Skocz do zawartości
IGNORED

Podpięcie kolumn do wzmacniacza


Peebuls

Rekomendowane odpowiedzi

W instrukcji mojego amplitunera stoi o bi-ampingu.

Amplituner 7.2 więc ma 7 wyjść głośnikowych.

4 można wykorzystać do podłączenia kolumn z odseparowaną sekcją HF i LF.

Określenie Bi-amp pozwala mi jednak sądzić, że na sekcję LF jest podawany inny zakres niż na sekcję HF, w przeciwnym przypadku nie byłoby sensu stosowania dwóch oddzielnych przewodów ze wzmacniacz bo po co jeśli płynęło by nimi to samo. 7 kanałów wyjść głośników sugeruje mi że to jednak siedem odrębnych końcówek mocy w amplitunerze.

 

Amplituner Marantz SR5008, strona 30 w manualu

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Proszę o wyjaśnienie tematu przez kogoś z branży.

 

Określenie bi-amp oznacza tylko, że pracują podwójne końcówki mocy. Każda zasilana tym samym pełnozakresowym sygnałem. Podwójne przewody mają być pomocne z uwagi na różnie rozkładające się oporności w zależności od zakresu częstotliwości. Tak przynajmniej twierdzą zwolennicy omawianych rozwiązań.

 

To kolumna sobie filtruje i dzieli. Nie jest mi znany przypadek, że sygnał byłby dzielony na LF i HF na etapie przedwzmacniacza. Proszę o wyprowadzenie mnie z błędu jeśli nie mam racji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Określenie bi-amp oznacza tylko, że pracują podwójne końcówki mocy. Każda zasilana tym samym pełnozakresowym sygnałem. Podwójne przewody mają być pomocne z uwagi na różnie rozkładające się oporności w zależności od zakresu częstotliwości.

 

Skąd zatem różne zakresy częstotliwości jeśli końcówki chodzą pełnozakresowym sygnałem? Ma to sens w przypadku gdy amp separuje zakresy na wyjściu i podaje różne na różne wyjścia.

Nie rozumiem tego zagadnienia.

Marantz SR5008 + UD5007 + Tonsil Siesta 5.0 + Taga TSW90 v3

Yamaha R-N602 + CD-S300 + Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB DC + Pylon Pearl Monitor

Doczytałem temat w dwóch różnych źródłach i wygląda na to że mam rację.

Bi-amping wykorzystuje dwie różne charakterystyki wzmacniaczy lub podział HF/LFprzed końcówkami mocy po to aby odseparować zakresy częstotliwości HF i LF dla różnych sekcji kolumny (głośników). Tzn że już po stronie wzmacniacza następuje podział częstotliwości i końcówki mocy są obciążone różnie, w zależności od częstotliwości. W przypadku mojego ampli jest wewnętrzna sekcja crossover, która to ma dzielić częstotliwości dla różnych końcówek mocy. Nie wiem jak to jest realizowane fizycznie ale tak jest napisane w manualu. Poklikam w domu w menu ampli i zobaczę co tam można sobie podzielić na które wyjście i jak to działa. Może nawet kupię trochę kabla.

 

Bi-wire to tylko dwa kable od tego samego wzmacniacza. Końcówka mocy chodzi w tym samym zakresie (pełnym) częstotliwości i kable działaj tak samo, oba. Dopiero za zwrotnicą w kolumnie sygnał jest dzielony. Samo bi-wire nie ma większego sensu (wg źródeł internetowych), jednak można doszukiwać się wpływu na brzmienie ale jest to sprawą dyskusyjną (jak bezpieczniki).

 

Tyle się dowiedziałem.

Marantz SR5008 + UD5007 + Tonsil Siesta 5.0 + Taga TSW90 v3

Yamaha R-N602 + CD-S300 + Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB DC + Pylon Pearl Monitor

Możesz pominąć "dyskusyjną stronę" zagadnienia i połączyć raz:

wzmacniacz grubą linką na dół pasma w kolumnach, a polecanymi 0,5 mm drutami na górę pasma,

a po posłuchaniu tak w bi-wiringu paru utworów zamienić je miejscami,

dając grube linki na górę, a te z drutów na dół.

I będziesz wiedział dużo więcej, niemal bezgotówkowo, bo metr kosztuje grosze.

Od strony wzmacniacza możesz je wspólnie polutować, unikając braku kontaktu.

To w przypadku, gdyby nie było wyboru A + B.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Wygląda to teraz tak:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Teraz chyba lepiej:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zdolności manualne do rozwinięcia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

De gustibus non est disputandum

@audioburak, czy Ty naprawdę proponujesz człowiekowi żeby podłączył kolumny do wzmacniacza drutem od domofonu? :)

 

Przewód głośnikowy czyste Cu 2x0,75 w markecie budowlanym to poniżej 2zł za metr.

 

Naprawdę? Domofonowy?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Marantz SR5008 + UD5007 + Tonsil Siesta 5.0 + Taga TSW90 v3

Yamaha R-N602 + CD-S300 + Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB DC + Pylon Pearl Monitor

@ Grzegorz_56124

Wiem, że ciężko pokonać pewne mity, ale sam używałem kabli o przekroju 0,1 mm2

bez żadnych skutków ubocznych. Była notka w temacie - 1 mm2 to 10 A.

Jeśli używasz kabla od domofonu 2 x 0,5 to masz 0,4 mm2 czyli 4 A dopuszczalne spoko.

Jeśli wiesz, jak się liczy moc, to policz, jak nie to tak: prąd do kwadratu razy oporność.

Czyli 16 razy 5 Ohm daje moc 80 W, a korzystamy zwykle z poziomu 3 - 5 W.

Nawet jeśli więcej, to moc ma charakter impulsowy; to nie odkurzacz ;-)

Parę lat temu zmieniłem te 0,1 mm2 na domofonowe ze względu na małą wytrzymałość

mechaniczną kabla, który składał się ze srebrzanek o średnicy 0,12 mm.

Chcesz rób próby, nie to nie - Twój wybór i Twoja wiara w mity.

Obejrzyj sobie ten kabel:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

a masz opis na dole - 28 razy drut 22 AWG czyli 0,6 mm średnicy; ceny lepiej nie szukaj ;-)))

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Bi-amp realizowany jest najczęściej w ten sposób, że w amplitunerze 7.1 rezygnuje się z kanałów surround tylnych i zwolnioną w ten sposób 6. i 7. końcówkę mocy przeznacza na zasilenie wejść HF kolumn L i R.

 

Skoro pierwotnie wspomniane końcówki mocy miały miały obsługiwać kanały BL/BR - to chyba jest oczywiste, że są to kanały pełnopasmowe, identycznie jak pozostałe (za wyjątkiem .1). Czy mam rozumieć, że w przypadku przełączenia amplitunera na funkcję bi-amp następuje na etapie przedwzmacniacza rozdzielenie sygnału L/R, końcówki mocy kanałów 1/2 (oryginalnie L/R) dostają tylko zakres LF, natomiast 6/7 (oryginalnie BL/BR) - tylko zakres HF? Wydaje się to być nieprawdopodobne. Szczególnie, że w Instrukcji Użytkownika w podrozdziale traktującym o bi-amp jest napisane, że nie ma znaczenia które wyjścia mocy podłączymy do których zacisków kolumn. To dowodzi, że wszędzie jest sygnał pełnopasmowy i rozdzielenie/filtracja na LF/HF odbywa się w kolumnach.

Ja wiem jak się liczy moc w obwodach elektrycznych, prądy, spadki napięć itp itd. Wiem co to Thevenin, Kirchhoff czy superpozycja i znam rachunek na liczbach zesplonych.

Nie o to chodzi.

 

Przewód domofonowy to domofonowy, instalacyjny, zamykasz go w korycie albo ładujesz pod tynk i do widzenia.

W przypadku kolumny głośnikowej i przewodu leżącego na podłodze jest on bardzo podatny na uszkodzenia. Mam na myśli to, że bardzo łatwo go złamać, przerwać czy uszkodzić w inny sposób mechanicznie bo on jest przystosowany do pracy jako schowany albo w tynku albo w korycie.

 

Linka 0,75 czy 1mm2 jest o wiele bardziej odporna na wszelkie uszkodzenia mechaniczne i spokojnie może leżeć na podłodze i można po niej deptać czy jeździć odkurzaczem. Nawet przy uszkodzeniu kilku "włosów" wewnątrz nie ma ryzyka uszkodzenia sprzętu.

Co się stanie jak złamiesz przewód domofonowy i jeden drut się rozłącza?

Naprawdę warto zaoszczędzić te 20zł czy 50zł w sprzęcie za kilka tysięcy?

Chodzi mi tylko i wyłącznie o to i nic więcej.

Osobiście nie wierzę, że przewód z linku który podałeś dodaje cuda do brzmienia - to tylko marketing który robi swoje. Ale jak ktoś ma portfel i fantazję to dlaczego nie, mnie wystarczy linka 2,5mm2 ze sklepu elektronicznego. Byle była miedziana.

 

Natomiast oszczędność kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu zł, a ryzyko związane z tym jest zbyt duże dla mnie.

 

Równie dobrze można podłączyć na skrętce UTP albo na yDYt. zagra pewnie tak samo tylko ze to nie są przewody do tego zastosowania.

 

@bobcat, masz rację i mnie też to wydaje się podejrzane, że ten cały bi-amping w ampli siedmiokanałowym to bajka. Natomiast po coś jest ten crossover w ampli, po co się go ustawia na poszczególne kanały i to może być ten punkt. Druga sprawa, szukałem w necie informacji i ludzie podają dla różnych ampli różne schematy gdzie podłączać. Najlepiej chyba sprawdzić samemu, jeśli nie będzie różnicy to nie ma o czym gadać, jeśli LF podamy na sekcje HF kolumny to raczej nawet ja usłyszę :)

Popatrzę w domu w menu ampli co też tam się ustawia ciekawego w crossover.

Marantz SR5008 + UD5007 + Tonsil Siesta 5.0 + Taga TSW90 v3

Yamaha R-N602 + CD-S300 + Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB DC + Pylon Pearl Monitor

Przewody domofonowe są w różnych wykonaniach i zwykle w podwójnej izolacji.

Masz do głośników wybór od np: 6 x 0,5:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

do np.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

i popsuj go po zlutowaniu z bananami czy widełkami nie używając narzędzi.

Gdybym chodziło o zalety mechaniczne wybrał bym energetyczny ....może podtynkowy o dużym przekroju.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

No to prawie w tych samych pieniądzach masz normalny przewód głośnikowy w tym samym sklepie.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ale z drugiej strony to nie moja sprawa, możesz podłączyć sobie szynoprzewodem nawet.

 

mmc-40x1x10-400mm-1397a-2m-moflex-szynoprzewod-cu-izolowany.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Marantz SR5008 + UD5007 + Tonsil Siesta 5.0 + Taga TSW90 v3

Yamaha R-N602 + CD-S300 + Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB DC + Pylon Pearl Monitor

Zrobiłem wczoraj mały test z amplitunerem.

Okablowanie kolumn zostawiłem w spokoju tzn jeden kabel, terminale zmostkowane, standardowa konfiguracja. W amplitunerze przełączyłem konfigurację na bi-amp. Kolumny nadal zasilane z końcówek nr 1 (front) zostały pozbawione basu, tzn amplituner na tylnej końcówce odciął zakres LF a pozostawił tylko HF i średnicę.

Wygląda na to, że jednak po stronie amplitunera jest funkcja podziału i bi-amp nie jest wcale bajką w tym przypadku.

Może warto kupić 5m kabla i zobaczyć czy się jakościowo poprawi brzmienie.

Marantz SR5008 + UD5007 + Tonsil Siesta 5.0 + Taga TSW90 v3

Yamaha R-N602 + CD-S300 + Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB DC + Pylon Pearl Monitor

Nie upieram się, ale dziwi to co przeczytałem i wczoraj umieściłem o 14:33

 

"w Instrukcji Użytkownika w podrozdziale traktującym o bi-amp jest napisane, że nie ma znaczenia które wyjścia mocy podłączymy do których zacisków kolumn. To dowodzi, że wszędzie jest sygnał pełnopasmowy i rozdzielenie/filtracja na LF/HF odbywa się w kolumnach."

Ale w instrukcji jakiego amplitunera?

Twojego?

Jaki to model?

Marantz SR5008 + UD5007 + Tonsil Siesta 5.0 + Taga TSW90 v3

Yamaha R-N602 + CD-S300 + Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB DC + Pylon Pearl Monitor

Ale w instrukcji jakiego amplitunera?

Twojego?

Jaki to model?

 

W moich poprzednich: Pioneer VSX-915 i Cambridge Audio Azur CA-650R.

 

W obydwu był tak brzmiący zapis na temat bi-amp.

OK, u mnie nie ma. Jest za to rysunek pokazujący gdzie podpiąć zaciski kolumny, w sensie do której końcówki.

Marantz SR5008 + UD5007 + Tonsil Siesta 5.0 + Taga TSW90 v3

Yamaha R-N602 + CD-S300 + Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB DC + Pylon Pearl Monitor

I sprawdz czy w gniazdkach faza jest po lewej stronie, wielu by się u siebie zdziwiło że ma niepoprawnie a na dzwięk ma to wpływ spory.

Sam to sprawdzę!

De gustibus non est disputandum

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.