Skocz do zawartości
IGNORED

SŁOWNIK STEREO-foniczny


kaszanka7

Rekomendowane odpowiedzi

Molibden, 15 Lip 2006, 19:00

 

>Używał harmonizera albo innego efektu elektronicznego (oktalizer).

 

Bzdura. Można śpiewać w opisany powyżej sposób, można ze swojego aparatu głosowego uczynić nawet swoisty syntezator dźwięku i dobywać głosy instrumentów. Polecam posłuchanie z płyt bądź live (dla nieiwernych Tomaszów) mongolskiego chóru Huun-Huur-Tu na przykład.

dudivan, 16 Lip 2006, 11:46

 

>Można śpiewać w opisany powyżej sposób, można ze swojego aparatu głosowego uczynić nawet

>swoisty syntezator dźwięku i dobywać głosy instrumentów. Polecam posłuchanie z płyt bądź live (dla

>nieiwernych Tomaszów) mongolskiego chóru Huun-Huur-Tu na przykład.

 

Ale to był solista, nie chór!. Więc jak "potrafił wydobyć z siebie nawet do trzech dźwięków na raz."

pq, 16 Lip 2006, 15:58

 

>Ale to był solista, nie chór!. Więc jak "potrafił wydobyć z siebie nawet do trzech dźwięków na raz."

 

Zgadza się - każdy z członków tego chóru potrafii śpiewać w taki sposób. Technika jest znana w różnych miejscach świata ale szczególnie własnie w Azji (Mongolia, Syberia), w Europie np. w Bułgarii.

>dudivan

jakbyś miał jakieś informacje na ten temat to chętnie bym sobie poczytał. gdzie można posluchać tego chóru?

 

sprecyzuję więc dla szukających sensacji: ten człowiek wydawał te dźwięki wyłącznie za pomocą ust ;). było to jedno z ciekawszych moich doświadczeń muzycznych. było to ok 10 lat temu a jednak pamiętam to wszystko dobrze. gdybym miał możliwość uczestniczenia w takim koncercie jeszcze raz na pewno bym się nie zawahał.

też znalazłem :).

to ci goście

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Huun-Huur-Tu, to zespół (4-osbowy) z Tuwy (republika autonomiczna - Tuwa, Rosja).

Również z tejże republiki pochodzi Sainkho Namtchylak.

Zespół Huun-Huur-Tu, dwukrotnie odwiedził Polskę.

 

Z "chórem" - bułgarskim zespołem wokalnym - The Bulgarian Voices - Angelite,

nagrali dwie płyty:

"Fly, Fly My Sadness" (JARO 4197-2 oraz w USA: Shanachie SHA-64071) 1996

"Mountain Tale" (JARO 4212-2) 1998.

 

Huun-Huur-Tu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Steve Sklar's Khöömei HHT Page

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

AMG - Huun-Huur-Tu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

JARO: Huun-Huur-Tu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

Ciekawą i bardzo dobrze zrealizowaną płytą ze śpiewem alikwotowym, z Tuwy, jest:

 

Tuvinian Singers & Musicians:

"Chöömej - Throat-Singing from the Center of Asia"

(Network 55838 oraz GEMA 6759)

 

W utworze "K'vakarat", z płyty "Night Prayers" (Elektra Nonesuch CD 2 79346; z 1994 roku)

zespołu Kronos Quartet - gościnnie wystąpił lider HHT - Kaigal-Ool Khovalyg.

Wokalnie, utwór ten, bardzo przypomina "Lament of the Igil", z pierwszej płyty HHT:

"60 Horses in My Herd: Old Songs and Tunes of Tuva" 1994.

 

Technikę śpiewu alikwotowego, stosują również (m. in.) mnisi tybetańscy.

Niezły jest też australijski instrument - didgeridoo :-)

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>Niezły jest też australijski instrument - didgeridoo :-)

 

Na którym grając stosuje się technike oddychania okrężnego pozwalającą bardzo długo utrzymywać nutę. Gdy powietrze w płucach ma się ku końcowi, grający wdmuchuje je do jamy ustnej, kontynuuje granie wyciskając powietrze z jamy ustnej policzkami i językiem i jednocześnie nabiera nową porcje powietrza do płuc przez nos.

Technikę tę stosują też czasem zachodni instrumentaliści - bodajże Kenny G ma record Guinessa czy cus po trzymał nutę przez 45 minut.

Didgeridoo - Wikipedia

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

> R.u.s.t

 

maleńkie sprostowanie: utwór na "Night Prayers" kwartetu Kronosa, w którym słychać śpiew Kaigala, to nie "K'vakarat" Osvaldo Golijova, tylko otwierająca płytę kompozycja tradycyjna "Kongerei"

 

nawiasem mówiąc - to przepiękna płyta, chyba moje ulubione nagranie KQ

> R.u.s.t

 

nie ma sprawy :)

 

z wymienionych przez Ciebie płyt posiadam jeszcze "Fly, fly, my sadness" połączonych sił HHT i TBV - i dołączam się do rekomendacji, rzadko trafiają się równie udane mariaże bardzo różnych tradycji muzycznych

dong

"Fly, fly, my sadness", to bardzo fajna płyta.

Chociaż to nie ten typ muzyki, ale ciekawie "basują" (i nie tylko) chóry prawosławne z Rosji, Bułgarii czy Grecji.

Głos ludzki, to jest ekstraordynaryjny instrument :-)

---------------

 

kaszanka7

OK.

To tyle, jeśli chodzi o "fonię" :-)

---------------

 

Ze stereo(fonicznym) pozdrowieniem :-)

R.u.s.t

a ja bym poprosil o opisanie w slowniku sposbu podpinania kolumn do wzmacniaczy uwzgledniając takie slowa jak:

jasnosc, ciemnosc,cieplote -zimny-cieply ,analitycznosc, bas punktowy i "rozlazly" etc.

 

czyli kolumna jasna to wzmacniacz? wzmacniacz z poteznym basem to kolumna? etc.

co do pytan o okreslenia uzyte przez janka_dolasa i czesto naduzywane przez recenzentow sprzetu audio to polecam artykul napisany przez redaktora Audio stanowiacy caly slownik okreslen przezen uzywanych - jest dostepny przez baze prenumeratorow audio na stronce www.audio.com.pl w postaci pdf - ja niestety nie mam dostepu juz do tego tekstu ani do bazy prenumeratorow ale moze ktos udostepni tutaj tez kilka ciekawszych def.

 

zimny = analityczny->punktowy, szczegolowy, dokladny, wierny (oczywiscie do przesady i kosztem wszystkiego)

cieply = muzykalny->przyjemny, delikatny, relaksujacy, słodki, rozlazly (czyli subiektywna przyjemnosc kosztem obiektywnej dokladnosci)

 

okreslenia punktowy i rozlazly mozna stosowac na kazdym podzakresie tyle ze na najnizszym sa najbardziej widoczne i odnosza sie miedzy innymi do odpowiedzi impulsowej ukladu jakim jest caly tor audio (najwiekszy wplyw ma kolumna glosnikowa)

- krotka odpowiedz na impuls basowy to szczegolowosc i analitycznosc punktowego basu

- dluga odpowiedz impulsowa to m.in. wspaniale wybrzmienia i potega basu - uwielbiane przez wielu miecho

 

gora czyli wysokie czestotliwosci moga byc jasne (analitycznosc) - perlowe/jedwabne/gladkie - ciemne (muzykalnosc) co okresla w przyblizony sposob ilosc informacji niesionych przez wysokie i tym samym ich natezenie (max- min)

 

a srednica to glownie okreslenia naturalny/zywy - plastikowy/sztuczny

co wiaze sie z faktem ze jest to zakres m.in. mowy ludzkiej w ktorym ucho ludzkie jest najczulsze na wszelkie zafalszowania i odstepstwa od naturalnosci dzwieku zywego a nie odtwarzanego

 

to jak laczysz klocki o podanych wyzej cechach zalezy od ciebie - czy chcesz miec szpile ktora wierci ucho kazdym szmerem kolnierzyka czy chcesz miec cieple kluchy do usypiania malych dzieci czy moze cos posrodku - najbardziej ergonomicznego i naturalnego jezeli chodzi o sluch ludzki

 

sa jeszcze okreslenia - stereofonia/glebia/powietrze/oddech dzwieku ktore moze opisze ktos inny czy tez tzw. znikanie kolumn, lokalizacja sceny dzwiekowej itp

Jako że miszcz przebywa na zasłużonym urlopie pozwolę sobie odpowiedzieć na pytanie o fixed i variable. Choć oczywiśćie bardziej niezdarnie niż miszcz. Otóż

Fixed: stały poziom wyjściowy CD

Variable: regulowany poziom wyjściowy z CD przez co można podłączyć kompakta od razu do końcówki mocy (zazwyczaje ze stałym poziomen wzmocnienia). Najczęściej regulowany tym samym sposobem co wyjście słuchawkowe.

 

Miszczu tęsknie;-)

Tu nie ma co definiowac - w niektorych cd-kach instalowalo sie takie dwa wyjscia w celu zwyklej regulacji glosnosci ktorej moze np. brak z poziomu pilota we wzmacniaczu. Czesto to wyjscie o regulowanej glosnosci jest polaczone z potencjometrem od sluchawek w cd i jesli przekrecimy ten potencjometr na max to wtedy na obu wyjsciach w kompakcie glosnosc powinna byc jednakowa.

 

pozdrawiam kaszanka7

Wszyscy myślą tylko o sobie. Tylko ja myślę o mnie.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.