Skocz do zawartości
IGNORED

Audiofilski bełkot


prog

Rekomendowane odpowiedzi

Słowa...ale to one podobno wygrywają wojny.

Moim zdaniem zawsze się znajdzie ktoś, który rozróżni bas sprężysty od elastycznego, zależnie co mu się akurat skojarzy. Elastyczny może być też dobrze rozciągnięty, ale jak już mocno sprężynę rozciągnąć, to może być wtedy klops ;-)

 

A jeden z moich ulubionych terminów, to bas jak przyczajony tygrys...

Jak dla mnie, to okreslenie "elastyczny bas" jest definitywnie bełkot bez sensu.

Owszem - kontrola basu, glebokosc, "rozłazlosc" - jako cecha niekontrolowanego basu..., miekki, twardy, nawet "potęga" sa okay.

Ponad to juz jest poezja bez jakiejkolwiek mozliwosci zrozumienia.

Elastycznosc - to raczej cecha redaktora - naciagacza.

>Elastycznosc - to raczej cecha redaktora - naciagacza.

 

To zbyt daleko idące uproszczenie. Poeci to też naciągacze?

A poza tym, jeśli się uznaje jż określenia 'kontrolowany',' rozlazłość' itp. to co jest takiego strasznego w określeniu 'elastyczny'?

Strasznego nie ma nic, ale przecież u podstaw tego wątku legła chęć malkontenckiego czepiania się.

 

P.S. Sam nie czuje określenia "bas elastyczny" w przeciwieństwie do "kontrolowanego" czy "sprężystego". Ale nie jest to jedyna rzecz, której nie czuję czy nie rozumię, i nie jest to powód do jakiegoś strasznego larum.

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

>A jeden z moich ulubionych terminów, to bas jak przyczajony tygrys...

 

Mialem przez miesiac w domu Dali Helicon 800 - ponad 40 kg sztuka.

 

One graly sobie slodko i milo bo bas byl przyczajony jak tygrys. Kiedy w nagraniu pojawil sie duzy bas to nagle jak nie p.. - doslownie, tygrys sie rozdarl! ;-)

 

Ciarki na plecach, nogi wyzej glowy a fotel pokazuje nozki do przeczyszczenia. Niezle, naprawde niezle miec tygrysa w domu ;-)

Pelna rekomendacja.

 

 

pzdrw

 

soso

Re: jar1, 30 Maj 2006, 09:38

 

>>Elastycznosc - to raczej cecha redaktora - naciagacza.

>

>To zbyt daleko idące uproszczenie. Poeci to też naciągacze?

 

trafna uwaga

też uważam, że redaktorzy to bardziej "poeci" niż "recenzenci"

>IvanM

>Owszem - kontrola basu, glebokosc, "rozłazlosc" - jako cecha niekontrolowanego basu..., miekki, twardy, nawet "potęga" sa okay.

>Ponad to juz jest poezja bez jakiejkolwiek mozliwosci zrozumienia.

 

Wybacz człowiekowi prostemu te żołnierskie słowa, ale uściślijmy może terminy, których używanie jednak dopuszczasz:

"kontrola basu" - znaczy co, że "jebło" basem raczej krócej niż dłużej? Jebło, natychmiast ucichło i znowu jebło? ;-)

"głębokość basu" - że niby jak nisko popierduje? Czy, że jak żony porcelana w serwantce zabrzęczy to już dostatecznie głęboki? Dla mnie głęboki to może być rów (no może jeszcze gardło) - reszta to już poezja i wymysłem szatana jest... ;-)

"rozlazłość" - że niby snuje się jak smród po gaciach? Czy, że leży na kanapie jakiś taki nieogolony i nic mu się nie chce? ;-)

"miękki/twardy bas" - ale o so tu chozi? Gdzie on niby jest miętki czy twardy? Miętki czy twardy to może być materac (ewentualnie biust). Przecież to zmysł dotyku jest... Że niby brzuchem się mam oprzeć o kolumnę? Zawsze będzie twardo... ;-)

"potęga" - no, to akurat rozumiem! ;-) Jak muza pierdolnie tak, że szyby wylecą z ram - to chyba był dostatecznie potężny, nie? ;-)

 

Na koniec - czegoś się uczepił akurat tej "elastyczności". Cholernie ciężko pisać o wrażeniach ze słuchania czegoś, a każde porównanie można na upartego zakwestionować... ;-)

>Poprostu ludzie rozmawiają- nikt nie krzyczy i nikogo nie oplówa.

 

Ależ Panie, to skandal, jakie niestworzone rzeczy te redaktory wypisują.

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

jar1, 30 Maj 2006, 09:38

 

>To zbyt daleko idące uproszczenie. Poeci to też naciągacze?

>A poza tym, jeśli się uznaje jż określenia 'kontrolowany',' rozlazłość' itp. to co jest takiego

>strasznego w określeniu 'elastyczny'?

 

Powiedzmy, ze ja jak studiowalem przedmiot materialy i technologie - to pojem elastycznosc pojawial sie tylko w zwiazku z deformacja: A deformacja byla albo plastyczna, alebo elastyczna. Plastyczna to trwala - po deformacji material pozostaje w nowym ksztalcie. Zas elastyczna - jest sprezysta i material wraca do swojego oryginalnego ksztaltu. Jak sprezyna lub guma. Jako cecha ludzkiego zachowania jest elastycznosc cos w sensie otwarcia na deformacje i mozliwosc naprz. naciagniecia przepisu lub prawa - w dodatku w odwracalny sposob. W kazdym badz razie jest to antagonizm do "sztywnosc" czlowieka i oznacza podatnosc na deformacje bez usczerbky. Naciaganie zdecydowanie jest forma deformacji a kazdy naciagacz musi byc wystarczajaco elastyczny.

Nie mam najmniejszego pojecia jak elastycznosc zaaplikowac na bas - poniewaz niewidze zwiazku z deformacja. Niewidze przelozenia na brzmienie i roznic miedzu basem elastycznym i plastycznym.

Dla uscislenia podkreszle jescze, ze mowilem o KONTROLI BASU - nie do konca o brmieniu typu "bas kontrolowany".

O tym aspekcie brzmienia mozna mowic tylko przy odpowienim materiale muzycznym, w ktorym odpowienio krotkie impulsy basowe wystepuja - i mamy pewnosc ich obecnosci.

Kontrola i rozlazlosc sa scisle powiazane i tutaj znow mozna wrocic do DUP! i AuuuPpppp! Rozlazlosc jest rozciagniecie impulsu w czasie najpierw za wolna reakcja na impuls i potem dobrzmiewaniem. Gdybym wiec rozumowal, to dochodzil bym do wniosku, ze bas elastyczny, to rozciagany/rozlazly a wiec do bani.

 

@twonk

Rozlazlosc chyba wlasnie wytlumaczylem, glebokosc jest schodzenie do nizsych czestotliwosci. Inaczej brzmi bas na 50HZ i to co podbijesz pokretlem na wzmaczniaczu lub superbasem na Boomboxie itp - to okolice 125Hz. Zaloze sie, ze slyszalesz kiedys polaczenie slow naprz. "gleboki glos" i rozumialesz, ze to nie tenor.

Moze kiedys widziales perkusje - stopką sie uderza w duzy beben. I muzycy pchaja w ten beben naprz. koce lub materialy tlumiace. Powoduje to skrocenie wybrzmiewania membrany - uderzenie robi sie krotsze i twardsze, bo odroznisz swietnie kiedy walnie filharmonik do nietlumionej mebrany duzego kotła, ktora niekontrolowanie wybrzmiewa nawet kilka sekund i kiedy rockowy perkusista gra na stopie.

 

A tak dla ilustracji zalaczam dwa przebiegy - krotszy to stopa rockowa - drugi to "rozlazla" stopa rockowa. Mysle, ze rozlazlosc jest na osi czasu jawna. Problem braku kontroli basu pojawia sie tym, ze ze wzmaka wyjdzie stopa rockowa - ale mebrana glosnika jest za wolna i wybrzmiewa tak, ze slyszymy "rozlazla" stope rockowa.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-7530-100000894 1170293818_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>IvanM

 

>Powiedzmy, ze ja jak studiowalem przedmiot materialy i technologie - to pojem elastycznosc pojawial sie tylko w zwiazku z deformacja: A deformacja byla albo plastyczna, alebo elastyczna. Plastyczna to trwala - po deformacji material pozostaje w nowym ksztalcie. Zas elastyczna - jest sprezysta i material wraca do swojego oryginalnego ksztaltu. Jak sprezyna lub guma.

 

A ja tu bym polemizował!! Bo jak ja studiowalem, to termin 'sprężystoć' był rozróżniany od terminu 'elastyczność'.

I tak np. guma a stal. Pierwsze jest elastyczne, drugie sprężyste. Właściwości te zależą od struktury atomowej bądź czasteczkowej materiału z jakiego dany materiał jest wykonany. Znamy np. takie tworzywa sztuczne, które 'pamietają' swój kształt - można je zwinąć w kulkę a one stopniowo, same wrócą do poprzedniego kształtu. O nich można spokojnie powiedzieć, że są elastyczne, natomiast w zadnym przypadku, że są speżyste.

Tak samo w mechanice wykorzystuje się. w zalezności od potrzeb, np. podkładki elastyczne lub sprężyste. Owszem, każde ciało sprężyste ma do pewnego stopnia własciwości elastyczne, ale w ograniczone do niewielkiego zakresu jej stopnia - powyżej określonego odkształcenia po prostu pękają. Tym samym, te dwa określenia są zupełnie przeciwstawne sobie jesli chodzi o określenie własciwości podatności danego materiału na odkształcenia. Stal elastyczna nie jest - aby to osiagnąć należy mocno ją podgrzać.

 

I tyle. ;-)

Pozdrowienia

jar1, 30 Maj 2006, 16:16

 

>Pierwsze jest elastyczne, drugie sprężyste. Właściwości te zależą od

>struktury atomowej bądź czasteczkowej materiału z jakiego dany materiał jest wykonany. Znamy np.

>takie tworzywa sztuczne, które 'pamietają' swój kształt - można je zwinąć w kulkę a one stopniowo,

>same wrócą do poprzedniego kształtu.

 

Niezupelnie. Po angielsku elasticity oznacza sprezystosc. To o czym mowisz, dotyczy rozroznienia miedzy liniowa sprezystoscia, nieliniowa sprezystoscia oraz pamiecia ksztaltu :-) W tym ostatnim przypadku mamy doczynienia z silna histereza.

 

Nie do konca prawda jest tez to co mowi Ivan. Po przekroczeniu granicy plastycznosci material odksztalca sie dalej. Po zdjeciu obciazenia sprezysta czesc wydluzenia zniknie, pozostanie czesc plastyczna i naprezenia resztkowe. Zreszta wiele konstrukcji pracuje w stanie tzw. shakedown, po wstepnym uplastycznieniu i odpuszeniu obciazenia :-)

 

Pozdr.

qb_1, 30 Maj 2006, 16:20

 

Jak ja studiowałem, to jezyk angielski nie był stosowany w obiegu, i mówiło sie ino 'miętkij' albo 'twiordyj'.

 

Poza tym, każdy jezyk ma swoje interpretacje na dane słowo i nie zawsze sie to dokładnie pokrywa.

np. diy, które u nas oznacza co innego niż mogłoby sie wydawać, że oznacza :-)

No to rozdrabniajmy temat jak potrzeba - prosil bym jednak o tlumaczenie owego na brzmienie basu.

Kiedy przekracza sie granica elastycznosci materialu i material peka - dochodzi do deformacji plastycznej. Garanica ta jest oczysiwscie dla kazdego materialu i isztaltu inna. Nie jestem specem - ale tez bym sie upieral, ze sprezysty, to elastyczny. Co wiec ma oznaczac, ze bas jest elastyczny? Mozna go zginac, naciagac i wraca do ksztaltu?

Podkreslam jescze raz - ze kontrola basu to stopien precyzji sledzenia siganalu poprez membrane - przytaczanie tego w brzmieniu z reguly juz jest bełkotem.

Celowo zamiescilem obrazen a nie probke. Jest bowiem logiczne, ze odtworzenie byloby mocno uzalenione od sprzetu odsluchujacego.

IvanM, 30 Maj 2006, 16:30

 

> Nie jestem specem

 

A ja jestem :-)

 

>ale tez bym sie upieral, ze sprezysty, to elastyczny. Co wiec ma oznaczac, ze bas jest elastyczny?

>Mozna go zginac, naciagac i wraca do ksztaltu?

>Podkreslam jescze raz - ze kontrola basu to stopien precyzji sledzenia siganalu poprez membrane -

>przytaczanie tego w brzmieniu z reguly juz jest bełkotem.

 

A tu sie akurat zgadza w 100%. Jesli komus niewiele mowi przebieg czasowy to mozna pokazac transformate Fourierowska.

 

Ktores z niemieckich pism pokazywalo taki ping test kolumn, tzn. ich odpowiedz na impuls "punktowy", w ktorej to konkurencji uwielbiane przez audiofilow Avalon Opus po prostu polegly :-)

Co wiecej - tutaj paradoksalnie w przypadku wzmakow prawdziwe jest prawo Senicza ;-) tzn. wiekszy DF zdecydowania poprawia kontrole basu. Jest to zreszta logiczne, jakosc zwarcia zdecydowanie usztywnia charakterystyke przetwornika dynamicznego.

>jakosc zwarcia zdecydowanie usztywnia charakterystyke przetwornika dynamicznego.

 

Tak, zwarcie to najlepiej usztywnia! Przezyłem to ostatnio w klubie, gdy sapr podłączył do mojego alephika kolumnę ze zwartymi gniazdami (aby 'nie grala, jak była nie podłączona). I ja i mój alephik 'usztywniliśmy' dość znacznie na jakiś czas :-)

>Ktores z niemieckich pism pokazywalo taki ping test kolumn, tzn. ich odpowiedz na impuls "punktowy",

>w ktorej to konkurencji uwielbiane przez audiofilow Avalon Opus po prostu polegly :-)

A jak przeprowadzali pomiar? Ze wzmacniaczem, czy pobudzenie mechaniczne?

-> Jar1

 

Z tego co zrozumialem pobudzenie bylo elektryczne. Zreszta zamieszczono porownanie sygnalu wzorcowego i sygnalu odtworzonego. Trudnosc wysterowania kolumn przez zrodlo bym tutaj raczej odrzucil, bo trudniejsze Dynaudio C2 poradzily sobie lepiej. Gorzej natomiast odtwarzaly sygnal prostokatny...nie da sie miec wszystkiego, sciastie nie ch*j, w ruku nie wazmiosz ;-)

Poza tym odpowiedz na ping test mechaniczny czy to przy zwarciu, czy bez dala by nam informacje na temat mechanicznych charakterystyk przetwornika.

 

Postaram sie odszukac ten periodyk, bo poki nie podam informacji gdzie to bylo, to nadal pozostajemy w sferze machania lapami.

 

SAPR powinien Ci teraz dac dozywotni darmowy wstep do klubu ;-)

> bo trudniejsze Dynaudio C2 poradzily sobie lepiej. Gorzej natomiast odtwarzaly sygnal

>prostokatny...nie da sie miec wszystkiego

 

A to lllllaczego? Powinno być odwrotnie albo nie kumam o szo wam chodzi.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

i "prostokąty" z Dunlavy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Apropo tlumaczen na polski - co oznacza Loudspeaker System?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>Poza tym odpowiedz na ping test mechaniczny czy to przy zwarciu, czy bez dala by nam informacje na

>temat mechanicznych charakterystyk przetwornika.

 

Nie mniej jednak, ta odpowiedź impulsowa zależeć musi również od wzmacniacza i od współczynnika senicza;-) Bez wzmacniacza mamy tylko obraz zdolności mechanicznych zawieszenia głosnika.

 

>SAPR powinien Ci teraz dac dozywotni darmowy wstep do klubu ;-)

 

Wyobraź sobie, że po zdjęciu zworek zaczęło grać - na alephiku to nie zrobiło żadnego wrażenia. Genialny układzik, jak na tranzystor.

-> Jar1

 

No tak, ale sadze, ze sygnal podali z jakiegos porzadnego generatora a nie z rachitycznej audiofilskiej pierdziawki typu Krell FPB 700 czy Lamm 1.1 :-) Jesli takie zrodlo ma odpowiednio duza wydajnosc to bedzie sie po pierwsze zachowywac jak zrodlo napieciowe, po drugie wspolczynnik Senicza bedzie pewnie wyzszy niz dla Krell'a :-) Chodzi o uzyskanie skali, przy ktorej roznice w trudnosci wysterowania kolumn sa juz pomijalne.

 

A no prosze, to Alephik sie spisal, wiekszosc audiofiluternych klockow pewnie by sie zjarala (nie na braz oczywiscie).

Gość

(Konto usunięte)

W def. sprężystości i elastycznści nie ma sformuowania co do tempa powrotu do pierwowzoru!

Coś co powraca do pierwszgo wyglądu to cecha nazwana jako elastyczność lub sprężystość !

"Dezawuacja" nazwy elastyczność wzięła się od momentu nazwania materiału - (szmaty) elastyczny.

Elastyczność tego materiału polegała na powróceniu do nie zmiętej/nie zniekształconej postaci po wypraniu i wysuszeniu ( bez potrzeby prasowania )

Sprężystość kojarzy się z szybkością/sprężystośćią - tempem!!!

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.