Skocz do zawartości
IGNORED

AiO - Kable, różnica impedancji - mały poradnik?


SysTalon

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,
Otóż sprawami Audio interesuję się od dawna. Do tej pory Car audio, teraz zaczynam dopiero z kinem domowym. Chciałbym w tym temacie omówić sprawy o które często są zapytania, by je rozjaśnić/ jeszcze bardziej poszerzyć wiedzę.
1. Przewody głośnikowe
Pierwszą sprawą jaką chciałbym omówić to przewody głośnikowe. Z wielu forumowych tematów doszedłem do wniosku, że :


I . przewody głośnikowe nie muszą kosztować 50zł/mb czy też tysiące złotych.  Ważne tylko, aby były wykonane z czystej  miedzi, gdyż inne często spotykane w sklepach są tylko pomiedziowane. Te z kolei mają dużo większą oporność własną i przez to nie klasyfikują się jako stricte przewód głośnikowy, gdyż w ich przypadku nie możemy się nawet sugerować żadną tabelką zależności mocy do długości i przekroju kabla.


II. Bardzo ważny jest przekrój kabla. Ja zawsze stosuję się do tej tabelki, gdyż czarno na białym jest na niej widoczna zależność mocy i długości kabla. Co prawda nie idealna (brakuje przeliczenia przy kablu dł. 1,5-2,5m , lecz łatwo można odpowiedzi namierzyć w necie. Do tego już przy mocy 70W zmieniłbym wartość na 2,5mm2. Tabelka nie moja, zapożyczona : 

8F1F7107-E633-41E6-8193-E97AB52F5B63.JPE

III. Naskórkowość - temat często poruszany na forach. Otóż czytając wiele tematów doszedłem do prostego  wniosku, że ważne tylko, aby kabel był w postaci powiązanych nitek ( im więcej tym lepiej), a nie jak w przypadku kabli elektrycznych, w postaci jednolitego drutu. 


IV. Ze złota to można zainwestować w końcówki/łączenia z kolumnami, gdyż złoto się nie utlenia, dzięki czemu nawet po wielu latach nie stracimy na jakości dźwięku, a wiadomo, że w tych miejscach przewody mają największą styczność z powietrzem, w tym tlenem.. Przewody ze złota to błąd, gdyż ten materiał jest gorszym przewodnikiem od miedzi - ma większą oporność własną.


V. Ekranowanie - przy kablach głośnikowych niepotrzebne, gdyż przez prąd płynący w nim wytwarza się wystarczające pole magnetyczne, by żadne sąsiednie nie wpłynęły na niego samego. Co innego kabel sygnałowy - ten ze względu na mały prąd w nim płynący jest bardzo narażony na wszelkie zakłócenia, dlatego wymagane jest ekranowanie takiego kabla, by jakość dźwięku nie pogorszyła się. i tutaj sądzę, że warto wydać te kilka złociszy więcej, gdyż droższe kable posiadają lepszy ekran = czystsze, mniej zakłócone brzmienie. 

VI. Wymiana okablowania co około 5 lat.  Tutaj akurat nie miałem żadnego potwierdzenia w postaci obliczeń, wzorów, lecz uznałem tą zasadę za słuszną, ze względu na to miedź bądź co bądź się utlenia, głównie w warstwach zewnętrznych którymi są prowadzone wysokie częstotliwości muzyki.

VII. Wzmacniacz powinien być mocniejszy aniżeli kolumny. Tego stwierdzenia jestem pewny, ponieważ dzięki temu jest większa kontrola wzmacniacza nad przetwornikami co jest bardzo ważne.  Najlepsze jest to, że często w sklepach starają się dobierać zestawy odwrotnie, by nie spalić kolumn. Co prawda mają trochę racji, gdyż przesterowanie na wzmaku o wyjściu o końcówce mocy 60W uszkodzi  przetwornik nie tak szybko jak przester na na wzmacniaczu o mocy 120W na kanał (np. przy kolumnie 80W rms), lecz prędzej czy później dojdzie do takiego samego skutku. Dlatego jeśli ktoś ma trochę rozumu w głowie i wie, że jeśli dźwięk z głośników jest zniekształcony, to coś jest nie tak i zmniejszy wysterowanie na wzmacniaczu do odpowiedniego poziomu, to niech weźmie sobie tą radę do serca. Dzięki temu zyska na dynamiczności basu w swoich kolumnach. 

VIII. Impedancja Wzmacniacza a impedancja kolumn. Temat często wałkowany, ostatnio też przeze mnie. Opowiem na moim przykładzie : Amplituner 7.1 HK AVR 635 o mocy 65W na kanał przy ustawieniu 5.1/7.1 ( Impedancja minimalna na głośnik - 8 Ohm) . Zestaw kolumn 5.0 KODA - Frontowe 8 Ohm, 2 x surround 6Ohm, centralny 6Ohm. Pierwsza myśl - czy nie spalę niedawno kupionego ampa przez ten dziwny zestaw kolumn.... Otóż nie!  Co prawda, by to jakoś grało w czasie oglądania filmu to musiałem obniżyć poziom Db dla centralnego i surround'ów ( odpowiednio -6db / -2db) ponieważ dominowały zbytnio wokalem nad kolumnami frontowymi, przez co słyszalny był tylko sam wokal z filmu. Poziomy ustawiałem poprzez aplikację na smartfona mierzącą Db , położyłem w miejscu odsłuchu i wyrównałem poziomy stosując "Test" w amplitunerze. Wiem, że to nieprofesjonalne, ale teraz jest ok. Do sedna. Przyjmując optymistycznie napięcie 20v w sygnale dobiegającym do głośników łatwo obliczyć rezerwę dla końcówki mocy danego wzmacniacza. jeśli mój amp posiada moc 65W rms na  kanał, dzieląc to przez (optymistyczne) 20V wychodzi nam 3,25A, prąd z takim natężeniem może oddać dana końcówka mocy maksymalnie w pracy ciągłej przy 8 Ohm'ach,przy wzorze I=P/U ( Gdzie I- natężenie , U - napięcie , U-Moc). Zakładając, że napięcie jest stałe i wynosi 20v to przy obniżeniu oporności z 8Ohm do 6 Ohm natężenie i moc wzrośnie odpowiednio o 50% czyli z 3.25A zrobi się 4,875A a z 65W -> 97,5W co z pewnością uszkodzi wzmacniacz, ale tylko wtedy, gdy dana kolumna będzie wymagała takiej mocy,by "zacząć grać" , i tu jest właśnie sęk, Ponieważ na przykładzie moich surround'ów, jest to niemożliwe, gdyż  pracują w przedziale 10W-60W. A więc nawet wykorzystując je w 100 %  czyli na 60W przy 6Ohm mój amp będzie na to potrzebował dokładnie 3A, więc na pewno się nie przesili :) Co innego jeśli dotyczyłoby to kolumn podłogowych/monitorów, które zwykle wymagają więcej mocy, wtedy trzeba ostrożnie manipulować pokrętłem głośności w amplitunerze/wzmacniaczu, gdyż można spalić końcówki mocy urządzenia słuchając głośniej muzyki przez dłuższy czas.

IX. Impedancja na papierze a prawdziwa. Temat który nie daje mi spokoju. Otóż sama impedancja kolumny zależna jest od częstotliwości dźwięku w głównej mierze. Niektóre potrafią obciążać wzmacniacz swą opornością na poziomie 3ohm, mimo że na papierze posiadają nominalne 8 Ohm. Zazwyczaj tyczy się to wyższych częstotliwości gdzie pobór prądu jest dużo mniejszy, dzięki czemu wzmacniacze tego nie odczuwają, lecz są wyjątki, gdzie tyczy się to też tonów niższych, wtedy automatycznie temperatura wzmacniacza wzrasta. Ciekaw jestem jak to jest, że wzmaki to wytrzymują? Być może niepotrzebnie boimy się podłączając kolumny 6Ohm do wzmaka 8 Ohm? Przecież często takie właśnie zestawy są w hipermarketach. Np. prawie wszystkie kolumny Jamo są impedancji 6 Ohm i często są zestawiane z wzmakami z 8Ohm jako minimum. Może ktoś mi to wyjaśni?

Napisałem to może zbyt prosto, łopatologicznie, nieprofesjonalnie,  lecz w tematach, które w ostatnim tygodniu prześledziłem wnioski te były poparte faktami, skomplikowanymi wzorami, obliczeniami itp. Jeśli ktoś ma inne spostrzeżenia to zapraszam do dyskusji, Chciałbym aby w tym temacie z grubsza zostały rozwiane główne wątpliwości osób zaczynają kompletować swój pierwszy wymarzony sprzęt audio w domu. Być może moje obliczenia dotyczące stosunku oporności do mocy wzmacniacza są błędne, jeśli tak, proszę o wyprostowanie. Były to moje własne obliczenia na tzw. logikę. Pozdrawiam

 


 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niektóre stwierdzenia trzeba poprawić.

Nieprawda, że przewody z Cu i Al mają bardzo różną oporność, bo różnica w przewodnośc właściwej Cu i Al i jest na 4, czy 5 miejscu po przecinku.

Bardzo czesto złocone końcówki są gordze od cynowanych, bo warstwa podkladu pod zloceniem daje barierę dla prądu, zwiększając opór.

Jesli producent podaje imp 8ohm dla kolumn, którym spada ona do 3 ohm, to chamsko i bezczelnie kłamie, bo imp minimalna moze się różnic od znamionowej o MAX 25%, i to tylko wna małym odcinku dolnej połowy ch-ki częstotliwości. Spadek na wysokich tonach jest praktycznie nieistotny.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak w skrócie to:

Ad. 1 - mogą kosztować ok 1 zł/m

Ad. 2 - 10A / mm2 to znaczy, że 0,4 mm2 daje I2 xR czyli 16x5 = 80 W

Ad. 3 - Kabel solid poniżej 0,5 mm średnicy jest pozbawiony naskórkowości,

             a dla osób słyszących jest dużo lepszym wyborem niż najlepsza linka

Ad. 4 - Lepsze są cynkowane, niż złote w tanich wersjach

Ad. 5 - Sygnałowe też mogą być bez ekranu - 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

          niezbędny jest ekran przy gramofonie - tam są małe sygnały

Ad. 6 - Jak wykonasz kable z drutu solid 0,5 mm wystarczą na 50 lat.

Ad. 7 - powinien być mocniejszy, niż kolumny, bo niełatwo zniekształci sygnał,

             a to głównie niszczy głośniki

Ad. 8 - poziom wykorzystywany zwykle to do 15 W, zresztą 1 W to poziom 83-88 dB

            więc porównaj z tabelami hałasu ...a i tak impulsowo, nie ma charakteru ciągłego.

Piszę, bo jest tu trochę mitów, więc pokazuję inne spojrzenie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ring radiator rules

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naskórkowość w audio nie istnieje- to "przeniesienie" zjawiska z w.cz. daleko poza zakres jego występowania. Dla 50kHz "warstwa czynna" ma ok 0,6 mm grubości, czyli prąd płynie całym przekrojem drutu fi do ok 1,2mm. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 21.12.2018 o 00:14, SysTalon napisał:

Naskórkowość - temat często poruszany na forach. Otóż czytając wiele tematów doszedłem do prostego  wniosku, że ważne tylko, aby kabel był w postaci powiązanych nitek ( im więcej tym lepiej), a nie jak w przypadku kabli elektrycznych, w postaci jednolitego drutu.

Przez większość kable solid core są uważane za lepsze od tzw. linek, więc nie wiem gdzie to wyczytałeś.
 

20 godzin temu, porlick napisał:

Dla 50kHz "warstwa czynna" ma ok 0,6 mm grubości, czyli prąd płynie całym przekrojem drutu fi do ok 1,2mm

Gdzie w audio masz tak wysokie częstotliwości? Czy nie jest to przypadkiem coś do max 20-22 kHz? Powyżej przenoszą tylko gęste formaty.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Loxjie D40 pro; wzm. słuchawkowy: Schiit Asgard 3; słuchawki: AQ NightOwl, AKG K550

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 21.12.2018 o 00:14, SysTalon napisał:

III. Naskórkowość - temat często poruszany na forach. Otóż czytając wiele tematów doszedłem do prostego  wniosku, że ważne tylko, aby kabel był w postaci powiązanych nitek ( im więcej tym lepiej), a nie jak w przypadku kabli elektrycznych, w postaci jednolitego drutu.

Nitki indywidualnie izolowane

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko indywidualnie izolowane - inaczej litz.

Taki był u mnie początek - 5 x 0,12 mm ( średnicy ) w teflonie  jako głośnikowe - 0,06 mm2.

Jedyny problem - wytrzymałość mechaniczna; wyleczona kablami 0,5 czyli 0,2 mm2.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ring radiator rules

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.