Skocz do zawartości
IGNORED

Magnetofon.


Rekomendowane odpowiedzi

Poszukuję serwisówki do Akai GXC 740D. Może ktoś z Was ma takową ? W necie znalazłem do Akai GXC 760D. Ale wolał bym oryginalną.

I rolki na oś 2,5mm też by się przydały. Te które zamontowałem są jakieś nieforemne, i powodują zniekształcenia :-(

Kasjel

znalazłem taką konwersację ....

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Napisz do gościa (podał email) i poproś o kopię ... może ci wyśle?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kasjel - serwisówka, nie stereo, ale za to w kolorze. ;)))

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Jak coś będzie nie tak, to daj znać na pw.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ke_raj - wielkie dzięki ! Naprawdę nie mam pojęcia, jak udało ci się znaleźć tą serwisówkę. I to tak dobrej jakości ! Miałem problemy z wpisaniem kodu, ale w końcu się udało.

Dzisiaj udało mi się dorobić rolkę przesuwu taśmy do tego Akai GXC 740D. Robię rzeczy, których praktycznie nie powinno się robić. Ale w sytuacji, gdy na E-Bay,u komplet rolek kosztuje 200zł + wysyłka, to trzeba sobie jakoś radzić. Wykorzystałem tą mosiężną rolkę z oryginału, i nałożyłem "oponkę" z nowej rolki. Następnie zmniejszyłem średnicę, do pożądanej. I ostatni szlif wykonałem już na samym decku z założoną rolką. Trwało to długo, ale efekt niemal idealny ! Ustawiłem też skos głowicy. Teraz dzięki serwisówce poprawię parametr "VU.Meter", i to może wystarczy. Bo magnetofon już teraz odtwarza i nagrywa z bardzo dobrą jakością.

ke_raj - wielkie dzięki ! Naprawdę nie mam pojęcia, jak udało ci się znaleźć tą serwisówkę. I to tak dobrej jakości ! Miałem problemy z wpisaniem kodu, ale w końcu się udało.

Dzisiaj udało mi się dorobić rolkę przesuwu taśmy do tego Akai GXC 740D. Robię rzeczy, których praktycznie nie powinno się robić. Ale w sytuacji, gdy na E-Bay,u komplet rolek kosztuje 200zł + wysyłka, to trzeba sobie jakoś radzić. Wykorzystałem tą mosiężną rolkę z oryginału, i nałożyłem "oponkę" z nowej rolki. Następnie zmniejszyłem średnicę, do pożądanej. I ostatni szlif wykonałem już na samym decku z założoną rolką. Trwało to długo, ale efekt niemal idealny ! Ustawiłem też skos głowicy. Teraz dzięki serwisówce poprawię parametr "VU.Meter", i to może wystarczy. Bo magnetofon już teraz odtwarza i nagrywa z bardzo dobrą jakością.

 

Witam!

 

Kasjel w jakim formacie jest ta serwisówka i jakim programem ją otworzyłeś?

Pobrałem ten plik i jest bez żadnego rozszerzenia.

Znalazłem :) wystarczy dopisać .pdf i się pięknie otwiera.

Edytowane przez SirJack7

Kasjel - ten, kto śledzi ten temat wie, że nie takich rzeczy dokonałeś w kwestii przywrócenia do życia magnetofonów i tu mój wielki szacunek. A że mogłem pomóc, tym bardziej się cieszę.

 

SirJack7 - ona właśnie jest w pdf-ie, u mnie normalnie się otworzyło. Może u Ciebie w kompie program do tego typu plików nie rozpoznaje ich automatycznie i stąd konieczność wskazania rozszerzenia. ;)

Kasjel - ten, kto śledzi ten temat wie, że nie takich rzeczy dokonałeś w kwestii przywrócenia do życia magnetofonów i tu mój wielki szacunek. A że mogłem pomóc, tym bardziej się cieszę.

 

SirJack7 - ona właśnie jest w pdf-ie, u mnie normalnie się otworzyło. Może u Ciebie w kompie program do tego typu plików nie rozpoznaje ich automatycznie i stąd konieczność wskazania rozszerzenia. ;)

Nawet nie wiesz, jak poprawiłeś mi humor tą serwisówką ! Sam sobie też poprawiłem, dorabiając tą rolkę. Uwielbiam takie chwile ! :-)))

 

Kto potrzebuje demagnetyzer, niech sprawdzi w "pozostałych" wiadomo gdzie. Cena w miarę przystępna.

Juz kiedys na tym forum ktos robil zagadki-co to za deck?-pozwole sobie wrocic do tego.Czy ktos z forumowiczow zna ten model?[na foto ten gorny] Jest w bardzo dobrym stanie zewnetrznym, w srodku tez.Jest na chodzie i fajnie gra prawie jak CT-F850, sa 2usterki-ciezko otwierajaca sie kieszen i trzeszczacy potencjometr od sluchawek ale z tym sobie poradze-mam nadzieje.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

.....

Wczoraj złożyłem zamówienie w "BAJAN,ie". I dziś już dostałem maila z informacją o skompletowaniu zamówionych elementów. Tak że jeśli potrzebujecie tanich i bardzo dobrych silniczków "Sankyo" i innych, lub pasków napędowych płaskich to bierzcie :-)

Tak ostatnio stwierdziłem ;-) że w moim trzy głowicowym N5846 brakuje podczas nagrywania odsłuchu tegoż nagrania,

jaki więc cel użycia w tym modelu trzech głowic?Jakość zapisu i odtwarzania?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Witajcie małoszpulkowcy !

 

Właśnie do mojej kolekcji dołączyły dwa decki: Kenwood KX-5030 (przez przypadek, za cenę dobrego piwa), oraz Onkyo Integra 2066.

W Kenwood'zie do wymiany jest pasek, był już tak rozciągnięty, że prawie nie obracał koła pasowego. Ma on ok. 75 mm średnicy i jest płaski (ok. 5 mm szerokości). W związku z tym mam pytanie: jak dobieracie długość nowego paska ? Tak naprawdę pomiar średnicy jest pewnie obarczony dużym błędem i czy dobrym wyjściem będzie zakup kilku pasków o średnicy zbliżonej do tej zmierzonej i założenie tego najbardziej optymalnego ?

Czy to będzie coś w tym rodzaju:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

W Onkyo 2066 do regulacji będą poziomy zarówno zapisu jak i odczytu. Dodatkowo ma problem z przewijaniem w obie strony. Zauważyłem, że włączając przewijanie i przytrzymując palcami element obracający szpulkę w kasecie mogę go zatrzymać bez żadnego oporu. Czy jest tam jakieś sprzęgło i czy można spróbować to jakoś zdemontować i naprawić ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Bingo Radmar.Dopiero przedwczoraj dowiedzialem sie ze BASF produkowal w latach 70tych decki i zestawy hi-fi stad moje zdziwinie tym magnetofonem.

W moim przekonaniu magnetofony BASFa jak też SABY (być może nie wszystkie) oparte były o mechanikę i elektronikę pochodzącą od JVC. Podobieństwo mechanizmów i innych rozwiązań (np. przełączniki hebelkowe) jest uderzające. Wskazuje na to także użycie nazwy głowic SA - Sen Alloy, a była to marka zastrzeżona firmy JVC. Poza tym magnetofony BASFa i SABY miały nietypowo przycisk EJECT po prawej stronie kieszeni, jak JVC.

Co prawda magnetofony JVC miały kieszeń po prawej stronie, ale co to za problem przeprojektować ramę tak, by możliwe było odwrotne ustawienie?

W Onkyo 2066 do regulacji będą poziomy zarówno zapisu jak i odczytu. Dodatkowo ma problem z przewijaniem w obie strony. Zauważyłem, że włączając przewijanie i przytrzymując palcami element obracający szpulkę w kasecie mogę go zatrzymać bez żadnego oporu. Czy jest tam jakieś sprzęgło i czy można spróbować to jakoś zdemontować i naprawić ?

Ten mechanizm ma "kółko skaczące" idler, osadzone na dźwigni na osi silnika napędu szpulek i dociskane do prawej bądź lewej szpulki zależnie od kierunku obrotów silnika dowijania/przewijania.

Po pierwsze, siła docisku może być zbyt mała bo sprzęgło odpowiedzialne za dosuwanie koła do prawej bądź lewej rolki ma za duży poślizg. Może uda się zwiększyć docisk sprzęgła?

Po drugie, oponka idlera może się ślizgać po bieżni prawej i lewej szpulki bo guma oponki stwardniała i/lub wyślizgała się. Podobno same oponki można wymienić, i ktoś na forum robił to w tym albo podobnym magnetofonie.

Musisz dobrać się do mechanizmu i to sprawdzić. Być może możliwe jest wyjęcie płytki osłaniającej mechanizm od strony kieszeni kasety bez wyjmowania całego mechanizmu.

 

Ja sam w wersji tego mechanizmu zastosowanej w magnetofonie Kenwood KX-880SR wymieniłem cały zespół przewijania/dowijania na nowszą wersję z przekładnią zębatą, pozyskaną z nowszego, uszkodzonego modelu KX-880D. Przekładka była zupełnie bezproblemowa, części pasowały - tylko trzeba było wyjąć i trochę rozmontować mechanizm. Ale podobno można sobie poradzić i bez wymiany tego zespołu, wymieniając oponę idlera i oczyszczając i zapewne zwiększając docisk sprzęgła odpowiedzialnego za dosuwanie idlera w prawo bądź w lewo.

 

Mechanizmy te w różnych wersjach były też stosowane przez Nakamichi w tańszych modelach BX i CR, i podobno Nakamichi prowadziło akcję wymiany starszych przekładni ciernych na nowsze zębate, ze względu na notoryczny problem ze ślizganiem się tych przekładni w starszej wersji ciernej.

Tak ostatnio stwierdziłem ;-) że w moim trzy głowicowym N5846 brakuje podczas nagrywania odsłuchu tegoż nagrania,

jaki więc cel użycia w tym modelu trzech głowic?Jakość zapisu i odtwarzania?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ja miałem kiedyś Kenwooda KX 800, który również nie posiadał funkcji "Monitor" chć był trójgłowicowy. Miał za to regulację zewnętrzną "bias".

Z drugiej strony np. Akai GX-F80 którego również posiadałem, miał funkcję "Monitor" ale nie posiadał zwenętrznej regulacji "bias". Nawet tak "wypasione" modele Akai jak GXC 750D lub GXC 760D nie mają zewnętrznej regulacji prądu podkładu. Nie wiem dlaczego tak robiono. Podobno głowica nagrywająca ma szerszą szczelinę, co poprawia jakość zapisu. Dlatego już sam fakt rozdzielenia funkcji zapis/odczyt na dwie osobne głowice w założeniu poprawia jakość dźwięku. Ale czy to był aż tak wielki problem, by umieścić regulację "bias" na zewnątrz w Akai GX-F 80 lub GXC 750D ??? Jaką logiką kierował się producent ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Bastech, do idlera dostaniesz się bez problemu od strony kieszeni kasety - wewnątrz w górnych rogach dwie małe śrubki. Po odkręceniu spokojnie wyjmiesz osłonkę. Co do poziomów, to w moim TA-2066 mam ten sam problem, ale na razie w nim nie grzebałem. Odczyt jest dobry, ale przy zapisie na obu kanałach (równo) ma dużo niższy poziom nagrania, niż pierwotnie ustawiony. Jeśli będziesz coś robił w tym temacie i chciał podzielić się doświadczeniem, daj znać - zdopingujesz mnie do naprawy. ;)

Ja miałem kiedyś Kenwooda KX 800, który również nie posiadał funkcji "Monitor" chć był trójgłowicowy. Miał za to regulację zewnętrzną "bias".

Z drugiej strony np. Akai GX-F80 którego również posiadałem, miał funkcję "Monitor" ale nie posiadał zwenętrznej regulacji "bias". Nawet tak "wypasione" modele Akai jak GXC 750D lub GXC 760D nie mają zewnętrznej regulacji prądu podkładu. Nie wiem dlaczego tak robiono. Podobno głowica nagrywająca ma szerszą szczelinę, co poprawia jakość zapisu. Dlatego już sam fakt rozdzielenia funkcji zapis/odczyt na dwie osobne głowice w założeniu poprawia jakość dźwięku. Ale czy to był aż tak wielki problem, by umieścić regulację "bias" na zewnątrz w Akai GX-F 80 lub GXC 750D ??? Jaką logiką kierował się producent ?

 

AKAI produkował na rynek japoński modele trzygłowicowych decków, ale różniące się własnie obecnością regulacji BIAS. W serwisówce do mojego AKAI GX-M50 znalazłem właśnie taką informację. Skąd taki pomysł producenta? Myślę, że być może w tych czasach po prostu regulacja BIAS była dopiero nowością? Swoją drogą mój AKAI na taśmach średniej klasy nie wymaga kalibracji, nagrywa i odtwarza bardzo ładnie, więc aż tak bardzo mi jej nie brakuje.

Tak ostatnio stwierdziłem ;-) że w moim trzy głowicowym N5846 brakuje podczas nagrywania odsłuchu tegoż nagrania,

jaki więc cel użycia w tym modelu trzech głowic?Jakość zapisu i odtwarzania?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Tak, zapewne chodziło o poprawę jakości zapisu i odczytu poprzez zastosowanie głowic o różnej szerokości szczelin (szczelina głowicy zapisującej powinna być szersza, jak napisał Kasjel; głowica uniwersalna jest kompromisem), ale bez zwiększania kosztu magnetofonu poprzez praktycznie zdublowanie całej elektroniki, co jest konieczne w przypadku "prawdziwego" magnetofonu trójgłowicowego z monitorem. W magnetofonie dwugłowicowym te same elementy elektroniczne są wykorzystywane przy zapisie i odczycie, tylko ich funkcje są odpowiednio przełączane. W magnetofonie trójgłowicowym z monitorem konieczne jest stosowanie oddzielnych torów zapisu i odczytu, zdolnych funkcjonować jednocześnie i równolegle. To oczywiście zwiększa koszt, a szczególnie konieczność zdublowania układów redukcji szumu, które były obciążone wysoką opłatą licencyjną.

 

Chyba dlatego właśnie na przełomie lat 70-tych i 80-tych powstało trochę "oszczędnościowych" magnetofonów trójgłowicowych, które miały dać zalety dźwiękowe trzech głowic kosztem wygody obsługi w postaci podsłuchu zapisywanego dźwięku. Widziałem parę takich magnetofonów na zdjęciach, właśnie chyba wspomniany Kenwood, ale także na pewno takie modele produkowało Nakamichi.

 

Wydaje mi się też, że niektórzy producenci zastosowali rozwiązanie pośrednie - nie pozbawili magnetofonów możliwości podsłuchu, ale dla oszczędności zastosowali tylko jeden zestaw układów Dolby, które w czasie zapisu oczywiście kodowały sygnał, więc sygnał monitowany z taśmy nie był dekodowany. Takim magnetofonem jest chyba Dual C-824.

Być może dlatego producenci "prawdziwych" trójgłowicowych magnetofonów w latach 70-tych i 80-tych umieszczali pod logo "Dolby" napis "Double Dolby System", by podkreślić, że ten model nie jest "oszczędnościowy".

 

Akai natomiast wymyśliło rozwiązanie bardzo podobne do magnetofonów trójgłowicowych bez Monitora - głowice GX stosowane w modelach dwugłowicowych (np. GX-A5 i A5X) miały dwie szczeliny, oddzielnie dla zapisu i odczytu, co dawało osiągi (pasmo, odstęp od szumu) na równi z magnetofonami trójgłowicowymi. Głowica wygląda jak zwykła uniwersalna, tylko dochodzi do niej "za dużo" kabli... ;-)

 

A co do oszczędności na układach redukcji szumów... Pioneer w swoich najtańszych modelach trójgłowicowych (CT-S540S, 550S), na pewno dla oszczędności, zrezygnował ze zdublowania układu Dolby S. W czasie zapisu z Dolby S układy zajęte są oczywiście kodowaniem sygnału i nie mogą go jednocześnie dekodować, dlatego przy monitorowaniu sygnał z taśmy dekodowany jest przez układ Dolby B, co jest nawet sygnalizowane na wyświetlaczu (i uczciwie opisane w instrukcji) - B i S są na tyle kompatybilne ze sobą, że taśmę nagraną w S można odczytywać poprzez B (i takie podobno w ogóle było założenie firmy Dolby).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Do tych ciekawostek dołączę jeszcze jedną.

 

Telefunken w swoich magnetofonach (na pewno w TC450M) stosował układ Dolby B przeznaczony tylko do odczytu kaset, nagranych w tym systemie - przy nagrywaniu nie działał, bo do tego był przeznaczony własny układ Telefunkena, czyli High Com, uważany przez nich za najlepszy, więc po co komu nagrywanie z Dolby B?. Nawet logo przy przełączniku to tylko jedno "D", zamiast podwójnego :-)

No więc była to poprostu najzwyklejsza reklama własnego systemu redukcji szumów :-)

A tak przy okazji...co powiecie na temat tego systemu "High Com" ? Ja mam tyle magnetofonów, ale wszystkie mają różne odmiany "Dolby System". Tylko jeden mam z DBX. I nie słyszałem nigdy muzyki nagranej w systemie "High Com" lub "Adress" Toshiby.

Oj Panowie chyba popełniłem gafę i (prawdopodobnie) nie doceniłem mojego N5846..:-)

A to dlatego, że deck stoi ładnie ustawiony i podłączony na mojej "szafce" na sprzęty,

i za niego często nie zaglądam...bo dobrze gra i nagrywa:-)

 

Deck ma z tyłu gniazdo "DIN" z napisem "monitor" - rozumiem , że to to czego szukam :-), tylko jak to podłączyć do wzmacniacza?

Do tych ciekawostek dołączę jeszcze jedną.

 

Telefunken w swoich magnetofonach (na pewno w TC450M) stosował układ Dolby B przeznaczony tylko do odczytu kaset, nagranych w tym systemie - przy nagrywaniu nie działał, bo do tego był przeznaczony własny układ Telefunkena, czyli High Com, uważany przez nich za najlepszy, więc po co komu nagrywanie z Dolby B?. Nawet logo przy przełączniku to tylko jedno "D", zamiast podwójnego :-)

Było więcej takich magnetofonów z układem HighCom, np. Uher CG343/344. Były one właściwie identyczne, z jedną różnicą: 343 miał tylko Dolby NR (czyli Dolby B; wtedy jeszcze nie nazywano tego B, bo nie było C), natomiast 344 miał HighCom i D.NR, działający tylko przy odczycie i służący do dekodowania kaset nagranych z Dolby. Oczywiście nie mogli tego nazwać "Dolby" i użyć tego znaku, bo wtedy musieliby zapłacić za licencję. Układ zapewne był wystarczająco kompatybilny by zapewnić w miarę dobre odtwarzanie bez naruszania patentów Dolby.

HighCom dawał znacznie lepszą redukcję szumów niż Dolby (B), ale dość silna kompresja sygnału powodowała podobno zniekształcenia. Kiedyś słuchałem jakichś nagrań z HighComem i na pewno dobrze sobie radził z szumem, a tych zniekształceń jakoś nie słyszałem, ale mimo promowania przez niemieckich wytwórców układ się nie przyjął.

Oj Panowie chyba popełniłem gafę i (prawdopodobnie) nie doceniłem mojego N5846..:-)

A to dlatego, że deck stoi ładnie ustawiony i podłączony na mojej "szafce" na sprzęty,

i za niego często nie zaglądam...bo dobrze gra i nagrywa:-)

 

Deck ma z tyłu gniazdo "DIN" z napisem "monitor" - rozumiem , że to to czego szukam :-), tylko jak to podłączyć do wzmacniacza?

To był głupi pomysł stosowany przez takie firmy jak Dual, Uher, Grundig. Do takich decków były produkowane wzmacniacze z gniazdem "monitor". Do zwykłego wzmaka też można podłączyć, ale zajmując drugie gniazdo "tape".

Kasjel - a złącza są standardowo w tym dinie jak w zwykłym stereo?

Czy mogę go podłączyć bezpiecznie do gniazda tape in/out we wzmacniaczu kablem dinowym 5-cio bolcowym?

 

Dodam, że magnetofon rewelacyjnie "wykorzystuje" nawet zwykłe TDK "D", nie wspominając o chromach czy metalu :-)

Kasjel - a złącza są standardowo w tym dinie jak w zwykłym stereo?

Czy mogę go podłączyć bezpiecznie do gniazda tape in/out we wzmacniaczu kablem dinowym 5-cio bolcowym?

 

Dodam, że magnetofon rewelacyjnie "wykorzystuje" nawet zwykłe TDK "D", nie wspominając o chromach czy metalu :-)

Tam poprostu sygnał z podsłuchu biegnie poprzez osobne gniazdo "DIN" i tyle....

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.