypadkiem udało się do Was trafić , co prawda nie miałem czasu przewertować każdej strony ale z grubsza same techniczne sprawy widziałem to z mega zaciekawieniem zapytałem ,

wiele się mówi że największą wadą głośnika to elementy pasywnej zwrotnicy mam nietypowe drivery tannoye dual concentric

12 i 15 calowe bardzo mi odpowiadają lecz mimo że głośnik spory to bez kombinacji z equalizerem mało basu dają

zwrotnica cyfrowa była by idealnym rozwiązaniem dla mnie dodatkowy aspekt jakość bo wierzę że takowa dobrze zrobiona zagnie pasywną ,

nie ukrywam że w elektronice laikiem jestem ale bardzo chce takową zwrotkę posiadać ( :

co możecie mi poradzić może ma ktoś do sprzedania coś fajnego , bi amping posiadam nie ratuje mnie ale może jakimś sposobem udało by się bezstratne zredukować wysokie i średnie tony aby więcej niskich uzyskać za pomocą aktywnej?

Ile to dróg bo nie za bardzo zrozumiałem? Jeżeli dwie to dobrym rozwiązaniem dla ciebie byłoby miniDSP 2x4 HD. Ma trzy wejścia analogowe, toslink i usb. No i ma przede wszystkim filtry FIR. Kosztuje około 200 dolarów. Wychodzi z niego 24 bity a więc spokojnie można regulować głośność cyfrowo. Poza tym ma sterowanie pilotem tak że uczysz go funkcji z dowolnego pilota. Steruje się głośność, przełączanie wejść i przełączanie wstępnych ustawień. Szczególnie to ostatni jest bardzo praktycznie bo możesz spróbować różnych podziałów i filtracji i przełączać pilotem żeby porównać efekt. Wada to mieli zrobić do tego obsługę I2S ale do tej pory nie zrobili i nie wygląda na to że zrobią. Nie da się do tego podłączyć jakiegoś wypasionego przetwornika. W środku siedzi jakiś wielokanałowy AKM do kina domowego z przetwornikiem analogowo cyfrowym, cyfrowo analogowym na jednej kości który mimo to brzmi bardzo przyjemnie. Inną wadą to brak coax spdif. Nie wszystkie odtwarzacze mają toslink. Owszem można podłączyć po Analogu ale tego rozwiązania raczej bym unikał jeżeli się tylko da.

 

A jeszcze jedno. Nie musisz się przejmować jaki sygnał na niego wchodzi bo w środku jest konwerter. Zwrotnica pracuje na czestotliwości 96 kHz i do tej częstotliwości jest wszystko przerabiane. W starym miniDSP 2x4 byl to problem jak się chciało wpuścić sygnał po i2s.

 

I jeszcze jedno. Sygnał w środku obrabiany jest na 32 bitach.

Dzięki za odzew w sprawie niżej zdjęcia sprawa trochę zagmatwana bo tak

na zdjęciu są 15 calowe współosiowe tannoy'e w prowizorycznej obudowie z pasywna zwrotnica dobrej jakości teraz kupiłem takie same drivery ale 12 calowe maja lepsza średnicę za to gorszy bas ..

do nich potrzebuje dwukanałową zwrotnice na dwie końcówki na wysokie tony oraz przedział średnio niskotonowy

muszę mieć możliwość zredukowania bez stratnie głośności w tym wypadku wyciszyć średnicę i wysokie tony by dać więcej basu na ten głośnik .

docelowo nie chcąc gacić mieszkania chcę w te same obudowy zintegrować daytony ultimax 15calowe w obudowie zamkniętej - ku temu celowi przerobiłem panel z suboofera rel strata III na przedwzmacniacz dla dwóch wooferów , głownie o kino domowe chodzi w tym aspekcie bo podejrzewam że jak uda się basu dać więcej tannoyom to w stereo będzie zadowalająco już - też mogą się te głośniki nie zgrać idealnie

no chyba żeby tez wcisnąć aktywna na te daytony już sam nie wiem

wzmacniacz mam advance acoustic map 305 oraz końcówkę klasy D DIY 2x250W , transport Maranza zlampizowanego posiada wyjście optyczne oraz dźwiękówkę aim sc808 tez ma optyka

Przedwzmacniacze będzie mi znajomy robił lampowe końcówki pewnie coś kupie ala advance bo stosunkowo dobra jakość i atrakcyjny wygląd

Co byście mi zaproponowali jak to ogarnąć za dobra zwrotnice pasywna wybulić bym musiał 1500-2000 to na aktywnej nie zamierzam oszczędzać chce uzyskać jak najlepszy efekt wyciągnąć z tych głośników co się tylko da zwłaszcza więcej basu

Myślisz Krzysku że miniDSP 2x4 HD sprosta temu ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-51505-0-00368800-1514041913_thumb.jpg

post-51505-0-94906800-1514041918_thumb.jpg

post-51505-0-81649100-1514041923_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Muszę powiedzieć że dalej nie zrozumiałem. Planujesz dwie czy trzy drogi? Trochę mnie z biłeś z tropu tymi Daytonami. Jak same Tannoy'e to miniDSP 2x4 HD nada się jak najbardziej. Powiedziałbym że do takich głośników wręcz idealne. Do trzech dróg ma za mało kanałów chociaż można w Tannoyach zostawić zwrotnicę pasywną i korygować charakterystykę przy pomocy filtrów FIR. Wtedy korygujesz zarówno charakterystykę częstotliwościową jak i fazową dla całego pasma. Myślę że można zrobić zwrotnicę minimalistyczną dbając jedynie o to żeby faza między głośnikami się zgadzała a resztę przepuścić przez filtry FIR wygładzając charakterystykę częstotliwościową i fazową. Zwrotnicę wtedy można by wykorzystać do podziału między basem a resztą. Projekt byłby na pewno ciekawy. Inna sprawa czy sprawdziłby się w praktyce.

Daytony swoją drogą ale to myślę że to już na tym panelu rel'a zrobię jak już jest powinno być ok

Skupiając się na tannoyach to ciekawy pomysł z ta zwrotnicą FIR górę można nawet zostawić na pasywnej dla pewności ( : przykro by było puścić zły sygnał na nie

a średnio nisko tonowy regulować tak jak piszesz prostując drogę analogową jak najbardziej się da , mam jeszcze stare membrany to można testować na maxa ( :

Jak planujesz dwie drogi to ja bym robił podział aktywny. W końcu 15 calowy głośnik jest wystarczająco duży żeby dostarczyć odpowiedniej jakości bas po korekcji. To że go teraz nie masz to kwestia parametrów TS. Filtry FIR przydadzą się jak najbardziej przy tak dużym głośniku bo na średnich tonach dzieje się na pewno dużo i to nie koniecznie dobrego. Poza tym na pewno przydadzą się strome filtry bo przy 15 calach najlepiej byłoby dzielić jak najniżej i wtedy dobrze jest nie obciążać głośnika wysokotonowego.

Bawię się od jakiegoś czasu zwrotnicą cyfrową zainstalowaną w radiu samochodowym (2 drożna + sub) i doszedłem do wniosku, że w przypadku większości głośników sama zwrotnica nie sprawdza się najlepiej, bo głośniki nie są przetwornikami liniowymi i wymagają najczęściej dodatkowych korekt w przetwarzanym paśmie lub bezpośrednio poza nim.

Czy wycinanie rezonansów, korektę baffle step, itp. uwzględniacie w swoich zwrotnicach?

Nie mówiąc już o korekcie akustyki pomieszczeń.

Gość traxman

(Konto usunięte)

Dzisiejsze DSP mają taka moc obliczeniowa, ze możesz korygować nawet gęstość powietrza, o ile chce się przygotować odpowiedni model matematyczny...

takie drobiazgi jak wycinanie rezonansów to żadne wyzwanie.

W środku siedzi jakiś wielokanałowy AKM do kina domowego z przetwornikiem analogowo cyfrowym, cyfrowo analogowym na jednej kości który mimo to brzmi bardzo przyjemnie

ES9018 też jest przetwornikiem wielokanałowym (8 kanałów) a jest zaliczany do czołówki konstrukcyjnej w tej dziedzinie. AKM to firma z naprawdę sporym doświadczeniem w dziedzinie przetworników. W procesorze głośnikowym firmy DBX DR260 też na wyjściach 6 kanałów siedzi wielokanałowy AKM. Więcej zaufania do firmy ;-).

 

do nich potrzebuje dwukanałową zwrotnice na dwie końcówki na wysokie tony oraz przedział średnio niskotonowy

Myślę że na początek wystarczy coś prostego analogowego z rynku PRO. Zaletą jest niska cena. Np. CX3400 Behringera to ca 600 zł. Niestety możliwości dużo mniejsze niż w przypadku DSP, ale przy tych Tannoyach to chyba poprawne rozwiązanie. Jeszcze taniej będzie z CX2310 (340 zł). Oczywiście najbardziej rozwojowe i uniwersalne jest DSP.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Więcej zaufania do firmy ;-).

Przecież nie twierdzę że jest zły ale są lepsze. Do High Endu brakuje mi właśnie wyjścia I2S żeby podłączyć najlepiej pasujący mi przetwornik. Osobiście też słucham na co dzień na AKM ak4490 i ja na razie nie słyszałem nic lepszego a mam też ES9018 na tej ośmiokanałowej kości. A więc uważam że AKM to zacna firma i jeżeli już ma to być ośmio kanałowy przetwornik to najlepiej tej firmy. Poza tym inną wadą w tej zwrotnicy są na stałe wlutowane wzmacniacza operacyjne na wyjściu. Wprawdzie wymieniłem je na muses8920 ale nie do końca mi one pasuję. Przydała by się przejściówka żeby przelecieć wszystkie które mam ale na SOIC8 nie da się takowej wlutować.

A więc uważam że AKM to zacna firma i jeżeli już ma to być ośmio kanałowy przetwornik to najlepiej tej firmy.

8 kanałów zazwyczaj wykorzystuje w stereo konfiguracji 2x4, chyba że do KD to wtedy inaczej.

Przydała by się przejściówka żeby przelecieć wszystkie które mam ale na SOIC8 nie da się takowej wlutować.

Moje rozwiązanie chyba znasz. DCX2496 plus holenderski mod wejść analogowych i wyjść z regulacją głośności. Dosyć drogo, ale naprawdę dobrze pod każdym względem, nawet wyglądu.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Bardzo mało czasu mam ale miedzy świętami spróbuje zrobić jak januss73 piszę

Na początek wystarczy do tego odpowiednia ilosc koncówek mocy, karta wielokanalowa i wtyczka do foobara.

zna ktoś nazwę wtyczki może?

zobaczymy co wyniknie z tego gdybym rzeczywiście mógł zredukować wysokie i średnie to do stereo to już same 12 calowe będą grały bajecznym basem

Jeszcze taniej będzie z CX2310 (340 zł).

Ale nie wiem czy to ma sens to taki manewr robię z equalizerem w dźwiękówce i mam mniejsze straty i bas się pojawia wówczas ale słyszę że jednak degraduje resztę pasma

Spróbuje z tym foobarem wysokotonowego zostawię na pasywnej zwrotce dla pewności

a pobawię się z dużą membrana zobaczymy co wyniknie , tez co ciekawe wysokotonowiec jego membrana jest sporych rozmiarów i bym powiedział że zachodzi już w średnie tony .

Akustyki pomieszczenia bym nie korygował, jeśli chodzi o gęsto położone rezonanse i antyrezonanse, to przyniesie więcej szkody niż pożytku.

Wystarczy regulować ogólną równowagę brzmienia.

 

foo_dsp_xover

Na początek jak najbardziej

 

Odcięcia głośników robione z pomocą FIR polecam na dłuższą metę, mam już drugi rok zwrotnicę zrobioną na tym typie filtracji i nie wyobrażam sobie powrotu do tradycyjnych rozwiązań w kolumnach wielodrożnych.

Tylko potrzebną korekcję głośnika przed odcięciem warto zrobić parametrycznie w IIR, w miniDSP z resztą nie ma innego wyjścia ze względu na znikomą liczbę "tapsów".

Po za tym wydany przez tę firmę RePhase zawiera w zestawie narzędzi tylko korektor pasmowy, nie daje takich możliwości jak jakikolwiek korektor parametryczny VST czy zawarty w sofcie do miniDSP.

 

Nie wiem jak spisuje się miniDSP przy filtracji FIR, ale z czysto programowymi hostami potrafią występować problemy ze słyszalnym aliasingiem jeśli cz. samplowania pliku filtrującego jest taka sama jak występująca w odtwarzanej muzyce.

Więc cz. samplowania filtra FIR powinna być większa niż odtwarzanego pliku czy strumienia muzycznego.

Ja mam nanoDIGI 2x8 z ak4490 na wyjściach i miniDSP2x4HD. Też nie tanio.

AK4490 to taki odpowiednik ES9018. Pewnie świetny, ale i tak o jakości dźwięku który będziesz słyszał zadecydują użyte w systemie głośniki do spółki z akustyką pomieszczenia.

 

Co do przetworników wielokanałowych to przypomniała mi się jeszcze zwrotnica DSP firmy Accuphase DF-55, która jeszcze parę lat temu była oferowana w Polsce za ca 60 kzł. Na wyjściach 8 kanałów tej zwrotnicy w DAC pracował jeden układ ES9008. Zwrotnica nie miała regulacji wzmocnienie globalnego sterowanego pilotem ani innym zbiorczym regulatorem pomiędzy wyjściem z DAC-ów a końcówkami mocy.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Pewnie świetny, ale i tak o jakości dźwięku który będziesz słyszał zadecydują użyte w systemie głośniki do spółki z akustyką pomieszczenia.

Dlatego nie oczekiwałbym zbyt dużo od samego DSP. Dobre głośniki poradzą sobie równie dobrze na zwrotnicy pasywnej a jeszcze lepiej na aktywnej. Na kiepskich głośnikach można wiele poprawić ale z gówna bata nie ukręcisz. Najbardziej daje chyba stosowanie DSP do głośników egzotycznych takich jak te Tannoye. Tam trzeba dużo poprawiać w dziedzinie częstotliwości i łączyć nisko i stromo wysokie tony z bardzo dużą membraną która z zasady działania ma problemy z średnimi tonami. Bardzo przydaje się również DSP do głośników dookólnych gdzie membrana promieniuje do góry w kierunku stożka. W takim wypadku trudno sobie poradzić nie tylko z charakterystyką częstotliwościową ale również fazową jeżeli są to kolumny wielodrożne. Inny przypadek to kolumny trój albo czterodrożne. Amator może sobie po prostu nie poradzić ze zwrotnicą pasywną już nie mówiąc o tym że taka zwrotnica na dobrych elementach może być droższa od samego DSP i wzmacniaczy.

Amator może sobie po prostu nie poradzić ze zwrotnicą pasywną już nie mówiąc o tym że taka zwrotnica na dobrych elementach może być droższa od samego DSP i wzmacniaczy.

Zwrotnica pasywna to nie tylko problemy fazowe. Było wszystko omówione w tym wątku i innych. Zaleta DSP jest taka że jest to element układu aktywnego a ten jak wiadomo od zarania dziejów jest najlepszym technicznie układem jaki został wymyślony przez człowieka. Oczywiście najlepszy jest układ aktywny bez DSP, ale ten ogranicza możliwości eksperymentowania i poznawania zjawisk które rządzą w audio a są związane z rozprzestrzenianiem elektruczno-mechanicznym dźwięku (głośnik). DSP pod względem poznawczym jest genialne. Moim zdaniem oczywiście.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Z szumami i zniekształceniami nieliniowymi trzeba zejść pod progi słyszalności, i tu każdy wybierze albo rozwiązanie tańsze albo w którym czuje się mocniejszy.

 

Dopisał bym jeszcze, że odcięcia w FIR pozwalają uniknąć przesunięcia fazowego około 500 stopni patrząc na pasmo muzyczne (w typowej kolumnie trzydrożnej).

Niby 500 stopni to nic jeśli są szeroko rozłożone, ale przy dźwiękach szerokopasmowych jak przy uderzeniach we floor toma ("studnia") czy werble rzecz słyszalna.

A jakie mity pokutują na temat pre-echa można wygodnie przeegzaminować prostokątem 1 Hz, wypróbowując różne stromości zboczy, długości filtra i funkcje okna w RePhase.

Z prostokątem 1 Hz trzeba trochę uważać na woofery, ew. moża zatrudnić impuls jednopróbkowy który jest bezpieczny dla głośników.

Z prostokątem 1 Hz trzeba trochę uważać na woofery, ew. moża zatrudnić impuls jednopróbkowy który jest bezpieczny dla głośników.

:-))))

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.