Skocz do zawartości
IGNORED

Gramofon Pro Ject Debut III Jak podłączyć silnik ? ( M303 )


Julo102

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Wszystkich

Poproszę o pomoc w podłączeniu silnika do gramofonu Debut III . ( gramofon nabyłem w formie niedziałającej )

Sprawa jest niby prosta ...dwa kondensatory , silnik i wejście do zasilacza / plus przełącznik /

Ale uruchomić nie potrafię . Silnik jest nowy , Kondensatory też ...podłączyłem zgodnie z tym co było ( ...? ) , i nic , jedynie podczas załączenia ; tylko małe drgnienie silnika 2 mm , i nic . Zmieniłem bieguny zasilacza / uniwersalnego 16v , bo ponoć PJ ma odwrotnie /? ) dalej ; nie działa .

Może ktoś " wcześniej pozamieniał kabelki ? nie mam jak sprawdzić ? ...Lub jest jakoś rzecz , o której znawcy tylko wiedzą ..?

. Może dysponujecie zdjęciem oryginalnego połączenia przewodów ? , lub inną wersją podłączenia - aby zadziałało .

Jestem amatorem , nie mam mierników . Nie chcę spalić silnika kombinując z kabelkami .

Czy ktoś WIE i fachowo mógłby mi podpowiedzieć ( rozrysować ) ; jak go podłączyć bez komplikacji " aby zagrał " ..

Poproszę o fachową pomoc .

Pozdrawiam.

 

ps . Będę też wdzięczny za wszelkie porady z użytkowaniem , obsługą i ewentualną (mini) modernizacją tego gramofonu .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-24196-0-43984200-1456269801_thumb.png

post-24196-0-12623100-1456269812_thumb.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A czy próbowałeś tak ?

 

Zauważ, że schemat prawidłowego połączenia jest namalowany na samym silniku. O ile dobrze odczytuję z tego powiększonego zdjęcia, to:

a). końce dwóch uzwojeń: biały (w) oraz żółty (y) są połączone razem. Z tego punktu są podłączone do źródła napięcia.

b). przeciwległe końce: czerwony (r ) oraz niebieski (b) są doprowadzone do okładzin kondensatora UNIPOLARNEGO.

[Czy Twój kondensator jest bipolarny? (czyli bez oznaczonych biegunów, niewrażliwy na "kierunek" napięcia" ?)]

 

a teraz najważniejsze:

c). zauważ, że drugi koniec źródła napięcia jest podłączony do JEDNEGO z dwóch możliwych końców kondensatora.

Tam masz namalowany taki przełącznik z pozycjami "1" oraz "2". W zależności od wybranej pozycji (czyli przewód czerwony LUB niebieski, ale NIE oba razem(!!)), silnik będzie się kręcił w jedną lub w drugą stronę.

 

d). Zauważ, że tylko trzy przewody tego silnika są w jednej chwili podłączone do źródła napięcia. Czwarty przewód, czyli czerwony (r ) LUB niebieski (b) "wisi w powietrzu" ( a raczej, ... wisi na kondensatorze).

 

Jeśli wszystkie cztery masz podłączone do źródła napięcia, to silnik nie będzie się kręcił.

 

Tak mi się wydaje.

 

Czy sprawdzałeś ohmomierzem (przyrządem uniwersalnym) drożność uzwojeń żółto-czerwonego oraz biało-niebieskiego ?

 

A tak w ogóle to masz tam zainstalowany przełącznik kierunku obrotów ?

 

Aha, sprawdź też:

a). czy w ogóle, a jeśli tak to jakiej wartości napięcie dochodzi z zasilacza

b). Jakie jest dopuszczalne napięcie pracy kondensatora bipolarnego ("BP"?) oraz czy nie jest ta wartość przekroczona

c). sprawdź ohmomierzem na średnim zakresie czy kondensator nie jest przebity. Prawidłowy odczyt będzie wyglądał mniej więcej tak: po chwilowym wskazaniu "przewodzenia" (ładowanie) - przyrząd stopniowo będzie pokazywał coraz to "rosnący opór" - aż do momentu wskazania przerwy w obwodzie (naładowany)

Dziękuję !!! Jak nie wiem co . Nie umiem czytać schematów , ale wskazówki wydają się bardzo logiczne . Wieczorkiem usiądę i popróbuję ...dam znać o przebiegu zdarzeń , w razie potrzeby zamieszczę pytania , jeśli można ? . Pozdrawiam. J

Boję się tych prób z miernikiem , mam taki najprostszy , bateryjkę sprawdzę " , ale ... tutaj nawet nie wiem jak go nastawić ? Najgorzej z tym , że po moich dedukcjach "" wyszło , że podłączył bym prawie tak jak jest na zdjęciu , może tylko kabelki nienb. i czer. odwrotnie ?. ( rys )

Kondensatorki , jeden jest normalny miflex 8,2/100 , drugi to oryginalny z wnętrza BP / 2 szt / ...ale próby z mierzeniem wartości nie wypadły miarodajnie .

Chwilowo powinienem chyba na sucho " podejść do tematu ? ... czyli wiedzieć ; co i jak powinno być podłączone , sprawdzić sprawność elementów i przepływów " i jak już będę miał oparcie teoretyczne ( +-) , może wtedy zacząć działać ?

 

( włącznik jest tylko chyba w jedną stronę )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-24196-0-93332900-1456361501_thumb.png

post-24196-0-82005900-1456361590_thumb.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zmieniłem bieguny zasilacza / uniwersalnego 16v , bo ponoć PJ ma odwrotnie /? ) dalej ; nie działa .

 

Mam pytanko - na zdjęciu silniczka wskazano, że potrzebuje zasilania AC (zmiennego). Twój zasilacz to AC czy DC (stałe)?

Zasilacz , Może to DC ? , kupowałem go dosyć dawno i chyba nie ma oznaczeń /? , choć przy 16 v jest linia prosta .... co może sugerować DC ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To DC - a silnik jest na zmienne. Nie podłączaj go bo spalisz silnik. Musisz "zainwestować" w coś co da Tobie zmienne 16V. Czyli nawet zwykły transformator.

Dziękuję bardzo , nie zwróciłem na to uwagi , elektronikiem nie jestem , myślałem że prawie każdy transformator prostuje też zmienny prąd ...do takich małych urządzeń , widać jest różnie . Gorące Dzięki !!! , dam znać o postępach jak tylko kupię nowy zasilacz .

Po taniości - to zwykły halogenowy trafo torid na 12V, a pozostałe 4V - sam metodą ręczną sobie dowiń ...

Tak, oczywiście, silniki tego typu muszą być zasilane z AC. Niesłusznie założyłem, że jest to "wiadome".

Kondensator - wprowadza przesunięcie fazowe dla tego AC, które powoduje, że ten silnik w ogóle zechce wystartować, ruszyć z miejsca.

 

Jak chcesz "po taniości" - to może taki z demontażu (10 złotych + przesyłka ...) ???

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Takich ofert jest na pęczki.

Możesz też patrzeć na takie zdemontowane z upsów. Tam znajdziesz 2x 7,5V.

Połączysz szeregowo i będzie 15V AC.

Będzie akurat, bo z "nominalnego" 15VAC będzie jałowo ciut więcej, czyli prawie 16VAC.

a taki silniczek dużo nie ciągnie raczej.

 

Wydaje mi się po tej lepszej jakościowo środkowej fotce, że masz to zadrutowane prawidłowo.

A ino muszisz napięcie ZMIENNE doprowadzić, a nie STAŁE.

 

Spróbuj pożycz gdzieś na rybkę jakikolwiek transformatorek halogenowy 12VAC. Zobaczysz ... jak ruszy, to możesz wtedy rozejrzeć się za trafkiem 15VAC lub 2x 7,5VAC - z demobilu - z aukcji.

 

Pamiętaj że trafko "sieje" polem magnetycznym, więc dobrze by było mieć je w jakiejś odległości od reszty zestawu. Na długim przewodzie te 15VAC doprowadź, a pole magnetyczne trafka niech będzie jak najdalej od sprzętu.

 

Para przewodów od trafka do silniczka MUSI być mocno i ciasno skręcona. Przynajmniej 1 skręt na centymetr - na całej długości.

W ten sposób ograniczysz do minimum "zakłócenia" jakie sieją z takiego przewodu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Super ! , ale z tym dowijaniem do większej wartości , to nie dam rady ...choć takie rzeczy " przydają się np przy dostosowaniu cewek do potrzeb zwrotnicowych " . Trafo , faktycznie tanie , ale trzeba jeszcze odpowiednią obudowę , najlepiej estetyczną , bo Miśka wyrzuci . Pomyślałem więc o zasilaczach do komputra . Jest 16 V , AC i te żądane 2A też powinno być , jedynie końcówkę trzeba zmienić na odpowiednią , ponieważ z żółtym elementem nie wejdą . Powinno być estetycznie i w miarę tanio , już za ok 14 zł spotkałem .

Może taki będzie ok ?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.