Skocz do zawartości
IGNORED

Bass-reflex - na jakiej wysokości otwór?


Rotor

Rekomendowane odpowiedzi

Zabieram się za obudowę podłogową z basrefleksem z przodu. Czy położenie otworu na przedniej ściance ma jakieś znaczenie? Czasem widuje się nisko nad samą podłogą, w innych konstrukcjach wysoko, blisko głośników. Ja planuję mniej więcej w połowie odległości głośnik-podłoga z przesunięciem raczej lekko w górę. Poza estetyką ma to jakiś wpływ, czy nie bardzo?

Witam.

 

Nie ma znaczenia gdzie jest umiejscowiony otwór bass-reflex.

Jedynie przy wytłumianiu matami czy innym materiałem trzeba uwazać, żeby nie zakłócić nimi

swobodnego przepływu powietrza.

 

Pozdr.

Położenie wylotu otworu BR ma duże znaczenie w przypadku odsłuchów nearfield. W innych przypadkach jest ono znacznie mniej istotne, w końcu fala 40Hz ma 8.7m długości.

 

Ważniejsze jest położenie wlotu - końca rury wewnątrz obudowy. Dobrze gdyby był w węźle fali stojącej góra - dół. Można go zatem umieścić w połowie długości a więc uniemożliwiamy wydostanie się rezonansu półfalowego. Niestety w takim przypadku wlot będzie położony w strzałce rezonansu całofalowego - tutaj położenie w 1/4 czy 3/4 wysokości byłoby już lepsze.

 

Dlatego IMHO lepiej jednak umieszczać wlot w 1/2 wysokości budy, a u dołu i u góry dać skośne przegrody pochylone w przeciwne strony tak żeby maksymalnie zróżnicować wysokość wewnętrzną między przodem a tyłem (jedna, na górze, tworząca komorę w kształcie klina na gwizdek a na dole - na balast ew. zwrotnicę).

Im bliże dasz wylot tunelu tym suteczniej bedzie zmniejszane wychylenie membrany w okreslonym zakresie, w ktorym w zblizonej fazie gra głosnik i układ rezonansowy. Poza tym tunel emituje poza ewentualnymi falami stojącymi rowniez pozostałe dzwieki wnetrza obudowy i choc w niewielkiej glosnosci to jednak i jesli pozwalaja na to warunki odsłuchowe i koncepcja zestawów umieszczam wylot z tyłu obudowy. Najlepiej włącz sobie jakąs utwór w ktorym jest nie ma basu i przyłóż ucho do wylotu a usłyszysz wiele "smieci".

Czytałem już wcześniej uwagi o pochyłych przegrodach i planuję zrobić tak jak mówi misiomor -górna "komórka" dla kopułki pochyło od przedniej ściany w górę i na dole przegroda zmniejszająca objętość pochyła w przeciwną stronę. Komora głośnika nisko-średniotonowego jest trapezoidalna a BR jest w dolnej części tej komory. Poniżej przedział balastowy lub skrytka na konserwy. Zastanawiam się jesszcze nad jednym. Po drodze jest pozioma ażurowa przegroda usztywniająca. Powierzchnia dziur będzie wynosić jakieś 40-46%. Jeden duży otwór fi 12-13cm plus kilka małych. Czy taka przeszkoda nie zakłóci współpracy głośnika z tunelem? Postaram się zamieścić rysunek.

O właśnie tak by to wyglądało. Wysokość kolumny 92cm. Proporcje na rysunku nie są idealnie zachowane ale raczej się zgadzają. Przegroda na środku między BR a głośnikami -chyba nie szkodzi?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ta przegroda w środku nie powinna przeszkadzać, zwłaszcza że łączna powierzchnia przelotowa jest większa niż Sd głośnika.

 

Co do BR - IMHO aż prosi się on o zagięcie (fajka) tak żeby wlot był mniej więcej w połowie średniej wysokości komory woofera. Wtedy walka z falami stojącymi będzie najskuteczniejsza - półfalowy rezonans, najsłabiej reagujący na pochyłości z przodu i z tyłu będzie załatwiony umieszczeniem wlotu w węźle fali, a całofalowy - jego już skuteczniej załatwi trapezowy przekrój.

 

Problem w tym że takie wynalazki jak kolanka są dostępne dopiero dla 70mm rur. Kiedyś myślałem o użyciu w tym celu metalowych łuków hydraulicznych, może dałoby się dobrać średnicę, przyciąć i zeszwejsować na jakiś spoinujący klej do wszystkiego żeby nie było jakichś ostrych kantów w kanale. Przegroda mogłaby robić za uchwyt trzymający całość.

Z wyginaniem BR już myślałem przy poprzedniej okazji i nic mądrego nie wymyśliłem. Rurka hydrauliczna z PCV aż tak się nie zagnie a inne patenty to już jakieś lepienie z kompozytów itp, marnE szansE.

Cały plan i tak pod dużym znakiem zapytania bo znajomy stolarz który miałby to robić buduje dom i termin u niego będzie pewnie z pół roku, więc kolega skłania się ku gotowcom typu Warfedale :( Szkoda, a mogło być tyle zabawy.

Rotor, 1 Lut 2009, 21:31

 

Nie poddawaj się, niedaleko od Ciebie, w Piasecznie, masz fajny zakład, gdzie za 200 zł kupisz MDF z przycięciem na wymiar, a posklejasz sie sam.

Jeżeli będę robił sam to potrwa to jeszcze dłużej niż u stolarza który buduje dom. Gdyby yo były skrzynki dla mnie to pewnie bym się zdecydował ale kolega nie bardzo chce czekać pół roku lub dłużej. Poza tym te skosy -nie mam jak przyciąć a w zakłądzie gdzie sprzedają MDF też mi tego chyba nie zrobią.

A co myślicie o wylocie bass-reflexu umieszczonym w spodzie obudowy. Pewnie wewnątrz obudowy trzeba by umieścić skośnie przegrodę oddzielającą wlot tunelu od fali stojącej. Chyba tak umieszczony tunel widziałem w projekcie Avalonów.

>> Bacek, 4 Lut 2009, 09:41

 

Jeżeli piszesz o zastosowaniu dwóch BR o mniejszej średnicy tak, żeby łączna powierzchnia była taka jak jednego większego, to mylisz się i to bardzo. Tak naprawdę każdy z nich będzie musiał być ... dłuższy niż jeden o większej średnicy żeby strojenie było takie samo. A to dlatego że każdy z nich "widzi" tylko połowę objętości, druga jest tak jakby zajęta przez sąsiada.

 

Przykładowo - Vb=60dm3 Fb=28Hz, tunel 8cm średnicy musi mieć 25.7cm długości. Chcąc zastosować dwa tunele, musiałyby one mieć po 5.657cm średnicy (sqrt(2) raza mniej) a to oznaczałoby długość 27.5cm żeby zachować strojenie (każdy liczony dla 30dm3, 28Hz). Port o większej średnicy "wiąże" ze sobą dłuższy słup powietrza przy końcach...

 

Na domiar złego w pierwszym przypadku łączna powierzchnia kontaktu tunel - powietrze (powierzchnia boczna walca) jest równa 646cm2, natomiast w drugim - łącznie dla dwóch rur będzie 977cm2. A więc turbulencje będą bardziej nasilone.

 

W audio powiedzenie "nie ma darmowych obiadów" jest prawdziwe w absolutnej większości przypadków.

O... to przy okazji ja zadam takie pytanie - może ktoś mi tak po chłopsku wyjaśni. Bawię się ostatnio programem winisd, który pomaga obliczyć skrzynki - i tam jest również opcja strojenia BR. Jak zmieniam średnicę na większą to wydłuża się również długość rurki... dlaczego?

 

I w dodatku zastanawia mnie to - wrzucam np. ushera 8945a - program proponuje skrzynkę o objętości c.a. 14l, strojoną na 35hz (i coś czego nie rozumiem) BR o średnicy 10,2cm i długości 135cm (!?). Przy zmianie na średnicy na 8,4cm tunel skraca się do 86cm... W jakiej obudowie miałyby się zmieścić te BR? O szo tu chodzi?

Im większa średnica rury tym dłuższa musi ona być żeby dostać konkretne strojenie danej objetości.

 

Wzór wygląda tak:

 

Lv = 23563*(Dv^2)/(Vb*(Fb^2))-(0.7975*Dv)

 

Gdzie:

 

Lv - długość rury w cm

 

Dv - średnica rury w cm

 

Vb - objętość czynna obudowy w dm3 (bez objętości portu)

 

Fb - planowana częstotliwość strojenia w Hz

 

Wzór ma to do siebie że w skrajnych przypadkach prowadzi do bzdurnych wyników - takich jak długość rury równa kilka m w obudowie 14dm3. Niestety w takiej objętości chcąc stroić nisko trzeba zrezygnować z dużej średnicy rury albo zastąpić te kilka metrów bieżących gazu w rurze ciałem stałym w postaci membrany biernej.

misiomor, 30 Sty 2009, 23:02

 

>...tak żeby wlot był mniej więcej w połowie średniej wysokości komory woofera. Wtedy walka z falami

> stojącymi będzie najskuteczniejsza - półfalowy rezonans, najsłabiej reagujący na pochyłości z

> przodu i z tyłu będzie załatwiony umieszczeniem wlotu w węźle fali, a całofalowy - jego już

> skuteczniej załatwi trapezowy przekrój.

 

Czy przypadkiem węzeł fali nie powstaje na końcach tzn. na górnej i dolnej przegrodzie, a nie w połowie? Tak mnie uczono na fizyce:) ale może w audio jest inaczej ;)

>> krzysiek21, 4 Lut 2009, 21:43

 

Na końcach fali stojącej mogą być zarówno węzły jak i strzałki. W przypadku odbicia dźwięku od ściany zachodzi ten drugi przypadek, jak zaczniesz słuchać w pomieszczeniu z głową tuż przy ścianie, usłyszysz znacznie więcej basu. Dlatego zresztą bass-trapy umieszcza się właśnie w rogach pokoju.

Czyli trzeba zwiększyć objętość obudowy i/lub wyżej stroić...

 

Tylko przy dużej objętości pojawia się podbicie basu... hmm... Jak to kombinować? Dla przykładu rzeczony 8945 - na szaro rekomendacja programu - 14l / 35hz, na żółto ta sama objętość tylko 50hz, na zielono 17l i 45hz... Wciąż długie porty.

 

Istnieje jakiś wskaźniki średnica-długość-strojenie, którego należy poszukiwać? Rozumiem, że im węższa tym większe ryzyko słyszalnych turbulencji, ale czy np. 4,7cm lub 6,8 to już są ryzykowne przy strojeniu na 40-50hz?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>> ganzz_gut, 4 Lut 2009, 21:58

 

Problem z którym walczysz jest powszechny - większość bassreflexów na rynku ma obudowy większe niż żądałyby teoretyczne modele dla zastosowanych głośników, są strojone wyżej niż by się chciało, na dodatek świszczącą i rzężącą rurką o za małej średnicy.

 

Wyjścia są trzy:

 

- polubić

 

- zastosować membranę bierną

 

- uzyć głośnika o małym (jak na swoją wielkość a konkretnie to Sd) Mms w rodzaju Seasów CA22RNY, CA26RFX czy też Aurum Cantus AC-180F1 ew. STX GDN-18-130-8-AKX. Takie podejście wymaga jednak sporych (jak na uzyskane zejście i maksymalny SPL) obudów, zresztą dzieki temu właśnie porty mogą mieć rozsądne rozmiary przy optymalnych strojeniach. Łączy się to zresztą z wysoką efektywnością.

misiomor, 4 Lut 2009, 21:53

>Na końcach fali stojącej mogą być zarówno węzły jak i strzałki. W przypadku odbicia dźwięku od

>ściany zachodzi ten drugi przypadek, jak zaczniesz słuchać w pomieszczeniu z głową tuż przy ścianie,

>usłyszysz znacznie więcej basu. Dlatego zresztą bass-trapy umieszcza się właśnie w rogach pokoju.

 

Rzeczywiście w rogach i przy ścianach można zauważyć podbicie basu co wskazuje na powstawanie w tych miejscach strzałek a nie węzłów. Zjawisko to pokazane jest również tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pamiętam przykłady ze szkoły na których było pudełko zamknięte z dwóch stron i na końcach były węzły. Kiedy pudełko było z jednej otwarte to przy wylocie była strzałka a przy denku węzeł. Traktowałem przegrody w kolumnie jak "denka" gdzie powstają tylko węzły (oczywiście oprócz węzłów pomiędzy przegrodami dla kolejnych harmonicznych).

Tylko jak to w końcu jest, od czego zależy czy powstanie strzałka czy węzeł??

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W przypadku odbicia od ściany - kiedy obszar podwyższonego ciśnienia odbija się od ścianki, ma on podwyższone ciśnienie a więc to co się odbiło dodaje się do tego co dotarło. W ten sposób mamy strzałkę fali stojacej.

Kurde, ale bym chciał rozumieć o czym mówicie. Dlaczego ja nie uważałem na fizyce w szkołach? Muszę przypilnowac syna, żeby tego błędu nie popełnił. Można to jeszcze nadrobić?

>> mkmar, 4 Lut 2009, 00:57

 

Ciekawe pytanie, nie wiem dlaczego je przeoczyłem, z opóźnieniem odpowiadam. Takie rozwiązanie (downfiring port) ma sporo zalet:

 

- można dość łatwo zrobić długi tunel, choć tak długi (40 - 50cm) żeby wlot znalazł się w połowie wysokości komory to może już być przesada, ze względu na "organowe" rezonanse w samej rurze.

 

- można wyfrezować w dolnej ściance coś na kształt wyprofilowanego wylotu bez konieczności zapewnienia mu dekoracyjnego wyglądu.

 

Oraz własności sprawiających że zachowuje sie trochę inaczej niż standardowy BR:

 

- oddalenie wylotu rury od głośnika daje opóźnienie fazy portu wzgledem głośnika przez co poniżej strojenia BR SPL portu nie będzie się tak idealnie odejmowało od SPL głośnika i będzie tam minimalnie więcej użytecznego dźwięku. Za to współpraca fazowa powyżej strojenia się trochę rozjedzie i może tam zabrać coś około 1 - 2dB względem sytuacji "podręcznikowej".

 

A także podstawową wadę - wylot jest daleko od głośnika przez co o nearfield można zapomnieć.

A stosowanie kolanek? Jak je liczyć do długości tunelu? Teoretycznie w takim wypadku można końcówkę rurki mieć blisko środka komory i jednocześnie zapewnić dość długi tunel.

 

Jakie są wady?

Rotor,

Zakład nazywa sie Płytwiór i jest chyba na ul. 11 listopada.

Kliknij w google - napewno sie pokaże.

Docinają idealnie i mają duży wybór płyt MDF, kupowałem nawet 33 mm.

Wspomniany BR na dole obudowy...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kolanka - zwykle liczy się długość kolanka środkiem prześwitu. A nawet jak strojenie się przesunie o 1Hz w górę czy w dół to tragedii zwykle nie ma - można zmierzyć i podstroić (zaczynając od pewnego zapasu długości) a można olać - to nie apteka.

 

Wady kolanek - jeżeli po wewnętrznej stronie zgięcia jest ostra krawędź, może ona dawać nasilone turbulencje.

Tak ... w tych skrzynkach siedzi CA18RNX i 27TDFC -dystans od podłogi to jakies 35mm -wydaje mi sie ze jest ok.

Dla przypomnienia-układ i zwrotka by misiomor...za co dzieki jeszcze raz:)

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.