Skocz do zawartości
IGNORED

KOLUMNY AKTYWNE


henrykpiątek

Rekomendowane odpowiedzi

Proponuję oddzielny temat dla aktiw z op,bez op i maranciuniunia oczywiście(a jak że by) :-)

Junkers Neckar N 19E,LG GB5237TIFW,Bosch HBN 239E1L,Electrolux ESL 65070R

Całość podłogi deska BalicWood Jesion kl.2.

Chesky to małe studio, nie mają zbyt dużej produkcji. Mam raptem pięć ich płyt ale muszę przyznać, że są nagrane świetnie. Przyczyniają się do tego różne czynniki – oni nie stosują kompresorów dynamiki a także nie stosują cyfrowych efektów pogłosu, które może i mają duże możliwości symulacji akustyk różnych pomieszczeń ale nigdy nie dają pogłosu tak naturalnego jak pogłos w prawdziwej sali koncertowej. Nie wiem czy wszędzie stosują układy lampowe. Studio, które wykorzystuje metodę rejestracji wielościeżkowe musiałoby mieć sporo tych lamp. Muzycy pewnie by się tam ugotowali. Prawda jest taka, że układy lampowe nie są dominującym rozwiązaniem w studiach nagraniowych.

Nie krytykuję Senicza ale jego wypowiedzi sprawiają wrażenie jakby nie widział dalej jak czubek swojego nosa. Wszystko jego jest NAJ. No cóż jak chce zarabiać na audiofilach pieniądze to jest to słuszne podejście marketingowe. Poza tym jak to mówią „pokochaj siebie a miłość Cię nigdy nie opuści”. Może się mylę, ale takie wrażenie da się odczuć.

Jeśli chodzi o konstrukcje purystyczne jestem jak najbardziej „ZA” ale bez popadania w przesadę. Jak mawiał Albert Einstein: „Wszystko powinno być tak proste jak to tylko możliwe, ale nie prostsze”. Nie wiem dokładnie jak miałaby wyglądać taka zwrotnica na lampach. Czy byłaby zrobiona na pojedynczych triodach pracujących w układzie wtórników katodowych? Lampy nie mają zbyt małej rezystancji wyjściowej więc na pewno nie byłoby to idealne źródło napięciowe sterowane napięciowo będące podstawą działania filtrów w topologii Sallen-Key’a. Może filtry w topologi MFB (z wielokrotnym sprzężeniem zwrotnym) byłyby właściwsze. Jedno jest pewne - obliczenia takich filtrów nie byłyby tak proste jak filtrów 4-rzędu Linkwitza-Rileya w topologii Sallen-Key’a gdzie są tylko wartości R, 2R, C i 2C. Aż dziw bierze, że równanie różniczkowe transmitancji układu tak ładnie się upraszcza i otrzymujemy takie ładne wartości elementów. Nie trzeba za dużo kombinować z dobieraniem nietypowych wartości. Wystarczy równolegle połączyć dwa takie same kondensatory C i mamy 2C, szeregowo dwa identyczne rezystorki R i mamy 2R. Czyż to nie jest purystyczne ? :-) Do tego używamy identycznych elementów więc wszelkie zmiany wartości pod wpływem temperatury będą współbieżne.

Można też oczywiście skorzystać z rozwiązania Foksika i na stałe wlutować w płytkę kilkadziesiąt rezystorów i mieć możliwość szybkiego wyboru różnych częstotliwości podziału. Rozwiązanie trzeba przyznać jest sprytne chociaż jeśli zwrotnica ma współgrać z jednym konkretnym zespołem głośnikowym to po jednorazowym dostrojeniu filtrów i tak nie będziemy już nic zmieniać i nie wiem czy jest sens niepotrzebnie powiększać długości ścieżek sygnałowych. Jak wiemy każda nieekranowana ścieżka działa jak mała antenka i im dłuższa jest ta ścieżka tym jest to lepsza antenka. A śmieci w eterze mamy teraz cała masę.

Wiem, że podejście inżynierskie w świecie audio jest obecnie niemodne, ale nie wyobrażam sobie jak można coś skonstruować nie wiedząc na jakiej zasadzie to ma działać. Głośniki zostały wymyślone na podstawie znajomości pewnych praw fizyki i tylko wierna współpraca z tymi prawami może prowadzić do wiernej reprodukcji dźwięku. Inną kwestią jest to, że czasem robienie czegoś na zasadzie prób i błędów, ciągłych testów i odsłuchów, jest przyjemnością samą w sobie i zwolennicy takiej metody nie będą pewnie słuchali nudnych i niezrozumiałych wywodów technicznych. Dla nich pewnie będzie się liczyło, że użyte zostały kultowe i cholernie drogie elementy a czy użyte właściwie to już nie będą w to wnikali.

Nie twierdzę, że układ który zrobiłem jest The Best. To jest klasyka gatunku, taka jaką można znaleźć na stronie Pana Linkwitza czy projektach ze strony ESP. Mi jednak odpowiada . Jeździłem na Audio Show, słuchałem różnych zestawów i mam pewne porównanie. Wiem, że nie wydałbym takich pieniędzy jak chcą audiofilskie firmy bo większość niczym szczególnym mnie nie zachwyciła. Można pokombinować trochę w domu i uzyskać równie dobre efekty. Jednak jestem ciekaw różnych rozwiązań i jeśli lampowa zwrotka byłaby dużo lepsza to czemu nie. Jak ktoś coś takiego zmajstruje to piszę się na płytkę drukowaną.

Też jestem ciekaw jak Mr.Sanicz zamierza zbudować tą zwrotnicę na lampkach-może czeka aż ktoś coś wymyśli-po skrytykuje i powie że on to dopiero zbudował zwrotnicę i wie,ale nie powie.

 

P.s czy ktoś widział aby Mr.Sanicz opublikował na forum jakiś własny schemat?

Junkers Neckar N 19E,LG GB5237TIFW,Bosch HBN 239E1L,Electrolux ESL 65070R

Całość podłogi deska BalicWood Jesion kl.2.

impedancja wyjsciowa lamp - wtornik to 20-100om. Chyba wystarczy? jedno jest pewne, nawalenie stada OP zalatwi dzwiek na cacy. Dla dochadzocych do prawdy radze zrobic dwa uklady do riaa na lampach i na OP. Roznica w na sluch jest na tyle duza ze zrozumiecie o co w tym chodzi. A co do moich wypocin to kilka razy juz proponowalem porownanie swojego nalesnika z czyms tam. I nic. Teraz szukam jakiegos dobrego wzm sluchawkowca. Na moj sluch juz troche przytempiony szans ze slwkiem nie maja ale zawsze powinno sie sprobowac.

Podniecanie sie do stromych filtrow nie jest potrzebne. Najlepsze kolumny maja proste filtry i graja super. To od glosnikow zalezy jakosc ostateczna kolumny a nie od jakis filtrow na OP. Nadzieja ze poprawia one brzmienie jest zludna. Ostre filtry maja tez wade w postaci wedrowania zrodla dzwieku od glosnika do glosnika a przy stromych filtrach ma to efekt skakania zrodla w zaleznosci od zawartosci charmonicznych w sygnale.

Jeśli nie potrzebujemy łatwej zmiany charakterystyki filtrów, to chrzanić Sallen-Key, i temu podobne. Zwrotnica powinna wyglądać podobnie jak preamp z pasywnym RIAA. Wzmacniacz>filtr pasywny>wtórnik.

Nie ma znaczenia czy wsadzimy lampę, feta, czy bipolarny.

Coś w stylu Pass Pearl Phono

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>Też jestem ciekaw jak Mr.Sanicz zamierza zbudować tą zwrotnicę na lampkach -

 

Jak to zrobi lub nie zrobi Mr Senicz, to chyba sprawa drugorzędna. Ważne jest to, że coś takiego jest możliwe i przećwiczone:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

W zastosowaniu do zwrotnicy Pass Pearl phono ma za duże wzmocnienie (coś ok.kilku tysięcy),ale idea zbudowania filtru pasywnego 1-2 rzędu umieszczonego pomiędzy kolejnymi stopniami jest jak najbardziej słuszna.Kiedyś słyszałem

taką zwrotnicę zbudowaną z szeregu 4 wtórników na 2 komplementarnych j-fetach (cały wtórnik to tylko 2 tranzystory i 2 rezystory) pomiędzy którymi były umieszczone filtry 1-go rzędu (tylko rezystor i kondensator)filtry były tak zestrojone że całościowo filtr miał tłumienie ok. 24db/okt.Wchodził on w skład legendarnego systemu dr Studnickiego który przez długie lata był uważany za top hi-end w Krakowie.

Junkers Neckar N 19E,LG GB5237TIFW,Bosch HBN 239E1L,Electrolux ESL 65070R

Całość podłogi deska BalicWood Jesion kl.2.

hm.. taki filtr można by zbudować na lampach,chętnie bym posłuchał,ale budować nie planuje.(chyba zostałem maniakalnym wtórnikowcem tranzystorowcem):-)

Junkers Neckar N 19E,LG GB5237TIFW,Bosch HBN 239E1L,Electrolux ESL 65070R

Całość podłogi deska BalicWood Jesion kl.2.

Senicz: No właśnie, impedancja wtórnika jest spora i 100ohm czy nawet 20ohm to nie jest pomijalna kwestia skoro rezystory filtru są rzędu 1kohm. Ponadto wtórnik katodowy działa jak wtórnik jeśli jest obciążony rezystancją. Wzmocnienie wtórnika zależy od obciążenia dołączonego do rezystora katodowego. Jeśli obciążymy go pojemnością (a ma to miejsce w przypadku filtrów) to nie będzie to już idealny wtórnik i jego wzmocnienie będzie różne dla różnych częstotliwości. Na pewno należy to uwzględnić podczas obliczeń filtrów. Do tego może dochodzić starzenie się lampy, zmiana parametrów pod wpływem temperatury itp. Mam poważne wątpliwości co do stabilności parametrów takiej lampowej zwrotnicy. Do tego dochodzi wpływ mechanicznych drgań lampy na dźwięk nie wspominając o większej wrażliwości na zakłócenia z eteru czy z sieci zasilającej. Lampy mają swój charakter między innymi przez produkcję specyficznych zniekształceń harmonicznych. Nie twierdzę, że to jest złe. Każdy instrument muzyczny wydaje dźwięki harmoniczne a ich zawartość jest jednym z głównych czynników decydujących o brzmieniu danego instrumentu muzycznego. Jak ktoś lubi brzmienie lampowe to wybierze lampę i już.

 

Co do wędrowania dźwięku od głośnika do głośnika to niczego takiego nie zaobserwowałem nawet na zwrotnicach cyfrowych o nachyleniu 96dB/oktawę. Nie wiem gdzie kolega o czymś takim słyszał. Raczej w miarę zwiększania stromości filtrów zaobserwowałem zwiększenie precyzji lokalizacji źródeł dźwięku.

 

Jeśli kolega twierdzi, że można skonstruować świetne zestawy głośnikowe na filtrach 1-rzędu to poproszę o konkretne modele głośników, które nadawałyby się do tego.

grzenio74, 18 Lip 2007, 00:47

 

>

>Ponieważ jakiś czas temu "popełniłem" przedwzmacniacz z aktywną zwrotnicą a zamówiłem

>parę sztuk płytek drukowanych więcej to może ktoś będzie zainteresowany płytkami - tanio oddam w

>dobre ręce :-)

 

Napisałem już dwie PW w sprawie płytek ale może nie dotarły . Proszę o kontakt .

Na lampach robi się tak:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ale nie każdyma chęć, potrzebę wiedzę i możliwości by robić na lampach i z napięciem setek woltów. To kosztuje odpowiednio więcej.

Prosto można na tranzystorach i na opmapach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-5543-100008274 1184943970_thumb.gif

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Less: Dobrze, że przypomniałeś mi o jednym z tych linków. Chodzi o Marchand Electronics. Dawno tam zaglądałem i już o niej zapomniałem. Kto tam wejście to szybko zobaczy, że oprócz dwóch modeli zwrotnic lampowych mają w swojej ofercie cztery modele zwrotnic na op-ampach i jedną zwrotnicę pasywną. Na tranzystorach dyskretnych nic nie mają. Nie wiem jak to skomentować... Nie znają się na tranzystora, czy może są tam niemodne...

Widzę też, że podobnie wykorzystali moduły składające się z kaskadowo połaczonych sekcji 2-rzędu Sallen-Key’a. Nawet op-ampy użyli te same co jam mam u siebie - OPA2134. Tylko że przykładowo za zwrotnicę 3-drożną XM44 życzą sobie:

XM44-3AA Electronic crossover,3-way model. $1200.00

XM44-3EZK EZkit, 3-way model. $ 960.00

XM44-3KK Kit 3-way model. $ 720.00

grzenio74, 20 Lip 2007, 23:52

 

Na tranzystorach dyskretnych nic nie mają. Nie wiem jak to skomentować... Nie znają się na

>tranzystora, czy może są tam niemodne...

 

Mogli nie mieć pomyslu, nie udalo im się zrobić niczego lepszego niż konkurencja itd. Nie każda firma musi robić wszystko, postawa "me too", to nic dobrego.

Jedynymi zwrotnicami tej firmy, które wzbudzają emocje i bywają żywo komentowane, są modele lampowe.

 

 

>za zwrotnicę 3-drożną XM44 życzą sobie:

>XM44-3AA Electronic crossover,3-way model. $1200.00

>XM44-3EZK EZkit, 3-way model. $ 960.00

>XM44-3KK Kit 3-way model. $ 720.00

 

No tanio, w cenie dobrych interkonektów.

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

Witam.Od dawna myślę o zbdowaniu zwrotnicy(max 3 rząd) w oparciu o wtórniki emiterowe.Nigdzie nie znalazłem takiego rozwiąznia.Angielskiego niestety nie znam.Jeśli masz coś na ten temat to proszę o namiary.Wystarczą same wzory.Wojtek

Wojkubi-Da sie zbudować taką zwrotnicę,link do takiej zwrotnicy(na wtórnikach emiterowych,a w zasadzie wtórnikach żródłowych bo to j-fety obciążonych żródłami

prądowymi) umieścił Sonik na pierwszej stronie tego wątku.Najprościej wartości elementów obliczyć poprzez analogię-na schemacie są wartość ci dla danych częstotliwości-zobacz jak one sie zmieniają dla takiego samego filtru ale różnych częstotliwości to powinno ci pozwolić łatwo obliczyć wartości dla twoich częstotliwości.(lub skorzystaj z programów symulacyjnych dostępnych na stronach czysto elektronicznych typu Elektroda.pl)

 

p.s uważaj przy odpalaniu zwrotnicy można uszkodzić głośniki zwłaszcza wysokotonowy..

Junkers Neckar N 19E,LG GB5237TIFW,Bosch HBN 239E1L,Electrolux ESL 65070R

Całość podłogi deska BalicWood Jesion kl.2.

A jaki podzial na pasma jest najczesciej uzywany? moze 400-5000 w 3 droznej? chcialbym zrobic cos takiego na lampach ale bez przelaczania pasma. Oczywicie nadal pozostaje problem koncowek mocy do takiej kolumny. Wzm na IC do srednich i wysokich nie bardzo sie nadaja. Moze jakies gotowe moduly klasy D?

Wzmak na LM-ach nada się do wysokich jak i średnich w takim samym stopniu jak nadaje się do kolumn pasywnych. Jak tam zasila wszystkie głośniki i jest OK to czemu w aktywnych kolumnach miałoby być inaczej. Nie jest to oczywiście high-end ale będzie grało przyzwoicie. I tak zawsze będzie zysk z wywalenia zwrotnicy pasywnej. Oczywiście najlepiej jest zrobić jakieś dedykowane wzmacniacze. Ponieważ filtracja sygnału odbywa się jeszcze przed końcówką mocy to wzmacniacz tweetera będzie pracował z małymi amplitudami. Średniotonowy z trochę większymi ale i tak znacznie mniejszymi niż woofer. Można wtedy pokusić się o klasę A czy też użyć innych elementów i inaczej ustawić punkty pracy tranzystorów aby pracowały bardziej w klasie AB. Na pewno nie warto dawać jakiś 100W pieców bo takie wzmacniacze przy małych amplitudach mają zazwyczaj bardzo duże zniekształcenia. Ważne jest również aby wzmacniacze toru średniotonowego i wysokotonowego nie "brumiły" bo już nie będzie co miało odfiltrować te 100Hz i nie będzie to zbyt zdrowe dla pracy głośników.

Jeśli chodzi o częstotliwości podziału to oczywiście wszystko zależy od użytych głośników i ogólnie całej koncepcji zestawu. Tu już trzeba trochę poeksperymentować. Zbyt wysokie podziały mogą nastręczać problemy z integracją fazową głośników. Im wyższa częstotliwość tym mniejsza długość fali i każdy milimetr przesunięcia głośnika jednego względem drugiego to już będzie poważna zmiana fazy (dla 5kHz długość fali wynosi 6,88cm). Również charakterystyki w płaszczyźnie pionowej będą bardziej nierówne przy zastosowaniu wyższych częstotliwości podziału. Dla podziału wysokie/średnie optymalnymi chyba wydają się okolice 3-3,5kHz.

Dla podziału niskie/średnie nie ma już takich poważnych problemów ze zgraniem fazy ponieważ długość fali jest już dość znaczna (dla 344Hz to 1m). W tym wypadu im niższa częstotliwość podziału tym lepiej bo wchodzimy w obszar mniejszej czułości ucha. Ale oczywiście wszystko będzie zależało od zastosowanych głośników bo nie każdy średniotonowy może schodzić zbyt nisko. Na pewno zastosowanie stromych filtrów pozwoli zejść niżej z podziałami niż w przypadku prostych zwrotnic pasywnych 1-szego czy 2-giego rzędu.

Jak ktoś chce robić zwrotnice na lampach to tutaj jest jeden projekt:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

trzeba by to ładnie poekranować i stosować dobrej klasy elementy. Rezystory bardzo dużej wartości więc na gorszych może trochę szumieć i zbierać zakłócenia.

W trakcie usuwania konta.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.