Jump to content
IGNORED

Infradźwięki przy kopiowaniu winyli


Andrzej L.

Recommended Posts

Przy zrzucie winyli do wave widać na membranach i na analizie widma sygnału dość dużo infradźwieków (częstotliwości poniżej 20 Hz).

Poczytałem artykuł kolegi "pq" tutaj:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I obejrzałem te wykresy widma.

Chciałem zapytać czy wycinać wszystko poniżej 20Hz? Czy raczej to głupi pomysł mimo wszystko?

Fakt, że wkurza trochu jak telepie cholernie membraną głośnika basowego w kolumnach przy odtwarzaniu wave zrobionego z takiej płyty.

 

Zrobiłem sobie ten premp:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wykonałem go na wzmacniaczu operacyjnym NE5534

 

Tylko zastanawia mnie jedno, że na tym schemacie w gałęzi od wejścia odwracającego do masy szerego z R2 (w tym wypadku 2k2) brak szeregowej pojemności, która by właśnie dla niskich częstotliwości skutkowała zmiejszaniem wzmocnienia. Z wyliczeń wyszło, że w takim układzie z takimi wartościami rezystorów takowo pojemność nie powinna przekroczyć 22 uF.

Jak się ogląda różne schematy przedwzmacniaczy RIAA to przeważnie są wstawiane tam właśnie takowe pojemności aby minimalizować efekt skaczących membran kolumn.

 

Przejrzałem notę aplikacyjną:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

widać tam wzmacniacz RIAA i wspomniany kondensator.

Natomiast na stronie 7 rysunek nr 11. widać propozycję filtru infradźwięków, który -3dB osiąga dla 15Hz

Czy to dobry patent zapiąć taki aktywny filtr dodatkowo na wyjściu wspomnianego wzmacniacza RIAA?

Czy raczej robić z winyla zrzut bezpośrednio a dopiero obrabiać cyfrowo wave-wa?

Chciałbym w efekcie końcowym uzyskać nagranie bez telepiących się membran basowych.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

wkładki gramofonowe nie mają ograniczeń i często przenoszą od 10Hz do 50KhHz w przeciwieństwie do kompaktu który jest obcięty 20Hz-20Khz,trzepotanie membran nastepuje przy głosnym słuchaniu i gdy gramofon jest blisko kolumn.Robi się coś takiego jak sprzężenie zwrotne między mikrofonem a kolumną.Jak nie obetniesz pasma to masz szanse usłyszeć bas jakiego nie znajdzięsz na CD ,bo tak nisko nie zapisują nie mówiąć o ograniczeniach poniżej 20Hz.Zjawisko jest niebezpieczne dla wielu dzisiejszych kolumn ze strojonymi wysoko Fb.We wzmacniaczach z ery analoga były filtry subsoniczne czyli 12db/okt przy 10-15 Hz które eliminowały to zjawisko.

Link to comment
Share on other sites

ex-stożek, 12 Cze 2005, 09:02

 

>Generalnie w preampach stosuje sie filtr subsoniczny ( wypadku gramofonu, który jest słabo izolowany od podłoża i wszsytkie rezonanse obudowy, czy nawet

>wywołane pracą napędu przenoszą się na wkładkę. Wtedy własnie występuję "pompowanie" głośniów

>niskotonowych.

 

Czy masz schemat takiego filtru?

Czym najlepiej izolować od podłoża? Jakaś płyta marmurowa? :)

Odizolowanie powoduje zanik tych efektów?

A co z nierównością płyty?

Wg mnie samo falowanie płyty na talerzu już powoduje generację częstotliwości w okolicy kilku Hz.

 

>Ten kondensator, o którym piszesz jest w pętli USZ, dla odcięcia składowej stałej na wyjściu WO, w

>ukłdzie RJM nie jest potrzebny ponieważ w nim wyjscie WO jest odseparowane kondensatorem, który

>odcina napiecie DC.

 

Taki kondensator z rezystorem do masy niestety ma zbyt łagodną ch-kę odcięcia.

W tym układzie głównie służy do tego aby ewentualne pojawienie się składowej stałej nie spowodowało uszkodzenia kolejnych torów, które mogą mieć sprzeżenie stałoporądowe.

Tu jest potrzebny układ o większej stromości nachylenia ch-ki poniżej częstotliwości granicznej np. 15Hz.

Tu nawet nie chodzi o falowanie membran.

Chodzi o to, że ścieżka zrzucona do wave z winyla i poddana analizie widma np. programem Cool Edit wykazuje podbicie ch-ki dla bardzo niskich częstotliwości - gdzie standardowe utwory z CD mają już zakrzywioną ch-kę poniżej 20 Hz.

Link to comment
Share on other sites

Do kolegi "vinyldemon"

 

Z tym obcięciem dla CD poniżej 20Hz to twierdzę inaczej. Wszystko zależy od wytwórni, bo same odtwarzacze przenoszą od pojedynczych Hz przy spadku -3dB.

Sam mam płytkę (oryginał tłoczony) CD na której są infradźwięki (w okolicy 7Hz) i na płytce znajduje się ostrzeżenie aby uważać na sprzęt i że producent płyty nie odpowiada za zniszczenie sprzętu :))) Jest tam np. ścieżka z filmu Jurassic Park i efekt drgającej ziemi od cięzkich kroków dinozaura gdzie membrany się trzęsą a dźwięku brak :)

Link to comment
Share on other sites

Witam !

A prówbowałeś filtrować sygnał przy nagrywaniu - nie jestem specjalistą od obróbki komputerowej nagrań, ale na pewno jest to możliwe.

Co do izolacji gramofonu to jest to temat rzeka, generalnie gramofon powinnien być postawiony na dobrze izolowanym podłożu - najlepiej pokój zbudowac wokój kawałka skały, z której zrobisz sobie podstawę pod gramofon - to oczywisćie ekstermalne rozwiązanie :)

Coś ciężkiego, stabilnego na trzech kolcach, całość na betonie. A w ogóle jaki masz gramofon ? Bo od tego powinno sie zacząć temat..

 

"..Chodzi o to, że ścieżka zrzucona do wave z winyla i poddana analizie widma np. programem Cool Edit

>wykazuje podbicie ch-ki dla bardzo niskich częstotliwości - gdzie standardowe utwory z CD mają już

>zakrzywioną ch-kę poniżej 20 Hz..."

Mają, bo na CD nie móżna nagrać kilku Hz, chyba ,ze uzyte do nagrań przetworniki A/D nie mają wejściowych filtrów

Link to comment
Share on other sites

ex-stożek, 19 Cze 2005, 16:52

 

> A prówbowałeś filtrować sygnał przy nagrywaniu

 

Jeszcze nie filtrowałem, bo nie zrobiłem takowego filtra, który by stromo ciął wszystko poniżej 20Hz.

 

> A w ogóle jaki masz gramofon ?

 

Technics SL-DD33

Czy mam go już wyrzucić? :)

Wkładka Technicsa P30S - nie znalazłem nic na jej temat.

Może ma ktoś parametry tej wkładki, może jakaś dokumentacja?

Czy ta wkładka coś warta czy lepiej wymienić ją na inną?

 

> Aha, falowanie płyty to nie jest dobry odjaw - dlatego czasem stosuje się dociski

 

Tak wiem.

O tym falowaniu to założyłem najgorszy wariant.

Typowo falowanie nie przekracza 1-1,5mm

Wiadomo, że to niskie pasmo bardziej widać przy LP 33rpm niż przy jakiś maxi singlach 45rpm.

 

Czy pokrywa gramofonu ma znaczenie?

Czy do odtwarzania powinna być zdjęta z gramofonu czy raczej bez znaczenia? Nie przeszkadza, że w czasie odtwarzania jest zamontowana?

Może ona powodować jakieś niekorzystne rezonanse?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.