Skocz do zawartości
IGNORED

Projekty trójdrożnych kolumn DIY- opinie


Matthew

Rekomendowane odpowiedzi

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Porównaj wymiary z czymś takim. Niby to samo, a zupełnie inne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wymiary są samego MDF-u. Na tym rysunku jest błąd w umieszczeniu wysokotonówki. Właśnie Rogus popełnił ten błąd, więc on pewnie Ci wszystko objaśni jak być powinno.

Tu masz to opisane:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Matthew

Pewnie wiesz o tym, ale wszystko masz w wątku

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

łącznie z opisem mojego błędu :-) Niestety emocje sięgały zenitu i już nie doczytałem, że na rysunku jest błąd, ale przez to moje kolumny nabrały oryginalnego charakteru :-) Ciekawe czy ma to wpływ na brzmienie ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ok, przejrzłem wątek o skrzynkach ukończonych ale nie znalazłe ile dokłądnie ma być tch cm kopółki od brzegu..

 

czy to ma być:

 

84,38mm ???

 

czy

 

84mm ???

 

 

Pozdr

  • 8 miesięcy później...

Koledzy pomóżcie! Głośniki już są w drodze: Vifa M21WO-39/08, Vifa M13SG-09/08, Morel MDT-29.

Kolumny jak widać mają być trójdrożne, ale nie mam zwrotnic.

Czy można zastosować 6db/octawę? Może gwizkek jednak powinnien mieć filtrowanie 12dB / oktawę?

Czy ktoś pomógłby mi w tym problemie?

Jak oceniacie to zestawienie?

Co sądzicie o tym projekcie? Czy posiada jakieś "wady", nieprawidłowości, chodzi mi przede wszystkim o projekty zwrotnic.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wkleiłem zły link, o ten mi chodziło i ten jest prawidłowy;

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Bogdan:

 

Zestawienie wygląda w porządku, choć jeżeli chciałbyś pełną kompensację baffle step (potężne brzmienie charakterystyczne dla dobrych kolumn 2.5-way czy 3-way) to zwrotka byłaby znacznie łatwiejsza do opracowania (i wykonania) przy użyciu 16ohm wersji M13SG.

 

Co do górnego podziału - tutaj bez pomiarów może nie być łatwo.

W przypadku głośnika 16ohm może nawet udałoby się obyć bez układu RLC, drogiego w częściach (a nawet gdyby był potrzeny, wyszedłby prawie 2 razy taniej). Z kolei wersji 8ohm trzeba będzie bardziej ciąć efektywność (pamiętaj że baffle step zabiera wooferowi 6dB) co oznacza szeregowe oporniki, a jeżeli nie chcemy żeby za bardzo wzrosła dobroć - musimy dać drogi układ RLC. Dla wersji 16ohm pewnie wystarczyłyby - dobrze wytłumiona obudowa i równoległy opornik mocy ok. 14ohm 60W (impedancja spadłaby do 8ohm ale peak impedancji by się wypłaszczył, co ułatwiłoby znacznie filtrację).

 

Ponieważ jak mi się zdaje nie masz możliwości pomiarowych (dopasowanie układu RLC), uważam że w związku z tym co napisałem powyżej, 16ohm wersja dałaby lepsze brzmienie.

Wybacz moje dyletanctwo, ale efektywność M21 to 90 dB a po zaaplikowaniu np. w Vifa tower to 88 dB. Vifa M13SG ma 87-88 db ( różnie podają różne źródła ), Morel to 89 dB, czy można zastosować najprostsze filtry 6 dB z podziałem 300-500 Hz i ok 3 khz ( dla Morela 12 dB/oktawę ).

Składam przystawkę do pomiarów Speaker Workshopem, więc mógłbym się wspomóc.

Jest taki stary projekt Seasa Njord, w którym pojechali po całośći z prostotą zwrotki i dali dla woofera cewkę 2,2mH a dla tweetera tylko kondensator 4,7 uF i opornik 2,7 R ( podział ok. 2,5 kHz ).

Bogdan:

 

Zauważ jaka jest wartość cewki w projekcie Seas Njord. 2.2mH i 7ohm obciążenie oznacza częstotliwość 3dB filtru około 500Hz. Jak się to ma do podziału 2.5kHz? Ano tak że oprócz podziału cewka ta zapewnia kompensację baffle step.

 

Dlatego jeżeli zastosujesz "podręcznikowe" filtry do katalogowych efektywności, dostaniesz dominację środka i góry a więc brzmienie jazgotliwe. Przecież nie słuchasz efektywności wyrażonej w dB (im więcej tym lepiej! a co!) tylko kolumn, więc odpuszczenie tych 4 - 6 dB z efektywności woofera w imię równowagi tonalnej jest posunięciem ze wszech miar wskazanym. Oczywiście producenci oszukują na efektywności na potęgę, więc Dennis Murphy też podał trochę wyższą żeby pokazać jak jego kolumny radzą sobie w porównaniu do sklepowych. Przecież L-pad gwizdka w Vifa Tower ma 7dB tłumienie, więc cała kolumna ma naprawdę 83 - 84dB (to całkiem dużo jak na 8ohm z pełną kompensacją baffle step).

 

Producenci nie dają pełnej kompensacji bo żal im efektywności - kolumny głośniejsze są odbierane jako lepsze w bezpośrednich porównaniach w salonie bo klienci nie są tego świadomi i nie dostosowują głośności do kolumn (stąd też zresztą dominacja kolumn 4ohm na rynku) a deficyt niskiego środka i basu częściowo pokrywają za wysoko strojonym BR. Tak właściwie, to tylko kolumny 2.5 way (nie wszystkie) i dobre 3-way mają baffle step skompensowany porządnie.

 

PS. Przy użyciu SW możesz dobrze zrobić podział średnie - wysokie. Baffle step nie zmierzysz dobrze, bo czas bramki będzie za krótki. Najlepiej użyć narzędzia modelującego takiego jak edge, gdzieś na forum jest link.

Przyznaję, że mam kłopoty ze zrozumieniem wszystkiego o czym piszesz, więc jestem w tarapatach :-)

A nie mogłbyś zwyczajnie podać przykład - jakąś przymirakę: woofer 6 db cięty przy 500 Hz ( chyba że proponujesz inaczej ), średni 6dB 500-3000 Hz i gwizdek 12 dB powyzej 3000 Hz.

Tak na próbę.

Na próbę proponowałbym, dla średniaka 16ohm:

 

woofer - 2nd order linkwitz riley lowpass przy 300Hz - a więc 6.8mH i 41uF, woofer połączony w polaryzacji przeciwnej do średniego

 

średniotonowy - silnie wytłumiona obudowa 10 - 12dm3, równolegle kompensacja indukcyjności RC (pewnie 18ohm i jakieś 4.7uF choć najlepiej by to było dobrać pomiarowo), następnie też równolegle opornik 14ohm 60W, do równoległego połączenia (głośnik, RC i R) szeregowo coś koło 1.5ohm 20W i highpass 1st order na częstotliwości około 420Hz - a więc kond około 47uF.

 

Podział średnie - wysokie zależeć powinien od pomiarów, ale dla MDT-29 i tej Vify na pionowej ściance wydaje mi się że zwrotka 4th order (a więc głośniki w polaryzacjach zgodnych) na filtrach 2nd order Linkwitz Riley z obu stron, liczonych dla Fc=3kHz powinna być dobra (choć gwarancji nie daję). Podręcznikowe filtry można stosować, bo baffle step został skompensowany podziałem niskie - średnie. Oczywiście tweeterowi należałoby ściąć te 5 - 6dB L-padem zachowując impedancję w okolicach 8ohm.

 

Oczywiście całość w klasycznej obudowie o ściance tak szerokiej jak wymaga tego woofer.

 

Dla średniego 8 ohm jest kiszka, bo trzeba by mocniej ciąć efektywność szeregowym opornikiem, a więc niewykluczone że trzeba będzie dawać układ RLC do kompensacji rezonansu - a to kosztuje w kondach, bo elektrolity jako schnące i tracące pojemność z czasem się IMHO nie nadają. Można oczywiście zrobić wytłumioną obudowę i L-pad na opornikach mocy tnący te 4 - 5dB efektywności i zachowujący 8ohm impedancję, ale rezultaty będą IMHO gorsze niż gdyby średniak miał 16ohm.

Bogdan

misiomor bardzo dobrze opisal sprawe, przeczytaj jeszcze raz uwaznie. Odnosnie symulacji BS tutaj masz jakies info:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Powyzej jest nieco wyglumaczone dlaczego tak sie dzieje a nie inaczej - srednice wraz z wysokimi niestety trzeba bedzie dosc duzo stlumic.

 

Pozodnie wykonana kompensacja BS to bardzo dobra sprawa, ty jestes w takiej sytuacji ze mozesz to zrobic tak jak to w ksiazce pisze. Czesto w 2 way probuje sie to robic za pomoca filtru o odpowiedniej dobroci (przewaznie wielgachna cewka), efekty czesto sa rozne. W 2,5 oraz 3way da sie to zrobic pozadnie. Tlumienie kopolki akurat nie stanowi wielkiego problemu, gorszy jest srodek.

 

misiomor

Jezeli chodzi o ten rezystor rownolegly z M13 to wydaje mi sie ze az 60W potrzebne nie bedzie. Wykonywalem kiedys projekt z cieciem 200/3000Hz i do sredniaka dalem 30W baterie 5W rezystorow, nawet przy glosnym graniu rezystory nie robily sie bardzo cieple. Odnosnie morela to proponowal bym 2rz cos ponizej 3k, takie podzialy mi najlepiej wychodzily.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

iAMP, iPSU, iSMPS i kto tam wie co jeszcze :D

Borysgo2:

 

Dzięki za wsparcie, ostatnio mam wrażenie że ludzie kompletnie nie rozumieją tego co piszę.

 

Co do tych oporników - ja w mojej najnowszej (a właściwie to starej tylko wielokrotnie odkładanej) konstrukcji stosuję równoległe oporniki do Seasów CA15RLY i 60W daję po to żeby mnie głowa nie bolała. 60W oznacza cztery oporniki 16W - a te drogie przecież nie są.

misiomor

Drogie nie sa fakt, sredniak jak gra w niewielkim pasmie to duzo watow na siebie nie bierze, zapas zawsze mile widziany.

Jezeli chodzi o konstrukcje tego typu to wybral bym na dol beyme 12br70, ma wysoki spl i latwo ja napedzic, dodatkowo walka z srednica i gora nie byla by taka trudna.

Z tego co wyczytalem to juz po ptokach bo glosniki "ida". Kompensacja impedancji (to 4,7uF + 18R) moze zaczac dzialac dosc wysoko i z niezbyt duzym skutkiem, moznaby zwiekszyc troche konda i zmniejszyc rezystor. Pomiarowo dla woferow 8R bez faradaya przewaznie mi wychodza okolice 6,8 i rezystor 8-12R, dobrze byloby zmierzyc bo korektorem mozna sobie w pewnych granicach zawsze pomodz.

iAMP, iPSU, iSMPS i kto tam wie co jeszcze :D

Dzięki za rady, ale dlaczego nie stosować filtrów 6 db-owych? Przecież warunki pracy dla każdego głośnika będą komfortowe. I zwykłe tłumiki do tego żeby wyrównać pasmo. Czemu komplikować sprawy.

Dzięki za ewentualną cierpliwość dla mojej ignorancji.

Borysgo2:

 

Podział który proponowałem był dość niski (300Hz) i pierwszym rzdem elektrycznym, stąd uznałem że 60W nie zaszkodzi a może pomóc. Z kolei 18R i 4u7 to była propozycja dla średniego 16ohm. Dla 8ohm proponowałbym pewnie coś w stylu 8R2 albo 10R i 6u8 albo nawet 8u2 - a najlepiej jak zwykle na podstawie pomiaru.

 

PS. Moje Seasy będą pracować od 140Hz dlatego na mocy oporników oszczędzał na pewno nie będę.

 

Bogdan:

 

Filtry nie 6dB ponieważ:

 

- gwizdki tego nie lubią

 

- podziały czasem wychodzą lepiej fazowo jak użyjemy 12dB. Koherentności czasowej i tak nie dostaniesz.

 

PS. Do moich rad stosować się nie musisz. Ja tylko napisałem co myślę, zgodnie ze swoją najlepszą wiedzą na dzień dzisiejszy.

Znalazłem taki oto projekt:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-4056-100007785 1170298126_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

misiomor nie irytuj się, ja tylko przy okazji chcę się podszkolić, dlatego tak marudzę.

borysgo2 dzięki za linki, sporo mi się wyjaśniło.

Spróbuję coś wymodzić przy pomocy pomiarów. Poskałdam do kupy przystawkę do komputera z AVT,

współpracującą ze Speaker Workshop. Może uda się coś zrobić.

Bogdan:

 

Baffle step i tak nie zmierzysz dobrze przy pomocy SW, chyba że wyjdziesz w plener i zmajstrujesz pochylnię kierującą odbicie od podłogi/ziemi tak żeby nie trafiało w mikrofon i na takim ustrojstwie ustawisz mierzoną kolumnę. Wszystko inne to półśrodki, z których jedyny w miarę sensowny to pomiar w polu pośrednim (15 - 25cm odległości mikrofon - głośnik) i ignorowanie odbić (długi czas bramki).

 

Tak czy siak - powodzenia!

misimor

mam dwa pytania do Ciebie, poniewaz nie moge tego znalezć w zadnej ksiażce, a kolumny to dla mnie temat naj, naj a Twoja wiedza jest nie tylko ksiazkowa , ale z tego co czytam to praktyczna.Wiec czy wiadomo Ci cos na temat zwiekrzenia impulsownosci glosnika wysokotonowego poprzez zastosowanie zamiast jednego kondesatora filtrujacego dwa a nawet wiecej ktorych suma bedzie taka sama, mam na mysli 1rzad i drugie czy głosniki srednioniskotonowe identyczne kosze ale jeden ma wiekrzy magnes i cewke a drugi mniejsze zagraja tak sama przy tej samej glosnosci czy jeden bedzie już lepszy na basie ten ciezszy a ten z mniejsza cewka na srednicy?

pozd.

Yolaos:

 

Z elektrycznego punktu widzenia różnice między kilkoma mniejszymi kondami równolegle a jednym większym (tego samego typu, o takiej samej wartości jak te kilka mniejszych razem) są znikome, a w zakresie częstotliwości pracy gwizdka wręcz żadne. Tak więc rożnic w odpowiedzi impulsowej nie będzie. No chyba że ktoś ma złote ucho i słyszy sieciówki...

 

Natomiast większy magnes (przy pozostałych rzeczach bez zmian) oznacza zwykle większe BL, a więc niższe Qes (i Qts) i słabsze zejście, ale wyższą efektywność. Tak więc wszystko będzie zależało od projektu - czasem to pasuje lepiej, czasem tamto. Choć z głośnika z większym magnesem można dostać Qes takie jak u tego z mniejszym przez dodanie szeregowego opornika, natomiast taki sam manewr z głośnikiem z małym magnesem jest niemożliwy (żeby obniżyć mu Qes do wartości takiej jak w głośniku z magnesem większym). Zobacz sobie parametry różniących się tylko wielkością magnesu seasów Excel W18E (mniejszy magnes) i W18EX.

To zabiles mi klina jesli chodzi o pierwsze pytanie mam namysli porownanie z sieciowkami, oczywiscie , że slysze, a jesli jest to Velum to od zakupu powstrzymuje mnie tylko jego cena. Bardzo dzieki za odpowiedz chociaz nasowa mi sie inne pytanie jesli nie mierzi Cię ten wątek, a mianowicie resory : guma i pianka, czy masz jakies zdanie na temat brzmienia przetwornikow srednioniskotonowych rozniacych sie zawieszeniem?

pozd.

henrykpiątek, 13 Sie 2006, 14:45

W konstrukcji ktora przytoczyles na gorze sa moim zdaniem najlepsze glosniki z visatona, mialem przyjemnosc z obydwoma. Zestawienie al130 i ke25sc jest swietne jako gora + srodek do konstrukcji 3 droznej, na dodatek w wmiare przystepnej cenie.

iAMP, iPSU, iSMPS i kto tam wie co jeszcze :D

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.