Skocz do zawartości
IGNORED

Poważne Fascynacje Klasyczne


Pseudodrummer
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Wszystkich Melomanów i Miłośników Dobrej Muzyki!

Postanowiłem założyć wątek,traktujący o muzyce klasycznej,w którym moga sie wypowiedzieć znawcy tematu.
Co warto znać,czego warto posłuchać i w jakim wykonaniu?
Jako miłosnik dobrej muzyki,który liznął nieco tematu,chciałbym zaprosic do rozmowy i prezentacji wybitnych dzieł a zwłaszcza wybitnych wykonań osoby,które maja o tym spora wiedzę,i mogliby jej uzyczyc innym

Co Was fascynuje,co polecacie,co warto poznac?
 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie wierzę w pesymizm. Jeżeli coś nie idzie po Twojej myśli, przebijaj się do przodu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wprowadzenie.

'Dopiero średniowiecze przyniosło metody zapisu muzyki; wcześniej, melodie przekazywano ustnie z pokolenia na pokolenie. Głos był najbardziej pierwotnym instrumentem, a pieśni, często pozbawione słów, pojawiały się we wszystkich kulturach od czasów prehistorycznych - służyły modlitwie, celom rytualnym, wysławianiu, nawoływaniu czy też lamentowaniu. Pierwszymi zapisanymi formami muzycznymi były chorały gregoriańskie średniowiecznych mnichów, którzy de facto byli także pierwszymi kompozytorami. Proste linie wokalne chorałów wysławiały Boga. Podstawowe przedchrześcijańskie instrumenty, takie jak trzcinowe piszczałki, kościane flety i gliniane bębny, przez wieki udoskonalano; w czasach renesansu używano ich zarówno w muzyce religijnej jak i w świeckiej. Wraz z rozwojem zachodnich społeczeństw zmieniała się także rola kompozytora, a sama muzyka odzwierciedlała ewolucję kultury.

W XIX wieku, wraz z osłabnięciem wpływów kościoła i dworu królewskiego, kompozytorzy uwolnili się od nieuniknionych ograniczeń jakie narzucał im artystyczny mecenat. Publikacje i otwarte koncerty dla publiczności stały się ważnym żródłem dochodu twórców muzyki. Muzyka klasyczna w czasach obecnych może czasami wydawać się przytłaczająco eksperymentalna, ale paradoksalnie, jest znacznie bardziej dostępna dla ogółu ludzkości niż kiedykolwiek wcześniej'.

J. S.

 

Poszczególne epoki i wybrani przedstawiciele epok.

Średniowiecze i Renesans - od XII wieku do XVI: Hildegarda z Bingen (1098-1179), Perotin (ok. 1160-1225), Guilaume de Machaut (ok. 1160-1225), Guilaume Dufay (ok. 1400-1474), Johannes Ockeghem (ok. 1410-1497), Josquin Des Pres (ok. 1440-1497), Thomas Tallis (ok. 1505-1585), Giovanni Pierluigi da Palestrina (ok. 1525-1594), Orlando di Lasso (ok. 1532-1594), Tomas Luis de Victoria (1548-1611), William Byrd (1543-1626), John Dowland (ok. 1563-1636), Carlo Gesualdo (1561-1613), Andrea Gabrieli (ok. 1510-1586), Giovanni Gabrieli (ok. 1553-1612),

 

Epoka baroku - od XVII wieku do połowy XVIII wieku: Claudio Monteverdi (1567-1643), Gregorio Allegri (1582-1652), Heinrich Shutz (1585-1672), Giacomo Carissimi (1605-1674), Jean-Baptiste Lully (1632-1687), Mark-Antoine Charpentier (1645-1704), Johann Pachelbel (1653-1706), Henry Purcell (1609-1695), Arcangelo Corelli (1653-1713), Francois Couperin (1668-1733), Antonio Vivaldi (ok. 1678-1741), Tomaso Albinoni (1671-1751), Johann Sebastian Bach (1685-1750), Georg Friedrich Haendel (1685-1759), Georg Philipp Teleman (1681-1767), Jean-Philippe Rameau (1683-1764), Domenico Scarlatti (1685-1757), Thomas Arne (1710-1778).

 

Klasycyzm - od połowy XVIII wieku do połowy XIX: Christoph Willibald Gluck (1714-1787), Franz Joseph Haydn (1732-1809), Luigi Boccherini (1743-1805), Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Muzio Clementi (1752-1832), Luigi Cherubini (1760-1842), John Field (1782-1837), Daniel-Francois-Espirit Auber (1782-1871), Giacomo Meyerbeer (1791-1864), Franz Berwald (1796-1868), Franz Shubert (1797-1828)

 

Epoka romantyczna. Wiek XIX

W romantyzmie dominującą rolę odegrał indywidualizm; istotny był także wpływ natury - tak pięknej, jak i okrutnej.

Ludvig van Beethoven (1770-1827), Niccolo Paganini (1782-1840), Gioacchino Rossini (1792-1868), Gaetano Donizetti (1797-1848), Vincenzo Bellini (1801-1835), Michaił Glinka (1804-1857), Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847), Hector Berlioz (1803-1869), Charles Gounod (1818-1893), Fryderyk Chopin (1810-1849), Robert Sc humann (1810-1856), Ferenc Liszt (1811-1886), Johann Strauss II (1825-1899), Arthur Sullivan (1842-1900), Aleksander Borodin (1833-1887), Georges Bizet (1838-1875), Johannes Brahms (1833-1897), Modest Musorgski (1839-1881), Nikołaj Rimski-Korsakow (1844-1908), Piotr Czajkowski (1840-1893), Giuseppe Verdi (1813-1901), Anton Bruckner (1824-1896), Richard Wagner (1813-1863)

 

Dziedzictwo romantyzmu. Przełom wieku XIX i XX.

Bedřich Smetana (1824-1884), Edouard Lalo (1823-1892), Leo Delibes (1836-1891), Charles-Camille Saint-Saëns (1835-1921), Edvard Grieg (1843-1907), Antonín Leopold Dvořák (1841-1904), Hugo Wolf (1860-1903), Ruggero Leoncavallo (1857-1919), Giacomo Puccini (1858-1924), Isaac Albéniz (1860-1909), Gabriel Fauré (1845-1924), Gustav Mahler (1860-1911), Carl Nielsen (1865-1931), Claude Debussy (1862-1918), Erik Satie (1866-1925), Aleksander Skriabin (1872-1915), Ferruccio Busoni (1866-1924), Jean Sibelius (1865-1957), Manuel de Falla (1876-1946), Edward Elgar (1857-1934), Richard Strauss (1864-1949), Maurice Ravel (1875-1937), Ralph Vaughan Williams (1872-1958).

 

Pierwsza połowa XX wieku.

Siergiej Prokofiew (1891-1953), Siergiej Rachmaninow (1873-1943), Leoš Janáček (1854-1928), Béla Bartók (1881-1945), Zoltán Kodály (1882-1967), Frederick Delius (1862-1934), Gustav Holst (1874-1934), Percy Grainger (1882-1961), Charles Ives (1874-1954), Virgil Thomson (1896-1989), George Gershwin (1898-1937), Samuel Barber (1910-1981), William Walton (1902-1983), Ottorino Respighi (1879-1936), Arnold Schoenberg (1874-1951), Alban Berg (1885-1935), Paul Hindemith (1895-1963), Heitor Villa-Lobos (1887-1959), Igor Strawiński (1882-1971), Arthur Honegger (1892-1955), Francis Poulenc (1899-1963), Kurt Weil (1900-1950), Dmitrij Szostakowicz (1906-1975).

 

Współczesność.

Aaron Copland (1900-1990), Elliott Carter (1908-2012), Joaquin Rodrigo (1901-1999), Olivier Messiaen (1908-1992), Benjamin Britten (1913-1976), Michael Tippett (1905-1998), John Cage (1912-1992), Witold Lutosławski (1913-1994), Leonard Bernstein (1918-1990), Pierre Boulez (1925-2016), Karlheinz Stockhausen (1928-2007), Iannis Xenakis (1922-2001), Luciano Berio (1925-2003), Hans Werner Henze (1926-2012), Robert Simpson (1921-1997), Galina Ustwolska (1919-2006), György Ligeti (1923-2006), Luigi Nono (1924-1990), György Kurtág (ur. 1926), Jean Barraqué (1928-1973), Sofia Gubajdulina (ur. 1931), Henryk Górecki (1933-2010), Harrison Birtwistle (1943-2022), Maxwell Davies (1934-2016), Arvo Pärt (ur. 1935), Steve Reich (ur. 1935), John Tavener (1944-2013), John Adams (ur. 1947), Judith Weir (ur. 1954).

 

C.D.N.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
10 minut temu, Chicago napisał:

Wprowadzenie.

'Dopiero średniowiecze przyniosło metody zapisu muzyki; wcześniej, melodie przekazywano ustnie z pokolenia na pokolenie. Głos był najbardziej pierwotnym instrumentem, a pieśni, często pozbawione słów, pojawiały się we wszystkich kulturach od czasów prehistorycznych - służyły modlitwie, celom rytualnym, wysławianiu, nawoływaniu czy też lamentowaniu. Pierwszymi zapisanymi formami muzycznymi były chorały gregoriańskie średniowiecznych mnichów, którzy de facto byli także pierwszymi kompozytorami. Proste linie wokalne chorałów wysławiały Boga. Podstawowe przedchrześcijańskie instrumenty, takie jak trzcinowe piszczałki, kościane flety i gliniane bębny, przez wieki udoskonalano; w czasach renesansu używano ich zarówno w muzyce religijnej jak i w świeckiej. Wraz z rozwojem zachodnich społeczeństw zmieniała się także rola kompozytora, a sama muzyka odzwierciedlała ewolucję kultury.

W XIX wieku, wraz z osłabnięciem wpływów kościoła i dworu królewskiego, kompozytorzy uwolnili się od nieuniknionych ograniczeń jakie narzucał im artystyczny mecenat. Publikacje i otwarte koncerty dla publiczności stały się ważnym żródłem dochodu twórców muzyki. Muzyka klasyczna w czasach obecnych może czasami wydawać się przytłaczająco eksperymentalna, ale paradoksalnie, jest znacznie bardziej dostępna dla ogółu ludzkości niż kiedykolwiek wcześniej'.

J. S.

 

Poszczególne epoki i wybrani przedstawiciele epok.

Średniowiecze i Renesans - od XII wieku do XVI: Hildegarda z Bingen (1098-1179), Perotin (ok. 1160-1225), Guilaume de Machaut (ok. 1160-1225), Guilaume Dufay (ok. 1400-1474), Johannes Ockeghem (ok. 1410-1497), Josquin Des Pres (ok. 1440-1497), Thomas Tallis (ok. 1505-1585), Giovanni Pierluigi da Palestrina (ok. 1525-1594), Orlando di Lasso (ok. 1532-1594), Tomas Luis de Victoria (1548-1611), William Byrd (1543-1626), John Dowland (ok. 1563-1636), Carlo Gesualdo (1561-1613), Andrea Gabrieli (ok. 1510-1586), Giovanni Gabrieli (ok. 1553-1612),

 

Epoka baroku - od XVII wieku do połowy XVIII wieku: Claudio Monteverdi (1567-1643), Gregorio Allegri (1582-1652), Heinrich Shutz (1585-1672), Giacomo Carissimi (1605-1674), Jean-Baptiste Lully (1632-1687), Mark-Antoine Charpentier (1645-1704), Johann Pachelbel (1653-1706), Henry Purcell (1609-1695), Arcangelo Corelli (1653-1713), Francois Couperin (1668-1733), Antonio Vivaldi (ok. 1678-1741), Tomaso Albinoni (1671-1751), Johann Sebastian Bach (1685-1750), Georg Friedrich Haendel (1685-1759), Georg Philipp Teleman (1681-1767), Jean-Philippe Rameau (1683-1764), Domenico Scarlatti (1685-1757), Thomas Arne (1710-1778).

 

Klasycyzm - od połowy XVIII wieku do połowy XIX: Christoph Willibald Gluck (1714-1787), Franz Joseph Haydn (1732-1809), Luigi Boccherini (1743-1805), Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Muzio Clementi (1752-1832), Luigi Cherubini (1760-1842), John Field (1782-1837), Daniel-Francois-Espirit Auber (1782-1871), Giacomo Meyerbeer (1791-1864), Franz Berwald (1796-1868), Franz Shubert (1797-1828)

 

Epoka romantyczna. Wiek XIX

W romantyzmie dominującą rolę odegrał indywidualizm; istotny był także wpływ natury - tak pięknej, jak i okrutnej.

Ludvig van Beethoven (1770-1827), Niccolo Paganini (1782-1840), Gioacchino Rossini (1792-1868), Gaetano Donizetti (1797-1848), Vincenzo Bellini (1801-1835), Michaił Glinka (1804-1857), Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847), Hector Berlioz (1803-1869), Charles Gounod (1818-1893), Fryderyk Chopin (1810-1849), Robert Sc humann (1810-1856), Ferenc Liszt (1811-1886), Johann Strauss II (1825-1899), Arthur Sullivan (1842-1900), Aleksander Borodin (1833-1887), Georges Bizet (1838-1875), Johannes Brahms (1833-1897), Modest Musorgski (1839-1881), Nikołaj Rimski-Korsakow (1844-1908), Piotr Czajkowski (1840-1893), Giuseppe Verdi (1813-1901), Anton Bruckner (1824-1896), Richard Wagner (1813-1863)

 

Dziedzictwo romantyzmu. Przełom wieku XIX i XX.

Bedřich Smetana (1824-1884), Edouard Lalo (1823-1892), Leo Delibes (1836-1891), Charles-Camille Saint-Saëns (1835-1921), Edvard Grieg (1843-1907), Antonín Leopold Dvořák (1841-1904), Hugo Wolf (1860-1903), Ruggero Leoncavallo (1857-1919), Giacomo Puccini (1858-1924), Isaac Albéniz (1860-1909), Gabriel Fauré (1845-1924), Gustav Mahler (1860-1911), Carl Nielsen (1865-1931), Claude Debussy (1862-1918), Erik Satie (1866-1925), Aleksander Skriabin (1872-1915), Ferruccio Busoni (1866-1924), Jean Sibelius (1865-1957), Manuel de Falla (1876-1946), Edward Elgar (1857-1934), Richard Strauss (1864-1949), Maurice Ravel (1875-1937), Ralph Vaughan Williams (1872-1958).

 

Pierwsza połowa XX wieku.

Siergiej Prokofiew (1891-1953), Siergiej Rachmaninow (1873-1943), Leoš Janáček (1854-1928), Béla Bartók (1881-1945), Zoltán Kodály (1882-1967), Frederick Delius (1862-1934), Gustav Holst (1874-1934), Percy Grainger (1882-1961), Charles Ives (1874-1954), Virgil Thomson (1896-1989), George Gershwin (1898-1937), Samuel Barber (1910-1981), William Walton (1902-1983), Ottorino Respighi (1879-1936), Arnold Schoenberg (1874-1951), Alban Berg (1885-1935), Paul Hindemith (1895-1963), Heitor Villa-Lobos (1887-1959), Igor Strawiński (1882-1971), Arthur Honegger (1892-1955), Francis Poulenc (1899-1963), Kurt Weil (1900-1950), Dmitrij Szostakowicz (1906-1975).

 

Współczesność.

Aaron Copland (1900-1990), Elliott Carter (1908-2012), Joaquin Rodrigo (1901-1999), Olivier Messiaen (1908-1992), Benjamin Britten (1913-1976), Michael Tippett (1905-1998), John Cage (1912-1992), Witold Lutosławski (1913-1994), Leonard Bernstein (1918-1990), Pierre Boulez (1925-2016), Karlheinz Stockhausen (1928-2007), Iannis Xenakis (1922-2001), Luciano Berio (1925-2003), Hans Werner Henze (1926-2012), Robert Simpson (1921-1997), Galina Ustwolska (1919-2006), György Ligeti (1923-2006), Luigi Nono (1924-1990), György Kurtág (ur. 1926), Jean Barraqué (1928-1973), Sofia Gubajdulina (ur. 1931), Henryk Górecki (1933-2010), Harrison Birtwistle (1943-2022), Maxwell Davies (1934-2016), Arvo Pärt (ur. 1935), Steve Reich (ur. 1935), John Tavener (1944-2013), John Adams (ur. 1947), Judith Weir (ur. 1954).

 

C.D.N.

Bardzo dziękuję.
Co do "Wprowadzenia"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
mam w posiadaniu box,składający sie z 29 płyt:(na 30 sa materiały pdf i inne)
Od najstarcszej do prawie współczesnej muzyki sakralnej.

bardzo dobra pozycja.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie wierzę w pesymizm. Jeżeli coś nie idzie po Twojej myśli, przebijaj się do przodu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciąg dalszy, to będą klasyczne dzieła reprezentatywne i dzieła rekomendowane według The Gramophone, ale żeby to rozsądnie i niebagatelnie zrobić, potrzebuję czasu... i chęci oraz nastroju. Dzisiaj raczej tego nie zrobię - to wymaga dużo pracy. Myślę, że przyda się przewodnik po muzyce klasycznej, ale taki z prawdziwego zdarzenia, którego na Forum jeszcze nie było. Powiedzmy, że współczesny odpowiednik JEBa, ale po muzyce klasycznej. JEB pięknie i przystępnie zaprezentował i przeanalizował temat w licznych odmianach 'The Jazz Book', natomiast JS zrobił to tak samo pięknie w MK, ale oczywiście z muzyką klasyczną.

Kilka swoich propozycji też na pewno wrzucę, a i Ciebie namawiam do zabrania głosu. Kiedyś pisałeś o swoich typach w muzyce klasycznej, więc spoko możesz zając tutaj trochę przestrzeni. Zachęcam, bo nie ma obecnie na poziomie wątku o muzyce klasycznej, przynajmniej w takim wymiarze jak przed laty, w których to pisali zarówno miłośnicy klasyki jak i realni i kompetentni znawcy tego tematu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potraktowałem temat trochę żartobliwie ( jak i Ty zapewne ?). Ale nie bardzo mi się chce wchodzić do tej samej rzeki . Bo to już było , już przerabialiśmy . I z jakichś nieznanych powodów zniknęło . Ponadto autor wątku zamachnął się na wątek trochę jakby akademicki , wykładowy czy poradnikowy, a to wymaga fachowej wiedzy, systematyczności , regularności. A z tym coraz trudniej. Tym bardziej ,że z czasem okaże się ,że odzew będzie znikomy . I zostanie to co zwykle czyli plebiscyty , najlepsze dziesiątki , bezludne wyspy itp. Nie neguję ,że taki temat jest potrzebny , może nawet powinien być podpięty na stałe . Ale musiałby to poprowadzić ktoś o wiedzy teoretycznej, może nawet czynny muzyk. A od uczestników czy może raczej ciekawych wiedzy z zakresu tej muzyki oczekiwałbym aktywnego udziału ( i poszukiwań ) a nie jedynie informacji o tytułach płyt , gdzie kupić czy kto jest  lepszy, większy czy wybitniejszy.Wtedy być może na skalę swoich możliwości włączyłbym się do dyskusji .

To może na początek zarekomenduję polski film dokumentalny " Pianoforte " traktujący o kulisach ostatniego Konkursu Chopinowskiego. To bardzo ciekawe spojrzenie na sytuację artysty we współczesnym świecie. Pozwoliłem sobie napisać o nim w swoim wątku o kinie artystycznym .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, wojciech iwaszczukiewicz napisał:

Potraktowałem temat trochę żartobliwie ( jak i Ty zapewne ?). Ale nie bardzo mi się chce wchodzić do tej samej rzeki . Bo to już było , już przerabialiśmy . I z jakichś nieznanych powodów zniknęło . Ponadto autor wątku zamachnął się na wątek trochę jakby akademicki , wykładowy czy poradnikowy, a to wymaga fachowej wiedzy, systematyczności , regularności. A z tym coraz trudniej. Tym bardziej ,że z czasem okaże się ,że odzew będzie znikomy . I zostanie to co zwykle czyli plebiscyty , najlepsze dziesiątki , bezludne wyspy itp. Nie neguję ,że taki temat jest potrzebny , może nawet powinien być podpięty na stałe . Ale musiałby to poprowadzić ktoś o wiedzy teoretycznej, może nawet czynny muzyk. A od uczestników czy może raczej ciekawych wiedzy z zakresu tej muzyki oczekiwałbym aktywnego udziału ( i poszukiwań ) a nie jedynie informacji o tytułach płyt , gdzie kupić czy kto jest  lepszy, większy czy wybitniejszy.Wtedy być może na skalę swoich możliwości włączyłbym się do dyskusji .

To może na początek zarekomenduję polski film dokumentalny " Pianoforte " traktujący o kulisach ostatniego Konkursu Chopinowskiego. To bardzo ciekawe spojrzenie na sytuację artysty we współczesnym świecie. Pozwoliłem sobie napisać o nim w swoim wątku o kinie artystycznym .

Tak,
Zobaczymy,co czas przyniesie,chętnie włącze się na miarę moich skromnych amatorskich mozliwości.
dziękuje za polecenie filmu-obejrzę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie wierzę w pesymizm. Jeżeli coś nie idzie po Twojej myśli, przebijaj się do przodu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.