Skocz do zawartości
IGNORED

Magnetofon.


Rekomendowane odpowiedzi

Gość discomaniac71

(Konto usunięte)

Nie można też nie wymienić w tym zestawieniu magnetofonów Technicsa z ostatniej serii z systemem ATC (Auto Tape Calibration), choć nie zbierał on najlepszych opinii według niektórych użytkowników.

 

ATC jest dość późnym układem dlatego go nie wymieniłem. Poza tym magnetofony w których był stosowany nie były dobrze oceniane.

No właśnie o taki z guziczkiem;-)

 

Tutaj masz guziczek Auto Tape Tuning:

yamahadeck3.jpg

 

o skąd masz zdjęcie mojej ukochanej 930 RS:) ? oczywiście wężykiem:) nie pamiętałem jak się ta funkcja dokładnie nazywa, to już ten wiek:) ale o to mi choziło.... nie jest to idealny system, ale po jego włączeniu odpowiedź z nagranej kasety nie różni się od sygnały zadanego, bez użycia, bywa różnie, ale to już pisałem..

Edytowane przez Maciej Bieliński

odszedł Stefan Kudelski

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie myśl. Jeśli już pomyślałeś, to nie mów. Jeśli już powiedziałeś, to nie pisz. Jeśli już napisałeś, to nie podpisuj. Jeśli podpisałeś, to się nie dziw!

Gość discomaniac71

(Konto usunięte)

 

http://www.nagra.com/cms/Death-of-Mr-Stefan-Kudelski.html

 

Mam nadzieję, że śp Pan Zbigniew Korwin znajdzie kompana do długich rozmów. Gdziekolwiek oboje teraz już są. :(

 

Zawsze będziemy o Nim pamiętać. Niech spoczywa w pokoju. RIP.

nie jestem specem w tej dziedzinie, u mnie sprawdza się tak sobie, zależy od producenta i taśmy. Na jednych lepiej na innych gorzej, a najgorzej na BASF.... to moje spostrzeżenia .... najlepiej na Sony wszelkiego rodzaju i TDK....

Och, są jeszcze przecież liczne dwugłowicowe (w tym dwukasetowe) magnetofony Sony z autokalibracją (i nazywa się to po prostu Auto Cal), jest Akai DX49 (nie pamiętam nazwy firmowej), były też starsze Akai z autokalibracją z początku lat 80-tych, są ze dwa dwugłowicowe modele Onkyo z Dolby S (6310 i 6511), gdzie nazywa się to Auto Accubias, choć przypuszczam, że czułość (poziom) też ustawia automatycznie, we wspomnianych nowych Fisherach nazywa się to Auto Tun, jest jeszcze Denon DRM-650S i jego wersja pod marką Marantz SD-57. Na pewno każdy dwugłowicowy (także dwukasetowy) magnetofon z Dolby S był wyposażony w autokalibrację ustawiającą co najmniej bias i czułość taśmy, bo taki był wymóg firmy Dolby.

Dla ścisłości, u Onkyo Accubias oznaczał ręczną regulację prądu podkładu. Automatyczna regulacja to Auto Accubias, przy czym modele takie, jak TA-2070, 2900 i 2570 miały Auto Accubias, ale ręczną regulację czułości (z generatorem). Dopiero późny 6711 był jedynym trzygłowicowcem Onkyo, w którym Auto Accubias automatycznie ustawiał także czułość taśmy (tak jak w tych dwugłowicowcach wspomnianych wyżej).

 

Przede wszystkim, mam wrażenie, że o systemach autokalibracji można by było napisać co najmniej serię artykułów albo i nawet niewielką książkę, tak wiele różnych rozwiązań stosowano.

Co więcej, trzeba pamiętać, że to samo rozwiązanie jednej firmy, stosowane pod tą samą nazwą w różnych modelach, wcale niekoniecznie działało tak samo! Np. ATC Techniksa w niektórych modelach ustawiało EQ w jednym paśmie, a w nowszych - w dwóch pasmach częstotliwości, o ile mogłem się zorientować z instrukcji.

Podobnie jest z Pioneerem - Super Auto BLE w różnych modelach działało zupełnie inaczej.

I fakt, kiedyś zbierałem na ten temat informacje, bo mnie to interesowało, ale nigdy ich nie zamknąłem w jakimś "opracowaniu", a teraz nie bardzo mam czas i siłę pisać coś takiego.

 

Jeśli chodzi o źródła informacji, to nie jest z tym najlepiej. Niektóre firmy o swojej autokalibracji pisały więcej w prospektach niż w instrukcjach (np. Yamaha), choć nadal były to informacje bardzo skąpe - np. z trudem można się dowiedzieć, że KX-930 to była pierwsza Yamaha w której autokalibracja ustawiała też czułość taśmy a nie tylko Bias. W prospektach nazywano to jakoś "Alpha-orbit", czy jakoś tak.

Praktycznie żadnych informacji o Auto Biasie ani ATCS nie można wycisnąć z instrukcji ani materiałów reklamowych Kenwooda - wiadomo tylko, że trzeba nacisnąć guzik. (discomaniak, co z tą instrukcją do 9010? ;-) ).

Dość dobrze działanie autokalibracji opisywał Technics i Pioneer w instrukcjach - na tyle, żeby sobie wyrobić zdanie o potencjalnej skuteczności i ewentualnych słabościach systemu.

 

A w ogóle, to piękną lekturą są instrukcje magnetofonów z przełomu lat 70-tych i 80-tych - w nich szczegółowo opisywano działanie układów redukcji szumów, pisano, co to jest taśma metalowa i dlaczego, itd., a jeśli magnetofon był wyposażony w jakieś dodatkowe bajery, też było to dość dokładnie opisywane. I z takich starych instrukcji można dowiedzieć się o algorytmach działania np. systemu DATA w Aiwach AD-F990 i 770, czy BEST JVC w modelach DD-9 i KD-A66 - są tam dokładnie opisane metody ich działania, algorytmy, podane są częstotliwości sygnałów testowych, itd.

Późniejsze instrukcje zrobiły się obrazkowe (dla tych, którym czytanie sprawia kłopot), a opis autokalibracji sprowadza się do: "przed nagraniem naciśnij guzik".

 

Generalnie rzecz biorąc, pomysłów na autokalibrację było niemal tyle, co modeli magnetofonów, a na pewno więcej, niż producentów, bo ten sam producent w różnych modelach i różnych okresach mógł stosować inaczej działające systemy. Oczywiście wszystkie one działają na zasadzie zapisywania na taśmie sygnałów testowych o określonych częstotliwościach i porównywaniu sygnału podanego z sygnałem faktycznie zapisanym. W magnetofonie trzygłowicowym może się to odbyć w jednym przebiegu taśmy, w czasie rzeczywistym; w magnetofonie dwugłowicowym wymaga to cofnięcia taśmy po nagraniu sygnału testowego, i odczytania go. Jeśli układ ustawia trzy parametry, taśma jest cofana kilkakrotnie.

Poszczególne układy różnią się ilością regulowanych parametrów - tylko Bias, Bias i Level, Bias. Level i EQ, a w niektórych modelach - EQ w kilku pasmach częstotliwości. Poszczególne rozwiązania różnią się kolejnością ustawiania tych parametrów i podawanymi z generatorów częstotliwościami sygnałów testowych. Np. prąd podkładu zwykle ustawiany jest tak, by uzyskać jednakowy poziom przy dwóch różnych częstotliwościach. Dolna częstotliwość przeważnie wynosi 400 albo 315 Hz, ale górna może być bardzo różna, i wynosić 8 kHz (to, moim zdaniem, za mało), 10 kHz, 12,5 a nawet 15 kHz. Te różnice pomiędzy tymi częstotliwościami mogą, moim zdaniem, dawać bardzo różne wyniki (jeśli chodzi o skuteczność kalibracji), zwłaszcza na taśmach o naturalnie bardzo nierównomiernej charakterystyce częstotliwościowej. Jeśli dana taśma ma "górkę" albo "dołek" akurat przy częstotliwości generatora, wtedy kalibracja taśmy może być mocno błędna.

Co więcej, sama regulacja Biasu i poziomu (czułości) nie pomoże na taką taśmę o nierównej charakterystyce - takiej taśmie przyda się też kalibracja EQ, i to najlepiej przynajmniej w dwóch pasmach, Mid i High.

 

Jak wyczytałem w różnych materiałach, różne systemy różnie też reagują w przypadku problemu z kalibracją, np. gdy parametry taśmy tak bardzo odbiegają od normy, że przekracza to możliwy zakres regulacji. W przypadku niektórych systemów (jeśli dobrze pamiętam - DATA i BEST) system próbuje ustawić najlepsze parametry jakie się da, i pozostawia wartości skrajne, nawet jeśli nie są wystarczające. Wtedy magnetofon jest skalibrowany najlepiej jak się dało, choć nadal nieoptymalnie. Jeśli dobrze pamiętam, DATA Aiwy sygnalizuje to niezapaleniem się pewnych diod, albo diody te świecą ciemniej - co jest sygnałem, że magnetofon próbował i ustawił to, co się dało.

Ale, jak mi się wydaje, inne systemy w takiej sytuacji jedynie sygnalizują błąd i powracają do ustawień wyjściowych, normalnych, (myślę, że tak np. robi ATC Techniksa), a więc a takim przypadku taka "odjechana" taśma nie będzie skalibrowana "najlepiej jak się dało", tylko w ogóle nie będzie skalibrowana, a magnetofon będzie pracował przy ustawieniach standardowych, co jest, jak sądzę, rozwiązaniem trochę bezsensownym.

 

Dwa różne sposoby działania Super Auto BLE w różnych modelach Pioneera - na fragmencie z instrukcji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

discomaniac71 - do swojej listy systemów auto kalibracji dodaj jeszcze ATRS firmy Hitachi. Kalibrowanie następuje za pomocą trzech sygnałów testowych 1kHz 7kHz oraz 15kHz.

Edytowane przez Kasjel
Gość discomaniac71

(Konto usunięte)

discomaniac71 - do swojej listy systemów auto kalibracji dodaj jeszcze ATRS firmy Hitachi. Kalibrowanie następuje za pomocą trzech sygnałów testowych 1kHz 7kHz oraz 15kHz.

 

Jak wrażenia ze stosowania tego systemu?

Jak wrażenia ze stosowania tego systemu?

Mam Hitachi D 1100M oraz D 3300M z tym systemem. Powiem krótko....nie jestem zadowolony z brzmienia tych decków, więc i na temat ich systemów auto kalibracji nie ma sensu mówić. Kiedyś chwaliłem D 3300M, ale to do czasu gdy kupiłem inne magnetofony. Nie koniecznie z trzema głowicami i systemem auto-kalibracji.

Jeden z lepszych ręcznych układów kalibracji z jakimi się spotkałem. TEAC

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zdecydowanie lepiej. 6030/8030 jakoś na mnie wrażenia nie robią.

 

Z-ka wydaje z siebie nieprawdopodobnie soczysty dźwięk, tak najlepiej chyba go określić. Bardzo dobry magnetofon. Trudno się czegokolwiek przyczepić, nawet dbx jest strawny, jeśli ktoś lubi redukcje szumów.

Panowie......moja opinia o systemie autokalibracji, może być obarczony dużym błędem. Nigdy nie przeprowadziłem demagnetyzacji głowic......

Pytanie może być np takie : co nam przeszkodzi dobrze skalibrować taśmę w kasecie?

np:

Błąd azymutu głowicy !

Jest sprawą jasną że wtedy nie jest możliwe dobre skalibrowanie taśmy .

Kiedyś czytałem i zastanawiałem się po jakiego komuś potrzebna jest w magnetofonie regulacja azymutu głowicy odtwarzającej ???

Możecie mi uwierzyć że dobre ustawienie 3014/A czy serii 900 jest bardzo skomplikowanym procesem .

Najważniejszym czynnikiem który gwarantuje nam sukces w auto czy ręcznej kalibracji jest zgodność azymutu głowic REC-PB

Pomijam rzeczy oczywiste - czystość toru itp.

 

Ostatnio sporo czasu poświeciłem Nakamichi CR-7 wersje różnią się między sobą w zależności od nr jak i rynku przeznaczenia nawet drobnymi elementami konstrukcji.

Ale do rzeczy To co najlepsze jest w tym magnetofonie to auto-kalibracja komputer pierwsze co robi to daje polecenie mechanice aby wyrównała azymut głowicy odtwarzającej znakomite

Przy Tandbergu początkowo spędzałem ponad godzinę aby wszystko było ok owszem rezultat delektował moje uszy :)

 

Przy Nakamichi CR-7 wystarczy kilka prób by dojść bez wysiłku do znakomitych rezultatów

 

Polecam to przeczytać wszystko jest bardzo dobrze wytłumaczone

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

audiomagia.blogspot.com

Bardzo rozbudowaną ręczną kalibrację posiada Optonica RT 9100. Niestety dostęp do potencjometrów jest kiepski, bo są one umieszczone w prawym boku magnetofonu. W panelu przednim jest w prawdzie regulacja prądu podkładu i regulacja "level" czyli dostrajanie decka do czułości danej taśmy, ale są to regulatory wspólne dla obu kanałów. W dodatku moja Optonica RT 9100 stoi w takim miejscu, że w ogóle trudno mi się dostać do jej prawego boku no i du.....a :-)

.. Na pewno każdy dwugłowicowy (także dwukasetowy) magnetofon z Dolby S był wyposażony w autokalibrację ustawiającą co najmniej bias i czułość taśmy, bo taki był wymóg firmy Dolby. ...

 

 

Nie mogę się zgodzić z tą częścią Twojej wypowiedzi, ponieważ to nie był wymóg firmy Dolby Laboratories. Wymogiem było tylko utrzymanie bardzo wysokich parametrów dźwięku oraz pracy mechanizmu. W rezultacie, na początku stosowania dolby S, układ ten miały tylko najwyższe modele.

 

Przykładem dwugłowicówki z ręczną kalibracją jest H/K TD-4600.

Licencjonowanie Dolby S to była ciekawa sprawa, producenci musieli dostarczać do laboratorium dolby prototypy magnetofonów, które starały się o posiadanie Dolby S.

 

Ponadto były pewne założenia a priori:

 

Wysokie pasmo przenoszenia

Bardziej restrykcyjna tolerancja parametrów

Nowy standard regulujący sposób ustawienia wysokości głowicy

Zwiększony margines tolerancji na przeciążenie elektroniki magnetofonu sygnałem

Zredukowane drżenie i kołysanie dźwięku

Nowy standart ustawienia skosu głowicy

Gdy Dolby S było nowością i pojawiły się pierwsze Pioneery z tym systemem, czytałem ich opis/test w jakimś polskim czasopiśmie audio, i wspominano tam, że jednym z licznych wymogów stawianych producentom magnetofonów przez Dolby Laboratories, poza ogólnymi wyśrubowanymi parametrami, było wyposażenie magnetofonu w układ kalibracji taśmy, albo automatyczny, albo ręczny z generatorami. Dlatego niemal wszystkie magnetofony dwugłowicowe z Dolby S miały autokalibrację, a magnetofony trzygłowicowe - albo autokalibrację, albo ręczną z generatorami.

 

Przyznaję, nie wiedziałem o tym HK TD-4600, ale z informacji, które znalazłem "na szybko" wynika, że miał on generatory sygnału do kalibracji. Muszę znaleźć jego instrukcję i poczytać, jak to było rozwiązane, bo magnetofony dwugłowicowe z kalibracją i generatorami należały do absolutnej rzadkości - było ich wyjątkowo niewiele.

Edytowane przez MaciejLK

Zgadza się, 4600 ma generatory sygnału do kalibracji. To całkiem cwany układ, bo najpierw nagrywasz ten sygnał na taśmę, a później puszczając go regulujesz parametry bias i czułość taśmy. Sprytna rzecz i bardzo dobrze się sprawdza.

W ogóle dziwię się, że praktycznie nie ma zainteresowania tymi H/K, bo to bardzo dobry i wysoki model, mimo że dwugłowicowy. Praktycznie nie ustępuje 4800-tce i kosztował jako nowy 2000DM. Napomknę tylko, że często wychodził zwycięsko z pojedynków z najwyższymi Pioneerami i TEAC. Ale u nas są praktycznie nieznane bądź pomijane.

Znalazłem, poczytałem... Cóż, nie jest to szczególnie wygodne, bo wymaga nagrywania sygnałów testowych metodą prób i błędów, ale to lepsze niż nic.

W pewnym sensie podobne rozwiązanie zastosowano w dwugłowicowych Kenwoodach KX-880G/D/HX, które wyposażono w ręczne regulatory biasu i kalibracji poziomu, tylko sygnał testowy trzeba podać z zewnątrz.

Wydaje mi się, że rozwiązanie podobne do tego w HK TD-4600 zastosowano w dwugłowicowym Sony TC-RX80, który też ma generator sygnału i regulatory - czy ktoś ma może ten magnetofon? (zdjęcia zapożyczone wiadomo skąd). Kiedyś OMC go nie kupiłem i do dziś żałuję - to jeden z niewielu (poza paroma modelami JVC) magnetofonów z analizatorem spektralnym.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-16389-0-68445700-1359570029_thumb.jpg

post-16389-0-03317300-1359570239_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez MaciejLK

Znalazłem, poczytałem... Cóż, nie jest to szczególnie wygodne, bo wymaga nagrywania sygnałów testowych metodą prób i błędów, ale to lepsze niż nic.

W pewnym sensie podobne rozwiązanie zastosowano w dwugłowicowych Kenwoodach KX-880G/D/HX, które wyposażono w ręczne regulatory biasu i kalibracji poziomu, tylko sygnał testowy trzeba podać z zewnątrz.

Wydaje mi się, że rozwiązanie podobne do tego w HK TD-4600 zastosowano w dwugłowicowym Sony TC-RX80, który też ma generator sygnału i regulatory - czy ktoś ma może ten magnetofon? (zdjęcia zapożyczone wiadomo skąd). Kiedyś OMC go nie kupiłem i do dziś żałuję - to jeden z niewielu (poza paroma modelami JVC) magnetofonów z analizatorem spektralnym.

Widzę , że Pan ma pojęcie o magnetofonach. Krótkie pytanie i o taką odpowiedź proszę. Gdzieś na strychu poniewiera się (w pudle i styropianach - a jakże) - Technics , bodajże zx 245. Stan - znakomity , o ile pamiętam. Wnieść na półkę , czy wyrzucić w pierony ?

Widzę , że Pan ma pojęcie o magnetofonach. Krótkie pytanie i o taką odpowiedź proszę. Gdzieś na strychu poniewiera się (w pudle i styropianach - a jakże) - Technics , bodajże zx 245. Stan - znakomity , o ile pamiętam. Wnieść na półkę , czy wyrzucić w pierony ?

Tam zaraz w pierony, jak wyrzucać, to na konkretny adres, mogę podać swój :)

Jeśli już, to pewnie RS-M245X, jeśli cyferki się zgadzają (dobrze byłoby dokładnie sprawdzić). To, że kiedyś był sprawny, niestety nie świadczy o tym, że nadal tak jest - nawet gdy magnetofon stoi przez lata nieużywany w pudełku, guma parcieje albo rozłazi się, tworzywa kruszeją, kondensatory elektrolityczne wysychają, styki śniedzieją, itd. Mimo pięknego wyglądu magnetofon może okazać się niesprawny - ale nie musi.

Wyrzucić go na pewno szkoda, nawet jeśli gdyby nie był sprawny, komuś może się przydać jako źródło części. Warto sprawdzić czy działa, i ew. wystawić na sprzedaż, wiadomo gdzie.

 

Tam zaraz w pierony, jak wyrzucać, to na konkretny adres, mogę podać swój :)

:)) Dzięki - zatem odkurzę pajęczyny:) Z tego , co pamiętam - nagrałem na nim ze dwieście kaset (chrom , TDK ?) - grało ładnie. Raz przytargałem ten magnetofon do kolegi , ktory posiadał - B100 (?). Porównywaliśmy pół dnia. Od tamtej pory - mój deck leży sobie i prądu nie potrzebuje. Jako - pokonany. Dziękuję Panu bardzo , dodał mi Pan roboty zdziebko :(( Lezę na strych... - Jacek.

 

Jeśli już, to pewnie RS-M245X, jeśli cyferki się zgadzają (dobrze byłoby dokładnie sprawdzić). To, że kiedyś był sprawny, niestety nie świadczy o tym, że nadal tak jest - nawet gdy magnetofon stoi przez lata nieużywany w pudełku, guma parcieje albo rozłazi się, tworzywa kruszeją, kondensatory elektrolityczne wysychają, styki śniedzieją, itd. Mimo pięknego wyglądu magnetofon może okazać się niesprawny - ale nie musi.

Wyrzucić go na pewno szkoda, nawet jeśli gdyby nie był sprawny, komuś może się przydać jako źródło części. Warto sprawdzić czy działa, i ew. wystawić na sprzedaż, wiadomo gdzie.

O ! Ten właśnie model. Nawet ma oryginalną naklejkę (?) na kieszeni. Gdybym się litościwie nim zajął a coś by nie działało - mogę znów zapytać ? Thank You From The Mountain :) - Jacek

 

Jeszcze jedno do Panów pytanie - czy "dbx" - w tym akurat modelu - to "niedoróbka" , czy to zawsze jest tak niemiłe dla ucha ? przy odtwarzaniu , rzecz jasna. Pamiętam , że nagrałem kiedyś Vollenweidera (pierwszą płytę - wtedy niedostępną) - i poźniej nie dało się tego słuchać (nagrywane i odtwarzane z włączonym dbx). Ot - pytania profana. Dziękuję - Jacek

Hej wszystkim. Czy ktoś miał problem z podnoszeniem mostka w Akai DX-57? Nie do końca wiem, czy to problem elektroniczny, czy może mechaniczny. Miałem go w swoich łapkach, od początku były problemy z tym mostkiem, czasem się podnosił bez oporu, a czasem parę razu trzeba było włączać odtwarzanie i dopiero zaskakiwał. Napięcia sprawdzałem na kości od sterowania i było ok. Dajcie znać, czy ktoś miał podobny problem?

 

Z góry dzięki za pomoc.

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

OK, dzięki!

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.