Skocz do zawartości
IGNORED

Formalności celne przy sprowadzaniu z US


Piotrek_PP

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Szanownych Forumowiczów

To mój pierwszy wpis na tym forum. Dotychczas należałem do owej szarej grupy Cichych Obserwatorów, o których czasami wspominacie. Sprawę mam jednak pilną i chciałbym się odwołać do Waszej wiedzy i doświaczeń. Stoję przed możliwością sprowadzenia sprzętu: kolumn głośnikowych i okablowania (sieciówki, interkonekt, kable głośnikowe) ze Stanów Zjednoczonych. Ma być to kupione za pośrednictwem ebay'a od firmy, która urządza tam promocje. Oczywiście wystawi ona rachunek i prześle towar do Polski kurierem (FedEx - niestety nie wysyłają inaczej). Przeszukując forum znalazłem następujące inforamcje o stawkach celnych:

kolumny - ((wartość_celna)+21%cło)+22%VAT

kable - ((wartość_celna)+3.3%cło)+22%VAT lub jeżeli da się zakwalifikować jako kabel koncentryczny: 5%cła i 7%VAT

Czy dobrze obliczam te należności??

Czy są to jedyne koszty jakie musze ponieść, bo czuję że czekają mnie dodatkowe opłaty za papierkową robotę Urzędu Celnego??

Jakie dokumenty muszę przedstawić zgłaszając towar do oclenia, w szczególności czy koniecznie muszę mieć potwierdzenie przelewu pieniędzy za towar?? A jeżeli płaciłem kartą kredytową??

Nie mam niestety doświadczenia w kontaktach z Urzędem Celnym, jak wygląda cała ta procedura clenia i ile zazwyczaj trwa??

Będę wdzieczny za jakąkolwiek pomoc, w szególności dotyczącą całej tej papierkowej części przedsięwzięcia, wymaganych dokumentów itd.

Na stronie www.europa.eu.int znajdziesz aktualne stawki celne.

Sporadycznie bywam w UC, po ostatnich zmianach procedura przebiaga sprawnie.

Jeżeli wszystkie dokumenty są ok to jeden dzień wystarczy.

Prpopnuję po szczegóły zadzwonić pod numer 5481344 ( numer do kasy UC takim dysponuję w razie czego przekierują do informacji ).

Podstawa do naliczenia cal i VAT jest rachunek dolaczony do przesylki. Urzad sam obliczy kwote do zaplaty. Jesli nie bedzie szczegolowego rachunku, oblicza wedlug wlasnego uznania. Kwota podana na rachunku w dolarach jest przeliczana na zlotowki - nie bylem w stanie skapowac skad biora kurs $, ale jest to chyba maksymalny na niekorzysc placacego :(

 

Jak masz mozliwosc wskazania wysylajacemu kodu towaru z tabeli celnej, np. dla kabla, to zrob to, bo inaczej przelicza Ci po najwyzszej mozliwej. 1-2% piechata nie chodzi...

Piotrek_PP>>>

mieszkam w US i wysylam duzo do Polski wiec dam Ci kilka rad

1. Fedex. Czy zdajesz sobie sprawe jak droga bedzie ta przesylka?!!!

2. Nieunikniony podatek graniczny i Vat

Tak wiec, podaje telefon do firmy POLAMER, ktora zajmuje sie przesylka z US do PL, mozna do nich zadzwonic i omowic sprawe pakowania, opisu zawartosci oraz mozliwosci unikniecia cla.

POLAMER to najwieksza polonijna, wysylkowa firma kurierska. Cena za taka paczke z kablami...moze jakies $25, dostarczona do domu. Porownaj to z Fedexem albo UPSem.

tel. + 773-774-8855, najlepiej prosic Darka, mily gosc i wie co zrobic, pomogl mi wiele razy.

pozdrawiam zza wielkiej wody

F-bird

Dzięki za odpowiedzi.

pawelg>>>

Sporo się wyjaśniło. W szczególności, że podstawą określenia wartości celnej jest rachunek wystawiony przez exportera. Ponegocjuję z nimi co do cen jakie pojawią się na tym rachunku. Może zgodzą się na jakieś ustępstwa oczywiście w rozsądnych granicach biorąc pod uwagę chociażby ubezpieczenie przesyłki. Obawiałem się tylko, że Urząd Celny zażąda ode mnie dajmy na to potwierdzenia przelewu pieniędzy za te konkretnie towary i skonfrontuje ceny na obu dokumentach.

Nie ma problemu ze wskazaniem wysyłającemu kodu towaru z tabeli celnej. Sęk w tym, że chyba jestem "noga" bo nie mogę znaleźć w sieci takich tabel (szukałem na www.europa.eu.int ) . Owszem... nowe dyrektywy i rozporządzenia w sprawie konkretnych towarów jak najbardziej ale samych tabel najlepiej z jakimś mechanizmem wyszukiwawczym nie znalazłem. Byłbym wdzięczny za jakiś bezpośredni link, łączę się przez modem więc sami rozumiecie, po godzinie szukania zazwyczaj "się zniechęcam" :-|

 

Firebird>>>

Dzięki za sugestię. Niestety jestem świadom ceny przesyłki oraz faktu że powiększa wartość celną. A może tak: na szczęście jestem świadom, a niestety kurier oznacza wydatek około 500$ (kolumny - 60kg + kable - góra 7kg). POLAMER jest na pewno wiele razy tańszy. Nie wiem tylko jak z bezpieczeństwem takiej paczki i co będzie jak cała lub jej część przepadnie na styku firma amerykańska - POLAMER. Będąc w Polsce mam znacznie bardziej ograniczone możliwości interwencji niż np.: Ty. I jak wyglądają realne możliwości uniknięcia cła i/lub VAT'u w takich okolicznościach?

 

Jeżeli ktos z Szanownych Forumowiczów sprowadzał do Polski sprzęt korzystając z usług tej firmy proszę o opinie. Być może skorzystam z jej usług jeżeli nawet nie co do całości przesyłki to może np.: tylko samych kabli.

Poszukaj na :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Powodzenia

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Podstawą do określenia wartości celnej jest Commercial Invoice (to nie taka sobie zwykła fakturka tylko trochę większy dokument m.in. określający kraj pochodzenia, kraj sprzedaży, itd). Poza tym musi ona być prztłumaczona na język polski (co możesz zrobić sam i parafować). Ważne aby kwota ubezpieczenia zgadzała się z ceną podaną na fakturze. Jeśli suma ub. jest wyższa od ceny na fakturze zachodzi podejrzenie oszustwa. Na fakturze też powinien być oznaczony sposób ekspedycji tzn. jeżeli cena za sprzet zawiera koszty transportu to pisze się bodajże D.D.U. (nie wiem co to znaczy). Natomiast jeżli Ty wynająłeś firmę spedycyjną z Wawy to się bodajże pisze "exp. Warsaw". Zresztą tych kombinacji może być więcej. Czasami warto wynająć agencję celną która spedycję, cło itd załatwi za Ciebie. Zwłaszcza jeżeli sprzęt nie przychodzi do Ciebie do domu tylko odstawiany jest na cargo na lotnisko na Okęciu (a stamtąd odbierasz Ty lub firma spoedycyjna). Kombinacji jest wiele.

 

Pzdr.

Piotrek_PP

co do Polameru - aby uniknac cla i podatkow musisz: wyslac paczke droga morska (ok 6 tyg) - lotnicze (2 tyg) sa z reguly przeswietlane i otwierane - morskie praktycznie nigdy - zwlaszcza teraz przed Swietami - najlepszy okres :)

po drugie jako zawartosc paczki musisz, niestety, sklamac i wpisac cokolwiek, co zwykly Polonus zwykle sle rodzinie do kraju i co nie podlega wys. oplatom celnym oraz - uwaga - zdecydowanie zanizyc jej wartosc.

Ja "przyslalem" sobie wlasnie drogi komputer oraz 21" graficzny, (prawie 30 kg!!!) monitor - jako buty i ksiazki, hi, hi i przywiezli pod same drzwi, wszystko gra i swieci jak nalezy :)

cena: 69 centow za funt (!) z dostawa do domu w Polsce.

powodzenia

co do Incotermsow (DDU delivered duty unpaid, EXW ex works, etc etc) to istotny jest wybor wlasciwych (przy wysylce z USA do Polski raczej EXW Warsaw nie jest mozliwy) ale to sprzedajacy okresla warunki dostawy - jesli klient placi za transport to bedzie po prostu EXW siedziba sprzedajacego (np New York), jesli sprzedajacy placi za transport to juz jest wiecej opcji (ktore zaleza m.in. od rodzaju transportu)

Masz rację pal. Tylko że exp. Warsaw to nie incoterm tylko adnotacja na fakturze. Prawdopodobnie bardziej profesjonalne jest napisanie EXW NY, ale pewnie jest jakiś powód dla którego agencja celna poradziła mi poprosić o taką adnotację jak pisałem wcześniej. Nie wiem. W każdym razie nic nie wymyślam tylko piszę o własnych doświadczeniach.

LOLO, byc moze trafiles na jakiegos upierdliwego urzednika, ale ja sprowadzalem sprzet z USA i Japonii i nikt nie wymagal ode mnie tlumaczenia faktur, ktore nota bene byly bardzo oszczedne i nie miescily sie w tym o czy piszesz. Jesli paczka bedzie szla FedExp to formalnosci zalatwi krajowy przedstawiciel.

 

Zanizanie wartosci lub wpisywanie innej zawartosci przesylki to ryzyko, bo jak sie trafi zle, to domyslam sie, ze moga przywalic podwyzszona oplate - jaka nie wiem, gdyz nie probowalem tak kombinowac.

Jedyne co moge poradzic w przypadku Fedex'u to absolutnie zawsze przysylac to na osobe fizyczna i nigdy na firme. W przypadku wysylki na firme niezbedne beda wypisy firmy przez osobe upowazniona, oraz Euro NIP i szereg innych dokumentow. W zeszlym miesiacu odbieralem przesylke na Wirazowej i pomimo kosztow cla wynoszacych w tym wypadku okolo 100pln, calosc wyniosla okolo 800pln, w czym wliczona byla zasugerowana przez spedycje lapowka dla celnika w celu "przyspieszenia" o wysokosci 200pln.

 

Najlepsza metoda jest tydzien, dwa w stanach, jeden lub kilka parkow narodowych i rownolegle zakupy. Korzystanie ze znajomych jest rownie dobra forma. Witamy w EU - obecnie polaczonej z polska chamska pazernoscia i wzajemnym okradaniem.

Jazz :-)>>>

W moim wypadku towar będzie sprowadzany na osobę fizyczną, nie firmę. Ale warto wiedzieć czego unikać.

 

pawelg>>>

Prawdę mówiąc pocieszyłeś mnie, że w przypadku FedExa jeżeli nie wszystkie to większość formalności spoczywa na ich barkach. W każdym razie dopytam jeszcze sprzedającego w tej materii. A jeżeli chodzi o zaniżanie wartości przesyłki to rozumiem, że ryzyko związane jest z konsekwentnym zmniejszeniem wartości ubezpieczenia. Czy Urząd może mnie ukarać jeżeli przedmiot kupiłem na aukcji internetowej i w związku z tym zapłaciłem za niego mniej? Czy jako wartość celną Urząd powinien zawsze brać cenę nowego urządzenia kupionego w salonie i od tej wartości naliczać cło?

 

Przeglądałem tabele taryf celnych (dzięki "84434811" za link) i znalazłem odpowiednią pozycję: "Zestawy głośnikowe zamontowane w tej samej obudowie" wraz z kodem nomenklatury: 8518229000. Zgodnie z taką kwalifikacją stawka dla krajów trzecich dla kolumn głośnikowych powinna wynosić 4,5% zaś VAT 22%. Coś małe to cło jak na informacje jakie znalazłem w archiwum grupy (21%). Chyba coś umyka mojej uwadze.

Piotrek, kod i stawka (4,5+22) sie zgadzaja - nie jakies tam 21%. Co do zanizania: rzecz jasna w przypadku zaginiecia przesylki (co zdarza sie bardzo rzadko u kurierow typu FedEx i UPS) dostaniesz odpowiednio mniejszy zwrot wartosci towaru. Ja jednak bardziej obawialbym sie ukarania ze strony urzedu celnego za probe oszustwa, bo tak to trzeba nazwac. Oczywiscie nie twierdze, ze ku chwale ojczyzny cudowny jest ten bandycki haracz, ale od strony formalnej dla urzednika bedzie to oszustwo. Jakie moga byc konsekwencje karne tego nie wiem, tzeba by sprawdzic w przepisach.

 

Nie obawialbym sie przewiezienia niewielkich glosnikow w 'kieszeni' lecac ze Stanow, ale poczta to IMO zbyt wielkie ryzyko. Przypuszczam, ze gdyby paczka byla mala, nadana USPS ('panstwowa' poczta) na odbiorce prywatnego i z niska wartoscia, to urzad by sie moze do niej nie przystawil. Ja tak sciagam plyty. Kupowalem np. na Ebay'u wydania MFSL po 100 i wiecej $ i na razie jakios mi sie upieklo i nikt mi nie przywalil cla. Ale powtarzam: male paczki.

Ebay = prywatne aukcje internetowe i nie ma żadnych ceł ani podatków na to co kupisz przez eBay!

Non stop kupuję na eBayu i jeszcze nigdy nie płaciłem ani zadnego cła ani podatku.Wszystko zależy tylko i wyłącznie od tego jak się dogadasz ze sprzedającym.Jak chcesz to płac cła i podatki ale wiedz ,ze nie musisz...tak wiem bla bla bla ,zaraz dziesięciu na mnie najedzie ze to nie możliwe.Czy jak ci ciotka wysyła dzinsy i gumy donalds z USA to płacisz za to cło lub podatek??? Nie ,no więc tak samo nie musisz go płacić kupując cokolwiek przez eBay.Miałem najpierw jedno konto z kilkudziesiecioma pozytywami teraz mam następne z już 31 pozytywów.Ani razu nie zapłaciłem ani cła ani żadnego podatku.Owszem wiele firm sprzedaje na eBayu,ale eBay jest z załozenia do aukcji i towarów prywatnych ,najczęściej używanych i tylko od tego jak się dogadasz zależy czy zapłacisz jakieś dodatkowe koszta poza przesyłką czy nie.

Potrek -> zaniżanie wartości to narzedzie obosieczne. Zapłacisz mniejsze cło, ale jak ci paczka zginie (mniej prawdopodobne jak urzywasz UPS/FedEx, bardziej prowdopodobne jak idzie pocztą) lub zostanie uszkodzona (to UPS i poczta maja niestety takie same osiągnięcia - coś o tym wiem) to dostaniesz tylko tyle ile widnieje w papierach i ani grosza więcej. Generalnie zabawa dla ludzi o mocnych nerwach. Ja po kilku próbach zawsze proszę teraz znajomą stewardesę o przywiezienie zamolotem (ostatnio przywiozła mi całe zawieszenie do auta :-o).

"Don't trust opinion on forums.... every time I bought something based on online opinion and without listening in advance, it ended up being a big disappointment."

oczywiście miało być uŻywasz - rany ...

"Don't trust opinion on forums.... every time I bought something based on online opinion and without listening in advance, it ended up being a big disappointment."

Bartek

mam kolege w Policji Celnej,na dosc wysokim stanowisku, i wiesz co odradzil mi probe przemytu drogich klockow,szczegolnie w formie przesylki.

musisz cos wpisac w rubryce zawartosc.jak masz klocek za 2tys dolarow,to nie wpiszesz 100 dolarow,bo jak powolaja rzeczoznawce to przedmiot przestepstwa przepada ,i jest wszczynana sprawa karno skarbowa.

przy drobnicy OK.

Przeglądałem sobie sieć w poszukiwaniu wskazówek na co zwracać uwage zagranicznemu eksporterowi przy sporządzaniu faktury celnej. Wyszła mi następująca lista:

 

1. Pełny i czytelny podpis

2. Faktura powinna zawierać deklaracje kraju pochodzenia: "The exporter of the products covered by this document declares that, except where otherwise clearly indicated, these products are of preferential origin."

3. Musi być określona waluta w jakiej wymienione są wartości towarów.

4. Faktura musi miec unikalny numer i datę wystawienia.

5. Musi także zawierać informację o tym kto płaci za transport (czyżby chodziło o wspomniane przez "pal55" i "lolo" DDU,EXW itp.?)

6. Pełne, czytelne adresy

7. Brak wpisów o wartości 0.

8. Na fakturze powinien być umieszczony wpis: "Not for resale, Gift" albo "Sample"

9. Wartość ubezpieczenia powinna odpowiadać wartości towarów

 

Może coś dorzucicie do tej listy.

Mam wątpliwości co do formułki "Not for resale, Gift" albo "Sample" w sytuacji jak u mnie czyli kiedy osoba fizyczna kupuję od firmy, a nie innej osoby fizycznej i w sytuacji gdy nie ma mowy o zwolnieniu z cła i VAT'u ze wzgledu chociażby na wartość celną.

Uważacie, że powinienem "pouczyć" o tym wszystkim eksportera?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.