Skocz do zawartości
IGNORED

Magnetofon.


Rekomendowane odpowiedzi

Kurde genialne:-) Jeśli pozwolisz kupuje i będę stosował na znajomych. Podkręciłeś mi humor, dzięki:-)

W

 

Włodziu, proszę Cię bardzo, kiedy tylko będziesz miał ochotę. Z pewnością nie będę ścigał za prawa autorskie. :-)

 

 

ale przecież nie mierzyłem wysokich tonów w tych nagraniach, choćby dlatego, że nie miałem tych płyt... Jakoś tak zupełnie "na nos"... ;-) A może "na ucho"? Podświadomie wiedziałem, że tam jest dużo wysokich?

 

Tak myślę, że może to być związane z "zapotrzebowaniem" na wysokie tony. Pamiętam, że jako gówniarz byłem zachwycony jak nagranie było nasycone wysokimi tonami. Moi koledzy również popadali w zachwyt nad wysokimi tonami i nawet stosowali określenie "ale ładnie sypie wysokimi". Może więc z tego powodu stosowaliśmy taki a nie inny wybór w kwestii kaset.

Gość discomaniac71

(Konto usunięte)

Witam

Muszę napisać parę słów o zakupie cyfrowego kasetowca Marantz DD82.Więc jest to lepiej grający kaseciak od mojego CD odsłuchałem parę cd z kompaktu Philips,parę poprzez przetwornik Marantza i jestem zadowolony.Koszt 30 funtów był wart tego,by go "przytulić" tylko po to by słuchać muzyki poprzez przetwornik jest to najprawdopodobniej "sigma-alfa"

 

Chciałbym powiedzieć iż w tych czasach Diory mało było źródeł dzwięku z 16kHz.Magnetofony z Diory przenosiły do 15kHz dlatego iż miały kiepskie głowice.Tylko wersje EXPORT miały ALPSY i lepiej przenosiły pasmo.

Pozdrawiam XTR71

 

Jeśli już to delta-sigma. W DD-82 siedzi dokładnie taka kość: http://www.elserw.com.pl/baza/PDFy/SAA7350.pdf

 

Ci do reszty wypowiedzi: oczywiście pomiary magnetofonów zawsze odbywają się przy -20dB i tylko w tych kategoriach możemy mówić o bardzo wysokich częstotliwościach. Kilka firm podawało specyfikację dla 0dB i niewiele modeli mogło pochwalić się pasmem 16 kHz. Zwykle było to 13-14kHz dla taśmy metalowej.

 

- przypomnę, że Maciek pisał o widmie obserwowanym na dwu korektorach graficznych odczytujących sygnał z płyty CD. Nie widzę powodów dla których w tym sygnale nie mogło być pasma powyżej 16,5kHz.

Pozdrawiam.

W.

 

A ja widzę. Wynika to z analizy użytych instrumentów. Poza tym takie pasmo występuje raczej bardzo rzadko i dość mocno 'ściszone". Inaczej magnetofony kasetowe nie miałyby racji bytu a i uszy byłyby mocno kaleczone (jeśli ktoś to słyszy - ja tak).

Discomaniak,

 

Chyba nie rozumiesz, o co chodzi. Przy odtwarzaniu tych płyt CD dwa korektory graficzne pokazały mi NA WYŚWIETLACZACH sporą zawartość silnego sygnału w pasmach > 10 kHz, zaledwie o 2-4 dB słabszego niż sygnały < 10 kHz. I tylko o to mi chodziło. Nie mówię o tym, co słyszę, nie mówię o tym, czy te silne wysokie to muzyka, szum, czy nagrane na płycie miauczenie kota czy zew wielorybów u ultradźwiękach - nie wnikam w to. Mówię tylko o tym, że analizator widma w korektorze pokazał mi dużą zawartość wysokich tonów o wysokim poziomie. I o tym, że taśma inna niż metalowa nie ma najmniejszej szansy, żeby je prawidłowo zarejestrować.

Gość discomaniac71

(Konto usunięte)

Ależ doskonale rozumiem bo także miałem korektor i to niejeden. Po prostu chodzi mi o to że wykresy częstotliwości podane na korektorach mijają się zwykle z prawdą. 16kHz w nagraniu występuje bardzo rzadko.

 

Co do reszty wpisu: 100% racji. Kasety należy dobierać pod kątem nagrywanej muzyki. Mam masę płyt których nie da się nagrać na innych kasetach niż metalowe ponieważ ilość wysokich tonów spowodowałaby kompresję na normalu czy chromie. Oczywiście wiele zależy od jakości decka.

 

PS Wspomniany przez Ciebie wyżej Talk Talk bez problemu da się skopiować na każdą niemal taśmę.

Edytowane przez discomaniac71

masę płyt których nie da się nagrać na innych kasetach niż metalowe ponieważ ilość wysokich tonów spowodowałaby kompresję na normalu czy chromie.

.

Nie rozumiem - kompresję czego?

M.

Kompresję sygnału wysokich częstotliwości - poczytaj parę stron wcześniej, co pisałem o SOLu i nagrywaniu na metalach. Taśmy inne niż metalowe nie potrafią zapisać głośnych sygnałów wysokiej częstotliwości, bo się nasycają, i wszystkie sygnały w. cz., niezależnie od ich głośności, zapisują na tym samym poziomie, odpowiadającym poziomowi nasycenia taśmy. W ten sposób wysokie tony nie tylko zostają ściszone, ale także zrównane ze sobą - te głośniejsze z tymi cichszymi.

 

discomaniak,

 

Oczywiście wiem, że analizator widma w korektorze to nie jest instrument naukowy, ale jakieś tam pojęcie o zawartości sygnału daje - zwłaszcza, że gdy odtwarzałem z płyt sygnały sinusoidalne, wskazania korektorów były mniej więcej odpowiednie.

Trochę odbiegnę od bieżącego tematu, ale może komuś to się przyda - wpis zainspirowany dzisiejszą reanimacją Onkyo TA-2060.

 

Porada serwisowa dot. mechanizmu Sankyo w wersji idlerowej (Onkyo TA-2060, Nakamichi BX-125 itp).

 

Otóż jeżeli pomimo wymiany kółka gumowego, dokładnego oczyszczenia powierzchni itp są nadal problemy z przewijaniem - idler ślizga się po bieżniach talerzyków - to problemem może być zbyt słaby docisk idlera. Winowajcą tutaj jest filcowe sprzęgiełko (31) umieszczone na osi silnika przewijania. W takim wypadku trzeba to rozebrać, wyczyścić, złożyć i wyregulować ustawiając odpowiednio wysokość kółka napędowego (30) na silniku. Zbyt słaby docisk będzie powodował ślizganie idlera, zaś zbyt duży - całkowite blokowanie silnika.

 

sankyoidler.png

Edytowane przez adamstan
<br />Jeśli już to delta-sigma. W DD-82 siedzi dokładnie taka kość:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) />

Witam

Masz całkowitą rację pisałem to z pamięci a źle się czułem całą noc i spałem źle pamięć zawiodła.

XTR71

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Zobaczcie ile nowych magnetofonów na sprzedaż :-))

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ok, przepraszam, jakoś nie załapałem. Wybaczcie, ale ten wpis był łudząco podobny do zostawianych przez boty reklamowe no i dałem się nabrać.

 

Niniejszym włażę pod stół i odszczekuję - hau hau.

Edytowane przez adamstan

Myślę, że poza uczestnikami tego forum, a dokładniej tego wątku i osób z nami obcującymi muzycznie już naprawdę niewielu potrafiłoby wyjaśnić co to jest magnetofon. A tym bardziej "z czym to się je".

W.

Wojtek

Szanowni Czytelnicy To sie je TAŚMOM w KASETOM lub na SZPULKOM ;-)

XTR71

Edytowane przez xtr71

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Kompresję sygnału wysokich częstotliwości - poczytaj parę stron wcześniej, co pisałem o SOLu i nagrywaniu na metalach. Taśmy inne niż metalowe nie potrafią zapisać głośnych sygnałów wysokiej częstotliwości, bo się nasycają, i wszystkie sygnały w. cz., niezależnie od ich głośności, zapisują na tym samym poziomie, odpowiadającym poziomowi nasycenia taśmy. W ten sposób wysokie tony nie tylko zostają ściszone, ale także zrównane ze sobą - te głośniejsze z tymi cichszymi.

Macieju - czytam regularnie :).

I nadal nie rozumiem czemu mówimy tu o 'kompresji' - IMHO jest to zwykłe 'obcięcie' ilości informacji dotyczących sygnału wysokich częstotliwości (związane z właściwościami taśmy magnetycznej).

M.

No i taki proces - polegający na spadku wzmocnienia dla głośnych sygnałów - właśnie nazywa się kompresją dynamiki, a urządzenie elektroakustyczne, które przeprowadza go w sposób celowy, to kompresor. Od ponad 50 lat - gdy jeszcze nikt nie używał słowa "kompresja" we współczesnym, komputerowym znaczeniu :-)

Edytowane przez adamstan

No i taki proces - polegający na spadku wzmocnienia dla głośnych sygnałów - właśnie nazywa się kompresją dynamiki, a urządzenie elektroakustyczne, które przeprowadza go w sposób celowy, to kompresor. Od ponad 50 lat - gdy jeszcze nikt nie używał słowa "kompresja" we współczesnym, komputerowym znaczeniu :-)

To o czym pisał Maciej to nie jest kompresja dynamiki - to zwykłe obcięcie ilości zapisywanych danych związane z ograniczeniami nośnika - nie ma tam konwersji sygnału elektrycznego do załozonej postaci, nie ma układu elektronicznego realizującego taką funkcję.

Mogę się zgodzić, że potocznie mozna to nazwać 'kompresją' ale de facto w sensie technicznym nie jest to kompresja.

M.

Gość discomaniac71

(Konto usunięte)

To o czym pisał Maciej to nie jest kompresja dynamiki - to zwykłe obcięcie ilości zapisywanych danych związane z ograniczeniami nośnika - nie ma tam konwersji sygnału elektrycznego do załozonej postaci, nie ma układu elektronicznego realizującego taką funkcję.

Mogę się zgodzić, że potocznie mozna to nazwać 'kompresją' ale de facto w sensie technicznym nie jest to kompresja.

M.

 

Gdy przekroczysz SOL taśmy następuje kompresja zapisywanego sygnału (w porównaniu do sygnału źródłowego). Dotyczy ona nie tylko pasma przenoszenia ale także dynamiki.

Maciek, nazwij to "kompresją naturalną":-) A mnie wytłumacz kategoryczne stwierdzenie diskomaniaka jakoby Maciej nie mógł zobaczyć na analizatorze sygnału powyżej 16kHz z zapisu CD audiao 44,1? Jak twierdzi w muzyce występują bardzo rzadko, owszem w muzyce granej na klasycznych instrumentach akustycznych. Zespoły POP/Rock i inne używają sprzętu elektronicznego a wczesne płyty CD audio miały podbite skraje pasma aby wykazać swe możliwości.

Więc jak można zarzucać Maćkowi pisanie nieprawdy i samemu pisać takie bzdury?

W.

Gość discomaniac71

(Konto usunięte)

Maciek, nazwij to "kompresją naturalną":-) A mnie wytłumacz kategoryczne stwierdzenie diskomaniaka jakoby Maciej nie mógł zobaczyć na analizatorze sygnału powyżej 16kHz z zapisu CD audiao 44,1? Jak twierdzi w muzyce występują bardzo rzadko, owszem w muzyce granej na klasycznych instrumentach akustycznych. Zespoły POP/Rock i inne używają sprzętu elektronicznego a wczesne płyty CD audio miały podbite skraje pasma aby wykazać swe możliwości.

Więc jak można zarzucać Maćkowi pisanie nieprawdy i samemu pisać takie bzdury?

W.

 

Vlado czy Ty kiedykolwiek słyszałeś 16kHz? Owszem, w częstotliwości tej zawierają się wybrzmienia niektórych instrumentów muzycznych. I w zasadzie to wszystko. Powyżej 16kHz muzyki sensu stricte nie ma już wcale. Dlatego "miganie" słupków w korektorze jest zwykłą ściemą tak jak podbijanie suwaka 16kHz które daje drastyczny wzrost wysokich tonów (a raczej zniekształceń) w nagraniu.

O podbijaniu skrajów pasma we wczesnych wydawnictwach CD czytałem wiele razy. I wydaje się to być kolejną internetową ściemą. Mam sporo wydawnictw z tamtego okresu i nie słyszę podbicia skrajów pasma. Co więcej, średnica prezentuje się całkiem dobrze. Wszystko - jak sądzę - zależy jednak od sprzętu. Podobnie pewne preferencje co nieraz już wykazało nasze forum (SACD, winyl itp itd).

Edytowane przez discomaniac71

Witam

Przygladam sie dyskusji o "kompresji" i trzeba po prostu nie nagrywac za głośno sygnału.

W takim celu spreparowałem płyte cd z sygnałem ( din-315 Hz,15kHz ) i poziomem 0 dB .

Przed nagrywaniem zapuszczam na kompakta i kalibruję wyswietlacz do poziomu 0 dB.

Problem jest rozwiązany .Jesli mam użyc metalówkę do nagrań trudnych ustawiam +3dB.

Nie trzeba bić piany i wytważać sztuczny problem ,przeciez w niektórych instrukcjach obsługi użytkownika

jest wyraźnie napisane nagrywać do (tutaj różni produceni podają inne cyfry) ale przeważnie +3dB.Niektóre marki na wyświetlaczu dodają specjalne markery ,uzywają prawie zawsze znaku firowego Dolby.

Spodkałem się z paroma wyjątkami:

Sony Metal Master wysokie do +6 dB i wszystko jest OK

TDK MA-XG wysokie do +4dB i OK

Wracając do 16kHz w sygnale w płytach kompaktowych muzyka elektroniczna z syntezatorów jest nimi nasycona czasami nawet w sporych ilościach.

XTR71

Edytowane przez xtr71

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Gość discomaniac71

(Konto usunięte)

Witam

Przygladam sie dyskusji o "kompresji" i trzeba po prostu nie nagrywac za głośno sygnału.

W takim celu spreparowałem płyte cd z sygnałem ( din-315 Hz,15kHz ) i poziomem 0 dB .

Przed nagrywaniem zapuszczam na kompakta i kalibruję wyswietlacz do poziomu 0 dB.

Problem jest rozwiązany .Jesli mam użyc metalówkę do nagrań trudnych ustawiam +3dB.

Nie trzeba bić piany i wytważać sztuczny problem ,przeciez w niektórych instrukcjach obsługi użytkownika

jest wyraźnie napisane nagrywać do (tutaj różni produceni podają inne cyfry) ale przeważnie +3dB.Niektóre marki na wyświetlaczu dodają specjalne markery ,uzywają prawie zawsze znaku firowego Dolby.

Spodkałem się z paroma wyjątkami:

Sony Metal Master wysokie do +6 dB i wszystko jest OK

TDK MA-XG wysokie do +4dB i OK

XTR71

 

Mylisz pojęcia. To nie jest antidotum na SOL taśmy. I to nie jest sztuczny problem.

jmaciek,

 

To zjawisko ściszania wysokich tonów wskutek nasycenia taśmy sygnałem wysokiej częstotliwości od wielu lat nazywane jest w literaturze właśnie kompresją, bo kompresja tam zachodzi. Nie następuje tu, jak to nazywasz, "obcięcie" częstotliwości, bo, potocznie, "obcięcie" oznacza, że dane częstotliwości nie rejestrują się, albo wszystkie rejestrują się znacznie ciszej niż powinny. Tymczasem tutaj następuje kompresja dynamiki, tzn. zmiana rozpiętości pomiędzy rejestrowanym tonem najcichszym i najgłośniejszym. Jeśli weźmiemy, przykładowo, taśmę z SOL -7,5 dB @10k (np. TDK D, TDK SF, Sony HF, itp.), to co się stanie, jeśli zapiszemy na niej sygnały o częstotliwości 10 kHz, ale o różnej głośności?

Ano, sygnał o poziomie -20 dB zapisze się jako -20 dB.

Sygnał o poziomie -10 dB zapisze się jako -10 dB.

Sygnał o poziomie -7,5 dB zapisze się jako -7,5 dB.

Ale sygnał o poziomie -6 dB zapisze się też jako -7,5 dB.

Sygnał o poziomie -4 dB zapisze się jako -7,5 dB.

Sygnał o poziomie -2 dB zapisze się jako -7,5 dB.

Sygnał o poziomie 0 dB zapisze się jako -7,5 dB.

Sygnał o poziomie +10 dB też zapisze się jako -7,5 dB! ;-)

W efekcie, zanika zróżnicowanie pomiędzy wszystkimi, przekraczającymi SOL taśmy - wszystkie brzmią jednakowo cicho - sygnał cichy jest cichy i sygnał głośny jest cichy. To właśnie jest kompresja - zmniejszenie różnic głośności.

 

discomaniak,

 

jeśli wskaźnik spektrum na korektorze pokazuje, że jest jakiś sygnał tej wysokiej częstotliwości, to widocznie jest! W miarę dokładnie pokazuje poziomy sygnałów sinusoidalnych z płyty CD, więc zakładam, że pokazuje w miarę dokładnie! Jeśli więc pokazuje takie poziomy na płycie z rzeczywistą muzyką, pewnie jakiś tam sygnał muzyczny jest na tej płycie - nie wnikam w to, jaki, ale wnioskuję, że ponieważ marna taśma nie jest w stanie go zarejestrować, to nagranie wysokich tonów zostałoby ściszone względem oryginału. Czy byłoby to słyszalne z ujemnym skutkiem - a to już trzeba by było sprawdzić! A tego nie zrobiłem.

 

I faktem jest, że "naturalne" instrumenty muzyczne rzadko wytwarzają aż tak wysokie częstotliwości - jeśli już, to pewnie będą jakieś harmoniczne, itd., ale instrumenty elektroniczne potrafią wytwarzać aż tak wysokie częstotliwości.

Edytowane przez MaciejLK

 

 

Mylisz pojęcia. To nie jest antidotum na SOL taśmy. I to nie jest sztuczny problem.

Nie trzeba znajdować żadnego antidotum na SOL taśmy ,jeśli chcemy nagrywać muzykę prostą bez różnych "fajerwerków "na wysokich tonach nagrywamy do 0 dB i bedzie OK.Jeśli materiał jest skomplikowany nagrywamy na metalówce i SOL metalówki zrekompensuje wszystkie braki,dynamika zostanie zachowana i nic nie bedzie nagrane z mniejszą siłą sygnału na taśmę.

Przy nagrywaniu trzeba nie przekroczyć siły sygnału by taśmy nie przesterować,resztą zajmie się autokalibracja B.L.E.Jeśli takowej sprzet nie posiada troszkę potrzeba wiedzy do skalibrowania taśmy.

Płyta CD o której nadmieniłem się przyda i łatwo jest testy wykonać samemu 15 kHz nagrać na taśmę z siłą -10dB,następnie -8dB, -6dB, -3dB, 0dB.Poznamy SOL taśmy po nasyceniu taśmy.

XTR71

Edytowane przez xtr71

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Gdy przekroczysz SOL taśmy następuje kompresja zapisywanego sygnału (w porównaniu do sygnału źródłowego). Dotyczy ona nie tylko pasma przenoszenia ale także dynamiki.

 

Tymczasem tu następuje kompresja dynamiki, tzn. zmiana rozpiętości pomiędzy rejestrowanym tonem najcichszym i najgłośniejszym. [...]

W efekcie, zanika zróżnicowanie pomiędzy nimi - wszystkie brzmią jednakowo cicho.

 

Aby nastąpiła kompresja musi istnieć algorytm kompresji i kompresor. Co w tym przypadku jest kompresorem i wg jakiego algorytmu następuje kompresja?

 

Może faktycznie 'obcięcie' nie jest dobrym słowem ale opisywany przypadek sytuacji co się dzieje z sygnałem po przekroczeni SOL taśmy moim zdaniem nie jest kompresją dynamiki (chyba że w potocznym znaczeniu słowa kompresja czyli zmniejszenie) ->

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) .

 

Maciek, nazwij to "kompresją naturalną":-)

 

Z takim pojęciem sie zgodzę :) - ponadto ładnie brzmi, poprzez naturalność od razu kojarzy się z analogiem ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość discomaniac71

(Konto usunięte)

Termin algorytmu kompresji występuje w zapisie cyfrowym gdzie można go dokładnie ustawić. Tutaj swoistym algorytmem kompresji jest SOL konkretnej taśmy bo według niego to zjawisko zachodzi.

 

discomaniak,

 

jeśli wskaźnik spektrum na korektorze pokazuje, że jest jakiś sygnał tej wysokiej częstotliwości, to widocznie jest! W miarę dokładnie pokazuje poziomy sygnałów sinusoidalnych z płyty CD, więc zakładam, że pokazuje w miarę dokładnie! Jeśli więc pokazuje takie poziomy na płycie z rzeczywistą muzyką, pewnie jakiś tam sygnał muzyczny jest na tej płycie - nie wnikam w to, jaki, ale wnioskuję, że ponieważ marna taśma nie jest w stanie go zarejestrować, to nagranie wysokich tonów zostałoby ściszone względem oryginału. Czy byłoby to słyszalne z ujemnym skutkiem - a to już trzeba by było sprawdzić! A tego nie zrobiłem.

 

I faktem jest, że "naturalne" instrumenty muzyczne rzadko wytwarzają aż tak wysokie częstotliwości - jeśli już, to pewnie będą jakieś harmoniczne, itd., ale instrumenty elektroniczne potrafią wytwarzać aż tak wysokie częstotliwości.

 

Miałem na myśli sytuację gdzie słupek 16kHz świeci się niemal na stałe. Sygnały rzędu 16kHz są dość drażliwe dla ucha i także ze względu na to w muzyce (nawet elektronicznej) raczej nie występują.

Maciek, szybciej kwiat paproci zobaczysz, niż przyznanie diskomaniaka że palnął głupotę:-) Gdzie on wyczytał o stale swiecącym słupku 16kHz?:-)) Pisałeś o czymś takim? Ciekawe czy zna spektrum nagrań muzyki organowej np. z katedry w Oliwie? Toż to instrument akustyczny:-)

W.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.