Skocz do zawartości
IGNORED

Jaki kondensator do tweetera


antos

Rekomendowane odpowiedzi

Pomyślałem że brakuje wątku o waszych doświadczeniach z kondensatorami w sekcji wysokotonowej.

Często wymieniacie kondensatory własnie przy głosnikach wysokotonowych, wymiania tego ustrojstwa decyduje o brzmieniu całego zestawu.

Wiadomo że jedne kondensatory lubią się z konkretnymi tweeterami inne powodują zmiany na gorsze i to nie zależnie od ceny kondensatora.

Jest wiele wpisów na temat kondensatorów, mysle że sprawa zasługuje na osobny wątek.

Kondensator nie jest dobry sam w sobie, albo pasuje do konkretnego głosnika albo nie, takie mam wrażenie po ostatnich doświadczeniach.

Proszę o rzeczowe wpisy:-)

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/20066-jaki-kondensator-do-tweetera/
Udostępnij na innych stronach

No to może z innej beczk. Na tej stronie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) były testowane takie oto kondensatory:

 

AmpOhm FP-CA-AU Film and Foil

Arcotronics MKP-C-4G

ASC X386S MKP in oil

Audio Cap PPMF MKP

Audio Cap Theta PPT MKP-Sn

Ducati 4.16.10 MKP

Evox-Rifa PHE 450 MKP

Hovland Musicap MKP

Inco Sintex 45T D2BS MKP

Intertechnik Audyn Cap MKP-QS

Intertechnik Audyn Cap Plus MKP

LeClanché PPM MKP

Mundorf M-Cap MKP

Mundorf M-Cap Supreme Cap MKP

Mundorf M-Cap Supreme Silver/Oil MKP

Mundorf M-Cap Supreme Silver/Gold MKP

North Creek Crescendo Film and Foil MKP

Sonic Craft Sonicap MKP

Solen Châteauroux Fast Cap PB-MKP-FC

Vishay Roederstein MKP1837

 

po to aby wykazać różnicę pomiędzy kondensatorami w filtrze głosników na podstawie wielomięsięcznych odsłuchów w róznych konfiguracjach głosnikowych.

Test wydał mi się wiarygodny dla tego że mam identyczną opinię na temat kondensatora Hovland, który uzyłem z Revelatorem.

Otóż autor testu zastosował Hovlanda z tańszym revelatorem 9700 i w jego opinii dzwięk jest STRASZNY! podobnie jak z innymi jasnymi kopułkami.

Z Hovlandem "wytrzymałem" kilka miesięcy i w pewnym sensie przyzwyczaiłem się do bardzo rozjasnionego brzmienia, za to rozjasnione brzmienie i momentami zbyt analityczne winiłem to kable to clona i bóg wie co jeszcze.

Myślałem że tak świetnie oceniony kondensator, na który wydałem kupę kasy nie może grać zle....i byłem w cięzkim błędzie.

Przez cały czas nie mogłem sobie poradzić z brakiem równowagi tonalnej, dziesiątki kombinacji, wymiany kondensatorów w zasilaczu Clona i okablowania wewnętrznego i efekt mniej lub bardziej zauważalny.

 

Po przeczytaniu tego testu postanowiłem włozyć z powrotem zwykłe SCR MKP i jakie było moje zdziwienie kiedy równowaga wróciła , choć niektóre aspekty takie jak czystość i analityczność się pogorszyły.

 

Myślę teraz o wypróbowaniu któregoś z Mundorfa, z tego co wiem są one dość często stosowane własnie ze Scanami.

Niestety są one też dość drogie więc bardzo przydatne byłoby poznać opinię osób kóre robiły już takie próby.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

jest też taka opcja jak zwrotnica capacitorless - np. taka jaką Sonus Faber stosował w Extremach - tam był szeregowo rezystor i cewka równolegle:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

pozdr.

graaf

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ps.

a tu Stereophile na ten temat:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

graaf

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

graaf>

 

problem polega na tym że wolałbym nie robić nowej zwrotnicy ze względu na koszty i brak doświadczenia.

w moich kolumnach średnie i bas obsługuje 18W8545K i jeżeli dobrze myslę wiąże się to ze zrobieniem całej zwrotnicy od nowa.

Proponowałem zrobienie zwrotnicy jednemu projektantowi który się zna na rzeczy bo sam zaprojektował świetne kolumny i sprzedaje je z duzym powodzeniem, ale powiedział że się nie podejmie bo nie mając fizycznie ich u siebie jest to niewykonalne i mogłoby to zająć nawet pół roku, bo tyle zajmuje mu przygotowanie nowego modelu, więc wiąże się to też z duzymi kosztami, a efekt też nie pewny.

Kolega dostał od niego gotowy projekt na Vifach bo akurat taki miał opracowany, efekt jest podobno swietny.

 

Jedynie co mogę zrobić to wymienić elementy zwrotnicy na lepsze co nie znaczy droższe.

SCR MKP jest ostry i szklisty i daje duzo "brudu" w wysokich, po Hovlandzie dzwięk jest nieakceptowalny na dłuższą metę.

W zasadzie nie podoba mnie się tylko to co przetwarza wysokotonowy reszta jest ok, na moje wyczucie sprawę powinien załatwić dobrze dobrany kondensator.

Aha

Drogi Antosiu,

jest jeszcze jedno rozwiązanie, bardziej radykalne, ale i dające najwięcej możliwości tego co "audiofil lubi najbardziej" czyli strojenia "na ucho" - zwrotnica aktywna dająca możliwość swobodnego wyboru punktu przecięcia i wiele innych możliwości, nieznanych zwrotnicy pasywnej

;) brzmi to trochę jak reklama :)))

ale akurat mam na zbyciu takową (as new - służyła tylko do eksperymentów) - Behringer CX3400 PRO - świetny klocek (zwłaszcza w swojej cenie), używany przez profesjonalistów (zob. np.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) )

opis skrócony:

"Filtry Linkwitz-Riley 24 dB / okt zapewniające precyzyjną separację częstotliwości; Płaska charakterystyka przenoszenia, brak przesunięć fazowych; Indywizualne wzmocnienie lub tłumienie danego pasma; Przełącznik obracania fazy oraz limiter dla każdego wyjścia; Regulowany czas opóźnienia miedzy ustawieniem faz głośników; Filtr wycinania częstotliwości 25 Hz zabezpieczający głośniki basowe; Funkcja "SUM" sumująca sygnał dla zespołu subniskotonowego; Przełączana korekcja utrzymująca stałą kierunkowość wysokich tonów; Ekranowany transformator toroidalny

Pasmo użyteczne: 20 Hz - 20 kHz, +0 /- 0.5 dB

Pasmo całkowite: 5 Hz - 60 kHz, +0 /- 3 dB

Stosunek sygnał/szum dla parametrów: + 4 dBu, 20 Hz - 20 kHz, nieważone

Wyjście LOW: stereo: > 93 dBu, mono: > 93 dBu

Wyjście LOW-MID: mono: > 94 dBu

Wyjście MID: mono: > 95 dBu

Wyjście HIGH-MID: mono: > 94 dBu

Wyjście HIGH: stereo: > 90dBu, mono: > 88 dBu

Zakres dynamiki: > 106 dB, nieważony

Zniekształcenia THD i Szum:

Limiter wyłączony: < 0.04 %

Limiter włączony: < 0.5 %

Przesłuchy między pasmowe (tryb mono):

HIGH > LOW: < 93 dB

HIGH > MID: < 94 dBu

MID > LOW: < 95 dBu

HIGH > HIGH-MID: < 95 dBu

HIGH-MID > LOW-MID: < 95 dBu

LOW-MID > LOW: < 92 dBu

Typ filtrów: Linkwitz-Riley 24 db/okt, regulacja stanu

Częstotliwości dla trybu MONO:

LOW / LOW-MID: x1: 44 ÷ 930 Hz, x10: 440 Hz ÷ 9.3 kHz

LOW-MID / HIGH-MID: x1: 440 Hz ÷ 9.3 kHz

HIGH-MID / HIGH: x1: 440 Hz ÷ 9.3 kHz

Częstotliwości dla trybu STEREO:

LOW / HIGH: x1: 44 ÷ 930 Hz, x10: 440 Hz ÷ 9.3 kHz

LOW / MID: 44 ÷ 930 Hz, x10: 440 Hz ÷ 9.3 kHz

MID / HIGH: 440 Hz ÷ 9.3 kHz

Przyciski panel frontowy: Low Cut, Mute, Phase Invert, CD Horn, Limiter

Przyciski panel tylny: Xover Frequency, Mode, LF Sum

Potencjometry: Input, Xover Frequency, Delay, Gain, Treshold"

 

pełny opis na www.behringer.com

na allegro są teraz za 600 zł (zob. np.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) )

mi wystarczy połowa tego co sam dałem czyli jakieś 400 zł

nie jest mi potrzebna, bo nawróciłem się w międzyczasie na układy jednodrożne ("full range")

jakby co: [email protected] :)

koszt takiego rozwiązania w porównaniu np. z Mundorfami itp. jest porównywalny ;), możliwości absolutnie nieporównywalne :), minus to potrzeba dodatkowego wzmacniacza w przypadku układu dwudrożnego, ale tu zwrotnica aktywna daje możliwości dopasowywania różnych wzmaków i też otwierają się rozmaite możliwosci

pozdrawiam

graaf

ps.

na allegro jest tez do kupienia cyfrowa zwrotnica Behringer DCX 2496 (Ultra High-Precision Digital 24-Bit/96 kHz Loudspeaker Management System) w bardzo dobrej cenie 1150 zł - to już jest "tweakers heaven" - można sobie nawet ustawiać nachylenia poszczególnych filtrów od 6 do 48 dB/oktawę :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Witam.

> antoś

Jeśli odpowiada Ci jakość wysokich tonów z hovlandem to nie wymieniaj go na inny tylko powiększ nieco tłumienie wysokotonowego poprzez zmianę wartości oporników lub jednego z nich w torze tweetera. Próbowałeś tego?

Pozdrowienia.

Jesli chodzi o moje preferencje, to lubie uzywac na wysokich Siemens MKV. Wole je od Hovland, Jensen copper foil, MIT RTX, Wonder caps, Solen, Kimber, itd.

 

Oto linki:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hemi> z Hovlandem sprawa polega nie tyle na jakości wysokich tonów tylko na ich ilosci, dominują nad resztą pasma z efektem jakby to powiedzieć "wydzierania się wokalistów" przy głosnym słuchaniu. Efekt ten znika przy samym SCR MKP. ale traci dużo na jakości wysokich.

Hovland nie posiada tego przyciemnienia, jest też jakby bardziej płaski. Fakt że wytrzymałem z nimi kilka miesięcy ale ten efekt przesadnego rozjasnienia jest na dłuższą metę męczący.

Hovlandy mogą skutecznie rozjasnić przyciemnione tweetery np Focala i może to byc recepta.

Nie jestem narazie skłonny kombinować z opornikami bo kupiłem Millsy ..narazie pokombinuje z tweeterem.

 

Spotkałem się z opinią jednego znanego na forum fachowca z Łodzi że Akustyka kolumny brzmią szklisto, wydaje mi się że efekt ten powodują właśnie MKP SCR`a

 

Peter > jesli uda mi się zdobyć te Siemensy to napewno je wypróbuję! Narazie nie zawiodłem się na twoich opiniach i bardzo je sobie cenię!

Oczywiście mam spore wątpliwości czy uda się kupić te MKV

ja widziałem je kiedyś we wrocku na giełdzie - były z demontażu - ale koleś i tak chciał po 10 zł za sztuke - za tego co pamiętam miał wartości 3, 4, 5, 6 uF - także można było dobrać

Faktycznie nie będzie łatwo nawet z dobraniem pojemności, z tego co wyczytałem dobry efekt daje baypasowanie kondensatorem Vishay MKP ERO.

Potrzebuję pojemności 6.8uF. Vishay były testowane z Mundorf Supreme jako bypass i efekt jest znakomity. A mają jedną niewątpliwą zaletę że są tanie. Podobno poprawiły brzmienie Mundorfa zmniejszając ziarnistość dzwięk zyskał na klarowności.

Vishay mają w audiosklepie tylko po 0.33uF

Spodobało mi się ostatnie zdanie w teście kondensatorów: " Jak większość rzeczy na tym swiecie im droższe tym lepsze, chociaż ASC, Evox Rifa PHE, AmpOhm FP - CA - AU i Sonicap są miłymi wyjątkami od tej reguły.

Spróbuj uzywać róznych kondensatorów w róznych miejscach zwrotnicy- to jest jak gotowanie! trochę pieprzu tutaj, szcypta soli tam ale nie zapomnij dodać Vishay Roederstein MKP1837.:-)!!!

do antoś =>

rozumiem , że na wysokich masz 6,8uF , może to co powiem wyda ci się herezją , ale czy próbowałeś samego MH 6.0uF bez tego bocznika MKP, istnieje bowiem teoretycznie szansa , że zmiana wartości tego kondensatora nie przyniesie diametralnej zmiany strojenia filtru górnoprzepustowego a obniży trochę zakres wysokich.

Inna alternatywa , to zadzwonić do kisiela i poprosić go o dane dotyczące L-padu w celu obniżenia zakresu wysokotonowego ( ja osobiście w to rozwiązanie nie wierzę )

 

Już kiedyś w Klang&Ton( czy w innym niemieckim czaspiśmie DIY Audio ) napisali , że często zmiana kondensatora na lepszy powoduje zaburzenie równowagi tonalnej czego właśnie doświadczasz :)

antoś=>

zwróć również uwagę , że autor poleca ten kondensator właśnie do miękko brzmiących tweeterów ( soft dome ) a zdaje się , że ty masz taki , natomiast odradza jego użycie przy ostro brzmiących kopółkach ( np. Focal , czy tytanowe w B&W)

nie sądzę więc , że Mundorf ci pomoże :)

Dzięki za sugestie, narazie tak zrobię! własnie chodzi o uniknięcie niepotrzebnych kosztów.

Nie łączyłem jeszcze samego Hovlanda, zobaczę co się zmieni. Być może w wypadku Hovlanda ta pojemnośc jest za duża.

w dosłownym tłumaczeniu masz jak najbardziej rację , potocznie jednak( myślę że zgodzisz się ze mną) przyjęło się uważać , że kopółki z miękkich materiałów ( np. jedwab) brzmią bardziej gładko , miło i przyjemnie jednym słowem łagodnie ( choć jest to duże uproszczenie , bowiem wpływ ma na to wiele innych czynników ) zaś te z metalowych typu aluminium , tytan itd bardziej twardo i ostro

tak więc użyłem pewnego skrótu myślowego podobnie jak ( tak myślę ) autor testu kondensatorów

Też uważam że warto spróbować Hovlanda bez bocznika, bo jak rozumiem takowy posiadasz.

Jaki jest ten mały kondensator ? Jeżeli pasują ci analogie kulinarne, to pomyśl że; do szklanki drogiego octu balsamicznego z Modeny, dolewasz kieliszeczek octu spirytusowego 10%...

 

Czy eksperymentowałeś z orientacją tego Hovlanda ?

 

Jeżeli chcesz mogę ci dla hecy podesłać ERO MKC 6u8 po 5 zł za szt, szczerze wątpię żeby mógł konkurować z Hovlandem, ale od SCRa bardziej mi się podoba.

 

Wszyskie te zabawy mają sens jeżeli jesteś przekonany, że cała konstrukcja jest OK, bo wysokie to przecież nie tylko efekt pracy tweetera.

Panowie mieliście obaj rację, że sam Hovland bez tego boczniaka to trochę inny kondensator.

porównanie z octem jest tutaj jak najbardziej na miejscu!

 

Efekt rozdzierania czy "darcia mordy":-) z samym Hovlandem nie występuje, a co ważniejsze słucha się tego całkiem przyjemnie.

W porównaniu do MKP SCR jest bardziej gładko słodko, ciepło i jasno....przydałoby się więcej pieprzu czy ostrej papryki;-)

Terminologia kulinarna bardzo tutaj pasuje

Ale jesli chodzi o czystość i rózne brudy to Hovland w pojedynkę dużo lepiej je sprząta może dla tego że bezlitośnie wygładza wszystko, co niestety może powodować mdłości.

 

Narazie niczego nie moge powiedzić na temat róznic w orientacji połączenia, róznica jest chyba tak minimalna że jej nie słyszę, za jakiś czas zamienię i się zobaczy. Producent zaleca niebieski pasek od strony głośnika i teraz tak jest.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.