Skocz do zawartości
IGNORED

Jak oderwać dźwięk od głośników ?


anlu

Rekomendowane odpowiedzi

Od czego zależy to, że głośniki "znikają" a panorama stereofoniczna jest szeroko rozciągnięta.

Czy jest to kwestia głośników, ich ustawienia a może innych elementów?

 

Andrzej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby skutecznie oderwać dżwięk od kolumn należy posłużyć się obcęgami...

A już poważnie...

Wszystko ma znaczenie ale największe głośniki i ich poprawne ustawienie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najwieksze znaczenie zdaje sie mają cechy konstrukcyjne samych kolumn.

 

przy czym da sie zauwazyc pewną prawidowosc, w szczególnosci w odniesieniu do kolumn z co najwyzej sredniego przedzialu cenowego, ze monitory mają wiekszą stereofonie niz podlogowce.

Jak sluchalem pewnych podlogowek za ok 6000 tys zl to stereofonia na 5+!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oprócz maksymalnego zbliżenia głosników odpowiedzialnych za wysokie i średnie tony, poprawie stereofonii ma służyć też minimalizacja szerokości kolumny, najlepiej poniżej rozstawu uszu słuchacza. Niskie tony w większych kolumnach reprodukuje wtedy zwykle kilka mniejszych przetworników lub jeden duży umieszczony na bocznej ściance.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś cicho... nikt nie garnie się do odpowiedzi? ... z tego co ja wiem to ma to związek z kształtem dyspersji horyzontalnej kolumn... ale może jest ktoś bardziej technicznie zorientowany kto może to wyjaśnić.

 

Pzdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nikt nie wspomniał o wpływie pomieszczenia odsłuchowego, jego akustyce, wplywie ustrojstw pochlanaijacych i rozpraszajacych

Wg mnie akustyka pokoju i jego adaptacja akustyczna ma KLUCZOWE znaczenie na zjawiska o jakie pyta Kolega.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widzę ŻADNEGO związku między szerokością kolumny a jakością efektów stereofonicznych. Kiedyś też tak myślałem, ale praktyka rozwiała wszelkie moje wątpliwości na ten temat. Generalnie najwekszy wpływ na jakość stereofonii ma powtarzalność cech prawej i lewej kolumny tzn; im są one lepiej sparowane tym lepiej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Zbiga. Niekoniecznie zwężanie przedniej ścianki ma związek z pozytywnymi wrażeniami przy odsłuchu. Dla mnie jest to po prostu pewna moda.

Spójrz na klasyczne konstrukcje legendarnych brytyjskich monitorów. Tam przednia ścianka była najszerszą powierzchnią kolumny. A jakie brzmienie!!!

Przy wąskich ściankach przednich zwrotnica musi kompensować nierównomierny przebieg charakterystyki w zakresie średnich tonów tonów, a to ma wpływ na fazę. Wąska ścianka daje nam jedynie to, że mniej krytyczne staje się miejsce odsłuchu.

Moim zdaniem wrażenia akustyczne zależą od całości koncepcji w której niebagatelną rolę odgrywają głośniki i zastosowana zwrotnica gwarantująca minimalizację zniekształceń fazowych. Ważne jest też parowanie głośników. Zniekształcenia amplitudy w funkcji częstotliwości nie są aż tak ważne dla subiektywnej percepcji ze względu na proces adaptacji słuchu. Natomiast sytuacja w której dźwięk nam się "rozmywa", poszczególne zakresy "nie nadążają" względem siebie jest bardzo źle odczuwana.

A wogóle fajnie byłoby, aby na forum wypowiadali się w takich kwestiach także profesjonaliści, producenci kolumn, którzy mają większe od nas doświadczenie, tzn znacznie więcej zmarnowali "skrzynek" w drodze do satysfakcji. Nic tak bowiem nie uczy, jak własne doświadczenie.

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi się wydaje, że większość opini jest słusznych. Powtażalność parametrów lewego i prawego kanału również ma duże znaczenie. Kwestia nie dotyczy tylko i wyłącznie kolumn.

Na przeszczeń więc ma wszystko znaczenie, począwszy od jakości nagrania samej płyty, idąc poprzez sprzęt, kończąc na akustyce pomieszczenia i ustawieniu kolumn. Prawdą również może być , że w małych i wąskich kolumnach łatwiej jest zachować mniejszą tolerancję parametrów niż w przypadku dużych kolumn.

 

Pozdrawiam

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opinie są według mnie w miarę podobne, ale nie dotykają sedna problemu. Aspekty związane z akustyką pokoju proponuję pominąć bo nie mają one związku z konstrukcją kolumn. Kwestie parowania, opóźnień sygnału i nierównoległych zniekształceń również proponuję pominąć. Wszystko to są kwestie które "psują" stereofonie, ale co ją kreuje, co powoduje że dźwięk odrywa się od kolumn? No więc jak to jest z tym "stereo soundstage"?

 

Pzdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Redaktorzy

Brytyjskie monitory nie sa najszczesliwszym przykladem. Sa to glosniki zaprojektowane do uzytku w studiach BBC, zwykle jako monitory bliskiego pola (3/5), i w ich konstrukcji nie przywiazywano wagi do jakosci efektow stereo. Byly, jakie byly. Zwroccie uwage nie tylko na szerokie przednie scianki, ale tez np. na niekiedy wystajace boczne listwy itp.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napewno jeżeli chodzi o kolumny pomijając sam fakt powtażalności parametrów, duży wpływ ma szerokość kąta w jwkim promieniują. Im szerszy kąt tym scena jest bardziej plastyczna i pozwalają na wiekszą swobodę w dobraniu miejsca odsłuchowego. Niesety im szerszy kąt promieniowania to i efektywność mniejsza.

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> lolo,

"Aspekty związane z akustyką pokoju proponuję pominąć bo nie mają one związku z konstrukcją kolumn. Kwestie parowania, opóźnień sygnału i nierównoległych zniekształceń również proponuję pominąć. Wszystko to są kwestie które "psują" stereofonie, ale co ją kreuje, co powoduje że dźwięk odrywa się od kolumn? "

 

a o czym my tu mówimy?? właśnie opisane wyżej aspekty kreuja ostateczne brzmienie jakie odbieramy!!! a jedne maja na to wplyw wiekszy, inne mniejszy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do brytyjskich monitorów zgadzam się z józwą. Koncepcja wąskich przednich ścianek jest od dawna lansowana przez Audio Physics, którego głośniki słyną ze znakomitej stereofonii.

Sam jestem użytkownikiem SF, których możliwości w tej kwestii są wysokie i które ”znikają” całkiem przekonywująco. Konstrukcja łączy kilka rozwiązań kojarzonych z dobrą stereofonią: nieduże rozmiary, mała szerokość (ścięta po bokach obręcz kosza przetwornika nisko-sredniotonowego), maksymalnie zbliżone do siebie przetworniki i otwór bass-refleksu (podcięcie obudowy wysokotonowego), zaokrąglone krawędzie skrzynki, pochylona przednia ścianka celem zminimalizowania przesunięć fazowych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arek masz rację że to ma wpływ i to ogromny zresztą, ale o akustyce pomieszczeń było 100.000 wątków, skoncentrujmy się na samych kolumnach bo o tym nie było wcale... Virgo i Thiele 2.4 w tym samym pomieszczeniu inaczej będą kreowac przestrzeń... i nie chodzimi o łatwe odpowiedzi w stylu inne głośniki, zwrotnica czy pudło... jakie parametry techniczne decydują o tym że dźwięk odrywa się od kolumn?

 

Pzdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>maciekw

Dosyć trudno ocenić jak duży wpływ mają poszczególne opisane w tym wątku czynniki. Z tego co wiem, Dynaudio zwraca szczególną uwagę na konstrukcję zwrotnic i parowanie elementów, i wierzę że te kwestie należą do najistotniejszych.

 

Charakterystyka promieniowania z pewnością jest istotna. Lolo narzekał na stereofonię BCA, które mają bardzo efektywny głośnik wysokotonowy, ale z tubką.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Re. Zbig... to prawda, ale pomieszcze Studio Pro jest dalekie od doskonałości... z drugiej strony w jakiejś recenzji spotkałem się z podobną opinią co tych kopułek Fostexa... byc może ma to związek z robieniem sprzętu przez Fostex na rynek profi gdzie inne rzeczy się liczą bardziej.. nie wiem...

 

Pzdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam kolumny spełniające wszelkie kryteria dobrej stereofonii.

Parowane z dokładnością 0,25 dB, ścianki czołowe nie są szerokie

głośniki koncentryczne a dzwiek nie za bardzo ma ochotę wyjść poza

linię głośników. W czym problem ?

 

Zapewnić lepszą separację kanałów we wzmacniaczu ?

Chyba nie, bo gramofon przy separacji 30 dB gra przestrzenniej od CD.

 

Wytłumić przestrzeń za głośnikami ?

Będzie mniej odbić i poprawi się lokalizacja ale czy szerokość sceny ?

 

Zmienić rozstaw głośników i skręcić je ?

 

Chodzi mi o osiągnięcie zjawiska wychodzenia dźwięku poza głośniki,

tak aby niektóre dźwięki prawego kanału lokalizowane były bradziej

na prawo niż stoi kolumna i podobnie dla lewego.

Słyszałem takie efekty i to wcale nie na bardzo drogim zestawie.

U mnie scena jest ładnie ułozona z tym, że znajduje się między

głośnikami.

 

Andrzej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to czemu się upierasz żebyśmy pomieszczenia do tego niemieszali.

Przecież spora ilość dźwięków jakie docierają do słuchacza są dźwiękami odbitymi i tutaj właściwości akustyczne pomieszczenia mają ogromne znaczenie.

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

-> anlu ... 1.akustyka pokoju, 2. kolumny, 3.wzmacniacz, 4.źródło, 5. kable... ja osobiście w tym wątku koncentruję się tylko na punkcie 2.

 

Pzdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

anlu,

jak daleko masz glosniki od tylnej sciany??

jaka odleglosc pomiedzy nimi??

jaki kat dogiecia - gdzie krzyzuja sie osie glosników?? "na" Twojej głowie?? przed?? za??

jak wyglada umeblowanie/wytłumienie pokoju??

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>> lolo

Ja chyba muszę skoncentrować się na akustyce pomieszczenia.

Muszę poćwiczyć na dwóch zestawach głośników i przy różnych źródłach.

Płyta testowa będzie jak znalazł.

Trzeba będzie wywieźć rodzinę na weekend, kupić skrzynkę piwa

i zaprosić dwóch kolegów do przestawiania kolumn i mebli.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja opinia jest taka:

najważniejsza jest scena z jaką zostało zrobione nagranie. Szkoda, że nie mam już miejsca na płycie testowej. Do pokazania byłoby pewne doświadczenie z pluginem który mam w Pro Toolsie , a jest nim Stereoimager. Można nim zwężać oraz rozszerzać scenę aż do początków przeciwfazy. W sumie bardzo pouczające doświadczenie - nagrania , króre pierwotnie miały płytką scenę , po obróbce i wtórnym masteringu zrobiły sie bardzo ciekawe. Dźwięk zaczął odrywać się od głośników, pewne składowe poszły do tyłu, inne do przodu. Czyżby wplyw na to miała faza sygnału? niewątpliwie w dużej części tak jest.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja opinia jest taka:

najważniejsza jest scena z jaką zostało zrobione nagranie. Szkoda, że nie mam już miejsca na płycie testowej. Do pokazania byłoby pewne doświadczenie z pluginem który mam w Pro Toolsie , a jest nim Stereoimager. Można nim zwężać oraz rozszerzać scenę aż do początków przeciwfazy. W sumie bardzo pouczające doświadczenie - nagrania , króre pierwotnie miały płytką scenę , po obróbce i wtórnym masteringu zrobiły sie bardzo ciekawe. Dźwięk zaczął odrywać się od głośników, pewne składowe poszły do tyłu, inne do przodu. Czyżby wplyw na to miała faza sygnału? niewątpliwie w dużej części tak jest.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

-> anlu, to nie ulega wątpliwości, musisz skoncentrować się na samym pomieszczeniu

 

-> fadeover, czy możliwe jest takie spreparowanie materiału muzycznego, aby faza płynnie zmieniała się w trakcie odtwarzania? To mogłoby byc ciekawe doświadczenie

 

-> wszyscy... może pociągnięmy ten wątek w kierunku który zasugerowałem, tzn konstrukcji samych kolumn?

 

Pzdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.