Skocz do zawartości
IGNORED

Bezkompromisowa kolumna diy.


marko3T

Rekomendowane odpowiedzi

Basy wyglądają na Eton 12-680 nie moge tylko pojąć dlaczego opisuje się , że wszystkie głośniki mają magnesy neodymowe. Basowy Eton z neodymem?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Te kolumny ograniczają słuchacza, dżwięk jest dobry tylko w jednym miejscu odsłuchu, po co nam taka smycz nic przy nich nie można robić i wszystko tylko po to żeby ograniczyć wpływ sufitu na odbity dżwięk ?

 

pozdrawiam

Rafaell

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Dziwi mnie też fakt wysuwania gwizdka do przodu - z technicznego punktu widzenia jest to samobój jako że musimy zmniejszać rząd filtru elektrycznego gwizdka (co daje wzrost zniekształceń nieliniowych) podczas gdy rząd akustyczny podziału pozostaje bez zmian. Coś jak w nowych diamentowych B&W gdzie filtry są 1st order dla tweetera i 2nd order dla średniotonowca a akustycznie zwrotnica jest 4th order (gwizdek jest mocno wysunięty do przodu).

Wersje 16 ohm były bodajże stosowane w Usherach , tak coś czytałem.

Może dla mnie zrobią wersje z rezonansem 30hz i Qts powiedzmy 0,4 :-)

 

 

Czy sa śliczne hm.. no mógł bym z nimi żyć , tylko ten fornir...

 

 

Avalon chyba tak juz ma z tą kierunkowością. Podobno Eidolon też wymusza przyjęcie pewnej wysokości w czasie odsłuchu , mniej jest wrażliwy w poziomie.

być może nie do końca trafiam w temat... bo to nie DIY, ale co sądzicie o czymś takim?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

czy ta kolumna ma w sobie coś z bezkompromisowości?

mój znajomy zdaje się ma coś takiego...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

marcin316, 12 Sty 2007, 00:33

 

Taki Tanoy tylko z fajniejszą płaską membraną z plastrem miodu na subie ,ale mi się podobne płaskie Suby Technicsa kiedyś podobały.Jeszcze była taka moda na rozpraszacze interferencji-czołowka miała wyfrezowane krzyżowo rowki w kształcie litery V pewnie dziś też by to trochę poprawiało dżwięk no ale moda jest teraz inna

 

pozdrawiam

Rafaell

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Bezkompromisowa?

Kawał oryginalnie wyglądającej kolumny ze średnicą pod sufitem, masa stolarskiej roboty .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Bezkompromisowa?

Kawał oryginalnie wyglądającej kolumny ze średnicą pod sufitem, masa stolarskiej roboty .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tak roboty sporo , ale da się zrobić powstawały juz klony tej konstrukcji.

Inna rzecz ,że trzeba mieć ogromne pomieszczenie dla takiego potwora. Myśle ,że np. 50m2 to o wiele za mało.

misiomor

 

Napisałeś odnośnie konstrukcji Avalon Isis , że wysuwanie tweetera do przodu to błąd , ze względu na konieczność zmniejszenia rzędu zwrotnicy.

Jeżeli średnica ma filtry 12db to tweeter będzie miał 6db , ale co w przypadku jeżeli średnica jest filtrowana od góry filtrem 18db?

Wtedy dla kopułki mamy filtr drugiego rzędu i rozumie ,że widmo zniekształceń nieliniowych mamy oddalone.

Jeszcze jedno mi się nasuwa , czy należy aż tak bardzo unikać filtrów pierwszego rzędu? Bo rozumie ,ze to one odpowiadają za wzrost zniekształceń.

 

Pzdr.

Marko3T:

 

Otóż jak wiadomo dla osiągnięcia tej samej mocy akustycznej dla f/2 potrzeba 4 (2^2) razy większego wychylenia objętościowego niż dla f. Jeżeli dla odmiany wychylenie objętościowe jest w obu przypadkach takie samo, to dla f/2 dostajemy 12dB (16 razy) mniejszą moc akustyczną - która jak wiadomo jest proprcjonalna do kwadratu wychylenia objętościowego (przy danym f).

 

Dlatego też zbocze akustyczne 6dB/okt jest w praktyce nierealizowalne - bo wymagałoby wychyleń rosnących wraz z malejącymi f (dla tej samej mocy sygnału), do czego dołożyłby się jeszcze fakt wzrostu mocy wraz ze spadkiem częstotliwości w sygnałach muzycznych.

 

Pamiętać też należy o tym że tweetery mają roll-off highpass 2nd order powiązany z Fs i Qts - i dlatego po zastosowaniu filtru elektrycznego 1st order dostajemy zbocze początkowo 6dB/okt, przechodzące dla niskich f w 18dB/okt - tak więc przesterowanie gwizdka sygnałem 100Hz raczej nam nie grozi, choć zwrotnicy idealnie koherentnej czasowo też nie zbudujemy.

 

Teraz co do zniekształceń - wiadomo że mają one tendencję do wzrostu wraz z malejącym f, natomiast zwykle maleją one dla mniejszego SPL. Analizując zniekształcenia głośnika 27TBFC/G (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ) dla 1kHz i 2kHz przy różnych poziomach SPL różnice zwłaszcza dla harmonicznych 2nd i 3rd są wyraźnie widoczne - i widać też że akurat ten głośnik (jako jeden z nielicznych) nadaje się do filtrowania 1st order. Tym niemniej zastosowanie filtru wyższego rzędu pozwoliłoby na obniżenie częstotliwości podziału przy zachowaniu poziomu zniekształceń od tweetera oraz mocy kolumny. Dlatego też uważam przesuwanie gwizdka do przodu za błąd - bo przesuwając go do tyłu możemy zwiększyć rząd filtru elektrycznego przy zachowaniu przebiegu fazy akustycznej kolumny - a więc może udałoby się obniżenie podziału bez tracenia na mocy i zniekształceniach gwizdka, a wiadomo że nawet najlepsze midwoofery nie przetwarzają 3kHz zbyt dobrze z punktu widzenia kierunkowości czy zniekształceń liniowych. Do tego niski podział to szerszy zakres wysokości odsłuchu dla których mamy prawidłową fazowo współpracę głośników.

 

Jeszcze jedno - na forum madisound rozpętała się ostatnio dyskusja o słyszalności zniekształceń fazowych jako takich - i wyszło że podziału 4th order acoustic na 2kHz raczej nie słychać. Podobnego zdania jest Linkwitz. Tak więc najprawdopodobniej zwolennicy filtrów elektrycznych 1st order lubią je właśnie ze względu na dodatkowe zniekształcenia wnoszące "detal" czy "przestrzeń" - zwłaszcza w kolumnach takich jak nowe diamentowe B&W gdzie filtr gwizdka jest 1st order ale cały podział - 4th order ze względu właśnie na wysunięcie tweetera do przodu. Choć co ciekawe - red. Pacuła zdecydowanie wolał kokumnę AkustyK R1 w wersji z filtrami wysokiego rzędu - co dobrze koresponduje z faktem że Revelator 9900 wykazuje wzrost zniekształceń wyższych rzędów poniżej 2kHz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dziękuje za odpowiedź.

 

Teoretycznie z punktu widzenia sposobu filtrowania , najkorzystniej było by zamienić miejscami sekcje średnio-wysokotonową. W Avalonie jednak chyba nie pracują ludzie z przypadku więc pewnie taka budowa tej kolumny też jest dogłębnie przemyślana.

Wciąż zastanawiają mnie niskotonowe , bo neodymowe magnesy w basach nie są często spotykane , pewnie są droższe i być może wyższe temperatury pracy w zakresie niskich częstotliwości też mają znaczenie.

Taki Eton 12-680 ma efektywność 91db , a Avalon Isis ma efektywność 90 db i to po zastosowanie dwóch basów na kanał. Można domniemywać , że te specjalne wersje głośników mają Spl poniżej 90db.

Co do tych Isis - niewykluczone że konstruktor założył że słuchacz będzie na linii prostopadłej do płaszczyzny frontu sekcji mid-hi (która znajduje się jednak dość wysoko). Natomiast co do tego przemyślenia konstrukcji - ilu potencjalnych klientów Avalona ma choćby szczątkowe pojęcie o elektroakustyce? Oni kupują prestiż, dizajn, markę i co tam jeszcze. Tak więc konstrukcja jest na pewno przemyślana pod tymi właśnie względami. A że coś tam jest nieoptymalne - mały szczegół. Może nawet zwiększone zniekształcenia tweetera pochodzące od za niskiego rzędu filtru dodają coś tam do brzmienia?

 

W sprawie efektywności - 12" Eton ma może 91dB, ale baffle step zjada z niego 6dB więc przy pełnej kompensacji kolumna na dwóch takich może mieć jak najbardziej 90 (1 tracimy na filtrację). Z kolei kolumny do dużych pomieszczeń (na co wskazuje potencjał sekcji basowej) nie mogą za bardzo liczyć na room gain i dlatego 6dB kompensacja jest jak najbardziej słuszna.

O baffle step było sporo pisane , ale już nawet nie patrząc na tego Avalona to chyba nie zawsze tracimy 6db.

Tak duży spadek występuje chyba przy wąskich ściankach , a przy szerokości powiedzmy 36cm możemy mieć nadzieje ,że stracimy mniej.

Możemy...???

Na bezechowy baffle step tracimy zawsze 6dB. W realnych warunkach trochę można odzyskać odbiciami (zwłaszcza od podłogi) a także podbijaniem basu przez wysokie strojenie BR - można nawet dostać charakterystykę bez dołka w zakresie 100 - 200Hz jak ścianka jest szeroka a więc baffle step jest nisko.

 

Tym niemniej w dużym pomieszczeniu a zwłaszcza jak zaczynamy się bić o 20Hz w bezkompromisowym systemie (co raczej wyklucza podbicie 100Hz przez BR), "kompensacja baffle step" może być nawet większa niż 6dB - podbijanie niskiego basu można zrobić tylko przez osłabienie wyższych zakresów, a i podbicie 50Hz dodaje takiej kolumnie mięsa oraz autorytetu. Słuchamy kolumny a nie efektywności wyrażonej w dB, dla mnie kolumna może mieć i 80dB byle grała dobrze.

yolaos dobra niech bedzie 37cm:-)

 

Tak powaznie to był tylko przykład , ale wynikał po części z tego , że jeżeli kosze wooferów maja po 33cm to po 1,5cm do krawędzi jest ok. Chyba ,że ktos lubi zwaliste wymiar przedniej ścianki, które co by nie mówić tez dają jakies korzyści.

>misiomor

 

>Natomiast co do tego

>przemyślenia konstrukcji - ilu potencjalnych klientów Avalona ma choćby szczątkowe pojęcie o

>elektroakustyce? Oni kupują prestiż, dizajn, markę i co tam jeszcze. Tak więc konstrukcja jest na

>pewno przemyślana pod tymi właśnie względami. A że coś tam jest nieoptymalne - mały szczegół.

 

 

Nasuwa mi sie jedno "ale" , takich kolumn nie słuchają tylko ludzie z forsą , na test ostrzą zęby recenzenci z całego świata. Zakładając ,że piszą w miarę obiektywnie , to jak konstrukcja za takie pieniądze nie zagra na odpowiednim poziomie , a lekko krytyczne komentarze pójdą w świat, to i dizajn może nie pomóc w zdobywaniu klientów.

 

Wierze w to co napisałem.

Recenzenci bardzo często nie zauważają zupełnie podstawowych błędów w niektórych konstrukcjach zwłaszcza jak dana marka jest w danym momencie "trendi" jak kiedyś był Sonus Faber. W pomiarach wąskopasmowy 6dB wysoki rezonans przy 60Hz a recenzje - jak najbardziej pozytywne (SF Amati)

 

Stary fenomen bajki o nagim królu braci Grimm.

 

Poza tym - to o czym piszę niekoniecznie musi być grubym błędem konstrukcyjnym skutkującym rezonansami, dołkami w SPL czy też zniekształceń w bardzo dużych ilościach.

Być może z akustycznego punktu widzenia przeważył bilans zysków nad stratami , a i dizajn tych kolumn jest intrygujący.

Pewnie to nie jest bezkompromisowe podejście , ale nie ma sie co łudzić ideał nie istnieje.

Szukałem informacji i pomiarów Isis'a , ale jak na razie nic interesującego nie znalazłem.

 

Dziękuje i Pozdrawiam.

W Avalon Isis równie ciekawy jest sposób wentylacji , bo jak to u nich bywa wylot B-R skierowany jest w podłogę. To oczywiście żadna sensacja , ale te dwa wyloty maja średnice (na oko) po 7cm co dla łącznej powierzchni membran 1030 cm2 wydaję się mało , dodatkowo ta mała szczelina w cokole nie ułatwia swobodnego przepływu powietrza.

 

Przypuszczałem ,ze Isis jest konstrukcją OZ , bo z pewnym błędem jego obudowa może mieć ok. 110l.

Jednak jest to B-R , ale wygląda na nisko strojony , tylko że dla dwóch standardowych Eton'ów 12-680 w B-R , 110L wydaje się troszkę mało , ale może się mylę. Oczywiście pamiętam o tym ,że te w Avalonie nie są standardowe , ale możemy rozważyć co w przypadku gdyby były jednak seryjne?

Czy w tej konstrukcji można dostrzec jakieś aspekty bezkompromisowego podejścia?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

henrykpiątek, 18 Sty 2007, 19:34

w tej kolumnie nieporozumieniem czyli brakiem kompromisu z fizyką sa te 4 rureczki-totalny gniot

pozdrawiam

Rafaell

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.