Skocz do zawartości
IGNORED

Tact / Lyngdorf - KLUB


Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 3.12.2022 o 21:21, Enzo79 napisał:

Zrobiłem przed chwilą ciekawy experyment. Mianowicie podpiąłem dwa różne zestawy razem i efekt przerósł moje sceptyczne oczekiwania. Millenium na euphoniach i do tego lampiaka cronusa z malutkimi tannoyami mini autograph...wszystko leci z cd1 na oba wyjścia analog i cyfra...🤯🤯🤯

Jest ....niesamowity dźwięk. Jakby panowie Taylor i Jones  siedzieli u mnie salonie 

Jakiś czas temu zrobiłem trochę podobny eksperyment (jeszcze niedokończony 🙂). Do działającego systemu Lyngdorf: 2 kolumny +  2 subwoofery podpiąłem drugi system (streamer + wzmacniacz + kolumny), spięte to zostało poprzez aplikację Roon jako zgrupowane strefy. Takie podłączenie daje mi pełną swobodę w kształtowaniu parametrów poprzez DSP Roona. Dla drugiego systemu ustawiłem opóźnienie jak dla suboow, obciąłem pasmo poniżej 900Hz  i odwróciłem fazę. Chciałem uzyskać efekt podobny do głośników dipolowych (których nigdy nie słyszałem). Pojawiło się wrażenie otoczenia dźwiękiem wypełnienienia przestrzeni, ale tu można eksperymentować z obracaniem kolumn do słuchacza lub do ścian, zmianie fazy, dodawania opóźnienia, zwiększanie/zmniejszanie głośności...

15 minut temu, mojave napisał:

Jakiś czas temu zrobiłem trochę podobny eksperyment (jeszcze niedokończony 🙂). Do działającego systemu Lyngdorf: 2 kolumny +  2 subwoofery podpiąłem drugi system (streamer + wzmacniacz + kolumny), spięte to zostało poprzez aplikację Roon jako zgrupowane strefy. Takie podłączenie daje mi pełną swobodę w kształtowaniu parametrów poprzez DSP Roona. Dla drugiego systemu ustawiłem opóźnienie jak dla suboow, obciąłem pasmo poniżej 900Hz  i odwróciłem fazę. Chciałem uzyskać efekt podobny do głośników dipolowych (których nigdy nie słyszałem). Pojawiło się wrażenie otoczenia dźwiękiem wypełnienienia przestrzeni, ale tu można eksperymentować z obracaniem kolumn do słuchacza lub do ścian, zmianie fazy, dodawania opóźnienia, zwiększanie/zmniejszanie głośności...

U mnie to działa w dużo prostszy sposób.  Sam sie  dziwię że to gra równo i przejrzyście bez ustawień opóźnienia.  Być może kluczem jest to że sygnał cyfrowo z dpa1 biegnie przez przedwzmacniacz do millenium a analogowy bezpośrednio do lampiaka 🤔🤔

Z cd1 do przedwzmacniacza dpa1 oczywiście 

8 godzin temu, maciekplacek napisał:

Masz farta

W tym czasie było ich sporo na necie . Mój przyjechał z Danii.  Pograłem parę miesięcy dwójką i przypadkiem dowiedziałem się że można zrobić upgrade do 3. Ale finalnie po oddaniu go do Skive dostałem zwrotkę że zrobili z niego prawie mklV . Prawie bo nie zmieściły się fizycznie w obudowie analogi i wyświetlacz zostawili TACTa . Oprogramowanie i tylny panel  jest z mklV 

Godzinę temu, Enzo79 napisał:

W tym czasie było ich sporo na necie . Mój przyjechał z Danii.  Pograłem parę miesięcy dwójką i przypadkiem dowiedziałem się że można zrobić upgrade do 3. Ale finalnie po oddaniu go do Skive dostałem zwrotkę że zrobili z niego prawie mklV . Prawie bo nie zmieściły się fizycznie w obudowie analogi i wyświetlacz zostawili TACTa . Oprogramowanie i tylny panel  jest z mklV 

Ja kompletnie nie znam się na sprzęcie z drugiej ręki i chyba jestem skazany na nowy sprzęt. Do tej pory tego się trzymałem i chyba już tak zostanie.

20 minut temu, maciekplacek napisał:

Ja kompletnie nie znam się na sprzęcie z drugiej ręki i chyba jestem skazany na nowy sprzęt. Do tej pory tego się trzymałem i chyba już tak zostanie.

No kto bogatemu zabroni 😁

Jak to jest z tym RoomPerfect w przypadku TDAI-1120?
Ktoś tu parę stron wcześniej pisał, że w zasadzie nie ustawia odcięcia dla kolumn i dla subwoofera, tylko pozostawia to Lyngdorfowi i on sobie mierzy i sam odcina wartości odpowiednie dla kolumn i subwoofera.
Natomiast jeżeli wybiorę opcję CUSTOM w Output Setup i wybiorę Custom Sub to wtedy narzucone są odcięcia filtrów górno i dolno przepustowego na 80Hz.
Nie da się wpisać 0.

Da się w ogóle zostawić to RoomPerfect, by zrobił całe pomiary, a odcięcia dobrał sam na podstawie tego co zmierzy czy jednak trzeba mu zadeklarować te wartości?
Może ja po prostu czegoś nie wiem jak zrobić.

2 godziny temu, zolt_88 napisał:

Jak to jest z tym RoomPerfect w przypadku TDAI-1120?
Ktoś tu parę stron wcześniej pisał, że w zasadzie nie ustawia odcięcia dla kolumn i dla subwoofera, tylko pozostawia to Lyngdorfowi i on sobie mierzy i sam odcina wartości odpowiednie dla kolumn i subwoofera.
Natomiast jeżeli wybiorę opcję CUSTOM w Output Setup i wybiorę Custom Sub to wtedy narzucone są odcięcia filtrów górno i dolno przepustowego na 80Hz.
Nie da się wpisać 0.

Da się w ogóle zostawić to RoomPerfect, by zrobił całe pomiary, a odcięcia dobrał sam na podstawie tego co zmierzy czy jednak trzeba mu zadeklarować te wartości?
Może ja po prostu czegoś nie wiem jak zrobić.

Room Perfect jest taki sam we wszystkich Lyngdorfach, masz do wyboru predefiniowane zestawy kolumn i subów i wtedy nie martwisz się o filtry. Jeżeli zaś twoje głośniki i suboofery są spoza listy, to ustawiasz filtry ręcznie i uruchamiasz kalibrację. RP nie jest taki mądry, by wiedział jakie masz kolumny. Jeżeli podłączysz same kolumny i nie dasz ograniczenia na dole, to jest szansa, że będzie próbował podbić basy co grozi uszkodzeniem głośników.

A, rozumiem.
Parę stron wcześniej z posta jakiegoś użytkownika zrozumiałem, że w zasadzie nie ma znaczenia co posiadam, a RoomPerfect i tak pomierzy i dobierze parametry jak należy. Natomiast fakt, że posiadam urządzenia zewnętrzne.
Dzisiaj wypożyczyłem KEF R3 oraz Audio Physic Classic 3 do testów. Posiadam subwoofer SVS SB2000 Pro i Lyngdorfa TDAI-1120. Obecnie na testach Audio Physic.

Jak polecacie stosować filtry w takich sytuacjach, kiedy urządzenia mamy zewnętrzne (tzn. nie te od Lyngdorfa)? Lyngdorf "z automatu" preferuje podział 80 Hz dla kolumn i 80 Hz dla Suba. Osobiście obecnie dałem 80 Hz filtr LR górnoprzepustowy 4 rzędu dla APC3 i LR dolnoprzepustowy 120 Hz dla SVSa również 4 rzędu.

Natomiast nie wiem czy lepiej jest dzielić częstotliwościowo po równo czy jednak zazębiać trochę głębiej?
Chętnie posłucham jakichś rad bardziej doświadczonych kolegów. 🙂

12 godzin temu, zolt_88 napisał:

A, rozumiem.
Parę stron wcześniej z posta jakiegoś użytkownika zrozumiałem, że w zasadzie nie ma znaczenia co posiadam, a RoomPerfect i tak pomierzy i dobierze parametry jak należy. Natomiast fakt, że posiadam urządzenia zewnętrzne.
Dzisiaj wypożyczyłem KEF R3 oraz Audio Physic Classic 3 do testów. Posiadam subwoofer SVS SB2000 Pro i Lyngdorfa TDAI-1120. Obecnie na testach Audio Physic.

Jak polecacie stosować filtry w takich sytuacjach, kiedy urządzenia mamy zewnętrzne (tzn. nie te od Lyngdorfa)? Lyngdorf "z automatu" preferuje podział 80 Hz dla kolumn i 80 Hz dla Suba. Osobiście obecnie dałem 80 Hz filtr LR górnoprzepustowy 4 rzędu dla APC3 i LR dolnoprzepustowy 120 Hz dla SVSa również 4 rzędu.

Natomiast nie wiem czy lepiej jest dzielić częstotliwościowo po równo czy jednak zazębiać trochę głębiej?
Chętnie posłucham jakichś rad bardziej doświadczonych kolegów. 🙂

Z tymi filtrami to już musisz ustawić pod siebie, co bardziej Tobie odpowiada. Zrób tylko pomiary i wpisz odległości od głośników i subwoofera no i wrzuć jakieś opóźnienie na subie. Te SVS do muzyki to trochę średnio. Ja od jakiegoś czasu nie korzystam z RP i jakoś nie tęsknię.

2 godziny temu, maciekplacek napisał:

Z tymi filtrami to już musisz ustawić pod siebie, co bardziej Tobie odpowiada. Zrób tylko pomiary i wpisz odległości od głośników i subwoofera no i wrzuć jakieś opóźnienie na subie. Te SVS do muzyki to trochę średnio. Ja od jakiegoś czasu nie korzystam z RP i jakoś nie tęsknię.

Tak zrobilem.

SVS do muzyki wlasnie sie bardzo dobrze nadaje. 

16 godzin temu, zolt_88 napisał:

Dzisiaj wypożyczyłem KEF R3 oraz Audio Physic Classic 3 do testów.

Daj znać jak R3 wypadną z subwooferem. Mam te kolumny i od czasu do czasu nachodzi mnie myśl, żeby dokupić do nich subwoofer. Zastanawiam się tylko czy warto i co mi to da, bo te KEFy same w sobie mają IMHO wystarczająco dużo basu. Mam na myśli tylko słuchanie muzyki.

16 godzin temu, zolt_88 napisał:


Jak polecacie stosować filtry w takich sytuacjach, kiedy urządzenia mamy zewnętrzne (tzn. nie te od Lyngdorfa)? Lyngdorf "z automatu" preferuje podział 80 Hz dla kolumn i 80 Hz dla Suba. Osobiście obecnie dałem 80 Hz filtr LR górnoprzepustowy 4 rzędu dla APC3 i LR dolnoprzepustowy 120 Hz dla SVSa również 4 rzędu.

Natomiast nie wiem czy lepiej jest dzielić częstotliwościowo po równo czy jednak zazębiać trochę głębiej?
Chętnie posłucham jakichś rad bardziej doświadczonych kolegów. 🙂

Uważam, że należy najlepiej ustawiać filtr górny i dolny na tę samą częstotliwość. To jest taka sama zasada jak w zwrotnicach głośnikowych. Tutaj jeżeli zrobisz "zakładkę" i ustawisz głośnik i subwoofer w pewnej odległości od siebie, to w różnych punktach pomieszczenia będziesz miał różne przesunięcia fazowe między głośnikami. W pewnych punktach będą się dodawać w innych wygaszać, a poza tym to są zupełnie różne membrany i może to być różnie w różnych fragmentach tej "zakładki".

4 minuty temu, Polar85 napisał:

Daj znać jak R3 wypadną z subwooferem. Mam te kolumny i od czasu do czasu nachodzi mnie myśl, żeby dokupić do nich subwoofer. Zastanawiam się tylko czy warto i co mi to da, bo te KEFy same w sobie mają IMHO wystarczająco dużo basu. Mam na myśli tylko słuchanie muzyki.

Ten Kef R3 ma 38Hz przy -6dB, więc zostaje jeszcze dużo do roboty dla suba 🙂 Poza tym jeżeli przy 38 ośmiu Hz jest już -6dB to głośnik gra na oparach, lepiej go odciąć w Lyngdorfie na około 50Hz i  pasmo poniżej 50Hz zostawić dla suba.

Jasne. Dam znac jak z subem. 

Natomiast jak koledzy pisza, Kefa i tak utne troche wyzej cyfrowa zwrotnica w Lyngdorfie, wiec nie bedzie to dokladnie to samo, co po prostu dostawienie suba do R3. Bede robil rozne proby i cial na 50, 60, 70 Hz i sprawdzal, co sprawdzi sie najlepiej. 

28 minut temu, mojave napisał:

Ten Kef R3 ma 38Hz przy -6dB, więc zostaje jeszcze dużo do roboty dla suba 🙂 Poza tym jeżeli przy 38 ośmiu Hz jest już -6dB to głośnik gra na oparach, lepiej go odciąć w Lyngdorfie na około 50Hz i  pasmo poniżej 50Hz zostawić dla suba.

W moim pokoju schodzą trochę niżej. Robiłem kiedyś pomiar, jeszcze jak miałem inny wzmacniacz i tak to wyglądało:

2105811467_SPLLR.thumb.jpg.605e1fe5e1f14f6876cf0c9715f4d832.jpg

5 minut temu, zolt_88 napisał:

Jasne. Dam znac jak z subem. 

Natomiast jak koledzy pisza, Kefa i tak utne troche wyzej cyfrowa zwrotnica w Lyngdorfie, wiec nie bedzie to dokladnie to samo, co po prostu dostawienie suba do R3. Bede robil rozne proby i cial na 50, 60, 70 Hz i sprawdzal, co sprawdzi sie najlepiej. 

OK, ale jak dasz radę to spróbuj posłuchać też KEFów bez suba i napisz o odczuciach.

1 godzinę temu, Polar85 napisał:

W moim pokoju schodzą trochę niżej. Robiłem kiedyś pomiar, jeszcze jak miałem inny wzmacniacz i tak to wyglądało:

2105811467_SPLLR.thumb.jpg.605e1fe5e1f14f6876cf0c9715f4d832.jpg

 

Wygląda nieźle, tylko trzeba sobie zdać sprawę, że na krańcach swych możliwości głośnik ma większe zniekształcenia. Samochód też ma swoje optymalne obroty, jeżdżąc powyżej maksimum i poniżej minimum wkrótce ulegnie destrukcji. 

Dla subwoofera taka częstotliwość, to coś do czego został stworzony 🙂 

Teraz, mojave napisał:

Wygląda nieźle, tylko trzeba sobie zdać sprawę, że na krańcach swych możliwości głośnik ma większe zniekształcenia. Samochód też ma swoje optymalne obroty, jeżdżąc powyżej maksimum i poniżej minimum wkrótce ulegnie destrukcji. 

Dla subwoofera taka częstotliwość, to coś do czego został stworzony 🙂 

Ty nadal masz te 2x REL?

10 minut temu, mojave napisał:

Oczywiście, jeżeli zmieniać to tylko na droższego (lepszego) REL-a 🙂

Może też ustawię z subwooferem i zobaczę jak to zagra choć u mnie również basu nie brakuje

55 minut temu, mojave napisał:

Wygląda nieźle, tylko trzeba sobie zdać sprawę, że na krańcach swych możliwości głośnik ma większe zniekształcenia. Samochód też ma swoje optymalne obroty, jeżdżąc powyżej maksimum i poniżej minimum wkrótce ulegnie destrukcji. 

Dla subwoofera taka częstotliwość, to coś do czego został stworzony 🙂 

Niestety nie mam juz UMIKa w domu, a chętnie sprawdziłbym jak wygląda teraz FR na lyngdorfie z RP. Na pewno przycięło nieco niskich tonów i skrócił się znacznie czas pogłosu. Tym samym wzrosło clarity, natomiast są to tylko moje wnioski na ucho. 

Korci mnie ten subwoofer, tym bardziej, że integracja w lyngdorfie jest ponoć prosta. Natomiast trochę szkoda kasy, no i wielkie pudło typu T/7x w salonie też nie zachęca 😕

27 minut temu, Polar85 napisał:

Niestety nie mam juz UMIKa w domu, a chętnie sprawdziłbym jak wygląda teraz FR na lyngdorfie z RP. Na pewno przycięło nieco niskich tonów i skrócił się znacznie czas pogłosu. Tym samym wzrosło clarity, natomiast są to tylko moje wnioski na ucho. 

Korci mnie ten subwoofer, tym bardziej, że integracja w lyngdorfie jest ponoć prosta. Natomiast trochę szkoda kasy, no i wielkie pudło typu T/7x w salonie też nie zachęca 😕

T7x nie taki już wielki, musisz w końcu wpaść i zobaczyć 🙂

No dobra, ustawiam 80 Hz na 80 Hz. Jednak czy nie ma tutaj dziury mimo wszystko w paśmie? Jakiegoś dołka?
Nie znam się dokładnie jak to zgrywa się przy takich zwrotnicach, ale wygląda to na wykresie jak taki dołek i zastanawiam się jak to wygląda w praktyce i rzeczywistości. 🙂

obraz.png

25 minut temu, maciekplacek napisał:

T7x nie taki już wielki, musisz w końcu wpaść i zobaczyć 🙂

Widziałem go na żywo - jest spory. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że są większe ale mimo wszystko.

No właśnie cały czas czekam jak dasz znać kiedy 🙂 

1 godzinę temu, zolt_88 napisał:

No dobra, ustawiam 80 Hz na 80 Hz. Jednak czy nie ma tutaj dziury mimo wszystko w paśmie? Jakiegoś dołka?
Nie znam się dokładnie jak to zgrywa się przy takich zwrotnicach, ale wygląda to na wykresie jak taki dołek i zastanawiam się jak to wygląda w praktyce i rzeczywistości. 🙂

obraz.png

Jak sobie zsumujesz obydwa sygnały, to wyjdzie mniej więcej prosta

20 godzin temu, mojave napisał:

Uważam, że należy najlepiej ustawiać filtr górny i dolny na tę samą częstotliwość. To jest taka sama zasada jak w zwrotnicach głośnikowych. Tutaj jeżeli zrobisz "zakładkę" i ustawisz głośnik i subwoofer w pewnej odległości od siebie, to w różnych punktach pomieszczenia będziesz miał różne przesunięcia fazowe między głośnikami. W pewnych punktach będą się dodawać w innych wygaszać, a poza tym to są zupełnie różne membrany i może to być różnie w różnych fragmentach tej "zakładki".

No dobra, ale przecież istnieje możliwość i stosuje się nawet kilka subwooferów, które ustawia się względem siebie w pomieszczeniu w zasadzie różnie, by wyrównywać charakterystykę częstotliwościową pomieszczenia.
Wtedy przecież też te urządzenia są względem siebie w różnych odległościach i w różnych pozycjach i fale te nakładają się na siebie.
Czy nie jest podobnie z kolumnami i subwooferem, że mimo wszystko subwoofer przesunięty względem kolumn i częściowe przenoszenie tych samych niskich częstotliwości pozwoli nam uzyskać wyjściowo łagodniejsze górki i dołki na basie?
 

Edytowane przez zolt_88
6 minut temu, zolt_88 napisał:

No dobra, ale przecież istnieje możliwość i stosuje się nawet kilka subwooferów, które ustawia się względem siebie w pomieszczeniu w zasadzie różnie, by wyrównywać charakterystykę częstotliwościową pomieszczenia.
Wtedy przecież też te urządzenia są względem siebie w różnych odległościach i w różnych pozycjach i fale te nakładają się na siebie.
Czy nie jest podobnie z kolumnami i subwooferem, że mimo wszystko subwoofer przesunięty względem kolumn i częściowe przenoszenie tych samych niskich częstotliwości pozwoli nam uzyskać wyjściowo łagodniejsze górki i dołki na basie?
 

Napisz jak wypadły głośniki które wypożyczyłeś na testy

@maciekplacek mam ambiwalentne odczucia po dwóch dniach.
W moim przypadku RoomPerfect lekko "zabija" charakter kolumn. Jeżeli chodzi o przekaz, wyrównuje charakterystykę i grają one w mocno zbliżony sposób. Są pewne różnice, ale myślałem, że po zastosowaniu RP mimo wszystko różnice będą większe i charakter kolumn w jakiś sposób się bardziej zaakcentuje. A tak RP przyjął jakąś charakterystykę i obie kolumny jakby pracują w podobnej na ucho linii przenoszenia jako całokształt bez jakichś dramatycznych różnic w tym tylko względzie.

Względem Bypass po RP w przypadku Audio Physic Room Perfect obciął wysokie i jednocześnie otworzył średnicę.
W przypadku KEFa wycofał środek, zwłaszcza ten wyższy i wycofał o dziwo lekko górę (tu spodziewałem się szczerze mówiąc odwrotnej sytuacji, ale to pewnie kwestia akustyki pomieszczenia). Średnica została też lekko dociążona.
Ogólnie odczucie z charakterystyki grania po RP wypada dość podobnie, ale oczywiście nie całkowicie.

W Audio Physic mimo wszystko sama barwa wysokich tonów wydaje się być delikatniejsza i subtelniejsza, w Kefach troszkę ostrzej, co nie znaczy, że ostro - ale to tylko jeżeli chodzi o wybrzmienie. Coś jakby kwestia brzmienia w związku z zastosowanym materiałem w przypadku głośników. W AP jest to troszkę bardziej jakby "miękkie", w KEFach jakby bardziej "twardsze" wybrzmienie.
Basu i dociążenia na dole nawet po zastosowaniu RP jest więcej w Kefach. SVSa ustawionego z APC3 miałem na -12, przy KEFach, przy tym samym Voicing już zdjąłem na -14. Także czuć tutaj te dociążenie nawet w tym średnim i wyższym zakresie basu w połączeniu z KEFami. Obstawiam, że niskich tonów po prostu z KEFów było więcej całkościowo i może mniej RP ciął górek, nie wiem. Wszystko to analizuję na ucho, nie mam żadnych UMIKów i tak dalej.

Ogólnie bas po RP się wyrównuje w obu przypadkach, ładnie, dość równo na ucho, jest dobrze różnicowany, gitara basowa śmiga, wyraźnie słychać zmiany tonacji na basie, ale jakby nie chcę opisywać basu względem samych kolumn, bo jednak wsparte są o pracę SVSa i podział cyfrowej zwrotnicy jest na Lyngdorfie. Tu w związku z tym, że KEFy schodzą niżej podział wczoraj zrobiłem 70 Hz na 70 Hz i brzmi to naprawdę dobrze. W APC3 początkowo miałem odcięcie 80 Hz dla kolumn, a 120 Hz dla suba, a wczoraj jeszcze chwilę pograło to na podziale 80/80. Hz i też było dobrze. Mimo wszystko jak pisałem, dociążenie czuć po stronie KEFa nawet po zastosowaniu korekcji akustyki. Stopa perkusyjna ma więcej energii i tego "punchu" w połączeniu z KEFami.

Na Bypass już brzmienie jest zdecydowanie bardziej różne. Tu KEF bardziej otwarty na średnicy, ale szczerze mówiąc nie analizowałem aż tak tego na podstawie Bypass, bo mimo wszystko dźwięk zdecydowanie lepiej ułożony jest po RP, choć w niektórych aspektach i momentach ma swoje plusy i sprzed korekcji. Jest może trochę żywiej na górze.
Ale akustyka mojego pomieszczenia póki co nie należy do najlepszych i dzisiaj/jutro zakupię pierwsze dwa panele absorbujące. Będę chciał na tył też dać jakiś panel rozpraszającym, bo od miejsca odsłuchowego do tylnej ściany mam około 2,8 metra, więc nawet dyfuzor o ściankach 20 cm spisywałby się tutaj dobrze.

To taki krótki opis po w zasadzie tylko dwóch dniach obcowania z tymi kolumnami. W poniedziałek je oddaję, więc nie można tu też mówić o jakimś niewiarygodnie dokładnym teście. Bardziej liźnięcie tematu. Mam jeszcze dzisiaj i jutro dzień, więc coś tam jeszcze na pewno uda się wychwycić.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.