Skocz do zawartości
IGNORED

Śliczne kasety audio


k.mik

Rekomendowane odpowiedzi

Ja też zauważyłem taki efekt szczególnie na taśmach do nauki języków, a także na niektórych starych taśmach. które bardzo długo nie były uzywane.

 

Wg mądrej książki (Iwanicka/Koprowski, str. 76-78) najsilniejsze jest przekopiowanie zaraz po zapisie; po kilku godzinach efekt ten słabnie, ale może znacznie wzrosnąć, jeśli taśma zostanie podgrzana. Każdorazowy, nawet krótkotrwały, skok temperatury (np. z 20 do 40 st. C), powoduje skok przekopiowania o kilka dB.

 

Efekt przekopiowania jest najsilniejszy, gdy w sąsiednich zwojach zapisane są bardzo silne i bardzo słabe sygnały, np. przy nagraniach mowy, gdzie są przerwy między wypowiedziami - wtedy "echo" w takiej przerwie jest najsilniejsze. To silny sygnał z sąsiedniego zwoju magnesuje sąsiedni odcinek taśmy na którym zapis jest bardzo słaby.

 

Efekt przekopiowania jest tym słabszy, im większa koercja taśmy, a więc powinien być najsilniejszy w taśmach typu I, słabszy w taśmach typu II, a najsłabszy w taśmach typu IV. Ale z kolei efekt przekopiowania rośnie im mniejsze są cząsteczki magnetyczne - a więc taśmy szczególnie niskoszumowe przekopiowują się bardziej niż taśmy o wysokich szumach.

 

Efekt przekopiowania można zmniejszyć kilkakrotnie przewijając taśmę w obie strony. I należy je przechowywać w raczej dość niskich temperaturach, a przede wszystkim unikać podgrzania, nawet krótkotrwałego.

I jeszcze jedno - efekt przekopiowania jest tym silniejszy, im cieńsza jest taśma - grube podłoże grubych taśm oddala od siebie warstwy magnetyczne i osłabia ten efekt.

Pamiętam kiedyś na AGFIE 120 dowaliłem prądu podkładu i dość solidnie wysterowałem ... to co dotarło do moich uszu było totalną porażką :) Generalnie taśmy długie/cienkie nie nadaja się do archiwizacji ...

A ja myślałem, że taki efekt może się pojawić tylko kiedy taśma leżała co najmniej rok, nie używana i nie przewijana. Ale zdarzyło mi się to jedynie na tej srebrnej BASF. Czy ta taśma jest faktycznie chromowa czy to już późniejszy wynalazek z żelaza i kobaltu ?

Jeśli to stary BASF, to na pewno jest z prawdziwego CrO2. Ma ona zresztą bardzo charakterystyczny zapach, a taśmy Fe-Co są przeważnie niemal bezwonne (z wyjątkiem taśm Maxella).

Bardzo długie przechowywanie też może dać efekt przekopiowania - dlatego zaleca się przewinięcie takich taśm co jakiś czas, nawet jeśli się ich nie słucha często.

Posiadaczem patentu na produkcję dwutlenku chromu była firma Du Pont, która opracowała to wspólnie z Philipsem, założyła do tego celu spółkę PDM (Philips - DuPont Magnetics), i dostarczała dwutlenek chromu wszystkim producentom taśm w latach 70-tych. W materiałach reklamowych BASFa z przełomu lat 70-tych i 80-tych wyczytałem, że jedynym licencjonowanym producentem dwutlenku chromu był właśnie BASF, który w tychże materiałach podkreślał zalety stosowanego przez siebie dwutlenku chromu w stosunku do taśm z tlenków żelaza modyfikowanych kobaltem, produkowanych głównie przez japońską konkurencję.

Z całą pewnością do początku czy nawet połowy lat 90-tych BASF stosował dwutlenek chromu, ale możliwe, że w niektórych taśmach używał też połączeń Fe-Co. Taśmy Chrome Super i Chrome Maxima były dwuwarstwowe, i możliwe, że tylko jedna warstwa była warstwą prawdziwego dwutlenku chromu - tego niestety nie wiem na pewno. Natomiast z grubsza rzecz biorąc z chwilą zmiany marki z BASF na Emtec chyba zrezygnowano z dwutlenku chromu na rzecz Fe-Co. Wydaje mi się, że gdzieś o tym czytałem - może opakowaniu jakiejś kasety - ale nie dam za to głowy. Ale można to sprawdzić samemu: dwutlenek chromu ma bardzo charakterystyczny (choć nie zawsze silny) zapach - trzeba powąchać jakieś stare taśmy chromowe AGFY, BASFa czy Philipsa, i porównać zapach z nowymi taśmami. Poza tym dwutlenek chromu jest zupełnie czarny, podczas gdy większość nośników Fe-Co jest jednak ciemnobrązowa.

Witam serdecznie Forumowiczów.

Używałem kaset kilku powszechnie znanych producentów i dziwię się, że tak pochopnie kilka osób (wprowadzając w błąd mniej doświadczonych "kaseciarzy")zamiściło swoje opinie o produkcji TAIYO YUDEN CO.LTD.Japan .

Miałem przyjemność użytkować wiele kaset marki: Basf, Philips, PM Magnetics, Memorex, Realistic, Teac, Maxell, TDK, Sony, Agfa, Bang & Oloufsen, Marantz kilka innych oraz krytykowane na Forum That,s.

Drodzy Państwo i Koledzy.

Postarajcie się nie pisać o kasetach jeśli ich nie używaliście i oczywiście piszcie jeśli wysterowaliście coś ciekawego na najdroższych nośnikach magnetycznych. Skorygowałem kilka błędów o których pisaliście jednak starajcie się nawiązywać w temacie do walorów i wad kaset magnetofonowych a nie opisywać na Forum innych osób a szczególnie jeśli podważa się czyjąś opinię lub posiadaną wiedzę. Ma ktoś do zaoferowania dokładne porównanie Maxel Vertex, TDK MA-XG, Sony Metal Master w ceramicznej obudowie oraz inne i zestawi je z That's w formacie SUONO czy Delta, to bardzo proszę chętnie poczytam a może nawet ktoś z największych wydawnictw zamieszczających w prasie testy powyższych kaset, pokusi się o podważenie teorii od lat powielanych szczególnie w innych krajach na temat wyższości That's nad najlepszymi kasetami w Polsce takich producentów jak np. TDK, Maxell czy Sony.

Pozdrawiam wszystkich serdecznie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-19798-100004319 1234222517_thumb.jpg

post-19798-100004320 1234222517_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To przypadkiem nie jest taki badziew jak ACME? Wygląda podobnie...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dibunia posiadam następujące kasety Thatsa - VXy, CDIVFy suono format / CDMH też parę sztuk. Bardzo dobrze nagrywa mi się szczególnie na tych pierwszych dwóch i uważam że mają bardzo dobrą taśmę. Same kasety jednak pozostawiają wiele do życzenia - w porównaniu do MA-XG czy Metal Master są lekkie, liche i zwyczajnie plastikowe.

RS-TR373, 12 Lut 2009, 16:40

 

>To przypadkiem nie jest taki badziew jak ACME? Wygląda podobnie...

 

Te kasety sprzedawane są pod paroma różnymi nazwami.

MS800 są przezroczyste i "czerwone. MS400 są czarne i "zielone". Nie wiem, czy taśma czymś się różni, ale ani do jednej, ani do drugiej magnetofony nie chcą się kalibrować - wymagają bardzo niskiego prądu podkładu, i mają rozpaczliwie niską czułość, która jeszcze gwałtownie opada dla wyższych częstotliwości. W najlepszym razie - do dyktafonów.

Ja mam jeszcze MS400 w wersji C46, która jest niebieska!

 

Podejrzewam, że to - abstrahując od jakości taśmy - niezły okaz kolekcjonerski... :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mam pytanie jakie były taśmy wsadzane do kaset firmowych(tzn: orginalnie nagranych przez firmy fonograficzne) czy były to zwykłe iecI czy może cos innego bo mam spory zapas(proszę się nie śmiać) kaset nagrywanych w Niemczech z zapisana na nich niemiecka muzyka biesiadna, oczywiście chce je wykorzystać do nagrywania( powiem tyle takiej muzyki słucha moja babcia a że spartolił sie jej magnetofon to kupiła se cd radio kupiła zapas płyt na targu w Chorzowie z taka muzyką stąd odziedziczyłem 10 kaset) Teraz róznice pomiędzy kasetami nagranymi w firmach fonograficznych(zdj1) kaseta od góry z muzyką biesiadną na dole jakaś składanka z lat 91-93 drugie zdjęcie porównanie Basf FE I oraz TDK CDing2 IEC II oraz TDK FE IEC I (od prawej basf fe1 pośrodku cdin2 po lewej tdk fe)zastanawia mnie jedno dlaczego Basf ice I ma taśmę brązowawą a tdk też iec I ma ja prawie czarną aha dodam że większość moich kaset "fabrycznie nagranych" ma taśmę czarną jak TDK CDing2 a reszta taka jak w basfie czyzby to sugerowało że firmy fonograficzne raz nagrywały na chromach a raz na zwykłych żelazówkach i czy po barwie taśmy da sie to stwierdzić na takiej kasecie ?? A ostatnie zdjęcie szukałem kaset do porównania.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-22345-100004028 1234524166_thumb.jpg

post-22345-100004029 1234524166_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ja posiadam czerwoną, zgodną z tym schematem. I faktycznie pamiętam, że bardzo słabo się na niej nagrywało, nawet w dawnych czasach na słabych magnetofonach. Ale za to jeśli chodzi o wygląd, była ona jedną z moich ulubionych :) Topowych, pięknych modeli TDK czy Maxella wówczas nie miałem i ta mi się bardzo podobała.

Taśmy typu I były najczęściej produkowane z hematytu - trójtlenku żelaza gamma Fe2O3 i mają różne odcienie brązu. Niektóre jednak były robione na bazie "czarnego" tlenku żelaza - magnetytu Fe3O4, i te są czarne. Poza tym, niektóre lepsze taśmy typu I były robione na bazie tlenków żelaza dotowanych kobaltem Fe-Co, i te są ciemniejsze.

 

Taśmy typu II były robione z dwutlenku chromu CrO2, który jest zupełnie czarny lub bardzo ciemno szaro-czarny, i ma dość charakterystyczny, choć nie zawsze mocny zapach. Taśmy takie są też produkowane z tlenków żelaza dotowanych kobaltem Fe-Co, które są ciemnobrązowe. Niektóre były też robione z czystego metalu - są czarne.

 

Niektóre duże, znane zachodnie firmy nagraniowe stosowały w nagranych kasetach taśmę z dwutlenku chromu, ale nagrywaną tak, by można ją było odtwarzać w pozycji "typu I". Kasety nie miały otworów detekcyjnych typu II. Kasety takie były zawsze wyraźnie oznaczane jako "chromdioxid tape - play at 120 microsecond equalization". Taką taśmę można ponownie nagrać tylko w magnetofonie z ręcznym przełącznikiem typu taśmy.

 

Polskie firmy produkujące nagrane kasety stosowały różne taśmy, czasem także typu II, ale nie wiem czy były one w ogóle prawidłowo nagrywane! Zwłaszcza, że w tzw. budkach można było znaleźć kilka zupełnie różnych egzemplarzy tych samych nagrań z tej samej firmy - ale w zupełnie różnych kasetach i na różnych taśmach. Nie wiem, czy były one nagrywane odpowiednio do typu taśmy... Zdaje się, że nagrywali jak popadło, na czym popadło.

Dodam jeszcze, że taśmy typu I mogą bardzo różnić się kolorem - od bardzo jasnego brązu do bardzo ciemnego brązu. Niektórzy łączą to z jakością i uważają, że im taśma jaśniejsza tym gorsza, ale nie wydaje mi się, by reguła ta sprawdzała się w 100%.

Moje zdanie o ACME (rocznik 1989): kupiłem i nagrałem parę piosenek z radia na vintagowym radiomagnetofonie marki ISP. Za pierwszym razem jakość nagrania była całkiem przyzwoita, ale po kolejnych zapisach zaczęły się pojawiać dość silne zaniki, tak jak na zjechanych Stilonach. Po roku komuś ją oddałem. Poza tym nie mogłem patrzeć na plastikowe "śrubki" i plastikowy "ekran"...

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.