Skocz do zawartości
IGNORED

Średniotonowe kopułki


opteron

Rekomendowane odpowiedzi

No i owa klasa sama w sobie :-)

ATC SCM50SL AT

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

Coincident Speaker Total Victory

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

Mialem okazje ocenic duze kopulki atc i co jest w nich zlego? silne podbarwienie srednicy. Wynika ono z podzialu membrany - drgan szcztu kopulki. Sa tak silne ze nie sposob tego wyciac filtrami. Zreszta sprawa dotyczy wiekszosci kopulek. jedyna zaleta twardych wiekszych kupulek jest to ze mozna je puscic od 700hz w gore np do 6-8k. Daja wtedy super dokladny dzwiek. Bez znieksztalcen fazowych. nawet te opisywane juz 38mm marantz maja swoje podbarwienia ale sa na niskim poziomie i napedzane z super wzm sa pomijalne. Ale takich super wzm jest niewiel. moze cieplo brzmiace lampowce? napeno kopulki musza miec ferrofluid w szczelinie dla tlumienia drgan wlasnych. I przypominam kopulki wychwytuja wszelkie syfy z wzm i dziarsko wala nimi w sluchaczy. Wiec jak chcecie wybrac dobry wzm to tylko na kopulkach sredniotonowych. Materialy na nie uzywali roznych nawet papier w nie ktorych 50mm Philips czy 38mm trio.

opteron ,

 

Mam prośbę - zablokuj dostęp do tego wątku seniczowi, bo temat ciekawy i szkoda aby był zaśmiecany przez psycholi którzy nie mają zielonego pojęcia o czym piszą.

 

To własnie wpisy takich seniczy powodują zniechęcenie do pisania u ludzi mających coś ciekawego do powiedzenia np. Audio Academy.

 

 

TUX

Opteron:

 

Wszystkie (z wyjątkiem jednej) przedstawione przez Ciebie konstrukcje mają jeden wspólny mianownik - duży SPL maksymalny, powyżej tego co oferują standardowe konstrukcje z jednym wooferem 18 - 22cm.

 

Z naszego krajowego podwórka - ESA Profi jest przykładem kolumny o SPL na tyle wysokim że koncepcja 3-way byłaby niepraktyczna ze względu na obciążenie tweetera tak więc 4-way z dużą kopułką średniotonową i 24cm niskośredniotonowcem dało najlepsze rezultaty.

 

Tym niemniej w niezależnych pomiarach kopułka ATC najlepiej nie wypadła, zwłaszcza jej zachowanie powyżej 4kHz do wzorcowych nie należy, na pewno jej stosowanie wymaga dużej wiedzy i doświadczenia od konstruktora:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Właściwie nie należałoby jej używać powyżej 3k, co z jednej strony wcale nie zapewnia tweeterowi jakiejś niesamowitej ochrony, z drugiej - jest i tak konieczne ze względu na dużą średnicę montażową i oddalenie od tweetera.

 

Ciekawą propozycją z gatunku kopułek średniotonowych jest metalowy Dayton RS52AN-8

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Razem z Seasem 22TAF/G pozwoliłby na stworzenie duetu pozwalającego odtwarzać zakres od 700Hz w górę z bardzo niskimi zniekształceniami i doskonałą kierunkowością, do tego za śmiesznie niską cenę. W każdym razie nie wiem czy nie wolałbym taką kombinację niż ATC + ring revelator nawet gdyby ceny były podobne a nie różniły się 20 razy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Arkadix, 22 Paź 2007, 19:32

 

>opteron >

>

>Wsród trzech najlepiej brzmiących kolumn podłogowych jakich słuchałem w życiu , dwie mają

>średniotonowe kopułki.

>Są to :

>- ProAc Response 5

>- Dynaudio Confidence 3

 

 

Arkadix, Confidence 3 to podstawkowce i mają wysoko i średnio/niskotonowy. Chyba piszesz o podłogowych Confidence 5. Te rzeczywiście mają na środku kopółkę.

 

PS: IMHO zarówno w Elac 209.2 jak i Confidence 5 kopółka na średnicy sprawdziła się znakomicie.

 

peperoni.

misiomor

Tak ten Dayton RS52AN-8 jest świetny i już od dłuższego czasu jest w promocyjnej cenie w partsexpress (obserwuję go on conajmniej 2 miesięcy).

Chciałem nawet zrobić kolumny dając po 4 te kopułki na kanał + tweeter pierścieniowy scana lub ew. wstęga fountek NeoCD2.0. Ale ten brak czasu i inne sprawy ważniejsze na głowie...

ESA Profi

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

Jaka jest polska nazwa kopulek Compression Driver? Czy konstrukcja rozni sie znaczaco od zwyklych? Wydaje mi sie ze kopulka najlepiej lubi tubki - wtedy mozna kontrolowac kierunkowosc a i pozostale parametry sa wysokiej proby - patrz watek "Summa Cum Laude ulepszony glosnik tubowy". W zespole glosnikowym moznaby uzyc sredniotonowej 2" plus wstega pracujaca od 10K typu RAAL Waterdrop. Tak na marginesie wstegi RAAL na tegorocznym RMAF2007 zrobily furrore. Lynn Olson przyrownal je do plazmy. W pomiarach wygladaja lepiej niz chinskie Raveny a kosztuja znacznie mniej.

jacek_zagaja

tak, ale founteki są zbliżone do RAAL i sporo tańsze (gorsze są z uwagi na masę bo jest to jednak złożenie matariałów) jednak są bardzo wytrzymałe i schodzą nisko nawet z 2nd order!

druga uwaga - średniotonowe kopułki nie grają dobrze do 10k, 5k to max i cięcie, powyżej ribbon

Dynaudio D52 (jest m.in. w Dynaudio Contour II Mk.2 jakie kiedyś posiadałem)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-352-100001387 1193422955_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

americano

 

Ile wyciagniesz w dol z kopulki sredniotonowej? W moim przypadku zbocze LF jest bardzo strome (>24dB/oct) i pomimo duzej skutecznosci moga byc problemy z fala stojaca w tubie wszak nie jest to konstrukcja z dedykowanym korektorem fazy jak w rasowych kopulkach z kompresja cisnienia.

Byc moze do tub tylko metalowe gdyz soft lub z plastiku nawet twardego beda silnie sie znieksztalcac na wierzcholku gdyz poziom cisniem bedzie duzo wyzszy. Np. te 50mm dyna maja male zawieszenie i dosc duza powierzchnie mebrany. Co spowoduje drgania szczytu kopulki przy dosc niskich czestotliwosciach. sluchalem juz z kilkadziesiat roznych kopulek i wszystkie silnie podbarwialy. jedynie te Marantz nie robia tego. Dlaczego? zapraszam na as2007 do pokoju 701 na odsluchy w sobote od 14 do wieczora. beda graly wlasnie te marantz. naprawde warto psoluchac bo to moze byc jakis wykladnik jakosci. Niezwykle pieknie odtwarzaja kobiece wokale. Szalenie cieply ton bez cienia krzykliwosci i podbarwiania.

ze średniotonowej wyciągniesz ok. 600-700Hz, gorzej w górę, bo przeważnie break-up jest nisko 2-2.5k i mamy odwrócenie fazy, dlatego lepiej dać 2 kopuły w MTM (lub więcej- jak myślałem zrobić z daytonem) i zejść tweeterem jak najniżej się da, czyli jakość tweetera nie jest bez znaczenia niestety.

 

PS. ten dynaudio D52 siedział właśnie w tubie w głośnikach Acapella Violin I, nie wiem jak w wersji mkIII ale pewnie jest coś podobnego

Americano:

 

Wspomniany Dayton ma break-up przy 13kHz i bardzo starannie zaprojektowany napęd. Nawet na osi peak 5-tej harmonicznej przy 2.6kHz nie przewyższa poziomu 3-ciej nie mówiąc już o drugiej, gdzie mamy prawie 20dB różnicy (zaphaudio). Dlatego też IMHO podział z Seasem 22TAF/G czwartym rzędem akustycznym (z pułapką na break-up rzecz jasna) przy 3 - 3.5kHz jest jak najbardziej w zasięgu. Pochylenie ścianki (a więc osłabienie break-up na drodze akustycznej) jeszcze dodatkowo pomoże.

 

Porównując to z ATC, gdzie break-up szmacianej kopułki (o dużej średnicy na dodatek) jest przy 4.5kHz i wymaga naprawdę niezłych wygibasów celem podzielenia przy 3k - Dayton to istny aniołek.

 

W związku z tym nasuwa się refleksja - robiąc system 4-drożny z użyciem kopułki średniotonowej co prawda tracimy na przebiegu fazy kolumny, jednak możemy zyskać zmniejszone zniekształcenia intermodulacyjne (jako że przetworniki pracują w węższych zakresach) a także używać poszczególnych przetworników wyłącznie w tłokowym zakresie ich pracy ze sporym marginesem od zjawisk falowych w membranach - to ostatnie wymagałoby jednak użycia wyłącznie metalowych membran od niższego środka w górę. All-metal Poor Man's Profi...

Misiomor

 

Jak duza wage przywiazujesz do znieksztalcen harmonicznych w praktyce? Liczby to jedno ale samo zmniejszanie dla cyferek moze byc strata czasu. Ogolnie mowi sie ze rzad w glosnikach jest niski stad THD we wzmacniaczach nijak sie ma do glosnikowych. Proponuje sie rozne nowe metryki (Geddes et al.). Sprawa nabiera rumiencow gdy obliczyc cos na ksztalt wodospadu znieksztalcen harmonicznych. To jest obszar gdzie twarde membrany tlokowe maja problemy.

.......gdy obliczyc cos na ksztalt wodospadu znieksztalcen harmonicznych. To jest obszar gdzie twarde membrany tlokowe maja problemy......

 

Przecież wystarczy posłuchać jak w zakresie średnicy grają głośniki o twardych membranach :-)

 

pozdr.

Arkadix

Jacek_Zagaja:

 

Twarde membrany mają IMHO problemy wyłącznie przy częstotliwościach gdzie harmoniczne czy też produkty IM "trafiają" w break-up i są przez niego wzmacniane jak również długo wybrzmiewają wodospadowo - podobnie jak zresztą SPL właściwy w tym miejscu. Po prostu twarda membrana potrafi pobrzękiwać swoim break-up nawet gdy zostanie on odfiltrowany elektrycznie. Z tym zjawiskiem można walczyć przez obniżanie break-up na drodze akustycznej, najprostszym sposobem jest odsłuch pod kątem. Do tego warto oczywiście zadbać o jak najlepszy napęd i zawieszenia.

 

No ale to już jest mocno OT

misiomor,

 

A mi się wydaje, że ze względu na właściwości ucha KAŻDY rezonans w zakresie największej czułości ucha jest szkodliwy. Każda sztywna membrana typowego głośnika średniotonowego ( średnica od 12 -18cm ) będzie rezonować w zakresie od kilku kHz , pewnie do jakiś 10 kHz. A nasze ucho jest tak zbudowane , że w tym zakresie wyłapie kazdy rezonans, nawet o bardzo małym poziomie.

Jeżeli ktoś słucha muzyki przetworzonej elektronicznie np. rock to takie rezonanse nie przeszkadzają lub nawet mogą ożywić przekaz. Ale jezeli ktoś często ma kontak z muzyką klasyczną i pamięta jaką strukturę harmoniczną mają rzeczywiste instrumenty to brzmienie głośnika średniotonowego o twardej membranie odbierze jako nienaturalne.

 

pozdr.

Arkadix

Arkadix:

 

Wszystko fajnie, tylko że miętkie membrany mają rezonanse w środku przetwarzanego pasma. Przyjrzyj się wykresom impedancji głośników celulozowych. I zawsze będziesz miał ząbek gdzieś przy 600Hz (25cm) do 1kHz (12 - 15cm).

 

Oczywiście że jak ktoś próbuje kręcić powyżej 2kHz głośnik 18cm z break-up przy 4.5k (w 2-drożnym monitorku) to prosi się o kłopoty ze słyszalnością break-up. Tym niemniej kopułka taka jak wspomniany przez mnie Dayton pozwala na radykalne zmniejszenie tego problemu. Powiedzmy że łączymy Excela W22EX (a może nawet W26FX001) z Daytonem i Seasem 22TAF/G. Podział 700Hz oznacza że jesteśmy 2.5 oktawy poniżej break-up woofera, który pracuje w zakresie tłokowym, bez podziałów membrany jakby to było z miętkomembranowcem.

 

Pomiary rzeczy typu pobudzenie zmodulowane (3 tony blisko siebie) czy spectral contamination (5 tonów na basie) pokazują że twarde membrany wcale nie brzęczą swoim break-up tak tragicznie jak to przedstawiasz jeżeli tylko nie zbliżamy się do break-up za bardzo.

misiomor,

 

To co piszesz to teoria nie uwzgledniająca zupełnie właściwości słuchu. Czułość słuchu przy 500Kz jest inna niż przy 4kHz. Po za tym nie porównuj małych rezonansów celulozy do tego jak zadzwonić potrafi sztywna membrana.

Do tego filtr rzędu nawet 18db/okt w zakresie dwóch oktaw powoduje obniżenie poziomu tylko o 36dB. Z punktu widzenia ucha zniekształcenia leżące 36dB poniżej poziomu sygnału mogą być doskonale słyszalne i spowodować zupełnie inną percepcję barwy.

 

pozdr.

Arkadix

Arkadix:

 

Przy głośności 80dB różnica w czułości słuchu pomiędzy 500Hz a 4k to może 6dB. Do tego break-up wcale nie trzeba filtrować 18dB/okt, lepsza jest strojona pułapka.

misiomor

czy jednak masz rację z tym, że pierwszy break-up w tym daytonie jest tak wysoko (13kHz)? Tam faktycznie jest wysoki pik rezonansu, jednak z tabeli

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) wynika, że faza odwraca się przy 2302Hz?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.