Skocz do zawartości
IGNORED

Przestrzen i barwa - amigos czy wrogowie


PawelP

Rekomendowane odpowiedzi

Nieusatysakcjonowany brakiem filozoficzno-przyrodniczych wątków chciałbym zwrócić się z prowokacyjnym pytaniem, czy ktoś zaobserwował w swojej audiofilskiej karierze zjawisko, że jednocześnie neutralność tonalna może iść w parze z przestrzenią, to jest stereofonią ? Obóz "fazowy" lubi twierdzić, że za stereo jest odpowiedzialny brak przesunięć fazowych (to jest czasowych). Ja raczej doświadczyłem takich krzepiących zjawisk, że jak mi się udało w ramach mojej cyfrowej korekcji ch-ki amplitudowej poprawić barwę to od razu też było więcej przestrzeni. Co Wy na to ? Herezja czy światło w tunelu do audiofilskiego szczytowania ?

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/29089-przestrzen-i-barwa-amigos-czy-wrogowie/
Udostępnij na innych stronach

Barwa i przestrzeń często chodzą w parze i raczej się ze sobą nie kłócą. Natomast barwa i dynamika, o to już nie są przyjaciele i aby ich pogodzić trzeba wyłożyć całkiem sporo.

Ciekawe, ciekawe - kolejny wymiar. Ale dokładnie i tu moje spostrzeżenia są odwrotne. Dynamika właśnie jeszcze wyrazniej idzie w parze z przestrzenią, a jeszcze bardziej z barwą. Właśnie to jest chyba jeszcze ciekawsze i mocniejsze połączenie - dynamika i barwa. Tylko przez barwę rozumiem naturalne barwy a nie "słodkie pierdzenie" czyli audiofilskie grzejniki. Wtedy dynamika rzeczywiście siada.

Chętnie posłucham głośników w cenie poniżej 10kzł, które mają jednocześnie "moc w stopie" i wysokie tony nie "przywiązane" do głosników i nie przybrudzone. No może oprócz Thieli CS1.6, aczkolwiek one ten dół mają nieco lekki, choć akceptowalnie.

Zbig, cenię Twoje opinie. Natomiast jeśli dobrze pamiętam twój "profil" to jesteś typem audiofila "komercyjnego-liniowego", to jest uważasz, że naprawdę dobry dźwięk masz wtedy jak naprawdę dobrze zabulisz. Jesteś też piewcą high-endu. Nie chcę wchodzić w szersze dywagacje rynkowe - generalnie jest tak, że firmy mają największe marże w segmencie premium i tam jest najmniejszy przyrost jakość-cena. Więc bym się dziwił, gdyby magiczny przeskok powyżej 10k PLN powodował skokowy przyrost jakości. Ale nawet nie o to chodzi. Audio jest jednym z najbardziej niemierzalnych i nieobiektywnych przemysłów. Zastosowane głośniki wpływają na koszt - ale pewnie wiesz, że topowi producenci oferują swoje głośniki na rynku DIY. I te, które są w zestawie za 20tys PLN kupisz za 2- 3 tys PLN. Oczywiście, fornir, dystrybucja, marketing. Wszystko fajnie, tylko popatrzmy na strukturę producentów na tym rynku. Bo to nam coś mówi o tym industry. Zastanówmy się, czy są jakieś inne rynki o charakterze produkcyjnym, gdzie jest takie rozdrobnienie dostawców i nie ma liderów globalnych ? Niewiele mi przychodzi do głowy, a to jest moja praca zawodowa. Porównanie nasuwa się do wyrobów artystycznych. Bo tam jest duże rozdrobnienie, są preferencje lokalne, łatwiej zaistnieć lokalnym firmom. Tylko co to oznacza ? Że na tym rynku produkty są mało porównywalne i słabo parametryzowalne. Ty mówisz: zawsze płacisz więcej - dostajesz więcej, a ja mówię - na większości rynków tak, ale nie na tym rynku. Bo on jest jak sztuka nowoczesna - np. mały czarny kwadrat na białym tle - niby sam taki możesz zrobić na komputerze, ale firmowane odpowiednim nazwiskiem i ideologią dostaje super cenę.

>PawelP

 

Dziękuję. Bardzo ciekawy wpis, jak rzadko na tym forum. Chętnie podyskutuję ale wieczorem.

 

Nie wydaje mi się abym był piewcą hi-endu i nie wszystko jest hi-endem co ma hi-endową cenę o czym dzisiaj wieczorem też będzie ale w innym wątku w związku z tradycyjnym już atakiem na mnie jednego tutejszego "znawcy" ;-).

 

Jak tylko mogę, mam zwyczaj najpierw posłuchać a potem zapytać o cenę, z czego wychodzą takie a nie inne doświadczenia i konkluzje.

"Liniowy" no to tylko żeby podkreślić, że taka osoba uważa, że przyrost ceny z żelazną regularnością i niemalże proporcjonalnie do ilości wydanej kasy otrzyma przyrost przyjemności słuchania.

Oczywiście bez urazy, mam nadzieję.

Też nie jestem w 100% pewien, tak mi się wydaje, że Ty kiedys przy okazji jakiejś innej dyskusji podsumowałeś mnie, że mam wrodzoną alergię na hi-end. Hm, no mam - jedno, że mimo, że mnie stać nie lubię wydawać dużo, ale drugie, że wydaje mi się, że mogę podać parę argumentów, dlaczego w świecie audio płacić dużo praktycznie w 99% oznacza nieprzyzwoicie przepłacać.

No a taki system poniżej 10k PLN - cóż, moje doświadczenia z "cyfrowymi" kolumnami aktywnymi są tu obiecujące. Myślę, że to jest sprawa kilku lat i to cyfra będzie rządzić. Przewiduję, a mogę to poprzeć swoimi wrażeniami z odsłuchów, że cyfra (mam na myśli DSP - Digital Signal Processing) poradzi sobie z niezwykle czułym ludzkim uchem a jednocześnie niezwykle niedoskonałym sprzężeniem pomiędzy sygnałem elektrycznym i akustycznym, czyli kolumną. Ja już teraz mogę się bawić tak, że wąskopasmowo (na szerokości ok. 10 - 20 Hz) wycinam sobie częstotliwość 40 Hz, bo tam są rezonanse pokoju. I od razu to słychać ! Efekt jak przy zmianie kabla głośnikowego (czyli dla niektórych żaden ...)

""Liniowy" no to tylko żeby podkreślić, że taka osoba uważa, że przyrost ceny z żelazną regularnością i niemalże proporcjonalnie do ilości wydanej kasy otrzyma przyrost przyjemności słuchania. "

 

Nie wydaje mi się żebym kiedykolwiek coś takiego twierdził. To było by piękne. Niestety tak nie jest, ani trochę. Zresztą nie tylko w audio, inaczej za 120kzł można by było nabyć samochód osiągający 400 km/h.

 

Dodam, że nie mam nic przeciwko aby hi-end kosztował po kilka tysięcy za urządzenie. Z przyjemnością wydam zaoszczędzone pieniądze na płyty i pomieszczenie - 25m2 pokój plus koszty adaptacji to nie mniej niż 60-80 kzł.

 

Wycinanie, hmm, to jednak ingerencja w sygnał, taka operacja musi nieść jakieś skutki uboczne.

>PawelP

 

Z tymi porównaniami z przemysłem artystycznym tylko częściowo mogę się zgodzić.

 

Zjawiska przezwyciężania rozproszenia można zaobserwować, jedne firmy przejmują drugie i powstają konglomeraty wielu marek, np. Harman, IAG.

 

Rynek audio audiofilskiego to jednak rynek typowo niszowy ze względu na niewielką i specyficzną grupę konsumentów, której wymagania nie pasują do pozostałych nabywców audio, co więcej, jesli firma próbuje wejść na rynek produktów masowych, to natychmiast obniża jej rangę wśród audiofili - to też zjawiska znane z innych branż, np. pojawienie się Jaguara diesla kombi na płycie Mondeo chyba nie podwyższyło prestiżu marki?

 

Z porównaniem do obrazu z kwadratami to się zupełnie nie zgadzam, w audio istnieje jednak dość czytelny i powszechnie dostępny wzorzec do którego się dąży, czyli muzyka i w ogóle dźwięki na żywo.

>Zjawiska przezwyciężania rozproszenia można zaobserwować, jedne firmy przejmują drugie i powstają

>konglomeraty wielu marek, np. Harman, IAG.

To nie są przykłady konsolidacji typowo audiofilskich marek. Bo że popularne audio jest skonsolidowane i globalne nie mam wątpliwości.

>Rynek audio audiofilskiego to jednak rynek typowo niszowy ze względu na niewielką i specyficzną

>grupę konsumentów, której wymagania nie pasują do pozostałych nabywców audio

Zawsze myślałem, że właśnie audiofile, to nie są nabywcy o specyficznych wymaganiach, ale po prostu najbardziej wymagający klienci w zakresie jakości dźwięku, czyli po prostu segment luksusowy. Specyficzne jest jedynie to, że jest to luksusowy segment, a duża część klientów ma bardzo przeciętny poziom dochodów.

> zjawiska znane z innych branż, np. pojawienie się Jaguara diesla kombi na płycie Mondeo chyba nie

>podwyższyło prestiżu marki?

Problem jest taki, że jednak auta luksusowe są bezspornie lepsze niż popularne a audio ?

>Z porównaniem do obrazu z kwadratami to się zupełnie nie zgadzam, w audio istnieje jednak dość

>czytelny i powszechnie dostępny wzorzec do którego się dąży, czyli muzyka i w ogóle dźwięki na żywo.

Czyżby ? Jeśli tak to skąd tak rozbieżne opinie między audiofilami co do tych samych kolumn w tych samych pomieszczeniach np. po Audio Show ? Ten rynek ma taką specyfikę, że jest tak trudno obiektywnie porównywać, że jest oprócz marki (typowe) jest kreowany przez opiniotwórcze czasopisma audio i kółka w rankingach (nietypowe).

>pawelP

>Czyżby ? Jeśli tak to skąd tak rozbieżne opinie między audiofilami co do tych samych kolumn w tych samych >pomieszczeniach np. po Audio Show ? Ten rynek ma taką specyfikę, że jest tak trudno obiektywnie >porównywać, że jest oprócz marki (typowe) jest kreowany przez opiniotwórcze czasopisma audio i kółka w >rankingach (nietypowe).

 

Tak samo rozbieżne opinie możesz znaleźć odnośnie samochodów na forach motoryzacyjnych. Po koncercie jedni mogą twierdzić ze akustyka była super a drudzy że denna. A w warszawskiej filharmonii marne występy dostają owację na stojąco. Ludzie są różne i co ja mogę na to poradzić. Niestety wszystko wskazuje na to że osobiste upodobania jak powinno grać potrafią różnic się diametralnie. Dobrym przykładem jest grupa zwolenników konstrukcji szerokopasmowych, które dla mnie brzmią w sposób absolutnie nieakceptowalny.

 

Najbardziej obiektywny test możesz zrobić tylko samemu. Jeżeli wg Twoich uszu żaden z zestawów za 50+ tys zł nie gra lepiej niż złożony z trochę lepszych klocków z MM, to masz rozwiązanie i po kłopocie.

 

A różnica pomiędzy grupą poszukującą jakości dźwięku i segmentem luksusowym jest mniej więcej taka jak pomiędzy autem WRC a benteyem ze zotymi klamkami zamówionym przez saudyjskiego emira.

A to- co to jest?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

...chyba chodzi o coś innego.

 

Gdzie są nowe C11 do kupienia za 7k?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.