Skocz do zawartości
IGNORED

Efektywne selektywne tlumienie wnetrz


jacek_zagaja

Rekomendowane odpowiedzi

W teorii sprawa jest banalna - wytlumic wszystko z pierwszych 20 ms wzgledem punktu odsluchu. Zostawic powyzej 1kHz nietlumione aby otrzymac wrazenie przestrzennosci dzwieku ale wciaz zachowac wglad w akustyke nagrania. Glosnik powinien zachowywac liniowosc amlitudy poza osia. Powinien byc dosc kierunkowy (mniej wczesnych odbic) - wazne dla malych pokojow.

 

Pytania:

 

1) Tlumic basy >20ms?

2) Jakie wybrac optymalne absorbery?

3) Czy ktos stosowal takie selektywne czasowo tlumienie?

 

Odpowiednie wykresy pokazujace gdzie tlumic:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-10804-100009458 1170295778_thumb.gif

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26979-efektywne-selektywne-tlumienie-wnetrz/
Udostępnij na innych stronach

a ja w kwestii akustyki polecam (niezmiennie):

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

David Moulton!

 

pozdrawiam!

graaf

 

ps.

niestety nawet po obejrzeniu sobie holoprofili Mangera na zdjęciach nie mam pomysłu jak to działa, natomiast z pewnością moża coś takiego wypróbować z każdym głośnikiem fullrange :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W sprawie holoprofili trzeba bedzie napisac do Danieli. Kobieta jest bardzo uczynna. Na forach zachodnich Manger udziela dodatkowych informacji np. krzywe amplitudy poza osia glowna. Mnie bardzo ciekawi jak Manger bedzie wspolpracowal ze wzmacniaczami impulsowymi. Zappulse ma bardzo szerokie pasmo.

Wiesz Graff ten facet wczesniej myslal ze powinien miksowac w komorze bezechowej stad jego tesknota za rewerberacjami. Uscislijmy - co innego tlumienie calego pasma a co innego selektywne. Umiejetne pozostawienie rewerberacji to zadanie akustyka. Jesli dopuscimy do tworzenia fantomowych obrazow to wtedy ksztaltujemy swoje audiofilskie stereo. Kwestia gustu oczywiscie. Na razie widze ze jednak ludzie ida w kierunku semi-anechoic chamber przy uzyciu pasywnych absorberow i DRC. Poczytaj artykul Earl Geddes'a (GedLee) - Summa. Jego zona jest psychoakustykiem, a sam Geddes zbudowal kolumne ze swietna dyspersja wysokich tonow (WaveGuide). Tu Twoj artykul i jego doswiadczenia sie spotykaja.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Re: jacek_zagaja, 3 Lip 2006, 12:33

 

>Wiesz Graff ten facet wczesniej myslal ze powinien miksowac w komorze bezechowej stad jego tesknota

>za rewerberacjami.

 

o! to dla mnie nowa informacja! mógłbys cos bliżej? jakiś link?

 

z ciekawością przeczytam WP nt. owej Summy

a pod wklejonym przez Ciebie linku na forum najciekawsza jest ta informacja:

 

>>Linkwitz assumes you are listening at around 70db average with peaks around 90-95 iirc.

no przejrzałem to co pisze w white paper owej "Summy" Earl Geddes i w zupełności niestety się to nie zgadza z tym co pisze David Moulton ani zarazem z tym jak słyszymy w pomieszczeniach pogłosowych według ustaleń różnych nauk, które zajmują się słuchem

gdyby było tak jak pisze Geddes coś takiego jak MBL Radiahlstrehler w ogóle nie miałoby prawa zagrać a gra

także co do problematyki niskich tonów w małych pomieszczeniach Geddes marketingowo mąci

 

z drugiej strony kolumny o wysokiej kierunkowości (zwłaszcza umiejscowione w narożnikach pokoju) są pewną uzasadnioną alternatywą, a dlaczego i jak, to jasno tłumaczył Paul Klipsch

ale to nie musi kosztować >2000 USD (jak ta "Summa") - wystarczy

>o! to dla mnie nowa informacja! mógłbys cos bliżej? jakiś link?

 

Tak zrozumialem ten artykul co mi przeslales.

 

Co do MBL (kuli) - otrzymasz po prostu ciekawy efekt ale slabe ogniskowanie zrodel (teoretycznie). Pisales juz wczesniej ze chcialbys otrzymac dzwiek z ESL Quada za mniejsze pieniadze, a to sa zrodla kierunkowe. Ostatnio na ebay Quady 57 schodzily za 400 Euro - wersje dziewicze.

 

Dlaczego zatem tak malo sie produkuje kolumn omnipolarnych? Sluchales Gradientow?

Znasz niemiecki? Z tego co zdazylem zrozumiec holoprofil w realu wcale nie daje takiej mozliwosci odchodzenia od centrum trojkata stereo.

 

Jesli chodzi o Geddesa to facet ma sporo patentow. Ostatnio pracowal dla Ford Motor Company. Oczywiscie jego konstrukcja nie jest warta 2500$ ale to normalne stawki za rozwiazania patentowe.

Re: jacek_zagaja, 3 Lip 2006, 15:12

 

>Tak zrozumialem ten artykul co mi przeslales.

 

ta uwaga, że >>It's intuitive that we want to hear just what's coming from the loudspeaker, because that's the recording. It's what I believed for years, in fact I had a strong feeling that I'd like to do all my listening and mixing in an anechoic chamber so there would be no confusion whatsoever. That seems like a really good ideaCo do MBL (kuli) - otrzymasz po prostu ciekawy efekt ale slabe ogniskowanie zrodel (teoretycznie).

 

no właśnie - teoretycznie ;-)

dotychczas nie spotkałem jeszcze opinii na temat MBL 101, w której nie byłoby zachwytów na ogniskowaniem takich jak np. tu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>>Spatially, it was no contest: The mbls were magical in terms of imaging and soundstaging, producing a believably large context, and image size and focus that set them apart from everything else I've ever heard. It was the sort of "out-of-the-box" experience some claim to get from electrostatic and planar speakers, but without any of the negativesPisales juz wczesniej ze chcialbys otrzymac dzwiek z ESL Quada za mniejsze pieniadze, a to sa zrodla

>kierunkowe.

 

to jest tylko jedna z opcji!

 

>Dlaczego zatem tak malo sie produkuje kolumn omnipolarnych?

 

dlaczego się produkuje to a nie co innego to wynika z wielu czynników wśród których jakość dźwięu nie jest najważniejsza - to bardzo frustrujące, założyłem nawet na ten temat wątek na zakładce STEREO

dlaczego burczybas jest standardem, dlaczego płyta cd jest standardem? itd. itd. itp. :-/

a tych firm jest mimo wszystko trochę: poza MBL - Mirage, Duevel, Shahinian, Ohm (przetworni Walsha), German Physics, Wolcott, Morisson, to tak z rękawa rzucam bo jest więcej

 

>Z tego co zdazylem zrozumiec holoprofil w realu wcale nie daje takiej mozliwosci

>odchodzenia od centrum trojkata stereo.

 

stereolith to daje :-)

a co daje holoprofile?

 

>Jesli chodzi o Geddesa to facet ma sporo patentow. Ostatnio pracowal dla Ford Motor Company.

 

nie kwestionuję tego kim jest (nota bene Ford Motor Company jakoś nie kojarzy mi sie z HiFi), ale kwestionuje to co pisze konkretnie na temat roli wczesnych odbić w pokoju odsłuchowym bo to po prostu nie jest prawda

 

pozdrawiam!

graaf

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Moulton stosuje jakas forme tlumienia jednak nie mam teraz czasu na wglebienie sie w jego artykul. Masz namiary na te pyskowki? Wyslalem list do Geddesa. W sieci znajdziesz informacje ze Abbey Rodad uzywa lub uzywal Digital Room Correction (SigTech) ktora troche narusza pierwsze refleksy a nie narusza strefy rewerberacji. Czy jestes w stanie z jego artykulow ulozyc jakis plan dzialania bo ja niestety nie.

Re: jacek_zagaja, 5 Lip 2006, 14:57

 

>Moulton stosuje jakas forme tlumienia jednak nie mam teraz czasu na wglebienie sie w jego artykul.

(...)

>Czy jestes w stanie z jego artykulow ulozyc jakis plan dzialania bo ja

>niestety nie.

 

tu jest na mój gust pewien plan działania:

 

>>NB: You also believe in having a DEAD END-AN ABSORBENT END-BEHIND THE SPEAKERS, AND THEN A LIVE END BEHIND THE LISTENER.

 

DRM: Yup. In the hearing mechanism, what happens is that we integrate all the short-term artifacts of a sound. This leads to the psychological meaning of a sound-everything that comes to our ears that's phase-locked to some sound source and that arrives within 50 milliseconds lumps together as one sound.

 

It seems to me that what we want to do is get all that information and then get no more information from the playback room. My design philosophy for studios is: LET'S HAVE A PERFECTLY REFLECTIVE SPACE FOR 50 MILLISECONDS AND THEN LET'S HAVE NO REFLECTIONS OR REVERB AFTER THAT. So let's have all the early delays with as little frequency response change and as little amplitude loss as possible, and then nothing after that.

 

I stick in a HUGE ABSORBER BEHIND THE SPEAKERS THAT TAKES OUT AS MUCH OF THE BROADBAND STUFF AS I CAN MANAGE. THE THEORY IS THAT IF YOU CAN GET EVERYTHING DOWN 20 DB AT THAT POINT, THERE IS NO REVERB TIME-OR, THE REVERB TIME IS 50 MILLISECONDS (ASSUMING YOU HAVE A ROOM THAT'S 25 FEET DEEP; IF IT'S A SMALLER ROOM IT'LL BE EVEN SHORTER). Masz namiary na te pyskowki?

 

tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

>>Mix Article - Making Loudspeakers And Control Rooms That Make Music "Sound Good">Mix Letters Exchange

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zapytalem bardziej doswiadczonego znajomego i potwierdzil ze Moulton ma racje. Trzebaby sie rozjrzec za jego wykladami z akustyki - moze gdzies w sieci sie cos znajdzie? Niestety teraz mam strasznie wolne lacze Orange Edge (500 bajtow na sekunde). Ksiazka Total Recording kosztuje jak dla mnie za duzo na ten czas - 90$.

 

Na razie mam metlik w glowie :) Znajomy nie uzywa zadnych dodatkowych ustroji - tylko DRC do korekty glownej fali, posiada duzo szkla w pokoju. Moze nie warto tracic energii na akustyke wnetrz?

Zobaczmy co mysli o tej sprawie sam Earl Geddes:

 

 

 

"His comments are inaccurate and he misquotes Toole and most of the research that he refers to. Mr. Mouton has an agenda to promote which is his patent. He is not about to say things that would indicate that his invention is something less than ideal.

 

Most loudspeaker engineers today prefer narrow directivity in small rooms, quite the opposite of Mr. Mouton’s claim. And that includes Dr. Toole and JBL."

Na podstawie publikacji Dr Toole mozna zaryzykowac stwierdzenie ze tezy Moultona to zwykla moda:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

strona 23

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 4 tygodnie później...

Znalazlem artykul ktory opisuje prezentacje Toole - byc moze Moulton slyszal o tym duzo wczesniej i stad Geddes pisze ze zle zinterpretowal on jego sugestie:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Cytat:

 

"To what extent can we eliminate the room? Or do we need to? Is there a point beyond which the human hearing system is able to adapt to the listening space—hearing through the room and around the reflections to accurately perceive the source? A certain amount of the right kind of reflected sound appears to enhance the music listening experience and, interestingly enough, to improve speech intelligibility. Toole has concluded that normal reflections in a typical small living room seem not to interfere with perception of the recorded space. He has also determined that early lateral reflections (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.