Skocz do zawartości
IGNORED

Bezkompromisowa kolumna diy.


marko3T

Rekomendowane odpowiedzi

Arturp:

 

XT19 i DX19 to zupełnie inna para kaloszy - pierwszy ma gorsze rozpraszanie oraz THD, za to drugi ma ten rezonans:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

4kHz to jednak jest całkiem sporo powietrza - cała fala ma 9cm, tak więc może byc to ćwierćfalowe odbicie od tylnej płyty (raczej na pewno problem nie siedzi w samej kopułce). Tak sobie gdybam - jak kupię, przewiercę i dodam komorę z laminatu a'la Nautilus, to mogę dostać gwizdek zdolny do podziału 2kHz i bez problemów z energy storage, a przy 20kHz tracący tylko 1dB - i to za poniżej 30$.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie wiem czy tam w środku układu magnetycznego jest tuleja czy pełny walec . Jak tulejka to mozna przewiercić tylko ,ze ilośc pozostałych w szczelinie opiłków nie pozwoli na ponowne włożenie cewki a już napewno na jej swobodny ruch .Wejdą w otwory na śruby . Zatykanie nic tu nie da.Moim zdaniem to sie nie uda. Należałoby odkleić nabiegunnik , nawiercić i ponownie wkleić co wymaga sporej precyzji .Ja bym raczej pomyslał wo innym wytłumieniu za kopułką . W DX25 tak zrobili i charakterystyka sie poprawiła w stosunku do pierwszej wersji .

PS

XT ma równiejszą charakterystykę od DX ale skąd sie biora te spadki powyżej 8 kHz - powinno byc odwrotnie dla takich małych średnic cewek - SPL powinno rosnąć do 20-30kHz .

...there is no spoon...

focal np. w swoich kopulkach daje coraz wieksze otwory. Poczatkowo cewki w topowych modelach byly malej srednicy duzo mniejszeod membrany - przyklejone na styk do membrany. Teraz zaczal robic duze cewki - prawie tak duze jak memebrana co oznacza srednice ok.18-20mm ale to pozwala mu wywiercic duzy otwor w magnesie. Mistrz Waldemar robi wlasnie takie duze otwory w magnesach ale co i jak nie moge napisac bo to tajemnica. Ale gra to pieknie. Oh jak to pieknie gra. Zalatwil konkurencje na cacy.

Własnie rozbiłem jeden stary magnes odcięty od głosnika , który został przerobiony na membranę bierną . Podłożyłem dłutko , dwa uderzenia młotkiem i nabiegunnik odkleił się . Oderwałem i chciałem ponownie ułożyc centralnie - nic z tego , walec centralny przyklejony do nabiegunnika to żelazo i zawsze ciagnie na bok . Nie da sie go ustawic centralnie tak aby szczelina na cewkę była równa ze wszystkich stron , zawsze dotyka do którejś strony górnego nabiegunnika. Potrzebne jakieś narzędzie do centralnego ustawienia w czasie gdy klej wiąże.

No ale to i tak chyba gra nie warta świeczki bo centralny walec to lity kawałek żelaza o wysokości ok 2 cm, w domowych warunkach tego nie przewiercę.

...there is no spoon...

Ciekawy i łatwo sie układa bo to modyfikowany ale w dotyku ma maleńkie bruzdy- stąd moje zaciekawienie kiedy ponownie zobaczyłem jak gładki jest fornir na twoich . Na załączonym zdjęciu widac ,że to nie lustro chociaz henrykpiątek pokazywał takie gładkie jak szkło . No ale ja nie zawsze chcę mieć meblościankę an wysoki połysk ;p

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Arturp:

 

Na pewno przed takimi przeróbkami warto się dobrze zastanowić. IMHO zaklejenie okolic szczeliny jakimś taśmex'em albo innym silikonem na czas wiercenia może pomóc. A potem pomalować całość jakimś grubym i miętkim pokryciem, które można będzie zeskrobać razem z wiórami. Zresztą - DX19 musi mieć lekko nawiercony trzpień nabiegunnika, bo odbicie od nabiegunnika w okolicach szczeliny daje problemy około 16kHz (stara Vifa DX, Excel T25CF003) - 4kHz to jest jednak znacznie dłuższa fala. Ponadto brak komory wytłumiającej na pewno nie pozwoliłby na rezonans poniżej 1kHz w gwizdku 19mm.

 

Jeżeli mamy komorę w kształcie cylindra (pewnie jest jakoś wytłumiona, skoro ten rezonans jest jednak dość łagodny) to przewiercenie blachy tylnego nabiegunnika (do zrobienia na kolumnowej wiertarce którą posiadam) i przyklejenie ekspotencjalnej komory z jakiegoś laminatu może pomóc.

 

Druga możliwość jest taka, że rezonans powstaje w drugiej komorze wytłumiającej, zrobionej dla części pierścieniowej (na zewnątrz cewki) - ta komora jest zrobiona w plastix'owym froncie i o ile wiem ma formę gwiazdy. tyle że ta teoria nie trzyma się kupy, bo problem z waterfall'em wystąpiłby wtedy również w XT19.

 

W każdym razie ten gwizdek kosztuje poniżej 30USD za sztukę i może jak będę zamawiał na Madisound koaksjale do HT (wersję H1353 z dużym magnesem dostępną tylko u nich) to dorzucę do zamówienia dwa gwizdki i zobaczę co się da z nimi zrobić. Inna sprawa że mogę nie zdążyć - bo wygląda na to że DX19 może wkrótce zniknąć z oferty Madisound - na razie jest tylko na jednej z dwóch stron z ofertą głośników Vify.

 

Tak czy siak gra jest IMHO warta świeczki, bo co prawda za taniochę, ale można dostać gwizdek o niespotykanych dotąd właściwościach - w pewien sposób nawet bezkompromisowy. Jak dla mnie spadek tylko 1dB pod kątem 30 stopni (w porównaniu z osią główną) przy 20kHz jest grzechu wart. Lekkim spadkiem wysokich bym się nie przejmował - w koaksjalu radziłem sobie ze znacznie większymi. No ale jeżeli nawet się uda, to z drugiej strony za jakiś czas może być problem z dostępnością kopułek na wymianę...

>misiomor

 

Czy warto ściągać ze stanów tanią vife w cenie prawie 30$ jezeli w takim akustyku ceny oscylują w granicach 120-150pln. Co prawda Kisiel nie ma małego dx , ale xt jest. Tak wogóle jak wyglądają zakupy w madisound chodzi mi o koszty wysyłki i ile czekasz na paczkę. Jezeli możesz to proszę napisz.

Marko3T:

 

z Polski jeszcze w Madisound nie zamawiałem więc nie wiem (robiłem zamówienie ale z Kanady). To pytanie należałoby skierować do Artura P - który kupował u nich specjalną wersje W18E z czernionymi membranami.

 

Co do cen w AkustyK'u - to prawda że się obniżyły, ale na Madisound zamawiał będę tylko rzeczy niedostępne gdzie indziej - DX19 (po przeróbce może być dużo lepsza od XT19) oraz koaksjala z dużym magnesem - robionego przez Seasa tylko dla nich. Inaczej rzeczywiście słabo się to opłaca.

Ze stanów nie opłaca sie sprowadzac Vify. Na pewno Excele i inne Seasy .

 

Koszt to :

- bank krajowy za przelew do banku w stanach - około 20 PLN

- bank w stanach - około 20 USD za przelew

- transport kilku głosników 80USD

- cło 3%

- VAT 22%

Liczy sie to tak : {(cena głosników + transport)xcło}xVAT + koszty przelewów= cena ostateczna

Czeka sie około 2 tygodni od wpłaty pieniędzy. Mozna pogadac aby na fakturze zaniżyli cene głosników to płacisz mniejsze cło i VAT.

...there is no spoon...

>misiomor

>arturp

 

Dziękuje za odpowiedź.

Mam w stanach kumpla który kupiłby mi głośniki w madisound moze udało by sie wtedy obniżyć koszty o cło, vat, przelewy i koszt wysyłki może będzie inny. Mnie raczej interesują eton ,scan i accuton. sprawdze ja to będzie wyglądało takimi kanałami.

Marko3T:

 

W USA i kanadzie VAT też zapłacisz (przy odbiorze) - decyduje tu miejsce odbioru - w Kanadzie jest część federalna (7%) i prowincjalna - od 0% (Alberta - w ogóle najfajniejsza prowincja) do 8% (Quebeck), w USA VAT jest tylko stanowy o ile się nie mylę - który może się różnić pomiędzy stanami. No ale jak kumpel coś zamawiał przez internet to pewnie wie ile to jest u niego.

 

Kolejnym problemem może by poźniejszy przewóz głośników samolotem - magnesy są na liście "dangerous goods" bo podobno mogą zaburzać pracę jakichś urządzeń nawigacyjnych. Ja przewiozłem dwa bydlackie woofery - ale dzwoniłem w tej sprawie do linii lotniczej aż stwierdzili że jednak mogę to przewieźć. Można też po prostu wsadzić do torby i w razie co palić niemca.

 

W każdym razie na mój wkus na audiocomponents może się bardziej opłacać - chyba że liczymy na to że madisound kupili głośniki kiedy dolar był wysoko a teraz je sprzedają po cenie skalkulowanej w momencie kupna - wtedy zyskujemy na zmianie kursu rubla transf.. przepraszam, euro do dolara.

A może zamiast Etona lepszym wyborem do "bezkompromisowej kolumny" w zakresie niskotonowym były by takie głośniki?:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dobór głośników jest oczywiście bardzo ważny no i możliwości wyboru sa oczywiście spore. Tylko w końcu trzeba na coś sie zdecydować.

Audiotechnology juz dawno zwróciły moją uwage.

Bardzo apetyczne basowce , ale na obecną chwile poza moim zasiegiem. Pozostane przy eton'ie , który ułomkiem nie jest i dzięki odsłuchowi dorzuce jeszcze accuton na średnice.

Taką sobie linkę znalazłem:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

I widać ile znaczy katalogowe Xmax - SLS ma 8.5mm a L26 "tylko" 7. Przy 20 - 30Hz widać jednak że to nie do końca tak. Podejrzewam że Etony wzięłyby od L26 niezły łomot - Seas naprawdę ostatnio dopracował napędy i zawieszenia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

arturp, 11 Maj 2006, 11:26

 

Z tymi węglowymi Scan Speakami pewnie miałeś na myśli 18W8535. Na początku chciałem użyć je na średnicę, a 18W8545 na niskie tony. Myślałem też o Seasie, takim jaki jest w Audio Physic Virgo 3, ale czy to by się sprawdziło tego niewiem. Zdecydowałem się na Revelatory.

Analizując, na 18-stce (lub dwóch) na basie i 15-stce na średnicy zbudowanych jest już kilka konstrukcji, m.in. Sonus Faber Cremona i wspomniany wcześniej Phonar Credo S100 i chyba jednak pozostanę przy 15-stce SS na średnicy - może mi się spodoba to brzmienie, a wizualnie napewno:)

Czy będą pracowały we wspólnej, czy modułowej obudowie, to się zobaczy.

>misiomor

Ja podejrzewam że seas łomotu nie spuści eton'owi. Porównując napędy korzystnie wypada eton masa membrany podobna, x-max seas ma większy ale efektywność mniejszą.

 

Na marginesie miałem okazje słuchać eton z malutkim x-max 3mm pracował bardzo sprawnie nie odczuwałem niedostatku basu czy natężenia.

Majkelasik, 16 Maj 2006, 13:23

 

Z pewnościa revelaroty dadzą ci duzo przyjemności ze słuchania- to świetne przetworniki .

U mnie graja teraz jako fronty w kinie domowym i naprawdę jest spektakl . Dużo sie dzieje i wciąga . Na tyle dobrze , że dotychczasowe fronty - Avance 910 mk2 poszły na efektowe i juz nie wrócą ...( a przecież oparte na scan speaku z membraną kewlarową robionym dla Avance i zmodyfikowanej kopułce D27-06 Vify - a więc niezłe przetworniki )

Słyszałem Cremony w salonie w Warszawie . Pietnastka tez ma ten lekki ,, nalot papierowy " na średnicy ale dźwięk jest łagodny , dynamiczny , detaliczny i ciepły . Szarpnięcia strun są niebywale energetyczne .

Ale Cremony to inna bajka - mnie zmartwiło ,że woofery za wcześnie się włączały do akcji i słychać je było w wokalach ( Diana Krall momentami brzmiała jak męski baryton )- innymi słowy- jesli na bas dwie sztuki 8531 to nisko cięte ( poniżej 100Hz) ale to nie problem bo pietnastka na to pozwala .

...there is no spoon...

Może jak tez coś powiem ... dla mnie bezkompromisowa konstrukcja to na pewno nie jedna skrzynka, na pewno nie 2 drogi, napewno nie miękkie membramy ... bo co za bezkompromisowość jest w tym że głośnik z miękka membramą nigdy nie zagra tak detalicznie jak z twardą membramą, w dodatku maskując niedociagniecia sprzętu ?? ... więc ... kolumna 2 sekcyjna, na dole basy, 2 x 20cm potwory w stylu TIW200XS lub AL200 (to nie jest maximum), w sekcji średnio-wysokotonowej de`appolito na 2 małych 11cm albo góra 14cm głośnikach także aluminiowych albo ceramicznych, i do tego wstęga R1.

Ktoś powie że aluminiaki fuj ... bo rezonanse mają...ale po to daje sięwiecej drog żeby te rezonanse powycinać ... Obudowa w stylu tej w załaczniku, pomiedzy sekcjami absorbery tłumiące drgania przechodzące z basów na średniaki. Wszystkie filtry pasywne, zdaje sobie sprawe że kolumna będzie potrzebowała spawarki ale jak bez kompromisów to bez kompromisów. Wszystkie ściany pochylone, zero równoległości... tylko masa, masa kasy potrzebna...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Marko3T:

 

Mi chodziło o zniekształcenia nieliniowe, a zwłaszcza nisko, gdzie wymagane są duże wychylenia. W tej dziedzinie nowe napędy Seasa wypadają najlepiej w większości testów.

Może jeszcze raz przewałkuje temat wibracji.

Słuchałem niedawno bardzo solidnej kolumny 3dr. (nie modułowca) głośnik basowy był bardzo nisko tuż nad podłogą przednia ścianka 5xmdf po 20-25mm. "Pograliśmy " sobie boczne ścianki prawie wogóle nie drżały natomiast górna jednak wyczuwalnie(coś jak w moich najlepszych paczkach) i co ciekawe wyrażne wibracje w paśmie średnotonowym.

 

Może być tak ,że jeżeli mamy nawet obudowe modułową w której głośnik średniotonowy jest ciety nisko powiedzmy poniżej 200hz to i tak pojawią się szkodliwe wibracje bo średnica pracuje już częściowo basem.

A jak już było pisane modułowiec ma ten plus ,że możemy dla poszczególnych pasm użyć do budowy innych materiałów i wytłumień.

 

Teoria bierze trochę w łeb bo przecież pasm nie oddzielimy skalpelem.

Marko3T:

 

To że średniotonowy pracuje basem IMHO nie ma wielkiego znaczenia. Jeżeli jego obudowa rezonuje przy 300 - 400Hz (najczęstszy przypadek) to takie częstotliwości będą ją pobudzać do drgań. Bas może się trochę dołożyć (na zasadzie zniekształceń nieliniowych - a więc harmonicznych).

 

Pasm nie tniemy skalpelem, ale modułowość dałaby korzyści nawet dla dwóch głośników obsługujących podobne pasmo. Dla mnie jako elektronika sprawa jest oczywista. Wyobrażam sobie to tak - duża skrzynia - patrzę jak sprawa wygląda z punktu widzenia jednego głośnika (na chwilę zapominam o drugim) - i głośnik "widzi" duże pudło, efektywnie wypromieniowujące wibracje. Potem podobna analiza dla drugiego, modułowość dałaby każdemu z nich mniejsze "pole do popisu". Niezależnie od tego czy pracują w rozdzielonych pasmach czy nie (z dobrym przybliżeniem możemy traktować drgania jako nieskorelowane, a więc dodające się do +3dB przy takich samych poziomach kiedy głośniki pracują na raz).

 

Do tego po stronie zalet modułowca jest możliwość optymalizacji każdej z obudów pod obsługiwany zakres częstotliwości - ja to zauwayłeś.

 

Niestety - analiza tych zagadnień jest utrudniona, bo należałoby zmierzyć SPL pochodzące od obudowy w miejscu odsłuchu - co jest prawie niewykonalne, no bo nie ma jak usunąć fali od samego głonika (wielokrotnie mocniejszej) który musi pracować żeby ścianki drgały. Jak przytkniemy akcelerometr w jednym miejscu obudowy, to nie wiemy jak sprawa wygląda gdzie indziej. Wydaje mi się że najlepiej byłoby zobrazować drgania wszystkich ścianek metodami laserowej wibrometrii dopplerowskiej (gdzieś widzałem takie obrazki dla membrany Mangera - pytanie czy dokładność wystarczyłaby dla drgań ścianek - wielokrotnie słabszych) a następnie zamodelować jak przełoży się to na SPL w miejscu odsłuchu. Można też pracowicie zrobić skan w wielu punktach obudowy a następnie dodać z uwzględnieniem przesunięć odległościowych - i wyznaczyć coś w rodzaju TWVD (Total Wall Vibration Distortion).

arturp, 16 Maj 2006, 15:24

 

Co do Cremony, to chyba jest sposób na to "pogrubienie" wokali. Na razie będe zajmował się trzema głośnikami/kolumnę, później dokupię czwarty (18W) i "doczepię" go do już istniejącego 18W filtrem I rzędu w okolicach 100-150 Hz (doświadczalnie). W ten sposób powstałby zestaw głośnikowy 3,5 drożny. Jak dobrze pójdzie, to się zabiorę za resztę kolumn do kina domowego, w tym ekranowany centralny. Później jakaś wydajna końcówka mocy, żeby jakoś napędzić te kolumny (4-omowe).

Słuchałem też przez chwilę cremony i też zauważyłem tą kwestię z basem o której piszecie. Mnie się jednak wydaje że to nie wynika z tego że basowce były za wysoko cięte ale z tego że po prostu wyższy bas był podbity w tych głośnikach. Być może były strojone do większych pomieszczeń w których może brakować tego zakresu? Jestem pewny że to kwestia obudowy/zwrotnicy a nie tych konkretnych przetworników.

 

Tak czy siak czy aby na pewno ma sens budowania kolumny trójdrożnej w oparciu o głośniki stworzone do konstrukcji dwudrożnych? Przecież to kompromis jest :) Na pewno można znaleść lepszy głośnik średniotonowy i lepszy na bas. I to wcale nie droższe.

Nie traktuje powaznie ludzi "slyszacych" brzmienie kabli USB...

Misfit, 17 Maj 2006, 15:37

No tak , to nie jest wina przetwornika tylko połaczenia osiemnastek z pietnastką- za wysoko . Ale to pewnie wynikało z chęci zachowania wysokiej efektywności.

...there is no spoon...

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.