Skocz do zawartości
IGNORED

wygrzewanie kolumn głośnikowych


Gość Przemski

Rekomendowane odpowiedzi

avw, możliwe, tego jeszcze nie doświadczyłem (zawsze tłumaczyłem sobie, że inne brzmienie zestawu zależy od ilości zakłóceń w gniazdku; dopiero niedawno włączyłem filtr). Natomiast dźwięk mojego szerokopasmowego zmieniał się podczas procesu wygrzewania zdecydowanie. Kropka :-)

 

A może powinno nazywać się to docieraniem czy formowaniem a nie wygrzewaniem, mniej wówczas kojarzyłoby się z rozgrzaną do czerwoności cewką ;-)

avw>

1. lepsza odpowiedź impulsowa ( bardziej wierna).

2. ustabilizowanie sie '' łamania' membrany w innych niż punkty zborne w membranie.

3. większa amplituda membrany. ( w stosunku do zalożonych zniekształceń, a co za tym idzie większa moc - zupełnie jak w samochodzie)

4. bardziej osiowa praca membrany ( wyrównanie niesymetri naciągu resora.)

...itd.

Oczywiście , tych punktów jest o wiele więcej, ale jak powiedziałem nie mam za bardzo czasu wypisałem te najważniejsze

- sory muszę wrócić do pracy.

Pogadajmy jutro.

Gość Przemski

(Konto usunięte)

zdecydowanie niektóre materiały, z których wykonuje się membrany wymagają tego że gotowy głośnik musi popracować kilkadziesiąt godzin aby osiągniąć docelowy efekt jaki zaplanował konstruktor; po tym okresie zmiany, które następują są już poza granicami percepcji

czyli >fadeover dla mnie to jest właśnie efekt pewnego zużycia - specyficznego do warunków eksploatacji...

- W trzecim swoim poście nazwałem to "układaniem się" głośnika. Słyszalne efekty układania częściowo wynikają też z niskiej jakości montażu i małej trwałości materiałów głośnika (samochody od dawna juz nie wymagaja docierania :-)

 

Co do faktu że z głosnika pełnozakresowego było lepiej słychać zmiany to moze byc wynik jego szerokopasmowości - po prostu na średnich lepiej słychać. Po drugie mógł byc po prostu mniej precyzyjnie złozony i mieć mniej trwałe (mniej odporne na zmiany w czasie) - o mniejszej stacjonarności - materiały niż Dynaudio...

...i żeby nie wiem jakiego szumu używać to te same głośniki umieszczone w róznych obudowach i grające w innych pomieszczeniach bedą "się układać" inaczej bo i tak bedą inaczej obciążone (wprowadzne zmiany parametrów nie będą jednakowe).

 

Za to głośnik, który zbyt mocno będzie męczony szybciej straci zdolność dostosowania sie do innego charakteru obciążenia (kiedy zostanie przełożony do innej obudowy albo przeniesiony do innego pomieszczenia). Dlatego dyskusyjne jest to czy zbyt szybkie "układanie się" głośnika jest pożądanym zjawiskiem - wolałbym głośnik o wysokiej stacjonarności parametrów.

 

Ze wzgledu na istnienie róznych warunków pracy głośnika, stosowanie "specjalnych" metod wygrzewania (szumów i sygnałów) nie wniesie praktycznie nic do tego procesu - a jedynie ma go. Przy czym łatwo jest wtedy przedobrzyć i "wygrzać" jego parametry raz na zawsze ;-)

 

A o samym zjawisku można było przeczytać juz w publikacjach Witorta na poczatku lat 80-tych.

avw> zaczynamy się trochę rozmijać ze zrozumieniem siebie.

Ja mówię o wygrzewaniu głośników w kolumnach - ich systemów mechanicznych itd, w zestawach które ktoś kupuje - NOWE i chce, aby system szybciej doszedł do stabilnych parametrów. nie ma mowy o jakiejs wymianie głosników.

poza tym . ( cyt)

...Ze wzgledu na istnienie róznych warunków pracy głośnika, stosowanie "specjalnych" metod wygrzewania (szumów i sygnałów) nie wniesie praktycznie nic do tego procesu - a jedynie ma go. Przy czym łatwo jest wtedy przedobrzyć i "wygrzać" jego parametry raz na zawsze ;-)

 

Czy próbujesz mnie przekonać do swojej teorii ? Nie przekonasz , ponieważ mam namacalne dowody w postaci kilkunastu publikacji naukowych ( patrz zeszyty wewnętrzne Katedry Akustyki rok 1981 i 82)

 

A Pan Aleksander Witord ? no cóż ... acz pisze zgrabnie, prezentuje dla mnie wiedzę i metodykę na poziomie stachanowych naukowców z okresu sowieckiego boomu gospodarczego. Zajrzyj do książek z których Pan Witord nieudolnie ściągał.

Ps. Znasz języki ?jeśli tak to nie bedziesz mial problemu.

jeżeli masz na myśli dochodzenie do stabilnych parametrów w scisle okreslonych warunkach to tak... on wtedy dojdzie szybciej i ułozy te parametry tylko do tych warunków - np. do pokoju odsłuchowego. dla mnie ozacza to kontrolowane zmeczenie - takie jakie uzyskuje sie np. w komorach klimatycznych

nie masz racji - to nie są czary tylko normalna fizyka.

A - powtarzam jeszcze raz , może Ci umknęło - muzyką nie ustawisz tak parametrów mechanicznych głośnika , jak specjalnym sygnałem.

Nie mam zamiaru przekonywać Ciebie do tego bo.... znów mi sie nie chce.

  • 6 miesięcy później...

Przepraszam, jeśli ogrzanie starego wątku uznacie za niestosowne.

 

Wydaje mi się, że wygrzewanie (układanie, docieranie, whatever) NOWYCH kolumn przy pomocy muzyki nie jest właściwe - chyba, że będziemy często zmieniać płyty. Na jednej płycie z racji składu instrumentalnego, rodzaju muzyki, czy pracy inżyniera* rozkład częstotliwości będzie niejednorodny, a więc głośnik ułoży się do tego rozkładu.

 

Umyśliłem więc sobie wygenerowanie 70 min różowego szumu przy pomocy Adobe Audition, wypalenie na płytę i puszczanie jej w kółko. Czy to dobry pomysł? Jak głośno i jak długo płytka powinna chodzić?

 

 

* np ciągłe 16 kHz na niektórych płytach DG - symfonie Beethovena pod Bernsteinem bodajże.

Mam generator tego różowego szumu wbudowany w tuner. Raz już z ciekawości włączyłem i teraz pod wpływem wpisu pq zrobiłem to ponownie. Ojjjjjjjjj... Trzeba uważać, by nie wygrzać sobie też uszu!

  • 4 lata później...

Witam, jako ze proces rozgrzewania akurat mnie dotyczy podlacze sie do dyskusji.

 

Widze spor, miedzy teoriami. Mysle nad polaczeniem obu "zdan", postaram sie bedac w domu sluchac absolutnie wszystkiego od HH do Jazzu, a w momencie opuszczania lokum mysle o zapuszczaniu plytki rozgrzewajacej - i tutaj poprosze o Wasze opinie na temat plytki - "Dysk do Optymalizacji systemu (dodatejk do czasopisma HFC).

 

Moje kolejne pytanie brzmi - na jakim poziomie glosnosci to robic? Bedac w domu naturalnie nie bede szalal, ale kiedy mnie nie bedzie na okraglo leciec bedzie plytka "rozgrzewajaca". A ze sasiadow brak... ;-)

 

I ostatnie pytanie, skoro piszecie ze kolumny "przyzwyczajaja sie" czy moge az tak mieszac repertuar? Moze prosciej mowiac jest to wskazane?

 

Pzdr!

Jakieś audiovoodo tu uskuteczniacie z tym specjalnym wygrzewaniem szumami rózowymi, białymi i innymi kolorami tęczy. Więcej da, jak zapuścicie jakiś bass test al'a car audio, to wam sie od razu wszystko wygrzeje, włącznie z kablami w gniazdku i wzmacniaczem. Jak chcecie porządnie wygrzać głośniki basowe szumem???

Nie wiem, ale wiem, że są firmy które chcą na tym zarobić ;) Słuchajcie, tą płytką można poprawić brzmienie swojego systemu! (he,he). Kurcze, sam mam kable XLO, może mam ją nabyć? Eeeee, kiedy indziej...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>Jakieś audiovoodo tu uskuteczniacie z tym specjalnym wygrzewaniem szumami rózowymi, białymi i

>innymi kolorami tęczy. Więcej da, jak zapuścicie jakiś bass test al'a car audio, to wam sie od razu

>wszystko wygrzeje, włącznie z kablami w gniazdku i wzmacniaczem. Jak chcecie porządnie wygrzać

>głośniki basowe szumem???

 

Wakacje z Wikipedią - kategoryczne porządki

Szum biały

Z Wikipedii

Skocz do: nawigacji, szukaj

 

Przykładowa realizacja procesu o charakterze szumu białego

Płaskie widmo procesu szumu białegoSzum biały (próbka ?/i) – rodzaj szumu akustycznego (a ogólniej: wszelkiego rodzaju szumów – sygnałów o przypadkowo zmieniających się w czasie parametrach, w tym sygnałów elektromagnetycznych, a także – np. w ekonomii – wahań kursów walut albo akcji na giełdzie, w demografii – wahań liczby ludności itp.) o całkowicie płaskim widmie; nazwa wyprowadzona przez analogię do światła: światło białe to de facto szum elektromagnetyczny mieszaniny wszystkich możliwych barw o całkowicie płaskim widmie w zakresie widzialnym.

 

Intensywność szumu białego teoretycznie jest statystycznie równomierna w całym paśmie – od zera do nieskończoności, ale w praktyce przyjmuje się do rozważań tylko pewne zakresy częstotliwości (w akustyce jest to zazwyczaj pasmo słyszalne (od kilkunastu Hz do dwudziestu kiloherców), ale przy analizowaniu innych zjawisk jest to pasmo stosowne do zakresu ich zmienności). Równomierność ta sprowadza się do tego, że na każdy herc szerokości pasma przypada taka sama moc analizowanego szumu, zatem taką samą moc ma on w zakresie od 15 do 16 Hz, co w zakresie 15000 do 15001 Hz.

 

Ludzkie ucho, odbierające bodźce w skali proporcjonalnej (logarytmicznej, a nie linearnej) odbiera taki szum jako dosyć wysoki, ponieważ największa ilość odbieranych bodźców skupiona jest w najwyższej słyszalnej oktawie: od 10 do 20 kHz skupione jest tysiąc razy więcej mocy, niż w oktawie 10 do 20 Hz.

 

Ze względu na opisaną wyżej cechę szum biały rzadko jest stosowany w pomiarach akustycznych. Jako wzorzec sygnału szerokopasmowego znacznie częściej stosowany jest tzw. szum różowy, którego moc równa jest w każdym "względnie jednakowym" paśmie (w każdej oktawie, albo w każdej tercji).

 

Szum różowy

Z Wikipedii

Skocz do: nawigacji, szukaj

Szum różowy (ang. pink noise, one over f noise, flicker noise) (próbka ?/i), znany także jako szum 1/f, jest sygnałem lub procesem, którego widmo częstotliwościowe, a także widmowa gęstość mocy są proporcjonalne do odwrotności częstotliwości.

 

Widmowa gęstość mocy szumu różowego opada 10dB na dekadę (ok. 3dB na oktawę). Zatem poziom ciśnienia akustycznego w kolejnych pasmach oktawowych będzie stały. Jest to szczególnie przydatne przy ocenie akustycznej nagłaśnianego pomieszczenia.

 

 

Teoretycznie, wytworzenie prawdziwego szumu różowego jest niemożliwe ponieważ energia takiego sygnału byłaby nieskończona. Oznacza to, że energia szumu różowego w każdym przedziale częstotliwości od f1 do f2 jest proporcjonalna do log(f2 / f1) i jeśli f2 jest nieskończone to energia także. W praktyce, szum różowy jest tylko szumem różowym w ograniczonym zakresie częstotliwości.

 

Szum biały (próbka ?/i) – rodzaj szumu akustycznego (a ogólniej: wszelkiego rodzaju szumów – sygnałów o przypadkowo zmieniających się w czasie parametrach, w tym sygnałów elektromagnetycznych, a także – np. w ekonomii – wahań kursów walut albo akcji na giełdzie, w demografii – wahań liczby ludności itp.) o całkowicie płaskim widmie; nazwa wyprowadzona przez analogię do światła: światło białe to de facto szum elektromagnetyczny mieszaniny wszystkich możliwych barw o całkowicie płaskim widmie w zakresie widzialnym.

 

Intensywność szumu białego teoretycznie jest statystycznie równomierna w całym paśmie – od zera do nieskończoności, ale w praktyce przyjmuje się do rozważań tylko pewne zakresy częstotliwości (w akustyce jest to zazwyczaj pasmo słyszalne (od kilkunastu Hz do dwudziestu kiloherców), ale przy analizowaniu innych zjawisk jest to pasmo stosowne do zakresu ich zmienności). Równomierność ta sprowadza się do tego, że na każdy herc szerokości pasma przypada taka sama moc analizowanego szumu, zatem taką samą moc ma on w zakresie od 15 do 16 Hz, co w zakresie 15000 do 15001 Hz.

 

Ludzkie ucho, odbierające bodźce w skali proporcjonalnej (logarytmicznej, a nie linearnej) odbiera taki szum jako dosyć wysoki, ponieważ największa ilość odbieranych bodźców skupiona jest w najwyższej słyszalnej oktawie: od 10 do 20 kHz skupione jest tysiąc razy więcej mocy, niż w oktawie 10 do 20 Hz.

 

Ze względu na opisaną wyżej cechę szum biały rzadko jest stosowany w pomiarach akustycznych. Jako wzorzec sygnału szerokopasmowego znacznie częściej stosowany jest tzw. szum różowy, którego moc równa jest w każdym "względnie jednakowym" paśmie (w każdej oktawie, albo w każdej tercji).

 

Szum czerwony (albo szum brązowy, także szum Browna - próbka ?/i) - rodzaj szumu wytwarzanego podczas ruchów Browna; energia takiego szumu skupiona jest w zakresie małych częstotliwości w stopniu jeszcze większym, niż to się dzieje w szumie różowym. Widmo takiego szumu spada w miarę wzrostu częstotliwości odwrotnie proporcjonalnie do kwadratu tej częstotliwości tj. jego widmowa gęstość mocy proporcjonalna jest do 1/f2, czyli opada 6 dB na oktawę (20 dB na dekadę).

 

Alternatywna do koloru czerwonego nazwa - szum brązowy - jest używana zamiennie szczególnie w języku angielskim, gdzie stanowi grę słów: nazwiska badacza ruchów cząsteczek - Roberta Browna - i angielskiej nazwy koloru brązowego - brown.

 

 

 

Szum czerwony może być wytworzony przez scałkowanie szumu białego.

 

Czasami mianem szumu czerwonego nazywa się taki, do którego określenia zazwyczaj używa się określenia szum różowy (szum 1/f). Nazwa bywa także używana do określenia szumu otoczenia wewnątrz mórz i oceanów, gdzie dźwięki o częstotliwościach wysokich są szybko tłumione, natomiast stosunkowo łatwo, nawet z największych odległości, docierają dźwięki niskie i najniższe; w tym znaczeniu szum czerwony jest tłem podczas nasłuchów prowadzonych przy użyciu hydrofonów

 

>Jakieś audiovoodo tu uskuteczniacie z tym specjalnym wygrzewaniem szumami rózowymi, białymi i

>innymi kolorami tęczy. Więcej da, jak zapuścicie jakiś bass test al'a car audio, to wam sie od razu

>wszystko wygrzeje, włącznie z kablami w gniazdku i wzmacniaczem. Jak chcecie porządnie wygrzać

>głośniki basowe szumem???

 

Wakacje z Wikipedią - kategoryczne porządki

Szum biały

Z Wikipedii

Skocz do: nawigacji, szukaj

 

Przykładowa realizacja procesu o charakterze szumu białego

Płaskie widmo procesu szumu białegoSzum biały (próbka ?/i) – rodzaj szumu akustycznego (a ogólniej: wszelkiego rodzaju szumów – sygnałów o przypadkowo zmieniających się w czasie parametrach, w tym sygnałów elektromagnetycznych, a także – np. w ekonomii – wahań kursów walut albo akcji na giełdzie, w demografii – wahań liczby ludności itp.) o całkowicie płaskim widmie; nazwa wyprowadzona przez analogię do światła: światło białe to de facto szum elektromagnetyczny mieszaniny wszystkich możliwych barw o całkowicie płaskim widmie w zakresie widzialnym.

 

Intensywność szumu białego teoretycznie jest statystycznie równomierna w całym paśmie – od zera do nieskończoności, ale w praktyce przyjmuje się do rozważań tylko pewne zakresy częstotliwości (w akustyce jest to zazwyczaj pasmo słyszalne (od kilkunastu Hz do dwudziestu kiloherców), ale przy analizowaniu innych zjawisk jest to pasmo stosowne do zakresu ich zmienności). Równomierność ta sprowadza się do tego, że na każdy herc szerokości pasma przypada taka sama moc analizowanego szumu, zatem taką samą moc ma on w zakresie od 15 do 16 Hz, co w zakresie 15000 do 15001 Hz.

 

Ludzkie ucho, odbierające bodźce w skali proporcjonalnej (logarytmicznej, a nie linearnej) odbiera taki szum jako dosyć wysoki, ponieważ największa ilość odbieranych bodźców skupiona jest w najwyższej słyszalnej oktawie: od 10 do 20 kHz skupione jest tysiąc razy więcej mocy, niż w oktawie 10 do 20 Hz.

 

Ze względu na opisaną wyżej cechę szum biały rzadko jest stosowany w pomiarach akustycznych. Jako wzorzec sygnału szerokopasmowego znacznie częściej stosowany jest tzw. szum różowy, którego moc równa jest w każdym "względnie jednakowym" paśmie (w każdej oktawie, albo w każdej tercji).

 

Szum różowy

Z Wikipedii

Skocz do: nawigacji, szukaj

Szum różowy (ang. pink noise, one over f noise, flicker noise) (próbka ?/i), znany także jako szum 1/f, jest sygnałem lub procesem, którego widmo częstotliwościowe, a także widmowa gęstość mocy są proporcjonalne do odwrotności częstotliwości.

 

Widmowa gęstość mocy szumu różowego opada 10dB na dekadę (ok. 3dB na oktawę). Zatem poziom ciśnienia akustycznego w kolejnych pasmach oktawowych będzie stały. Jest to szczególnie przydatne przy ocenie akustycznej nagłaśnianego pomieszczenia.

 

 

Teoretycznie, wytworzenie prawdziwego szumu różowego jest niemożliwe ponieważ energia takiego sygnału byłaby nieskończona. Oznacza to, że energia szumu różowego w każdym przedziale częstotliwości od f1 do f2 jest proporcjonalna do log(f2 / f1) i jeśli f2 jest nieskończone to energia także. W praktyce, szum różowy jest tylko szumem różowym w ograniczonym zakresie częstotliwości.

 

Szum biały (próbka ?/i) – rodzaj szumu akustycznego (a ogólniej: wszelkiego rodzaju szumów – sygnałów o przypadkowo zmieniających się w czasie parametrach, w tym sygnałów elektromagnetycznych, a także – np. w ekonomii – wahań kursów walut albo akcji na giełdzie, w demografii – wahań liczby ludności itp.) o całkowicie płaskim widmie; nazwa wyprowadzona przez analogię do światła: światło białe to de facto szum elektromagnetyczny mieszaniny wszystkich możliwych barw o całkowicie płaskim widmie w zakresie widzialnym.

 

Intensywność szumu białego teoretycznie jest statystycznie równomierna w całym paśmie – od zera do nieskończoności, ale w praktyce przyjmuje się do rozważań tylko pewne zakresy częstotliwości (w akustyce jest to zazwyczaj pasmo słyszalne (od kilkunastu Hz do dwudziestu kiloherców), ale przy analizowaniu innych zjawisk jest to pasmo stosowne do zakresu ich zmienności). Równomierność ta sprowadza się do tego, że na każdy herc szerokości pasma przypada taka sama moc analizowanego szumu, zatem taką samą moc ma on w zakresie od 15 do 16 Hz, co w zakresie 15000 do 15001 Hz.

 

Ludzkie ucho, odbierające bodźce w skali proporcjonalnej (logarytmicznej, a nie linearnej) odbiera taki szum jako dosyć wysoki, ponieważ największa ilość odbieranych bodźców skupiona jest w najwyższej słyszalnej oktawie: od 10 do 20 kHz skupione jest tysiąc razy więcej mocy, niż w oktawie 10 do 20 Hz.Ze względu na opisaną wyżej cechę szum biały rzadko jest stosowany w pomiarach akustycznych. Jako wzorzec sygnału szerokopasmowego znacznie częściej stosowany jest tzw. szum różowy, którego moc równa jest w każdym "względnie jednakowym" paśmie (w każdej oktawie, albo w każdej tercji).

Szum czerwony (albo szum brązowy, także szum Browna - próbka ?/i) - rodzaj szumu wytwarzanego podczas ruchów Browna; energia takiego szumu skupiona jest w zakresie małych częstotliwości w stopniu jeszcze większym, niż to się dzieje w szumie różowym. Widmo takiego szumu spada w miarę wzrostu częstotliwości odwrotnie proporcjonalnie do kwadratu tej częstotliwości tj. jego widmowa gęstość mocy proporcjonalna jest do 1/f2, czyli opada 6 dB na oktawę (20 dB na dekadę).

Alternatywna do koloru czerwonego nazwa - szum brązowy - jest używana zamiennie szczególnie w języku angielskim, gdzie stanowi grę słów: nazwiska badacza ruchów cząsteczek - Roberta Browna - i angielskiej nazwy koloru brązowego - brown

Czasami mianem szumu czerwonego nazywa się taki, do którego określenia zazwyczaj używa się określenia szum różowy (szum 1/f). Nazwa bywa także używana do określenia szumu otoczenia wewnątrz mórz i oceanów, gdzie dźwięki o częstotliwościach wysokich są szybko tłumione, natomiast stosunkowo łatwo, nawet z największych odległości, docierają dźwięki niskie i najniższe; w tym znaczeniu szum czerwony jest tłem podczas nasłuchów prowadzonych przy użyciu hydrofonów

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

to jest super jakosc, sprzet Ci sie momentalnie zamieni w najlepsze suby, naprawde:)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

> VoiceKraft

He, he, ja elektronik z wykształcenia, to mi nie trzeba tłumaczyć co to szum biały :D I tak uważam, że kawałek kolegi Guitarmen-a 100x lepiej "wygrzeje" sprzęt :)

Tak tez mozna :)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Znane są tysiące sposobów zabijania czasu, ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.