Skocz do zawartości
IGNORED

Masz mały pokój -> zapomnij o basach


adamo_0

Rekomendowane odpowiedzi

Czy w malych pomieszczeniach jest mozliwe osiagniecie niskiego odtwarzania basow?

Jak wiadomo duze kolumny glosnikowe moga dudnic.

Monitory i mniejsze podlogowki z glosnikami nie wiekszymi niz 18 cm rzadko schodza z f3 (-3dB) do 45 hz.

Zreszta powiekszajac liczbe glosnikow powiekszamy jedynie natezenie dzwieku niskich tonow ale nadal jestesmy ograniczeni czestoscia rezonansowa Fs glosnika a wiec ponizej tej czestotliwosci mamy niedobor basow.

Czy wlasciciele malych pomieszczen sa skazani na niedosyt basow - rzadko ktory monitor schodzi nisko.

A moze znajac zjawisko room gain sa skazani na odpowiednia ilosc basu wzmocnionego przez pomieszczenie odsluchowe ale basu z gorkami i dolkami?

Nawet niewiesz ile basu z małych monitorów można wyciągnac w malym pokoju :)

Coprawda teraz mam jedne z najwiekszych i najmocniejszych monitorow ale miałem po drodze sporo mniejszych w małym pokoju i naprawde basu było w sam raz :)

Polecam odsłuch Tannoy M2 z jasnymi przewodami, Tannoy PBM 8 II, JMlab 707S, ProAc Studio 125....

Będziesz zaskoczony :)

Co innego możliwości zestawu głośnikowego w zakresie reprodukcji basu a co innego odpowiedź pomieszczenia w tym zakresie. Obie rzeczy powinny się niejako 'uzupełniać'. Dodam tylko, że w pomieszczeniach małych (mniejszych, zwłaszcza drastycznie, od 20 m2) charakterystyka ta będzie z reguły dość poszarpana i skazani będziemy na ciągłe poddudniania w jednych tudzież braki w innych zakresach owego basu. Co bywa dość frustrujące.

Z mojego doświadczenia wynika jedno: duże pomieszczenie (większe od 20 m2 oraz najlepiej mieszczące się w tzw. proporcjach akustycznych) oraz duże zestawy głośnikowe schodzące nisko z basem (np. 30 Hz). I już, przynajmiej jeżeli chodzi o reprodukcję basu. :-)

z basem w małych pokojach bywa róznie. Często dudni, ale czasem jest odwrotnie, rezonanse wzajemnie sie wytłumiają, bas nie dosć że jest mały to jeszcze rozlazły.

 

Częstotliwością rezonansową to ja bym się nie przejmował, w małym pomieszczeniu właściwie wykorzystany efekt room gain (wskazana obudowa zamknięta, której spadek ma podobny charakter do efektu room gain, tyle ze odwrócony) moze przynieść bardzo ciekawe efekty, tyle że trzeba się trochę najeździć z kolumnami. Polecam kontakt z forumowiczem "Jarek Pawlicki", on zjadł zęby na ustawianiu monitorów w pomieszczeniu mniejszym niż 10 m2, osiągnął na prawdę zdumiewajace rezultaty.

 

Kolejna kwestia to taka, że przy krótkiej drodze odsłuchu bas może być bardziej odczuwalny niż słyszalny. Mam taki efekt nawet u siebie, w 20 m2. Czuć uderzenie, czuć to wewnątrz brzucha, ale nie odpowiada to temu co słychać. Słychać rownież szybkie i mocne uderzenie, ale nie takie na jakie wskazywałyby wrażenia czcuciowe. Dla mnie to jest zaleta, bo ja wolę że czegoś jest mniej niż ma być kiepskiej jakości, ale to zależy kto co lubi.

 

Na pewno jednak nie mozna powiedzieć że posiadacze małych pomieszczeń mają łatwo. Wbrew pozorom prościej jest w dużych pomieszczeniach, choć wymagają one większych kolumn. Głównie dlatego, że w większym pomieszczeniu można bardziej swobodnie manewrować kolumnami i łatwiej jest znaleć dla nich odpowiednie miejsce. W małym pomieszczeniu odpowiednie miejsce z punktu widzenia fal stojących w poimieszczeniu moze być zupełnie nieodpowiednie z punktu widzenia właściwej stereofonii albo chocby koniecznosci zapewnienia optymalnej drogi odsłuchu.

ARGOS, 26 Sie 2006, 12:38

 

>(...) mował, w małym pomieszczeniu właściwie

>wykorzystany efekt room gain (wskazana obudowa zamknięta, której spadek ma podobny charakter do

>efektu room gain, tyle ze odwrócony) moze przynieść bardzo ciekawe efekty, tyle że trzeba się trochę

>najeździć z kolumnami.(...)

 

Wlasnie do tego chcialem zmierzac. Obudowa zamknieta z tego co wyczytalem lepiej radzi sobie w malych omieszczeniach nie produkujac tyle podbic i spadkow. Dodatkowo jej roll off 12dB/oct w porownaniu do 24dB dla BR pozwala na nizsze czestotliowsci o ile zostana podbite przez pokoj.

 

Czy mozna okreslic jakiej wielkosci glosniki (po sztuce na kanal) sa makysmalne do danego metrazu?

Czy czasami do malych pomeiszczen nie warto zastosowac glosnika ktory schodzi nizej ale wykazuje nizsza efektywnosc a wiec niskie Fs ale nie koniecznie duze Xmax?

 

Czy prawda jest ze Fs glownie zalezy od Sd membrany (podatnosc zawieszenie pewnie tez) a mniej od Xmax?

Od Xmax zalezalby wiec tylko SPL...

>Czy mozna okreslic jakiej wielkosci glosniki (po sztuce na kanal) sa makysmalne do danego metrazu?

 

Nie można. Czasami da radę upchnąć 18stki do pomieszczenia 9 m2, a czasami nie. W przypadku obudowy zamkniętej jest jednak proste lekarstwo na podbicia basu - zmniejszenie objętości obudowy poprzez wrzucenie kilku cegieł.

 

>Czy czasami do malych pomeiszczen nie warto zastosowac glosnika ktory schodzi nizej ale wykazuje

>nizsza efektywnosc a wiec niskie Fs ale nie koniecznie duze Xmax?

 

Raczej nie parametry glosnika są problemem tylko sposób aplikacji. Trzeba po prostu starać się uzyskać spadek adekwatny do warunków, a czy głosnik będzie miał FS 32 czy 45 to w małych pomieszczeniach ie ma większego znaczenia, tutaj bas zależy bardziej od współpracy kolumn z pomieszczeniem. Może być głęboki i równy nawet przy użyciu głosnika, który ma stosunkowo wysoki rezonans.

 

>Czy prawda jest ze Fs glownie zalezy od Sd membrany (podatnosc zawieszenie pewnie tez) a mniej od

>Xmax?

>Od Xmax zalezalby wiec tylko SPL...

 

gdyby tak było w istocie to olbtrzymie woofery z Altusów nie miałyby FS w okolicach 40 Hz a Scan Spek 18W8545K około 30 Hz. Częstotliwość rezonansowa zależy przede wszystkim od masy drgajacej i podatnosci zawieszeń.duża membrana oczywiscie stwarza większy opór aerodynamiczny i też wpływa na Fs, ale najbardziej istotne jest to, ze jest ona cieżka.

 

X max tak na prawdę jest parametrem niezależnym od Fs, rezonans moze miec różną amplitudę. Od Vd (czyli X max przemnożonego przez Sd) zależy jednak to ile energii zostanie wypromieniowane w zakresie niskich częstotliwosci, a wiec te parametry określają maksymalne ciśnienie akustyczne w zakresie niskich częstotliwosci dla danego głośnika. nie określają jednak w jaki sposób przebiega spadek, a to jest tak na prawdę najbardziej istotne jeśli chodzi o to, jak ucho ludzkie będzie odbierać bas. Istotne wiec sa tak na prawdę wszystkie parametry, trzeba robić symulacje zanim się podejmie decyzje o zastosowaniu takiego a nie innego głosnika.

ARGOS, 26 Sie 2006, 15:35

 

 

> W przypadku obudowy

>zamkniętej jest jednak proste lekarstwo na podbicia basu - zmniejszenie objętości obudowy poprzez

>wrzucenie kilku cegieł.

 

A to dziwne - zmniejszamy objetosc to zwiekszamy Qtc i podbijamy basy i nizsza srednice a to najbardziej meczy

Zbig:

 

To nie do końca tak - w dobrze zaprojektowanym BR (czasem wymaga to zastosowania membrany biernej) nie zgadniesz na podstawie krzywej SPL gdzie jest rezonans, a w odpowiedzi na skok napiecia dzwonienie będzie (nieduże zresztą) raczej na częstotliwości drugiego peaku impedancji czy też maksymalnego wychylenia głośnika powyżej Fb.

 

Jeżeli jednak ktoś lubi walczyć o f3 o wiele za dużą obudową i dostanie osłabienie wyższego basu a potem podbicie przy strojeniu - wtedy oczywiście dzwoniło będzie jak diabli (a gdzie dokładnie to musiałbym przesymulować), a jak jeszcze wstrzelimy się w rezonans pokoju - to dopiero będzie "wykop"! Takie strojenia proponuje chociażby firma Volt - żeby z głośników o Qts rzędu 0.2 i wcale nie niskim Fs wyciągnąć jakikolwiek bas.

>A to dziwne - zmniejszamy objetosc to zwiekszamy Qtc i podbijamy basy i nizsza srednice a to

>najbardziej meczy

 

Nie jeżeli robimy wszystko z głową. o ile taki zabieg prowadzi do wyrównania wypadkowej charakterystyki to ja zawsze taki polecam. Wszystko zależy od pomieszczenia. Poza tym tylko w wyjątkowo małych obudowach wypchnieta jest nizsza średnica i wyższy bas, jeżeli zmniejszamy obudowę z umiarem to wyciszamy tylo najniższe częstotliwosci, które są zbyt głosne i trudne do opanowania.

>A to nie jest tak z dudnieniem, że częstotliwość strojenia bass refleksu pokrywa się z jednym z

>modów pomieszczenia?

 

Prawidłowo zestrojony bass reflexsam z siebie daje równą charakterystykę, jedynym mankamentem jest osłabienie odpowiedzi impulsowej częstotliwości generowanych przez port. Z punktu widzenia rezonansów w pomieszczeniu nie ma znaczenia rodzaj konstrukcji, jeśli pomieszczenie ma silnie zaznaczone rezonanse to nie pomoże nic, ani obudowa zamknieta ani żaden inny patent, no, może z wyjątkiem dipola, który jednak ze wzgledu na swoje rozmary i tak nie moze być stosowany w niedużych i najtrudniejszych do opanowania pomieszczeniach. W przypadku zestawów 3 drożnych mozna też się nieco podratować umieszczając woofer z boku, taki układ jest troszke mniej podatny na wzbudzanie basu niż typowa "choinka". Tyle że 3 drożniak na podstawkę to moim skromnym zdaniem niepotrzebnie przekombinowana koncepcja.

 

Rezonans pomieszczenia pojawia się przy wystąpieniu określonych częstotliwosci o okreslonej sile i nie ma znaczenia czy ich źródłem jest plastikowa rura czy membrana głosnika.

ARGOS, 27 Sie 2006, 11:49

 

(...)Poza tym tylko w

>wyjątkowo małych obudowach wypchnieta jest nizsza średnica i wyższy bas, jeżeli zmniejszamy obudowę

>z umiarem to wyciszamy tylo najniższe częstotliwosci, które są zbyt głosne i trudne do opanowania.

 

Mala to znaczy o jakim Qtc?

p.s. Czy mozna wiedziec (chyba ze to tajemnica handlowa) jak strojone sa kolumny ARGOS?

Zależy jakie modele. jeśli chodzi o 3 drożniaki to na początku staraliśmy się trzymać modelowego 0,7- 0,8, ale... to wcale nie okazało sie optymalne. Grało dobrze, ale tylko w dobrze przygotowanych pomieszczeniach w efekcie do paru kolumn trafiły cegły. Z jednej strony to nawet ma swoje plusy, bo cegly zawsze można wyjąć jeśli poprawią się warunki lokalowe, z drugiej strony z obserwacji tego co się działo wynikło że lepiej jest mimo wszystko od razu zastosować mniejsze obudowy, ponieważ mało kto tak na prawdę miał odpowiednie warunki, obecnie panuje moda na duze puste przestrzenie, kompletnie gołe ściany, woofer posiadający Xmax 8,5mm w teoretycznie prawidowo przeliczonej obudowie robił "sajgon". Obecne objętości zostały dobrane już w drodze eksperymentów (próby w różnych lokalach i szukanie "złotego środka"). Ów złoty środek też nie jest czymś co zapewnia optymalne parametry w każdym pomieszczeniu, to jest coś co stanowi optymalny punkt wyjścia, zeby wprowadzone korekty nie musiały być tak duze jakie czasem okazywały się konieczne w przypadku QTC 0,7. W przypadku mniejkszych obudów znacznie rzadziej trzeba ingerować w objętość czy to przez durzucenie czegoś twardego co zmniejszy objętość czy przez dorzucenie waty która zwiększy objętość widzianą przez gośnik. Ile teraz konkretnie mamy Qtc to nie pamietam dokładnie, to zresztą nie miaoby tak czy siak większego znaczenia dla DIYerów, tego i tak nie można traktować jako coś co nalezy bezkrytycznie naśladować - wiele zalezy od tego jak się zestawi głośniki i jak dobierze filtrację (można przecież zmusic głosnik do silniejszej lub słabszej pracy odpowiednio go filtrując, to ma również wpływ na parametry obudowy) tak więc to co dobre w Argosach nie musi być dobre w innych kolumnach.

 

Jeśli chodzi o 2 drożniaki to tutaj sprawa jest prostsza - 0,7 albo lepiej. 18sto centymetrowy głosnik nie stwarza aż takich trudności i jeszcze nigdy nie było potrzebne żadne kombinowanie z objetością dlategow takich przypadkach zawsze jest "po Bożemu" z niewielkim wskazaniem na charakterystykę impulsową kosztem wytrzymałosci mocowej.

aha, a jesli chodzi o skalę zmian jakie były wprowadzone to objętośc zmalała o jakieś 25-30 % w stosunku do tej, która dawała QTC między 0,7 a 0,8. Przy czym od razu zastrzegam że ie w każdym przypadku tak będzie dobrze.

ARGOS

 

A jak mocno wytlumiacie obudowy.

Z tego co zrozumialem to wychodzicie od ok. Qtc 0.8 - 0.9 (a nawet 1.0 ???)

Z tego wynika ze wata lub cegla pozwala sie wam poruszac od ok 0.7 (duzo wytylumienia) do 1.0 (brak wytlumienia??!!! + cegly) czyli w granicach dobrego impulsu itd.

 

Podsumowaujac:

o. zamknieta jest mniej wymagajaca jezli chodzi o akustyke niz BR

Mimo wszytsko b duzo zalezy od strojenia o zamknietej co trzeba sprawdzic doswiadczalnie

Ja mam maly pokoj. Jakies 12m2 z groszami i mam w nim wspanialy bas. Ani dudniacy ani "rozlazly" dokladnie taki jak trzeba a w tej rzeczy materii jestem bardzo wyczulony na jakiekolwiek przeklamania i znieksztalcenia. Przy odsluchu niektorych kawalkow Yello az dech zapiera. W moim przypadku uzyskalem to dzieki zestawieniu kolumn ktore przenosza dolne pasmo od 55 hz z subwooferem aktywnym przenoszacym pasmo od 27 do 200 hz. Dzieki mozliwosci regulacji czestotliwosci odciecia i fazy wspolgraja ze soba idealnie. Polecam tego typu zestawienie.

Srednica 25 cm a sub to usher sw 103. Sub jest ustawiony poprzecznie do osi kolumn. Ja jestem bardzo zadowolony wykop i kontrola basu plus brak efektow ubocznych sa jak dla mnie super. Pokoj jest prostokatem o wymiarach 2,9 na 4,10 m. Nie wiem czy takie proporcje pokoju sa zlote ale odsluch jest miodzio. Moze to zasluga mozliwosci regulacji czestotliwosci odciecia i fazy pododuja ze mozna tego suba zgrac z gabarytami pokoju i kolumnami w sposob dajacy naprawde dobre rezultaty zarowno dla cichego jak i glosnego sluchania.

W poprzednim wpisie podalem ze mam 12 m2 i troche ale tak naprawde to mam troche mniej niz 12m2. To wszystko bierze sie z tad ze zawsze chcialem miec troche wiekszy pokoj. Acha sub jest ustawiony poprzecznie do dluzszego boku pokoju.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zlote proporcje-wymiary wys szer dl pokoju ktore powoduja ze w takich pomieszczeniach nie wzbudzaja sie - nie powstaja fale stojace niskiej czestotl8iowsci

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>Zlote proporcje-wymiary wys szer dl pokoju ktore powoduja ze w takich pomieszczeniach nie wzbudzaja

>sie - nie powstaja fale stojace niskiej czestotl8iowsci

 

fale stojace oczywiscie powstaja, ale ich rozklad jest rownomierny.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.