Skocz do zawartości
IGNORED

Czy warto inwestować w sprzęt vintage?


Rekomendowane odpowiedzi

Najlepszego 😀 Udanej zabawy! 🙂

Jeśli podobał Ci się PM-8006 to Model 50 będzie po prostu lepszą wersją.

Jeśli chcesz AB od Marantz ale w klasie premium to upoluj Marantz PM-14S1 SE. Nie są to jeszcze zabytki, więc będą mniej zniszczone. Ostatnio chodziły na Allegro po 6000 PLN. Jeśli ładny egzemplarz to warto 🙂


KI Pearl Lite był na bazie PM-7004.


Porównaj kondensatory w 7004 i 8004.

„brak chęci rozmowy jedynie szukanie winnego którym to jest sam user”

20 godzin temu, Gargan napisał:

Jeśli chcesz AB od Marantz ale w klasie premium to upoluj Marantz PM-14S1 SE

Wiesz, kusi ten czy inny vintage, ale raczej się nie zdobędę na taki ruch. Zawsze to spora obawa, że jednak coś będzie uszkodzone, albo padnie w stosunkowo krótkim czasie. Gdybym kupował czysto budżetowy, to oczywiście 500-1000 zł mógłbym zaryzykować. Kupując nowy, w Marantzu mamy 3 lata gwarancji po rejestracji numeru seryjnego.

@Mark75X 3 lata? To i tak dłużej od np. Rega, który jest dużo droższy.

Jeśli interesuje Cię długa gwarancja i analogowe zbliżone do Marantz granie to zainteresuj się marką Sim Audio Moon. 

Moon 250i mogę polecić - chyba najlepszy ich model w rozsądnej jeszcze cenie. 10 lat gwarancji.

Miałem takiego jak na zdjęciu. Teraz czasem żałuję, że nie kupiłem kolejnego. Ma swój urok i dobrą regulację głośności w przeciwieństwie do Rega.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Gargan
43 minuty temu, Gargan napisał:

Moon 250i

Ok, ale już cena ca. x 2 w stosunku do Model 50, który ostatnio staniał wyraźniej. 13 k vs ca. 6,5-7 to znacząca różnica. Może w kolejnym kroku 😉

@GarganPrzy niektórych wzmacniaczach Marantza mamy informację o prądowym sprzężeniu zwrotnym maksymalizującym możliwości kolumn. Orientujesz się lub któryś z kolegów na czym ten proces polega i jakie dokładnie daje korzyści?

Prądowe sprzężenie zwrotne (ang. Current Feedback, CFB) to mechanizm stosowany w układach elektronicznych, w którym sygnał zwrotny jest proporcjonalny do prądu wyjściowego układu. Sprzężenie zwrotne tego rodzaju znajduje zastosowanie w wzmacniaczach prądowych, układach stabilizujących oraz regulatorach.

Główne cechy prądowego sprzężenia zwrotnego:

1. Zasada działania:

Prąd wyjściowy lub jego część jest wykorzystywany do generowania sygnału zwrotnego.

Sygnał ten jest wprowadzany do wejścia układu, aby przeciwdziałać zmianom sygnału wyjściowego i stabilizować działanie układu.

2. Porównanie z napięciowym sprzężeniem zwrotnym:

W napięciowym sprzężeniu zwrotnym sygnał zwrotny jest proporcjonalny do napięcia wyjściowego, a w prądowym do prądu wyjściowego.

Prądowe sprzężenie zwrotne zapewnia szybszą reakcję układu, szczególnie w układach o dużej dynamice, co jest istotne w zastosowaniach takich jak wzmacniacze operacyjne o dużej prędkości.

3. Właściwości:

Duża szerokość pasma przenoszenia sygnału, szczególnie w aplikacjach wymagających wysokiej częstotliwości.

Zmniejszona liniowość w porównaniu z napięciowym sprzężeniem zwrotnym, ale lepsza stabilność dynamiczna.

4. Przykłady zastosowań:

Wzmacniacze mocy: pozwalają na efektywną kontrolę obciążenia.

Układy stabilizujące prąd wyjściowy w zasilaczach.

Wzmacniacze operacyjne o wysokiej szybkości narastania sygnału (slew rate).

Przykład:

Wzmacniacz z prądowym sprzężeniem zwrotnym działa w taki sposób, że sygnał wejściowy różnicowy jest korygowany na podstawie różnicy między sygnałem wejściowym a sygnałem zwrotnym. Sygnał zwrotny pochodzi z bocznika rezystancyjnego (lub innego elementu monitorującego prąd), co pozwala na dostosowanie działania układu w zależności od warunków obciążenia.

W praktyce prądowe sprzężenie zwrotne jest szeroko stosowane w zaawansowanych układach elektronicznych, gdzie kluczowe są szybkość i precyzja działania.

 

Sprzężenie zwrotne (feedback) można podzielić na różne typy w zależności od tego, jakie wielkości są przekazywane z wyjścia układu na jego wejście oraz w jaki sposób są one używane. Oto główne typy sprzężenia zwrotnego:

---

1. Sprzężenie napięciowe

Opis: Sygnał zwrotny jest proporcjonalny do napięcia wyjściowego.

Zastosowania: Wzmacniacze napięciowe, regulatory napięcia.

Cechy: Stabilizuje napięcie wyjściowe, może ograniczać szybkość reakcji układu w dynamicznych aplikacjach.

---

2. Sprzężenie prądowe

Opis: Sygnał zwrotny jest proporcjonalny do prądu wyjściowego.

Zastosowania: Wzmacniacze prądowe, stabilizacja prądu w zasilaczach.

Cechy: Dobra stabilność w aplikacjach wymagających kontroli prądu.

---

3. Sprzężenie równoległe (addytywne)

Opis: Sygnał zwrotny jest dodawany do sygnału wejściowego.

Zastosowania: Układy oscylacyjne, wzmacniacze.

Cechy: Może prowadzić do zwiększenia zysku wzmacniacza lub generowania oscylacji w zależności od fazy sprzężenia.

---

4. Sprzężenie szeregowe (multiplikatywne)

Opis: Sygnał zwrotny jest odejmowany lub mnożony z sygnałem wejściowym.

Zastosowania: Układy automatyki, systemy sterowania.

Cechy: Umożliwia precyzyjne sterowanie wyjściem układu.

---

5. Sprzężenie dodatnie

Opis: Sygnał zwrotny wzmacnia sygnał wejściowy, zwiększając jego amplitudę.

Zastosowania: Generatory sygnałów, oscylatory.

Cechy: Powoduje wzrost zysku układu, może prowadzić do niestabilności lub oscylacji.

---

6. Sprzężenie ujemne

Opis: Sygnał zwrotny przeciwdziała sygnałowi wejściowemu, zmniejszając jego amplitudę.

Zastosowania: Stabilizacja wzmacniaczy, systemy regulacji, układy automatyki.

Cechy: Zmniejsza zniekształcenia, poprawia liniowość i stabilność układu, redukuje wzmocnienie.

---

7. Sprzężenie bezpośrednie

Opis: Sygnał zwrotny jest przekazywany bezpośrednio z wyjścia na wejście, np. przez przewody lub rezystor.

Zastosowania: Proste układy wzmacniaczy i stabilizatorów.

Cechy: Łatwe do zaimplementowania, ograniczona funkcjonalność.

---

8. Sprzężenie pośrednie

Opis: Sygnał zwrotny jest przekazywany za pomocą elementów pośredniczących, takich jak transformatory, filtry lub układy aktywne.

Zastosowania: Układy RF, sprzężenie galwaniczne.

Cechy: Może działać na różnych częstotliwościach lub izolować elektrycznie różne części układu.

---

9. Sprzężenie analogowe i cyfrowe

Analogowe: Sygnał zwrotny ma formę ciągłą (np. napięcia lub prądu).

Cyfrowe: Sygnał zwrotny ma formę dyskretną (np. kod binarny).

Zastosowania: Automatyka przemysłowa, układy cyfrowego sterowania.

---

10. Sprzężenie optyczne

Opis: Sygnał zwrotny jest przekazywany w formie światła (np. dioda LED – fotodioda).

Zastosowania: Optoizolatory, wzmacniacze światłowodowe.

Cechy: Izolacja galwaniczna, odporność na zakłócenia elektromagnetyczne.

---

11. Sprzężenie magnetyczne

Opis: Sprzężenie zachodzi przez pole magnetyczne, np. w transformatorach.

Zastosowania: Przetwornice mocy, separacja galwaniczna.

Cechy: Wysoka efektywność w zastosowaniach energetycznych.

---

Podsumowanie:

Wybór typu sprzężenia zwrotnego zależy od potrzeb aplikacji, takich jak stabilność, pasmo przenoszenia, liniowość czy szybkość reakcji układu. Każdy z powyższych typów ma swoje zalety i ograniczenia, które należy uwzględnić podczas projektowania.

W dniu 30.12.2024 o 19:44, rafal735r napisał:

Stare klamoty opłacało się kupować 10-15 lat temu

Wciąż je kupuję.

I słucham z radością. Zacnych, świetnie brzmiących i - niechcących się (nawet po 40 z plusem latach) zepsuć.😃👌

Choć nie jest to żadna "inwestycja". Bo sprzedawać nie zamierzam.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Miałem w lecie pm-15s2 

Niestety nie wytrzymał konkurencji z Yamaha as2100

Poszedł za 3400 bodajże,  nie było  chętnych długo

Ale to i tak trochę drożej niz kupiłem 

Za jasny 

Dopiero stary pm-17mkII jak kupiłem do drugiego systemu spełnił oczekiwania, prędko nie sprzedam, a zastąpil on pm8003 ( tez za jasny, skąpy bas) 

Polecam stare modele pm-17  i zwlaszcza pm-16, lub nieco nowszy juz z 21 wieku pm-17mkII

Tyle że ja go kupilem za 1500 a nie za ok. 3 tysiaki jak teraz wystawiają 

Co do cdkow to zdecydowanie bardzo dobre wrazenie zrobił sa ki pearl lite 

Piękne analogowe brzmienie, lepszy od sa-15s2, który miałem w tym samym czasie i porownywalem łeb w łeb 

P

Może się komus przyda ta " wiedza" 🙂

Edytowane przez costa brava

Zapomniałem że miałem tez z rok temu albo i więcej  pm ki pearl lite

Wzmak w przeciwieństwie do cdka/daca z tej serii nie przypadł mi do gustu, gra tak samo jak pm8003

Edytowane przez costa brava

@costa brava mamy takie same odczucia 🙂

Niestety Marantz zmienił PM-15S2 w porównaniu do Marantz PM-15S1. 

Marantz PM-15S1 gra miękko, dociążonym dźwiękiem, ciemniej niż nowe Marantz.

Nie miałem S1 to się nie wypowiem, aż takie zmiany? Czyli bliżej mu do pm-17 którego jest ponoć  następcą 

Regulacja poziomu dźwięku tylko robiła wrażenie w tym pm-15S2, dokładność niesamowita 

Nawet balansu tam chyba nie bylo, a regulacja tonów chyba była ale gdzieś ukryta

Edytowane przez costa brava

W Marantz PM-15S1 była regulacja tonu i to na wierzchu. Miał też regulację balansu, chociaż działała inaczej niż zwykle. 

PM-15S1 ma nieduży współczynnik tłumienia, ale na dużą moc. Bas jest jak z lampowca ale z większą mocą.

W dniu 1.01.2025 o 15:54, Gargan napisał:

@Mark75X 3 lata? To i tak dłużej od np. Rega, który jest dużo droższy.

Jeśli interesuje Cię długa gwarancja i analogowe zbliżone do Marantz granie to zainteresuj się marką Sim Audio Moon. 

Moon 250i mogę polecić - chyba najlepszy ich model w rozsądnej jeszcze cenie. 10 lat gwarancji.

Miałem takiego jak na zdjęciu. Teraz czasem żałuję, że nie kupiłem kolejnego. Ma swój urok i dobrą regulację głośności w przeciwieństwie do Rega.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

10 lat gwar. 

Nie słyszałem aby jakakolwiek firma dawała taką gwarę. Chyba coś ci sie pomyliło 😛

Moon daje 2 lata a nie 10 no co ty.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
9 minut temu, Gargan napisał:

@fanatyk muzyki 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie działa mi coś ten link. Możesz podesłać info bezpośrednio od dystrybutora bo wierzyć się nie chce żedają 10 lat 😱

9 minut temu, Gargan napisał:

@fanatyk muzyki 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Poczytaj dokładnie co tam jest napisane w warunkach 🤣

Żadne 10 lat. To zwykły kit gwarancja na czesci mechaniczne jak laser 12 miesięcy. Ja dziękuję za taki sprzęt 😁

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Po tym co tam przeczytałem to ja bym moona nie kupił 🤷‍♂️

To tak jak KIA dawała 7 lat gwarancji. . . .

Na lakier panie. Na lakier . . . . . . . . .jak doczytałeś warunki 🤣🤣🤣🤣🤣

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez fanatyk muzyki

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Przeczytałeś warunki gwarancji w USA i Kanadzie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ja tam lubię Stare klamoty z lat 80 tych. Porównawszy je z nowoczesna masówką,  są pancerne, oraz grają dobrze. Szczegolnie troche wyzsze modele. Oczywiście elektronika poszła sporo do przodu, ale za to jest slabo naprawiana. A w starych sprzętach garść rezystorow, kondensatorów i tranzystorów często wystarczy na następne 40 lat.  Cd jako nowość były drogie i postarane, magnetofony musiały konkurować z cd. Wzmaki musiały wytrzymać ciągle granie. Pozdrawiam 

Ja okurat mam i lubię,  harmany kardony, nikko, kenwoody, nakamichi, sony, nady. Wg mnie w latach 80 tych trzymały poziom wysoki. 

Edytowane przez dovectra
Poprawa
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.