Skocz do zawartości
IGNORED

Transport z wyższej półki: Eversolo, Auralic Aries czy Lumin U2 ?


Rekomendowane odpowiedzi

31 minut temu, 64konrad64 napisał:

nadal stawiam tezę, że jakość cyfrowego dźwięku zależy m.in. od jakości jego podania przez transport, jeśli nie przez CRC, to przez odpowiedni rytm podawania bitów i brak zakłóceń.

W przypadku tryby asynchronicznego (bo od tego zacząłeś) podawanie bitów nie ma znaczenia, gdyż jak tu już było pisane to urządzenie odbiorcze odpowiedzialne jest za przesył. Master Clock jest po stronie urządzenia odbiorczego, które mówiąc łopatologicznie ciągnie dane ze źródła wedle swego widzimisię.
W przypadku SPDiF master clock jest po stronie urządzenia nadawczego (transport) i odbiornik musi się dostosować do odbioru danych, więc jeżeli transport wypluwa dane w sposób złu/zakłócony to nie ma siły by odbiornik odebrał dane w sposób poprawny. Znów eksperyment z przesyłem AC-3 / HDCD się kłania i wówczas sprzetowy dekoder choćby stawał na głowie i był super duper hi-fi nie da rady i się wyłoży bo nie rozpozna sygnału.

Zakłócenia są też różne. Są zakłócenia transmisji czyli przekłamanie i wówczas sprzetowy dekoder polegnie i są zakłócenia typu coś chodzi po masie. Ale zakłócenia typu coś chodzi po masie nie przełożą się na przekłamanie bitów a raczej będą wpływać na sekcję analogową w przetworniku. Czyli dane będę OK a usłyszysz brum czy szum spowodowany zakłóceniami nie transmisji a np pętli masy

Aby było łatwiej zrozumieć. Masz kalkulator. 2+2=4 czyli wynik poprawny bez przekłamania. Jeśli 2+2=7 wynik jest niepoprawny i zaszło przekłamanie na poziomie cyfrowym czyli transmisja bitów jest do dupy.
2+2=4 wynik poprawny ale wyświetlacz kalkulatora miga i drga czyli zaszło przekłamanie gdzieś na drodze cholera wie jakiej nie mającej wpływu na poziom bitowy ale dające się zauważyć na drodze analogowej czyli np słabe zasilanie bo bateria jest słaba.
 

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

29 minut temu, yayacek napisał:

Zrób sobie taki eksperyment. Kup sobie albo pożycz przykładowo urządzenie marki Topping D10 (albo inne podobne). Te ustrojstwo to zwykły DAC połączony za pomocą USB z transportem (komputerem). Ten Topping D10 działa w trybie asynchronicznym więc ciągnie po USB dane z transportu (komputer) wedle swego wewnętrznego zegara, ładuje to wszystko do bufora, taktuje i dokonuje konwersji D/A. Dodatkowo jest tam wyjście SPDiF co jest ważne dla eksperymentu. Pod wyjście SPDiF podepnij sprzętowy dekoder HDCD albo AC-3.
Teraz zapodaj plik z zawartością HDCD albo specjalnie spreparowany plik wave z zawartością AC-3* i włącz PLAY. Topping pociągnie w trybie asynchronicznym dane z transportu i potem dodatkowo uformuje strumień SPDiF, który poda na swoje wyjście optyk/coax. Z wyjścia cyfrowego (optyk/coax) Toppinga wejdź na wejście cyfrowe w sprzętowym dekoderze HDCD lub AC-3 za pomocą toslinka czy kabla współosiowego.
Jeśli zajdzie choćby jakakolwiek przeszkoda w transmisji, jakiekolwiek przekłamanie choćby na poziomie jednego bita to sprzętowy dekoder nie rozpozna zakodowanego sygnału i usłyszysz szum (w przypadku AC-3) albo zgaśnie wskaźnik HDCD na dekoderze. 
Aby rozpoznać zakodowany sygnał dane MUSZĄ dotrzeć do sprzętowego dekodera na czas i w sposób niezmanipulowany. Jakakolwiek zmiana, jakiekolwiek przekłamanie transmisji spowoduje, że dekoder sprzętowy 'zgubi' sygnał, po prostu tego sygnału nie rozpozna. Zamiast dźwięku dostaniesz szum, trzask, warkot (w przypadku AC-3) czy migotanie/pulsowanie wskaźnika HDCD. 

CRC w ogóle nikomu nie jest potrzebne do transmisji audio. Bez sum kontrolnych można się spokojnie obejść. Zresztą jak sobie wyobrażasz sumy kontrolne podczas odtwarzania choćby zwykłej płyty CD w napędzie połączonym kablem z przetwornikiem.

Eksperyment z zakodowaną zawartością AC-3 w pliku wave czy z HDCD ma na celu pokazać, że dane mogą być przesłane TYLKO na dwa sposoby = dane przesłane zgodnie i dane przesłane niezgodnie. Nie ma innego stanu. Nie można przesłac danych bardziej zgodnie lub najbardziej zgodnie albo źle lub bardziej źle.
Albo przesył jest zgodny albo przesył jest niezgodny. To sytuacja 0/1. Tak samo można być w ciąży albo nie można być w ciąży. Nie ma stanu pośredniego. Nie można być bardziej w ciąży, ani nie można być bardziej w 'nie ciąży'.

----------
* czytaj

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sumy kontrolne podczas odtwarzania płyt Audio CD wyobrażam sobie tak:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"The drive can compensate by supplying a "best guess" of what the missing data was, then supplying the missing data."

"While causing data loss on Video CDs (Mode 2 Form 2) and Audio CDs, individual C2 errors are correctable on data CDs (using Mode 1 and Mode 2 Form 1)."

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
6 minut temu, 64konrad64 napisał:

Sumy kontrolne podczas odtwarzania płyt Audio CD wyobrażam sobie tak:

To dotyczy przeplotu CIRC i nie ma nic wspólnego z sumami kontrolnymi

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

2 godziny temu, marcinmarcin napisał:

Jak widać poradził sobie sam bez adwokata 😉 i wiesz że nie chodziło mi tu o niego, ale są tu tacy którzy twierdzą że to jak do dysku czy pendrajwa...

Rozumiem,
Nie chodziło ci o osobę,którą wymieniłeś,ale o osoby,których nie wymieniłeś-to znaczy-jedna wymieniłeś,ale sa jakies inne,których niewymieniłeś.


Przepraszam,nie jestem zbyt bystry,i bez Twoich wyjaśnień nie zrozumiałbym Twojego posta.
Dziękuję!

Nie wierzę w pesymizm. Jeżeli coś nie idzie po Twojej myśli, przebijaj się do przodu

18 minut temu, yayacek napisał:

To dotyczy przeplotu CIRC i nie ma nic wspólnego z sumami kontrolnymi

Jak to nie ma nic wspólnego sumami kontrolnymi?

"C2 errors can to a degree be recovered[2] by the hardware error detection and correction scheme. "

To niby jak bez tej sumy kontrolnej się dowiaduje że wystąpił błąd C2?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Bazą dla korekcji błędów jest zapisywanie danych w przeplocie CIRC (sektor 2352 bajty trwający 1/75 sek zawiera 98 ramek po 24 bajty sygnału, fizycznie ramka 24 bajtowa to 588 bitów do zapisu na CD), czyli próbki które powinny następować po sobie są "porozrzucane" do innych ramek. Z owego przeplotu (m.in.) wynikają 2 najniższe metody korekcji błędów - C1 i C2. Odpowiednie sumy kontrolne (bajty Q i P w ramce 588 bitowej) są tak potworzone ( wyliczone z takich bajtów sygnału), że mechanizm C1 jest bardziej odpowiedzialny za pojedyncze, przypadkowe błędy( tzw. random errors) , natomiast C2 odpowiada za błędy seryjne(tzw. burst errors). 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
7 godzin temu, 64konrad64 napisał:

Znaczenie mają błędy CRC (lub ich brak), zakłócenia, rytm podawania bitów i jego płynność.

To tylko Twoje przekonania. Żyj w swoim świecie i dawaj się naciągać oszustom z branży. 

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

9 godzin temu, 64konrad64 napisał:

Jak to nie ma nic wspólnego sumami kontrolnymi?

CIRC dotyczy korekcji błędów w zapisie płyty CD. Dane nadmiarowe jakie są wymieszane z danymi podstawowymi są 'rozrzucone' po płycie tak aby przy natrafieniu na sektor uszkodzony dane nadmiarowe mogły 'naprawić' usterkę. To wszystko działa na poziomie software jaki jest zintegrowany z napędem. Tak więc płyta jest odczytywana niejako 'na zapas'. 
Kiedy pisałem jak wyobrażasz sobie sumy kontrolne w odczycie CD podpiętego pod przetwornik D/A miałem na myśli fakt, że w takim przypadku mamy komunikację jednostronną. Przetwornik nie wie nic o sumach kontrolnych i o CIRC bo przetwornik dostaje już uformowany strumień SPDiF który jest jednokierunkowy. Tak samo jest z przetwornikiem po USB - przetwornik na USB ciągnie dane z transportu ale nie ma możliwości kontrolowania tego co dzieje się w samym transporcie więc cały CIRC jest dla przetwornika niewidoczny.

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

1 godzinę temu, yayacek napisał:

CIRC dotyczy korekcji błędów w zapisie płyty CD. Dane nadmiarowe jakie są wymieszane z danymi podstawowymi są 'rozrzucone' po płycie tak aby przy natrafieniu na sektor uszkodzony dane nadmiarowe mogły 'naprawić' usterkę. To wszystko działa na poziomie software jaki jest zintegrowany z napędem. Tak więc płyta jest odczytywana niejako 'na zapas'. 
Kiedy pisałem jak wyobrażasz sobie sumy kontrolne w odczycie CD podpiętego pod przetwornik D/A miałem na myśli fakt, że w takim przypadku mamy komunikację jednostronną. Przetwornik nie wie nic o sumach kontrolnych i o CIRC bo przetwornik dostaje już uformowany strumień SPDiF który jest jednokierunkowy. Tak samo jest z przetwornikiem po USB - przetwornik na USB ciągnie dane z transportu ale nie ma możliwości kontrolowania tego co dzieje się w samym transporcie więc cały CIRC jest dla przetwornika niewidoczny.

A skąd ten system ma wiedzieć, czy trzeba użyć tych danych nadmiarowych, czy nie? Musi wyliczyć jakąś sumę kontrolną i jeśli ona się nie zgodzi to próbuje odtworzyć brakujące informacje z tych nadmiarowych.

Czy zgadzamy się że proces odczytu danych cyfrowych z płyty Audio CD:

1. Może być stratny?

2. Może być losowy? ("best guess")

3 minuty temu, 64konrad64 napisał:

A skąd ten system ma wiedzieć, czy trzeba użyć tych danych nadmiarowych, czy nie?

Jeżeli nie można odczytać danej ramki bo płyta jest uszkodzona to soft pobiera info z danych nadmiarowych z ramek sąsiednich. Można się o tym przekonać robiąc szpilką dziurę w płycie CD. Tam gdzie jest dziura danych nie ma (fizycznie zostały uszkodzone) więc teraz wchodzi do gry korekcja i z danych nadmiarowych w przeplocie przywracana jest pierwotna zawartość. System wie, bo przykładowo mówiąc łopatologicznie promień lasera trafia w pustkę i zamiast danych na płycie CD widzi NIC.

 

14 minut temu, 64konrad64 napisał:

Czy zgadzamy się że proces odczytu danych cyfrowych z płyty Audio CD:

1. Może być stratny?

Nie. Nie może. Odczyt jest zgodny bit do bita chyba, że płyta jest uszkodzona albo napęd zepsuty.

14 minut temu, 64konrad64 napisał:

2. Może być losowy? ("best guess")

Nie może. To nie TOTOLOTEK. Odczyt jest zawsze poprawny chyba, że urządzenie albo płyta jest uszkodzona.

Błędy C1 występują zawsze ale są zawsze korygowalne więc nie ma o czym rozmawiać.
Błędy C2 też są w całości korygowalne, chyba że uszkodzenie fizyczne sektora jest zbyt duże wówczas zachodzi proces interpolacji danych co przekłada się na klik, cyk, ciszę chwilową itp. To ewidentnie słychać i znaczy to, że nośnik fizyczny został uszkodzony w sposób nieodwracalny.

CIRC został tak wymyślnie zaprojektowany by informacje na płycie były w pełni odczytane nawet jeśli zajdzie możliwość uszkodzenia fizycznego danego sektora. To jest majstersztyk inżynierii cyfrowej. A jeśli uszkodzenie jest zbyt duże (np spora dziura w CD) no to mamy pecha i nawet najlepszy algorytm z pustego nic nie stworzy.

Do tych powyższych informacji ma jedynie dostęp soft w napędzie. Żaden DAC nie jest w stanie panować nad tym co dzieje się podczas odczytu płyty gdyż taki DAC czy po USB czy po SPDiF dostaje już gotowy obrobiony ciąg danych, więc co niby suma kontrolna miałaby sprawdzać podczas przesyłu po kablu. O tym czy przesył po kablu do DAC jest OK (czyli bit perfect albo inaczej mówiąc data out = data in) świadczy zachowanie owego powyższego przykładowego dekodera sprzętowego typu HDCD czy AC-3. On nie potrzebuje sum kontrolnych ale jedynie nienaruszonego ciągu bitów, które będzie w stanie zdekodować. Każde przekłamanie w transmisji spowoduje, że dekoder sprzętowy nie rozpozna danych i wypluje zamiast muzyki uciążliwy szum.

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

2 godziny temu, yayacek napisał:

Jeżeli nie można odczytać danej ramki bo płyta jest uszkodzona to soft pobiera info z danych nadmiarowych z ramek sąsiednich. Można się o tym przekonać robiąc szpilką dziurę w płycie CD. Tam gdzie jest dziura danych nie ma (fizycznie zostały uszkodzone) więc teraz wchodzi do gry korekcja i z danych nadmiarowych w przeplocie przywracana jest pierwotna zawartość. System wie, bo przykładowo mówiąc łopatologicznie promień lasera trafia w pustkę i zamiast danych na płycie CD widzi NIC.

 

Nie. Nie może. Odczyt jest zgodny bit do bita chyba, że płyta jest uszkodzona albo napęd zepsuty.

Nie może. To nie TOTOLOTEK. Odczyt jest zawsze poprawny chyba, że urządzenie albo płyta jest uszkodzona.

Błędy C1 występują zawsze ale są zawsze korygowalne więc nie ma o czym rozmawiać.
Błędy C2 też są w całości korygowalne, chyba że uszkodzenie fizyczne sektora jest zbyt duże wówczas zachodzi proces interpolacji danych co przekłada się na klik, cyk, ciszę chwilową itp. To ewidentnie słychać i znaczy to, że nośnik fizyczny został uszkodzony w sposób nieodwracalny.

CIRC został tak wymyślnie zaprojektowany by informacje na płycie były w pełni odczytane nawet jeśli zajdzie możliwość uszkodzenia fizycznego danego sektora. To jest majstersztyk inżynierii cyfrowej. A jeśli uszkodzenie jest zbyt duże (np spora dziura w CD) no to mamy pecha i nawet najlepszy algorytm z pustego nic nie stworzy.

Do tych powyższych informacji ma jedynie dostęp soft w napędzie. Żaden DAC nie jest w stanie panować nad tym co dzieje się podczas odczytu płyty gdyż taki DAC czy po USB czy po SPDiF dostaje już gotowy obrobiony ciąg danych, więc co niby suma kontrolna miałaby sprawdzać podczas przesyłu po kablu. O tym czy przesył po kablu do DAC jest OK (czyli bit perfect albo inaczej mówiąc data out = data in) świadczy zachowanie owego powyższego przykładowego dekodera sprzętowego typu HDCD czy AC-3. On nie potrzebuje sum kontrolnych ale jedynie nienaruszonego ciągu bitów, które będzie w stanie zdekodować. Każde przekłamanie w transmisji spowoduje, że dekoder sprzętowy nie rozpozna danych i wypluje zamiast muzyki uciążliwy szum.

Czyli w Wikipedii jest nieprawda?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"The drive can compensate by supplying a "best guess" of what the missing data was, then supplying the missing data."

"While causing data loss on Video CDs (Mode 2 Form 2) and Audio CDs, individual C2 errors are correctable on data CDs (using Mode 1 and Mode 2 Form 1)."

Dla mnie "Best guess" oznacza że strumień bitów do DACa przy każdym odczycie płytki CD może być ciut inny. Np. jak płyta jest lekko brudna, to czasami dany bit się odczyta, czasami nie. To może zależeć np. od prędkości obrotu, którą czytnik CD może próbować dobrać, ilości powtórzeń / prób odczytu i rodzaju samego zabrudzenia.

Dla mnie "While causing data loss on Video CDs (Mode 2 Form 2) and Audio CDs, individual C2 errors...." oznacza że odczyt danych z Audio CD może być stratny, dla Ciebie nie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
2 minuty temu, 64konrad64 napisał:

Dla mnie "Best guess" oznacza że strumień bitów do DACa przy każdym odczycie płytki CD może być ciut inny.

To co masz z Wikipedi jest tym samym co pisałem wyżej. Tyczy to błędów C2, które są korygowalne. Jeśli jednak sektor uległ dużemu uszkodzeniu to błędy C2 są niekorygowalne i wówczas następuje interpolacja danych. Ale ową interpolację danych słychac jako klik, cyk, cisza, trzask. Ta interpolacja to jest te niby zgadywanie, bo algorytm musi dorobić brakującą na skutek uszkodzenia próbkę. Ale taka płyta jest uszkodzona już znacznie i jest po prostu do niczego.
Czytaj uważnie posty bo powtarzanie się w wypowiedziach nie jest zacnym postępowaniem.

Owe best guess (zgadywanie) ma miejsce TYLKO wówczas kiedy sektor uległ poważnemu uszkodzeniu i błędy C2 są niemożliwe do naprawienia. Więc tyczy to skrajnego przypadku kiedy masz do czynienia z już mocno zepsutą fizycznie płytą CD i te zepsucie zawsze słychać najczęściej jako cyk cyk cyk cyk. To jest właśnie owa interpolacja które wtedy pracuje i zgaduje jaką wartość wstawić w miejsce mocno uszkodzonego sektora.

Odczyt z płyty CD nie może być stratny i nie jest stratny. Błędy C1 i C2 są korygowalne w stu procentach i choćby korekcja pracowała non stop to dane odczytane będą identyczne z danymi zapisanymi.
Jedynym przypadkiem kiedy dane odczytane nie będą identyczne z danymi zapisanymi jest sytuacja kiedy wystapi bardzo wielki błąd C2 i wówczas korekcja nie daje rady i włącza się interpolacja - jak napisałeś 'best guess'. Ale taka płyta jest już przeznaczona do śmieci chyba, że ktoś lubi słuchać jak mu trzeszczy i cyka.

Jak masz sprawny napęd i nieuszkodzoną płytę CD i to możesz ją sobie zripować choćby ze sto razy na dysk twardy i za każdym razem dostaniesz identyczną zawartość bitową pomimo działania korekcji C1 i C2. A korekcja C1 i C2 będzie działać zawsze i w każdym przypadku, gdyż tak właśnie został zaprojektowany standard CD.

I jeszcze raz - te zgadywanie tyczy tylko przypadku kiedy błąd odczytu jest już bardzo duży i musi zajść wówczas interpolacja. Ale to jest przypadek skrajny i oznacza, że taka płyta CD dokonała już żywota.
 

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

W dniu 24.04.2024 o 11:28, 64konrad64 napisał:

Fachowcem jestem, ale od IT a niekoniecznie od mikrokontrlorerów.

W jakiej dziedzinie,jesli wolno spytać?

Nie wierzę w pesymizm. Jeżeli coś nie idzie po Twojej myśli, przebijaj się do przodu

8 minut temu, Pseudodrummer napisał:

W jakiej dziedzinie,jesli wolno spytać?

Piszę kawałki jednej z większych Chmur, kawałki dostarczające usługi dla znanych serwisów streamingowych (głównie wideo).

10 minut temu, 64konrad64 napisał:

Piszę kawałki jednej z większych Chmur, kawałki dostarczające usługi dla znanych serwisów streamingowych (głównie wideo).

Dziękuję

Nie wierzę w pesymizm. Jeżeli coś nie idzie po Twojej myśli, przebijaj się do przodu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"By comparing the two replay methods you can clearly see that the direct USB connection produces periodic ’jumps’ in the replay speed. "

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
7 godzin temu, yayacek napisał:

Jeżeli nie można odczytać danej ramki bo płyta jest uszkodzona to soft pobiera info z danych nadmiarowych z ramek sąsiednich. Można się o tym przekonać robiąc szpilką dziurę w płycie CD. Tam gdzie jest dziura danych nie ma (fizycznie zostały uszkodzone) więc teraz wchodzi do gry korekcja i z danych nadmiarowych w przeplocie przywracana jest pierwotna zawartość. System wie, bo przykładowo mówiąc łopatologicznie promień lasera trafia w pustkę i zamiast danych na płycie CD widzi NIC.

 

Nie. Nie może. Odczyt jest zgodny bit do bita chyba, że płyta jest uszkodzona albo napęd zepsuty.

Nie może. To nie TOTOLOTEK. Odczyt jest zawsze poprawny chyba, że urządzenie albo płyta jest uszkodzona.

Błędy C1 występują zawsze ale są zawsze korygowalne więc nie ma o czym rozmawiać.
Błędy C2 też są w całości korygowalne, chyba że uszkodzenie fizyczne sektora jest zbyt duże wówczas zachodzi proces interpolacji danych co przekłada się na klik, cyk, ciszę chwilową itp. To ewidentnie słychać i znaczy to, że nośnik fizyczny został uszkodzony w sposób nieodwracalny.

CIRC został tak wymyślnie zaprojektowany by informacje na płycie były w pełni odczytane nawet jeśli zajdzie możliwość uszkodzenia fizycznego danego sektora. To jest majstersztyk inżynierii cyfrowej. A jeśli uszkodzenie jest zbyt duże (np spora dziura w CD) no to mamy pecha i nawet najlepszy algorytm z pustego nic nie stworzy.

Do tych powyższych informacji ma jedynie dostęp soft w napędzie. Żaden DAC nie jest w stanie panować nad tym co dzieje się podczas odczytu płyty gdyż taki DAC czy po USB czy po SPDiF dostaje już gotowy obrobiony ciąg danych, więc co niby suma kontrolna miałaby sprawdzać podczas przesyłu po kablu. O tym czy przesył po kablu do DAC jest OK (czyli bit perfect albo inaczej mówiąc data out = data in) świadczy zachowanie owego powyższego przykładowego dekodera sprzętowego typu HDCD czy AC-3. On nie potrzebuje sum kontrolnych ale jedynie nienaruszonego ciągu bitów, które będzie w stanie zdekodować. Każde przekłamanie w transmisji spowoduje, że dekoder sprzętowy nie rozpozna danych i wypluje zamiast muzyki uciążliwy szum.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"In case the burst correction capability is exceeded, interpolation may provide concealment by approximation"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"But on an Audio CD, if the error cannot be corrected, the player may interpolate the missing data to minimize the impact on the playback. This interpolation is an estimation of the missing data in a sequence of signals based on known data points [such as audio in our PCM]. This is where the player literally makes up new information for an audio stream, and you won’t even notice the difference!"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"If the C2 decoder encounters errors that cannot be corrected it will flag them for subsequent concealment (i.e. interpolation or muting)."

"This enables an interpolation algorithm to calculate replacement samples and hence ‘mask’ the error. Obviously, such an interpolation process can never exactly reconstruct the original data but it does make small errors much less noticeable."

'CD players will perform interpolation automatically, often without the user being aware of it."

Zgadzamy się w końcu że odtwarzanie CD nie jest procesem bezstratnym?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
31 minut temu, 64konrad64 napisał:

Zgadzamy się w końcu że odtwarzanie CD nie jest procesem bezstratnym?

Nie, nie zgadzamy się. Masz kolego problem z czytaniem ze zrozumieniem.
Podajesz tutaj anglojęzyczne wstawki, które są tożsame z tym co już napisałem po polsku powyżej. Błędy C2 są korygowalne chyba, że uszkodzenie sektora jest zbyt duże i wówczas uaktywnia się interpolacja, którą zazwyczaj słychać. A to oznacza, że płyta jest uszkodzona w sposób znaczny i nadaje się do wyrzucenia. Interpolacja ma kilka metod - albo nastepuje wyciszenie sygnału (mute) albo aproksymacja (czyli cyk).
Interpolacja jest ostatnim elementem korekcji. I uaktywnia się tylko wtedy kiedy nie można już naprawić błędu C2. Ale owa interpolacja to tzw. krzyk rozpaczy. Użytkownik CD usłyszy działanie interpolacji i nie ma już innego wyjścia jak zakupić nowy egzemplarz CD.
Już to wszystko napisałem kilka razy powyżej a Ty ciągle robisz anglojęzyczne wklejki nie zadając sobie nawet trudu by dokonać tłumaczenia. Być może wydaje Ci się, że jak coś jest napisane po angielsku to jest to mądrzejsze, ale niestety tak nie jest.
Nieuszkodzona płyta i nieuszkodzony czytnik = odczyt doskonały pomimo działania algorytmu korekcji błędów. A korekcja błędów jest ZAWSZE bo tak zaprojektowano standard CD. CIRC wprowadzono po to by dział non stop. Jeśli korekcja nie jest w stanie sobie poradzić z uszkodzoną płytą to znaczy, że płyta jest do śmieci bo zaszło nieodwracalne uszkodzenie sektorów - np na skutek mechanicznej ingerencji w nośnik.
Odtwarzanie CD jest procesem bezstratnym. Jeśli płyta nie jest uszkodzona i czytnik jest sprawny to zawsze dostaniemy zawartość zgodną co do bita. 

1 godzinę temu, 64konrad64 napisał:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"By comparing the two replay methods you can clearly see that the direct USB connection produces periodic ’jumps’ in the replay speed. "

Człowiek z linka zadał sobie masę niepotrzebnego trudu. Na wstępie rozpisuje się o zaletach transmisji asynchronicznej po USB a następnie bierze do eksperymentu DAC, który nie obsługuje trybu asynchronicznego. Ten DAC którego użył czyli Cambridge DacMagic nie ma zaimplementowanej obsługi trybu asynchronicznego, więc nic dziwnego że to co uzyskał jest po prostu kiepskie. Ten DacMagic ma USB na starym interfejsie od C-Media. To jest po prostu kicha a nie USB.

Do takiej zabawy należy wziąć przykładowo RME z rodziny ADI-2 z jego asynchronicznym trybem USB i zegarami SteadyClock.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

Ja mam adi2 fs dac i jestem bardzo zadowolony.

Nie wierzę w pesymizm. Jeżeli coś nie idzie po Twojej myśli, przebijaj się do przodu

25 minut temu, yayacek napisał:

Nie, nie zgadzamy się. Masz kolego problem z czytaniem ze zrozumieniem.
Podajesz tutaj anglojęzyczne wstawki, które są tożsame z tym co już napisałem po polsku powyżej. Błędy C2 są korygowalne chyba, że uszkodzenie sektora jest zbyt duże i wówczas uaktywnia się interpolacja, którą zazwyczaj słychać. A to oznacza, że płyta jest uszkodzona w sposób znaczny i nadaje się do wyrzucenia. Interpolacja ma kilka metod - albo nastepuje wyciszenie sygnału (mute) albo aproksymacja (czyli cyk).
Interpolacja jest ostatnim elementem korekcji. I uaktywnia się tylko wtedy kiedy nie można już naprawić błędu C2. Ale owa interpolacja to tzw. krzyk rozpaczy. Użytkownik CD usłyszy działanie interpolacji i nie ma już innego wyjścia jak zakupić nowy egzemplarz CD.
Już to wszystko napisałem kilka razy powyżej a Ty ciągle robisz anglojęzyczne wklejki nie zadając sobie nawet trudu by dokonać tłumaczenia. Być może wydaje Ci się, że jak coś jest napisane po angielsku to jest to mądrzejsze, ale niestety tak nie jest.
Nieuszkodzona płyta i nieuszkodzony czytnik = odczyt doskonały pomimo działania algorytmu korekcji błędów. A korekcja błędów jest ZAWSZE bo tak zaprojektowano standard CD. CIRC wprowadzono po to by dział non stop. Jeśli korekcja nie jest w stanie sobie poradzić z uszkodzoną płytą to znaczy, że płyta jest do śmieci bo zaszło nieodwracalne uszkodzenie sektorów - np na skutek mechanicznej ingerencji w nośnik.
Odtwarzanie CD jest procesem bezstratnym. Jeśli płyta nie jest uszkodzona i czytnik jest sprawny to zawsze dostaniemy zawartość zgodną co do bita. 

Człowiek z linka zadał sobie masę niepotrzebnego trudu. Na wstępie rozpisuje się o zaletach transmisji asynchronicznej po USB a następnie bierze do eksperymentu DAC, który nie obsługuje trybu asynchronicznego. Ten DAC którego użył czyli Cambridge DacMagic nie ma zaimplementowanej obsługi trybu asynchronicznego, więc nic dziwnego że to co uzyskał jest po prostu kiepskie. Ten DacMagic ma USB na starym interfejsie od C-Media. To jest po prostu kicha a nie USB.

Do takiej zabawy należy wziąć przykładowo RME z rodziny ADI-2 z jego asynchronicznym trybem USB i zegarami SteadyClock.

Mogę prosić o jakiegoś linka gdzie jest napisane że DAC Magic nie wspiera trybu async?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Cambridge Audio DacMagic 100: High-resolution audio

The USB socket is asynchronous, meaning the DAC handles clock duties, dictating when it receives digital data from the source: the designers say this makes for more efficient data transfer and improved sound quality."

27 minut temu, yayacek napisał:

Nie, nie zgadzamy się. Masz kolego problem z czytaniem ze zrozumieniem.
Podajesz tutaj anglojęzyczne wstawki, które są tożsame z tym co już napisałem po polsku powyżej. Błędy C2 są korygowalne chyba, że uszkodzenie sektora jest zbyt duże i wówczas uaktywnia się interpolacja, którą zazwyczaj słychać. A to oznacza, że płyta jest uszkodzona w sposób znaczny i nadaje się do wyrzucenia. Interpolacja ma kilka metod - albo nastepuje wyciszenie sygnału (mute) albo aproksymacja (czyli cyk).
Interpolacja jest ostatnim elementem korekcji. I uaktywnia się tylko wtedy kiedy nie można już naprawić błędu C2. Ale owa interpolacja to tzw. krzyk rozpaczy. Użytkownik CD usłyszy działanie interpolacji i nie ma już innego wyjścia jak zakupić nowy egzemplarz CD.
Już to wszystko napisałem kilka razy powyżej a Ty ciągle robisz anglojęzyczne wklejki nie zadając sobie nawet trudu by dokonać tłumaczenia. Być może wydaje Ci się, że jak coś jest napisane po angielsku to jest to mądrzejsze, ale niestety tak nie jest.
Nieuszkodzona płyta i nieuszkodzony czytnik = odczyt doskonały pomimo działania algorytmu korekcji błędów. A korekcja błędów jest ZAWSZE bo tak zaprojektowano standard CD. CIRC wprowadzono po to by dział non stop. Jeśli korekcja nie jest w stanie sobie poradzić z uszkodzoną płytą to znaczy, że płyta jest do śmieci bo zaszło nieodwracalne uszkodzenie sektorów - np na skutek mechanicznej ingerencji w nośnik.
Odtwarzanie CD jest procesem bezstratnym. Jeśli płyta nie jest uszkodzona i czytnik jest sprawny to zawsze dostaniemy zawartość zgodną co do bita. 

Człowiek z linka zadał sobie masę niepotrzebnego trudu. Na wstępie rozpisuje się o zaletach transmisji asynchronicznej po USB a następnie bierze do eksperymentu DAC, który nie obsługuje trybu asynchronicznego. Ten DAC którego użył czyli Cambridge DacMagic nie ma zaimplementowanej obsługi trybu asynchronicznego, więc nic dziwnego że to co uzyskał jest po prostu kiepskie. Ten DacMagic ma USB na starym interfejsie od C-Media. To jest po prostu kicha a nie USB.

Do takiej zabawy należy wziąć przykładowo RME z rodziny ADI-2 z jego asynchronicznym trybem USB i zegarami SteadyClock.

Interpolacja nie oznacza wcale "cyk".

Interpolacja policzy średnią z wartości przed i za, więc z definicji masz bardzo małe szanse zwrócić na to uwagę.

"'CD players will perform interpolation automatically, often without the user being aware of it.""

Interpolacja to dodanie danych, które na wejściu nie istnieją / są inne więc odczyt CD Audio nie jest bezstratny.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
2 minuty temu, 64konrad64 napisał:

Mogę prosić o jakiegoś linka gdzie jest napisane że DAC Magic nie wspiera trybu async?

DacMagic a DacMagic 100 a DacMagic Plus to trzy różne urządzenia. DacMagic jest stary i ma USB oparty o C-Media - można to przeczytać w instrukcji obsługi.
A

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) przykładowo ludzie z Cambridge Audio piszą wprost, że dopiero w DacMagic Plus wprowadzono asynchroniczne USB. 

A jak ktoś nie wierzy to zawsze może ściągnąć sobie soft o nazwie 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) (działa bez instalacji) i sprawdzić jaki jest protokół przesyłu po USB

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

2 minuty temu, yayacek napisał:

A

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) przykładowo ludzie z Cambridge Audio piszą wprost, że dopiero w DacMagic Plus wprowadzono asynchroniczne USB. 

Dokładnie. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

43 minuty temu, yayacek napisał:

DacMagic a DacMagic 100 a DacMagic Plus to trzy różne urządzenia. DacMagic jest stary i ma USB oparty o C-Media - można to przeczytać w instrukcji obsługi.
A

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) przykładowo ludzie z Cambridge Audio piszą wprost, że dopiero w DacMagic Plus wprowadzono asynchroniczne USB. 

A jak ktoś nie wierzy to zawsze może ściągnąć sobie soft o nazwie 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) (działa bez instalacji) i sprawdzić jaki jest protokół przesyłu po USB

To prawda, ten gość testował bardzo starego DAC Magic-a, bez asynca.

Tu są jego testy z rDAC (z async-em):

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jest lepiej, ale nadal są mierzalne różnice czasowe - "Whereas relatively small short term variations at higher ‘flutter’ frequencies may alter the timbre or sound quality of what we hear." 

I to potwierdza to co ja słyszę - niektóre transporty mają lepszą barwę instrumentów, a inne gorszą.
Np. Matrix Audio X-Spdif-3 wstawiony pomiędzy laptopa a DACa powoduje że dźwięk staje się "czarno-biały" - ciekawe jakby wypadł w tych pomiarach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
5 minut temu, 64konrad64 napisał:

Tu są jego testy z rDAC (z async-em):

Hehe

rDAC ma słabe USB 😉 Układ TAS1020B to prehistoria. 

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

8 minut temu, Piopio napisał:

Układ TAS1020B to prehistoria

Tak jest! To chyba ma już 22 lata. W dziedzinie USB Audio nastąpił przeogromny skok jakościowy i jakiekolwiek badanie i testowanie czegokolwiek w oparciu o prehistoryczne układy nie ma sensu.
Tutaj trzeba wziąć nowe zabawki jaki wspomniany RME ADI a nie jakieś rupiecia sprzed dwóch dekad.

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

1 godzinę temu, 64konrad64 napisał:

Interpolacja nie oznacza wcale "cyk".

Interpolacja policzy średnią z wartości przed i za, więc z definicji masz bardzo małe szanse zwrócić na to uwagę.

"'CD players will perform interpolation automatically, often without the user being aware of it.""

Interpolacja to dodanie danych, które na wejściu nie istnieją / są inne więc odczyt CD Audio nie jest bezstratny.

Interpolacja to ostania forma korekcji - piszę to po raz enty.
Interpolacja jeśli już działa to znaczy, że płyta jest do śmieci. Interpolacja jest słyszalna i objawia się cykaniem/klikaniem. Tak, interpolacja to wyliczenie nowych próbek na podstawie próbek poprzedzających oraz następujących po uszkodzonym sektorze. 
Interpolacja nie jest zjawiskiem NORMALNYM. To zjawisko oznaczające błąd niekorygowalny a to oznacza, że płyta jest uszkodzona bezpowrotnie. Jeśli w grę wchodzi już interpolacja to znaczy, że masz jedną płytę mniej w kolekcji.

Na nieuszkodzonym nośniku interpolacja nigdy nie zajdzie. Interpolacja ujawnia się TYLKO wtedy kiedy sektory są uszkodzone w taki sposób, że algorytmy korygujące błędy C1 i C2 już nie dają rady. Ale to jednoznacznie oznacza, że płyta nadaje się jedynie jako wystrój wnętrza.

Ten 'cyk, cyk, cyk' który słychać czasem na płytach CD to oznaka działania interpolacji. Tak to się objawia. 

Przykładowo na obrazku masz odczyt bezbłędny i interpolowany. Czerwony oznacza wyliczenie próbek na podstawie próbek poprzedzających i następujących po uszkodzonym sektorze. Algorytm stara się zapełnić puste miejsce i wylicza próbki, ale choćby się starał jak może nie jest w stanie odgadnąć wartości więc wstawia coś co uważa za słuszne i mamy wówczas słyszalny 'cyk'. I to oznacza, że uszkodzenie jest krytyczne i nośnik jest do śmieci.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

interp.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez yayacek

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

W dniu 24.04.2024 o 18:01, 64konrad64 napisał:

izolację galwaniczną mój DAC podobno ma....

Dave ma izolacje na i2s, czyli za układami usb. To inny przypadek niz izolacja przed wejściem usb.

 

14 godzin temu, EMiL napisał:

Dave ma izolacje na i2s, czyli za układami usb. To inny przypadek niz izolacja przed wejściem usb.

1. W manual-u Dave-a piszą że izolacja galwaniczna jest na USB: 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

2. Dave ma I2S ? Mogę prosić o jakiegoś linka który o tym mówi?

2a. Widzę że Watts coś 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  pisze, ale to jest coś "w stylu I2S", z tego co rozumiem to jest format wewnętrzny na którymś etapie procesowania, i nie widzę tu nic o izolacji:

"but I digitally convert the SPDIF format into a parallel I2s like format - that is word clock, data left and data right"

image.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez 64konrad64

Po nawale teorii, teraz pora na część praktyczną, czyli jak to właściwie gra.

Taka kanapka:

- Chord Dave

- Enleum 23R

- Auralic Aries G2.1

- Eversolo A6 Master

- Lumin U2 (nie mini)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Godzinę temu, 64konrad64 napisał:

Taka kanapka:

To tera coś napisz o swoich odczuciach

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.