Skocz do zawartości
IGNORED

Klon Audio Note 300B


Rekomendowane odpowiedzi


Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Tomek 1685
3 godziny temu, Tomek 1685 napisał:

Ja moje 300B zrobiłem na PCB z Ali....

i też Wam je polecam. Czasem kombinowanie czegoś na własną rękę jest pozbawione sensu.  

IMO, Meishu to najlepsza konstrukcja AN. Szczególnie dobra była wersja MK1 z połowy lat 90tych. Chińskie PCB jest stosunkowo tanie, wykonane perfekcyjnie i w 100% odzwierciedla oryginalny schemat. Montaż jest czystą przyjemnością, a wzmak działa poprawnie i gra pięknie. 

 

Jeżeli chodzi o mój projekt opiera się na dówch wzmacniaczach dual mono w jednej obudowie, jedyne co będzie wspólne to jedno gniazdo sieciowe, oraz potencjometr głośności, reszta wszystoko razy 2, nawet lanpa z pierszego stopnia 6SN7 (6H8C) będzie oddzielna dla każdego kanału, dwie triody w układzie równoległym w stopniu wstępnym tak samo jak jest w AN Meishu,natępny stopień to 5687 (6N6P) w SRPP jak jest w AN Kit.1, jako lampa sterująca dla 300B z FB. Na PCB chcę dać jedynie zasilacz oddzielny dla L i P kanału, każdy na lampie prostowniczej 5U4GB (5C3S), reszta wzmacniacza to montaż powietrzny (dla mnie bardziej ceniony niż na PCB ) Jak widać będzie to udany mariaż Meitshu oraz Kit.1 Wynika z tego, że płytki te ze  sprzedaży nie zdadzą egzaminu w powyższym projekcie.

Ciekawi mnie jak gra Twój wzmacniacz i na jakich lampach gra,  

9 godzin temu, aveton napisał:

Co do radiatora to pomysł miałeś dobry aby umieścić go na LM1085 w obrysie PCB, zakładam że z uwagi na to że będzie pracował na pół gwizdka (1,2A a ma max. 3A) nie powinien się bardzo grzać bo nedaleko jest elektrolit

Niestety fakt tego, że stabilizator może obsłużyć więcej prądu czy to, że jest typu low dropout nic nie zmienia w kwestii generowania ciepła, bo wynika ono z prądu razy napięcia. Żeby realnie coś zmienić w stratach mocy w stabilizatorze trzeba pobawić się w dobieranie napięcia AC z trafa pod stabilizator i pojemność tak, by zejść ze spadkiem napięcia do minimum, przy którym wciąż stabilizuje w każdym momencie cyklu sieci.
W przypadku zaproponowanego wyżej układu poniżej 2 W strat na stabilizatorze nie bardzo da się zejść nawet mając możliwość dobierania napięcia żarzenia co do ułamka zwoju. 

Co do płytek do układu - przejrzałem schematy i wydaje mi się, że te układy powinno się dobrze robić w pająku. Jest w nich niewiele elementów, a istotna część z nich będzie się grzać i i tak warto je albo przylutować w odstępie od innych komponentów i laminatu, albo zastosować obudowę przykręcaną do radiatora (czyli obudowy). Przy takim montażu jest też możliwość pouczyć się o brumie i gwiazdach, zmieniając prowadzenie masy bez ograniczenia w postaci predefiniowanego prowadzenia ścieżek.

8 godzin temu, safer napisał:

Nie mam pojęcia co "siedzi" w w Audio Note jako trafo wyjściowe

 

Oto podstawowa specyfikacja wszystkich OPT Audio Note'a.

Jak widać, firma preferuje obciążanie pojedynczej 300B impedancją 2,5 k, w przypadku PSE oczywiście 1,25k.

Tak jest w Kit 1 (trans120 albo trans144), Quest, Conquest i Conqueror (trans152 lub 189 dla SE, trans120 dla PSE), Meishu i wyższe trans300 dla SE lub trans305 dla PSE, trans400 dla Meishu silver i silver signature.

IMO jeśli to  ma być klon Audio Note bazowany na układzie firmowym, to najlepiej trzymać się impedancji 2.5k dla pojedynczej 300B.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pozdrawiam i życzę powodzenia w projekcie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez argus
2 godziny temu, aveton napisał:

Jeżeli chodzi o mój projekt opiera się na dówch wzmacniaczach dual mono w jednej obudowie, jedyne co będzie wspólne to jedno gniazdo sieciowe, oraz potencjometr głośności, reszta wszystoko razy 2, nawet lanpa z pierszego stopnia 6SN7 (6H8C) będzie oddzielna dla każdego kanału, dwie triody w układzie równoległym w stopniu wstępnym tak samo jak jest w AN Meishu,natępny stopień to 5687 (6N6P) w SRPP jak jest w AN Kit.1, jako lampa sterująca dla 300B z FB. Na PCB chcę dać jedynie zasilacz oddzielny dla L i P kanału, każdy na lampie prostowniczej 5U4GB (5C3S), reszta wzmacniacza to montaż powietrzny (dla mnie bardziej ceniony niż na PCB ) Jak widać będzie to udany mariaż Meitshu oraz Kit.1 Wynika z tego, że płytki te ze  sprzedaży nie zdadzą egzaminu w powyższym projekcie.

Ciekawi mnie jak gra Twój wzmacniacz i na jakich lampach gra,  

Na mój gust, trochę ten Twój projekt bez sensu. Zasilacz na jednej lampie 5u4g spokojnie obsłuży oba kanały. Dokładając drugi niczego nie zyskasz. Może jakiś sens by to miało gdybyś wzmacniacz zrealizował jako dwa monobloki.

Montaż przestrzenny to dobry pomysł jeśli masz ochotę na dłubankę, Polecam przejrzenie manuala do budowy wzmacniacza Audio Note Kits Mentor SET Power Amplifier. To jest dość podobna konstrukcja. Manual jest opublikowany/do pobrania na stronie ANK. 

Używam lamp 300B Emmision Labs MESH lub Gold Lion oraz E182CC brandowane Mullard ale to produkcja Philips, 6sn7 jakieś NOS od GE.

Wzmacniacz gra doskonale każdą muzykę. Nie faworyzuje żadnego pasma. Ma solidną podstawę basową, świetną dynamikę, szczególnie tą mikro, efekty przestrzenne/stereo na najwyższym poziomie. Niby tylko 8W, a potrafi zagrać naprawdę głośno. Trochę jest wybredny w kwestii współpracy z kolumnami głośnikowymi. O scan-speak'ach można zapomnieć, chyba że elipticory, żadne rewelatory nie zagrają.  

3 godziny temu, Tomek 1685 napisał:

Na mój gust, trochę ten Twój projekt bez sensu. Zasilacz na jednej lampie 5u4g spokojnie obsłuży oba kanały. Dokładając drugi niczego nie zyskasz. Może jakiś sens by to miało gdybyś wzmacniacz zrealizował jako dwa monobloki.

Montaż przestrzenny to dobry pomysł jeśli masz ochotę na dłubankę, Polecam przejrzenie manuala do budowy wzmacniacza Audio Note Kits Mentor SET Power Amplifier. To jest dość podobna konstrukcja. Manual jest opublikowany/do pobrania na stronie ANK. 

Używam lamp 300B Emmision Labs MESH lub Gold Lion oraz E182CC brandowane Mullard ale to produkcja Philips, 6sn7 jakieś NOS od GE.

Wzmacniacz gra doskonale każdą muzykę. Nie faworyzuje żadnego pasma. Ma solidną podstawę basową, świetną dynamikę, szczególnie tą mikro, efekty przestrzenne/stereo na najwyższym poziomie. Niby tylko 8W, a potrafi zagrać naprawdę głośno. Trochę jest wybredny w kwestii współpracy z kolumnami głośnikowymi. O scan-speak'ach można zapomnieć, chyba że elipticory, żadne rewelatory nie zagrają.  

Wcześniej już napisałem, że zamysł mam taki że dwa monobloki w jednej obudowie, gdybym robił w oddzielnych obudowach, to regulacja głości byłaby albo oddzielnie w każdym bloku, albo w dodatkowym trzecim klocku przedwzmacniacza, a tego nie chcę. Dlaczego dwie lampy prostownicze?  To tak jak w motoryzacji, suv z silnikiem 3,5l  , a suv z silnikiem 1,2l, jeden i drugi pojedzie z tą róznicą że pierwszy przejedzie milion km, drugi 300 tys. Pierwszy może więcej, drugi udaje pierwszego po "taniości", ale za to ekologiczniej 😉 Pozostaje też świadomość że sygnał audio L i P płynie zubełnie oddzielnymi  lustrzanymi kanałami 

300B Emmision Labs MESH, między innymi dlatego dobrze gra, ja zdecydowalem się 300B PX300B Genalex Gold Lion w przedziale cena/jakość z opinii wynika, że to dobry wybór. Lampy - wstępną, sterującą, prostowniczą, również zastosuje rosyjskie, może zagrają również dobrze, a kiedy zmięnie na bardziej cenione, będzie już tylko lepiej. Pomijając kondycję budżetu decyzję oparłem na fakcie, że 70% sukcesu to jakość i topologia nawiniętych TG, a po tych które zamówiłem spodziewam się że zagrają bardzo dobrze, opcjonalnie dojdzie też FB podobne jakie zastosowali Jaończycu z Sanusai w AU-70, a wówczas może być lepiej niż bardzo dobrze  

Nigdy nie słyszałem 300B, szykuje się ciekawa przygoda

Pozdrawiam

Edytowane przez aveton
14 godzin temu, safer napisał:

Jak rozumiem wszystkie wersje są robione do zamkniętych obudów? Mam na myśli pcb zamknięte razem z lampami

Moja wersja to lampy i trafa na górze reszta w puszce, lampy prostownicze na pcb z zasilaczem, wzmacniacz montaż powietrzny, gdzie stopień wejściowy 6sn7 z na wzór AN Maishu, stopień sterujący 5687 w topologii AN kit.1

12 godzin temu, tenkowal napisał:

Niestety fakt tego, że stabilizator może obsłużyć więcej prądu czy to, że jest typu low dropout nic nie zmienia w kwestii generowania ciepła, bo wynika ono z prądu razy napięcia. Żeby realnie coś zmienić w stratach mocy w stabilizatorze trzeba pobawić się w dobieranie napięcia AC z trafa pod stabilizator i pojemność tak, by zejść ze spadkiem napięcia do minimum, przy którym wciąż stabilizuje w każdym momencie cyklu sieci.
W przypadku zaproponowanego wyżej układu poniżej 2 W strat na stabilizatorze nie bardzo da się zejść nawet mając możliwość dobierania napięcia żarzenia co do ułamka zwoju. 

Co do płytek do układu - przejrzałem schematy i wydaje mi się, że te układy powinno się dobrze robić w pająku. Jest w nich niewiele elementów, a istotna część z nich będzie się grzać i i tak warto je albo przylutować w odstępie od innych komponentów i laminatu, albo zastosować obudowę przykręcaną do radiatora (czyli obudowy). Przy takim montażu jest też możliwość pouczyć się o brumie i gwiazdach, zmieniając prowadzenie masy bez ograniczenia w postaci predefiniowanego prowadzenia ścieżek.

Tenkowal: "Niestety fakt tego, że stabilizator może obsłużyć więcej prądu czy to, że jest typu low dropout nic nie zmienia w kwestii generowania ciepła, bo wynika ono z prądu razy napięcia. Żeby realnie coś zmienić w stratach mocy w stabilizatorze trzeba pobawić się w dobieranie napięcia AC"

Zabawy raczej nie będzie, AC dla żarzenia DC 5V 300B z mojego TS to 7,5V AC  jest to minimum dla skutecznej stabilizacji dokładnie tak jest w zasilaczu AN

Ttrzy rózne schematy dla AN KIT.1 różniące sie detalami dla R i C

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
2 godziny temu, aveton napisał:

 

Zabawy raczej nie będzie, AC dla żarzenia DC 5V 300B z mojego TS to 7,5V AC  jest to minimum dla skutecznej stabilizacji dokładnie tak jest w zasilaczu AN

... zastosuj przewymiarowany radiator... ,,Bo zabawy raczej nie będzie.,

Osobiście schodziłem poniżej 7 V AC  zasilania przy właściwym działaniu stabilizatora.

  • Moderatorzy
9 godzin temu, aveton napisał:

To tak jak w motoryzacji, suv z silnikiem 3,5l  , a suv z silnikiem 1,2l, jeden i drugi pojedzie z tą róznicą że pierwszy przejedzie milion km, drugi 300 tys.

To nie do końca tak działa. Mniej obciążona lampa podziała dłużej ale raczej nie w takiej proporcji. Jeśli zechcesz pobawić się w inne lampy zasilające to wydatek będzie razy dwa. Dwie lampy miały by sens gdyby to był układ PP lub PSE.

Monobloki robi się ze względu na masę wzmacniacza - lepiej przenosić i operować dwoma po 7 kg niż jednym 15 kg. 
Kolejna rzecz jaką mają monobloki a nie mają konstrukcje dual mono (najczęściej) to oddzielne masy. Unika się wtedy pętli jaką najczęściej powstaje na kablach RCA co może wpływać na poprawę stereofoni.

Edytowane przez Seyv

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Hmmm. Wszystko ma być oddzielne, na wspólnym potencjometrze głośności również będzie dwie oddzielne masy tylko na pinach dla L i P, a obudowa potencjometru galwanicznie  (przykręcony)  połączona będzie z obudową wzmacniacza,  która z kolei będzie podpięta do PE. Nasuwa się  pytanie, czy można  połączyć masę z obudową podpiętą do PE przez  2 równoległe układy RC 100R /  1nF, tak że ich odczepy, jeden do masy każdego z zasilaczy drugi do obudowy? Czy może coś złego się zadziać?

Edytowane przez aveton

Podsyłam lekturę o projektowaniu PCB, może kogoś zaiteresuje

PROJEKTOWANIE PŁYTEK PCB - ZASADY, WYMAGANIA                                                                                                                   

Płytka PCB (Printed Circuit Board) to kluczowy element budowy wszystkich urządzeń elektronicznych (m.in. sprzętów pomiarowych, komputerów, telefonów, a także innych urządzeń przeznaczonych do komunikacji czy rozrywki). Wykonuje się ją z materiału izolacyjnego, z zastosowaniem specjalistych procesów chemicznych oraz precyzyjnej obróbki mechanicznej. Płytka drukowana może być jedno-, dwu- lub wielowarstwowa, wyposażona w połączenia elektryczne oraz punkty lutownicze.

Rozpoczynając prace nad nowym projektem płytki drukowanej, trzeba mieć na uwadze podstawowe wytyczne, które na etapie produkcji są jednym z kluczowych czynników wpływających na cenę wykonania PCB oraz montażu SMT.

1. Rozmieszczenie komponentów elektronicznych na PCB

Etap rozmieszczania komponentów w procesie projektowania obwodu drukowanego jest sztuką wymagającą strategicznego rozważenia najlepszej możliwej konfiguracji umiejscowienia elementów w obrysie PCB.

Dla niedoświadczonych osób etap ten może okazać się jednym z najtrudniejszych w całym procesie projektowania, lecz jest kluczowy pod względem późniejszego skomplikowania produkcyjnego. Dodatkowo okazuje się również istotny w osiągnięciu pierwotnych założeń funkcjonalnych sterownika PCB.

Podczas umieszczania komponentów należy wziąć pod uwagę kilka podstawowych zasad. Ogólne wytyczne mówią w pierwszej kolejności o rozmieszczeniu na PCB złączy, następnie obwodów zasilania, potem obwodów precyzyjnych, a na końcu obwodów krytycznych itd., ale pod uwagę należy wziąć również aspekty bardziej estetyczne, które wpływają na czas produkcji, a tym samym na cenę. Są to między innymi:

orientacja elementów – należy pamiętać, aby komponenty w tych samych lub podobnych obudowach zorientować w tym samym kierunku. Pomoże to w efektywnym trasowaniu ścieżek oraz w zapewnieniu wydajnego i bezbłędnego procesu lutowania;

rozmieszczenie przelotek – unikaj umieszczania przelotek na padach SMD. Zabiegi tego typu powodują złą jakość spoiny. Cyna, zamiast tworzyć spoinę o dobrych właściwościach mechanicznych, spływa w dół przelotki, wskutek czego zaślepia ją, a połączenie pad’a z elementem staje się osłabione;

organizacja elementów na warstwach – zaleca się umieszczanie wszystkich elementów w obudowach SMD po tej samej stronie płytki PCB. Wszystkie elementy przewlekane (THT) również powinny być umieszczone po tej samej stronie, po której znajdują się elementy SMD. Dzięki temu produkcja będzie mniej skomplikowana, a koszt montażu SMT niższy.

2. Trasowanie linii zasilania, uziemienia i sygnału

Po rozmieszczeniu komponentów na płytce PCB, należy poprowadzić linię zasilania, uziemienia i sygnału. Poniżej kilka informacji, które są pomocne na tym etapie projektowania płytek drukowanych:

w pierwszej kolejności zaleca się poprowadzenie linii zasilania oraz linii masy;

w drugiej kolejności należy wykonać trasowanie ścieżek sygnałowych;

ścieżki pomiędzy komponentami powinny być tak krótkie, jak to możliwe;

w obwodach dwuwarstwowych należy praktykować zasadę pionowego prowadzenia ścieżek na pierwszej warstwie, gdy na drugiej warstwie prowadzone są poziomo;

należy pamiętać, że projektowane PCB stają się bardziej złożone, gdy ilość warstw w projekcie się zwiększa.

3. Definiowanie szerokości ścieżek

Każdy prototyp PCB wymaga zróżnicowanej siatki połączeń, które będą przenosiły szeroki zakres prądów, a te dyktują wymaganą szerokość ścieżki. Dlatego zaleca się, aby szerokość ścieżki dla niskoprądowych sygnałów analogowych i cyfrowych wynosiła 0,010 cala. Ścieżki miedzi, które przesyłają prąd większy niż 0,3 A, powinny być odpowiednio szersze. Norma IPC-2221 ma na celu dostarczenie informacji na temat ogólnych wymagań dotyczących projektowania obwodów drukowanych i jest to podstawowy dokument, z którym powinien się zapoznać każdy konstruktor.

Dodatkowo pomocnym narzędziem przy projektowaniu PCB, między innymi przy definiowaniu szerokości ścieżek, ale i nie tylko, są kalkulatory PCB.

Ważnym aspektem jest również sposób, w jaki doprowadzane są ścieżki do footprintów

4. Separacja bloków

Wysokie napięcie i skoki prądu mogą zakłócić pracę w obwodach sterowania niskiego napięcia i prądu. To dość powszechny problem konstruktorów. Aby go zminimalizować, zaleca się przestrzeganie podstawowych wytycznych:

separacja zasilania – należy się upewnić, czy masa zasilania i sterowania muszą być ze sobą połączone. Jeśli jest to konieczne, ich punkt wspólny powinien znajdować się na końcach obwodów. Jeżeli zaś nie jest to konieczne, to masa zasilania i sterowania powinny zostać odseparowane dla każdego poziomu zasilania;

zmniejszenie zakłóceń – jeżeli projektowane są wielowarstwowe płytki drukowane PCB i w wewnętrznej warstwie trzeba umieścić pole masy, to dodatkowo należy w tej warstwie umieścić ścieżkę impedancji, która pozwoli na zmniejszenie ryzyka występowania zakłóceń obwodu zasilania i pomoże chronić sygnały sterujące. Tak samo można postępować, oddzielając pole masy sygnałów analogowych od pola masy sygnałów cyfrowych;

sprzężenie pojemnościowe – umieszczając w prototypie PCB duże pole masy, zwiększamy prawdopodobieństwo wytworzenia sprzężenia pojemnościowego, które występuje, gdy różne obwody elektryczne są ze sobą połączone poprzez pojemność elektryczną.

Aby zminimalizować to zjawisko, należy tak poprowadzić pola masy, aby masa sygnałów cyfrowych była przecinana tylko przez linie sygnałów cyfrowych, a masa sygnałów analogowych była przecinana jedynie liniami sygnałów analogowych.

 

 

10 minut temu, safer napisał:

Ile wejść ma mieć Twój Dual mono? Przełączane oddzielnie czy razem? Przekaźniki, przełączniki?

 

Planuję jedno wejście audio, tak wiec nie bedzie selektora wejść

Witam.

znalazłem w samochodzie kartkę na której jest narysowany schemat propozycji zasilacza anodowego przez p. Floriana, człowiek znany w kęgu tube-audio. Narysował go na szybko kiedy kupowałem od niego "ujednoliconą kwadę" P614P do AU-70.  dawa dławiki po 2H, a na wyjściu lampy jako pierwszy C to 100uF kiedy zalecenia są aby nie dawać więcej niż 47uF , to co może tłumaczyć tę pojemność to ten ograniczajacy prąd R 10-20 ohm. Czy ktoś spotkał się z takim rozwiązaniem? Co onim sądzicie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Waśnie dotarły do mnie dwie lampy prostownicze produkcja ZSSR model 5C3S, oraz kondensatory olejowe również z ZSRR. Kondensatory dobrane w kwadrę 0,320uF/1000V. Czyli coraz bliżej celu a mniej argumentów aby się wycofać 😉

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Poniżej przytoczony fragment z linku poleconego przez kolegę Marcina „Madras”

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

„Dla porównania, wiele wcześniejszych głośników w większych obudowach było o 6 dB do 12 dB bardziej wydajnych niż większość współczesnych systemów głośnikowych. Wiele współczesnych głośników musi być teraz napędzanych mocą x 4, aby brzmiały równie głośno. Mocne wzmacniacze półprzewodnikowe są teraz tanie, a marnowanie mocy jest symbolem czasów współczesnych. Historia została zapomniana i niewiele jest zainteresowania refleksją nad tym, co nie zostało zrozumiane podczas przejścia z technologii lampowej na półprzewodnikową.

 

Wystarczyło wprowadzić proste zmiany w zarządzaniu wzmocnieniem wzmacniaczy półprzewodnikowych (na zdjęciu po prawej), aby umożliwić regulację napięcia i prądu, dzięki czemu można było skutecznie zarządzać współczynnikiem tłumienia głośników.

image.thumb.png.e55ba11a9bb6a6d0af2bf397854d42de.png

sound-au.com   to równoległa strona Roda Elliota, na której można znaleźć szczegółowy opis konstrukcji wzmacniaczy. Strona ta jest lekturą obowiązkową dla tych, którzy poszukują zaawansowanych wyjaśnień matematycznych i elektronicznych dotyczących zasad konstrukcji wzmacniaczy opisanych na tej stronie”.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
20 godzin temu, aveton napisał:

Witam.

znalazłem w samochodzie kartkę na której jest narysowany schemat propozycji zasilacza anodowego przez p. Floriana, człowiek znany w kęgu tube-audio. Narysował go na szybko kiedy kupowałem od niego "ujednoliconą kwadę" P614P do AU-70.  dawa dławiki po 2H, a na wyjściu lampy jako pierwszy C to 100uF kiedy zalecenia są aby nie dawać więcej niż 47uF , to co może tłumaczyć tę pojemność to ten ograniczajacy prąd R 10-20 ohm. Czy ktoś spotkał się z takim rozwiązaniem? Co onim sądzicie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

... klasyka klasyki.

Z tym, że rezystor w katodzie lampy prostowniczej trzeba wyliczyć z wzoru na ,,Rt transformatora,,.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
1 godzinę temu, Lisor napisał:

... klasyka klasyki.

Z tym, że rezystor w katodzie lampy prostowniczej trzeba wyliczyć z wzoru na ,,Rt transformatora,,.

... w uzupełnieniu, str.2😁.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lisor
22 godziny temu, aveton napisał:

Witam.

znalazłem w samochodzie kartkę na której jest narysowany schemat propozycji zasilacza anodowego przez p. Floriana, człowiek znany w kęgu tube-audio. Narysował go na szybko kiedy kupowałem od niego "ujednoliconą kwadę" P614P do AU-70.  dawa dławiki po 2H, a na wyjściu lampy jako pierwszy C to 100uF kiedy zalecenia są aby nie dawać więcej niż 47uF , to co może tłumaczyć tę pojemność to ten ograniczajacy prąd R 10-20 ohm. Czy ktoś spotkał się z takim rozwiązaniem? Co onim sądzicie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pierwszy kondensator max 47uf  , sam rezystor 27 ohm nie ograniczy dostatecznie prądu udarowego aby lampa prostownicza nie cierpiała przy pojemności 100uf .

Wiec pierwszy kondensator 33-47uf , dławik i za dławikiem możesz dać co chcesz. 

Sam pomysł podwójnego dławika jest dobry. Dwa dławiki w podwójnym filtrze pi dużo bardziej wygładzi napięcie jak jeden duży. Chodź moim zdaniem jeden wystarczy w zupełności 

Co do układu pracy całego układu wzmacniacza , to bez zapiętego cfb potrzebę jest 160v pp do wysterowania dziadki 300b , z podpiętym cfb 180v pp.

Z moich doświadczeń wynika iż cfb na tyle redukuje thd iż większość zniekształceń całego wzmacniacza pochodzi z lampy sterującej i to na tym stopniu należy się skupić. 

Układ srpp ma ogromną przewagą nad układzie wk stosowanym w 90 % układów , ma zdecydowanie lepsze pasmo i liniowość . Przyda się to przy wysokich częstotliwościach gdyż 300b ma swoją pojemności siatki .

Co do układu cfb w stopniu se , stosowane od dawna lecz nie często , znam kilka fabrycznych wzmacniaczy wykorzystujących 300b w układzie cfb  i sa to konstrukcje za grube pieniądze. 

 

Nie jesteś pierwszą osobą która składa ten wzmacniacz w oparciu o układ audionote na moich trafach i z cfb , sam też go testowałem u siebie w domu.

Miłej zabawy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Moderatorzy
22 minuty temu, lis1984 napisał:

Dwa dławiki w podwójnym filtrze pi dużo bardziej wygładzi napięcie jak jeden duży. Chodź moim zdaniem jeden wystarczy w zupełności 

Dwa dławiki po 3H każdy lepiej tłumią tętnienia niż jeden 10H.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

6 minut temu, Seyv napisał:

Dwa dławiki po 3H każdy lepiej tłumią tętnienia niż jeden 10H.

Powiem lepiej , 2 dławiki po 2h gładzą lepiej jak jeden 20h , tylko w tym układzie nie potrzebne jest aż tak dobre wygładzenie napięcia . Ważniejsze jest poradzenie sobie z żarzeniem i prowadzeniem mas.

Odwieczny problem posiadania odpowiedniego trafa sieciowego, filtrowania zasilania czy jego stabilności zanim zakupię właściwe trafa etc rozwiązuję wg układu poniżej. Kol @Lisor zapewne zna ten układ bo brał nawet udział w dyskusji na jednym z for. Układ genialny w swej prostocie i niezwykle funkcjonalny. Koszt: ułamek ceny lampy prostowniczej. Autor Romekd Układ mieści się praktycznie w wymiarach pudełka zapałek. Na jego podstawie opracowano kit AVT. No ale nie jest to lampa   

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
41 minut temu, safer napisał:

Odwieczny problem posiadania odpowiedniego trafa sieciowego, filtrowania zasilania czy jego stabilności zanim zakupię właściwe trafa etc rozwiązuję wg układu poniżej. Kol @Lisor zapewne zna ten układ bo brał nawet udział w dyskusji na jednym z for. Układ genialny w swej prostocie i niezwykle funkcjonalny. Koszt: ułamek ceny lampy prostowniczej. Autor Romekd Układ mieści się praktycznie w wymiarach pudełka zapałek. Na jego podstawie opracowano kit AVT. No ale nie jest to lampa   

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

... oczywiście, że można zapakować do wzmacniacza sporą ilość krzemu, a bywa i germanu😁

Osobiście, kiedy brakuje mi miejsca w obudowie na dławik stosuję najprostszy aktywny filtr zasilania / 1 mosfet+ dwa oporki i kondensatorki/- działa. Dodatkowo stabilizowane żarzenia od 5 V jego wartości, bo głośnik o efektywności 93 dB nie wybacza. Zrobiłem kiedyś przeciwsobne 15 W na 6S4S z żarzeniem AC, na moich głośnikach brumiło u znajomego jest cisza, bo jego głośniki mają coś około 85-86 dB. Czasem dokładam stabilizowany minus. I to wszystko.

Obecnie mozolę😂 się nad zasilaczem, który wystabilizuje zasilanie lamp wstępnych i siatki2 w pentodzie. Użyłem powszechnie nieużywanych stabilizatorów gazowych typu SG2,3,4. Mam sztywne 350 V do zasilania małych lamp i siatki lampy mocy/ zasilanie jej anody nie musi być stabilizowane/.                                                                                              Można- można. Jest koszernie, a i mocno lampowo. No i kontrolki... żadnych diód. Są neonówki.

Uważam, że powinno się w miarę możliwości upraszczać układy i odchodzić od półprzewodników. Nie zawsze są konieczne. 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
45 minut temu, Lisor napisał:

Uważam, że powinno się w miarę możliwości upraszczać układy i odchodzić od półprzewodników. Nie zawsze są konieczne. 

A jak to wygląda w tym konkretnym układzie? Odchodzimy chociażby od stabilizatorów 5V czy nie? 

Tak naprawdę to pytanie ma brzmieć: Czy oprócz tego, że ma to być dual mono to ma to być KLON i której wersji AN 300B. Przyjmijmy zatem, że wstępnie żadnych odstępstw od oryginału poza oczywistymi czyli, że wszystko x2 🙂 

A już myslałem że wszyscy się pogniewali. Właśnie jestem na etapie zakupu podzespołów biernych, częśc w TME, część na Allegro. W związku z tym mam pytanie na jakie napięcie musi być elektrolit w zasilaczu który podpięty jest pod odczep AC 6,3V dla lampy 5687 (6N6P) ? Czy elektrolity w linii zasilania przed dławikiem spięte szeregowo do masy i zbocznikowane rezystorami muszą być na pełne napięcie DC?

Tak informacyjnie części zamówiłem pod schemat poniżej (czarno-biały), który różni się nieco elementami R i C. od schematu w "kolorze" i  zapomniałem że lampę wstępna 6SN7 (6H8C) miałem połączyć w układ równóległy, tak jak to jest w AN.Meishu (rys.odręczny, zazn. na czerwono), sterująca topologii AN.Kit.. 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

q.gif

audionote 300B kit 1 schemat.jpg.jpg

Układ Wzmacniacza_A.N.Meishu + Kit.1.jpg

18 minut temu, safer napisał:

A jak to wygląda w tym konkretnym układzie? Odchodzimy chociażby od stabilizatorów 5V czy nie? 

Tak naprawdę to pytanie ma brzmieć: Czy oprócz tego, że ma to być dual mono to ma to być KLON i której wersji AN 300B. Przyjmijmy zatem, że wstępnie żadnych odstępstw od oryginału poza oczywistymi czyli, że wszystko x2 🙂 

Tak to ma być dual mono, stabilizatory zamiast 7805 będą LM1085 IT-5.0, Wychodzi na to że będzie to KLON KLONÓW 😉 stopień wstępny na 6sn7 z AN.Maishu, stopień sterujący AN.Kit.1. 

PCB tylko dla zasilacza łacznie z rezystorami ograniczającymi anodowe do lamp małej mocy, tak wiec z PCB zasilacza własciwe anodowe podane bedzie kabelkiem do lamp, od ich anod dodam jedynie w montażu powietrznym kond. 1,5nF (widoczene na schemacie czarno-białym)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
1 minutę temu, safer napisał:

A jak to wygląda w tym konkretnym układzie? Odchodzimy chociażby od stabilizatorów 5V czy nie? 

Tak naprawdę to pytanie ma brzmieć: Czy oprócz tego, że ma to być dual mono to ma to być KLON i której wersji AN 300B. Przyjmijmy zatem, że wstępnie żadnych odstępstw od oryginału poza oczywistymi czyli, że wszystko x2 🙂 

... pierwszą kwestię zilustruje przykładami z własnego podwórka. Zrobiłem kilka wzmacniaczy z żarzeniem niestabilizowanym. Na głośniku wysokoefektywnym 5V żarzenie AC niestety odpada, na niskosprawnym może nie być słyszalne- na przykładzie własnego puszpula z 6,3V żarzeniem- u znajomego cisza.

Typowe amerykańskie, dawne żarzenie 2,5 V AC u mnie da się słychać  bez skrzywienia, chociaż jest obecne. Na niskosprawnym cisza.

Gdybym robił coś na kształt Waszego klona, dałbym uzwojenie od żarzenia na 7V na ewentualną stabilizację z odczepem na 5V dla żarzenia klasycznego, chociażby po to, by się przekonać. Ja wiem.

... kwestia druga. Subiektywnie, wybrałbym z trzech dostępnych wariantów najbardziej słuszne cząstkowe rozwiązania- wg własnej wiedzy🤣. Na pewno wyeliminowałbym lampy całoszklane- nowalowe - na rzecz lamp np na oktalu lub jeszcze lepiej na UX5. Byłoby koszernie. 

Oczywiście 100% klon też spełni oczekiwania ogółu.

 

 

3 godziny temu, Lisor napisał:

... pierwszą kwestię zilustruje przykładami z własnego podwórka. Zrobiłem kilka wzmacniaczy z żarzeniem niestabilizowanym. Na głośniku wysokoefektywnym 5V żarzenie AC niestety odpada, na niskosprawnym może nie być słyszalne- na przykładzie własnego puszpula z 6,3V żarzeniem- u znajomego cisza.

Typowe amerykańskie, dawne żarzenie 2,5 V AC u mnie da się słychać  bez skrzywienia, chociaż jest obecne. Na niskosprawnym cisza.

Gdybym robił coś na kształt Waszego klona, dałbym uzwojenie od żarzenia na 7V na ewentualną stabilizację z odczepem na 5V dla żarzenia klasycznego, chociażby po to, by się przekonać. Ja wiem.

... kwestia druga. Subiektywnie, wybrałbym z trzech dostępnych wariantów najbardziej słuszne cząstkowe rozwiązania- wg własnej wiedzy🤣. Na pewno wyeliminowałbym lampy całoszklane- nowalowe - na rzecz lamp np na oktalu lub jeszcze lepiej na UX5. Byłoby koszernie. 

Oczywiście 100% klon też spełni oczekiwania ogółu.

 

 

Ze względu na gotowe trafa, 300B będzie miała DC5V, wstępna i sterująca odzielne 6,3V z odczepem, gram na starych kolumnach, jak biedzie brum do sterujących można będzie pomysleć o rezystorze balansującym, jednak jak robi się wzmaczniacz stereo na rezystorach "identycznych" dla kanału L i P, zachowuje się fazowość, to z brumem nie powinno być problemu. Składałem kiedyś DAC DIY dość kosztowny, zagrał tak ładnie że go nie słuchałem. Zasilany był z trafa 3 napięciami zmiennymi na 3 mostki,  V-AC,  V odczep V - AC i  V odczep V - AC, aparat mulił tak że DAC za 100zł go kosił. Po jakimś czasie zaświtało mi aby sprawdzić fazy uzwojeń wtórnych, jedno było na opak, po zamianie wszysto się zmieniło, nie było jak dawniej 😉 teraz gra tak że kasy nie szkoda. 

Edytowane przez aveton
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik

    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.