Skocz do zawartości
IGNORED

System- ProAc 2.5 , NAD C320BEE , 521BEE


muda44

Rekomendowane odpowiedzi

230 - a odlicz jeszcze grubość okleiny 0,6mm + klej = około 1mm na stronę. Czyli maty na bokach wejdą idealnie na styk , a wygłuszenie na ściankach bocznych przy głośnikach zrobiłem rozchodzące się grubością w tył-taki lejek , zeby nie tłumić fal rozchodzacych się od tylnej strony membrany 18 tki.

Teraz się zgadza ?

Na płycie masz pełno fotek - jak powiększysz to zobaczysz wymiary podane na płytach.

Cześć Marcin.Graty jeszcze nie dotarły więc rozrysowuję kolumny.Mam takie pytanie. Twoje klony mają opuszczony otwór basrefleksu w stosunku do oryginalnych - czy to jest związane z tą ukośną przegrodą? I jakie to ma znaczenie dla dźwięku?Ta wysokość tego otworu.

I drugie pytanie. Mam tak obliczać pojemność komory z głośnikami aby miała 35 litrów. Komora dolna pod skosem nie ma znaczenia ? Rozumiem, że można ją dociążyć czymś, ale jej się nie wytłumia Prawda?

Pozdr - Jacek

Cześć.

Im nizej otwór BR tym mniej średnich częstotliwości wydostaje się przez niego na zewnatrz ( więcej razy musza się odbić od ścianek , aby dotrzeć do BR. A odbijajac się za kazdym razem zostają coraz bardziej rozpraszane i pochłaniane ) .

Tak 35l.

Komora dolna pod przegrodą ( skośna ) jest akustycznie odcięta od reszty pudła i nie wpływa na jego strojenie. Nie ma potrzeby jej wygłuszać , a dociązyć można - ale po skończeniu robót.

Cały czas grzebię przy wzmaku.

Tak jak planowałem wcześniej robię przełączanie typu konda w sygnale przez przekaźnik. I z tego co widzę będzie możliwość przełączania tez przez pilota.

Tak więc w zależności od nastroju MP - detaliczny z "tłem" lub np. MKP z lepszym konturem i delikatniejszy.

Fajny bajer :)

Dodałem na próbę po 10 000u na stronę w końcówce. Ogólnie potwierdza się to, co pisał muda 44: Nad potrzebuje sporo pojemności, wtedy gra lepiej. Jest jednak problem jak to wszystko upakowac w obudowie, poza tym trzeba od baterii prowadzić kable. Podpiąłem je przy samych tranach, gdzie miałem już po 1000u, na ścieżkach zasilających, od spodu płytki. To co widac na fotach to straszna amatorka i jak czegoś nie wymyślę, to prędzej usunę te kondy. Wlutowałem 20 szt 1000u BC na 125 stopni od javoreczka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-5130-100007643 1172215828_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dotarły do mnie zmodyfikowane przez Marcina : Nad521BEE i preamp Nad1240. Teraz w cedeku wymieniony zegar, a w preampie kondy i Marcin lepiej wie co. Sprzęcik już gra mimo,że kondy w pre będą się jeszcze z tydzień formowały. Generalnie zacząłem wszystko to samo słuchać co przedtem ( w opisach wyżej - po pierwwszej - zasadniczej przeróbce cedeka). A więc : pierwsze wrażenie - jest lepiej, ale różnica w stosunku do poprzedniej zmiany nie jest tak wielka jak przedtem. Poprzednio mi szczęka opadła, bo fabryczny Nad grał podle, teraz już przyzwyczaiłem się do jego dźwięku i jak włączyłem - to odetchnąłem, że znowu kompaktów mogę słuchać. Generalnie - nie mogę się przyczepić : wysokie najładniejsze , może średnicy za dużo i może bas stał się bardziej twardy i szybki ( są inne operacyjki). Ale na razie nic nie ruszam i będę przez najbliższe dwa tygodnie ostro słuchał płyt i obserwował zmiany. W zasadzie te niskie pojawiają się kiedy trzeba. Na pewno dźwięk jest przejrzysty i klarowny. Te nowe operacyjki też mają swój klimat. Preamp - no cóż - Marcin sam go określił - ale na razie musi mi wystarczyć i wraz z grundigami aktiv boxami 40 - to dobry duet. Jeszcze sprawdzę jak grają winyle i muzyka z magnetofonów - wtedy będę wiedział jakie są różnice w brzmieniu preampa. Teraz już przy normalnym słuchaniu kompaktów mogę spokojnie zająć się klonami proaców. To ekscytujące zajęcie. Wszystko już prawie rozrysowane i czas po mału zaczynać. Buduję drugi tor audio - jako klon Marcinowego systemu. Przyszłość rysuje się ekscytująco. Dalsze spostrzeżenia wkrótce. Marcin - dzięki za teraz i powodzenia w dalszych pracach nad wzmakiem.

Witam!Moja nowa obserwacja z odsłuchów: Płyty, które przedtem brzmiały jako marnie zrealizowane - brzmią lepiej. Wysokie robią się coraz piękniejsze, a bas potężniejszy.Fabryczny Nad wcale nie dzielił płyt na lepiej i gorzej grające - rąbał wszystko bardzo przeciętnie.Pozdrawiam i słucham dalej - Jacek

Dzisiaj poświęciłem niedzielę na słuchanie płyt. Sprzęt gra coraz lepiej. Polutowałem IC audioquest i podłączyłem cedek z preampem. Do tej pory były jakieś zwykłe kabelki. No i właśnie.Do tej pory praktycznie nie słyszałem różnicy na jakich IC gram.Teraz jest wyraźna różnica. Audioquest gra z lepszymi wysokimi co do bardzo ładnych sopranów jakie daje sam cedek dokłada jeszcze piękniejszy klimat.To naprawdę zbliża się do winyla. Dzisiaj nawet porównywałem tę samą płytę cd i LP w tym samym czasie. Lp gra pięknie , cd minimalnie gorzej - ale zmiana jaka jest w tej chwili - bardzo mnie zadowala. Po wymianie zegara w cedeku płyty , które po wcześniejszej modyfikacji grały płasko - teraz dostały kopa i klimatu. Nawet Ramstein ! potrafi oddać klimaty mimo, że to przecież ostre granie. Pięknie grają płyty delikatne z trąbkami, gitarami klasycznymi i wyrazistymi wokalami - np Camel - A Nod and a Wink - kilka godzin jej nie mogłem wyjąć z cedeka. Wreszcie zagrał This Mortal Coil - It"ll end in tears - zawsze winyl kładł na łopatki wersję cd , a teraz proszę proszę - są nareszcie piękne winylowe wysokie tony.Mam wrażenie, że im dłużej gra sprzęt - te wysokie są jeszcze klarowniejsze. Naprawdę nigdy takich wysokich tonów nie słyszałem z płyty CD - jak również średnicy, tła i wyrazistości - po prostu nigdy nie miałeem dobrego cedeka - mimo, że miałem ich z dziesięć i zawsze odkładałem na bok i słuchałem winyli. Teraz i jedno i drugie pięknie gra. Winyl ma swoje zalety i cd także. Grundigi z preampem spisują się bardzo dzielnie. Poprawiły się niskie tony - są pełniejsze. W zasadzie już nigdy nie buczy i nie wzbudza się nic mimo, że mam to kiepsko ustawione w pokoju ze wzgledu na ciasnotę - ale gra pięknie.Podsumowując : zestaw Nad 521BEE( tuning)+ Preamp Nad 1240( tuning) + Grundigi Aktiv BOX 40 - w moim pokoju 10 m daje mi wiele wiele wrażeń. Koszty nie duże( tylko cedek kupiony w sklepie -reszta stare graty) - ale nic wcześniej co miałem tak dorze nie grało, a miałem zestawy, które łącznie kosztowały prawie 10kzł i co z tego. Okazuje się,że trzeba szukać, zmieniać i dążyć dokładnie do tego brzmienia jakie się lubi. Nie trzeba wydawać masy pieniędzy,żeby mieć taki dźwięk w domu. Ja taki dźwięk teraz mam. Ale zklonuję jeszcze Proacki Marcina i dokupię wzmak Nad 320BEE, bo czuję - że to będzie strzał w dziesiątkę - znając doświadczenia Marcina i czytając jego opisy. W poniedziałek zamawiam MDF na proacki. Pozdrawiam - Jacek

Jacekk011 jeśli możesz, to proszę powiedz jakiego Audioquesta polutowałeś i wpiąłeś do swojego systemu? Mam podobne spostrzerzenia do Twoich, ale tylko co do cedeka, Nad 320 bee niestety uniamożliwia podłączenie gramofonu analogowego.

Witaj.IC to Audioquest Copperhead - Nie znam się na kabelkach - te kupiłem razem z Nadem i do tej pory nie słyszałem ich zalet. Teraz słyszę różnicę. Co do gramofonu - kup sobie preamp i wszystko będzie w porządku jeśli nie masz wejścia we wzmaku.Ja kupiłem gotowy preamp na allegro za 150 zł, dorobiłem obudowę i kupiłem akumulatory do zasilania. Pre jest zalilany akumulatorami żelowymi - całkowicie to eliminuje przygłos z sieci zasilającej i z wyjścia pre podłaczam do wejścia aux i gra pięknie. Ja bez gramofonu nie miałbym dobrego dźwięku w domu, dopiero teraz po tuningach Marcina - cedek zaczyna grać podobnie do gramofonu - i o to mi chodziło. Pozdrawiam - Jacek

Jacek - tam gdzie kupowałem mdf nie wysyłają , a i wysyłka takiego cięzaru równa się samej cenie za płyty.

Jacek - preamp gramofonowy z allegro? Wklej fotkę. W takim preampie gdzie są mikrosygnały bardzo ważna jest jakosć elementów z jakich jest wykonany.

Tam gdzie występują małe sygnały lub duże rezystancje wzrasta zapotrzebowanie na jak najlepsze elementy.

I tak w moim systemie gdzie z CD sygnał nie jest zmniejszany rezystorami i rezystancja wyjsciowa równa się rezystancji wyjściowej wzmacniaczy operacyjnych , a impedancja wejściowa wzmaka jest niska - czyli występują większe prądy sygnałowe zmniejsza się ważliwosć systemu na jakosc IC i elementów sprzęgających jak gniazda , ścieżki czy kondy.

Jacek - wstaw na próbę zamiast obecnych 2134 - 2604.

Skończyłem wzmaka... Na razie słucham... Wstrzymam się jeszcze z oceną i wpisami.

Witaj Marcin - już wstawiałem 2604 - mam wrażenie,że są dynamiczniejsze na dole pasma, grają nieco inaczej , ale też bardzo ładnie - na razie słucham na 2134 bo bardzo mi się podoba ten dźwięk i chcę ze dwa tygodnie pograć na nich i przyzwyczaić się i dopiero zmienić na 2604 - wtedy będę wiedział , które w tym systemie bardziej mi odpowiadają. Wpływ IC na dźwięk nie jest piorunujący, na zwykłych kablach też nieźle grało , ale na tych Copperheadach jest jeszcze delikatniej i ładniej - szczególnie wysokie tony. Zostawiam na nich to słuchanie. Namiary na MDF już mam - muszę wyruszyć do Łodzi, ale to niedaleko i w Łodzi wszystko załatwię. Zrobię zdjęcie tego preampa do gramofonu i wkleję jutro. Marcin - teraz cedek gra jeszcze klarowniej - szczególnie te wysokie są piękne. Jestem bardzo zadowolony. Teraz zaczynam klony proaców i zacznę rozglądać się za wzmakiem. Ciekawe jak tam nowe przeróbki Twojego - pozdr - Jacek

Tak to teraz wygląda.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-13108-100007414 1172521243_thumb.jpg

post-13108-100007415 1172521243_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Cześć Marcin! Wygląda industrialnie - a jak gra? Wklejam swojego preampa gramofonowego - jak widzisz ma trzy sztuki OPA 2134PA i jakieś specjalnie dobierane rezystory. Jest jeszcze inna wersja z polipropylenami -tzw BLUE. Preamp gra nieźle , ale myślę o drugim - lampowym i żeby można go podłączyć później do wzmaka nada - co Ty na to? Chcę,żeby dawał jeszcze więcej dynamiki niż teraz.Na drugim zdjęciu w całości z akumulatorami żelowymi - wszystko w obudowie starego cdeka , na przód przykleiłem 5mm blachę utwardzoną i wszystko waży 10 kg.Fajna zabawa, Jutro jadę do Łodzi zamawiać MDF.

Pytanie dotyczące tego preampa gramofonowego: czy mogę wymienić z podstawek te opa na inne? i popróbować z dźwiękiem.NP te co są z mojego cedeka.Jak włożę dwa , a jeden zostanie taki jak jest to nic się nie zjara?Czy trzeba wymieniać wszystkie na raz?Pozdr - Jacek

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-8926-100007347 1172648561_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Muda, mógłbyś mi podpowiedzieć jakie napięcia powinny być na punktach pomiarowych tp1-4, do czego służą potki montarzowe, te bliżej preampa? Zawieruszyła mi się serwisówka. Dzięki

Jacek - możesz podmieniać. Ale sprawdź U zasilania. Niektóre kostki sa do + - 12V , inne do + - 22V.

Adik - OFFSET VOLTAGE kanał L poprzez PR VR21 , kanał R poprzez VR11 - wiadomo - im bliżej 0 tym lepiej.

- IDLING CURRENT ( prąd spoczynkowy końcówki ) - pomiędzy TP1 , a TP2 poprzez VR12 , dla drugiego kanału poprzez VR22 mierzac pomiędzy TP3 , a TP4. W C320BEE prad spoczynku 3-5mV ja ustawiam 6mV. Wzmak musi być ROZGRZANY!!!!

Dla C320 inne sa napięcia do ustawienia pradu spoczynku. O ile pamiętam to około 17mV , ale mogę się mylić!!!!

No to czas na opis zmian w brzmieniu mojego wzmaka po ostatnich przeróbkach.

Przerabiając swój sprzęt w pewnym momencie dochodzimy do miejsca w którym jesteśmy zmuszeni do wybrania jednej z dróg. Jedna z nich to brzmienie wciągające "muzykalne" .Wszystko jest całością , snuje się z głośników pozwalając błogo relaksować się przy słuchaniu muzyki...

Druga droga , to brzmienie jak najwierniejsze temu co zostało zapisane na krążkach. Tutaj kazdy instrument dociera do nas tak jak został zapisany. I nic się tutaj nie ukryje. Jak płyta jest kiepsko zrealizowana , to kiepsko brzmi i tyle.

Z drugiej strony przy dobrych realizacjach słuchając muzyki zdajemy sobie sprawę , że tak po prostu ma brzmieć muzyka!

"Ja" jestem na tej drugiej drodze.

Scena zawęziła się trochę , dla wręcz chirurgicznej precyzji ukazywania lokalizacji instrumentów w przestrzeni.

Wysokie delikatnie wycofały swoje ataki , na rzecz dokładności i precyzji jak i zróżnicowania swoich wybrzmień.

Wszystko to ładnie współpracuje z dobrymi realizacjami. Ale zwiększył się dystans do kiepskich realizacji.

Zmiany warte były poniesionych kosztów i pracy.Jest WYRAZNIE lepiej. Przeróbki dokonały ostatecznego szlifu w brzmieniu wzmaka. Słychać klasę brzmienia systemu.

Klasę przez duże "K"

Zdaję sobie sprawę że zbliżam się do maksymalnych możliwości swojego systemu :/ - :).

Następny mój kierunek poszukiwań to inne wzmacniacze operacyjne w CDeku. 2132 są dobre , ale teraz odstają od reszty. Poszukam coś ze środkiem OPA2604 , i basem OPA2132 . Rozglądam się za AD8620 na poczatek. Później zobaczymy.

Przymierzam się jeszcze do kupienia nowych tranów końcówek i ich dokładnego sparowania.

Na dniach złozę preamp Barszczykowy - podepnę z czystej ciekawości.

O dziwo w tej konfiguracji nie jestem w stanie rozróznić BOSCH MP od SCR MKP. Zrobiłem jak chciałem przełączanie pomiędzy dwoma parami kondów na wejściu wzmaka. Mogę przełączać poprzez pilota , co daje duże pole do porównań. Podstawię jeszcze kilka innych kondów , jak różnice będą minimalne to wstawię kondy o mniejszych pojemnościach i zrobię jednostopniową regulację basu z pilota.

Cześć Marcin!Jutro jadę po pocięty mdf do Łodzi.Grubość - 38 mm.Wziąłem poprawki na tą grubość.Potem muszę szukać mat bitumicznych, gąbek i wełny i zabieram się za klejenie i skręcanie.Jak coś zmajstruję to wkleję jakieś zdjęcie.Dziś cały dzień słuchałem płyt.Cedek spisuje się wspaniale. Najpiękniejsze wysokie i średnie - niskich może za mało, ale to z powodu ustawienia kolumn( metr nad ziemią) i wielkości pokoju - 10 m. Gra i tak przepięknie. Wczoraj słuchałem u mojego kolegi zestawu harman kardon - i niestety dla harmana - gra dużo gorzej - zaciemnione , wysokie wycięte, brak szczegółów - i niby wszystko jest - te JBL80 - to takie estradowe granie, ale szczegółów zero - lepiej jest w DTS. Wstyd się przyznać,ale nie udało się nam odkręcić pokrywy z cedeka.Wszystkie śrubki odkręcone, a cholera się trzyma , więc na razie nie wyślę zdjęć tego harmana - dopiero jak się uda go zozkręcić. Marcin mój nad gra naprawdę ciepło - Mark Knopfler - ta jego gitara - niesamowita!!!!!Bardzo jestem Ci wdzięczny - słuchanie nie ma granic. Teraz klony i myślę o preampie lampowym do gramofonu, żeby zalało ciepłem z winyla.

Pozdrawiam - Jacek

Cześć Marcin! No to mam Mdf. Tak wygląda początek moich proaców. Marcin - ważne pytanie - czy kąt tego wewnętrznego skosu ma znaczenie - u mnie wyszedł 45 stopni - jakby większy niż u Ciebie, Czy dobrze obliczyłem pojemność?- wyszło mi 35000 cm sześciennych.Pozdrawiam - Jacek

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

U mnie jest tez 45 stopni.

1 litr = 10 * 10 *10 .

Zrób ścięcia przedniej ścianki , tak aby jej wymiar miał tyle co w oryginałach. Trochę więcej zabawy będzie przy oklejaniu , ale i kolumny będą ładniej się prezentować nie wspominając o pozytywnych akustycznych właściwościach takiego ścięcia.

Cześć - okazuje się,że są kłopoty z frezami otworów pod głośniki. Jak na razie tylko jeden gościu chce spróbować to zrobić - może w przyszłym tygodniu będą docięte. Maty , gąbki, terminale - zamówione. Klony dojrzewają. Pozdrawiam - Jacek

Jakie gąbki? Ja dawałem gąbkę jedynie na spód. Tyły , góry i przody daj wełnę owczą !!!Boki watolinę.

Poszukaj po parze rezystorów 2- 5W : 4,7 5,6 6,8 i 8,2 oma do głośnika wysokotonowego. I sam ocenisz z którym zagra lepiej. Kup jakies sztuki. Jak dobierzesz to kupisz MILLSA. Cewki zamów 1,8mH. Ja mam z drutu 1,4mm. Jak masz kasę to kup taśmowe ( około 160zł sztuka ). No i szukaj BOSCHA MP 2uF , albo innego olejaka do cięcia wysokotonowego.

Nie zapomnij o kablach. Ja mam w środku SUPRE 2,5mm - ale można lepiej :)

Dzięki Marcin!Te maty przyklejają się do ścianek same? ze swoim klejem - nie odkleją się? A może trzeba czymś przykleić. A watoliny nie widziałem na Twoich zdjęciach - tzn na maty ta watolina?Pozdr -Jacek

Maty mają klej. Ale przed wklejeniem sciągnij folię , zeby kolejna sie przykleiła. Na ostatniej zostaw folię - do niej przykleisz wytłumienie.

WAZNE !!!! - Po naklejeniu kazdej warstwy maty podgrzej ją czymś. Ja kładłem "maćka" z gorącą woda do wystygnięcia. I tak co kawałek . Inaczej mata odklei się.

Tak na maty wełna i watolina na klej .

:)))))))... No tak :)

Maciek - to inaczej termofor - taki gumowy kondon do którego lejesz goraca wodę i robisz gorące okłady :)

Mozesz grzać opalarką , suszarką...

Ale goracym mackiem równomiernie nagrzejesz całą przyklejaną powierzchnię nie uszkadzajac jej.

Wracajac do mojego wzmaka...

Pomimo szczerych chęci i podmian w miejsce drugiej pary kondów wejsciowych ( fotki wyżej - SCR MKP ) różnych innych kondów ( wstawiałem rózne olejaki , polipropyleny , SILMICi RFS , panasy FC , OSCONY itd... ) różnice brzmienia między nimi , a MP BOSCHa były tak znikome , że pomijalne.

A test był wiarygodny , bo mogłem na biezaco w trakcie odtwarzania przełaczać pilotem pomiędzy dwoma typami kondów.

Sadzę , że w układzie z wysoką rezystancją wyjściową z CDeka i duża wejściową we wzmaku różnica będzie wyraźna i zauważalna.

Tak więc wykorzystałem drugą przełączaną pare kondów wejściowych jako... Regulator basu :)

po wielu próbach z różnymi pojemnościami wstawiłem ruskie olejaki K40Y-9 0,22uF co przełączajac na nie daje obciecie basu o około 1/3.Tak więc mam jednostopniową bezstratną i audiofilską regulację basu :) I co ciekawe poprzez obcięcie niskiego basu ma się wrazenie , że jego wyzszy podzakres przyspiesza.

Można by tez w miejsce tych dodatkowych kondów wstawić bufor z pasywnymi filtrami i dowolnie kształtować charakterystykę pod własne upodobania.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.