Skocz do zawartości
IGNORED

Bezkompromisowa kolumna diy.


marko3T

Rekomendowane odpowiedzi

>arturp

 

>No i co wazne a nieczęsto tu poruszane - to ma wyglądać , nie może byc bezkompromisowe coś na co nie

>można patrzec bo głosniki nie pasuja do siebie ...

 

 

Jak to nieczęsto poruszane? Poruszane na początku wątku musi wyglądać jak milion dolarów.

Zresztą wygląd to kwestia gustu ja np. nie łączyłbym gośników z różnymi koszami albo żółtych membran z białymi itp. przykłady mozna mnożyć ,ale jak napisałem wszystko kwestia gustu.

 

Na marginesie przypomne moja bezkompromisowa (tytuł przewrotny)kolumna eton 11-581+5-880+ss

130-135cm wysokości,pochylona, fornir heban makkkasar wysoki połysk, kolce miedziowane tabliczki miedź, zwrotnica w osobnym pudle itd..

Przetworniki o których mowa - kupiłem jakieś 6 lat temu i czekały sobie w pudełkach. Niedawno wykonałem na nich te kolumny. Trudno mi powiedzieć ile kosztowały - 6 lat to kawałek czasu

Moja konstrukcja z innym tweeterem oraz innym głośnikiem pracującym w zakresie średniotonowym, będzie nieco podobna do tej z fotki poniżej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

No ... kombinacja przetworników ,,rewelacyjna" :) ale wygląd mizerny. To tez jest wazne w kolumnie bezkompromisowej. Co z tego ,że przetworniki za 10k PLN jak obudowa z sosnowej trumienki . Nieporozumienie.

...there is no spoon...

Arturp:

 

Na szeregowe zwrotki bym uważał. Trudno je dostrajać jako że nie da się zdjąć charakterystyk przetworników z filtrami oddzielnie. Koherentności czasowej i tak raczej nie osiągniesz, więc IMHO zwrotka szeregowa to sztuka dla sztuki.

 

Poza tym - jeżeli spróbujesz zwrotki elektrycznie 1st order w odwrotnych polaryzacjach (akustycznie 2nd order) to nieważne czy będzie szeregowa czy równoległa, to 9700 raczej nie jest stworzony do takich zabaw. Poniżej 2kHz zaczyna zniekształcać.

 

Ciekawe że było już bardzo wiele projektów takich zwrotek jakoś "symulowanych" ale jak mierzył je ktoś inny niż twórca to wychodziła kaszana. Vide projekt szeregowej zwrotki do klonów R 2.5 (obmierzonej przez Troelsa Gravesena).

 

Marko3T:

 

Z 8-calowców trudno będzie wskazać sprzęt o takich możliwościach jak rzeczona Vifa (zejście w 40dm3). Jeżeli chcesz wyższą efektywność i lepszy impuls ale kosztem zejścia, to Vifa M21WO39 oraz Seas CA22RNX powinny być dobre (porównanie do M22WR w 40dm3 można sobie przesymulować, dla M22WR wychodzi mi jednak strojenie w rodzaju EBS). Zaletą M22WR jest z kolei duża średnica cewki - a więc kompresja termiczna powinna być podobna mimo nieco niższej efektywności. Tak czy siak dobry impuls nie jest rzeczą konieczną - kolumna ze słabym też może się podobać.

 

Gdzie widziałeś te Seasy z mizernym 3mm Xmax? Wszystkie już jakiś czas temu wyszły z katalogu. Dziś najsłabsze Xmax z dużych sprzętów ma CA26RE4X (4mm one way) - ale jest to raczej głośnik do kolumn "oldschool'owych" - podobne parametry TS i 7mm Xmax ma CA26RFX - za to trzeba ciąć go nieco niżej, gdzieś widziałem 2-way na CA26RE4X i bodajże 27TDFC ale uważam to jednak za dość ryzykowne - w 2-way wolałbym jdnak CA22RNX.

Marko3T:

 

Intertechnika śpiewa sobie takie ceny że aż szkoda. Katalog mam, choć nie zaglądam do niego za często bo iś najn szkopenszprechen. Fakt że mają duży magazyn i w nim potrafią trzymać muzealne głośniki które kupili i im nie poszły - ale IMHO jest to właśnie powód dla którego są tacy drodzy.

misiomor, 15 Kwi 2006, 16:01

 

Sa conajmniej dwie metody mierzenia charakterystylki głosników w filytrze seryjnym :

Pierwsza polega na pomiarach z odwrócona polaryzacją ( chyba Faez Prymigliu ja opracował ) a druga jest tak prosta i dokładna ,że az wstyd- nalezy zastosowac długi kabel głosnikowy i wynieśc jeden z głosników do innego pomieszczenia- oczywiście podłączony- tak aby nie wpływał na pomiar tego , który nas w danym momencie interesuje.

Travesen własnie zrobił filtr seryjny do 8531 + 9500 i tylko taki rekomenduje.

Podział chcę zrobić w granicach 2,5-3kHz

Dzisiaj skończyłem skrzynki i wkręciłem przetworniki więc niedługo będę robił zwrotnicę. Się zobaczy.

Przy okazji odradzam stosowanie kabli solid core do okablowania wewnetrznego ( w moim przypadku to audioquest Type 6 )- łamią się a co gorsza mozna ułamac zaczep od głosnika ( skasowałem zaczep do 9700 bo cholerny drut nie chciał się wygiąć !!! )

...there is no spoon...

Arturp:

 

Jak dla mnie szeregowe zwrotki mają mały sens. Wydaje mi się że kult jakim się cieszą pochodzi do pewnego stopnia z intuicyjnej obserwacji że oba głośniki w sumie dostają sygnał wejściowy - a więc koherentność czasowa jest "namacalna" - do tego pojawiły się teorie że dzieje się to przy zboczu filtru elektrycznego gwizdka nieco bardziej stromym niż 6dB/okt (Dickason) - których prawdziwości osobiście jeszcze nie sprawdzałem. Nie chciało mi się bo i tak wiem że gwizdek ma akustyczny roll-off highpass 2nd order i z dającego koherentność czasową zbocza 1st order robi się 3rd order. Zresztą - dla zbocza akustycznie 1st order wychylenie gwizdka rosłoby 2 razy na każdą oktawę w dół (przy sygnale sterującym o stałej mocy, a w muzyce moc raczej rośnie wraz z obniżaniem częstotliwości, aż do 200Hz).

 

Z tych też powodów uważam koherentność czasową za niemożliwą do "idealnej" realizacji w zwrotkach analogowych, a zbliżenie się do niej (np. ustalenie tolerancji +-20 stopni dla wypadkowej fazy w zakresie 300Hz - 5kHz) skutkuje zwykle pogorszeniem takich np. zniekształceń nieliniowych i intermodulacyjnych bo mocno przeciążamy gwizdek.

 

Teraz skoro koherentności czasowej i tak nie osiągniemy to po co w ogóle robić szeregowe zwrotki? Przecież woofer ma np. indukcyjność cewki drgającej zależną od wychylenia - więc dajemy w tor sygnałowy gwizdka element który będzie do pewnego stopnia modulował wysokie basem. To może dawać to "spektakularne brzmienie" tak lubiane przez miłośników szeregowych zwrotek. Tyle że z porządną inżynierią nie ma to wiele wspólnego - więc mnie na szeregowe zwrotki nikt nie namówi.

Avalon -gotowy projekt

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A zaczyna się tak.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I jeszcze trochę "szaleństwa"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

z zaciekawieniem obserwuje ten wątek i powoli trwaja prace nad kopia obudowy stradivari.

moje pytanie do was to sprawa membrany biernej np. tak jak Thiel CS 7.2

czy mozna kupic dobry głośnik , oczywiscie nie biały który dobrze bedzie współpracował z membrana bierną( z tego co wiem a wiele nie wnikałem to seas taką robi napewno).

na stereo pojawił sie watek o najwyższych dipolach Jamo i burczybasach-bass reflex.

podobno bas w tych thielach z membrana jest rewelacyjny.

ciekawe czy udaloby sie uzyskac zadowolajacy rezultat w stosunku do bass reflex?

pozdrawiam

MARTIN-79:

 

Membrana bierna od bassreflexu różni się niewiele:

 

- wykazuje nieco większe straty (Rmp oznaczane też jako Rms), co polepsza nieco impuls ale kosztem f3

 

- jest wolna od szumów i nieliniowości związanych z turbulencjami

 

- ma własny rezonans mechaniczny (wynikający z podatności zawieszeń i masy ruchomej) który powoduje powstanie zapadłości w SPL przy częstotliwości rezonansu własnego membrany biernej, co z kolei pogarsza impuls (zwykle jednak mniej niż wynosi poprawa impulsu od strat). Ciekawe że w Thiel'ach membrany bierne mają rezonans własny blisko strojenia obudowy a więc wpływ tego zjawiska może być w nich duży.

 

Więcej o aspektach praktycznych zostało już napisane w innych wątkach np. 25033. Do obudowy z membraną bierną nadają się głośniki które są dobre do BR (choć dla głośników o niskim Mms sensowność stosowania PR jest wątpliwa), a także te które nadawałyby się, ale wymagają za małych obudów, za nisko strojonych żeby dało się to sensownie zrobić rurką.

 

Głośników nadających się do obudowy PR jest sporo. Co do samych membran, to te od Seasa mają zbyt asekurancki limit dodanej masy. Inne firmy oferujące membrany bierne to Peerless (seria XLS), Scanspeak (niestety drogie) oraz partsexpress (tanie membrany Dayton - wyglądają całkiem obiecująco).

Nowa seria perlessów xxls może być z powodzeniem stosowana bez membran biernych.

W jakiej objętości stosowałeś tego sls 10? Mam przygotowaną skrzynke 50dm na subwoofer zastanawiam się czy wsadzić tam xxls 10 czy taniego sls10 ( w końcu to tylko kino)obudowa może być b-r/closed.

Mój SLS 10 pracował w 50 litrach w obudowie br ( tunelu nie pamiętam ). Troche danych na temat aplikacji tego przetwornika znajdziez na stronie Akustyka .

Ma ładny mięsisy i nisko schodzący bas, dość szybki z tzw ,, wykopem " .

...there is no spoon...

Marko3T:

 

Ja bym wcale nie powiedział że XXLS'y mogą pracować w BR bezproblemowo. Weźmy takiego XXLS10 DVC, według noty aplikacyjnej puszczamy go w bassreflex'ie i dostajemy maksymalną prędkość powietrza w porcie równą około 25m/s (przy sterowaniu 300W RMS) - a więc 90km/h. Przy takiej prędkości port zaczyna być już nieliniowy, oczywiście że można dawać wyprofilowane wlot i wylot.

 

Ciekawe czy ktoś wie gdzie kupić wyprofilowany port 9cm średnicy o długości 41cm? - niestety 10cm średnicy wymaga już zupełnie niepraktycznej długości 52cm, a kolanka o łagodnym łuku nie są zbyt łatwo dostępne nawet przy średnicy 10cm. Jak kumpel robił kolumny i potrzebował profilowanego portu, to doradziłem mu wlot i wylot od kompletu JetSet100 od QBA, mają również kolanko (niestety z ostrą krawędzią) - wszystko cholernie drogie (ponad 20 ojro za wlot, wylot i kolanko) na szczęście zamiast rurki 38cm od kompletu za 10 euro sztuka można zastosować rurę od rynny (zwykłe hydrauliczne nie pasują). Tak czy siak takie porty to droga przez mękę - bo duże średnice są produkowane głównie do kolumn estradowych, gdzie duże długości nie są potrzebne.

 

A teraz membrana bierna - wrzucamy XLS12 425g zamiast rurki i co dostajemy? - strojenie 22Hz, dużo łagodniejsze zejście basu (w najgorszym punkcie tylko 1.5dB poniżej BR) za to polepszyła się wytrzymałość przy 20Hz i przy wspomaganiu ścianami mamy szansę usłyszeć 20Hz bez dużych zniekształceń. Ten sub i tak raczej do bardzo dużego pomieszczenia się nie nada więc przynajmniej dla mnie takie strojenie jest jednak lepsze. A w większym pomieszczeniu użyłbym XXLS12 albo coś jeszcze większego.

Aż tak na subwooferach mi nie zależy to tylko kino więc tutaj kasy nie będe topił .Tak wogóle to uważam ,że w stereo wystarczą duże podłogowe kolumny. Zeszliśmy troszkę z tematu co jest też moją winą.

 

Bezkompromisowa kolumna powinna mieć głośniki mocowanę nie wkrętami do mdf , ale śrubami wkręcanymi w metalowe obsady , które są wbite w ten mdf.

 

Moje pytanie czy wiecie gdzie można takie elementy kupić?

Takie 'ślimaczki' można kupić w MetalMaksie. Wkręca się to w MDF, a w środku to ma gwint pod śrubę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Marko3T:

 

Ja nie uważam że dyskutując o sposobach aplikacji XXLS-ów schodzimy z tematu. Te głośniki mają niskie zniekształcenia potwierdzone w pomiarach i dlatego IMHO są bardzo dobrymi kandydatami do obsługi pasma poniżej 150 - 200Hz w bezkompromisowej kolumnie (zwłaszcza aktywnej).

przez przypadek wpadł mi w rece artykuł Wojciecha Pacuły z audio2/2005.

jest to odsłuch kolumn argos beta w obudowie mdf i obudowie z kompozytu(żywiczna)

najlepsze w tym wszystkim że różnica w brzmieniu była ogromna na korzyść kompozytowej.zwłaszcza jeśli chodzi o średnice. do basu mozna powiedziec że mdf jest lepszy.

wniosek z tego taki że przy konstrukcji kolumny 3 drożnej wykonanej z mdf dobrze osobno komore na sekcje srednio-wysoko wykonac nie z mdfu

osoba robiacym na codzien kolumny proponuje poeksperymentowac.

pozdrawiam

Odnośnie obsad mocujących głośniki to dziękuje za info. Nawet mi do głowy nie przyszło szukać po marketach i sklepach metalowych.

 

>misiomor

 

Pisząc ,że zbaczamy z tematu miałem na myśli subwoofery. Bywam nie precyjny w swych wpisach.

Audio Physic cronos był zbudowany na peerlessach xls+mb sekcja aktywna. To był/jest ich full wypas co ciekawe konstrukcja przeszła bez większego echa. Jmlab kiedy wypuscił kolumne z berylową kopółką to w świecie audio do dziś się o tym pamięta, natomiast AP Cronos pomimo dużo bardziej zaawansowanej konstrukcji był, a tak jakby go nie było.

 

Mnie osobiści xxls kojarzą się bardziej z głośnikami typowo subwooferowymi bardzo duży x-max,ciężkie membrany no i potrzebują kawał wzmacniacza , który to rozrusza.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.